_San87_ schreef:God heeft ons niet voor niets vrije wil gegeven, hersens om keuzes te maken, waarom is de keuze om dood te willen in strijd met wat God zou willen?
Even dit eruit pikken.
God heeft de mens vrije wil gegeven omdat het geloof anders niets zou betekenen. Een mens moet zélf kiezen voor het geloof en moet zelf de weg van God volgen. Die keuze wordt immers pas waardevol als er ook alternatieve wegen zijn. Euthanasie zou je dus kunnen zien als een uiting van die vrije wil waar God niet achter staat, maar die Hij laat bestaan omdat mensen bewust de keuze moeten maken voor het lijden aan het eind van hun levensweg, zoals Jezus dat ook heeft gedaan. (misschien weet jij dat al wel hoor, maar dan is het ook voor anderen duidelijk.)Ik ben wel benieuwd hoe de gelovigen omgaan met de interpretatie van bepaalde passages. In de Bijbel staat bijvoorbeeld dat een man gedood moet als hij seks heeft met een andere man. Nu begrijp ik dat veel christenen tegen homoseksualiteit zijn, maar ik neem aan dat de meesten geen voorstander van actieve vervolging zijn. Toch wordt daar in de Bijbel dus wel aan gerefereerd. Hoe staan jullie daar dan tegenover? Hoe bepaal je welke passages nog steeds gelden, en welke geschreven zijn in een andere tijdsgeest en niet meer letterlijk toepasbaar zijn op onze maatschappij?