Israel vs. Hamas

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: Israel vs. Hamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:12

Plaatje: "entree verboden voor honden maar ook voor zionisten.. (?)..."

Ja het wordt ook wereldwijd van kwaad tot erger denk ik, ik zie ook op mijn fb voorbij komen als je vindt dat Israël bestaansrecht heeft ben je zionist - dus mijn vijand, zulke dingen. Wat moet ik ermee.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:06

Ik wou dat mensen meer denken zoals jij Nic!

Toch nog een nieuw 24 uur staak het vuren *\o/*

Foto: honden mogen wel, joden niet

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:25

Israel: 16 doden in het UN-gebouw.. Kan een verdwaalde mortier zijn. |(

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:35

Bah, wat naar...ik vraag me af hoeveel bloed er nog moet vloeien. |(

Heb ik trouwens iets gemist van het staak het vuren, eerst doorbreken met raketten. En dan wel weer een staak het vuren willen? Is er een reden voor de logica?

Trouwens is het in Brussel weer verkeerd gegaan met de betogingen, Amerikaanse en Israëlisch vlaggen die werden verbrand. Auto's vernield en het typische stenen gooien...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 23:28

Ik heb de laatste 2 paginas niet helemaal gelezen... Maar als we nou heel eerlijk zijn: Hamas is een extreem islamitische beweging. Toch? 1. Alle (extreem) islamitische bewegingen vegen liever Israel en al z'n joden van de kaart. Dit is altijd al zo geweest. Israel heeft zich vroeger eerder moeten verdedigen tegen meerdere omliggende landen.
2. Extreem islamitische bewegingen brengen nooit veel goeds voor. Jullie snappen volgens mij allemaal wel wat ik bedoel
3. Als de Hamas nou gewoon zou vertrekken en er alleen de 'gewone' Palestijnen over blijven (die klaarblijkelijk de slachtoffers zijn van deze oorlog) Is dan het probleem niet al opgelost? (Simpel gezegd) Is het puur de Hamas en het Israëlische leger die blijven vechten?

Misschien denk ik wel te kort door de bocht maar dit schoot mij zo te binnen :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:43

Thesserd schreef:
Ik heb de laatste 2 paginas niet helemaal gelezen... Maar als we nou heel eerlijk zijn: Hamas is een extreem islamitische beweging. Toch? 1. Alle (extreem) islamitische bewegingen vegen liever Israel en al z'n joden van de kaart. Dit is altijd al zo geweest. Israel heeft zich vroeger eerder moeten verdedigen tegen meerdere omliggende landen.
2. Extreem islamitische bewegingen brengen nooit veel goeds voor. Jullie snappen volgens mij allemaal wel wat ik bedoel
3. Als de Hamas nou gewoon zou vertrekken en er alleen de 'gewone' Palestijnen over blijven (die klaarblijkelijk de slachtoffers zijn van deze oorlog) Is dan het probleem niet al opgelost? (Simpel gezegd) Is het puur de Hamas en het Israëlische leger die blijven vechten?

Bijna helemaal met je eens,,,,echter had Hamas waarschijnlijk helemaal niet bestaan ls Israel niet al dat palestijnse gebied had bezet.
Stel je voor.....je land wordt aan de israelisch gegeven,en vervolgens wordt ook nog eens ruim 75% van het overgebleven gebied bezet,en dusdanig af gesloten dat je er niet meer in of uit kan komen.
Israel is natuurlijk wel een kunstmatig land dat door de vorige bezetter aan de joden gegeven is,en alleen al de oude naam pallestina geeft heel duidelijk aan wie hier van oorsprong de oudste rechten heeft.
Als je alle bijbelse teksten en koraan verhalen even vergeet en gewoon staatsrechtelijk denkt is Israel natuurlijk wel een wangedrocht zonder enig bestaansrecht,,,,,t land is ooit ingepikt,en als kadootje weg gegeven.....

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 23:44

Thesserd schreef:

Waarschijnlijk kun je je zelf niet verplaatsen in personen die denken dat hun onrecht wordt aangedaan.. waar ook ter wereld.

Daar je leeft in een geplaveid landje.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:30

ceasario schreef:
Thesserd schreef:

Waarschijnlijk kun je je zelf niet verplaatsen in personen die denken dat hun onrecht wordt aangedaan.. waar ook ter wereld.

Daar je leeft in een geplaveid landje.

Is Israël momenteel het grootste probleem? Ja, zeker.
Maar leidt het volk onder de terreurwind van Hamas, Ja, zeker (verschillende gedocumenteerde feiten).

Ze zijn geen goede groepering van verzetsstrijders, maak ze dat ook niet. Dat verdienen ze niet..
En shadow heeft daar gelijk in, gelukkig of helaas vallen hun slachtoffers in het niet bij de slachtoffers die Israël maakt momenteel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 09:45

Thesserd schreef:

Nee, dan is het probleem absoluut niet opgelost.

De situatie in Gaza is dan nog steeds onleefbaar, en Israel bezet dan nog steeds gebieden die nooit voor hen bedoeld zijn.

Op dit moment is het dan ook niet 'puur' Hamas die blijft vechten - ze hebben op dit moment een behoorlijk brede steun, enerzijds omdat ze in vrede wilde samenwerken met de andere partij bij de Palestijnen, anderzijds omdat de mensenin Gaza gewoon geen kant op kunnen.

Daarnaast, Hamas vertrekken? Waarheen? Hoe? Het mogen extremisten zijn, maar het zijn wel palestijnse extremisten, daar geboren en opgegroeid... die kun je dus niet zomaar laten 'vertrekken'. Een goed rechtssysteem instellen, dat wel. Mensen berechten, inzetten op vrede, goed onderwijs waardoor mensen zelf leren nadenken en nuance leren zien... dat zijn manieren waarop je er wat mee kunt doen. Maar verwachten dat ze moeten verdwijnen - dat leidt alleen maar tot vernietiging van mensen, dat brengt pas niets goeds.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:10

Hamas "verdwijnt" pas als hun "bestaansrecht" verdwijnt, dat wil zeggen, als de Palestijnen een eigen land hebben waarin ze net als alle andere volken die een eigen land hebben, met respect en gelijkwaardig behandeld worden. Zo lang ze nog in 1 groot concentratiekamp wonen, gaat dat dus niet gebeuren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 12:22

Als Hamas verdwijnt komt er wel weer een andere gek bovendrijven... Kijk naar Isis, die plunderen en moorden zonder muur om zich heen.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:57

Ik denk eigenlijk dat Israël in de toekomst nog veel grotere problemen gaat krijgen, zie hoe ISIS aan het oprukken is.. Brrr..

Shadow, ik kan me alleen maar aansluiten aan jouw post op de vorige pagina.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 16:12

Eens met jullie reacties.
Ik vraag me ook meer en meer af waarom de Gaza zo belangrijk is voor Israel.

Er komen nieuwe verkiezingen dus? Zou mooi zijn als er dan misschien verandering in de zaak komt. Al denk ik dat het grootste kwaad al geschied is. Er is zo veel haat een leed gezaaid...

Al blijf ik er bij dat niet alleen Israel zijn houding moet veranderen. De Hamas zijn niks niet beter. Dat Israel betere verdediging heeft en daardoor veel minder slachtoffers heeft betekent niet dat Hamas dat niet geprobeerd heeft. Lijkt mij...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 21:17

ik sluit me helemaal aan bij de posts van Shadow.
En behalve de Islamitische extremisten, heb je natuurlijk ook de Joodse extremisten. Die zijn geen haar beter. Een extremist is een extremist.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:31

Het lastige vind ik dat ik het verhaal niet helemaal 100% ken en snap. Het filmpje, zoals die gedeeld is op de eerste pagina, is ontzettend informatief, maar natuurlijk ook enorm gekleurd. Als iemand een filmpje zou maken vanuit Israelisch standpunt, zou het er denk ik heel anders uitzien. En dat is het probleem.

Je kunt enkel een mening hebben als je geinformeerd bent, je kunt je alleen informeren als je er bronnen op na slaat. Maar het probleem is, dat dit verhaal zo groot is, dat je bijna geen bronnen erop na kan slaan die niet getint zijn vanuit een bepaalde mening.

Van de week deelde mijn vader een filmpje op facebook over een Jood in Israel, een jonge knul, die opstond en zegt "ik ben het er niet mee eens, en ik wil alleen maar zeggen, dat ze dit niet doen namens mij" ... Vervolgens wordt later in het filmpje hij bruut opgepakt door de politie. Best schokkend, maar andersom zullen die verhalen er ook zijn...

De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:35

Ik vind het echt super dat er hier mensen zijn die de tijd hebben genomen om zich echt in het conflict te verdiepen overigens. Mensen (op Bokt komt dat nog meer over dan in real life, net als op Facebook) volgen de media en gaan klakkeloos achter de eerste de beste staan. "Ik ben voor Israel want die moslims proberen hun land in te nemen" of "ik ben voor de Palestijnen want ze zijn zo zielig". Het is nou eenmaal een conflict wat al erg lang loopt en waar beide partijen fout in zijn geweest.

Wat ik wel erg vind is dat Israel op dit moment overduidelijk gebruik aan het maken is van hun machtspositie. De Gaza kan niks, er is geen water, er is niet genoeg voedsel, en ondertussen blijven zij lekker alle raketten afweren en de halve bevolking neerschieten. Vind gewoon dat het conflict moet stoppen, een permanent staakt het vuren.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:42

Het is gewoon een Multi problematiek, daarom is het ook niet zo eenduidig om een dader aan te duiden.
Maar het grondoffensief is natuurlijk gewoon echt verkeerd, zelfs al sluit je mensen op in een huis boven een belangrijke tunnel.
Dan is het nog altijd de verantwoording van de persoon die bombardeert om een andere oplossing te zoeken.

Even op vorige post reageren, niet alle Hamas strijders zijn Palestijns. Klein puntje verduidelijken :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:43

Shiloh schreef:
Je kunt enkel een mening hebben als je geinformeerd bent, je kunt je alleen informeren als je er bronnen op na slaat. Maar het probleem is, dat dit verhaal zo groot is, dat je bijna geen bronnen erop na kan slaan die niet getint zijn vanuit een bepaalde mening.
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

Je moet natuurlijk gewoon op de eerste plaats gezond verstand gebruiken.
Maar boeken geschreven door professors aan de universiteit en officiële teksten kan je +- naar "waarheid" inschatten.

Zo zijn er veel goede Hamas boeken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:45

Dat wist ik dan weer niet, dat niet alle Hamas strijders Palestijns zijn, interessant!

Ik vind het een dubieus iets, het bombarderen van die tunnels. Van wat ik ervan heb begrepen zijn ze in de eerste instantie gebouwd om levensmiddelen te kunnen smokkelen, omdat heel de Gaza afgesloten was van de wereld. Maar ja, uiteindelijk gaan er dan ook wapens en mensen doorheen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:52

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:24

Citaat:

Ja daar is echt een drama, het ziet ernaar uit dat Israël Hamas koste wat kost uit wil schakelen.

De reden waarom Gaza zo belangrijk voor Israël is, geloof ik, is omdat er ten eerste door zowel Egypte als Israël beweerd word dat er in Gaza wapens gemaakt worden (om Israël mee te vernietigen) en Israël beweert dat veel zelfmoordterroristen uit Gaza Israël binnen kwamen (vandaar de muur). Egypte heeft op zijn beurt ook een muur gezet om de tunnels te blokkeren.

Hamas (die daar de macht heeft) wordt internationaal niet erkend dus de geldstroom werd stop gezet (oa Amerika en veel westerse landen hebben Palestina financieel geholpen om zich te ontwikkelen).

Palestina kreeg het namelijk niet voor elkaar om zijn eigen regering te organiseren en vochten elkaar ook de tent uit met Hamas als 'winnaar' en de andere partij (Fatah) is deels vermoord door Hamas, deels gevlucht. Alleen zit Israël dus niet te wachten op een Hamas als regering in Palestina en met name Gaza, omdat daar dus, volgens Israël, de wapens gemaakt en gesmokkeld worden.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:40

Wat ik vernomen heb ligt het probleem niet alleen in Israël maar ook in omringende landen. Zo is er in Egypte ook een enorme frok tegen Israël ook omdat van hun land een stuk door Israël is ingepikt (hun mening). De haat gaat dan niet om geloof, maar om land of macht. Aan de andere kant als ik al die leuzen hoor ook hier in Nederland dan wordt ik wel bang van die extremisten.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:45

Weet eigenlijk niet hoe het zit met Egypte, deze hebben ook de deuren gesloten voor de Palestijnse. Ook recent enkele tunnels vernield van de Hamas, ik heb mij er nooit in verdiept.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:50

Nic schreef:
Palestina kreeg het namelijk niet voor elkaar om zijn eigen regering te organiseren en vochten elkaar ook de tent uit met Hamas als 'winnaar' en de andere partij (Fatah) is deels vermoord door Hamas, deels gevlucht.

Een deel van de escalatie nu heeft juist te maken met de samenwerking van Fatah en Hamas die nu kwam.

Volgens mij klopt je uitleg in diverse opzichten niet, helaas heb ik nu even geen links om dat mee te onderbouwen. Maar het is zeker niet het hele verhaal.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:22

Ik denk om alles uit te leggen, dat je inmiddels al een boek moet schrijven.
Ik zie de situatie als een spinnenweb.. het is ontstaan om een hoofdreden met tal van zijproblemen in verwikkeld.

In ieder geval vier uur humanitaire wapenstilstand! Hopelijk een begin van veel verlengingen!!!