Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:40

Weleens gehoord van zgn. koninklijk meervoud? :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 16:41

BeSen schreef:
Eskegirl,
'God zei: laat ons mensen maken '
Maarre god is toch 1 persoon/ding/energie whatever?

Koning /koningin praat ook in meervoud :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:05

demo_love schreef:
Nee ik geloof niet in een God. Ik ben Christelijk opgevoed, maar gaandeweg ben ik erachter gekomen dat het iets is wat mensen minder bang maakt om dood te gaan. De hemel, het leven na de dood. En er bestaat geen hemel. Meer dan 2000 jaar wetenschappelijk onderzoek is daar heel duidelijk over.

Nee hoor, die zijn er juist niet duidelijk over. Net zo min als er bewezen kan worden dat er een hemel of God bestaat, kan het ook niet bewezen worden dat het niet bestaat ;)
Geloven is daarom in zekere zin een keuze. Ik geloof dat God wel bestaat. Het is aan ieder voor zich om die keuze te maken.

Catnip schreef:
Citaat:
En zelf niet nadenken als je gelooft... er staat toch duidelijk in de Bijbel beschreven dat je moet geloven met heel je hart, heel je ziel en je hele verstand! Altijd zelf blijven nadenken dus

Verootjoo, dit is juist precies wat ik bedoel :')

De bijbel/god wilt niet dat je je verstand gebruikt. Het zegt alleen van wel, maar je mag het dus alleen gebruiken om "de juiste keuze" te maken en te geloven :z

nee hoor, je moet niet geloven. Maar als je gelooft doe het dan met je hele hart, je hele ziel en je hele verstand. Dat schrijft de Bijbel. We hebben vrije keuze in wat we met ons leven doen en waar je voor kiest in je leven. Anders had God wel alleen christelijke mensen geschapen :)

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:34

verootjoo schreef:
demo_love schreef:
Nee ik geloof niet in een God. Ik ben Christelijk opgevoed, maar gaandeweg ben ik erachter gekomen dat het iets is wat mensen minder bang maakt om dood te gaan. De hemel, het leven na de dood. En er bestaat geen hemel. Meer dan 2000 jaar wetenschappelijk onderzoek is daar heel duidelijk over.

Nee hoor, die zijn er juist niet duidelijk over. Net zo min als er bewezen kan worden dat er een hemel of God bestaat, kan het ook niet bewezen worden dat het niet bestaat ;)
Geloven is daarom in zekere zin een keuze. Ik geloof dat God wel bestaat. Het is aan ieder voor zich om die keuze te maken.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:37

Catnip schreef:
Lizzii: je hebt gelijk dat er een onderscheid is tussen geloof en spiritualiteit. Over dat laatste heb ik geen bijzondere mening, ik heb het concept van spiritualiteit ook nooit zo uitgebreid bestudeerd als het concept van geloof. Wat mij betreft, prima als je spiritueel bent, voor mij persoonlijk is het gewoon niet weggelegd.

Als het je nu niet aanspreekt dan betekend dit dat je er nog niet klaar voor bent. Spiritualiteit dient zich aan op het moment dat je het nodig hebt. Sommige mensen worden pas spiritueel enkele uren voor ze sterven.

Ik vind het nochtans wel zinvol om na te denken over leven en dood. Er is immers maar 1 zekerheid in het leven en dat is dat we allemaal doodgaan :)

Het grote verschil tussen spriritualiteit en georganiseerde godsdiens is dat je dat helemaal op jezelf kan beleven zonder iemand van bovenaf die zegt wat je wel en niet mag of moet doen. Een zoektocht naar "wie ben ik" zonder dat je daarbij de oordelen van anderen nodig hebt enkel je eigen"ik".

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:50

De vraag is trouwens wat ik ervan vind, nou mijn mening wordt mooi omschreven in deze quote:

Citaat:
RELIGION IS LIKE A PENIS
It's okay to have one
It's okay to be proud of it
HOWEVER
Do not pull it out in public
Do not push it on children
Do not write laws with it
Do not think with it

Sammie

Re: Wat vinden jullie van het geloven in een´god´?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:53

Volgens mij denkt elke vent met z'n banketstaaf.. Op de ene leeftijd wat sneller en erger dan op een andere leeftijd

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:12

QuanneH schreef:
Google :)
Maar waar heb jij je informatie dan vandaan? Als ik er op google dan kom ik alleen positieve dingen tegen namelijk.

Vind ik geen aardige manier van discussiëren.

Je gooit iets erin en als ik vraag wat het is kan je ook een korte omschrijving van wat het is geven.

Anders kan je op iedere vraag op bokt inmiddels wel google als antwoord geven.

Mijn informatie heb ik in eerste instantie uit het boek van Richard Dawkins. En die studie is op internet op te zoeken. Is ook gepubliceerd geweest in ik dacht The New Medicine maar ik weet de naam van de studie niet meer dus ik kan hem ook niet meer voor je opzoeken. Anders had ik het graag voor je gedaan.

Edit: Je bedoeld het blad van de EO?

Dat is geen wetenschappelijk tijdschrift.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:27

NatasjavE schreef:
Edit: Je bedoeld het blad van de EO?

Dat is geen wetenschappelijk tijdschrift.

Dit weet ik, en ik zeg ook niet dat de EO het verzonnen heeft toch? Ik zeg alleen maar dat het er (waarschijnlijk, weet niet 100% zeker, kan ook ander tijdschrift zijn geweest) in stond.

Trouwens, sorry voor het 'Google' antwoord, maar op dat moment had ik even geen tijd om het uit te leggen zo snel, hoop dat je daar wat begrip voor hebt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:36

Sammie schreef:
Volgens mij denkt elke vent met z'n banketstaaf.. Op de ene leeftijd wat sneller en erger dan op een andere leeftijd

En bedankt Sammie, zegt meer over jou dan over de mannelijke helft van de wereldbevolking.
Goed te weten dat een lid van de nieuwsredactie in dergelijke generalisaties denkt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:42

Zullen we de boel wel even lekker gescheiden houden. ;) Ik zit hier niet in 'functie', maar als Bokker. Dank u :+

Opvallend dat je over mijn reactie valt (waarvan je toch zou kunnen denken dat het als grapje bedoeld is), maar niet over dat stukje 'proza' ervoor.. Of mogen alleen vrouwen dan beledigd reageren?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:47

Sammie schreef:
Zullen we de boel wel even lekker gescheiden houden. Ik zit hier niet in 'functie', maar als Bokker. Dank u :+

Opvallend dat je over mijn reactie valt (waarvan je toch zou kunnen denken dat het als grapje bedoeld is), maar niet over dat stukje 'proza' ervoor.. Of mogen alleen vrouwen nu beledigd reageren..

Oh, je bewering, een grof en beledigend cliché, was maar een grapje. Hoe amusant.

Mijn kleine zusje riep dat vroeger ook altijd heel luid als ze merkte dat een opmerking van haar beledigend/over de schreef bleek te zijn. Maar goed dat was lagere schoolleeftijd.

Je moet als man eens een opmerking van hetzelfde laag bij de grondse allooi over (alle) vrouwen durven te maken.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:51

Kunnen we bij de discussie blijven? Typisch bokt dit, mensen die hun mening niet even voor zich kunnen houden of het kunnen zeggen via pb.
En wat mijn moeder altijd zegt:
Horen,zien en zwijgen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:52

Nu niet gaan doen alsof mannen dat niet durven te doen :') Bovendien vind ik het ook nog eens lichtelijk offtopic. Ik geef aan dat je het niet te serieus moet nemen, als jij dat daarna nog steeds wil doen. Prima. Die keuze vrijheid heb je, maar ik kan daar vrij weinig mee. Ik ga dus ook niet mee in jou opmerkingen die ik dus als grof en beledigend ervaar en m.i. duidelijk niet als een grapje bedoeld zijn. :)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:54

Ik geloof niet in God,wel dat Jezus bestaan heeft.Ik geloof dat Jezus een mens was net zoals wij,maar dat hij gave's had en daardoor mensen kon genezen.Vroeger werd je als Paranormaal mens 'gedood', net als Heksen vroeger op de brandstapel belanden.

Wie de aarde,de mens en alles om ons heen gemaakt heeft? ik geloof Moeder Natuur, een Natuurlijk verschijnsel wat je niet kan zien,horen of voelen.
De Natuur geeft aan ons,maar neemt ook van ons,de Natuur zorgt voor ziekte's, dodelijke virussen en bacteriën.
Iemand moet dit alles gemaakt hebben,en ik geloof in Moeder Natuur.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:57

Ik geloof niet in een God. Ik ben van mening dat het geloof verzonnen is door mensen in een tijd dat er geen politie en justitie waren om mensen op het rechte pad te houden. Dat mensen het geloof in eerste instantie bedoeld hebben om mensen niet (teveel) te laten ontsporen.

Ik leef mijn leven, zoals ik dat goed acht, met normen, waarden en fatsoen. Zonder te hoeven biechten en zonder anderen proberen te overtuigen van wat ik geloof.

Wat ik niet zeker weet, is of er iets is na de dood.
Er gebeuren veel onverklaarbare dingen en uit de dood komt niemand terug om te vertellen of er iets is of niet. Die laat ik ook in het midden, eens zal ik erachter komen.....

Verder vind ik dat een ieder moet doen waar die zeg prettig bij voelt, zonder je ideeën op te dringen aan anderen. Geloof je, prima ! Geloof je niet, ook goed ! Hetero, prima ! Homo, ook goed !
Vrijheid, blijheid zeg maar :D

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:58

gohya schreef:
Ik geloof niet in God,wel dat Jezus bestaan heeft.Ik geloof dat Jezus een mens was net zoals wij,maar dat hij gave's had en daardoor mensen kon genezen.Vroeger werd je als Paranormaal mens 'gedood', net als Heksen vroeger op de brandstapel belanden.

Wie de aarde,de mens en alles om ons heen gemaakt heeft? ik geloof Moeder Natuur, een Natuurlijk verschijnsel wat je niet kan zien,horen of voelen.
De Natuur geeft aan ons,maar neemt ook van ons,de Natuur zorgt voor ziekte's, dodelijke virussen en bacteriën.

Dus sommige mensen moeten dood gaan aan een virus?
Oke dat ze daaraan dood gaan oke maar dat ze dat moeten meemaken??
En off-topic
Spoiler:
en die beet die jij kreeg van zo'n demoon. Moet jij dat dan ook meemaken of is dat iets anders?of was jij dat niet :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:02

Nens77 schreef:
Ik geloof niet in een God. Ik ben van mening dat het geloof verzonnen is door mensen in een tijd dat er geen politie en justitie waren om mensen op het rechte pad te houden. Dat mensen het geloof in eerste instantie bedoeld hebben om mensen niet (teveel) te laten ontsporen.

Ik lees dit zo vaak. Dit wordt echt zo vaak als argument gebruikt waarom mensen geloven of waarom er een geloof is. Als je alleen al kijkt naar de verspreiding van het Christendom (tijdens het Romeinse Rijk) heb je al bewijs dat dit onjuist is. Bovendien hebben diverse kleine stammen in een diep donker oerwoud ook een 'geloof' of een ritueel. Daar is het geloof echt niet voor ontworpen van bovenaf. En ook tijdens het Romeinse Rijk waren er al wetten (en die waren ook aardig duidelijk ook) en toch spreidde het Christendom zich haast letterlijk als een olievlek uit over het Middellandse Zeegebied. En toen was het Romeinse Rijk nog zelfs fél tegen het Christendom. Christenen werden voor de leeuwen geworpen of op een andere manier gedood. M.i. dus een onjuiste bewering. Het Christelijke geloof verspreidde zich dus zelfs terwijl de overheid het niet wilde.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 17-01-15 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:02

BeSen schreef:
gohya schreef:

Dus sommige mensen moeten dood gaan aan een virus?
Oke dat ze daaraan dood gaan oke maar dat ze dat moeten meemaken??
En off-topic
Spoiler:
en die beet die jij kreeg van zo'n demoon. Moet jij dat dan ook meemaken of is dat iets anders?of was jij dat niet :')

Helaas gaan er idd. mensen aan doet,dat is om de mens enigszins in evenwicht te houden.
Die spoiler snap ik dus niet,NEE dat was ik dus niet.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:11

From the standpoint of physics, there is one essential difference between living things and inanimate clumps of carbon atoms: The former tend to be much better at capturing energy from their environment and dissipating that energy as heat. Jeremy England, a 31-year-old assistant professor at the Massachusetts Institute of Technology, has derived mathematical formula that he believes explains this capacity. The formula, based on established physics, indicates that when a group of atoms is driven by an external source of energy (like the sun or chemical fuel) and surrounded by a heat bath (like the ocean or atmosphere), it will often gradually restructure itself in order to dissipate increasingly more energy. This could mean that under certain conditions, matter inexorably acquires the key physical attribute associated with life.

Vrije vertaling van bovenstaande :
Vanuit het oogpunt van de fysica , bestaat er een essentieel verschil tussen levende organismen en levenloze hoopjes koolstofatomen : De eerstgenoemde kunnen energie meestal veel beter vastleggen uit de omgeving en die energie als warmte afvoeren. Jeremy Engeland , een 31 -jarige assistent-professor aan het Massachusetts Institute of Technology , heeft een wiskundige formule die dit verklaart . De formule , gebaseerd op vastgestelde natuurkunde, geeft aan dat wanneer een groep van atomen wordt aangedreven door een externe bron van energie ( zoals de zon of chemische brandstof) en omgeven door een warmte- bad ( zoals de oceaan of de atmosfeer ) , die atomen zich zullen geleidelijk zullen herstructureren om steeds meer energie te verdrijven . Dit zou kunnen betekenen dat onder bepaalde voorwaarden , levenloze materie de eigenschappen die met leven worden geassocieerd.

maw men heeft geen god, moeder natuur of welk sprookje dan ook nodig om het begin van het leven te laten starten, en als het begin er eenmaal is, door de evolutie en tijd( en er is veel tijd)komt men tot een complex geheel.

Ook volgens de laatste theorieen van Stephen Hawkins, is het begin van het heelal uit de fysica verklaarbaar. men heeft daar ook geen god nodig om alles te starten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:12

Nee ik geloof niet in God, wel in dat er iets is.............

God is in het leven geroepen door de mensen van duizenden jaren terug die iets niet begrijpen wat hun overkomen waren maar wat volkomen natuurlijk is: diverse natuurrampen en of gebeurtenissen.

Men werd er bang voor en ging iets aanbidden/ offeren en hee toevallig gebeuren er geen rampen meer...... en zo ging men er in geloven........zo ongeveer........... maar men maakt er helaas ook misbruik van om de macht (onderdrukking) over de mensen te krijgen door bangmakerij en dingen zo te verdraaien, helaas.

Dat is in het kort van hoe ik erover denk.

Wel respecteer ik dat de mensen er wel in geloven, laten gaan en laten leven.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:13

God is "ooit" in het leven geroepen, om mensen onder de duim te houden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:14

En natuurlijke processen die nog niet begrepen zijn met behulp van goddelijke interventie verklaren is hopeloos; de zg. "god of the gaps". De gaps worden nl. steeds kleiner.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:15

Johanna59 schreef:
God is "ooit" in het leven geroepen, om mensen onder de duim te houden.

Hoe denk jij dat mensen zijn ontstaan?

Ik weet niet echt waar ik in moet geloven dus ben benieuwd naar jouw mening!

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:16

Godsdienst is ontstaan uit de fysieke structuur van de hersenen van mensen. Neurologisch gezien, creeren mensen zelf de ideen, omdat ze zonder dit systeem moeilijk met elkaar konden samenwerken.
Het is al aangetoond welke plekken in de hersenen, de religieuze gevoelens genereren, schakel ze uit, en er is geen godsdienst.
Een bijna dood ervaring is het vuren van de synapsen van de hersenen, die dit gebied prikkelen.