Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Nayomie

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:47

Nederland wil niet het commentaar krijgen dat wij discrimineren dus de overheid is heel makkelijk te manipuleren, helaas.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:47

Nayomie Klopt, in Afrika waren al eeuwen veel slaven, al VOOR de blanken daar kwamen. De eerste lading slaven is naar Arabische landen verkocht, daar zijn erg veel slaven heen verkocht toen men daar besloot dat islamieten niet meer tot slaaf gemaakt mochten worden.
Nederlanders zijn voor MAAR 5% schuldig aan de totale slavenhandel/arbeid.

Wat vele (ook hier) vergeten is dat wij blanken ook een slaven verleden hebben. Zowel slaaf bij blanken (denk aan vikingen) als bij noord afrikanen!

Maar wanneer mag je spreken van een traditie? Het kwakoe feest bestaat nog "maar" 39 jaar. Daar mag niemand aan komen (is hun traditie) En aan zw (veel langere traditie) moet maar het een en ander verandert worden?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:48

Nayomie schreef:
Dorine92 schreef:
Nja en als Pippi Langkous tegenwoordig al als discriminerend wordt gezien.. dan kunnen we beter helemaal overal mee ophouden

Wacht, heb ik niets gemist? :=

Ik denk het... stond laatst ook een artikel over op bokt. Omdat Pippi een keer met dr vingers spleetoogjes maakte is ze discriminerend

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:53

OMG. Wauw! Wordt steeds erger hier zeg. Hoe the fiets is pippi langkous nou weer discriminerend omdat ze spleetjesoogjes maakte? WTF! Dan zijn al die kleine kinderen die het doen dat dus ook. Laat me niet lachen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:53

aikon schreef:
Nayomie Klopt, in Afrika waren al eeuwen veel slaven, al VOOR de blanken daar kwamen. De eerste lading slaven is naar Arabische landen verkocht, daar zijn erg veel slaven heen verkocht toen men daar besloot dat islamieten niet meer tot slaaf gemaakt mochten worden.
Nederlanders zijn voor MAAR 5% schuldig aan de totale slavenhandel/arbeid.

Wat vele (ook hier) vergeten is dat wij blanken ook een slaven verleden hebben. Zowel slaaf bij blanken (denk aan vikingen) als bij noord afrikanen!

Maar wanneer mag je spreken van een traditie? Het kwakoe feest bestaat nog "maar" 39 jaar. Daar mag niemand aan komen (is hun traditie) En aan zw (veel langere traditie) moet maar het een en ander verandert worden?

Dat klopt inderdaad.
Wij blanke mensen hebben ook heel erg te lijden gehad onder de slavernij.
Keek eens naar hoeveel veldslagen er zijn geweest om Istanbul, om Spanje en Italië...
En elke keer als een veldslag verloren werd waren de slavenhandelaars weer een paar duizend slaven rijker.
De islamieten waren dol op de blanke slaven.
Vooral de blonde slaven met de blauwe ogen waren geliefd...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:55

Heimdallr schreef:
OMG. Wauw! Wordt steeds erger hier zeg. Hoe the fiets is pippi langkous nou weer discriminerend omdat ze spleetjesoogjes maakte? WTF! Dan zijn al die kleine kinderen die het doen dat dus ook. Laat me niet lachen.

Niet alles wat op bokt verteld wordt meteen voor waar aannemen :P http://nos.nl/artikel/704679-pippis-vad ... oning.html

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:56

Heimdallr schreef:

Haha mijn ouders zeiden vroeger als mn broertjes of ik in onze broek hadden gepoept: "Ohh jij kleine poepchinees!" Nu ik erover nadenk is dat eigenlijk best een l u l l i g woord :D
Laatst bijgewerkt door Dorine92 op 17-10-14 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Doef

Als je als Nederlander binnenkort een loempia eet ben je ook een racist... Jongens waar gaat dit heen! _O-

Dorine92

Fiffill schreef:
Heimdallr schreef:

Niet alles wat op bokt verteld wordt meteen voor waar aannemen :P http://nos.nl/artikel/704679-pippis-vad ... oning.html

Dat is niet het artikel waar ik het over heb

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:57

Nederland slaat doooor.
Zou een heel goed televisie programma zijn. +:)+

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:58

Dorine92 schreef:
Heimdallr schreef:

Haha mijn ouders zeiden vroeger als mn broertjes of ik in onze broek hadden gepoept: "Ohh jij kleine poepchinees!" Nu ik erover nadenk is dat eigenlijk best een banketstaaf woord :D

Ach boeien!
Mij boeit het niet hoor (ben zelf Aziatisch), hihi.
Soms maak ik er zelf grapjes over.

Een arts vroeg een keer waar ik vandaan kwam, dus ik dood leuk mijn woonplaats gezegd. Was het even stil en toen bedacht ik me ineens: "oliebol dat bedoelde hij volgens mij niet." :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 13:58

Dorine92 schreef:
Fiffill schreef:

Dat is niet het artikel waar ik het over heb

Spleetoogjes zijn er volgens mij ook uitgeknipt, maar ging in de eerste instantie - voor zover ik weet - om het negerkoning gebeuren.

Anyway, beetje offtopic. :P

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:00

Ik ga sinterklaas zonder zijn trouwe zwarte pieten missen hoor!
Nee hier gewoon zwarte piet ook op de peuterspeelzaal.
Maar denk dat ze hier in het nuchtere Drenthe/Groningen sowieso aardig voor zwarte piet zijn.
Heb hier de discussie nog niet live mee gemaakt.

Zolang de Nederlanders niet tegen donkere mensen zeggen: Kijk je familie (etc)
dan heb ik er geen moeite mee.
Mensen die dat zeggen moet je gewoon boven staan die sporen niet

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:04

ik denk dat er heel veel verwarde kinderen zullen zijn dit jaar. Al die kleuren ??? dan worden het M&M pieten of wat???? echt heel vreemd
Roetvegen daar kan ik prima mee leven. Een kaaspiet ????????? sorry maar dan krijg ik toch de neiging mijn neus dicht te knijpen dat slaat gewoon echt nergens op.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:07

Traditie
Citaat:
De moderne vorm van het sinterklaasfeest komt waarschijnlijk voort uit het prentenboekje Sint Nicolaas en zijn knecht (1850) van de onderwijzer Jan Schenkman (1806 - 1863), maar het kinderfeest heeft een veel oudere oorsprong.
In Nederland zet men vanaf ten minste de 15e eeuw de schoen. In eerste instantie gebeurde dat in de kerk en was de opbrengst voor de armen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

Zwarte Piet
Citaat:
Over de herkomst van Zwarte Piet zijn de meningen verdeeld. Feitelijke documenten zijn onbekend. Vast staat dat de knecht die later de naam Zwarte Piet kreeg, in 1850 is geïntroduceerd. Voor die tijd had de folkloristische Sinterklaas in Nederland en België voor zover bekend geen helper.
Desondanks circuleren er voor die helper van Sinterklaas diverse volkswetenschappelijke verklaringen.
(…)
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.
(…)
Volgens historicus en sinterklaaskenner Frits Booy is van alle bestaande theorieën niet één discriminerend van aard.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

Hadji Firoez (het neefje van Zwarte Piet)
In Iran loopt een soortgelijke Piet rond: hij heet Hadji Firoez en is een beschermde traditie volgens de VN.
Bron (o.a.):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hadji_Firoez
http://nos.nl/op3/artikel/566171-zwarte ... iroez.html

Samengevat
Sinterklaas wordt al zo’n 600 jaar gevierd in Nederland. En is daarmee met recht een traditie te noemen. Helper Zwarte Piet is geïntroduceerd omstreeks 1850, en maakt daarmee ook al meer dan 150 jaar deel uit van de overlevering. De herkomst van Piet is onbekend. Er circuleren diverse verklaringen, die geen van alle racistisch zijn. Piet heeft een Iraans neefje, dit is een beschermde traditie volgens de VN.

Conclusie
Als Hadji Firoez niet discriminerend is, is Zwarte Piet dat ook niet. En dus mag Zwarte Piet gerust zwart blijven.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:08

De islamieten maakten zich schuldig aan slavernij (denk maar de harems van de vele vrouwen), de Noormannen, de indianen maakten ook onderling slaven van verslagen tegenstanders. Ook de Aziaten hadden hun slaven. Veel blanken die als slaaf verkocht werden aan chinezen.
Kortom iedere bevolkingsgroep heeft er zich in het verleden schuldig aan gemaakt en dus kan iedere bevolkingsgroep wijzen naar het feit dat het een of andere feest kan verwijzen naar slavernij. Onbegonnen werk dus.

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:12

Tytonidae schreef:
xxLady schreef:
Precies!
En daarom denk ik ook dat de oplossing is om de zwarte pieten gewoon roetzwart te schminken! Je ziet inderdaad vaak donkerbruine pieten, dan kan ik nog ergens begrijpen dat mensen zich gediscrimineerd voelen, maar er bestaan bij mijn weten geen roetzwarte mensen? Dus als alle zwarte pieten roetzwart geschminkt worden is het probleem opgelost als het gaat om huiskleur/racisme! (:

Ik hoop dat je hier niet overheen leest omdat het topic nogal snel gaat maar:

In sommige gemeenten wordt zwart gebruikt, in andere gemeentes bruin. De zwarte pieten bij onze toneelshows schminken zich vaak zwart maar sommige gemeenten willen dat bruin wordt gebruikt omdat pikzwart soms nog wel eens een beetje eng kan over komen op de kinderen. :)

Ooh dat wist ik niet! Ik heb inderdaad wel gelezen dat een aantal gemeentes nu de pieten wel roetzwart willen maken en dacht dat dat een hele goede oplossing was, maar had er niet bij stil gestaan dat het dan eng kan overkomen op de kinderen..

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:50

Over zwarte piet en immaterieel cultureel erfgoedSinterklaas- en Sint-Maartengebruiken staan sinds 2009 op de Inventaris Vlaanderen voor Immaterieel Cultureel Erfgoed. Over immaterieel cultureel erfgoed bestaan een aantal vooroordelen. Zo denken mensen vaak dat dit erfgoed statisch is. Dat het niet verandert. Niets is echter minder waar. Immaterieel cultureel erfgoed leeft. Het past zich aan aan de tijd. Tradities die vasthouden aan het verleden lopen het risico de voeling kwijt te spelen met de hedendaagse samenleving. De Sinterklaastraditie vormt daar geen uitzondering op. Doorheen de eeuwen zijn de gebruiken rond Sinterklaas grondig veranderd. Het Sinterklaasfeest evolueerde geleidelijk, van onderuit. Die evolutie kwam er niet zomaar en hangt samen met veranderende idealen in onze maatschappij. Ook de rol van Zwarte Piet is vandaag anders dan pakweg veertig jaar geleden. Zo evolueerde Zwarte Piet in de ogen van de kinderen van een boeman naar een goedlachse, speelse figuur. In heel wat plaatsen werd het kruis op de mijter van Sinterklaas vervangen door de hoofdletter S. Maar de essentie bleef: sinds de tweede helft van de negentiende eeuw maken de Sint en zijn metgezellen miljoenen kinderen blij.

Tot nu toe is er in Vlaanderen geen enkele groep opgestaan die zich rechtstreeks uitspreekt tegen Zwarte Piet. Dat betekent niet automatisch dat er geen weerstand is. Het betekent wel dat het geen kwaad kan meer onderzoek te doen naar de beleving van de hedendaagse Sinterklaasviering. Het is belangrijk dat dat debat niet van bovenaf wordt gevoerd en dat alle stemmen en nuances worden gehoord. Ook voor de betrokken erfgoedgemeenschappen is het relevant hun tradities af en toe in vraag te durven stellen, zonder daarbij te raken aan de essentie. Niet om de traditie te vernietigen, maar om ze kansen te geven voor de toekomst.

Of het Sinterklaasfeest nog voldoende voeling heeft met de huidige interculturele maatschappij is een belangrijke vraag, die in alle rust en stilte behandeld moet worden. Ver weg van de media. Zodat kinderen, en daar gaat het toch eigenlijk over, in alle onschuld kunnen genieten van hun feest.

Achtergrond en duiding bij de figuur van Zwarte Piet

Over de herkomst van Zwarte Piet, de gelijkenissen met bestaande stereotypen van Afrikanen en de reden waarom Zwarte Piet nu eigenlijk zwart is, is veel discussie.

Hieronder zetten we een aantal kernpunten op een rij.

•Het vieren van Sinterklaas is een oud gebruik. Al in de middeleeuwen komen er Sinterklaasgebruiken voor. Die vieringen waren wel anders dan nu. Het Sinterklaasfeest hoorde tot de feesten en riten van de ‘omgekeerde wereld’, net als bijvoorbeeld carnaval. Op de dag van de onnozele kinderen (28 december) werd een kind verkozen tot kind-bisschop. De kind-bisschop kreeg van het gezelschap van kinderen die verkleed waren als duivels, vaak met zwartgemaakt gezicht. Zie onder andere het artikel van Marc Jacobs.
•In de middeleeuwen circuleerden heel wat andere benamingen voor de duivel, zoals Zwarte en Zwarte Pieter (schwarze Peter), Ruprecht, Pieterman en variaties op Beëlzebub zoals Bugaboo en Bullebak, die voortleven als boeman. In de late middeleeuwen zouden moeders hun kinderen bang hebben gemaakt met de Zwarte Man, die volgens Karl Meisen de duivel zouden zijn. Overal in Europa komen nog Sinterklaasfiguren voor die worden bijgestaan door demonen. In Oostenrijk is dat bijvoorbeeld Krampus, in Duitsland Ruprecht,… Die figuren hebben zwartgemaakte gezichten en dragen duivelsmaskers. Het zijn geen Afrikanen. Zie onder andere: Karl Meisen, Nikolauskult und Nikolasbrauch im Abendlande (Düsseldorf, 1931/1981).
•Zwarte Piet zoals we die nu kennen dateert uit de tweede helft van de 19de eeuw. In 1850 schrijft oud-onderwijzer Jan Schenkman het boek ‘Sint Nicolaas en zijn knecht’. Die knecht is zwart, draagt een ruim vallende witte broek en een rood hesje met biezen. Een naam krijgt hij niet. Hij is duidelijk ondergeschikt aan Sinterklaas, al is het die laatste die de roe hanteert. Het boekje van Schenkman vind je hier.
•De negentiende-eeuwse Zwarte Piet is niet langer een demonische carnavalsfiguur. Hij verandert duidelijk van kostuum. Hij draagt het kostuum van een Moorse bediende, de zwarte page. Zie o.a. Jan Nederveen Pieterse, Wit over zwart. Beelden van Afrika en zwarten in de westerse populaire cultuur.
•De zwarte knecht van Sinterklaas raakt in de 19de eeuw ingeburgerd, zij het vaak nog onder de naam Nicodemus en zelfs – in Vlaanderen – Ruprecht.
•Doorheen de jaren verandert de rol van Zwarte Piet. Van een boeman die kinderen angst moest aanjagen (cfr. de traditie van demonen), veranderde hij vanaf de jaren 1970 naar de rechterhand van Sinterklaas. Samen met de veranderende opvoedingsidealen, veranderde de rol en betekenis van Zwarte Piet.
•Kinderen vandaag de dag leren dat Zwarte Piet zwart is omdat hij uit de schoorsteen komt. Dat is geen nieuw verhaal. Ook op het einde van de negentiende eeuw wisten kinderen dat de metgezel van Sinterklaas zwart was omdat hij door de schoorsteen kroop. Dat werd onder andere beschreven in: P. De Mont, ‘Iets over Sint-Marten, Sinter-Greef en Sint-Nikolaas’, Volkskunde, 1 (1891), p. 24-32.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 14:59

mijn collega Piet voelt zich ook gediscrimineerd omdat zijn naam wordt misbruikt voor zoveel zwarte knechtjes..................

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:09

Kentaro schreef:
mijn collega Piet voelt zich ook gediscrimineerd omdat zijn naam wordt misbruikt voor zoveel zwarte knechtjes..................

_O-

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:30

ik vind roetvegen een prima compromis.. zo blijft hij 'zwart' en geeft dat een directe uitleg op kinderlijke wijze waarom.. schoorsteen punt klaar.

aangezien die optie er niet bij staat zwart/roetvegen/kleurtjes.. heb ik niet gestemd

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:42

elenaMM77 schreef:
ik vind roetvegen een prima compromis.. zo blijft hij 'zwart' en geeft dat een directe uitleg op kinderlijke wijze waarom.. schoorsteen punt klaar.

aangezien die optie er niet bij staat zwart/roetvegen/kleurtjes.. heb ik niet gestemd

Dan is het voor kinderen wel herkenbaar wie de 'piet' is.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:44

Piet is zo zwart als roet, dus als ze hem minder zwart maken met zwarte vegen zou ik dat nog oké vinden. Maar kleuren?! Dan is het niet eens meer als mens te herkennen... Ik was als klein kind bang van sinterklaas en Zwarte piet vond ik het leukste. Die gaf de kado's en lekkernijen!

En ik heb trouwens nog nooit gezien dat een klein kind vind dat zwarte piet onderdrukt wordt en dat ze slaven zijn van sinterklaas.

Deze discussie is wel al een tijd gaande, als we nu eens een middenweg zouden kunnen vinden, iedereen blij. Het is ook een beetje geven en nemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:49

Ik vind piet met zwarte roetvegen in het gezicht leuk :j ze komen immers ook door een schoorsteen. moderniseren vind ik prima :j de roe hoeft Piet ook echt niet meer bij zich te hebben, Piet hoeft iemand niet meer te straffen :n

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 16:49

elenaMM77 schreef:

Dit zou een oplossing zijn, maar dan herkennen kinderen hun ouders, oppas, familie, kennissen, etc. als piet en dat is lijkt mij ook niet de bedoeling omdat je daarmee het hele Sinterklaasfeest om zeep helpt.

Ik herkende de Sinterklaas bij mij op school al aan zijn stem, laat staan hoe snel kinderen pieten dan kunnen gaan herkennen aan hun gezicht in combinatie met gedrag/de stem.