Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
chanicha schreef:De Molukse samenleving is heel erg gesloten anders dan de mensen die uit Indonesie komen. Ze hadden om te beginnen nooit een wijk moeten toewijzen waar alleen Molukkers mogen wonen maar dat is nu moeilijk terug te draaien.
Aan de andere kant hebben die mensen er denk ik zelf op gereageerd.
purny schreef:chanicha schreef:De Molukse samenleving is heel erg gesloten anders dan de mensen die uit Indonesie komen. Ze hadden om te beginnen nooit een wijk moeten toewijzen waar alleen Molukkers mogen wonen maar dat is nu moeilijk terug te draaien.
Waarom zouden Nederlandse mensen niet mogen reageren op een woning in een molukse wijk? Dus als ik reageer op een huis bij mij in de Schilderswijk is het mijn schuld als ik weggetreiterd word?
chanicha schreef:De Molukse samenleving is heel erg gesloten anders dan de mensen die uit Indonesie komen. Ze hadden om te beginnen nooit een wijk moeten toewijzen waar alleen Molukkers mogen wonen maar dat is nu moeilijk terug te draaien.
Karl66 schreef:Het gebrek aan geschiedkundige kennis is echt om te huilen. En dus wordt er van alles geroepen, zonder dat er enige kennis over de voorgeschiedenis is, maar je hebt tenminste weer laten zien dat je een mening hebt en dat je stoer bent.
Maar als je je een beetje in de situatie van de Molukkers verdiept, dan had men misschien begrepen dat de Molukkers (met reden) gevoelig zijn voor een overheid die dingen toezegt, om ze daarna eigenlijk direct net zo gemakkelijk weer in te trekken. Maar ja, het is waarschijnlijk stoerder en gemakkelijker om iets te roepen over gastarbeiders die naar hun eigen land op moeten rotten.
Karl66 schreef:Volgens mij zijn hier al de nodige links voorbij gekomen, waaronder een link van mij naar een boek die verklaart waar deze emoties vandaan komen. Je mag zelf ook nog wel een klein beetje moeite doen om je te verdiepen.
Jis_ schreef:Echt wat een opmerken komen er voorbij van sommige, voor diegene, ga je eens verdiepen in de geschiedenis voordat je je ongezouten mening op internet gooit.
Arabiansp schreef:En niet te vergeten wat een vreselijke impact hun daden hebben gehad op de Nederlandse gemeenschap.
Om alleen maar voor mezelf te spreken: Door de wekkerradio wakker worden met geweervuur terwijl ik hoogzwanger was. Als toendertijd jonge leerkracht geconfronteerd te worden met de gijzeling op school. Bij mijn school gingen de deuren op slot. Angst, onbegrip, wie gijzelt er nu onschuldige kinderen? Het ligt me na al die jaren nog heel vers in het geheugen.
Tivoli schreef:De voorgeschiedenis van meer dan 50 jaar geleden is ontzettend schrijnend.
De vraag die mij rest is, wanneer hebben 'wij als land' onze schuld ingelost?
Grofweg 50 jaar terug is deze mensen een eigen wijk beloofd, maar tijden veranderen en normen en waarden ook.
Regels veranderen. Mensen veranderen. De omgeving verandert.
Hoe lang kun je je nog blijven 'verschuilen' achter het verleden?
Is 50 jaar voldoende? 100? 200?
Voor ieder misdrijf wordt een straf gegeven en uitgezeten,zelfs een moordenaar is theoretisch gezien na zijn straf weer een 'vrij man'. Hij heeft zijn straf uitgezeten en hoeft daarna geen boete meer te doen. We zijn dan heus niet vergeten dat hij iemand om het leven heeft gebracht,maar zijn straf is voorbij. (Of men dit nou eerlijk vind of niet is een andere discussie)
Ik snap dat het 50 jaar geleden een hele goede oplossing leek om deze mensen zo goed mogelijk te helpen na het door hun geleden leed door 'ons' toedoen.
Maar inmiddels is de maatschappij veranderd en gegroeid, wat zou het fijn zijn als er niet alleen selectief gekeken wordt naar 'ons nederlanders'...
'Wij' zijn niet racistisch, echter krijgen we deze rol zo bijna hapklaar in onze strotjes geduwd.
Zó creëer je dus verdeeldheid....
Mijn tenen staan krom.
MarvanTom schreef:Arabiansp schreef:En niet te vergeten wat een vreselijke impact hun daden hebben gehad op de Nederlandse gemeenschap.
Om alleen maar voor mezelf te spreken: Door de wekkerradio wakker worden met geweervuur terwijl ik hoogzwanger was. Als toendertijd jonge leerkracht geconfronteerd te worden met de gijzeling op school. Bij mijn school gingen de deuren op slot. Angst, onbegrip, wie gijzelt er nu onschuldige kinderen? Het ligt me na al die jaren nog heel vers in het geheugen.
Dat dus.![]()
De gewelddadigheden van de Molukkers van toen zijn dus niet vergeten!
Dat gezeik over die rapporten over de treinkaping van toen heeft hier vast ook een aandeel in.
Maar als een iemand de trein instapt met een wapen, dan wil ie niet alleen van A naar B.
Dus als je uiteindelijk doodgeschoten wordt dan is dat toch de risico die je zelf hebt genomen?
De eerdere treinkaping heeft die handeling van de regering veroorzaakt bij treinkaping 2:
Bij treinkaping 1 schoten de kapers koelbloedig mensen dood die aan boord waren.
Actie, reactie. Leren van een eerder incident.
De regering heeft toen juist gehandeld: vele mensen zijn gered, helaas sommigen niet...
Ik heb geen medelijden voor de daders.
Mijn mening blijft: als het je hier niet zint, je hoeft hier niet te wonen?
Toen konden ze al terug, nu ook.
Of is zeiken op Nederland een standaard issue geworden?
Sinterklaasfeest voor de kids wat verziekt wordt door volwassenen die zich gediscrimineerd voelen, terwijl de schmink juist wordt gebruikt om niet herkend te worden...
Sneu gedoe.
En dat is het.
Marjoow schreef:Wacht. In een Nederlandse wijk willen Nederanders komen wonen. Maar de Molukkers zijn het hier niet mee eens??
Ik zou zeggen: Ga lekker verhuizen naar een of ander land waar geen Nederlanders wonen
Hebben jullie ook geen last van ons.
Moesten we dat andersom eens doen zeg... Hallelujah. Dan heb je de poppen aan het dansen zeg!