Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:57

Ir1ne schreef:
Janine1990 schreef:
Lijkt me dat het voor heel veel mensen die een dergelijke ingreep ondergaan lastig is om niet te diëten maar een normaal voedingspatroon op te pakken, die ze waarschijnlijk nooit hebben gehad? En dat is niet iets dat je in drie maanden aanleert.
Zeker als je van zo weinig moet opbouwen...

Oh dat is ook heeel lastig. En wat is normaal?? Dat is wat je uit moet vinden en waar je ook anderen bij nodig hebt. :Y)

Een normaal voedingspatroon vind ik nog elke dag moeilijk.. en soms ga ik gewoon even back to basic samen met mijn betere helft... (vriendje).. geen lekkers, geen drank, gewoon normaal eten. Niet spastisch dieten, maar geen extraatjes :) en dan komt t hopelijk goed.

Voorlopig ben ik nog in afwachting van mn redo. En dan hoop ik dat ik ooit weer kan paardrijden...

Juist daarom denk ik dat de oplossing van het obesitas probleem moet worden gezocht in voorlichting. Er hoeft niets aan banden, mensen moeten gewoon bewust gemaakt worden.

Ik hoop voor jou dat je redo in no time gaat plaatsvinden en dat je weer kan gaan paardrijden!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:59

"Die kilo's heb ik er zelf aangevreten"...

Nare tekst is dat.

Natuurlijk heb je er alles zelf aangegeten, maar dat houdt niet per definitie in dat je ongezond gegeten hebt. Houdt niet in dat je kilo's er per definitie in een emo-bui bijgekomen zijn, of van zakken tum-tummetjes (lijkt mij misselijkmakend, maar goed).

We weten nog veel te weinig van wat er nu precies gebeurt in een lijf om gemakkelijk te kunnen zeggen: o, je hebt teveel gegeten. Eten moet je namelijk, per definitie. Anders ga je dood. Je eet niet alleen maar calorieen, je eet ook vezels, vitaminen, mineralen, wat je nodig hebt om je lijf en je hersens in stand te houden.

Ik ben benieuwd of er vervolgonderzoek is gedaan naar dit onderzoek: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 131703.htm.

De ene muis eet hetzelfde als de ander, maar in een onregelmatig patroon, en ontwikkelt obesitas. De andere eet regelmatig en ontwikkelt dat niet. Werkt dat bij mensen ook zo? En hoe verantwoordelijk is het dan om mensen onregelmatig te laten werken, zodat ze ook onregelmatig eten?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:00

Ik vind mennen eigenlijk veeeeeel gaver. En daar beleef ik ook veel plezier aan... maar ja.. ik vind paardrijden toch ook wel erg leuk.. Planning voor redo is maart, dan wordt paardrijden niet eerder dan de zomer :D

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:02

Prrrr schreef:

Nare tekst is dat.

Natuurlijk heb je er alles zelf aangegeten, maar dat houdt niet per definitie in dat je ongezond gegeten hebt. Houdt niet in dat je kilo's er per definitie in een emo-bui bijgekomen zijn, of van zakken tum-tummetjes (lijkt mij misselijkmakend, maar goed).

We weten nog veel te weinig van wat er nu precies gebeurt in een lijf om gemakkelijk te kunnen zeggen: o, je hebt teveel gegeten. Eten moet je namelijk, per definitie. Anders ga je dood. Je eet niet alleen maar calorieen, je eet ook vezels, vitaminen, mineralen, wat je nodig hebt om je lijf en je hersens in stand te houden.

Ik ben benieuwd of er vervolgonderzoek is gedaan naar dit onderzoek: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 131703.htm.

De ene muis eet hetzelfde als de ander, maar in een onregelmatig patroon, en ontwikkelt obesitas. De andere eet regelmatig en ontwikkelt dat niet. Werkt dat bij mensen ook zo? En hoe verantwoordelijk is het dan om mensen onregelmatig te laten werken, zodat ze ook onregelmatig eten?

JA, maar wel de waarheid... ik heb niet gezond gegeten of niet in een gezond patroon of in en gezonde regelmaat en ben daarom dik gworden, ik heb meer aanleg dan een ander maar daarom komt het niet ut de lucht vallen..

Ik ben erg erg erg erg gemotiveerd om een goede oplossing te vinden en heb ook al die onderzoeken uitgeplozen om mijn eigen weg te vinden....

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:03

Ir1ne schreef:
Prrrr schreef:

Nare tekst is dat.

JA, maar wel de waarheid... ik heb niet gezond gegeten of niet in een gezond patroon of in en gezonde regelmaat en ben daarom dik gworden, ik heb meer aanleg dan een ander maar daarom komt het niet ut de lucht vallen..

Ik ben erg erg erg erg gemotiveerd om een goede oplossing te vinden en heb ook al die onderzoeken uitgeplozen om mijn eigen weg te vinden....

Wat voor jou geldt, hoeft niet voor anderen te gelden. Judge a little less...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:12

Ir1ne schreef:

Ik ben tot mijn 18e gewoon een maatje S geweest. toen in 2 weken opeens 7 kilo aangekomen tijdens een vakantie in Aruba bij vrienden, terwijl ik gewoon een gezonde eetlust had en niet veel meer at dan dat ik daarvoor in NL deed. daarna vlogen de kilo's aan. Dat is dus een beetje jammer als er word gezegd dat je het er zelf hebt aan gegeten als je tot je 18e kon doen en laten wat je wou zonder aan te komen en dan opeens alles eraan komt zonder iets in je eetpatroon te veranderen -O- Ik was altijd een broodmager kind geweest, een slanke puber en als je dan opeens wel aankomt zonder verandering in eetpatroon is best poedersuiker :+ Zal absoluut een hormoonkwestie kunnen zijn, of een stofwisselingsprobleem. Of door depressie, geen idee, waardoor ik opeens wel aankwam, maarjah..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:14

Prrrr schreef:

Nare tekst is dat.

Oh, ik confronteer mezelf liever met de harde waarheid, des te eerder ga ik er mee bezig. Het is even slikken en niet leuk, maar het werkt voor mij wel.

Tumtum is inderdaad ook misselijkmakend... Dat toont maar weer aan hoe weinig maat ik kan houden... Ik heb tegenwoordig van die zakjes voor kids, veel makkelijker en smakelijker. En bovendien ook ruim 105 kcal!!

Om een kilo aan te komen moet je 7000 kcal meer eten dan je hebt verbrand... Dat gaat sneller dan je denkt ;)
Leuk om te lezen: http://www.nationalgeographic.nl/magazi ... -het-meest
Dat is aardig wat meer dan de gemiddelde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid...

Calorieën bestaan uit vezels, koolhydraten e.d.
Eten zonder koolhydraten bevatten ook calorieën. Een calorie is gewoon een eenheid energie die je in je lichaam stopt of verbrand.

Over regelmatig eten zijn veel theorieën, maar dat onregelmatig eten slecht is, is toch allang wetenschappelijk bewezen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:18

Het wisselt per persoon of je er last van hebt of niet.
Er is een balans in je lichaam en in feite verstoor je die met hormonen.
De een heeft daar wel last van de ander niet.
Maar het is echt heel erg lastig als je non stop honger hebt van een teveel aan oestrogeen.
PMS wordt nl veroorzaakt door een gebrek aan progesteron, en dus teveel oestrogeen.
In mijn geval ben ik dus ziek, en kan mijn lichaam dat als ik mazzel heb net aan in balans houden.
Ga ik dus oestrogenen nuttigen zoals de pil, maar ook soja en varkensvlees is het eind bij mij zoek.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:27

Prrrr schreef:
Wat voor jou geldt, hoeft niet voor anderen te gelden. Judge a little less...

Ik oordeel niet, ik zeg ook niet dat 100% van de mensen dit heeft. Maar in een obesitastraject is dit ook hetgene wat belangrijk is, bewustzijn en bewustmaken... ik zeg niet dat JIJ dit zo hebt gedaan. Bij mij spelen er ook meer factoren mee zoals psychische problemen, aanleg. Maar alsnog, van de lucht wordt niemand dik... wel van medicatie bijv.

Dit komt ook voort uit persoonlijke ervaring met andere obesitas patienten.. dus niet helemaal uit lucht gegrepen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:32

Janine: dat is een gemiddeld gegeven. En aan die gemiddelden heb je als individu verrotte weinig.

Ir1ne: Mijn ervaring met andere obesitaspatienten is dat de problemen 9 van de 10 keer een combinatie van factoren zijn: psychisch, plotselinge verandering in het leven (bijvoorbeeld ziekte of blessure), en onvoldoende steun van de omgeving (om het vriendelijk uit te drukken). Reden voor mij om te denken dat er niets zoiets simpels als 'een overheidscampagne' die verstandig eten en bewegen gaat promoten voldoende gaat zijn om de opkomst van obesitas tegen te houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:33

Ir1ne schreef:
Maar alsnog, van de lucht wordt niemand dik...

Nee, maar dat doet er niet echt toe. Je kunt namelijk wel te dik worden terwijl je volstrekt normaal (of zelfs weinig) eet, en waarbij het lichaam de stoffen gewoon niet op de juiste manier verwerkt. Je kunt dan zelfs op hetzelfde moment en overgewicht, en tekort hebben aan voedingsstoffen en energie. Het is duidelijk dat simpelweg minder eten dan niet helpt, want daarmee maak je het gebrek aan voedingsstoffen en energie alleen nog maar groter - en dat is dus alleen nog maar ongezonder.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:34

Wat dat betreft kan ik het niet meer dan met je eens zijn...

Maar persoonlijke (gefinancierd door de zorgverzekering!! maakt de drempel lager ) begeleiding zal daar wel bij helpen.

Shadow0 schreef:
Ir1ne schreef:
Maar alsnog, van de lucht wordt niemand dik...

Nee, maar dat doet er niet echt toe. Je kunt namelijk wel te dik worden terwijl je volstrekt normaal (of zelfs weinig) eet, en waarbij het lichaam de stoffen gewoon niet op de juiste manier verwerkt. Je kunt dan zelfs op hetzelfde moment en overgewicht, en tekort hebben aan voedingsstoffen en energie. Het is duidelijk dat simpelweg minder eten dan niet helpt, want daarmee maak je het gebrek aan voedingsstoffen en energie alleen nog maar groter - en dat is dus alleen nog maar ongezonder.

Klopt. Ken t probleem, helaas :Y)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:36

Prrrr schreef:
Janine: dat is een gemiddeld gegeven. En aan die gemiddelden heb je als individu verrotte weinig.

Valt er dan wel mee te ontkennen dat de samenleving steeds dikker wordt? Want als de getallen die leiden tot de gemiddelden zover uit een zouden liggen, zou er van obesitas weinig sprake zijn, omdat de mensen die zorgen voor het hoge gemiddelde zichzelf dan op vrij korte termijn dood zullen eten.

Ik neem aan dat dat onderzoek voorzien is van een steekproef volgens het boekje...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:38

Prrrr schreef:

Ir1ne: Mijn ervaring met andere obesitaspatienten is dat de problemen 9 van de 10 keer een combinatie van factoren zijn: psychisch, plotselinge verandering in het leven (bijvoorbeeld ziekte of blessure), en onvoldoende steun van de omgeving (om het vriendelijk uit te drukken). Reden voor mij om te denken dat er niets zoiets simpels als 'een overheidscampagne' die verstandig eten en bewegen gaat promoten voldoende gaat zijn om de opkomst van obesitas tegen te houden.

Hoe kom je daarbij, dat is helemaal niet gemiddeld. 1kg vet bevat gewoon 7000kcal. Dus om een kilo af te vallen moet je 7000kcal minder eten dan je nodig hebt. Dat geld voor iedereen en is voor iedereen hetzelfde.
Ik heb hetzelfde net ook in een ander topic gepost. Zal mezelf quoten:

secricible schreef:
Nee, dit rekensommetje is gewoon voor iedereen van toepassing. 1kg vet bevat 7000kcal. En dus moet je er 7000 minder eten dan je lichaam nodig heeft. Alle schommelingen kunnen komen door vocht e.d., maar pure vetverbranding is altijd dit rekensommetje. Vlak de invloed van vocht niet uit, dat kan behoorlijke schommelingen te weeg brengen.
Vumc heeft o.a. Onderzoek gedaan naar de "spaarstand" en in 99%van de gevallen heb je het over een verandering van niet meer dan 100-150kcal tov dezelfde persoon normaal.
Wel zijn de formules voor het berekenen van je REE niet nauwkeurig met een foutmarge van 50% bij de meest nauwkeurige, waarbij je er soms wel 400kcal naast kan zitten. Dan de PAL waarde die je op schatting moet invullen en daardoor ook lang niet altijd nauwkeurig is.

Alle dieten en adviezen zijn er om je te helpen bij het minder eten van kcal en minder ervaren van hongergevoel. Maar alles komt op hetzelfde neer: iedere 7000kcal die je minder eet dan je lichaam nodig heeft val je 1kg af.

De meeste mensen bij wie het niet lukt eten onopgemerkt meer dan ze denken, of schatten hun energieverbruik hoger in dan het daadwerkelijk is.

Prrrr

Re: Obesitas net zo duur als roken of oorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:41

Dat verklaart niet het bekende verschijnsel dat bij afvallen er periodes van stilstand ontstaan, terwijl er geen verandering in het dieet of het beweegpatroon is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 22:43

Dat bekende verschijnsel bestaat in 99% van de gevallen uit terugvallen in oude gewoontes, danwel meer eten, danwel minder bewegen. Ga maar eens zoeken op de onderzoeken over gewichtsplateau's, er is nog geen enkele reden om aan te nemen dat dit voortkomt uit een spaarstand of whatsoever...
Te weinig eten kan zorgen voor een verminderde verbranding, maar zodra je weer boven je bmr gaat eten is dat binnen enkele dagen (!!!) weer hersteld.

Wel heb je bij een lager gewicht een lagere REE en zul je dus ook in verhouding een mindere negatieve energiebalans hebben. Je zal dus je kcalinname moeten gaan bijstellen om af te blijven vallen.

Edit: en tuurlijk heb je problematiek als insulineresistentie en pre-diabetes, maar dan heb je het echt over medische oorzaken die ook aantoonbaar zijn en waarvoor je ziekte-specifieke dieten moet volgen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:40

Jouw tekst komt niet overeen met die van de behandelaars van de Obesitaskliniek. Zij geven zelfs aan vooral niet af te wijken van het dieet of ineens meer te gaan bewegen, omdat je dan in die verminderde verbranding terecht komt. Het advies is: stomweg volhouden, het komt vanzelf weer op gang. Regelmaat is belangrijker dan het resultaat.

Als ik google op onderzoek en gewichtsplateau kom ik overigens geen wetenschappelijk onderzoek tegen. Heb je een link?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:42

Cayenne schreef:
Maar de helft van de wereldbevolking in 2030 te dik? Zou dat wel kloppen?

De ene helft te dik en de andere helft ondervoed. Geloof best dat obesitas een serieus probleem is, maar de helft van de wereldbevolking.. hmm.. Zou vreemd zijn.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:23

Ik lees veel verschillende redenen waarom mensen te dik zijn geworden en waarom ze moeite hebben met afvallen, maar ik mis er eentje.

De opvoeding.. Wat voor eetpatroon heb je mee gekregen van je ouders en hebben ze je geleerd om je te beheersen met eten?
Onderzoek heeft uitgewezen dat als je als kind de verkeerde dingen mee krijgt je later een verkeerd eetpatroon gaat ontwikkelen.
Was dit bij jullie ook zo?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:30

Van mijn ouders heb ik van alles meegekregen, vooral de genen van mijn vader die gevoeligheid voor overgewicht meegeven (die kant had ik best van mijn moeder willen hebben...) en het feit dat hij veel op dieet was, maar het verloren gewicht ook steeds weer terugkreeg. Het kan zomaar zijn dat mijn moeder goede eetgewoontes voor haarzelf en mijn zussen, maar niet de goede voor mijn vader en mij. Ik kan dat achteraf niet echt reconstrueren. Sporten was duidelijk wel een blinde vlek, dat hebben ze geen van beide ooit gedaan. Nou hadden wij een hond om uit te laten, dus dat 'halve uur beweging' zat er dagelijks toch wel in.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:52

Of de helft in 2030 echt overgewicht zal hebben ligt aan de resultaten die ze hebben gebruikt. Hebben ze het bmi of het vetpercentage gebruikt?

Mijn vriend heeft volgens het bmi overgewicht door al zijn spieren. Maar heeft een superlaag vetpercentage.

Om dus maar even iets te noemen waardoor de nummers kunnen afwijken.

Om 1 kilo aan te komen moet je trouwens 7777 calorieen boven op je dagelijkse behoefte eten.
Dus grofweg 8000 calorieen, dat is bijna 10 hele pepperoni pizza's extra.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 00:55

Elke dag 100 calorieeen teveel eten is niet zo moeilijk hoor. Eet maar eens elke week een zak chips op. Of een heel stuk chocola naast je gewone eten. Dat is zo 500 calorieen. Eet je op de dag ook nog eens pizza, macaroni, worstenbroodje of saucijzenbroodje. Gaat hard zo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 01:13

Wat betreft die calorieen, en hoeveel je er verbruikt / nodig hebt, dat is simpelweg niet zo simpel. Als simpele voorbeeld: sommige paarden, van gelijk formaat en met gelijke beweging, hebben toch niet hetzelfde voer nodig. Waar de ene op magere grasjes een goede conditie houdt, moet je bij de ander toch echt wat meer toevoegen. Voedingstabellen zijn een richtlijn, maar er is aardig wat variatie.

Dat kan niet als je een simpele rekensom aanhoudt: niet elk paard haalt hetzelfde uit dat voedsel, en niet elk paard verbrandt blijkbaar evenveel calorieen bij dezelfde omstandigheden.

Het is naief om te denken dat het bij mensen wel in simpele tabelletjes te vatten is: een rondje fietsen is exact x calorieen, en een boterham exact y, en als je dus zorgt dat x groter dan y is dan val je af.
Er zijn zoveel processen die energie omzetten in je lichaam die allemaal aan elkaar gekoppeld zijn, dat je gewoon niet kunt zeggen hoe dat exact op elkaar inwerkt.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 06:29

Raponsje schreef:
Of de helft in 2030 echt overgewicht zal hebben ligt aan de resultaten die ze hebben gebruikt. Hebben ze het bmi of het vetpercentage gebruikt?

Mijn vriend heeft volgens het bmi overgewicht door al zijn spieren. Maar heeft een superlaag vetpercentage.

Om dus maar even iets te noemen waardoor de nummers kunnen afwijken.

Om 1 kilo aan te komen moet je trouwens 7777 calorieen boven op je dagelijkse behoefte eten.
Dus grofweg 8000 calorieen, dat is bijna 10 hele pepperoni pizza's extra.

BMI is relatief en niet persoonlijk. Het is een rekensom tussen lichaamslengte en gewicht op basis van gemiddelden, waarschijnlijk valt jouw vriend daar buiten door zijn hoge percentage spieren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 07:45

Zo simpel als het plussen en minnen werkt het niet hoor, dan zou ik met mijn bizarre eetpatroon afvallen en dat is helaas niet zo.
Ik heb een tijd op dieet gemoeten in verband met zwangerschapsdiabetes en toen viel ik wél af: suikerarm, vetarm, zes keer per dag kleine beetjes.