Hond dood geschoten door politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:38

Sammy_xxs schreef:
Zo ff serieus hebben jullie een blok beton voor het hoofd ofzo?
Als die agent niet in zn eentje de held was gaan spelen was dit allemaal niet gebeurd klaar punt uit. Heel simpel. Als je geen verstand van honden heb, en er duidelijk bang voor bent, ga je toch niet in je eentje op zo'n melding af? Of ben ik nou gek?
Als er mensen waren gekomen die verstand hadden, had het heeeel anders kunnen aflopen met een koekje ja!

Als er een melding binnen komt wordt er zo snel mogelijk politie naartoe gestuurd.
Hij was de dichtstbijzijnde.
Wat hadden ze dan moeten doen, 10 politie auto's sturen en terwijl ze op die auto's wachten die vanaf de andere kant van de stad moeten komen maar even koffie gaandrinken en de honden laten lopen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:39

Een jaar geleden vlogen er 2 loslopende herders op mij en m'n pony af.
Eentje liep al om richting flank van m'n pony en ik heb uitgehaald met m'n zweep.

Hond schiet geschrokken terug naar zijn baasje die tegen me tekeer gaat dat ik geslagen heb.
Ik was enorm geschrokken en door die adrenaline ben ik ook niet zo beleefd naar die mevrouw geweest.

Dus pony thuis gebracht en later terug gegaan naar die mevrouw, want ik wou rustig mijn reactie uitleggen.
Die mevrouw kon dat waarderen, ze gaf aan dat haar honden niets naar paarden doen, maar ze begreep ook dat ik dat niet kon weten en dat ik niet ging afwachten tot m'n pony gebeten zou worden.

Je zal die agent zijn in die situatie :(:)
Ik kan goed begrijpen dat ie schoot, hij werd op dat moment misschien niet direct aangevallen, maar je kunt ook niet voorspellen waar die honden heen gaan en wie ze op hun pad tegen komen.
Een agent moet zorgen dat mensen veilig over straat kunnen, je zal daar nietsvermoedend met je kinderen de bocht omlopen.

Verder kun je ook niet verwachten dat agenten opleidingen in dierengedrag gaan volgen.
Dus hun benadering van honden, paarden, katten, slangen, koala's ( :+ ) en wat al niet meer, zal niet altijd juist zijn.
De opleiding tot agent zou dan helemaal onbetaalbaar worden, ik zie de verontwaardiging al voor me als in de kranten staat dat de staat van ons belastinggeld agenten voor opleiding naar Cesar Milan stuurt.

De eigenaar van een dier is verantwoordelijk voor wat het dier doet (verantwoordelijk zijn is iets anders dan schuldig zijn), als het goed is doe je er als eigenaar alles aan om te voorkomen dat je dier in zo'n situatie komt.
Dat het dan toch fout kan gaan is een risico wat je aan gaat op het moment dat je een dier neemt. Ze kunnen nu eenmaal onvoorspelbaar zijn en onbedoeld op straat komen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:40

Tancreda4 schreef:
Filmpje zie ik ook niet perse een gerichte aanval, maar als jij naar een melding komt van agressieve honden die schade hebben gemaakt bij hond, mens en auto (? wtf), en er komen twee van die grote honden blaffend en opgefokt aanrennen, zou ik daar ook van schrikken en het zekere voor het onzekere nemen. Van een filmpje is het makkelijk praten achteraf; ziet er niet perse uit als een aanval. Daar op dat moment waarschijnlijk wel, en niet iedereen is dusdanig in de honden dat ze alle lichaamstaal en gedragingen van een hond kunnen zien en herkennen. Onterecht geschoten; achteraf misschien. Op dat moment vind ik het geen onterecht schot.

"Ze zijn zo lief", maar ondertussen hebben ze wel de buurt op stelten gezet en een andere hond aangevallen.... Tuurlijk.
Als ze zo braaf en opgevoed zijn. Waarom liepen ze niet braaf naast hun eigenaar? Had die ze niet direct bij zich geroepen en waren ze direct naar haar toegekomen? Of zaten ze niet gewoon braaf in de tuin?

En blijkbaar vonden mensen de situatie dusdanig bedreigend dat het nodig was de politie in te schakelen.

De enige die hier schuld heeft is de eigenaar. Hij had zijn dieren in de gaten moeten houden. Ontsnappen kan, maar dat de twee vervolgens op oorlogspad gaan is natuurlijk nergens goed te praten.
Vanaf de facebook krijg ik het idee dat de eigenaar in de buurt tijdens dit hele gebeuren. De honden hebben dus ook gewoon niet onder ápel gestaan.

Tancreda4

Re: Hond dood geschoten door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:42

Sakkia; dat bedoel ik inderdaad, als ze zo braaf waren, waar was zij en waarom heeft zij ze dan niet bij zich... Eigenaar zie ik ook als enige schuldige...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:43

purny schreef:
Tsjonge zeg, foute woordspeling. Agentje had geschoten beessie schrikt en rent de andere kant op en agentje blijkt dan nog maar eens een aantal keren te schieten. Dat vind ik niet kunnen.

Doe niet zo denigrerend, en bekijk het eens van een andere kant:
Je bent agent en je krijgt een melding van 2 agressieve honden, en jij moet er op af.
Je komt ter plekke, en je ziet 2 forse opgefokte honden die op je afkomen. Je struikelt, ligt weerloos op straat en ziet die beesten weer komen....Geloof me, ik heb al jaren honden, maar ik zou ook geschoten hebben.
Op de een of andere manier lijkt het me toch niet aantrekkelijk om aangevallen te worden door 2 pitbulls....
Veilig achter je PC kun je makkelijk oordelen.....

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:51

Dan zie ik het blijkbaar anders dan jij... ik trek me terug uit dit topic... geen zin in mensen die de agent gaan verdedigen. Zo zie ik het en dat is mijn visie en mening.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 10:54

Ik trek me niet terug, ik vind dat mensen verantwoordelijk zijn voor het gedrag van hun honden. Als ze dat niet zijn, en de honden maar laten gaan, kan het escaleren en daar kunnen nare dingen uit voortvloeien, zoals nu gebeurd is
de enige die wat te verwijten valt is de eigenaar van de honden....

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:02

Wij hadden vroeger een dalmatier die een paar jaar daarvoor mishandeld geweest was, hij zou niet zomaar mensen aanvallen maar hij zou wel hetzelfde gedaan hebben als wat deze honden gedaan hebben.
Dat was voor ons ook een reden om hem niet zomaar buiten uit te laten waar andere honden bij waren, dan vloog hij de honden wel aan.
Wij gingen daarom ook altijd naar een plek toe waar nooit honden waren en kleine kinderen.
We lieten de hond ook nooit los lopen want het risico was te groot dat hij zomaar iemand aan zou kunnen vallen.

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:02

ik denk dat de agent in de omstandigheden zoals die zich aan hem openbaarde, gewoon correct heeft gehandeld. Ik zie toch echt wel opgewonden honden in een enigszins stijve houding met hoge snel kwispelende staart. Dit soort honden ( ik werk regelmatig met ze in het asiel aan rehabilitatie en dat zijn vaak de honden met ook nog eens desbetreffend probleemgedag) krijgen out of the blue een waas voor hun ogen en dan is het gewoon einde verhaal. Die auto vind ik echt niet normaal, dat is geen speelsigheid oid. Bovendien vind ik het hier boven aangehaalde argument dat de honden niet mens of kind agressief waren ( maar wel hondagressief) dus dat de agent best even had kunnen wachten kul . WTF?? Dus als er 2 van die honden loslopen en jij komt nietvermoedend met jou kleinere hondje de hoek omzeilen dan moeten we maar afwachten hoe het afloopt? De enige schuldige in dit verhaal is mijn inziens de eigenaresse. Deze honden horen geen duimbreedte vrijheid te krijgen en horen te allen tijde aangelijnd te zijn binnen de bebouwde kom.
Ik heb ook hele leuke ervaringen met Stafs en een van mijn favoriete honden ooit was een AmStaf maar ik ben altijd op mijn hoede bij deze honden. Er is maar zo'n kleine groep hondeneigenaren die deze honden wel begrijpt en hier wel correct mee omgaat en realiseren wat voor een "power house" ze in huis hebben gehaald.En ja, vaak zijn het dan echt geweldige beesten! Als je die vastberadenheid en tomeloze energie om weet te zetten en fanatiek met de hond ( positief) traint dan heb je een wereldhond. Maar dat is niet het gebruiksdoel wat de gemiddelde staff bezitter voor ogen heeft bij aanschaf.. Ik maak te veel van dichtbij mee hoe het faliekant misgaat. Het asiel hier zit overvol met allemaal Stafs/pit mixjes rond de puberleeftijd en het erge is de mensen die deze honden dumpen omdat ze zich toch verkeken hebben, lopen week erna weer vrolijk rond met een ander illegaal verkregen exemplaar. En het klinkt misschien vreemd na dit betoog maar ik heb vooraal heel erg te doen met deze onbegrepen honden. Het gaat mij echt aan het hart om de hokken vol te zien zitten met honden die gewoon eigenlijk niet meer geschikt zijn om terug te keren in de maatschappij omdat gewoon niet te waarborgen valt of het goed blijft gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:04

purny schreef:
Dan zie ik het blijkbaar anders dan jij... ik trek me terug uit dit topic... geen zin in mensen die de agent gaan verdedigen. Zo zie ik het en dat is mijn visie en mening.

Dus je mag de agent niet verdedigen, want de agent is per definitie fout omdat hij zichzelf heeft beschermd? :+

Van wat ik heb begrepen is de agent polshoogte gaan nemen omdat er meldingen binnen kwamen over honden welke los over straat liepen, niet teruggefloten werden of konden worden en tevens waren er al meldingen van schade aan auto's door die honden, evenals het feit dat ze al een persoon hadden aangevallen (of de persoon voelde zich bedreigd door deze honden). Zodoende is deze agent erop af gestuurd, en je moet dan in een enkele seconde toch direct bepalen hoe je moet handelen. Nu heeft de agent geschoten en is het land te klein, maar wat nou als deze agent niks had gedaan, en de honden een kind hadden aangevlogen en permanente schade hadden aangericht? Dan was het de schuld van de agent geweest die niet had ingegrepen zeker. Mooie boel is dat.

Ik ben zelf van mening dat als je twee honden hebt die in een woonwijk als een idioot over straat rennen en blijkbaar niet meer teruggefloten kunnen worden, dat je dan blij mag zijn dat de hond geen kind heeft aangevlogen. Mijn inziens hoor je je honden op te voeden en ervoor te zorgen dat je hond niet uit het oog verloren kan raken. Als je dat overwicht niet over je hond hebt, dan hoor je 'm thuis te houden en aangelijnd buiten te houden. Omgekeerde wereld.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:07

Heb nog even wat opgezocht hierover en er schijnen dus meerdere klachten binnengekomen te zijn over deze honden.
Er was een voorbijganger zelfs zo bang dat deze op een auto is gaan zitten. Ze hebben een hond aangevallen, de eigenaar is gebeten en ze hebben een auto beschadigd.
Vervolgens terroriseren ze de buurt en sprinten ze op een agent af die met getrokken wapen staat. Tja........... zielig voor de eigenaar van deze honden, maar ik had ook geschoten. Ik krijg in het filmpje het idee dat de agent niet alleen was trouwens, volgens mij staat er op de achtergrond nog een agent.
En klimpt er nog een persoon op de motorkap van een auto.
De agent probeert volgens mij de donkere hond een schop te verkopen en valt daardoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:10

SAKKIA schreef:
Heb nog even wat opgezocht hierover en er schijnen dus meerdere klachten binnengekomen te zijn over deze honden.
Er was een voorbijganger zelfs zo bang dat deze op een auto is gaan zitten. Ze hebben een hond aangevallen, de eigenaar is gebeten en ze hebben een auto beschadigd.
Vervolgens terroriseren ze de buurt en sprinten ze op een agent af die met getrokken wapen staat. Tja........... zielig voor de eigenaar van deze honden, maar ik had ook geschoten. Ik krijg in het filmpje het idee dat de agent niet alleen was trouwens, volgens mij staat er op de achtergrond nog een agent.
En klimpt er nog een persoon op de motorkap van een auto.
De agent probeert volgens mij de donkere hond een schop te verkopen en valt daardoor.

ik vermoede al dat er al eerder klachten waren geweest....je gaat niet zomaar een hond neerknallen.
Eigenaar is schuldig...dat soort mensen moeten geen honden hebben,en zeker niet dat soort honden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:13

Waarom is er tegenwoordig toch altijd kritiek op wat agenten doen? Vroeger had je gewoon respect voor een agent, nu wordt alles in de waagschaal gelegd....

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:13

Ik bedoelde niet te zeggen dat er eerder klachten waren gekomen, maar dat er meerdere meldingen zijn geweest dat de honden losliepen. Dat geeft dus aan dat er meerdere mensen de situatie bedreigend vonden en het nodig vonden om hiervoor het alarmnummer te bellen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:14

LadyMadonna schreef:
Waarom is er tegenwoordig toch altijd kritiek op wat agenten doen? Vroeger had je gewoon respect voor een agent, nu wordt alles in de waagschaal gelegd....
+:)
+:)+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:15

LadyMadonna schreef:

nu scheldt je ze gewoon uit en geef je ze de vingertroffee....mag allemaal.
Moet je hier eens doen in Frankrijk...dan mag je de nacht achter de tralies doorbrengen.Met een flinke boete ook nog.
In Nederland is de campagne ooit begonnen met''de politie is je beste vriend''kijk wat er van gekomen is ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:20

aisie schreef:
Ik zie ook niet echt agressieve honden? Ik heb geen staffords maar herders maar als die iemand te pakken hebben dan gaat het wel anders en lopen ze niet voorbij. Maar ik zie het wellicht anders omdat ik zelf honden heb. Hier zou ik persoonlijk niet op geschoten hebben.

Agressie ziet er bij Staffords anders uit dan bij herders. Ik heb een stafford kwispelend zien bijten in een labrador, het leek wel een spelletje, dat naadloos verder ging in bijten en verminken zonder ophouden. Echt heel bizar om te zien, en je krijgt dan begrip voor de angst van niet-hondenkenners voor zulke honden.
Ze zijn lastig te lezen, juist omdat een andere hond inderdaad speels op iets afrent, waar deze honden dat ook lijken te doen en dan makkelijk kunnen gaan bijten. Je weet het bij zulke honden pas als het te laat is, dat ze agressief zouden worden zeg maar.

Maar ja, iedereen valt nu over die agent, en die vrouw maar miepen. ZIJ heeft haar schattige kindjes laten ontsnappen. Zuur voor haar dat er dan eentje ('de verkeerde') wordt doodgeschoten, maar heel begrijpelijk gezien de informatie die de agent had over de situatie.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:22

Omdat respect soms sowieso ver te zoeken is.
Kijk eens op de fb pagina van de eigenaar en de tranen schieten in je ogen. Doodsbedreigingen aan het adres van de agent, ze wensen hem de meest vreselijke dingen toe.
Op NPO is een tijdje de docu "helden in de knel" uitgezonden. Je bedenkt je wel twee keer voor je hulpverlener wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:24

Klopt. Een kennis van mij zit bij de vrijwillige brandweer, nou... Wat die soms naar d'r hoofd krijgt terwijl ze komt helpen....
:n

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:24

Jennyj01 schreef:
Als Amsterdams korps zou ik m'n ogen uit m'n kop schamen met zo'n stumper op straat. Situatie niet in kunnen schatten. Niet kunnen schieten en ook nog eens niet op je eigen benen kunnen staan.
Als je om deze reden een hond dood schiet dan blijf je aan de gang in Amsterdam. Dan had ik die poedersuiker van m'n buurvrouw al 100x dood kunnen schieten. Loslopende en aangelijnde honden botsen nou eenmaal wel eens. En een eigenaar die er tussen staat krijgt ook wel eens een knauw.
Netjes? Nee maar soms gaat het wel eens mis.
Dit had heel anders af kunnen lopen in die woonwijk. Daar had makkelijk een omstander geraakt kunnen worden. Wat mij betreft mag deze sukkel zo snel mogelijk achter het bureau want van dit blauw op straat krijg ik geen veilig gevoel. Een agent die van twee blaffende honden al in z'n broek poept en niet meer goed kan denken en handelen is volkomen ongeschikt en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.

Ik ben blij dat je het zegt, want het eerste dat ik dacht is: half liggend schieten in een woonwijk, spoort die gast niet. Je zal daar op je balkonnetje staan te kijken en dan vliegen de kogels je om de oren.
Ik vind ook niet dat deze situatie zo bedreigend was dat je je magazijn maar even leeg schiet, maar angst is een raar iets.
Lijken wel Amerikaanse taferelen.

sanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:26

uwh, niet fijn.

Maar wat ik me af vraag, los van of hij nou wel of niet had moeten schieten,

Waarom geen verdoving?
Er zijn toch ook van die pistolen waar dan zo'n verdovingspijltje uit komt dacht ik?
Of werkt dat niet snel genoeg?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:31

Billy schreef:
Ik trek me niet terug, ik vind dat mensen verantwoordelijk zijn voor het gedrag van hun honden. Als ze dat niet zijn, en de honden maar laten gaan, kan het escaleren en daar kunnen nare dingen uit voortvloeien, zoals nu gebeurd is
de enige die wat te verwijten valt is de eigenaar van de honden....

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:31

Waar ik me vooral aan blijf storen is dat er zo makkelijk word gedaan over hond agressie. Ik heb zelf een am staff maar die haalt het echt niet in dr hoofd agressie naar honden te hebben. Dit hebben we nooit toegestaan is ook nooit ontwikkeld mevr word alweer 7 jaar.

Ik ben wellicht in dr ogen van andere staffie liefhebbers nu heel gek maar een hond afmaken die een andere hond wil verscheuren vind ik niet iets geks. Wij wonen te dicht op elkaar om zulke honden te hebben lopen. Ik vind het ook belachelijk dat het zo word geaccepteerd de goede fokkers hebben die raseigenschap al zo ver ingedimd jammer dat de Xjes , onopgevoede en zogenaamde pittjes het dan weer verpesten voor de rest.
En de smoes dat ze het verschil zien tussen mens en dier ja dat zeker maar een zeer gefrustreerde hond zal niet schromen ook mensen of zelfs de handler te grijpen. Daar is bij veel staffies en pittjes ook geen extreme agressie voor nodig

De manier hoe en de politie ga ik niet eens op in het is te makkelijk om vanuit een schermpje te reageren zeker als je zelf nooit in zo'n situatie hebt gestaan.
Laatst bijgewerkt door Seven op 30-08-14 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:32

Maar die heeft de politie toch niet? En moeten ze dan gaan wachten tot er iemand is die dat wel kan? Mensen kruipen van angst op auto's, hoelang is zo'n situatie houdbaar. En wat als er in die tijd je buurmeisje van 7 het hondje van haar oma uitlaat en deze honden tegenkomt.
De wereld was te klein geweest als er een kind in het spel zou zijn en de agent niet geschoten had. Dan had hij ook commentaar gehad en gehoord dag hij een laffe kerel was, dat hij had moeten schieten want daar hebben ze dat ding toch voor?

Ik blijf er bij dat de agent het in dit geval nooit goed had kunnen doen. In hoeverre een agent ook maar iets goed kan doen in de ogen van bepaalde mensen.

Mensen zouden eens wat eerlijker naar zichzelf moeten kijken ipv het slachtoffer uit te hangen en direct met de vinger naar een ander te wijzen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 11:34

SAKKIA schreef:
Omdat respect soms sowieso ver te zoeken is.
Kijk eens op de fb pagina van de eigenaar en de tranen schieten in je ogen. Doodsbedreigingen aan het adres van de agent, ze wensen hem de meest vreselijke dingen toe.
Op NPO is een tijdje de docu "helden in de knel" uitgezonden. Je bedenkt je wel twee keer voor je hulpverlener wordt.

tja...ik krijg ook in ene iets op mijn FB pagina.....wat een taalfouten...zijn dat dus de tokkies?Veel buitenlandse namen trouwens.En die reageren ook lekker :7