Monstertruck in publiek Haaksbergen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Monstertruck in publiek Haaksbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:27

Zo te zien was de afstand veel en veel te klein. In deze ruimtes doen wij shows, en wij hebben paarden, geen monstertrucks. Daarnaast zijn dranghekken niet om dingen vanuit de ring tegen te houden, ze zorgen ervoor dat er geen (domme) mensen het veld oprennen. En ja, dit gebeurt. Meer dan je denkt en zelfs met hekken. Want een foto maken twee meter verderop in het veld is wel mooier, maar ook levensgevaarlijk. Ik heb zelf helaas al vaak zat mensen het veld uit moeten sturen omdat ze niet nadenken en onder het hek doorgaan. Ook kinderen, want ook ouders letten vaak niet op of zien het gevaar niet.

Dit is niet alleen de fout van de organisatie, maar ook degene die de show verzorgt is mede-verantwoordelijk. Op het moment dat je ziet dat jouw ring veel te klein is moet je er niet mee doorgaan. Of je eist dat de ring groter wordt gemaakt, of je treedt niet op. Heel simpel. Zo doen wij het ook. Alles om de mensen die komen kijken veilig te houden. Want als je daar staat te kijken denk je niet na over de gevaren. Je wilt een mooi plekje om alles goed te kunnen zien en je gaat ervan uit dat alles veilig is. Ik vind wat er gebeurd is echt heel erg. Maar ik vind het ook heel jammer dat dit moet gebeuren voor mensen eindelijk eens na gaan denken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:29

Op het ad staat dat niemand verantwoordelijk is

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:37

Politie is volop bezig op de plek.. net een stuk of 4 politie autos gezien.
Ook is er een plek ingericht voor mensen die een bloemetje of iets willen neerleggen. Op school hebben we allemaal een toespraak gehad en er worden extra mensen ingezet waar je mee zou kunnen praten.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:44

Mits de chauffeur NIET gezopen heeft,Wil ik de chauffeur HEEL VEEL STERKTE WENSEN!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 15:26

goldenarrow schreef:
Zo te zien was de afstand veel en veel te klein. In deze ruimtes doen wij shows, en wij hebben paarden, geen monstertrucks. Daarnaast zijn dranghekken niet om dingen vanuit de ring tegen te houden, ze zorgen ervoor dat er geen (domme) mensen het veld oprennen. En ja, dit gebeurt. Meer dan je denkt en zelfs met hekken. Want een foto maken twee meter verderop in het veld is wel mooier, maar ook levensgevaarlijk. Ik heb zelf helaas al vaak zat mensen het veld uit moeten sturen omdat ze niet nadenken en onder het hek doorgaan. Ook kinderen, want ook ouders letten vaak niet op of zien het gevaar niet.

Dit is niet alleen de fout van de organisatie, maar ook degene die de show verzorgt is mede-verantwoordelijk. Op het moment dat je ziet dat jouw ring veel te klein is moet je er niet mee doorgaan. Of je eist dat de ring groter wordt gemaakt, of je treedt niet op. Heel simpel. Zo doen wij het ook. Alles om de mensen die komen kijken veilig te houden. Want als je daar staat te kijken denk je niet na over de gevaren. Je wilt een mooi plekje om alles goed te kunnen zien en je gaat ervan uit dat alles veilig is. Ik vind wat er gebeurd is echt heel erg. Maar ik vind het ook heel jammer dat dit moet gebeuren voor mensen eindelijk eens na gaan denken.

Je hebt gelijk hoor, maar met paarden kan het ook totaal mis gaan. Waarschijnlijk zal 1 paard in tegenstelling tot 1 monstertruck niet tot 3 doden komen, maar dat weet je niet tot het gebeurt.

Het gaat in principe ook erom dat er publiek stond achter de sprong, waar niemand had mogen staan volgens de USA normen. De truck reed zover door, dat je nog 5 meter naar achter ook niet veilig had gestaan. Misschien hadden mensen meer tijd en ruimte gehad om weg te springen.

De organisatie die sprak was een slappe banketstaaf en weet niet veel. Best schandalig!
Het stuntteam had kunnen weigeren om in deze situatie op te treden. Maar even terug heb ik al geplaatst dat het vaker onder gevaarlijke omstandigheden gewoon doorgaat.

Dit is ook echt niet het ECHTE MonsterJam team.

Het is vreselijk, maar heel menselijk zullen alle partijen naar elkaar wijzen. De gemeente gaat er vanuit dat het goed geregeld wordt. De organisatie gaat er vanuit dat het stuntteam weet wat ze doen. En het stuntteam wil optreden. Die kan het zich vast niet permitteren om dat niet te doen en al die voorgaande keren was het tich goed gegaan? Alles is in hun ogen geregeld, gemeente heeft toestemming gegeven end e organisatie zegt dat alles in orde is.

Het is voor al die partijen heel erg. Maar zoals bij vele ongelukken, had het voorkomen kunnen worden en dat is altijd achteraf gepraat.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:00

Mijn man en zoon zaten gistermiddag bij MonsterJam in het Gelredome, godzijdank. Mijn collega vertelde gistermiddag dat hij op Nu.nl las dat er een monstertruck in het publiek was gereden, maar nog niet waar het was. Ik was dus helemaal in de stress: mijn man en zoon hadden dit jaar voor het eerst eens een keer kaartjes voor de 1e Rang (normaal zitten ze verder achterin). Grote opluchting om te horen dat het om een show in Haaksbergen ging, maar aan de andere kant ook weer heel erg voor de slachtoffers daar.

Zelf ben ik dubbel in mijn mening over wie de schuldige is of dat er überhaupt een schuldige is:

De organisatie op de eerste plaats, omdat die de Internationale regelgeving niet heeft nageleefd EN niet zelf logisch heeft nagedacht. De Gemeente kun je niet aansprakelijk stellen, omdat dat doorgaans een stelletje **** achter een bureautje zijn die alleen maar een vergunning afgeven voor het gebruik van een bepaalde ruimte. De organisator is in deze dan verantwoordelijk hoe deze ruimte gebruikt wordt en of dit wel mogelijk is. :list:
Dan de chauffeur die zelf had moeten inschatten dat de afstand veel te klein zou zijn en dus had kunnen beslissen om niet te rijden (een monstertruck-rijder is doorgaans wel op de hoogte van de Internationale regelgeving, alsmede over de "remweg" en draaicirkel van dit grote voertuig). :j
Tot slot het publiek zelf omdat het met een beetje logisch nadenken ook tot de conclusie had kunnen komen dat het onverstandig zou zijn om op die (of een) plek (te dichtbij) te gaan staan. Zeker gezien het feit dat een dranghekje geen tonnen aan bewegend gewicht tegen kan houden. Zelf had ik daar hoe dan ook niet willen staan, omdat ik in het verleden al genoeg ellende heb zien gebeuren en uit voorzorg een zo veilig mogelijke plaats bij evenementen zoek. En anders zie ik het wel op TV terug, als ik het niet veilig genoeg acht. Dat is makkelijk praten van mijn kant, maar ik vind dat veel mensen tegenwoordig teveel schapengedrag vertonen. :x

Een lastige kwestie voor alle partijen dus. :(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:05

Marit schreef:
Ik zag het net.. Pfoe dat gegil gaat door merg en been.

Nou ik geef de organisatie nu ook al een beetje de schuld hoor. Enkel afgeschermd met een klein hekje? Weet je in wat voor arena's ze normaal gesproken monster truck shows houden? Het is niet vor niks dat daar beton omheen staat en het publiek hoger zit. Echt debiel dat ze dit hebben gedaan.

Precies, met recht zijn dat arena's met enorm veel ruimte, waar een truck echt niet in het publiek terecht komt.
Maar ja, het ging in Haaksbergen al "7 jaar goed". -O-

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:08

Zoolgangster schreef:
Marit schreef:
Ik zag het net.. Pfoe dat gegil gaat door merg en been.

Nou ik geef de organisatie nu ook al een beetje de schuld hoor. Enkel afgeschermd met een klein hekje? Weet je in wat voor arena's ze normaal gesproken monster truck shows houden? Het is niet vor niks dat daar beton omheen staat en het publiek hoger zit. Echt debiel dat ze dit hebben gedaan.

Precies, met recht zijn dat arena's met enorm veel ruimte, waar een truck echt niet in het publiek terecht komt.

Nee hoor, was dit jaar voor het eerst een monstertruck.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:10

Koekeroekus schreef:
Zoolgangster schreef:

Nee hoor, was dit jaar voor het eerst een monstertruck.

Dan heb ik het verkeerd begrepen, ik hoorde zeggen dat het al 7 jaar goed ging... blijkbaar hadden ze het dan over andere evenementen op die plek.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:12

superpony schreef:
Je hebt gelijk hoor, maar met paarden kan het ook totaal mis gaan. Waarschijnlijk zal 1 paard in tegenstelling tot 1 monstertruck niet tot 3 doden komen, maar dat weet je niet tot het gebeurt.

Het gaat in principe ook erom dat er publiek stond achter de sprong, waar niemand had mogen staan volgens de USA normen. De truck reed zover door, dat je nog 5 meter naar achter ook niet veilig had gestaan. Misschien hadden mensen meer tijd en ruimte gehad om weg te springen.

De organisatie die sprak was een slappe banketstaaf en weet niet veel. Best schandalig!
Het stuntteam had kunnen weigeren om in deze situatie op te treden. Maar even terug heb ik al geplaatst dat het vaker onder gevaarlijke omstandigheden gewoon doorgaat.

Dit is ook echt niet het ECHTE MonsterJam team.

Het is vreselijk, maar heel menselijk zullen alle partijen naar elkaar wijzen. De gemeente gaat er vanuit dat het goed geregeld wordt. De organisatie gaat er vanuit dat het stuntteam weet wat ze doen. En het stuntteam wil optreden. Die kan het zich vast niet permitteren om dat niet te doen en al die voorgaande keren was het tich goed gegaan? Alles is in hun ogen geregeld, gemeente heeft toestemming gegeven end e organisatie zegt dat alles in orde is.

Het is voor al die partijen heel erg. Maar zoals bij vele ongelukken, had het voorkomen kunnen worden en dat is altijd achteraf gepraat.

Natuurlijk kan het met paard ook misgaan. Daarom treden wij ook alleen op wanneer er aan onze eisen voldaan wordt, waaronder dus dat de ring groot genoeg is en er geen vaste obstakels in de ring staan. Overigens zijn wij niet zozeer bang dat de paarden het publiek in zullen springen, maar wel dat iemand voor een scherpe speer langsloopt en dus gespietst wordt. Hetzelfde geldt in dit geval voor de monstertruck, de dranghekken zijn er om te zorgen dat er niet iemand onder de wielen loopt.

Zelfs al had er geen publiek achter de sprong gestaan, dan nog was het fout gegaan. De truck maakt namelijk een bocht en raakt het publiek aan de zijkant van de sprong. Niet de mensen die er rechtstreeks achter staan. En zo'n ding heeft een reuze draaicirkel. Dus je wilt een hele grote baan hebben. In het filmpje zie je hem ook een paar keer rondrijden, maar als hij sneller gaat dan stapvoets rijdt hij alsnog bijna het publiek in. Dat getuigt van een te kleine baan.

Ik vind het ook erg kwalijk dat een stuntteam onder gevaarlijke omstandigheden door gaat met de show. Zeker als het andere mensen zijn die gevaar lopen. Dat je jezelf in gevaar wilt brengen moet je zelf weten, maar het publiek moet ten alle tijden veilig zijn. Ook de reden dat wij bijvoorbeeld een dubbele omheining hebben om nog meer afstand te scheppen tussen het publiek en ons.

Wat ik heb begrepen heeft de gemeente een vergunning gegeven mits er aan bepaalde voorwaarden werd voldaan, maar zijn die dus niet nageleefd. De gemeente kan daar weinig aan doen. Wat mij betreft ligt de schuld volledig bij de organisatie én het monstertruck-team. De organisatie had voor voldoende ruimte moeten zorgen, het monstertruck-team had moeten weigeren op het moment dat zij niet voldoende ruimte hebben voor hun stunts. Dat zij het zich niet kunnen permitteren om Nee te zeggen is onzin. Een goed showteam heeft algemene voorwaarden waar aan voldaan moet worden en een contract. De organisatie gaat akkoord met die voorwaarden. Maar als ze niet zorgen dat er ook aan voldaan wordt, dan heeft het showteam alsnog het contract om aan te geven dat ze gewoon de overeengekomen prijs betaald krijgen. Dus het is óf een slecht showteam die hun zaken niet geregeld hebben, óf ze hebben eigenlijk de ballen verstand van hetgeen wat ze doen en zijn ze dus alsnog een slecht showteam.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:07

Niet jullie paarden misschien, maar het gebeurt wel op paarden evenmenten. Ik zeg ook, op allerlei evenementen is weleens wat mis gegaan na tig keer dat het wel goed ging.

Ik zeg al eerder dranghekken zijn om mensen tegen te houden, niet een monstertruck of iets stevigs. Maar mensen voelen zich toch veilig achter de hekken.

Kinderen, buggy's, rolstoelen staan doorgaans vooraan omdat die anders niks zien, maar dat zijn vaak ook de zwakste.

Er zijn heel veel mensen op af gekomen. Als mensen dit niet kunnen bekijken, moet je omhoog gaan dmv tribunes.
Dit is van alle partijen toch wel knoeiwerk geweest als je bekijkt wat er had kunnen voorkomen worden. Ik zeg dan ook alleen maar dat ik wel snap hoe het gegaan is en waar het vandaan komt.

Ik snap dat een gemeente dit graag wil en vertrouwen heeft in de organisatie. Ik begrijp ook dat de organisatie vertrouwen heeft in een stuntteam. Het is een kleine gemeente, had daar iemand even verder kunnen kijken, denken en info kunnen inwinnen hoe en wat? De impact van deze show is zwaar onderschat.
Maar dat had met elke show gekund. Mensen die geen verstand hebben van paarden denken ook dat jullie weten wat jullie doen. Nu doen jullie het professioneel en denken na. Maar morgen kan een andere gek denken hetzelfde te doen die zich nergens aan houdt. Dat kan iemand die iets wil organiseren zonder verstand met paarden niet weten. Die kijkt waarschijnlijk naar de goedkoopste offerte? Ik neem aan dat dit gratis was, dus door gemeente betaald??

Het stuntteam moet beter weten. Maar ook die mensen zullen niet gedacht hebben dat dit ook echt zou gebeuren. Je weet dat het kan, maar verwacht het niet. Slechte zaak, maar wel menselijke gedachtes.

Dit lijkt echt op een mankement of een vreselijke fout van de chauffeur. Tja, de mensen zullen dit wel heel graag willen en hun best doen. Hun budget zal kleiner zijn en ze zijn bij lange na niet zo professioneel als de Monster Jam. Blijft het nog steeds een onwijs rot ongeluk met verschrikkelijke gevolgen voor alle betrokkenen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:37

Als eerste, ik heb het niet alleen tegen jou. Maar ook in het algemeen (omdat er hier in het topic toch wat misverstanden bestonden over de dranghekken en dergelijke).

Verder, ik ben daar misschien heel hard in hoor, maar ik ben van mening dat als je het niet kan betalen, je het ook niet moet willen. Want dan ga je inleveren op dingen die noodzakelijk zijn. In dit geval de veiligheid.

En ja, helaas zijn er heel wat evenementen die zo goedkoop mogelijk iets neer willen zetten. En dan komt er een stel mensen met de ballen verstand van zaken daar een showtje draaien. En dat is niet altijd veilig nee. Of spectaculair, of diervriendelijk. Maar ik kijk er dan ook vanuit een ander standpunt tegenaan, ook omdat wij natuurlijk een concurrerend showteam zijn. Wij doen dan bijvoorbeeld middeleeuwse shows. Toen ik nog niet bij het showteam zat vond ik alles mooi en prachtig. Maar nu ik meer verstand van zaken heb, hou ik regelmatig mijn hart vast als ik sommige andere teams bezig zie. Omdat dat in mijn ogen niet verantwoord is. Maar ik zeg het ook regelmatig bij ons in de groep; Als je niet weet hoe het moet, dan zie je ook niet wat er verkeerd gaat of kan gaan. En in dit geval was dat met dodelijke gevolgen. Goedkoop is ook wel eens duurkoop.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:41

Nou ja dat de gemeente voorwaarden stelt is natuurlijk alleen maar goed, maar ik denk wel dat deze voorwaarden ook opvolging nodig hebben. Je kan ze wel stellen maar dan moet je ook controleren of het nageleefd wordt, anders kun je die voorwaarden net zo goed niet stellen.

Vorig jaar heb ik een grote opening georganiseerd van een nieuw pand. Abseilers en vuurwerk. Maar de gemeente kwam dus wel controleren, samen met de brandweer. Op het dak werd de windkracht gemeten en de abseilers kunnen aan de grond blijven, het waaide te hard. Vuurwerk mocht doorgaan, maar ook een gedeelte niet omdat het te hard waaide. Heel jammer voor ons, maar dat was nou eenmaal wel de voorwaarde in de vergunning. Als er geen opvolging was geweest waren die abseilers gewoon naar beneden gegaan (mits ze het zelf veilig vonden natuurlijk) en was al het vuurwerk afgestoken.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:44

de bestuurder had zelf ook kunnen zien dat de regels niet veilig waren toch?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:49

beaversrun schreef:
Mits de chauffeur NIET gezopen heeft,Wil ik de chauffeur HEEL VEEL STERKTE WENSEN!!

Inderdaad... HEEL veel sterkte, want ook zijn leven word nu nooit meer normaal!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:52

Ik was ooit bij een vuurwerk show waar een doos omviel en het vuurwerk het publiek in begon te schieten. Heel stom ongeluk en daarna mocht het niet meer op die plek en kwam er een berg regels.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:54

neem de zuidlarenmarkt..gaat ook al jaren goed. Maar er zou weer zo'n dapie met een kind in de buggy vlak achter een paard langslopen en de trapt een keer of wat goed naar achter. De andere paarden raken ook in paniek en er valt een dode (het kind) en nog een stuk of wat ernstige gewonden door wat klappen in je buik ofzo..dit klinkt natuurlijk heel banketstaaf. Maar zo kan ik nog wel wat voorbeelden bedenken. Tenslotte zijn hier niet alleen de organisatie mogelijk in de fout, maar gaat iedereen er ook gewoon staan terwijl je zelf ook kan bedenken dat het niet veilig is. Ik ga ook naar zuidlaren, maar denk zelg na en als ik dan toch het risico neem, kan ik mezelf voor mijn hoofd slaan ipv iedereen anders die mogelijk een rol heeft gespeeld.
vind het altijd zo apart dat mensen achteraf ineens allemaal het licht zien.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:58

Ja maar hoeveel mensen lopen er met een buggy op de ziidladermarkt zonder ervaring met paarden. Best veel. Jij en ik weten en zien dat gevaar en maken daarom een afweging. Als je niks verstand van paarden hebt maar je een hele andere afweging denk ik.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:21

SAKKIA schreef:
Ja maar hoeveel mensen lopen er met een buggy op de ziidladermarkt zonder ervaring met paarden. Best veel. Jij en ik weten en zien dat gevaar en maken daarom een afweging. Als je niks verstand van paarden hebt maar je een hele andere afweging denk ik.

Ik heb geen verstand van monstertrucks, maar gelukkig wel gezond boerenverstand. :D

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:22

De beerput gaat helemaal los. Organisator mag van de burgemeester niets meer zeggen....
Van alle kanten zijn qua veiligheid fouten gemaakt. Gemeente, organisatie.
Onderzoek is in volle gang.
Helaas komen daar de kleine Tim en de meneer en mevrouw daar niet mee terug...

Het was inderdaad de eerste keer met een monstertruck. Al 7 jaar is er een Auto Sportief evenement met ieder jaar een ander hoogtepunt.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:25

Pandameisje schreef:

Tja de bezoekers hadden ook kunnen inschatten dat het mogelijk fout zou kunnen gaan.
Wat een rare redenatie...

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:50

manie schreef:
Pandameisje schreef:

Tja de bezoekers hadden ook kunnen inschatten dat het mogelijk fout zou kunnen gaan.
Wat een rare redenatie...

Met het verschil dat de bestuurder (hopelijk) verstand van monstertrucks heeft en de bezoekers niet. Vind het dus helemaal niet zo'n rare redenatie.

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:18

Een meisje dat ik viavia ken heeft haar vader onder die truck zien komen, hij is 1 van de overledene.. Super heftig! Mijn gedachten gaan ook naar de nabestaanden Y;(

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:27

Heftig. Neefje van mij. Daar vriendje van stond in het publiek. Bah. Haaksbergen wist hier niets van. Ja dat er een "stund" team kwam.

Heel veel sterkte voor alle slachtoffers en nabestaanden

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:28

Prutsmuts schreef:
De beerput gaat helemaal los. Organisator mag van de burgemeester niets meer zeggen....
Van alle kanten zijn qua veiligheid fouten gemaakt. Gemeente, organisatie.
Onderzoek is in volle gang.
Helaas komen daar de kleine Tim en de meneer en mevrouw daar niet mee terug...

Het was inderdaad de eerste keer met een monstertruck. Al 7 jaar is er een Auto Sportief evenement met ieder jaar een ander hoogtepunt.

En met recht. Hoe die organisator gister op Nationale televisie kwam, is heel slecht voor hun kant van het verhaal. Het was echt een slap figuur en hij gaf hele slechte antwoorden. Straks zal een advocaat daar niet blij mee zijn wat meneer gezegd heeft. Het zegt ook wel iets over de manier waarop gewerkt en nagedacht is.

Je kan publiek echt niet de schuld gaan geven. Ik heb ook gezond verstand en ben altijd een bezorgde moeder die probeert goed op te passen. Maar kinderen willen kijken en je gunt ze dat. Je denkt toch echt niet met al je verstand; laat ik eens de veiligheids eisen in USA bekijken of we daar wel heen kunnen. Er staan dranghekken en je ziet veel mensen er omheen, dus denkt dat het oke is. Daar MAG je ook gewoon vanuit gaan.