Minimaatje XXXS: ziekelijk of doodnormaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:49

Nou zo erg vind ik het niet hoor ..

Overigens is XS ook niet per definitie ongezond. Ik heb zelf een aparte bouw, en kan er werkelijk waar niets aan doen. Eet meer dan
mening leeftijdsgenootje maar kom niet aan. Ik kom dus vaak uit bij een XS, en
héél soms zijn die nog wel eens iets te groot. Tegenwoordig word alles veel groter
gemaakt.

Maar zo heb ik ook weer een jurkje die maat L was, en gewoon gepast. En wonder boven
wonder was die ook niet te groot ...

Dus als er vraag naar is, waarom niet? Mensen kunnen er niet altijd wat aan doen hoe
ze geboren worden, en ook die willen graag fatsoenlijke kleding aan :)

Als mensen nou eens gingen nadenken met wat ze zeggen ;)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 19:54

Ik heb een vrij smalle taille en borstomvang, ik ben ook niet heel klein (1.70) maar ik heb toch een
hartstikke gezond gewicht (BMI van 19). Ik zie er ook zeker niet uit als een "wandelend skelet".
Die maten hoeven helemaal niet zoveel te zeggen, het is maar net hoe je bouw is. Toevallig ben ik
vrij smal van boven en van onder juist wat breder.

Ik denk dat het wel fijn is voor kleine, smalle vrouwen om ergens terecht te kunnen. Het lijkt me niet
fijn als je alleen op de kinderafdeling kan slagen. Al kan ik wel begrijpen dat een verkeerde manier
van campagne voeren misschien de indruk kan wekken dat XXXS de perfecte maat is. Een algemene
perfecte maat is er natuurlijk niet, het gaat immers om een combinatie van factoren zoals bouw,
lengte.. Een gezond gewicht passende bij die factoren lijkt me het belangrijkste!

Nadine_S

Re: Minimaatje XXXS: ziekelijk of doodnormaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 20:13

Sjonge wat een gedoe om een kledingmaat(je)... Erg ver gezocht ook dat dit aanzet tot een eetstoornis. Een eetstoornis gaat helemaal niet over eten, cijfers en maten. En juist Proud2bme is nu zo bezig om dat duidelijk te maken aan 'de rest van de wereld.' Natuurlijk zullen er meiden met een eetstoornis zijn die zich als doel stellen in dat maatje te passen, maar diezelfde meiden zullen zich ook wel een ander doel stellen (bijvoorbeeld 164 o.i.d) als xxxs er niet is.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:55

Het verbaasd me dat velen een maat aan een eetstoornis koppelen ...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:23

xEmily schreef:
Het verbaasd me dat velen een maat aan een eetstoornis koppelen ...

Nou ja, als ik 6xl in de winkel zie hangen dan vermoed ik dat de gemiddelde afnemer van die maat wel een ongezonde relatie met eten heeft :o

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:37

Er bestaan mensen die door hun bouw/stofwisseling/aanleg dun/mager zijn.
De mensen die erg dik zijn door hun bouw bestaan niet, en degenen die gezondheidsproblemen hebben zijn er wel, maar die zijn toch in de minderheid.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:55

Arc_En_Ciel schreef:
De mensen die erg dik zijn door hun bouw bestaan niet, en degenen die gezondheidsproblemen hebben zijn er wel, maar die zijn toch in de minderheid.

Eh, ik ben het er mee eens dat mensen dun kunnen zijn door hun bouw, dat ben ik zelf namelijk ook. Maar waarom zouden mensen niet dikker kunnen zijn door hun bouw? Ik heb een vriendin die redelijk breed gebouwd is maar ze is ver van dik...

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:58

DezeNaam schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Eh, ik ben het er mee eens dat mensen dun kunnen zijn door hun bouw, dat ben ik zelf namelijk ook. Maar waarom zouden mensen niet dikker kunnen zijn door hun bouw? Ik heb een vriendin die redelijk breed gebouwd is maar ze is ver van dik...

Je vriendin zal dus niet een hele grote maat hebben, of heel erg vet zijn. Ik bedoel te zeggen dat niemand vet is door zijn bouw. Wel breed, dat ben ik met je eens.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:01

Ja, en als die bredere persoon dan wat bij komt zit je toch ook wel snel rond een grotere maat.
Maar vet door je bouw ben je meestal niet nee, wel als je een slechte stofwisseling heb, door een slecht werkende schildklier (kan je ook te mager van worden trouwens).

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:02

Klopt :j Mijn moeder heeft schildklierproblemen en is daar vroeger ook erg van aangekomen, dus vandaar dat ik ook al noemde dat dik worden door gezondheidsproblemen ook een optie is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:03

DezeNaam schreef:
Ja, en als die bredere persoon dan wat bij komt zit je toch ook wel snel rond een grotere maat.
Maar vet door je bouw ben je meestal niet nee, wel als je een slechte stofwisseling heb, door een slecht werkende schildklier (kan je ook te mager van worden trouwens).

xxxxl ? zit je niet op van gewoon je bouw hoor..
en schildklier vet kan er ook best weer af hoor.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:06

unihorses schreef:
DezeNaam schreef:

xxxxl ? zit je niet op van gewoon je bouw hoor..
en schildklier vet kan er ook best weer af hoor.

Klopt, het kan er ook best weer af, dit is ook bij mijn moeder het geval geweest, maar in de tussentijd zijn die mensen natuurlijk nog steeds wel zo dik door hun gezondheidsprobleem.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:06

Heb ik gezegd dat mijn vriendin XXXL heeft (drie x'en, trouwens)? :+ Of dat mensen van nature XXXL kunnen hebben? Woorden verdraaien is ook een kunst hoor.xD

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:08

Arc_En_Ciel schreef:
Klopt :j Mijn moeder heeft schildklierproblemen en is daar vroeger ook erg van aangekomen, dus vandaar dat ik ook al noemde dat dik worden door gezondheidsproblemen ook een optie is.

Daarom sprak ik ook over het gemiddelde mens want 6xl is natuurlijk wel erg groot en dusdanig dat ik niet denk dat het overgrote deel er niets aan kan doen dat ze alleen daar nog in kunnen passen....

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:10

vuurneon schreef:
Daarom sprak ik ook over het gemiddelde mens want 6xl is natuurlijk wel erg groot en dusdanig dat ik niet denk dat het overgrote deel er niets aan kan doen dat ze alleen daar nog in kunnen passen....

Ja 6xl is inderdaad heel erg groot, ik denk ook niet dat je dat krijgt van gezondheidsproblemen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:26

Ik moet vaak XS, S is gewoon te groot. Heb ook een hele tijd gehad dat ik echt heel blij was dat ik XXS vond (is hier bijna nergens te vinden) want XS was toen gewoon nog net te groot en de gewone kindermaten hadden vaak van die kleren waarvan ik zoiets had dat is gewoon te kinderachtig of die vond ik gewoon simpel weg niet leuk. Daarnaast heb ik het probleem dat (zoals ik zelf altijd zeg) mijn schouders niet zo hoog zijn, en shirtjes met bandjes die niet verstelbaar zijn belanden bij mij altijd zo laag dat mijn bh zichtbaar is.
Ik ben nou eenmaal klein, 1,60 m gok ik. Maar ik ben niet een rank type, daar ben ik heel eerlijk in. Mn buik mag dat wel redelijk slank zijn maar ik heb dikke en vrij korte benen en mn armen zijn ook niet heel dun (erfelijk geloof ik, mn moeder heeft het ook haha), maar omdat mijn benen zo dik zijn moet ik vaak wel een maatje groter met broeken (met als gevolg broeken die te lang zijn en waar altijd een riem omheen moet), en inmiddels draag ik enkelbroeken want die zitten wel op normale lengte bij mij. Moet helaas eigenlijk nog steeds een riem om;
Maar goed ik weet dat er mensen zijn waarbij een broek maat XXS nog net te los zou zitten.. Ik kende iemand die ongeveer even groot was als ik, en ze is gewoon enorm rank van type want ze kan eten wat ze wil maar ze zal nooit echt goed aankomen (haar zus heeft het ook trouwens). Ze eet heus genoeg, maar een maatje XXXS zou ze makkelijk in passen.
Vind het eigenlijk ook zo jammer dat dat maatje nu al een stereotype van eetstoornis krijgt, terwijl er mensen zijn (waarschijnlijk niet heel veel, maar toch) waarvoor dit wel echt een uitkomst is. Als de bedenkers hiervan een gat in de markt zien, dan laat ik ze lekker hun gang gaan.
Vind het totaal niet erg, is soms moeilijk om een XS te vinden omdat het een kleine maat is, dus als er nu een nog kleinere maat komt naast de XXS, komen er misschien wat meer producten in XS
dan is de gemiddelde maat zeg maar wat lager, nu van pakweg xxs-xxxl zijn m/l de middelste maat maar met xxxs erbij wordt dat gemiddelde wat omlaag getrokken

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:29

laraxXxemma schreef:
dan is de gemiddelde maat zeg maar wat lager, nu van pakweg xxs-xxxl zijn m/l de middelste maat maar met xxxs erbij wordt dat gemiddelde wat omlaag getrokken

Ik vroeg me eigenlijk af wat je hiermee bedoelt, bedoel je dat het voordelig is als de middelste maat kleiner is? Er zijn ook mensen die erg blij zijn met de grotere maten he, net zoals jij blij bent met de kleinere maten :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:34

Arc_En_Ciel schreef:
laraxXxemma schreef:

Ik vroeg me eigenlijk af wat je hiermee bedoelt, bedoel je dat het voordelig is als de middelste maat kleiner is? Er zijn ook mensen die erg blij zijn met de grotere maten he, net zoals jij blij bent met de kleinere maten :)

Nee niet over het algemeen, voor mij zou dat dan voordelig zijn haha. Merk toch wel vaak dat ik mijn maat niet kan vinden bij kleren die ik leuk vind en dan ligt er nog wel een XXL bijvoorbeeld.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:37

laraxXxemma schreef:
Nee niet over het algemeen, voor mij zou dat dan voordelig zijn haha. Merk toch wel vaak dat ik mijn maat niet kan vinden bij kleren die ik leuk vind en dan ligt er nog wel een XXL bijvoorbeeld.

Oh op die manier, okee dan snap ik het ja :j

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:05

Toen ik altijd zat te dubben met mijn maat (32 of kleiner) ging ik inderdaad naar de zara. Daar heb ik broeken nog kleiner dan 32. maat 24 is dat. Ik heb maat 25/26.
Zoek het bij de italiaanse en spaanse merken. Dat valt vrijwel altijd "smal". Net als de (wat duurdere) MET broeken. Italiaans. Daar heb ik zowat al mijn broeken van.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:09

Arc_En_Ciel schreef:

Niet dik door je bouw nee. Maar wel doordat je stofwisseling niet goed werkt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:12

Arc_En_Ciel schreef:
vuurneon schreef:

Ja 6xl is inderdaad heel erg groot, ik denk ook niet dat je dat krijgt van gezondheidsproblemen.

Jawel. Het blijkt dat mensen met een dergelijk overgewicht ook bepaalde stoffen in hun stofwisseling missen.

Daardoor herkennen ze honger gevoel niet/minder en is de maag te snel leeg(waardoor ze weer honger hebben)

Ze hebben daardoor het idee dat ze heel weinig eten wat dus niet zo is.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:20

De pech is ook dat het het bij beiden wel aanleg kan zijn maar dat degene met aanleg om dus niet aan te komen, daar vaak blijer mee is dan iemand met de aanleg om snel dik te worden. Ik heb de bouw van mijn moeder en kom dus amper aan. Ik ben nu 24 en het begint er eindelijk een beetje normaal uit te zien. Ik heb 32/34 en ik ben er nu dus erg blij mee dat ik die aanleg heb. Behalve als ik ziek ben of een paar dagen slechter eet. Dan ben ik gelijk 2 kilo kwijt.

Over dat curvy. Ja curves zijn mooi (ik heb ze niet :') ) maar op facebook zijn curves tegenwoordig 100 kilo en meer. Zolang je gezond bent en trots bent op je lichaam, moet je je vooral niet aan "de standaard" van tegenwoordig willen houden. Wees blij met wie je bent. Maat xxxs of maat xxxl. Ben je er niet blij mee, doe dan je best om je doel te behalen en klaag verder niet..

Ook zo irritant vind ik dat plaatje van: "Real men like curves. Only dogs eat bones" ofzo iets. >;)
Dan denk ik wél; dat is door iemand van 120 kilo gemaakt haha. Gelukkig zijn mannen ook verschillend en houdt de ene van tenger en de ander van "curves" ;)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:26

Het punt is natuurlijk het promoten van xxxs...inderdaad xxxl wordt ook niet gepromoot als bijzonder of cool...m ook niet trouwens.
Ik vind het prima dat er kleine maatjes zijn voor kleine vrouwen...maar misschien moeten we de aanduiding xxxs eraf halen...Het is gewoon maat 30 en 32.....
Overigens is xl voor maat 42 eigenlijk ook een verkeerde aanduiding. Het is de meeste standaard maat voor volwassen vrouwen in Nederland. Zijn zij dus allemaal extra large??? Ik zou zeggen mensen bestaan in alle maten....maar hou het gewoon op nummers...geen aanduidingen als extra small of extra large...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 14:28

bethje31 schreef:
Het punt is natuurlijk het promoten van xxxs...inderdaad xxxl wordt ook niet gepromoot als bijzonder of cool...m ook niet trouwens.
Ik vind het prima dat er kleine maatjes zijn voor kleine vrouwen...maar misschien moeten we de aanduiding xxxs eraf halen...Het is gewoon maat 30 en 32.....
Overigens is xl voor maat 42 eigenlijk ook een verkeerde aanduiding. Het is de meeste standaard maat voor volwassen vrouwen in Nederland. Zijn zij dus allemaal extra large??? Ik zou zeggen mensen bestaan in alle maten....maar hou het gewoon op nummers...geen aanduidingen als extra small of extra large...

Ja en hou de nummers bij de maten zoals ze zijn.

Ik had vroeger maat 38 nu 36 terwijl mijn gewicht niet veranderd is.