Zorg vermijden ivm eigen risico

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:11

Dat de zorg te duur is is een fabel. Het stelsel is te duur

GeneralFlynn

Re: Zorg vermijden ivm eigen risico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:14

Maar hoe kunnen we het stelsel dan goedkoper maken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:25

Stelsel eenvoudiger maken, fraude aanpakken, zorgen dat er minder mensen zijn die er uitzonderlijk van profiteren, grenzen stellen aan inkomsten en winsten (dat beperkt de prikkel om nodeloos dingen te doen wat), vastgoedspeculatie helemaal flink aan banden leggen, de macht van farmaceutische industrie indammen, en verder vooral weer de zorg centraal te stellen in de discussies. Wat vinden wij met z'n alleen nou echt belangrijk, en wat zijn redelijke kosten daarvoor?

Zie ook http://www.volkskrant.nl/dossier-zorg/n ... ~a1002066/

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:45

Rowdine schreef:
Wanneer je beide je baan kwijt raakt (hetgeen vrij onwaarschijnlijk is), en je daardoor de hypotheek en alle bijkomende kosten niet meer kan betalen, dan is dat een uitzondering. Gelukkig wordt het steeds lastiger een hypotheek te krijgen, zodat dit soort problemen voorkomen kunnen worden.
In de regel begrijp ik dus niet dat er moeite bestaat met het betalen van het ER. Uitzonderingen daargelaten.

Helaas, je kan beter even wakker worden want tegenwoordig is het niet zo onwaarschijnlijk meer om beide je baan (of een deel ervan) te verliezen hoor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:50

My goodness, rowdine! Wat een kortzichtige reacties. Enorm fijn voor jou dat je je financiën goed op orde hebt!

Weet wel dat er echt mensen zijn die chronisch erg ziek zijn, nauwelijks inkomen en die echt problemen hebben om hun eigen risico op te hoesten! Een goedkoper huis is niet zomaar gevonden, zeker niet als je beperkingen hebt en bepaalde eisen moet stellen. (Als traplopen bv niet kan)
Ik ken ze, zie ze elke dag op m'n werk. En bij sommigen denk ik ook: hoe kun je zo'n potje van je leven maken. Maar helaas is ook niet iedereen gezegend met een geweldig iq of veel familie/vrienden zodat ze zelf kunnen uitzoeken welke toeslagen ed ze recht op hebben... Ons systeem blijkt ook keer op keer enorm onoverzichtelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 18:57

Ik zie hier wel erg veel onzin langs komen.
Bel je klantenservice, daar zitten ze voor.
Dat mensen zich er geen voorstelling van kunnen maken dat mensen het niet kunnen betalen.... Ik heb ze dagelijks aan de lijn, stommiteiten en schrijnende gevallen. Tel je zegeningen zou ik zeggen.
Mensen hebben niet voor de lol geen of een zeer laag inkomen

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:01

Bij ons is het ook geen vetpot.
We vallen net boven modaal. Geen recht op zorgtoeslag.Paard heb ik niet, dochterlief wil graag maar is te duur.
Mijn autootje is al weg, die andere hebben we nodig. Manlief rijdt dagelijks 160 km en openbaar vervoer is geen optie.
Wel heb ik mijn hondje en de kat en de cavia. Als caaf en kat overlijden komt er niks voor terug. We hebben ze allang dus weg doen doe ik niet zomaar.
Mijn dochter rijd wel elke week paard en zolang het kan mag dat.
Eigen risico wordt {indien nodig}in termijn betaalt.
Maar 2 x eigen risico is hier een behoorlijk bedrag. We letten op maar soms ben ik het zo zat.
Even zo de stad in dat doe ik niet(ook geen behoefte aan trouwens)

En in mijn werk zie ik ook twee kanten... mensen met een uitkering die van alles kunnen doen, die hebben meer te besteden dan wij.
Maar ook dat ene persoontje dat ondanks alle toeslagen het amper redt...
Tja zij kan er niks aan doen, chronisch ziek sommige medicatie zelf moeten betalen. Vind het zo sneu..

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:06

Mijn eigen risico is 860 euro, ik skip ook regelmatig bezoekjes aan de huisarts om kosten te voorkomen. Dit gezien ik dus alles zelf moet betalen. Ik heb sowieso zelden zorg nodig. Mijn eigen risico is zo hoog omdat ik de premie anders niet kan betalen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:14

Atalja schreef:
Mijn eigen risico is 860 euro, ik skip ook regelmatig bezoekjes aan de huisarts om kosten te voorkomen. Dit gezien ik dus alles zelf moet betalen. Ik heb sowieso zelden zorg nodig. Mijn eigen risico is zo hoog omdat ik de premie anders niet kan betalen.

En dat vind ik nou echt erg.
Stel dat je een been breekt doordat iemand jou op je fietsje aanrijd.
Lig je in het ziekenhuis, krijg je gips,medicatie, eventueel daarna fysio.
En dan komt de rekening.
En die kan je dan niet betalen.
(is geen verwijt hoor,niet zo opvatten, ik vind het erg dat dit zo moet)

Er zijn zoveel mensen die in dit schuitje zitten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:15

Atalja schreef:

Bezoek aan de huisarts kost je niets, dus dat hoef je echt niet over te slaan. Of je aanvullende onderzoeken wil zoals bloedonderzoek of medicatie kun je zelf nog bepalen dan.

L*llige vind ik dat bv een ritje met de ambu ook van je eigen risico af gaat -O-
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-12-14 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:15

Ik moet alleen wel nog even antwoorden op de vraag. Ook ik mijd de zorg maar dan voor eigen kosten. Ik moet al tijden naar de mondhygiënist toe maar dat moet ik voor een deel zelf betalen dus laat ik het schieten. Toen de tandarts vorige keer tegen me zei dat ik naar de mondhygiënist moest vertelde ik hem dat ik niet ging omdat ik gewoon het geld niet heb. Als ik moet kiezen tussen een rekening van het ziekenfonds en zijn rekening kies ik voor het ziekenfonds.

Ik vind het ook erg dat als je 6 maanden je rekening niet kan betalen je extra beboet word omdat je het niet kan betalen... Chronisch zieke mensen die niet op een maximaal eigen risico kunnen afstemmen omdat ze en in de eerste maand al erdoor heen zijn en zelfs nog de nodige medicatie zelf moeten betalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:17

Ik adviseer klanten alleen het eigen risico te verhogen als ze een potje hebben waar ze in geval van nood uit kunnen betalen.
Zo heb ik het zelf ook. Natuurlijk betaal ik liever geen 875, maar als het moet kan het.

Purny: tja, heel leuk, maar die keuze is er niet. Ziekenfonds is niet meer en komt ook niet terug.
Jammer, maar helaas...

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:25

Tinkerloos schreef:
Atalja schreef:

En dat vind ik nou echt erg.
Stel dat je een been breekt doordat iemand jou op je fietsje aanrijd.
Lig je in het ziekenhuis, krijg je gips,medicatie, eventueel daarna fysio.
En dan komt de rekening.
En die kan je dan niet betalen.
(is geen verwijt hoor,niet zo opvatten, ik vind het erg dat dit zo moet)

Er zijn zoveel mensen die in dit schuitje zitten.

Als iemand jou aanrijdt, dan zal zijn verzekering ook je ER vergoeden, neem ik aan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:27

Dat is inderdaad een aanname. In de eerste plaats is de kans groot dat je het zelf moet betalen. Vervolgens gaan verzekeraars (over de rug van de verzekerde) met elkaar vechten wie het moet betalen

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:27

Ik ben een tijd ook ziek geweest en ik heb recht gehad op een bijdrage van het CAK, dit kwam uiteindelijk uit op een paar 100 euro per jaar. Hier kon ik weer eigen risico van betalen. Mensen die chronisch ziek zijn komen hiervoor in aanmerking. Er wordt ieder jaar een indicatie gemaakt en naar aanleiding van je ziekte komt daar een bedrag uit. (schaal)

Ik heb het even op gezocht.
WTCG
wettelijke tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:31

Die bijdrage van het CAK is geschrapt.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:32

chanicha schreef:
Die bijdrage van het CAK is geschrapt.

Dat wist ik niet. Ik krijg dit jaar nog geld over 2013 maar ove 2014 of 2015 wist ik niet. Ik vond het een welkom iets vooral bij de kosten van mijn medicijnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:34

Ik kreeg in 2013 al niets meer, en de regeling is nu doorgegaan naar de gemeente en... Daar kom ik ook al niet voor in aanmerking. Iets met tussen wal en schip vallen.

Van de overheid:
De algemene tegemoetkoming Wtcg is afgeschaft. Eind 2014 betaalt het CAK de Wtcg over 2013 uit. Dit is de laatste uitbetaling van de Wtcg. In plaats van de Wtcg gaat de gemeente ondersteuning op maat bieden. De gemeente kan u ondersteunen via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) of de bijzondere bijstand.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:36

AngeliqueB schreef:
Als iemand jou aanrijdt, dan zal zijn verzekering ook je ER vergoeden, neem ik aan.
Dan misschien.
Maar je kan ook van de trap vallen, kom je ook met je gebroken been in het ziekenhuis, en dan kan je het op niemand verhalen.
Ik bedoel te zeggen dat het goedkoop is om je premie laag te houden en je eigen risico hoog,maar dan moet er niks gebeuren.
En een ongeluk zit in een klein hoekje.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:45

spicegirl schreef:
in de apotheek moet je nu ook eens 7 euro extra betalen, boven op de rest (want ze verdienen ook aan de medicijnen en de extra bijdrage ), voor het zgn. ïnfogesprekje
die je krijgt als je voor het eerst een nieuw medicijn krijgt.
ten eerste krijg je dat gesprekje niet, en ten tweede doen ze het bij alle medicijnen, ook die je eerder hebt gebruikt.
pas bezwaar gemaakt, en mn geld terug gekregen.
er was mij totaal geen info gegeven, noch een gesprek aangeboden-wat dus hierbij hoort-daar is de vergoeding voor.
en het ging om de griepprik, die ik al een jaar of 20 heb.
ik kreeg mn geld terug,maar hoeveel mensen hebben hier geen erg in, of vinden het niet de moeite.
pure kassa zo.

Ten eerste verdiend de apotheek niet aan de medicijnen zelf! die 7 euro is de receptkosten waar ze dus oa het gebouw, de assistentes etc van moeten betalen. En voor een 1e uitgifte mag inderdaad sinds dit jaar geld gevraagd worden. Maar je scheert nu wel alle apotheken over 1 kam dat ze deze gesprekken niet doen weet zeker dat de meeste het wel doen en dus terecht dat er geld voor gevraagd wordt. En dat het bij alle medicijnen gedaan wordt is ook onzin het wordt alleen bij medicijnen gedaan die nieuw zijn en die langer als 1 jaar niet gehaald zijn.
Kan om zulke reacties echt boos worden heel veel mensen denken dat apotheken binnen lopen en maar verdienen nou zal je uit de droom halen apothekers hebben het zeer zwaar in deze tijd. Waarom denk je dat heel veel apotheken tegenwoordig onder ketens vallen? Nou omdat er als zelfstandig apotheker haast niet meer rond te komen is.
En als je denkt dat een assistente alleen maar een etiketje uit de computer printen is en een doosje pakken heb je het goed mis het houdt heel wat meer in. Alle interacties/contraindicaties afhandelen, doseringen controleren etc (klanten weer vriendelijk te woord staan en voor de 10e die dag uit leggen waarom ze weer een ander merk van een geneesmiddel hebben. terwijl je hier zelf ook niet achter staat)

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:52

Citaat:
Ten eerste verdiend de apotheek niet aan de medicijnen zelf! die 7 euro is de receptkosten waar ze dus oa het gebouw, de assistentes etc van moeten betalen. En voor een 1e uitgifte mag inderdaad sinds dit jaar geld gevraagd worden. Maar je scheert nu wel alle apotheken over 1 kam dat ze deze gesprekken niet doen weet zeker dat de meeste het wel doen en dus terecht dat er geld voor gevraagd wordt. En dat het bij alle medicijnen gedaan wordt is ook onzin het wordt alleen bij medicijnen gedaan die nieuw zijn en die langer als 1 jaar niet gehaald zijn.
Kan om zulke reacties echt boos worden heel veel mensen denken dat apotheken binnen lopen en maar verdienen nou zal je uit de droom halen apothekers hebben het zeer zwaar in deze tijd. Waarom denk je dat heel veel apotheken tegenwoordig onder ketens vallen? Nou omdat er als zelfstandig apotheker haast niet meer rond te komen is.
En als je denkt dat een assistente alleen maar een etiketje uit de computer printen is en een doosje pakken heb je het goed mis het houdt heel wat meer in. Alle interacties/contraindicaties afhandelen, doseringen controleren etc (klanten weer vriendelijk te woord staan en voor de 10e die dag uit leggen waarom ze weer een ander merk van een geneesmiddel hebben. terwijl je hier zelf ook niet achter staat)

Daarnaast heb je het recht er iets van te zeggen als die uitleg niet gegeven wordt. Dit is namelijk heel slecht en hoort door alle apotheken gedaan te worden. Bij ons in de apotheek neemt iedereen er zeker de tijd voor en als het moet schrijven we / highlighten we alle belangrijke dingen nog een keer aan en kunnen we dit ook in het turks / marrokaans / duits / frans / engels uitleggen.

Ik raad iedereen aan om wanneer de uitleg niet goed / helemaal niet / onvoldoende aanwezig is naar de assistente / apotheker toe te stappen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:11

Ik heb zelf al vaak bezuinigd op bepaalde medicijnen die ik zelf moet betalen. Als ik alles doe zoals de dokter me heeft voorgeschreven ben ik binnen 2 maand door mijn eigen risico heen. Ook mijn man heeft de nodige kosten en die worden alleen maar hoger de komende tijd. Ik las verder in het forum dat iemand geen nieuwe huisdieren meer wilde omdat alles zo duur word...zo gaat dat bij ons ook. Sterker nog, ik denk dat ik volgend jaar ook ga beslissen of ik mijn ponies weg doe, ik doe er nog te weinig mee om ze te houden,en het word gewoon te duur helaas. Daarbij is mijn baan ook onzeker, dus al met al teveel financiele onzekerheden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:11

genja schreef:
en voor de 10e die dag uit leggen waarom ze weer een ander merk van een geneesmiddel hebben. terwijl je hier zelf ook niet achter staat)

Waarom ondernemen de apothekers en assistenten dan niet meer om dat te veranderen? Mijn huisarts is tenminste nog een keer gaan staken (waar ik helemaal achter stond!), van de apotheek zie ik nooit iets.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:19

Agis/Zilveren Kruis doen niet aan gespreid betalen van ER, heb er vandaag over gebeld.
Zit er hard over te denken om over te stappen naar DSW.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:25

Zilveren Kruis doet wel aan gespreid betalen van eigen risico, dat weet ik zo zeker daar mijn moeder dit gespreid betaald