Boycot Hema en AH

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:18

NatasjavE schreef:
Kwakufestival is toch niet te vergelijken met Sinterklaas.
Ik ben vaak genoeg op het kwakufestival geweest en ik heb me daar nooit gediscrimineerd gevoelt.

Het gaat me ook absoluut niet om het festival.. Het gaat me er om dat de jongedame met bril op het laatst zegt.. Hun traditie mag wel, wat geen nederlandse traditie is! Maar als er dan op het eind word gezegd "Jullie het kwaku festival en wij zwarte piet" en die tuthola zegt dan nee daar kan ik me boos om maken..

Hun festival mogen ze houden hoor vind er niks racistisch aan

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:18

fargo schreef:
Daks schreef:
A ze hebben geen oorringen meer.(de pieten bij de originele intocht)
B ook geen kroeshaar maar gewoon zwarte krullen.
C de Roe is lange tijd geleden al afgeschaft zodat die vriendelijke is.
D Ze zijn ontzettend slimme pieten. (ik weet de weg niet hoor van spanje hier naar toe)En ik kan niet met sneeuw over het dak lopen en ik pas met mijn figuur zeker niet door de schoorsteen.

Alsjeblieft zeg, neem je jezelf serieus als je dingen als D aan het verzinnen bent?

Lees D met een lach en een dikke vette knipoog.
En zo vertaal ik dat het niet discriminerend is. Integendeel hij is juist bijzonder slim.
Laatst bijgewerkt door Daks op 14-10-14 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:24

CharmingS schreef:
NatasjavE schreef:
Kwakufestival is toch niet te vergelijken met Sinterklaas.
Ik ben vaak genoeg op het kwakufestival geweest en ik heb me daar nooit gediscrimineerd gevoelt.

Het gaat me ook absoluut niet om het festival.. Het gaat me er om dat de jongedame met bril op het laatst zegt.. Hun traditie mag wel, wat geen nederlandse traditie is! Maar als er dan op het eind word gezegd "Jullie het kwaku festival en wij zwarte piet" en die tuthola zegt dan nee daar kan ik me boos om maken..

Hun festival mogen ze houden hoor vind er niks racistisch aan

Nog steeds niet te vergelijken.

Traditie gaat niet boven discriminatie.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:25

Voor kinder draait het hele zwarte piet gebeuren niet om de kleur, door een zwarte piet een blije kleur te geven is niet de hele traditie weg, dat vinden wij als volwassenen misschien.
Voor de kinderen draait het om de pepernoten, snoepjes en de cadeautjes. Toen mijn broertje verteld werd dat sinterklaas niet bestond, maakte hij zich vooral zorgen om de cadeautjes.
Ik durf met zekerheid te zeggen dat de traditie met welke kleur pieten dan ook, door zal gaan met bestaan. Wat verandert er nou precies als de schmink anders wordt?

Het wordt zo een feest voor echt iedereen, en hoeft niemand zich meer aangevallen te voelen door de kleur. Wordt toch eens wakker.. traditie verbinden aan de kleur terwijl de traditie vooral om de cadeautjes draait voor de kinderen. Zij zullen er geen nacht van wakker liggen, hooguit wakker uit spanning voor wat er in de schoen zal zitten.

Marit

Re: Boycot Hema en AH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:32

Ik vind het vooral grappig dat ketens als de HEMA en Albert Heijn denken dat het nodig is voor hen om in deze kwestie een standpunt in te nemen en dit te verkondigen.
Als je slim bent hou je gewoon je mond, doe je alsof je neus bloedt en hou je je buiten maatschappelijke discussies. Maar nee, ze moeten per se ook vertellen wat zij vinden. :')

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:34

En gaat sint nu op een zwart paard rijden?Mijn schimmel voelt zich gediscrimineerd.Iedere keer als we op straat verschijnen word er geroepen,...Het paard van sinterklaas!!.
Ze voelt zich gedwongen de wintermaanden door te brengen met een groot zwart deken over zich heen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:36

Waarom zouden ze geen voorbeeld functie aannemen?

Over een paar jaar wanneer iedereen gewend is aan de nieuwe Pieten kunnen zei meen dat zij voorop liepen in dit verhaal.
(Zouden ze inderdaad ook mogen doen met het uitbannen van de plofkip)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:47

Ik kwam toch al nooit bij de Hema en AH :=

Als iedereen dat toch zijn mening geeft... Ik ben van mening dat we ons met veel belangrijkere dingen bezig moeten gaan houden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:50

NatasjavE schreef:
Waarom zouden ze geen voorbeeld functie aannemen?

Over een paar jaar wanneer iedereen gewend is aan de nieuwe Pieten kunnen zei meen dat zij voorop liepen in dit verhaal.
(Zouden ze inderdaad ook mogen doen met het uitbannen van de plofkip)

Helemaal mee eens op beide punten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:53

Tja, en dan te bedenken dat zwarte piet is ontstaan uit een vierduizend jaar oud gebruik om gezichten zwart of wit te kleuren, toen had nog nooit iemand van discriminatie gehoord.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:55

Hetgeen waar ik over val is niet dat de zwarte piet veranderd zou moeten worden, maar dat ik vanuit het niets ineens uit word gemaakt voor racist omdat ik oa zwarte piet leuk vind (en vier). Ik heb nog nooit in mijn leven bewust iets kwaads gedaan tegen iemand om zijn huidskleur en was dat ook niet van plan. Mensen zijn in mijn ogen allemaal gelijk en ik beoordeel iemand op zijn gedrag en niet op zijn uiterlijk, maar toch ben ik blijkbaar een racist..

Ik heb via de media moeten horen dat mensen gekwetst zijn en dat het daarom moet worden afgeschaft.
Niemand in mijn omgeving (van mijn niet-blanke vrienden) heeft mij ooit verteld dat hij/zij er moeite mee had en of het veranderd kon worden (zelfs nu niet). Zou dit wel zo zijn, dan zou ik het graag willen veranderen voor hun, aangezien het voor iedereen leuk moet zijn.

Als iedereen die er moeite mee heeft dit nou eens niet via de media zou spelen, maar in gesprek zou gaan met zijn medemens, dan was dit hele gebeuren waarschijnlijk niet zo opgeblazen en was er al lang verandering in gekomen.
Maar door de manier waarop het nu is gegaan hebben heel veel mensen de hakken in het zand gezet. Vooral als je dan ook nog eens een vrouw (van de VN) hoort zeggen dat de 'witte kerst' ook maar even afgeschaft moet worden, omdat dat ook racistisch is of duo penotti, want de witte kleur zit altijd achter het voorste etiket!
Sorry, maar dan word je gewoon niet meer serieus genomen en voed je de tegenstanders alleen maar met meer argumenten om niets te veranderen.

Helaas krijgen mensen nu het tegenover gestelde van wat ze zo graag willen. In plaats dat iedereen meer rekening met ze houden en racisme de wereld uit word geholpen, krijgen steeds meer mensen een hekel aan ze en word racisme alleen maar erger.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:59

Elise_0o schreef:
Hetgeen waar ik over val is niet dat de zwarte piet veranderd zou moeten worden, maar dat ik vanuit het niets ineens uit word gemaakt voor racist omdat ik oa zwarte piet leuk vind (en vier). Ik heb nog nooit in mijn leven bewust iets kwaads gedaan tegen iemand om zijn huidskleur en was dat ook niet van plan. Mensen zijn in mijn ogen allemaal gelijk en ik beoordeel iemand op zijn gedrag en niet op zijn uiterlijk, maar toch ben ik blijkbaar een racist..

Ik heb via de media moeten horen dat mensen gekwetst zijn en dat het daarom moet worden afgeschaft.
Niemand in mijn omgeving (van mijn niet-blanke vrienden) heeft mij ooit verteld dat hij/zij er moeite mee had en of het veranderd kon worden (zelfs nu niet). Zou dit wel zo zijn, dan zou ik het graag willen veranderen voor hun, aangezien het voor iedereen leuk moet zijn.

Als iedereen die er moeite mee heeft dit nou eens niet via de media zou spelen, maar in gesprek zou gaan met zijn medemens, dan was dit hele gebeuren waarschijnlijk niet zo opgeblazen en was er al lang verandering in gekomen.
Maar door de manier waarop het nu is gegaan hebben heel veel mensen de hakken in het zand gezet. Vooral als je dan ook nog eens een vrouw (van de VN) hoort zeggen dat de 'witte kerst' ook maar even afgeschaft moet worden, omdat dat ook racistisch is of duo penotti, want de witte kleur zit altijd achter het voorste etiket!
Sorry, maar dan word je gewoon niet meer serieus genomen en voed je de tegenstanders alleen maar met meer argumenten om niets te veranderen.

Helaas krijgen mensen nu het tegenover gestelde van wat ze zo graag willen. In plaats dat iedereen meer rekening met ze houden en racisme de wereld uit word geholpen, krijgen steeds meer mensen een hekel aan ze en word racisme alleen maar erger.

Tja dat is wel een beetje heel simplistisch gedacht dat jij racist bent omdat je zwarte piet leukt vindt. En ook wel een beetje kinderachtig om het zo uit te leggen en daar dan boos over te worden ...

Want het gaat er niet om dat jij racist bent maar dat de opzet van de verhoudingen tussen sint en piet en de rollen van beiden dat die in basis racistisch zijn .. En daar wil men wat aan doen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:00

bigone schreef:
Tja, en dan te bedenken dat zwarte piet is ontstaan uit een vierduizend jaar oud gebruik om gezichten zwart of wit te kleuren, toen had nog nooit iemand van discriminatie gehoord.

Nee en vroeger wist men ook niets over vrouwenemancipatie en kiesrecht.. duh -

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:07

Ik snap niet dat volwassenen zo vasthouden aan een traditie die blijkbaar zoveel mensen kwetst en gewoon aangepast kan worden zodat iedereen er plezier van heeft.
Wat een bekrompenheid, bah. Verdiep je in de geschiedenis en verdiep je eens echt in mensen die er last van hebben en het als kwetsend ervaren. Maar neeeeee, handen af van onze traditie!! Want het is een kinderfeest en mensen die het racistisch vinden zeuren!
Sure, hoe simpel kun je zijn.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:08

fargo schreef:
Elise_0o schreef:

Tja dat is wel een beetje heel simplistisch gedacht dat jij racist bent omdat je zwarte piet leukt vindt. En ook wel een beetje kinderachtig om het zo uit te leggen en daar dan boos over te worden ...

Want het gaat er niet om dat jij racist bent maar dat de opzet van de verhoudingen tussen sint en piet en de rollen van beiden dat die in basis racistisch zijn .. En daar wil men wat aan doen!

Zo word het wel gebracht en dat is dus de reden waarom zo veel mensen zo heftig reageren..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:09

Majabeestje schreef:
Ik snap niet dat volwassenen zo vasthouden aan een traditie die blijkbaar zoveel mensen kwetst en gewoon aangepast kan worden zodat iedereen er plezier van heeft.
Wat een bekrompenheid, bah. Verdiep je in de geschiedenis en verdiep je eens echt in mensen die er last van hebben en het als kwetsend ervaren. Maar neeeeee, handen af van onze traditie!! Want het is een kinderfeest en mensen die het racistisch vinden zeuren!
Sure, hoe simpel kun je zijn.

Helemaal mee eens!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:11

Maar is dat gekwetst voelen niet plots heel erg "in"?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:12

randalinpony schreef:
Al was zeker mijn zoon van 10 hevig ontdaan over het onrecht dat deze mensen aangedaan werd. Hoe actueel is uitbuiting van de zwarte man in deze tijd? Het is naief om te doen of zwarte piet een volkomen onschuldig verschijnsel is, hij is wel degelijk een stereotype uit de tijd dat wij negers een soort slaafjes vonden.

2 generaties geleden was Piet trouwens een akelige boeman die met roe en zak kinderen te lijf ging die niet 'braaf'' geweest waren.
Om de blanke kinderziel te sparen, is Piet inmiddels een vrolijke grappenmaker geworden.

Voor onze eigen genoegens kon deze 'traditie' dus wel aangepast worden, dan kan dat vast ook wel voor de zwarte medemens die zich erdoor voor schut gezet voelt en het als discriminatie ervaart. ;)

Precies. Het is niet zo dat als wij het niet bedoelen als discriminatie het door anderen ook niet als kwetsend kan worden ervaren. Er zijn zoveel tradities op de wereld die achterhaald zijn en niet meer in deze tijd passen.

En denken al die mensen nou echt dat het kinderen iets uitmaakt of Piet zwart, blauw, geel of groen is?
Voor de ouders is het traditie, voor de kinderen gewoon een feest met snoep en cadeaus.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:14

chevax schreef:

Je zou bijna gaan denken dat ze dit doen om blanke mensen eens terug te kunnen pakken voor alles wat hun voorouders is aangedaan.. -O-
Helaas werkt dit vaak alleen maar averechts en komen er meer problemen van dan dat het dingen goed maakt..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:15

Ik was vorige week in een AH in Amsterdam en daar lag gewoon zwarte piet in de winkel hoor :-)

Je kon er gewoon een playmobiel setje kopen met een Sint&Piet bijvoorbeeld.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:16

Zo kun je overal wel racisme in zien denk ik. Deze pokemon is ook aangepast van zwart naar paars omdat ze racistisch zou zijn. Doet me erg denken aan deze discussie aangezien ze de pieten ook anders willen gaan kleuren.

Afbeelding

Afbeelding

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:16

Ik heb ook het idee dat de hele discussie averechts werkt. Had de media zich er niet bovenop gestort, dan hadden we allang gekleurde pieten gehad en was het niemand zo opgevallen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:18

Elise_0o schreef:
chevax schreef:

Je zou bijna gaan denken dat ze dit doen om blanke mensen eens terug te kunnen pakken voor alles wat hun voorouders is aangedaan.. -O-
Helaas werkt dit vaak alleen maar averechts en komen er meer problemen van dan dat het dingen goed maakt..

Dit is een hele hele bedenkelijke reactie. Ik denk dat er voldoende mensen ook vandaag de dag nog dagelijks gediscrimineerd worden om hun huidskleur - en daar hoeven ze helaaasss niet voor uit het verleden van hun voorouders te putten.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:20

Elise_0o schreef:

>;)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 12:22