Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:58

rapido schreef:
iedereen als in alle moslims bedoel je?

Iedereen als in christenen, joden, zwarten, Amerikanen, Belgen, etc, noem maar op. CH tekende echt niet alleen over moslims, dit lijkt gewoon zo omdat de radicale moslims hier zoveel heisa om maakten, maar veel mensen vergeten dat CH de spot dreef met iedereen, niet enkel religies, maar ook bevolkingsgroepen.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:59

Snollygoster schreef:
Iedereen als in christenen, joden, zwarten, Amerikanen, Belgen, etc, noem maar op. CH tekende echt niet alleen over moslims, dit lijkt gewoon zo omdat de radicale moslims hier zoveel heisa om maakten, maar veel mensen vergeten dat CH de spot dreef met iedereen, niet enkel religies, maar ook bevolkingsgroepen.

Dus daarom wordt het minder erg?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 20:59

Snollygoster schreef:
cartoonisten hebben hierbij al een hele andere bedoeling dan pesters en viseren niet één persoon, maar iedereen.

O ja??? Was het maar zo simpel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:01

Ja juist maar het gaat er nu vooral om er veel en vaak satire over het moslim geloof gemaakt word en die mensen zich dus gekwetst voelen en wij dan zeggen dat die mensen niet moeten zeuren...
Ik zie die satire ook wel als pesten...maar goed dat is mijn mening

Snollygoster

Re: Wat vinden jullie nou van de satire van Charlie Hebdo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 21:18

Ja, ik vind dat minder erg ja. Ik zie satire ook helemaal niet als pesten, maar meer als maatschappelijke problemen die zich voordoen op een sarcastische manier willen aankaarten. Ik blijf bij mijn standpunt dat CH in mijn ogen hier geen enkele schuld in treft. Als je mensen gaat vermoorden omdat je je beledigd voelt door een tekening spoor je al helemaal niet en heb je in mijn ogen het recht niet om jezelf dan een gelovige te noemen. Zoals ik ook al eerder zei is het een kwestie van zich te laten beledigen of niet, diegene die van een onnozel tekeningetje zulke daden gaan plegen zijn toch maar arme, tere zieltjes die niets kunnen verdragen hoor :(:)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:06

QuanneH schreef:
Snollygoster schreef:

Dus daarom wordt het minder erg?

Ja, gelijkwaardigheid. 'Iedereen' krijgt dezelfde behandeling. Pas als ze zich uitsluitend op 1 iemand, 1 geloof, 1 bevolkingsgroep etc. zouden richten is het oneerlijk.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:22

Tjah. Ik vind sommige stukjes uit Hebdo erg grappig. Soms valt t tegen. Maar om nu te zeggen dat het eraan zat te komen. Neenee. ieder geloof, bevolkingsgroep komt aan de beurt.. En om nou te zeggen dat we bijvoorbeeldd van onderstaande foto een onwijze rel hebben gehad met de christenen.. Ik heb het iig niet gemerkt :n

Afbeelding

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:42

Snollygoster schreef:
rapido schreef:
iedereen als in alle moslims bedoel je?

En vooral de eigen politiek en wereld politiek. Maar de spot drijven? Ze vergroten zaken die spelen uit, door het op hun manier aan de kaak te stellen. Wat men vergeet is dat dit soort dingen dus gewoon spelen. Heb de afgelopen dagen ook een discussie op FB meegemaakt en daar waren mensen die zeiden: moslims maken overal een probleem van en wat is er heilig aan hun profeet en waarom zou je die niet mogen afbeelden, als moslims die zeiden dat dit absoluut niet te accepteren was.

Deze discussie en hoe moslims denken, maar een hele groep niet moslims met een andere mening weer van hun kant speelt (luister gewoon bijv. eens naar wat Geert Wilders te vertellen had na de aanslag). Dit wordt door CH aan de kaak gesteld, maar niet verzonnen want is een lopende discussie. Dat ze een kant kiezen in hoe ze het belichten. Dat mag. Maar de Telegraaf brengt het nieuw ook op een rechtse manier en de Volkskrant op een linkse. Kies wat je wilt lezen en als je CH (en hun veelal anarchistische en dus kritische zienswijze) niet in overeenstemming vindt met jouw mening, zoek dan een krant die het vanuit het andere perspectief belicht. Dát is vrijheid in keuze binnen een democratisch bestel....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:50

Celiien schreef:
Tjah. Ik vind sommige stukjes uit Hebdo erg grappig. Soms valt t tegen. Maar om nu te zeggen dat het eraan zat te komen. Neenee. ieder geloof, bevolkingsgroep komt aan de beurt.. En om nou te zeggen dat we bijvoorbeeldd van onderstaande foto een onwijze rel hebben gehad met de christenen.. Ik heb het iig niet gemerkt :n

[ [url=m/OcWaTS.jpg]Afbeelding[/url] ]

omdat dat niet interessant is om je dat ter herinneren of omdat we dat niet willen horen..

The magazine also published cartoons that regularly offended Catholics, including one cover that depicted Pope Benedict XVI resigning from the papacy to elope with a member of the Swiss Guard. In fact, the Catholic church of France took the publication to court several times for distasteful portrayals of Catholics. The publication also skewered other religions and just about any politician in France. But in the religious world, Islam has gotten its focused attention in recent years.

en dat komt uit een katholieke publikatie.. in tegenstelling tot velen hier erkent de katholieke kerk dus klaarblijkelijk dat vooral de islam het mikpunt was de afgelopen jaren.

iedereen heeft een bepaald breekpunt als hij/zij getergd wordt.. of je nu getergd wordt als groepering of individu.. De katholieke kerk heeft veelvuldig openbaar of in stilte ingegrepen wanneer ze getergd werden.. soms door de rechtsgang op te zoeken, soms door moord en doodslag in naam van de bijbel..
in hoeverre is dat gestopt? of doet men dat tegenwoordig wat meer stilletjes zonder de vlag van het vaticaan erboven te wapperen.
----

maar opnieuw, dit is natuurlijk off topic.. want de vraag luidt

wat vind je van de satire van....

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:05

Netje schreef:
En vooral de eigen politiek en wereld politiek. Maar de spot drijven? Ze vergroten zaken die spelen uit, door het op hun manier aan de kaak te stellen. Wat men vergeet is dat dit soort dingen dus gewoon spelen. Heb de afgelopen dagen ook een discussie op FB meegemaakt en daar waren mensen die zeiden: moslims maken overal een probleem van en wat is er heilig aan hun profeet en waarom zou je die niet mogen afbeelden, als moslims die zeiden dat dit absoluut niet te accepteren was.

Deze discussie en hoe moslims denken, maar een hele groep niet moslims met een andere mening weer van hun kant speelt (luister gewoon bijv. eens naar wat Geert Wilders te vertellen had na de aanslag). Dit wordt door CH aan de kaak gesteld, maar niet verzonnen want is een lopende discussie. Dat ze een kant kiezen in hoe ze het belichten. Dat mag. Maar de Telegraaf brengt het nieuw ook op een rechtse manier en de Volkskrant op een linkse. Kies wat je wilt lezen en als je CH (en hun veelal anarchistische en dus kritische zienswijze) niet in overeenstemming vindt met jouw mening, zoek dan een krant die het vanuit het andere perspectief belicht. Dát is vrijheid in keuze binnen een democratisch bestel....

Ja daar corrigeer ik mezelf inderdaad in in mijn volgende reactie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:25

Narita schreef:
Charlie Hebdo draagt zelf zeker een grote schuld imo. Ik keur deze aanslag niet goed maar het was een aanslag met een reden die er niet had geweest als CH respect voor het moslimgeloof had gehad. Vrijheid van meningsuiting en haatzaaien zijn 2 verschillende dingen en wat CH deed was haatzaaien imo. En na de trending topic #KillAllMuslims weet ik dat we toch zeker niet zo ver zijn als samenleving als we onszelf willen laten geloven :n

dus ze moeten respect hebben voor het moslimgeloof....
Maar het katholieke geloof, de politiek en alle andere dingen mogen ze wel cartoons over maken...

Dat is nog eens meten met twee maten.

Zo maken cartoonisten mijn geloof net zo belachelijk en gelukkig maar .

Als je je eigen mening en geloof niet meer kan relativeren is dat erg jammer. Dan vind je dat jou waarheid DE waarheid is en kun je niet meer kritisch naar je eigen waarheid kijken.

Ik ben gewoon helemaal van slag , dat je mensen die tekeningetjes maken de schuld ervan geeft dat ze vermoord worden ...

Moord mag dus als je je beledigd voelt..... is wel een oplossing voor de overbevolking.. om het dan maar van de positieve kant te bekijken. }>

Graag zie ik van jou een voorbeeld van haatzaaien, want daar kan ik ze niet op betrappen. Wel op het belachelijk maken van alles

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:26

Jillsil schreef:
Als Mark Rutte of wie dan ook, in een satirische programma belachelijk wordt gemaakt staan er ook niet opeens 2 mensen met een paar geweren om een redactie dood te schieten. Tuurlijk kun je er mensen mee kwetsen maar het doodschieten van andere mensen gaat mij veel te ver!!

Je kunt en mag tegenwoordig niks meer zeggen van welk geloof dan ook of je moet al bang zijn. Ik las op Facebook een mooi stukje van iemand:
Ik geloof ik God en mijn beste vriend in Allah en mijn broertje geloofd in kabouters onder zijn bed. Toch zijn we dikke vrienden met elkaar want samen spelen is hetzelfde, of je nu in god, allah of kabouters geloofd.

Laat iedereen geloven in wat zij willen, maar val er een ander niet mee lastig. En satire? Ach, er is geen spreker die een zwijger kan overtreffen!

In Amerika ligt dat percentage flink wat hoger.. Echter, het grootste gedeelte wordt daar veroorzaakt dor de christenextremisten (24%), zelfs de joden (7%) staan nog voor de islamieten (6%) en dat is inclusief 9/11.

geen enkele aanval gebeurd omdat iemand wakker wordt en denkt.. wat zal ik vandaag eens doen.. laten we eens...

Nee, iedere aanslag is een respons op iets dat in hun ogen gebeurd is, gezegd is getekend is etc.
En wat blijkt, niet geloofs gerelateerde aanslagen in Europa staan onverslaanbaar op een.
Dus laten we nu eens ophouden om iedere keer weer naar de moslims te wijzen.. Terwijl een paar jaar terug in Denemarken nog een christelijke gek een bloedbad aanrichtte (zijn we dat vergeten?) en terwijl je in Europa elders nauwelijks je mond open kunt doen of je wordt door een politieke extremistische actie het zwijgen voorgoed opgelegd.

ik zou minder bang zijn voor de gelovigen dan voor politici en ander gespuis..

Afbeelding

Fitii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:40

Ik snap gewoon niet dat die tekenaars hun leven willen wagen om zulke cartoons te tekenen. Ik heb ergens gelezen dat 1 van de cartoonisten die gestorven is, bewust geen kinderen wou omdat hij wist dat hij op zo'n manier om het leven zou komen.
Waar ben je dan mee bezig...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 01:50

Fitii schreef:
Ik snap gewoon niet dat die tekenaars hun leven willen wagen om zulke cartoons te tekenen. Ik heb ergens gelezen dat 1 van de cartoonisten die gestorven is, bewust geen kinderen wou omdat hij wist dat hij op zo'n manier om het leven zou komen.
Waar ben je dan mee bezig...

Dat heet bevlogenheid en geloven in waar je voor staat ! Ook dat is een vrije keuze...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 07:19

Of het is je bewust zijn van je het op het randje begeven.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:18

MariekeB schreef:
Narita schreef:
Charlie Hebdo draagt zelf zeker een grote schuld imo. Ik keur deze aanslag niet goed maar het was een aanslag met een reden die er niet had geweest als CH respect voor het moslimgeloof had gehad. Vrijheid van meningsuiting en haatzaaien zijn 2 verschillende dingen en wat CH deed was haatzaaien imo. En na de trending topic #KillAllMuslims weet ik dat we toch zeker niet zo ver zijn als samenleving als we onszelf willen laten geloven :n

dus ze moeten respect hebben voor het moslimgeloof....
Maar het katholieke geloof, de politiek en alle andere dingen mogen ze wel cartoons over maken...

Dat is nog eens meten met twee maten.

Zo maken cartoonisten mijn geloof net zo belachelijk en gelukkig maar .

Als je je eigen mening en geloof niet meer kan relativeren is dat erg jammer. Dan vind je dat jou waarheid DE waarheid is en kun je niet meer kritisch naar je eigen waarheid kijken.

Ik ben gewoon helemaal van slag , dat je mensen die tekeningetjes maken de schuld ervan geeft dat ze vermoord worden ...

Moord mag dus als je je beledigd voelt..... is wel een oplossing voor de overbevolking.. om het dan maar van de positieve kant te bekijken. }>

Graag zie ik van jou een voorbeeld van haatzaaien, want daar kan ik ze niet op betrappen. Wel op het belachelijk maken van alles

MariekeB: helemaal met jou eens.

Narita: Vol verbazing lees ik jou bericht... Alsof Moslimse extremisten zoveel respect hebben voor onze geloven en culturen???

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 09:46

Ik dacht dat het de bedoeling was dat ik bang zou worden van die aanslag... Maar de hoeveelheid mensen in dit topic die de schuld bij CH neerleggen, ook al is het gedeeltelijk, dat jaagt me pas echt angst aan.

Dat zegt iets over ons en hoe ver het al gaat.

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:48

Zit hier met verbazing en walging te lezen naar sommige reacties. Over eigen schuld enz, of dat ze erom vragen. Niemand vraagt om zonder pardon afgeslacht te worden, terwijl je hulpeloos op de grond ligt.
Sinds wanneer is dit gerechtvaardigd. Omwille van een geloof, ik ben als christenen ook zo vaak geschoffeerd, dan nog heb ik geen recht om het op deze manier duidelijk te maken. Je mag niets meer zeggen of vinden, wat een bullshit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:53

Ondanks dat ik het met het grootste deel van je post eens ben denk ik dat we juist teveel vinden. Er wordt misbruik gemaakt van de vrijheid van meningsuiting. Men zegt en doet maar alles onder het mom van "dat is mijn mening". Rekening met elkaar houden hoeft niet meer. (In het algemeen)

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:23

Ik vind het stom om te provoceren, om te provoceren. Veel tekeningen zijn onnodig kwetsend, en daar bereik je niets goeds mee.

Ik denk dat als iedereen, zowel moslim, als christen, als andersdenkende bewust met zijn woorden zou omgaan, met respect je uiten, dat de wereld er veel vrediger en beter uit zo zien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 11:28

denice schreef:
Je weet prima wat ik bedoel met mijn vraag Netje. Vind jij het leuk om naar te kijken?

Jij dus wel, ik vind het te ver gaan en respectloos.

Maar is het het waard om over te moorden? Is dat de wereld waarin je wil leven? Dat iets, omdat er mensen zijn die het niet oké vinden, maar af geschaft moet worden/niet meer gezegd mag worden/gedaan mag worden?
Ik begreep al dat jij de aanslag niet wil goed praten dus die eerste vraag mag eerder retorisch opgevat worden want ik denk dat de meeste het niet oké vinden dat dit gebeurt is. Maar wat is een correcte reactie hier op? De "sorry dat ik leef" reactie en maar niet meer doen? Of juist zeggen "man, get over yourself..."
Hoe wil je ze laten inzien dat wat er gebeurt niet oké is, als er vooral niets over gezegd mag worden ?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:10

Ik heb ook veel moeite met Charlie Hebdo, maar dat betekend natuurlijk niet dat ze overhoop geschoten moesten worden.

Ik vond dat mijn vader het mooi verwoordde op zijn facebook (welke hij oa. gebruikt als geestelijk verzorger en pastor voor zijn netwerk).

Citaat:
Al dagen zint me iets niet. Ik ga niet zeggen 'Je Suis Charlie'. Want ik zou nooit zo kwetsend een ander geloof belachelijk maken. Vrijheid van meningsuiting is een goed grondrecht. Maar in diezelfde grondwet staat ook dat je niet mag kwetsen. Nu lees ik dat de agent die werd neergeschoten, Merabet, islamiet is. Hij verdedigde de vrijheid van mensen die zijn godsdienst belachelijk maakten. Dat komt dichter in mijn buurt: ‪#‎JesuisMerabet‬.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:14

Ik vind die hele "je suis.." sowieso onzin. Ze willen hun individuele vrijheid dus verdedigen door allemaal dezelfde naam "te nemen".. Klinkt logisch. :)
Ik vind dat je moet kunnen zeggen "ik geloof niet". Net zoals je moet kunnen zeggen "ik geloof wel". Alleen bij de extremisten is "ik geloof niet" al de doodstraf waard... JA, ik snap best dat er een groep is die zich daar ernstig tegen af zet. Zij het misschien op een ietwat grove manier..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:15

Los van de discussie, de hysterie die nu is ontstaan omdat iedereen persee een nummer wil hebben. Er daar gister vechtpartijen over zijn uitgebroken onder wachtenden op een blad. Erg sneu, vooral ook omdat ze nu opeens ook op marktplaats voor heel veel worden aangeboden. En ze zijn niet eens te koop hier voorlopig wegens niet leveren. En de bedreigingen die nu overal gedaan worden naar moslims onder andere, of naar winkels die de oplage willen verkopen. Waar zijn we mee bezig in deze wereld.
;(
En wat betreft hun populariteit en de "humor" waarde van ze. Ze hebben niet voor niets een minioplage van 70000 stuks maar. Geen mens wil ze nog kopen of lezen zowat.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 12:22

Ayasha schreef:
Ik vind die hele "je suis.." sowieso onzin. Ze willen hun individuele vrijheid dus verdedigen door allemaal dezelfde naam "te nemen".. Klinkt logisch. :)

Jij hebt duidelijk niet begrepen wat de gedachte gang achter die woorden is. Het gaat helemaal niet om hetzelfde zijn of dezelfde naam te nemen. HEt gaat om solidariteit en daar blijk van geven.