"If you are reading this..."

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jessdaniels

Re: "If you are reading this..."

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:02

Het gaat mij niet om home-schooling, maar om het feit dat ze niemand meer mocht spreken.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 18:18

Je noemt een heel rijtje op en daarop reageer ik ook. Niet op alles, omdat ik het ook niet met al die dingen eens ben, maar zoals eerder gezegd: alles wat ik probeer te doen is de dingen in perspectief plaatsen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:03

jessdaniels schreef:
Blue_Eyes schreef:
Ik wil niet zeggen dat zij niets fout gedaan hebben, maar ze hebben wel gehandeld in wat zij zagen als het belang van hun kind, vanuit hun referentiekader.

Als die ouders écht denken dat hun kind van school trekken, telefoon en laptop afpakken en het contact maar de buitenwereld verbieden, in het belang van hun kind is geweest, dan is daar iets heel erg mis!

Tja - Leelahs ouders zullen heus wel gemerkt hebben dat ze er niet gelukkig van werd.
Maar als ze vonden/ dachten / geloofden dat het transgender iets van De Boze was - handelden ze in het belang van hun kind.
("Je kunt beter hier op aarde even door een zure appel heen bijten dan de eeuwigheid in de Hel".)

Iedereen mag zeggen dat die gedachten wel erg ver van het bed zijn (....ik kan hier ook niets mee, al zit ik vrijwel elke zondag in de kerk...) maar dit was ongeveer hun gedachtegang.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:04

Het zal misschien normaal zijn binnen die kringen, maar dat betekent nog niet dat het goed is :+

Er zijn wel meerdere kringen en sektes die allerlei vreemde dingen doen, maar omdat dat volgens hun goed is en normaal is betekent dat niet dat je ze niks aan hoeft te rekenen :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:19

Thesserd, je leest niet. Ik zeg NERGENS dat de ouders niets aan te rekenen valt, integendeel. Ik zeg wel dat ik vind dat de ouders tot de grond toe afbranden te ver gaat.

Precies dat, Janneke.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:49

Thesserd schreef:
Het zal misschien normaal zijn binnen die kringen, maar dat betekent nog niet dat het goed is :+

Er zijn wel meerdere kringen en sektes die allerlei vreemde dingen doen, maar omdat dat volgens hun goed is en normaal is betekent dat niet dat je ze niks aan hoeft te rekenen :D

Ja - klopt.

Volgende vraag: wie bepaalt wat "goed" inhoud?
En hoe bepaal je dat dan?

Not to mention: wanneer is iets een enge sekte
(.....okee, ik vind een heel stel lui griezelig bezig.....)
..en wanneer spreekt iemand "alleen maar" een ongemakkelijke waarheid (die anderen dus prompt niet willen horen)....?

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:52

Zoals ik al zei, daar is gewoon iets héél erg mis.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:53

Naar jouw maatstaven wel ja. Andersom vinden zij dat er in de Nederlandse cultuur verschillende dingen heel erg mis zijn.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:08

ALERT! ALERT! Lange post :+

Als iemand trangender is/zich voelt, dan is het brein (of ziel, licht er maar aan hoe je het ziet) anders dan het lichaam eruit ziet. Natuurlijk is het voor mensen makkelijk om de buitenkant te bekijken en daar een naam aan te geven in de vorm van een geslacht, maar soms werkt dat niet. Dat kun je dan bekijken vanuit het perspectief dat je bent zoals God (of welke macht of kracht dan ook) je gemaakt heeft, zoals deze ouders dat zien. Dan ga je eigenlijk uit van: je bent hoe je eruit ziet. Of je gaat uit van de binnenkant; het brein en dan ga je uit van: je bent hoe je je voelt. Dat tweede voelt voor mij natuurlijker. Beoordelen op het uiterlijk is imo opervlakkig en dan houdt je geen rekening met de 'ziel' van de persoon in kwestie.

Deze ouders hebben gehandeld vanuit een sterk religeus oogpunt waar ik helemaal niet achter sta en ik neem het ze dan ook kwalijk hoe ze gehandeld hebben. Echter moet je ook een proberen om het van hun kant te bekijken. Zij zijn waarschijnlijk van jongs af aan (vanaf de geboorte) beinvloed door kerk en omgeving om zo te denken. Eigenlijk indoctrinatie. Heel eng eigenlijk, maar zo is het is sommige landen en gebieden wel zo. Verder heb je niet alleen te maken met indoctrinatie van jongs af aan, maar ook de sociale druk die het leven en wonen in zo'n gemeenschap met zich mee brengt. Het van school halen en een social media verbod is in zo'n gemeenschap niet eens zo vreemd eigenlijk. 'Home schooling' is idd veel gebruikelijker dan in Nederland. Het school systeem is in Amerika sowieso niet briljant. In de ogen van de ouders was de school omgeving van negatieve invloed (iets wat veel mensen in dit topic, waaronder ik, anders zien) en haalde het kind daar weg. Als je het omdraait krijg je het volgende: een land waarin alle scholen tegen transgender personen zijn terwijl jij een transgender kind hebt. En dan in een land waar 'home schooling' redelijk gebruikelijk is. Misschien is het dan wat makkelijker om je in te leven.

Ik keur het helemaal niet goed. Ben ook behoorlijk boos en ik zou willen dat de wereld wat meer tolerant was. Ben ook een groot voorstander van de keuze uit meer dan 2 geslachten, echter wens ik de ouders niet dood. Dat heeft geen zin en brengt geen verandering. Ik keur het niet goed, maar als ik het vanuit de situatie van de ouders bekijk, dan is het niet zo 'helemaal goed' tegen 'helemaal slecht' zoals mensen het brengen. Tollerantie gaat ook over het proberen te begrijpen van de 'andere kant', ook al ben je het er niet mee eens. En als je het er niet mee eens bent, dan moet je de 'andere kant' proberen te overtuigen van jouw kant. Dat is de simpele versie natuurlijk, want wet en regelgeving (en religie) speelt een rol, maar goed. Dan wordt dit stuk nog 3x zo lang en wil niet al te veel leeswerk geven. Deze post is nu al veeeel te lang voor wat mensen. :+

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:20

Wie zijn "zij"? Als je daarmee Amerikanen bedoelt heb je het toch wel mis. Die laten namelijk ook erg veel tegengeluid horen ;)
Ook in Amerika is de homo/trans/enz haat steeds minder, daar is het ook helemaal niet normaal om je kind de dood in te jagen. Zelfs de buren van die mensen hebben laten horen dat ze het vreselijk vinden wat ze hebben gedaan, en dat ze Leelah graag beter hadden geholpen.
Met "daar" bedoelde ik meer in het hoofd van die ouders.
Ik geloof niet dat religie zelf mensen tot haat aanzet, maar wel wat er in kerken verteld word. Ik denk dat deze mensen bij een anti-LGBT kerk aangesloten zijn, en zelf gewoon niet genoeg meer nadenken.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:21

Zij zijn in dit geval de ouders. Wil zeker niet heel Amerika op 1 hoop gooien, want dat kan zeker niet. Er zijn echter wel landen/staten/gebieden/gemeenschappen op de wereld waar de tollerantie die veel mensen in Nederland kennen voor dit soort zaken niet aanwezig is (vaak door religie).

De basis waarop veel religie is gebaseerd is 'all about love', maar het wordt vertaald en verteld op een andere manier.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 04-01-15 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:22

Dribbel schreef:
Zij zijn in dit geval de ouders. Wil zeker niet heel Amerika op 1 hoop gooien, want dat kan zeker niet. Er zijn echter wel landen/staten/gebieden/gemeenschappen op de wereld waar de tollerantie die veel mensen in Nederland kennen voor dit soort zaken niet aanwezig is (vaak door religie).

Ik doelde op de post van Blue_eyes hihi

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:23

Ah ok. dat was niet helemaal duidelijk jessdaniels.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:43

jessdaniels schreef:
Wie zijn "zij"? Als je daarmee Amerikanen bedoelt heb je het toch wel mis. Die laten namelijk ook erg veel tegengeluid horen ;)
Ook in Amerika is de homo/trans/enz haat steeds minder, daar is het ook helemaal niet normaal om je kind de dood in te jagen. Zelfs de buren van die mensen hebben laten horen dat ze het vreselijk vinden wat ze hebben gedaan, en dat ze Leelah graag beter hadden geholpen.
Met "daar" bedoelde ik meer in het hoofd van die ouders.
Ik geloof niet dat religie zelf mensen tot haat aanzet, maar wel wat er in kerken verteld word. Ik denk dat deze mensen bij een anti-LGBT kerk aangesloten zijn, en zelf gewoon niet genoeg meer nadenken.

Ik bedoel de ouders en de mensen die in dezelfde (soort) gemeenschap leven als die ouders, en geloof me, dat zijn er nog heel veel. Ik denk niet eens dat het een kwestie is van niet meer zelf nadenken, maar wel van door nadenken met de kennis en ervaring die zij hebben en daarmee tot een andere conclusie komen.

Citaat:
daar is het ook helemaal niet normaal om je kind de dood in te jagen

Dit vind ik dan ook heel cru gesteld, want ik durf er vergif op in te nemen dat dat nooit, maar dan ook nooit de bedoeling van die mensen is geweest.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:50

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
daar is het ook helemaal niet normaal om je kind de dood in te jagen

Dit vind ik dan ook heel cru gesteld, want ik durf er vergif op in te nemen dat dat nooit, maar dan ook nooit de bedoeling van die mensen is geweest.

Ik zeg ook zeker niet dat dat hun bedoeling is geweest, maar dat is wél gebeurt.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:55

Maar de vraag is of dat de dood in jagen is jessdaniels. Ja, deze persoon heeft zelfmoord gepleegd door toedoen van de ouders, maar de ouders hebben dit niet bewust gedaan. Zij dachten, op hun manier, het beste voor te hebben met hun kind. De dood in jagen is voor mij iemand bewust richting de dood duwen. Dus met doel om iemand zelfmoord te laten plegen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:06

Wat Dribbel zegt. De dood in jagen doe je bewust, of je realiseert je in ieder geval dat je dat risico loopt. Ik geloof er niets van dat dat bij die ouders het geval was.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:49

Maar hadden ze geen verantwoordelijkheid om dat te weten? Om zich bewust te zijn van het feit dat hun kind in een risicogroep viel, dat zowel de therapievorm die ze haar oplegden als het isolerende gedrag dit enkel verergert, hebben ze door haar geen mentale zorg te geven of te bieden niet compleet verzaakt de ouderlijke taak te vervullen?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:52

Killyenn schreef:
Maar hadden ze geen verantwoordelijkheid om dat te weten? Om zich bewust te zijn van het feit dat hun kind in een risicogroep viel, dat zowel de therapievorm die ze haar oplegden als het isolerende gedrag dit enkel verergert, hebben ze door haar geen mentale zorg te geven of te bieden niet compleet verzaakt de ouderlijke taak te vervullen?

Verantwoordelijkheid, ja. Besef, weinig tot niet. In hun ogen deden ze wat nodig was om het te verhelpen. In hun visie voldeden ze dus aan het vervullen van de ouderlijke taak. In mijn visie voldeden ze dat niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:11

Voor hun gevoel hebben ze haar wel degelijk mentale zorg gegeven; ze hebben haar toch naar een therapeut gestuurd, meerdere zelfs? En in hun beleving naar de beste therapeuten die er waren.
Hoe hadden ze het kunnen weten? In hun beleving verspreidt het internet vooral leugens van de duivel, dus dat is geen betrouwbare informatiebron voor hen. Alles wat ze als betrouwbaar zien, zegt hetzelfde: dit zogenaamde transgendergedoe (even om in hun beleving te blijven) komt van de duivel en dient als dusdanig behandeld te worden.

Ik zou het zelf ook anders gedaan hebben, maar ik denk wel dat die ouders geprobeerd hebben om alles te doen wat in hun vermogen lag.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 23:26

Blue_Eyes schreef:
Voor hun gevoel hebben ze haar wel degelijk mentale zorg gegeven; ze hebben haar toch naar een therapeut gestuurd, meerdere zelfs? En in hun beleving naar de beste therapeuten die er waren.
In hun beleving inderdaad, maar hebben ze ook naar de mening van hun dochter geluisterd? Nee. Ze hebben eerder gehandeld voor zichzelf dan voor hun dochter.

Blue_Eyes schreef:
Hoe hadden ze het kunnen weten? In hun beleving verspreidt het internet vooral leugens van de duivel, dus dat is geen betrouwbare informatiebron voor hen. Alles wat ze als betrouwbaar zien, zegt hetzelfde: dit zogenaamde transgendergedoe (even om in hun beleving te blijven) komt van de duivel en dient als dusdanig behandeld te worden.
Door naar hun dochter te luisteren. Door het niet op te zoeken op internet maar in boeken waar er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is.

Blue_Eyes schreef:
Ik zou het zelf ook anders gedaan hebben, maar ik denk wel dat die ouders geprobeerd hebben om alles te doen wat in hun vermogen lag.
In hun vermogen.. Zoveel vermogen hebben ze dan blijkbaar niet.
Haar ouders worden hier echt helemaal goedgepraat want ja, 'ze zijn gelovig'.
In de bijbel staat toch dat homoseksuele mensen met de doodstraf bestraft moeten worden, stel nu, ik zeg stel dat haar ouders toch maar besloten om hun handleiding voor het leven te volgen en hun dochter om te brengen, ga je dat dan ook op het geloof steken? Want ja, zo zijn ze nu eenmaal opgegroeid, kunnen ze niks aan doen en was vast in het belang voor hun eigen dochter.
Maar dat zal waarschijnlijk wel weer anders zijn omdat ze haar letterlijk ombrengen en haar niet de dood in jagen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 23:38

Ik word er een beetje moe van 'dat ik de ouders goed zou praten', want dan lees je toch echt alleen wat je uitkomt. Dit is dan ook mijn laatste post in dit topic.
Die mensen hebben niet egoïstisch gehandeld. Wat hun zoon zei (want voor hen was het hun zoon) was voor hen alsof hij door de duivel bezeten was. Zij zagen hem al naar de hel gaan (letterlijk) en hebben dat tot alle prijs willen voorkomen. Voor hun kind, niet voor zichzelf.

Wat betreft die boeken, ja, dat hadden ze kunnen doen. Aangenomen dat ze daar toegang toe hadden en ze die niet als leugens van de duivel zagen.

En ja, hem letterlijk stenigen is anders. Door de intentie die erachter zit. Ze hebben hun kind nooit dood gewild, dus wat mij betreft is er geen sprake van 'de dood injagen'. Dat zij dit door hun handelen wel veroorzaakt hebben, dat hebben ze nooit beseft.
En ook omdat iemand letterlijk doden bij wet verboden is en zij er bijbels gezien ook toe worden gezet om de regels van de overheid op te volgen.
Ik neem aan dat je dat verschil zelf ook nog wel ziet.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 16:54

Je proberen in te leven in de visie van de ouders is idd niet de ouders goed praten, maar tolerrant zijn. Ben het helemaal met Blue_Eyes eens.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:17

Gisteren hier nog een flike discussie over gehad met mijn vriend en zijn moeder. Zijn moeder en ik stonden aan dezelfde kant, maar mijn vriend vond het complete BS dat iemand op zo'n leeftijd al kan weten dat ie transgender is en daarom zelfmoord pleegt. Hij vond ook dat Leelah beter eerst had moeten proberen ermee te leven dat ze als jongen geboren is. Ik ben er best van geschrokken dat mijn vriend zo'n uitspraken maakt, maar erna had ie zich wel herpakt dat ie het niet zo bedoelde en dat hij er gewoon niet tegen kan dat de media dit zo opblaast, maar ja..

Ik snap niet dat er vandaag de dag nog mensen tegen transgenders zijn, het immer toch al bewezen dat er bij transgenders tijdens de zwangerschap neurologisch iets misgaat waardoor zij in hun hersenen het tegenovergestelde geslacht aangewezen krijgen. Het is niet iets waar deze mensen iets aan kunnen doen, dit is alsof je met drie armen geboren wordt, daar kan je toch ook niets aan doen?!
Homoseksualiteit vind ik wel een ander verhaal, want er zijn zoveel mensen die zeggen "ik ben niet homo, ik ben toevallig verliefd geworden op iemand van hetzelfde geslacht".

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:21

Snollygoster schreef:
Gisteren hier nog een flike discussie over gehad met mijn vriend en zijn moeder. Zijn moeder en ik stonden aan dezelfde kant, maar mijn vriend vond het complete BS dat iemand op zo'n leeftijd al kan weten dat ie transgender is en daarom zelfmoord pleegt. Hij vond ook dat Leelah beter eerst had moeten proberen ermee te leven dat ze als jongen geboren is. Ik ben er best van geschrokken dat mijn vriend zo'n uitspraken maakt, maar erna had ie zich wel herpakt dat ie het niet zo bedoelde en dat hij er gewoon niet tegen kan dat de media dit zo opblaast, maar ja..

Ik snap niet dat er vandaag de dag nog mensen tegen transgenders zijn, het immer toch al bewezen dat er bij transgenders tijdens de zwangerschap neurologisch iets misgaat waardoor zij in hun hersenen het tegenovergestelde geslacht aangewezen krijgen. Het is niet iets waar deze mensen iets aan kunnen doen, dit is alsof je met drie armen geboren wordt, daar kan je toch ook niets aan doen?!
Homoseksualiteit vind ik wel een ander verhaal, want er zijn zoveel mensen die zeggen "ik ben niet homo, ik ben toevallig verliefd geworden op iemand van hetzelfde geslacht".

Kan ook omdat je bi bent of panseksueel. En als je dan bi bent, dan kun je voor 99% hetro zijn en 1% gay en omgedraaid. Ook bi zijn betekend niet dat het 50-50 is. Er is een duidelijke schaal voor die de Kinsey schaal word genoemd. Als je dus 99% hetro bent, maar iemand tegen komt en daar verliefd op wordt en die person van het zelfde geslacht is, dan kan het zijn dat dit de 1% is. Voor zo'n person kan het dan voelen dat je hetro bent, want dat is diegene voor een groot deel, en ineens verliefd wordt op iemand van hetzelfde geslacht. Je bent dan wel bi technisch gesproken, maar zo kan het niet voelen.

Edit: even geheel offtopic, maar wilde dit toch wel even graag utileggen, want mensen denken vaak dat bi zijn betekend dat het 50-50 is, en dat is zeker niet zo.