Molukkers willen Nederlands gezin weg

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:56

De Molukse samenleving is heel erg gesloten anders dan de mensen die uit Indonesie komen. Ze hadden om te beginnen nooit een wijk moeten toewijzen waar alleen Molukkers mogen wonen maar dat is nu moeilijk terug te draaien.
Aan de andere kant hebben die mensen er denk ik zelf op gereageerd.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 16:56

'k vind het allemaal wat
oud zeer of niet je leeft in het heden, daar hoort ook bij dat je elkaar moet respecteren!
moluks, nederlands, of wat dan ook!

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:07

chanicha schreef:
De Molukse samenleving is heel erg gesloten anders dan de mensen die uit Indonesie komen. Ze hadden om te beginnen nooit een wijk moeten toewijzen waar alleen Molukkers mogen wonen maar dat is nu moeilijk terug te draaien.
Aan de andere kant hebben die mensen er denk ik zelf op gereageerd.


Waarom zouden Nederlandse mensen niet mogen reageren op een woning in een molukse wijk? Dus als ik reageer op een huis bij mij in de Schilderswijk is het mijn schuld als ik weggetreiterd word?

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:11

purny schreef:
chanicha schreef:
De Molukse samenleving is heel erg gesloten anders dan de mensen die uit Indonesie komen. Ze hadden om te beginnen nooit een wijk moeten toewijzen waar alleen Molukkers mogen wonen maar dat is nu moeilijk terug te draaien.
Aan de andere kant hebben die mensen er denk ik zelf op gereageerd.


Waarom zouden Nederlandse mensen niet mogen reageren op een woning in een molukse wijk? Dus als ik reageer op een huis bij mij in de Schilderswijk is het mijn schuld als ik weggetreiterd word?


Omdat deze zijn gebouwd voor de Molukkers. En toegezegd door de Nederlandse staat. Omdat er dus blijkbaar ook een Moluks gezin wilde wonen.

Goof

Berichten: 29107
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:14

onpaard schreef:
Ik vind dat Nederland weer Nederland moet worden.
Er is ergens iets fout gegaan wat terug gedraaid moet worden.

Niemand van buitenlandse afkomst zou meer een Nederlands paspoort moeten krijgen.


Wat een walgelijke gedachtengang....

chanicha

Berichten: 12232
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:16

Hoho Purny, ik zeg alleen dat ze er zelf op gereageerd hebben, iets wat ik niet snel zou doen wetende dat het een Moluks wijk is met huizen gebouwd voor Molukkers.

Jessix

Berichten: 16522
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:21

chanicha schreef:
De Molukse samenleving is heel erg gesloten anders dan de mensen die uit Indonesie komen. Ze hadden om te beginnen nooit een wijk moeten toewijzen waar alleen Molukkers mogen wonen maar dat is nu moeilijk terug te draaien.
Aan de andere kant hebben die mensen er denk ik zelf op gereageerd.

Vindt je het gesloten? Ik vind het zelf wel meevallen. Ik ken Molukse mensen eigenlijk juist als heel gastvrij voor iedereen, overal en altijd. Ze zijn wel iets traditioneler en geloviger. (Christelijk geloof trouwens)

Natuurlijk had het beter geweest om die mensen verspreid een woning te geven. Aan de andere kant gaat het eigenlijk al heel veel jaar heel goed. De Molukkers zorgen graag voor elkaar, dus het is misschien wel zo handig dat ze bij elkaar wonen. Ook hun eigen ouderen worden thuis verzorgt door kinderen en kleinkinderen, dus dat is allemaal wel praktisch.

Het is gewoon jammer dat dit is gebeurd en dan bedoel ik de onbezonnen reactie van de Molukker die in het artikel wordt genoemd en de mensen die achter zijn mening staan. (geen idee of dat er veel zijn of maar een klein groepje, maar ik vermoed het laatste) Nu is het net alsof er allerlei problemen zijn terwijl dat gewoon niet zo is. In andere Molukse wijken wonen ook enkele Nederlandse mensen, zonder probleem. En er wonen natuurlijk ook genoeg Molukers buiten de wijken.

Wat betreft oud zeer, ik denk dat dat voornamelijk wordt aangehaald omdat sommige deze geschiedenis blijkbaar niet kennen. De Molukkers zijn in dit topic al asielzoekers en gastarbeiders genoemd en er wordt gedacht dat ze wijken hebben geclaimd. Die wijken hebben ze gekregen van de regering na jaren lang in oud concentratiekampen te hebben gewoond. Dat is natuurlijk wel een belangrijk verschil. En nee, nog geen reden om je zo te uiten, maar als we discussie voeren moeten we wel de feiten kennen.

purny

Berichten: 27663
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 17:38

En was dat te zien in de advertentie? Bij Rotterdam Rijnmond staat het er bijvoorbeeld wel bij dat de voorkeur uitgaat naar bijvoorbeeld Chinezen of 55 plussers. En omdat de huizen niet voor het oprapen liggen en zeker de sociale huur niet vind ik niet dat ze mogen discrimineren.

Jis_

Berichten: 11777
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 21:13

Echt wat een opmerken komen er voorbij van sommige, voor diegene, ga je eens verdiepen in de geschiedenis voordat je je ongezouten mening op internet gooit.

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 23:58

Het gebrek aan geschiedkundige kennis is echt om te huilen. En dus wordt er van alles geroepen, zonder dat er enige kennis over de voorgeschiedenis is, maar je hebt tenminste weer laten zien dat je een mening hebt en dat je stoer bent.

Maar als je je een beetje in de situatie van de Molukkers verdiept, dan had men misschien begrepen dat de Molukkers (met reden) gevoelig zijn voor een overheid die dingen toezegt, om ze daarna eigenlijk direct net zo gemakkelijk weer in te trekken. Maar ja, het is waarschijnlijk stoerder en gemakkelijker om iets te roepen over gastarbeiders die naar hun eigen land op moeten rotten.

W_Empress
Berichten: 331
Geregistreerd: 29-10-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:00

Karl66 schreef:
Het gebrek aan geschiedkundige kennis is echt om te huilen. En dus wordt er van alles geroepen, zonder dat er enige kennis over de voorgeschiedenis is, maar je hebt tenminste weer laten zien dat je een mening hebt en dat je stoer bent.

Maar als je je een beetje in de situatie van de Molukkers verdiept, dan had men misschien begrepen dat de Molukkers (met reden) gevoelig zijn voor een overheid die dingen toezegt, om ze daarna eigenlijk direct net zo gemakkelijk weer in te trekken. Maar ja, het is waarschijnlijk stoerder en gemakkelijker om iets te roepen over gastarbeiders die naar hun eigen land op moeten rotten.

Jammer dat weer iedereen roept dat je je eens in de geschiedenis moet verdiepen, maar dat wanneer ik een vraag stel om juist dat te doen, iedereen er overheen lijkt te lezen..

Karl66

Berichten: 29789
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:04

Volgens mij zijn hier al de nodige links voorbij gekomen, waaronder een link van mij naar een boek die verklaart waar deze emoties vandaan komen. Je mag zelf ook nog wel een klein beetje moeite doen om je te verdiepen.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:11

Karl66 schreef:
Volgens mij zijn hier al de nodige links voorbij gekomen, waaronder een link van mij naar een boek die verklaart waar deze emoties vandaan komen. Je mag zelf ook nog wel een klein beetje moeite doen om je te verdiepen.

Ik snap je punt,dat even ter zijde :)

Geheel blanco wil ik hierover opmerken dat men waarschijnlijk geen boek gaat lezen omdat ze een topic op bokt hebben gezien....
Een linkje wil men vaak nog wel aanklikken maar daarna is de pap denk ik wel op :)

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:16

Jis_ schreef:
Echt wat een opmerken komen er voorbij van sommige, voor diegene, ga je eens verdiepen in de geschiedenis voordat je je ongezouten mening op internet gooit.


Wat is jouw mening dan over deze kwestie?

Je bedoelt vast met je opmerken opmerkingen. ;)

Ik ben er heel duidelijk in: het mag nooit zo zijn dat Nederlanders worden gediscrimineerd in eigen land.
Het gebeurt alleen wel, dagelijks. Al jaren.
Dus ben benieuwd waar jouw post op gebaseerd is?
Dat Molukkers dit zomaar mogen doen?
Net als de treinkapingen van toen? Of de schoolgijzeling?
Als er iets je niet zint: je hoeft hier niet te wonen?

Arabiansp
Berichten: 190
Geregistreerd: 15-04-06

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 00:30

En niet te vergeten wat een vreselijke impact hun daden hebben gehad op de Nederlandse gemeenschap.
Om alleen maar voor mezelf te spreken: Door de wekkerradio wakker worden met geweervuur terwijl ik hoogzwanger was. Als toendertijd jonge leerkracht geconfronteerd te worden met de gijzeling op school. Bij mijn school gingen de deuren op slot. Angst, onbegrip, wie gijzelt er nu onschuldige kinderen? Het ligt me na al die jaren nog heel vers in het geheugen.

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 01:11

Arabiansp schreef:
En niet te vergeten wat een vreselijke impact hun daden hebben gehad op de Nederlandse gemeenschap.
Om alleen maar voor mezelf te spreken: Door de wekkerradio wakker worden met geweervuur terwijl ik hoogzwanger was. Als toendertijd jonge leerkracht geconfronteerd te worden met de gijzeling op school. Bij mijn school gingen de deuren op slot. Angst, onbegrip, wie gijzelt er nu onschuldige kinderen? Het ligt me na al die jaren nog heel vers in het geheugen.


Dat dus. :(:)
De gewelddadigheden van de Molukkers van toen zijn dus niet vergeten!
Dat gezeik over die rapporten over de treinkaping van toen heeft hier vast ook een aandeel in.
Maar als een iemand de trein instapt met een wapen, dan wil ie niet alleen van A naar B.
Dus als je uiteindelijk doodgeschoten wordt dan is dat toch de risico die je zelf hebt genomen?
De eerdere treinkaping heeft die handeling van de regering veroorzaakt bij treinkaping 2:
Bij treinkaping 1 schoten de kapers koelbloedig mensen dood die aan boord waren.
Actie, reactie. Leren van een eerder incident.
De regering heeft toen juist gehandeld: vele mensen zijn gered, helaas sommigen niet...
Ik heb geen medelijden voor de daders.

Mijn mening blijft: als het je hier niet zint, je hoeft hier niet te wonen?
Toen konden ze al terug, nu ook.

Of is zeiken op Nederland een standaard issue geworden?
Sinterklaasfeest voor de kids wat verziekt wordt door volwassenen die zich gediscrimineerd voelen, terwijl de schmink juist wordt gebruikt om niet herkend te worden...

Sneu gedoe.
En dat is het.

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 04:21

Tivoli schreef:
De voorgeschiedenis van meer dan 50 jaar geleden is ontzettend schrijnend.
De vraag die mij rest is, wanneer hebben 'wij als land' onze schuld ingelost?
Grofweg 50 jaar terug is deze mensen een eigen wijk beloofd, maar tijden veranderen en normen en waarden ook.
Regels veranderen. Mensen veranderen. De omgeving verandert.
Hoe lang kun je je nog blijven 'verschuilen' achter het verleden?
Is 50 jaar voldoende? 100? 200?

Voor ieder misdrijf wordt een straf gegeven en uitgezeten,zelfs een moordenaar is theoretisch gezien na zijn straf weer een 'vrij man'. Hij heeft zijn straf uitgezeten en hoeft daarna geen boete meer te doen. We zijn dan heus niet vergeten dat hij iemand om het leven heeft gebracht,maar zijn straf is voorbij. (Of men dit nou eerlijk vind of niet is een andere discussie)

Ik snap dat het 50 jaar geleden een hele goede oplossing leek om deze mensen zo goed mogelijk te helpen na het door hun geleden leed door 'ons' toedoen.
Maar inmiddels is de maatschappij veranderd en gegroeid, wat zou het fijn zijn als er niet alleen selectief gekeken wordt naar 'ons nederlanders'...
'Wij' zijn niet racistisch, echter krijgen we deze rol zo bijna hapklaar in onze strotjes geduwd.
Zó creëer je dus verdeeldheid....

Mijn tenen staan krom.

Opzich heb je wel gelijk totdat je dieper op de kwestie laten rusten ivm lang genoeg schuld meegedragen te hebben, want nederland heeft een belofte gemaakt en niet waar gemaakt. Oké daar hebben ze lang genoeg al straf /zwart stukje geschiedenis gehad maar.. Door dIt feit is er nogsteeds verschrikkelijke onderdrukking en dictatuur in Indonesië en de molukken..
En daarom vervalt nederland haar schuld pas als ze de belofte waarmaken
Ze veroorzaken een burgeroorlog onderhand en vervolgens doen ze of hun neus bloed

Elin_

Berichten: 9668
Geregistreerd: 11-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 04:37

MarvanTom schreef:
Arabiansp schreef:
En niet te vergeten wat een vreselijke impact hun daden hebben gehad op de Nederlandse gemeenschap.
Om alleen maar voor mezelf te spreken: Door de wekkerradio wakker worden met geweervuur terwijl ik hoogzwanger was. Als toendertijd jonge leerkracht geconfronteerd te worden met de gijzeling op school. Bij mijn school gingen de deuren op slot. Angst, onbegrip, wie gijzelt er nu onschuldige kinderen? Het ligt me na al die jaren nog heel vers in het geheugen.


Dat dus. :(:)
De gewelddadigheden van de Molukkers van toen zijn dus niet vergeten!
Dat gezeik over die rapporten over de treinkaping van toen heeft hier vast ook een aandeel in.
Maar als een iemand de trein instapt met een wapen, dan wil ie niet alleen van A naar B.
Dus als je uiteindelijk doodgeschoten wordt dan is dat toch de risico die je zelf hebt genomen?
De eerdere treinkaping heeft die handeling van de regering veroorzaakt bij treinkaping 2:
Bij treinkaping 1 schoten de kapers koelbloedig mensen dood die aan boord waren.
Actie, reactie. Leren van een eerder incident.
De regering heeft toen juist gehandeld: vele mensen zijn gered, helaas sommigen niet...
Ik heb geen medelijden voor de daders.

Mijn mening blijft: als het je hier niet zint, je hoeft hier niet te wonen?
Toen konden ze al terug, nu ook.

Of is zeiken op Nederland een standaard issue geworden?
Sinterklaasfeest voor de kids wat verziekt wordt door volwassenen die zich gediscrimineerd voelen, terwijl de schmink juist wordt gebruikt om niet herkend te worden...

Sneu gedoe.
En dat is het.

Moet je je toch beter inlezen wat betreft de twee treinkapingen en een school gijzeling
De eerste zijn inderdaad onschuldige doden gevallen, mag niet goed gepraat worden
Wel mag er gezegd worden dat dit een wanhopige dan wel extremistische roep was om de regering weer tot luisteren te vragen (in dit geval moesten ze wel), omdat de regering tot dan toe nog op geen enkele vorm van vragen naar en over de belofte geluisterd werd en er op de molukken al die tijd wel mensen vermoord of gemarteld werden.
De tweede daarentegen zijn er doden door Nederlands vuur geweest.. Na de kapers te hebben misleid ondertussen afgeluisterd te hebben en hier horen dat er geen mensen geëxecuteerd werden enkel angst opwekken om meer druk op de regering te zetten heeft Nederland hierop gereageerd door alles aan gort te schieten.
Er zijn respectloze taferelen geweest zoals het 3x schieten in de schaamstreek van de enige vrouwelijke kaapster (ook was zij op haar begravenis nog maar 80cm groot ongeveer.. Zij is doorzeefd met kogels) en natuurlijk het doodschieten van de kapers op 1 na als ik het goed heb
Dit zijn natuurlijk hele belangrijke feiten waar Nederland liever niet teveel over uitwijt
Ook school gijzeling natuurlijk niet goed te keuren maar wel toen mensen ziek werden vrijlating en uiteindelijk gijzeling gestopt
I

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 07:55

Ben het eens met het gebrek aan geschiedenis-inzicht hier (van sommigen dan), MAAR de oorzaak ligt vooral bij de televaag....
De wijze waarop dit artikel is geschreven :r

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:23

Wacht. In een Nederlandse wijk willen Nederanders komen wonen. Maar de Molukkers zijn het hier niet mee eens??

Ik zou zeggen: Ga lekker verhuizen naar een of ander land waar geen Nederlanders wonen :D
Hebben jullie ook geen last van ons.

Moesten we dat andersom eens doen zeg... Hallelujah. Dan heb je de poppen aan het dansen zeg!

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:26

Heb je uberhaupt meer dan de OP gelezen?

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:27

hoe moet het verder als we niet eens meer baas zijn in ons eigen land :oo

Blue_Eyes

Berichten: 20357
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Molukkers willen Nederlands gezin weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:28

Nog zo een die niet verder heeft gelezen dan de OP.... %)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:33

Marjoow schreef:
Wacht. In een Nederlandse wijk willen Nederanders komen wonen. Maar de Molukkers zijn het hier niet mee eens??

Ik zou zeggen: Ga lekker verhuizen naar een of ander land waar geen Nederlanders wonen :D
Hebben jullie ook geen last van ons.

Moesten we dat andersom eens doen zeg... Hallelujah. Dan heb je de poppen aan het dansen zeg!



Ik ga het weer proberen...

neeee...het is een molukse wijk.De gemeente heeft toegezegt,heel veel jaren geleden al dat er alleen molukkers mochten/konden wonen.Daar zijn dus afspraken over gemaakt.
Dus wie is er nu fout als ze die afspraken niet meer nakomen?
Toch niet de Molukkers zou ik denken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 12:34

manie schreef:
Ben het eens met het gebrek aan geschiedenis-inzicht hier (van sommigen dan), MAAR de oorzaak ligt vooral bij de televaag....
De wijze waarop dit artikel is geschreven :r



ja...de telegraaf is hier de oorzaak van :+ .Die krant zou verboden moeten worden :j