LadyMadonna schreef:Toen ik kind was hadden we vlakbij een konijnen weitje van de gemeente. Daar verdwenen elk jaar rond kerst diverse konijnen. Is dus niet een typisch moslim dingetje
het is meer een ''eetdingetje''

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BaileyMix schreef:Maar voor mij gaat dierendag niet eens zozeer om het extra verwennen van de eigen beesten, maar wereldwijd even stilstaan bij het verschrikkelijke leed dat ontzettend veel dieren dagelijks ondergaan. Op die éne dag dat mensen dan eens een keer aan dieren denken moet dan ook net een massale slachtpartij onder diezelfde dieren plaatsvinden, onschuldige dieren. Dat gaat er bij mij erg moeilijk in.
Jessix schreef:Ik vind het net zo verschrikkelijk als kerst of elke andere zogenaamde feestdag waar massaal veel extra vlees gegeten wordt. Maar of het nu gelijk met dierendag valt of een dag erna wordt gehouden, maakt voor mij geen verschil. Ook niet of het nu een moslim of christelijk gebruik is trouwens.
JoyCiej007 schreef:Ik vind dat krom ja. En wel omdat we hier in Nederland leven, met Nederlandse gebruiken en tradities. Tot op bepaalde hoogte dient er idd rekening gehouden te worden met de gebruiken en tradities van 'allochtonen', Nederland is een vrij land dus helemaal prima.
Echter........ wordt het in mijn ogen anders als onze eigen tradities worden ondergeschoven/niet worden gerespecteerd.
Net als dat ik al dat gezeur omtrent Sinterklaas & Zwarte Piet gewoon echt niet vind kunnen, vind ik het ook niet kunnen dat het Slachtfeest samenvalt met dierendag.
We leven tenslotte uiteindelijk toch echt in Nederland, daar zou Nederlandse traditie de hoofdtoon moeten voeren, met daarbij ruimte voor andere culturen en geloven, maar het binnenlandse moet niet worden ondergesneeuwd.
Halal slachten ben ik ook enorm tegen, dat zou verboden moeten worden. Dat doen ze maar ergens anders, maar niet in Nederland waar dierenwelzijn meer en meer belangrijk wordt.
Shoot me, ik verwoord het nu nog netjes, maar ja, ik ben zeer zeker rechts georienteerd vwb politiek.
Overigens verdwijnen er hier rondom het Slachtfeest regelmatig schapen............... we hebben een groot AsielZoekersCentrum hier in de buurt.
You do the maths......
Goof schreef:BaileyMix schreef:Maar voor mij gaat dierendag niet eens zozeer om het extra verwennen van de eigen beesten, maar wereldwijd even stilstaan bij het verschrikkelijke leed dat ontzettend veel dieren dagelijks ondergaan. Op die éne dag dat mensen dan eens een keer aan dieren denken moet dan ook net een massale slachtpartij onder diezelfde dieren plaatsvinden, onschuldige dieren. Dat gaat er bij mij erg moeilijk in.
Die dieren worden toch wel geslacht, en nutteloos is het niet, ze worden ook gewoon opgegeten. Net zoals wij waarschijnlijk een stukje vlees of vis eten op deze dag.
Lekker belangrijk op welke dag dat offerfeest dan plaatsvindt.
BaileyMix schreef:Goof schreef:
Die dieren worden toch wel geslacht, en nutteloos is het niet, ze worden ook gewoon opgegeten. Net zoals wij waarschijnlijk een stukje vlees of vis eten op deze dag.
Lekker belangrijk op welke dag dat offerfeest dan plaatsvindt.
En dat vind ik net zo erg. Moeilijke hè, één dagje per jaar vegetarisch eten...
Nessah schreef:safina schreef:
Dat is inderdaad wat ik ermee wilde zeggen. Als een schaap dan toch geslacht wordt, dan zal het het dier
een worst wezeneen rotzorg zijn dat het dierendag is. Een schaap weet überhaupt niet welke dag het is.
Maar voor een mens kan het nog wel "dubbel" of ironisch zijn? Maar blijkbaar ben ik in de minderheid als ik zeg dat het ironisch is.
Geryon schreef:Zahlina schreef:Helemaal geen onzin liedje.
Hoeveel % van het vlees dat wij kopen heeft vanaf de geboorte een leven gehad wat lijnrecht tegen over het oorspronkelijke leven wat deze dierenoppas behoren te hebben staat?
Ik eet liever een dier wat goed behouden is en waarvan de strot wordt doorgesneden dan een dier wat vanaf jongs af aan tegen zijn aard wordt behouden en waar we ineens de laatste Minuut van zijn verschrikkelijke leven aan het wel zijn gaan denken.
Waarom gaan we er vanuit dat slachtdieren een rotleven hebben gehad? Ze weten niet beter. Hebben eten en drinken. Soortgenootjes bij de vleet en ze weten op een enkeling na niet van het bestaan van een wei af. Zorgen kennen ze niet. Ik kom wel eens op geiten en varkensboerderij en ze zien er best gelukkig uit.
Daarnaast zegt biologisch weinig over het echte welzijn, oke dieren groeien op met biologisch voeder, geen medicatie en iets meer ruimte in de hokken, maar nog steeds komt het niet in de buurt van de oorspronkelijke behoefte van het dier.
Je doet nu net alsof verdoofd geslachte dieren een rot leven hebben gehad en halal geslachte dieren een goed leven. Ja, volgens de koran moeten ze een goed leven hebben gehad, maar dat is niet de realiteit.
JoyCiej007 schreef:Ik vind dat krom ja. En wel omdat we hier in Nederland leven, met Nederlandse gebruiken en tradities. Tot op bepaalde hoogte dient er idd rekening gehouden te worden met de gebruiken en tradities van 'allochtonen', Nederland is een vrij land dus helemaal prima.
Echter........ wordt het in mijn ogen anders als onze eigen tradities worden ondergeschoven/niet worden gerespecteerd.
Net als dat ik al dat gezeur omtrent Sinterklaas & Zwarte Piet gewoon echt niet vind kunnen, vind ik het ook niet kunnen dat het Slachtfeest samenvalt met dierendag.
We leven tenslotte uiteindelijk toch echt in Nederland, daar zou Nederlandse traditie de hoofdtoon moeten voeren, met daarbij ruimte voor andere culturen en geloven, maar het binnenlandse moet niet worden ondergesneeuwd.
Nessah schreef:pinto_1 schreef:Maar als je zo redeneert zou ook heel nederland vegetarisch moeten eten op dierendag. Want je kan niet je hond verwennen en ondertussen een kip opeten.
Hoewel je hond verwennen ook lastig wordt, want die moet dan die dag ook aan de vegetarische brokken.
ooh, maar ik vind het ook ironisch/dubbel dat mensen wél aan dierendag doen voor hun huisdier maar wel gewoon hun biefstuk eten die avond. ( de vergelijking dat je hond ook vlees eet vind ik dan weer nergens over gaan. Een hond heeft perse vlees nodig.)
safina schreef:JoyCiej007 schreef:Ik vind dat krom ja. En wel omdat we hier in Nederland leven, met Nederlandse gebruiken en tradities. Tot op bepaalde hoogte dient er idd rekening gehouden te worden met de gebruiken en tradities van 'allochtonen', Nederland is een vrij land dus helemaal prima.
Ach ja, offerfeest overschaduwt dierendag. Het is toch godgeklaagd. Ik ben die dag zo druk met schaap eten bij onze islamitische buren, dat ik geen tijd heb om mijn hond wat lekkers toe te stoppen en de kat te knuffelen. Arme hond, arme kat, slachtoffers van de Islam.![]()
En als we de traditie in het leven roepen dat we 4 oktober de klompendans doen, het Onze Vader bidden, de Nederlandse vlag uithangen, het Wilhelmus zingen en dan aansluitend een paar kilo biefstuk verorberen, dan mag natuurlijk dat wel. Als het maar een Nederlandse traditie is.
m1992 schreef:JoyCiej007 schreef:Ik vind dat krom ja. En wel omdat we hier in Nederland leven, met Nederlandse gebruiken en tradities. Tot op bepaalde hoogte dient er idd rekening gehouden te worden met de gebruiken en tradities van 'allochtonen', Nederland is een vrij land dus helemaal prima.
Halal slachten ben ik ook enorm tegen, dat zou verboden moeten worden. Dat doen ze maar ergens anders, maar niet in Nederland waar dierenwelzijn meer en meer belangrijk wordt.
Shoot me, ik verwoord het nu nog netjes, maar ja, ik ben zeer zeker rechts georienteerd vwb politiek.
Overigens verdwijnen er hier rondom het Slachtfeest regelmatig schapen............... we hebben een groot AsielZoekersCentrum hier in de buurt.
You do the maths......
Hier sluit ik me volledig bij aan..
Daphna schreef:Als vegetarier vind ik iedereen hipocriet die dierenrechten belangrijk vind maar ondertussen wel bio industrie vlees eet.
Halal vlees zou in principe biologisch moeten zijn, als het dat niet is dan is het strijdig met de islamitishe geschriften waar duidelijk over dierenwelzijn wordt gesproken.
Dat het samenvalt met dierendag is een emotioneel probleem. Zoals je zelf al aangeeft gaat de wereldwijde dieren mishandeling gewoon door. Dit heeft niets met het offer feest te maken. Als je er werkelijk wat aan wil doen, behalve klagen, kan je misschien voorlichting ofzo gaan geven de bio industrie.