Naheffingen fiscus door fout belastingdienst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:35

ohjajoh6 schreef:
Maar dan zal ik wel weer platina blond zijn hoor, maar ik snap het nog steeds niet helemaal:
Want word dan vanaf volgend jaar je netto uitkering/salaris ook weer lager, dan het huidige jaar? (ik heb pas sinds januari dit bedrag, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal).

De arbeidskorting gaat omhoog, de algemene heffingskorting omlaag, je pensioenafdrachten kunnen omlaag gaan. Kortom, dat is niet zo 1-2-3 te zeggen :) .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:37

NatasjavE schreef:
Een klein beetje off-topic maar wel gerelateerd.

Iemand het journaal vanmorgen gevolgd?

12% extra belasting over je vakantiegeld hoorde ik vanmorgen. Weet iemand daar iets van?

Met de naheffing en deze "extra" belasting op vakantiegeld lijkt het of ik dit voorjaar effe 500/600 euro mag aftikken. :\

Kan zijn dat ik het niet goed begrepen heb, verkeerd gehoord of nog wat info gemist heb.

Ik had dit al eerder gehoord. Ik begreep dat dit in het kader van de nivellering is. Terwijl je al 52 procent op je vt betaalt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:38

veerledec schreef:
purny schreef:
Het valt me weer eens een keer op dat alleen de hoogst verdiende mensen weer eens een voordeel hebben. De normaal verdienende mensen worden weer voor de zoveelste keer gepakt.

Hoe bedoel je?

De inkomens van 8, 9 en 10.000 euro betalen niks. Dat bedoel ik ermee te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:40

ok... nou dan weet ik het wel dus... want een arbeidskorting krijg je niet als je afgekeurd bent, om over pensioen maar helemaal te zwijgen (heb ik dus niet eens) en dus met een lagere heffingskorting, klopt het dus inderdaad wel, dat de laagste inkomens weer het hardst gepakt zullen gaan worden...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:44

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:45

ohjajoh6 schreef:
ok... nou dan weet ik het wel dus... want een arbeidskorting krijg je niet als je afgekeurd bent, om over pensioen maar helemaal te zwijgen (heb ik dus niet eens) en dus met een lagere heffingskorting, klopt het dus inderdaad wel, dat de laagste inkomens weer het hardst gepakt zullen gaan worden...

Nope,...de midden inkomen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:47

Electra63 schreef:
Ik had dit al eerder gehoord. Ik begreep dat dit in het kader van de nivellering is. Terwijl je al 52 procent op je vt betaalt.

;(

Werk me het snot voor de ogen weg....en ik begrijp steeds minder goed waarom.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:47

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:52

purny schreef:
veerledec schreef:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2334 ... a_s__.html
Hier staat een lijstje, geldt wel voor alle inkomens. Komt onder andere door de afbouw van de algemene heffingskorting.

Niet voor alle inkomens zoals gewoonlijk.

Ik heb nog niet helemaal doorgrond waar de berekeningen op zien, maar die hogere inkomens betalen het verschil in heffingskorting waarschijnlijk al op hun normale salaris. Die worden heus niet gematst hoor.

veerledec

Re: Naheffingen fiscus door fout belastingdienst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:54

Citaat:
Voorbeeld 1: belastbaar inkomen niet hoger dan € 19.645

Uw belastbaar inkomen uit werk en woning (box 1) is € 18.000. De algemene heffingskorting wordt niet verminderd. Deze is € 2.103 (of € 1.065, als u bent geboren vóór 1 november 1949).

Voorbeeld 2: belastbaar inkomen hoger dan € 19.645 maar niet hoger dan € 56.495

Uw belastbaar inkomen uit werk en woning (box 1) is € 50.000. De vermindering van de algemene heffingskorting is 2% van € 30.355 (€ 50.000 - € 19.645) is € 607 (of 1,012% van € 30.355 is € 307 als u geboren bent vóór 1 november 1949). De algemene heffingskorting is dan € 2.103 - € 607 is € 1.496 (of € 758 (€ 1.065 - € 307) als u geboren bent vóór 1 november 1949).

Voorbeeld 3: belastbaar inkomen is meer dan € 56.495

Uw belastbaar inkomen uit werk en woning (box 1) is € 70.000. De vermindering van de algemene heffingskorting is € 737 (of € 372 als u geboren bent vóór 1 november 1949). De algemene heffingskorting is dan € 1.366 (of € 693 als u geboren bent vóór 1 november 1949).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:54

NatasjavE schreef:
Electra63 schreef:

;(

Werk me het snot voor de ogen weg....en ik begrijp steeds minder goed waarom.

Klopt. We betalen veel belasting en ontvangen geen toeslagen, we betalen overal de volle mep voor.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:00

ohjajoh6 schreef:

Zoals je kunt zien blijft de heffingskorting voor lage inkomens gelijk. De zorgtoeslag gaat omhoog. Dus een bedankje voor de VVD :Y) .

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:00

Wat ik niet volledig begrijp, Veerledec, is of het nou wel of niet om verzamelinkomens gaat of per persoon?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:05

veerledec schreef:
ohjajoh6 schreef:

Zoals je kunt zien blijft de heffingskorting voor lage inkomens gelijk. De zorgtoeslag gaat omhoog. Dus een bedankje voor de VVD :Y) .

Dank je wel voor het voorbeeld en uitleg! Toch nog ietwat een geruststelling voor deze blonde doos, ik dus...

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:11

Ryder schreef:
Wat ik niet volledig begrijp, Veerledec, is of het nou wel of niet om verzamelinkomens gaat of per persoon?

Je kan deze vraag heel ingewikkeld maken, maar ik probeer het simpel te houden :P.

De bedragen in die voorbeelden zijn het box 1 inkomen (salaris etc) per persoon. Die bedragen bepalen dus welk bedrag aan algemene heffingskorting je krijgt.

Je totale heffingskorting wordt berekend als korting op de belasting die je verschuldigd bent over je totale verzamelinkomen.

En dan heb je ook nog de uitbetaling van de algemene heffingskorting voor de niet-verdienende partner, maar die bedoel je hier denk ik niet.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:13

purny schreef:
Het valt me weer eens een keer op dat alleen de hoogst verdiende mensen weer eens een voordeel hebben. De normaal verdienende mensen worden weer voor de zoveelste keer gepakt.

Mensen met een hoger inkomen worden niet gematst, zij hoeven gewoon niets terug/bij te betalen omdat ze al niets krijgen qua heffingen/kortingen/subsidies :)*

1e schijf tot 19.645 euro 36,25 procent
2e schijf 19.645 euro tot 33.363 euro 42 procent
3e schijf 33.363 euro tot 56.531 euro 42 procent
4e schijf 56.531 euro of meer 52 procent

Die hoogst verdienende mensen leveren dus meer dan de helft van hun salaris al in..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:19

Maar ook wij betalen belasting en de volle mep aan andere dingen. Waarom moet er zoveel ongelijkheid zijn..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:20

Oh ja en die zorgtoeslag... Wat je volgend jaar krijgt, kun je het jaar daarop dubbel en dwars terug dokken

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:23

Ongelijkheid??? Sorry maar wat is er precies voor ongelijkheid dan???
Juist mensen die meer verdienen betalen meer belasting en diegene die minder verdienen dus minder. Dat is nou juist het rechtse belastingstelsel in NL ;)
En hoezo kun je zorgtoeslag terug betalen??? Als je gewoon op tijd aangeeft dat je inkomen veranderd en dus te hoog is dan hoef je niks terug te betalen. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:24

Je betaald belasting, maar niet zo veel als dat zij doen. En hun krijgen geen zorgtoeslag of heffingskorting. Jij wel.
Dingen als kinderbijslag of kinderopvangtoeslag enz krijgen ze ook niet.
Het zijn de laagste inkomens die het meeste 'profiteren' van ons stelsel, maar ja ze hebben (door hun lage salaris) alsnog het minste te besteden, daardoor lijkt het oneerlijk.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:26

veerledec schreef:
Ryder schreef:

Je kan deze vraag heel ingewikkeld maken, maar ik probeer het simpel te houden :P.

De bedragen in die voorbeelden zijn het box 1 inkomen (salaris etc) per persoon. Die bedragen bepalen dus welk bedrag aan algemene heffingskorting je krijgt.

Je totale heffingskorting wordt berekend als korting op de belasting die je verschuldigd bent over je totale verzamelinkomen.

En dan heb je ook nog de uitbetaling van de algemene heffingskorting voor de niet-verdienende partner, maar die bedoel je hier denk ik niet.

Nee het gaat mij idd om dat tweede, de belasting over het totale verzamelinkomen. Dank!

Ach ja, we doen er toch weinig aan. Ik vind het wel erg unfair dat het een 'fout' van de belastingdienst wordt genoemd, terwijl het geen fout ís maar simpelweg iets dat niet eerder verrekend had kunnen worden. Ook mensen die bij de belastingdienst werken zijn 'maar' mensen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:41

Yonker schreef:
Juist mensen die meer verdienen betalen meer belasting en diegene die minder verdienen dus minder. Dat is nou juist het rechtse belastingstelsel in NL ;)
En hoezo kun je zorgtoeslag terug betalen??? Als je gewoon op tijd aangeeft dat je inkomen veranderd en dus te hoog is dan hoef je niks terug te betalen. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt?

Vaak genoeg gehoord dat de mensen hun zorgtoeslag terug moesten betalen. Maar ik merk dat dit weer een ellenlange discussie gaat worden over het welles/nietes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:44

En daarom zet ik elk jaar mijn zorgtoeslag keurig apart totdat ik de brief krijg met het woord 'definitief' er in :j juist omdat ik zo onregelmatig werk dat er geen peil op mijn inkomen is te trekken.

Maar goed, nog meer belasting betalen... O joy -O- op zich zal die 4 procent extra afdragen van mijn 'enorme' vakantiegeld ook niet heel veel zoden aan de dijk zetten als ik het bedrag uit reken :+

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:47

purny schreef:
Yonker schreef:

Vaak genoeg gehoord dat de mensen hun zorgtoeslag terug moesten betalen. Maar ik merk dat dit weer een ellenlange discussie gaat worden over het welles/nietes

Uhm ja, vaak genoeg gehoord........ maar dat is vaak de schuld van die mensen zelf. Veel mensen vergeten dat als je inkomen veranderd dat het dan kan zijn dat je geen recht meer hebt op zorgtoeslag. Zoiets wordt dan niet automatisch stopgezet. Maar zie niet in wat het met de naheffing te maken heeft.
Je moet altijd als je inkomen veranderd dit doorgeven aan de belastingdienst om dit soort dingen te voorkomen.
Maar dat je dan maar zo uit het niets zegt "ja volgend jaar zorgtoeslag terug betalen" is echt iets roepen waarvan je niet weet waarom enzo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:53

En je inkomen bijstellen is verrekte lastig als je zo gruwelijk onregelmatig werkt := mijn inkomen verandert elke maand, wisselt van 'wel recht op zorgtoeslag' naar 'geen recht op zorgtoeslag'. Oftwel, ik neem alles in ontvangst, berg het veilig op en kan het in 1 keer terug betalen als het nodig is.
Ik denk maar zo; het geld is in bruikleen van de belastingdienst, totdat ik de brief krijg met de definitieve bevestiging.

Maar je kan inderdaad wel online snel veranderingen doorgeven :j

Ik ben benieuwd in april hoeveel de belastingdienst mij terug gaat geven (de schatting dan) := wel veel minder dan gedacht....