wmo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: wmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:41

Hoe kan je een brood van een euro nou vergelijken met een rekening van 90 euro?
Je kan het je kennelijk echt niet voorstellen dat mensen (vaak ouderen, alleenstaande ouder of student) geen 90 euro kunnen missen?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:47

Ik heb het over mensen die boven hun stand leven ladymadonna, niet over mensen die een betalingsregeling moeten treffen voor 90 euro.

Helaas kom je niet altijd in aanmerking voor subsidies en regelingen als je onder de grens leeft.
Dan is het extra schrijnend dat er wel een groep is die door teveel uitgeven aan domme dingen in de schuldsanering terecht komt maar wel genoeg spullen krijgt waar een ander lang voor moet sparen. :)
Leefgeld of niet, als ze niet leren om met geld om te gaan dan komen ze er nooit uit.

Al die extraatjes hoeven imo ook niet, dat geld kan prima aan iets anders besteed worden.
Laat ze een bed uitzoeken bij de kringloop of een tafel als dat nodig is. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:51

Mensen die door boven hun stand te leven in de problemen komen is denk ik maar een kleine groep.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:54

Tsja, maar misbruik en domheid zal er hoe dan ook zijn, maar het is inderdaad geen enorm grote groep - en een heel deel moet wel heel veel inleveren, een groot deel van hun schulden afbetalen en jarenlang in armoede leveren.

Wat nu wel een probleem is dat iedereen wel 'een' spookverhaal kent van iemand die ten onrechte iets krijgt, en dat we daarom de regels steeds moeilijker en zwaarder maken. Maar uiteindelijk blijven mensen die het niks interesseert gewoon misbruik maken van de situatie (als je echt geen moeite hebt met fraude dan kun je best wat bereiken hoor), alleen de mensen die wel hun best doen maar het niet breed hebben, die krijgen het steeds moeilijker en worden met steeds meer argwaan behandeld.

Ik vind dat geen goede ontwikkeling, want heel veel mensen die er niks aan kunnen doen worden daar de dupe van, zonder dat het veel helpt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 22:57

Wat ik nog het ergste vind is dat met name ouderen zich schamen als ze een regeling moeten treffen

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:05

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:21

het mag wel, het gebeurt. In de uitspraak lees ik dat de desbetreffende gemeente geen onderzoek heeft gedaan. In het geval van mijn vader is er vorige week wel een "onderzoek" (keukentafelgesprek) geweest.
Mevrouw vroeg eigenlijk alleen naar lichamelijke toestand van mijn vader. Over financieen is niet eens gesproken, terwijl er wel op grond van die financieen een negatief advies komt.... ook raar toch?

Ik ga nu een nieuwe indicatie aanvragen. De beslissing die daarop komt, daartegen kan dan wel bezwaar worden gemaakt!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:29

Maar dan nog mogen ze nu nog geen beslissingen nemen in het kader van een wet die pas 1-1-2015 ingaat en als ik dit artikel lees, moeten ze ook kijken of de situatie veranderd is en dat zal 'ie bij je vader niet zijn. De rechtbank zegt niet voor niets dat het niet mag hè. Rechtbank gaat boven gemeente.

Voor zover ik weet heb ze nooit op basis van inkomen hulp of hulpmiddelen mogen weigeren, via het cak wordt een eigen bijdrage gerekend die inkomensafhankelijk is. Hoe dat wettelijk precies zit weet ik niet, weet wel dat ook daarover in het verleden gemeenten op de vingers getikt zijn.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 18:04

toch hebben ze al beslissingen genomen, niet alleen in de situati van mijn vader maar in alle gevallen.

Neem mijn buren, rond de 75, vrouw heeft MS en zit in rolstoel, kan dus eigenlijk niks in het huishouden (wel eten koken of wasjes opvouwen).

Zij hadden altijd 3 x 3 uur (totaal dus 9 uur per week) huishoudelijke hulp. Ze hebben gister ook een keukentafelgesprek gehad. En ja hoor, ze krijgen GEEN hulp meer vanaf 1 januari. Ja, kunnen ze wel krijgen, maar moeten ze zelf betalen. De gemeente betaald niks meer!

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:10

Hier heeft iedereen verlenging tot april en dan is het gebeurt denk ik. Voor de vorm komen er wel gesprekken maar denk niet dat daar veel uitkomt.

Nu is 9 uur hulp ook wel veel, maar helemaal niks is het andere uiterste.. Niet best voor zo'n vrouw.. Stimuleert weer lekker het zwartwerken..

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:11

max66 schreef:
het mag wel, het gebeurt. In de uitspraak lees ik dat de desbetreffende gemeente geen onderzoek heeft gedaan. In het geval van mijn vader is er vorige week wel een "onderzoek" (keukentafelgesprek) geweest.
Mevrouw vroeg eigenlijk alleen naar lichamelijke toestand van mijn vader. Over financieen is niet eens gesproken, terwijl er wel op grond van die financieen een negatief advies komt.... ook raar toch?

Ik ga nu een nieuwe indicatie aanvragen. De beslissing die daarop komt, daartegen kan dan wel bezwaar worden gemaakt!

Ik vind het ronduit walgelijk dat er op basis van financieen een negatief advies gegeven wordt.

Waarom een selectie op basis van geld. De medische situatie van een zorgvrager zou de basis moeten zijn. Althans; dat is mijn mening. Helaas beslist de overheid anders!

Bij mij in de straat woont een bejaard echtpaar. Beide fysiek flink beperkt.

Ook zij krijgen vanaf januari 2015 geen huishoudelijke zorg meer. De mening van de gemeente: "U kunt het betalen, dus u betaalt maar!'

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:15

Klopt niet wat je zegt Annick75. Het besluit in Groningen is door de gemeente genomen op basis van de huidige wet en die mensen hadden een indicatie tot in 2017. Ze nemen nu beslissingen op basis van de wet in 2015 (en je mag dat nu wel doen want die wet en verordening zijn al klaar). Alleen omdat deze mensen een bestaand besluit hebben mag dat niet zomaar aangepast worden. Die gemeente heeft patsboem de hulp gestopt op basis van hun nieuwe wet terwijl er nog een bestaand besluit is. Snap je?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 18:20

als mensen het ECHT zelf kunnen betalen...

In het geval van mijn vader heeft hij een AOW en een klein pensioentje. Hij heeft netto minder inkomen dan iemand met alleen AOW, maar juist dat kleine pensioentje is (denk ik) de reden dat hij geen hulp meer krijgt. Hij kan het echt niet betalen, of hij moet andere dingen (die belangrijk voor hem zijn) zoals zijn clubjes, niet meer doen. Dan kun je hem beter gelijk euthanaseren, want hij wordt gek als ie geen doel en sociale contacten meer heeft!

Je beperkingen zijn niet belangrijk kennelijk, aangezien mijn buren (rolstoel gebonden) dus ook geen hulp meer krijgen, tja, man is dan wel 75, maar redelijk gezond. Hij moet het dan maar doen kennelijk....

o, mijn buren hadden ook een indicatie tot 2017

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:22

Kirstenn, dan is dat artikel niet geheel en al duidelijk ;) Maar goed, het is ook maar een kort stukje en ik heb de complete uitspraak er eerlijk gezegd niet op nageslagen. Weet ook niet hoe de WMO 2015 er uit ziet wat betreft hulpmiddelen/zorg weigeren op grond van inkomen. 't Is nogal een onduidelijke brei waar de gemeentes hun eigen invulling weer aan geven. Niet alleen de WMO 2015 trouwens, ook de dingen die naar de zorgverzekeringen gaan, zijn veelal nog onduidelijk qua uitvoering.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:26

Je mag als gemeente wel het oude besluit herzien omdat er een nieuwe wet is. Dan moet je een redelijke termijn geven zodat mensen zich aan kunnen passen aan de nieuwe situatie. Dat heeft die gemeente in Groningen niet gedaan en daardoor zaten ze sowieso fout.

Het is ook een onduidelijke brei geworden. In de Wmo 2015 staat 'eigen verantwoordelijkheid' centraal, eerst zelf oplossen en dan pas de overheid (want we willen ook niet met zn alle meer belasting gaan betalen).

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:30

Herzien mag volgens mij ook alleen als er ook daadwerkelijk gekeken is naar de huidige situatie en niet door zomaar even een brief te sturen dat de huishoudelijk hulp stop gezet wordt zonder dat er eerst een keukentafel gesprek is geweest. Althans, dat lees ik overal. En idd die 'uitwerk'termijn is er ook nog.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:33

Herzien op basis van de wet mag volgens mij wel. Alleen de gemeente moet altijd kijken naar de persoonlijke situatie, ook in de nieuwe wet. Als een gemeente een overgangstermijn geeft en in dat overgangstermijn mensen een gesprek aanvragen is om de situatie te bekijken is dat voldoende. Maar de gemeente moet wel het gesprek aangaan als daarom gevraagd wordt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 21:23

ik vraag me alleen af wat de criteria zijn? Hoe ziek moet iemand zijn en wat moet het inkomen maximaal zijn om in aanmerking te komen voor huishiudelijke hulp? Dat heb ik nooit ergens gelezen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 21:35

Die zijn per gemeente verschillend. Je zou bij je gemeente de WMO-verordening 2015 kunnen opvragen en kijken of je daar wijzer van wordt. Iedereen heeft gewoon het recht op inzage van die verordening.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 11:27

ik heb die verordening gelezen maar kan helemaal niks vinden aan criteria....

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:19

Ik in die van mijn gemeente inderdaad ook niet heel duidelijk en al helemaal niet wat betreft inkomensgrenzen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 15:26

nee, idd!

Ik ga gewoon een nieuwe indicatie vragen, dan moeten ze daar maar op beslissen en dan ga ik bezwaar maken. Laten ze dan maar eens zeggen waar dit allemaal op gebaseerd wordt! Het is voor mij nu ook een principe-kwestie geworden hoor!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:37

Uitspraak was in Groningen maar ging over de gemeente dantumadeel, Friesland ;)

Met een beetje geluk kun je de verordeningen al zoeken via Google en hoef je die niet persee op te vragen bij je gemeente.

Misschien heeft jullie gemeente een potje vanuit de bijzondere bijstand om bij te springen voor mensen met lage inkomens die zelf voor hulp moeten zorgen dit zou je nog na kunnen vragen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:45

Even een vraag: Valt begeleiding bij een zelfstandige woning ook onder de Wmo en kan je die alleen aanvragen of moet dit persee iemand van MEE doen?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 10:53

Valt onder de WMO per 1-1-2015 en kun je in principe zelf aanvragen. Hulp kan handig zijn. Zorg in elk geval dat je duidelijk op papier hebt waarom die hulp nodig is, dat praat wel zo gemakkelijk en kun je eventueel ook vast met de aanvraag meesturen. Waarschijnlijk zal er dan ook nog wel een gesprek komen. Hou er rekening me dat als er sprake is van een gezonde partner, de kansen op hulp al aanzienlijk verkleind zijn, want dan wordt de partner verondersteld het maar te doen....

Van gezonde (werkende) partners wordt verwacht dat pakweg de eerste 8 uur 'zorg' (huishoudelijk, begeleiding, en bij kortdurend ook adl-hulp) zelf leveren, mocht er meer nodig zijn, dan komt er pas hulp in beeld in de vorm van huishoudelijk hulp (vaak dus niet), begeleiding of persoonlijke verzorging. Verpleging zit geloof ik net wat anders, omdat echte verpleegtechnische handelingen niet door iedereen gedaan kunnen en mogen worden.