Leningstelsel komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 13:26

Janine1990 schreef:
LisaFaded schreef:
Ik werk hard. Werk 40 uur per week. Daarnaast nog een eigen bedrijf, daar ligt het niet aan. Ik ga niet op vakantie. Ik spaar veel. Ik wou weer gaan studeren maar ben bang voor de schulden

En waarom ben je bang voor de schulden? Als jij veel spaart én werkt... Waarom denk je dan dat je moet gaan lenen? Ik begrijp het niet helemaal...

Nou ik moet sowieso lenen. Ik vind dat ik veel geld heb. Maar als ik die prijzen van de studie zie kan ik het niet betalen hoor. Heb nog ook me vaste lasten. Jij weet niet wat ik op me bank heb staan.. Je hoeft mij ook niet te snappen. Denk je dat ik nog kan werken als ik full time studeer. Ja een bijbaantje. Me geld is dan zo op en moet ik we
Gaan lenen. Ik vind lastig als ik zo in me zelf heb geïnvesteerd met dikke schuld zit en me vriend ook. Dan begin je te werken om ten eerste je schuld af te lossen. Dus je werkt je hele leven voor die schuld waarvoor je 'geïnvesteerd' in heb en je betaald het net zo hard weer terug aan de regering als je de belasting mee reken. Dus uiteindelijk investeer je niet zoveel. Ik geloof niet dat het geen nadelen heeft op je hypotheek.
Laatst bijgewerkt door DonDon op 21-01-15 13:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:26

_xManadisx_ schreef:
Maar ze hadden gezegd dat het niet uit zou maken die lening, is dat nu al teruggetrokken?

Is wel veel onduidelijkheid over inderdaad hoor...
De ene keer zeggen ze dat er alleen kennisgeving over nodig is, de andere keer is het inderdaad geregistreerd en maakt het wel uit voor de hoogte van je hypotheek. Erg vaag allemaal... Vraag me af: Is dat wel zo goed vastgelegd, besproken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:29

LisaFaded schreef:
Nou ik moet sowieso lenen. Ik vind dat ik veel geld heb. Maar als ik die prijzen van de studie zie kan ik het niet betalen hoor. Heb nog ook me vaste lasten. Jij weet niet wat ik op me bank heb staan. Ik heb geen €20,000 op me rekening. Je hoeft mij ook niet te snappen. Denk je dat ik nog kan werken als ik full time studeer. Ja een bijbaantje. Me geld is dan zo op en moet ik we
Gaan lenen. Ik vind lastig als ik zo in me zelf heb geïnvesteerd met dikke schuld zit en me vriend ook. Dan begin je te werken om ten eerste je schuld af te lossen. Dus je werkt je hele leven voor die schuld waarvoor je geïnvesteerd in heb en je betaald het net zo hard weer terug aan de regering als je de belasting mee reken. Ik geloof niet dat het geen nadelen heeft op je hypotheek.

Ik hoef ook niet te weten wat jij op je rekening hebt staan. Dat is helemaal niet relevant voor je angst. Feit is dat jij uitlegt dat je je leven goed op de rails hebt, je weet wat sparen is. Dat weten die mensen in een dubbeltje op z'n kant niet hoor ;)

Maar als je graag wilt studeren, kan je ook kijken of je voor een avondstudie in aanmerking komt. Dan kan je gewoon door blijven werken en helaas wel minder sparen.
Als dat lastig is, kan je ook kijken of er cursussen zijn die in de buurt komen van die studie. Mocht je dan later een baan krijgen op dat vlak, kan je kijken of je via je werkgever voor een EVC traject in aanmerking komt. Of met aanvullende vakken het diploma alsnog kan halen ;)

Er zijn veel meer mogelijkheden dan alleen een fulltime studie :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:29

Ik ambieer niet alleen plekken bij een reisbureau. Nooit gezegd. Nogmaals ik solliciteer op meerdere functies waar ik voor ben afgestudeerd en iedere keer afgewezen op ervaring.

En ja ik heb meer moeite met leren ja dan de gemiddelde student,moet er echt voor gaan zitten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:31

Lous schreef:
Ik ambieer niet alleen plekken bij een reisbureau. Nooit gezegd. Nogmaals ik solliciteer op meerdere functies waar ik voor ben afgestudeerd en iedere keer afgewezen op ervaring.

En ja ik heb meer moeite met leren ja dan de gemiddelde student,moet er echt voor gaan zitten.

Wauw... ik geef het op...
Ik leg twee keer iets uit, en je begrijpt het twee keer verkeerd... Ik zeg niet dat jij plekken bij een reisbureau ambieert... Zeg ik ook nergens, tenzij jij het me kan aanwijzen... :+

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-15 13:33

Lous schreef:

Ja klopt overal wordt gezegd ja je ervaring. Heb ik ook hoor. Na een halfjaar eindelijk aan de bak. Dat is not snel! Ik moet ook er echt voor gaan zitten. Sommige kijken en weten het...

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:34

Wendybrian schreef:
Jildau schreef:
Wat ik mij afvraag.. Kijkt een bank ook naar die schuld bij het verstrekken van een hypotheek? Anders kan straks niemand na de studie een huis kopen voor de komende tig jaren.

Nee, een lening als deze word niet meegerekent in je hypotheeck.

Dat denk je, officieel niet maar reken er maar op dat er straks wel degelijk een mindere hypotheek te krijgen is.[/quote]

Reeds een hypotheek gesprek gehad voor mij en mijn vriend en mij werd zelfs aangeraden om te doen alsof we helemaal niet gaan samenwonen. Mijn vriend zou zijn hypotheek sowieso alleen op zijn naam moeten zetten omdat zijn inkomen hoger is (maar ik zou pas na het aflossen van mijn studieschuld naar een notaris moeten om mij mede eigenaar van de woning te laten maken).
Dus ze kijken er nu al naar :j laat staan over een aantal jaren.. Hou me hart vast.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:35

demo_love schreef:
_sharonnn schreef:

Omdat jij er in dit geval ook voor zou kunnen kiezen om "gewoon" onder een baas te werken, hebt meer keuze.
Een student heeft eigenlijk maar beperkte keuze met dit systeem:
- studeren onder niveau met behoud ban beurs
- niet studeren
- lenen en dan hopen dat je na je studie een baan krijgt om t af te betalen

Marlinde_rooz
Ik vind dat persoonlijk erg kort door de bocht. Ik studeer in Groningen en van school uit word je wel degelijk achter de broek aan gezeten om je diploma in 4 jaar te halen. Wat denk je van het aantal punten dat je in t eerste jaar moet halen om überhaupt door te mogen? En in t tweede jaar je P halen je laatste kans is om door te mogen. Dat jij vervolgens studievertraging oploopt, dat komt voor eigen rekening, want je hebt, naar mijn weten, 4 jaar recht op stufi.
En sommige ouders kunnen het betalen voor hun kinderen, ik ben ook zo 1, waarom niet? Ik ben erg blij dat ik de kans krijg om te studeren.

Vind je die 40 of 45 ECS van het eerste jaar dan echt zoveel? Als je netjes je programma volgt, dan kan iedereen gewoon 55-60 ECS per jaar halen. Helaas is de motivatie van velen niet zo goed en de eigen verantwoordelijkheid ook nog niet genoeg ontwikkeld.

:= Voor de studie die ik recent beëindigt heb moest je 56 van de 60 punten halen. ;)
Met minimaal 50 mocht je nog een extra her in de zomer maar anders was het gewoon. :wave:

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:37

Heb het even teruggelezen,maar kon het niet meer wijzigen.
Mensen die bij een reisbureau hebben gewerkt hebben niet altijd de ervaring om ook in andere sectoren binnen de opleiding toerisme te werken hoor. Die worden ook net zo afgewezen als ik. Dus die vlag gaat ook niet op.

Daarnaast ook met andere opleidingen waar genoeg banen in te vinden zijn kunnen mensen geen werk vinden ivm geen of te weinig ervaring. En daar dus ook keer op keer op worden afgewezen. En dat zijn dan ook niet alleen de pretstudies.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:39

Lous schreef:

Ze zegt ook op meerdere plekken, die zijn nu overgenomen door mensen die eerst op een reisbureau zaten en die mensen hebben bij het reisbureau ervaring opgebouwd, jij hebt nauwelijks ervaring.

Dus prefereren ze mensen die wél ervaring hebben voor de plekken, want die mensen werkten op een reisbureau, maar dat kan bijna niet meer dus zijn ze op zoek naar dezelfde functies als jij.

Die mensen (van de reisbureaus) worden eerder aangenomen vanwege ervaring.
Die ervaring heb jij dus niet.

Ik heb t in m'n beste Jip en Janneke taal geprobeerd.

Overigens meng ik me niet in de discussie, ik wil het punt verduidelijken dat jij niet begrijpt

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:40

Janine1990 schreef:
_xManadisx_ schreef:
Maar ze hadden gezegd dat het niet uit zou maken die lening, is dat nu al teruggetrokken?

Is wel veel onduidelijkheid over inderdaad hoor...
De ene keer zeggen ze dat er alleen kennisgeving over nodig is, de andere keer is het inderdaad geregistreerd en maakt het wel uit voor de hoogte van je hypotheek. Erg vaag allemaal... Vraag me af: Is dat wel zo goed vastgelegd, besproken?

Ja dat vraag ik me dus ook af! Ik meen echt ergens gelezen te hebben dat het niet meetelt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:40

Dankje _sharonnn... _/-\o_ als het nu niet duidelijk is....
Ik geef het op :+

MarlindeRooz

Re: Leningstelsel komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:42

Zullen we weer ontopic gaan? :j

Waarom is een lening voor je huis (investering voor de toekomst) wel voor eigen rekening volgens jullie en is lenen voor je studie iets doms en wat de overheid moet betalen. :?

De overheid betaald mijn rijbewijs toch ook niet bijvoorbeeld? En het OV is ook niet gratis?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:44

_sharonnn schreef:
Lous schreef:

Ze zegt ook op meerdere plekken, die zijn nu overgenomen door mensen die eerst op een reisbureau zaten en die mensen hebben bij het reisbureau ervaring opgebouwd, jij hebt nauwelijks ervaring.

Dus prefereren ze mensen die wél ervaring hebben voor de plekken, want die mensen werkten op een reisbureau, maar dat kan bijna niet meer dus zijn ze op zoek naar dezelfde functies als jij.

Die mensen (van de reisbureaus) worden eerder aangenomen vanwege ervaring.
Die ervaring heb jij dus niet.

Ik heb t in m'n beste Jip en Janneke taal geprobeerd.

Overigens meng ik me niet in de discussie, ik wil het punt verduidelijken dat jij niet begrijpt

Lees even mijn laatste post hierboven. Ik had m al door...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:46

Suzanne F. schreef:
Onder de 46.000 euro blijft de basisbeurs? Oh dan hoef ik me nog geen zorgen te maken. Daar kom ik toch in mijn eentje niet aan dus mijn dochter heeft daar dan nog gewoon recht op.

Nee, de basisbeurs verdwijnt compleet, de aanvullende beurs blijft bestaan en word zelfs verhoogd.
En op die aanvullende beurs heb je alleen maar recht als je minder dan 46000 verdient.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:47

MarlindeRooz schreef:
Zullen we weer ontopic gaan? :j

Waarom is een lening voor je huis (investering voor de toekomst) wel voor eigen rekening volgens jullie en is lenen voor je studie iets doms en wat de overheid moet betalen. :?

De overheid betaald mijn rijbewijs toch ook niet bijvoorbeeld? En het OV is ook niet gratis?

Bovendien vergeten veel mensen dat de overheid de reden is dat het collegegeld nog relatief laag is... Want laten we eerlijk zijn, een gemiddelde HBO opleiding kost tussen de €1800 en €1900 collegegeld per jaar, heeft gemiddeld 12 contacturen per week... Heeft 28 lesweken per jaar en vier keer 2 tentamenweken... Is best wel heel erg weinig, als je ziet wat er op zo'n school allemaal moet gebeuren om jou je lesmateriaal voorgeschoteld te krijgen.

Mijn nicht in Canada deed iets vergelijkbaar aan de PABO, maar dat koste mooi wel 30.000 dollar per jaar...

Xjosee

Maar als we eens gaan rekenen. De rente is momenteel 0,12% op jaarbasis. Stel je gaat zometeen €500,00 per maand lenen, dus €6000,00 per jaar. Dan betaal je dus ongeveer 6 euro per jaar aan rente. Die rente is dus eigenlijk verwaarloosbaar. Je hele opleiding (4 jaar) kost dan 24000,00 Met aan het eind van je schoolcarrière ongeveer €60,00 rente. Je hebt 35 jaar om het terug te betalen. Dan betaal je ongeveer €10,00 per maand aflossing. Noem me gek, maar wie zou dat niet kunnen missen per maand. Natuurlijk vind niemand het leuk om een schuld te hebben maar je moet het ook niet erger maken dan het is. Jij kan je opleiding volgen en DUO gaat echt niet de hele tijd heuen om z'n geld. De lening gaat pas in als je minimum loon verdient dus je hebt ook nog even om aan de afbetaling te beginnen.

xNathaliee

Ik vind het ook niet 'erg' dat je dmv een lening je studiekosten kan financiëren en dat je daarvoor zoveel ruimte krijgt om het terug te betalen is ook dikke prima. Wat ik dan weer krom vind is dat je bij het verkrijgen van een hypotheek er wel last van ondervind. Er zijn nou eenmaal mensen die hun studie niet uit eigen zak kunnen betalen, tóch de studie willen doen en bereid zijn geld te lenen en terug te betalen waarom zulke mensen dan 'afstraffen' met het verstrekken van een hypotheek? Staat zeker ook een boete op vervroegde aflossing of dat dan weer niet?

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:48

bigone schreef:
Suzanne F. schreef:
Onder de 46.000 euro blijft de basisbeurs? Oh dan hoef ik me nog geen zorgen te maken. Daar kom ik toch in mijn eentje niet aan dus mijn dochter heeft daar dan nog gewoon recht op.

Nee, de basisbeurs verdwijnt compleet, de aanvullende beurs blijft bestaan en word zelfs verhoogd.
En op die aanvullende beurs heb je alleen maar recht als je minder dan 46000 verdient.

Mijn pa verdient zo'n 10.000 minder en ik had geen recht op aanvullend :n
Mijn ma zit in de ziektewet dus zelfs dat is niet te verklaren :+

Ashen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:48

Ik ben zelf student op het HBO en wellicht volgend jaar op de universiteit in de IT sector. Toch vind ik het wel enigszins goed dat de studiefinanciering eruit gaat, hoe rot dat ook is voor de aanstaande studenten. Ik besef me wel dat het voor mij natuurlijk wel makkelijk spreken is, ik ontvang nog wel de basisbeurs.

Er zijn echter de afgelopen jaren meerdere nieuwsberichten voorbij gekomen waaruit blijkt dat er te veel hoogopgeleiden zijn in Nederland, de zgn. managers, met uitzondering in sectoren zoals bijvoorbeeld zorg en IT waar nog wel tekorten zijn. Waarschijnlijk zal een aantal studenten straks niet meer doorstromen naar het HBO na het MBO 4 diploma. Dit is op zich goed want er is sterk behoefte aan meer vakgeschoolde werknemers.

Ook vind ik eerlijk gezegd het niveau van HBO en sommige universitaire opleidingen ook erg tegenvallen. Soms zie ik er mensen rondlopen waarvan ik me afvraag hoe zij ooit die bachelortitel hebben kunnen behalen. Ik ben ook zeker voor een verplichte rekentoets op het MBO. Als je het niveau niet aan kunt dan kun je simpelweg een niveau lager gaan leren toch?
Laatst bijgewerkt door Ashen op 21-01-15 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:49

bigone schreef:
Suzanne F. schreef:

Het was toch voorheen altijd zo dat kinderen van gescheiden/alleenstaande ouders ook veel meer stufi kregen? Zo ken ik iemand die MBO deed, waarvan zijn ouders redelijk goed verdienden, maar omdat ze gescheiden waren hij echt enorm veel stufi kreeg.
Evenals een thuiswonende MBO'er waarvan de ouders gewoon weinig verdienden, die zat aan de €450 per maand...

Zal daar nu niet ook gewoon een regeling voor zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:51

xNathaliee schreef:
[quote="bi

En op die aanvullende beurs heb je alleen maar recht als je minder dan 46000 verdient.[/quote]

Mijn pa verdient zo'n 10.000 minder en ik had geen recht op aanvullend :n
Mijn ma zit in de ziektewet dus zelfs dat is niet te verklaren :+[/quote]
Alle inkomen word opgeteld dus ook het inkomen van je moeder dus zeker wel te verklaren, het gaat om bruttosalaris

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:52

nou ja een beetje suf is het wel dat mijn broer nu alles uit eigen zak moet betalen en ik ruimkas geniet van het studenten leven :+ ( ook omdat ik 4 dagen in de week tot 12 uur s nachts werk hoor! en nachtdiensten )

en over mbo.. mijn zus die werd slapend rijk heeft nooit een cent zelf betaald dat is pas oneerlijk! van mijn stufie moet ik wel schoolgeld boeken huur eten etc betalen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:53

Ik ken zelfs mensen die rijk zijn maar het op de een of andere manier(eigen zaak) boekhoud kundig zo weten te draaien dat kids volledig aanvullend krijgen. Maar wel een studentenpand kopen waar ze ook nog gratis wonen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:55

bigone schreef:
Ik ken zelfs mensen die rijk zijn maar het op de een of andere manier(eigen zaak) boekhoud kundig zo weten te draaien dat kids volledig aanvullend krijgen. Maar wel een studentenpand kopen waar ze ook nog gratis wonen.

:j Kwestie van je verzamelinkomen in het juiste peiljaar weten te drukken. Niks boekhoudkundigs, vooral fiscaal.