"handjes af van "ons" festival"
"tradities kap je niet zo maar mee"
"tradities kunnen toch veranderen? " "ja eigenlijk niet"
"ik noem t gewoon gezeik"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Nikkas.. Ik ben alleen van mening dat je niet van mensen kunt verwachten dat ze het verleden loslaten als je niet eerst erkent wat zij doorstaan hebben. Daar ligt voor mij het probleem.
(ik zeg niet dat jij persoonlijk dat niet erkent)
Nikass schreef:We kijken er anders tegenaan Aikon. En het gaat mij niet om de tradities. Ik vind dat Nederland onvoldoende (heeft) erkent wat er destijds gebeurt is (er wordt bijvoorbeeld pas recent gesproken over een schadevergoeding). De situatie zoals die nu in Suriname is, is een gevolg van... en dus hebben Surinamers van nu daar mee te maken, omdat ze er zelf geboren zijn, of omdat ze er familie hebben wonen.
Hoe meer er geroepen wordt dat ze moeten ophouden met zeuren hoe harder ze zullen "zeuren", zo werkt dat nou eenmaal als je niet gehoord wordt.
Citaat:In Rotterdam is in juni 2013 een Slavernijmonument onthuld, honderdvijftig jaar na 1863. Vanaf de plaats waar dat monument staat vertrokken vroeger schepen die slaven vervoerden.
minikatje schreef:Laten we het even gaan hebben over verschrikkelijke dingen die nu op dit moment gebeuren.
Vrouwenbesnijdenis of bejaarden die 1 keer per 3 weken gewassen worden.
Morganlefay schreef:minikatje schreef:Laten we het even gaan hebben over verschrikkelijke dingen die nu op dit moment gebeuren.
Vrouwenbesnijdenis of bejaarden die 1 keer per 3 weken gewassen worden.
Oeps
Verexcuseer, het eerste is mijn stokpaardje en trek het ver door naar het feit dat mannen aan alle kanten wordt geholpen om m omhoog te krijgen incluis een prothese maar dat dat stel viezerikken een vrouw dr gevoel afnemen en haar voor de rest van der leven incontinent laten zijn zal ze een worst wezen.
En wie voeren(nog steeds) ook al weer de meeste besnijdenissen uit?? juist onze gekleurde medemens.
hannah41 schreef:Tja, Pippi Langkous racisme?
Als kind heb ik ook maar geen seconde op die manier gedacht. Maar als andere mensen het fijner vinden door er wat woorden uit te halen, prima.
En dan de zwarte piet discussie, ook zoiets. Ik vind het een beetje gezeur, maar de pieten voortaan alleen vegen in het gezicht geven vind ik ook prima. We moeten allemaal wat toegeven als je het mij vraagt, want wat veel mensen soms lijken te vergeten: we zijn mensen, allemaal. Nederlander is geen type mens, want mens is mens. Welke kleur of ras dan ook. Dat we in Nederland wonen geeft al vaak het wij tegen zij idee. Maar het is niet wij tegen zij, we wonen allemaal op de zelfde planeet en die planeet is van ons allemaal. Of te wel, als de mensen die hier in Nederland wonen problemen met iets hadden, zouden we ons toch ook aan passen? Waarom dan nu niet? Af en toe hoor ik kreten hier in de buurt: 'De buitenlanders nemen de boel hier over..' Maar waarom buitenlanders? De beste mensen wonen hier en zijn gewoon mensen net als de mensen die oorspronkelijk uit Nederland komen. Zei het met een andere cultuur soms, maar als iedereen wat toegeeft hoeft dat niet eens zoveel problemen te geven. Ik vind alle mensen gelijk. En dat betekent voor mij ook dat mensen die hierheen gekomen zijn vanuit een ander land zich een beetje moeten aanpassen net als wij ons een beetje naar hun aan zouden moeten passen.
vuurneon schreef:Elise_0o schreef:Kan iemand voor mij een paar concrete voorbeelden opnoemen van waar ze nu nog tegen aan lopen qua racisme? (behalve eten, zwarte piet enz)
Want in mijn omgeving kom ik het nergens meer tegen, iig dat denk ik.. (ik ben blank, maar met veel vrienden die een 'kleurtje' hebben, als ik dat nog zo mag zeggen)
Ik ken zeer rascistische agenten; ik was erbij toen die 'vuile gekleurden' werden meegenomen voor verhoor, terwijl de blanken vrolijk verder mochten lopen (terwijl zij de aanstichters waren, zij waren het gevecht gestart) En trots dat die agenten waren! Want ze hadden ze mooi te pakken genomen. En ja, ik ken de agenten en nee gezien hun positie is er weinig aan te doen. Goddank komt hun pensioen eraan.... T is heel complex. Maar het komt bij de politie ook nog zeker voor helaas. Al is er wel een omslag gaande gelukkig en wordt hard opgetreden tegen dat soort agenten. Maar toch, ze zijn er.
Daks schreef:hannah41 schreef:Tja, Pippi Langkous racisme?
Als kind heb ik ook maar geen seconde op die manier gedacht. Maar als andere mensen het fijner vinden door er wat woorden uit te halen, prima.
En dan de zwarte piet discussie, ook zoiets. Ik vind het een beetje gezeur, maar de pieten voortaan alleen vegen in het gezicht geven vind ik ook prima. We moeten allemaal wat toegeven als je het mij vraagt, want wat veel mensen soms lijken te vergeten: we zijn mensen, allemaal. Nederlander is geen type mens, want mens is mens. Welke kleur of ras dan ook. Dat we in Nederland wonen geeft al vaak het wij tegen zij idee. Maar het is niet wij tegen zij, we wonen allemaal op de zelfde planeet en die planeet is van ons allemaal. Of te wel, als de mensen die hier in Nederland wonen problemen met iets hadden, zouden we ons toch ook aan passen? Waarom dan nu niet? Af en toe hoor ik kreten hier in de buurt: 'De buitenlanders nemen de boel hier over..' Maar waarom buitenlanders? De beste mensen wonen hier en zijn gewoon mensen net als de mensen die oorspronkelijk uit Nederland komen. Zei het met een andere cultuur soms, maar als iedereen wat toegeeft hoeft dat niet eens zoveel problemen te geven. Ik vind alle mensen gelijk. En dat betekent voor mij ook dat mensen die hierheen gekomen zijn vanuit een ander land zich een beetje moeten aanpassen net als wij ons een beetje naar hun aan zouden moeten passen.
Maar dat dikgedrukte gebeurd amper.
Wij moeten onze kindertraditie aanpassen omdat een kleine minerheid het er niet mee eens is.
Maar een of ander kwaku festival moet wel gewoon op de oude manier door blijven gaan.
Is toch een kromme gedachte.
En dat is nog maar 1 voorbeeld.
Snooki schreef:idd de Nederlanders zijn degene die gediscrimineerd worden. Onze feesten ed moeten veranderd worden omdat andere het er niet mee eens zijn.
bijv. negerzoenen mogen niet meer, blanke vla en nonnenvotten wel?
En ik ken heel veel donkere mensen, die hebben er totaal geen problemen, ook met zwarte piet niet. Ze zien het niet zo, net als ik.
@morganlefay, ik ook vooral als de vrouw geheel gekleed in een zwarte boerka op straat loopt met 30 graden en de man ervoor met korte broek en slippers.