Roken moet verboden worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roken zou verboden moeten worden

ja
209 (41%)
nee
254 (49%)
maakt mij niet uit
46 (9%)

Totaal aantal stemmen: 509

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 00:25

Bizzybijtje schreef:
Marjoow schreef:
Ik vind dat roken best verboden mag worden ja. Net als het gebruik van drugs verboden is. Alcohol vind ik iets anders eigenlijk omdat je daar niet zo''n enorme gezondheidsschade mee aanricht als met roken. Een glaasje alcohol op zijn tijd is minder slecht dan roken...

True, mensen moeten zelf weten wat ze met hun leven doen en hoe ze hun lichaam behandelen. Maar waarom zijn drugs dan wel verboden?? Als iedereen het zelf moet weten, waarom word dat niet gelegaliseerd?

Ik heb overigens ook weinig zin om op te draaien voor iemand ander zijn zorgkosten omdat ie zwarte longen heeft van het roken.

Sigaretten zijn schadelijker dan softdrugs. Alcohol zou aangerekend kunnen worden als harddrug. I rest my case. Denk dat het niet-illegaal-zijn niet helemaal alles te maken heeft met de gezondheid.

Nja er zijn genoeg harddrugs die ook verboden zijn :') Misschien heeft het er niet alles mee te maken maar er zal toch iets in zitten?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 02:10

Marjoow schreef:
Ik vind dat roken best verboden mag worden ja. Net als het gebruik van drugs verboden is. Alcohol vind ik iets anders eigenlijk omdat je daar niet zo''n enorme gezondheidsschade mee aanricht als met roken. Een glaasje alcohol op zijn tijd is minder slecht dan roken...

True, mensen moeten zelf weten wat ze met hun leven doen en hoe ze hun lichaam behandelen. Maar waarom zijn drugs dan wel verboden?? Als iedereen het zelf moet weten, waarom word dat niet gelegaliseerd?

Ik heb overigens ook weinig zin om op te draaien voor iemand ander zijn zorgkosten omdat ie zwarte longen heeft van het roken.

Alcohol minder schadelijk? Laat me niet lachen! Alcohol komt overeen met harddrugs, sigaretten met soft. Wat denk je dat dan het schadelijkste is, ervan uitgaande dat beiden in dezelfde mate gebruikt worden?
Een glaasje op z'n tijd komt overeen met iemand die één sigaret per dag rookt. Beiden zijn schadelijk op lange termijn, dus als 't ene afgeschaft wordt, vind ik dat ze het ander ook maar moeten afschaffen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 03:03

Sigaretten worden overal in de winkels verkocht, de overheid sleept er veel geld uit en roken wordt in de maatschappij beschouwd als normaal (denk aan speciale rookzones etc.)
Dus roken verbieden? Waarom? Omdat het stinkt? Zullen we dan ook broodbeleg met een sterke geur gaan verbieden, of mensen die zweten, laten oppakken? Oh en parfum dan ook maar, niet iedereen kan parfum sprayen met mate, ugh.
Of moet roken verboden worden, omdat je er een verhoogde kans door krijgt op een ziekte? Tja, kerngezonde mensen kunnen ook zomaar ernstig ziek worden en een ziekte heeft altijd meerdere oorzaken. Er is nooit een ziekte vastgesteld die puur door roken komt.
Roken verbieden omdat er mensen zijn die niet in een rookwalm willen zitten? Rookzones maken.
En dan heb je nog de mensen die al gaan miepen, als ze door iemands "rookwalm" heenlopen in de buitenlucht. Nee dan doel ik niet op een grote drukte, maar gewoon een normale straat, waar iemand een sigaretje rookt.
Tja mierenneukers houd je altijd :+.

Ik heb last van dronken mensen die compleet de weg kwijtzijn en anderen gaan lastigvallen, of de straat onderkotsen. Daarentegen heb ik er geen last van als iemand veel gerookt heeft. Diegene heeft gewoon zijn volledige verstand nog.
Waar blijft de discussie dan over alcohol verbieden?
Dronken mensen die in de auto stappen en een ander doodrijden.
Dat gebeurt niet als je een pakje sigaretten rookt en in de auto stapt.
Ik las hier ergens dat mensen alcohol wel oke vinden en roken niet, nou sorry, maar dat gaat er bij mij niet in.
Oh en dronken mensen stinken ook onwijs naar de drank, echt smerig joh.

Wat te denken van mensen met obesitas? Misschien moeten we alle frituurproducten maar gaan verbieden. Bij obesitas is wel bewezen dat dat een enige veroorzaker kan zijn van ziek worden.
Een frituurlucht in iemands kleren vind ik ook stinken, dus hup afschaffen.

Als er al een statement gemaakt moet worden met betrekking tot mensen hun gezondheid en veiligheid, mag er begonnen worden met het verbieden van alcohol. Dat levert namelijk veel grotere maatschappelijke problemen op.
Maar nee als het over alcohol gaat, dan is er opeens niks aan de hand.
Mensen redeneren krom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 09:55

Marjoow schreef:
Ik vind dat roken best verboden mag worden ja. Net als het gebruik van drugs verboden is.

Dat werkt ook niet... Levert behoorlijk veel criminaliteit op, maar uiteindelijk niet echt enorme gezondheidswinst.

Citaat:
Alcohol vind ik iets anders eigenlijk omdat je daar niet zo''n enorme gezondheidsschade mee aanricht als met roken. Een glaasje alcohol op zijn tijd is minder slecht dan roken...

Een glaasje alcohol op z'n tijd is misschien minder schadelijk, de schade door alcohol bij overmatig gebruik is behoorlijk groot! Langdurig: leverschade of korsakov in extreme gevallen, accuut kan er alcoholvergiftiging optreden en dat kan leiden tot coma of overlijden, het leidt tot agressie, tot ongelukken, tot mensen die hun werk niet kunnen doen en nog het een en ander.

Onderschat dat niet! De maatschappelijke schade van alcohol is veel groter.

(Reden om te verbieden? Nee, wat mij betreft niet, daarvan is de maatschappelijke schade namelijk nog groter, want mensen gaan illegaal stoken, de criminaliteit neemt toe, men gebruikt giftige alternatieven zoals spiritus...)

Waarom drugs nog wel verboden zijn is een goede vraag. Het voornaamste is dat gezondheid, veiligheid en kosten niet de enige overwegingen zijn. Wat dan wel - gedeeltelijk het idee dat je mensen voortdurend in het gareel moet houden en dus alles moet verbieden wat slecht zou zijn (een vrij calvinistische instelling), gedeeltelijk omdat heel veel betrokkenen (criminelen en opspoorders) hun inkomsten kwijtraken en daar dus niet zo heel enthousiast over worden.

Citaat:

Vind je dat je zorgverzekering jouw zorgkosten moet vergoeden als je van je paard valt?

Marjo

Re: Roken moet verboden worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:51

Klopt ook over alcohol. Maar als ik naar mijn alcohol gebruik kijk. Dat is hooguit 1 biertje in het weekend en dat is al veel. Dus zeg dat je elk weekend 1 of 2 glazen alcohol drinkt. Is dat dan slechter voor je lijf dan elke dag roken?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:55

Needje schreef:
Roken levert de staat een heleboel geld op.
Als het verboden wordt vrees ik dat iedereen meer moet gaan betalen om de tekorten bij te vullen die daar door ontstaan.
Dus nee, laat mensen maar roken.
Ben wel blij met het rookverbod in restaurants enzo.

Volledig eens!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:56

Marjoow schreef:
Klopt ook over alcohol. Maar als ik naar mijn alcohol gebruik kijk. Dat is hooguit 1 biertje in het weekend en dat is al veel. Dus zeg dat je elk weekend 1 of 2 glazen alcohol drinkt. Is dat dan slechter voor je lijf dan elke dag roken?

En als ik alleen in het weekend een of twee sigaartjes rook, is dat dan ongezonder dan elke dag twee halve liters achterover slaan??

Sorry, maar jij blinkt toch wel uit in het maken van onzinnige vergelijkingen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 10:59

Marjoow schreef:

Dat jij het houdt bij 1 biertje in het weekend betekent niet dat iedereen er zo mee omgaat. Er zijn genoeg mensen die dagelijks verscheidene biertjes (of wat anders) drinken en dat is slecht voor je lijf. Daarbij is er ook nog het risico dat die mensen met die alcohol op in de auto stappen en daarmee anderen in gevaar brengen. Wat is dan schadelijker voor de gezondheid?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:00

verootjoo schreef:
Weet je hoeveel belasting rokers betalen := de staat heeft echt een probleem als iedereen zou stoppen :D

Nou,...het kost de gezondheidszorg ook verschrikkelijk veel geld. Het geld wat ze niet binnenkrijgen door belasting kunnen ze dan uit de gezondheidszorg halen.

Ik twijfel. Drugs verbieden heeft ook weinig soelaas gebracht al vind ik wel dat er een absoluut rookverbod in alle openbare gelegenheden moet zijn.

Dus geen cafes met uitzonderingen en ook niet roken op terrassen.

Ga maar lekker thuis roken :)

KirstenAp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:02

Sababber schreef:
Ik zou het toch best fijn vinden als mensen Met bepaalde gezondheidsklachten een melding op legitimatie zouden krijgen dat ze niet meer mogen roken. Ik hoor vaak genoeg dat een arts zegt dat ze moeten stoppen maar dat ze dat niet doen.

Ken ook z'n iemand. Ze heeft een heftige longziekte (ben de naam even kwijt) en zal nooit meer goed komen. Ze weet dat ze er aan dood gaat als ze door rookt. En wat doet ze? Natuurlijk doodroken en dan te bedenken dat ze 2 dochters van 8 en 12 heeft..

Maar iedereen mag zijn eigen keuzes maken dus verbieden is geen optie..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:03

ikke schreef:
Marjoow schreef:

En als ik alleen in het weekend een of twee sigaartjes rook, is dat dan ongezonder dan elke dag twee halve liters achterover slaan??

Sorry, maar jij blinkt toch wel uit in het maken van onzinnige vergelijkingen.

Er zijn er maar weinig die volgens mij alleen in het weekend 1 of 2 sigaretten per dag roken. Ik denk dat de meeste gewoon elke dag meerdere sigaretten roken.

En als ik om mij heen kijk denk ik dat er meer rokers zijn dan mensen die zo ontzettend veel drinken.

Waratje schreef:
Marjoow schreef:

Dat jij het houdt bij 1 biertje in het weekend betekent niet dat iedereen er zo mee omgaat. Er zijn genoeg mensen die dagelijks verscheidene biertjes (of wat anders) drinken en dat is slecht voor je lijf. Daarbij is er ook nog het risico dat die mensen met die alcohol op in de auto stappen en daarmee anderen in gevaar brengen. Wat is dan schadelijker voor de gezondheid?

Klopt. Maar dronken in de auto stappen is verboden ;) .
Overigens heb ik okk weinig zin om voor de rekening op te lopen van mensen die gezondheidsproblemen oplopen Door alcohol maar dat is een andere discussie.

En ik zie meer alcohol voorlichting op tv en in de winkel dan roken. Maar wellicht dat dar ergens anders weer anders is.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 07-12-14 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:03

KirstenAp schreef:
Sababber schreef:
Ik zou het toch best fijn vinden als mensen Met bepaalde gezondheidsklachten een melding op legitimatie zouden krijgen dat ze niet meer mogen roken. Ik hoor vaak genoeg dat een arts zegt dat ze moeten stoppen maar dat ze dat niet doen.

Ken ook z'n iemand. Ze heeft een heftige longziekte (ben de naam even kwijt) en zal nooit meer goed komen. Ze weet dat ze er aan dood gaat als ze door rookt. En wat doet ze? Natuurlijk doodroken en dan te bedenken dat ze 2 dochters van 8 en 12 heeft..

Maar iedereen mag zijn eigen keuzes maken dus verbieden is geen optie..

Longemfyseem?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:15

Marjoow schreef:
Er zijn er maar weinig die volgens mij alleen in het weekend 1 of 2 sigaretten per dag roken. Ik denk dat de meeste gewoon elke dag meerdere sigaretten roken.

En als ik om mij heen kijk denk ik dat er meer rokers zijn dan mensen die zo ontzettend veel drinken.

Marjoow schreef:
Waratje schreef:

Overigens heb ik okk weinig zin om voor de rekening op te lopen van mensen die gezondheidsproblemen oplopen Door alcohol maar dat is een andere discussie.

En ik zie meer alcohol voorlichting op tv en in de winkel dan roken. Maar wellicht dat dar ergens anders weer anders is.

Accijns op tabak en alcohol brengt meer op dan de (gezondheids)kosten die er tegenover staan :j

Je hebt er ook verrekte weinig aan dat dronken autorijden verboden is als je door zoiemand dood gereden wordt.
Ik vind toch met enige regelmaat van die gedenktekentjes langs de weg voor mensen die daar verongelukt zijn. Van een heel aantal daarvan weet ik dat het alcohol-gerelateerd is.
Wat nog veel meer een punt is: Diegene die overleden zijn, zijn lang niet altijd degene die de auto bestuurden! |En zoals je ongetwijld weet is het ook verboden om bij iemand in de auto te stappen die te veel gedronken heeft! en dan ga ik er nog maar even aan voorbij dat een dronken chauffeur niet verzekerd is en dus de rekening zelf mag gaan betalen.........

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:35

ZUCHT ZUCHT ZUCHT.

Verbieden heeft geen nut dat is al meerdere malen gezegt.
Ik rook zelf wil niet stoppen en dat is mijn eigen keuze.
Ik weet wat de risico's zijn en neem die zelf.

Wanneer leren mensen nou eens om iedereen in zijn waarde te laten leven en laten leven toch?

Mijn vader was een stevige drinker iets wat uiteindelijk ook zijn dood is geworden.
Ik ken zat mensen die met een glas te veel op achter het stuur gaan zitten (werk in de horeca)

Moet alcohol nu verboden worden?
Nee naar mijn idee niet
Iedereen moet doen wat hij/zij wil
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:54

Het kost inderdaad ook geld, maar levert in dat opzicht ook weer werkgelegenheid op.
2× + en 1× -
Ik ben nog steeds voor lekker laten roken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:00

Ik was 6 maanden gestopt en heb me nog nooit zo ziek,zwak en misselijk gevoeld als toen.De ene klacht na de andere kreeg ik.Ik weet nu ook zeker dat dat kwam doordat ik niet meer rookte.
Want ik rook nu alweer ruim 1 jaar en voel me supergoed,geen klachten meer,niet meer ziek zijn.

Het klinkt ongeloofbaar maar sommige mensen moeten gewoon niet stoppen met roken,en dat zei me H.A. ook.
Natuurlijk blijft het slecht voor je gezondheid,maar wat is er tegenwoordig niet slecht? veel voedsel is slecht,de lucht buiten is slecht,topsport is slecht,enz.

Ik vind wel dat je zeker wel rekening moet houden met niet rokers! ik vind het aso als je daar geen rekening mee houd.
Roken verbieden zal niet werken.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:12

chanicha schreef:
Ben het met Maureen95 eens. Ik rook ook buiten als ik bij mensen ben die niet roken of als ze er last van hebben, geen probleem. Verbieden heeft geen zin en zal ook niet gebeuren aangezien de regering er zoveel aan verdient.

Ben je je er ook van bewust dat je dat stevig ruikt als je weer binnen komt? Van de week moest ik samenwerken met eentje die twee keer per middag naar buiten ging om te roken en met een rookwalm terugkomt. Ik ben allergisch en dan heb ik ook echt zoiets van: kun je je dan echt niet even beheersen en gewoon roken als je thuis bent? Nog los van het feit dat hij door het roken zeker een half uur extra pauze heeft gehad dan ik...

Dus ik zou het overal in het openbaar willen verbieden. Je mag bijv. nog steeds op terrasjes roken. Lekker dan, als je daarnaast zit. Ik vind best dat rokers zich wat bewuster mogen worden van zichzelf. Thuis mag je van mij best roken, maar zorg gewoon dat anderen geen last hoeven te hebben van jouw rookgedrag en -lucht.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:19

Marjoow schreef:
Waratje schreef:

Nee, dat zeg je verkeerd. Het is verboden om met een bepaald alcoholpromillage in de auto te stappen! Het grote probleem van alcohol is dat mensen wat overmoedig worden en denken dat het best kan.
Natuurlijk heeft roken gezondheidsproblemen, maar stel dat iemand die stopt met roken als reactie gaat snoepen en uiteindelijk met diabetes komt te zitten? Of met een hoge bloeddruk en allerlei stresskwalen? Wat is dan schadelijker?
En als jij niet wil betalen voor zulke gezondheidsproblemen van een ander, dan moet je ook zelf opdraaien voor je ziektenkosten als je van je paard stort of een been breekt op wintersport. Iedereen weet dat paardrijden en skien risicosporten zijn.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:21

demo_love schreef:
Ben je je er ook van bewust dat je dat stevig ruikt als je weer binnen komt? Van de week moest ik samenwerken met eentje die twee keer per middag naar buiten ging om te roken en met een rookwalm terugkomt. Ik ben allergisch en dan heb ik ook echt zoiets van: kun je je dan echt niet even beheersen en gewoon roken als je thuis bent? Nog los van het feit dat hij door het roken zeker een half uur extra pauze heeft gehad dan ik...

Er zijn bedrijven waarbij je uit moet klokken om te roken, oftewel, je staat echt in je eigen tijd te roken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:22

Alles wat je verbied komt in een gevaarlijkere variant in het illegale circuit terug. Dat is toch wel iets waar de geschiedenis glashelder in is toch?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:25

Waratje schreef:
En als jij niet wil betalen voor zulke gezondheidsproblemen van een ander, dan moet je ook zelf opdraaien voor je ziektenkosten als je van je paard stort of een been breekt op wintersport. Iedereen weet dat paardrijden en skien risicosporten zijn.....

En uiteindelijk krijgen we daar een hele nare wereld van :n Liever niet. We doen allemaal gezonde en ongezonde dingen, we nemen allemaal risico's, en dat moet wat mij betreft ook wel redelijk kunnen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:37

Precies, Shadow0, daarom gewoon leven en laten leven. Iedereen heeft zijn eigen dingetjes 8-)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:40

Shadow0 schreef:
En uiteindelijk krijgen we daar een hele nare wereld van :n Liever niet. We doen allemaal gezonde en ongezonde dingen, we nemen allemaal risico's, en dat moet wat mij betreft ook wel redelijk kunnen.

Dit is heel goed gezegd! want zo is het ook.
_/-\o_

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:17

Roken is m.i. erg ongezond en ook nog eens smerig en ongezond voor degene die ongewild de rook inademen.
Ik ben voor verbieden in openbare gelegenheden, daaronder versta ik ook de buitenlucht.

Nu mag je in winkels niet roken, staat het personeel net naast de ingang te roken waardoor de klanten door de rookwalm naar binnen moeten.
Collega's die een paar maal per dag naar buiten gaan roken en dan stinkend weer binnen komen en het ook nog eens dood normaal vinden dat ze minder werken dan een niet-roker. Om over het aantal ziekmeldingen nog maar te zwijgen.
Roken in de auto ook totaal verbieden, dezelfde boete geven als mobiel bellen. Het pakken aan aansteken leidt af van het verkeer en bij een ongeval kan een brandende sigaret brand veroorzaken (vallen op de bekleding)

Ik heb een chronisch ontstoken neusslijmvlies en de mate waarin ik daar last van heb is zeker verbonden met het mee roken met anderen.
Ik wil dus ook niet de gezonde boslucht verruilen voor meeroken in het bos met iemand die voor mij loopt, de frisse lucht niet ruilen voor de rook op een terrasje van een tafeltje naast mij...
Ik vlucht regelmatig naar binnen als de buren in de tuin zitten te roken.

Het verschil tussen andere ongezonde gewoonten en roken is dat een ander daar niet ziek van wordt. Ik, en heel veel mensen met mij, worden ziek van de rook van een ander dus daarom moet roken, behalve binnen in eigen huis.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 14:19

tiwi1969 schreef:
Roken is m.i. erg ongezond en ook nog eens smerig en ongezond voor degene die ongewild de rook inademen.

Dat geldt ook voor auto's...