Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nayomie schreef:Dorine92 schreef:Nja en als Pippi Langkous tegenwoordig al als discriminerend wordt gezien.. dan kunnen we beter helemaal overal mee ophouden
Wacht, heb ik niets gemist?
aikon schreef:Nayomie Klopt, in Afrika waren al eeuwen veel slaven, al VOOR de blanken daar kwamen. De eerste lading slaven is naar Arabische landen verkocht, daar zijn erg veel slaven heen verkocht toen men daar besloot dat islamieten niet meer tot slaaf gemaakt mochten worden.
Nederlanders zijn voor MAAR 5% schuldig aan de totale slavenhandel/arbeid.
Wat vele (ook hier) vergeten is dat wij blanken ook een slaven verleden hebben. Zowel slaaf bij blanken (denk aan vikingen) als bij noord afrikanen!
Maar wanneer mag je spreken van een traditie? Het kwakoe feest bestaat nog "maar" 39 jaar. Daar mag niemand aan komen (is hun traditie) En aan zw (veel langere traditie) moet maar het een en ander verandert worden?
Heimdallr schreef:OMG. Wauw! Wordt steeds erger hier zeg. Hoe the fiets is pippi langkous nou weer discriminerend omdat ze spleetjesoogjes maakte? WTF! Dan zijn al die kleine kinderen die het doen dat dus ook. Laat me niet lachen.
Heimdallr schreef:OMG. Wauw! Wordt steeds erger hier zeg. Hoe the fiets is pippi langkous nou weer discriminerend omdat ze spleetjesoogjes maakte? WTF! Dan zijn al die kleine kinderen die het doen dat dus ook. Laat me niet lachen.
Fiffill schreef:Heimdallr schreef:OMG. Wauw! Wordt steeds erger hier zeg. Hoe the fiets is pippi langkous nou weer discriminerend omdat ze spleetjesoogjes maakte? WTF! Dan zijn al die kleine kinderen die het doen dat dus ook. Laat me niet lachen.
Niet alles wat op bokt verteld wordt meteen voor waar aannemenhttp://nos.nl/artikel/704679-pippis-vad ... oning.html
Dorine92 schreef:Heimdallr schreef:OMG. Wauw! Wordt steeds erger hier zeg. Hoe the fiets is pippi langkous nou weer discriminerend omdat ze spleetjesoogjes maakte? WTF! Dan zijn al die kleine kinderen die het doen dat dus ook. Laat me niet lachen.
Haha mijn ouders zeiden vroeger als mn broertjes of ik in onze broek hadden gepoept: "Ohh jij kleine poepchinees!" Nu ik erover nadenk is dat eigenlijk best een banketstaaf woord
Dorine92 schreef:Fiffill schreef:Niet alles wat op bokt verteld wordt meteen voor waar aannemenhttp://nos.nl/artikel/704679-pippis-vad ... oning.html
Dat is niet het artikel waar ik het over heb
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/SinterklaasCitaat:De moderne vorm van het sinterklaasfeest komt waarschijnlijk voort uit het prentenboekje Sint Nicolaas en zijn knecht (1850) van de onderwijzer Jan Schenkman (1806 - 1863), maar het kinderfeest heeft een veel oudere oorsprong.
In Nederland zet men vanaf ten minste de 15e eeuw de schoen. In eerste instantie gebeurde dat in de kerk en was de opbrengst voor de armen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_PietCitaat:Over de herkomst van Zwarte Piet zijn de meningen verdeeld. Feitelijke documenten zijn onbekend. Vast staat dat de knecht die later de naam Zwarte Piet kreeg, in 1850 is geïntroduceerd. Voor die tijd had de folkloristische Sinterklaas in Nederland en België voor zover bekend geen helper.
Desondanks circuleren er voor die helper van Sinterklaas diverse volkswetenschappelijke verklaringen.
(…)
Voor geen van deze verklaringen zijn directe bronnen te vinden.
(…)
Volgens historicus en sinterklaaskenner Frits Booy is van alle bestaande theorieën niet één discriminerend van aard.
Tytonidae schreef:xxLady schreef:Precies!
En daarom denk ik ook dat de oplossing is om de zwarte pieten gewoon roetzwart te schminken! Je ziet inderdaad vaak donkerbruine pieten, dan kan ik nog ergens begrijpen dat mensen zich gediscrimineerd voelen, maar er bestaan bij mijn weten geen roetzwarte mensen? Dus als alle zwarte pieten roetzwart geschminkt worden is het probleem opgelost als het gaat om huiskleur/racisme! (:
Ik hoop dat je hier niet overheen leest omdat het topic nogal snel gaat maar:
In sommige gemeenten wordt zwart gebruikt, in andere gemeentes bruin. De zwarte pieten bij onze toneelshows schminken zich vaak zwart maar sommige gemeenten willen dat bruin wordt gebruikt omdat pikzwart soms nog wel eens een beetje eng kan over komen op de kinderen.
elenaMM77 schreef:ik vind roetvegen een prima compromis.. zo blijft hij 'zwart' en geeft dat een directe uitleg op kinderlijke wijze waarom.. schoorsteen punt klaar.
aangezien die optie er niet bij staat zwart/roetvegen/kleurtjes.. heb ik niet gestemd
elenaMM77 schreef:ik vind roetvegen een prima compromis.. zo blijft hij 'zwart' en geeft dat een directe uitleg op kinderlijke wijze waarom.. schoorsteen punt klaar.
aangezien die optie er niet bij staat zwart/roetvegen/kleurtjes.. heb ik niet gestemd