Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 01:09

Zo zielig voor hans want het probleem begint in het verleden bij zijn ouders.

Dat er veel mensen slechte ervaring hebben met bjz dat snap ik.
Op het moment dat je daar mee in aanraking komt is er vaak al iets gebeurd wat niet in elk gezin voorkomt.
Ik denk dat ze ook steeds meer met dat soort dingen te maken hebben dan vroeger.

Door de media van nu komt er steeds meer terecht op Internet maar dat is vaak ook maar 1 kant van het verhaal.
Daar kan ik niet over oordelen dat is niet aan mij want ik weet niet het hele verhaal.

Wat ik het aller ergste vind is dat het kind de dupe is en dat zijn ouders het niet voor elkaar krijgen om het kind op de 1 ste plaatst te zetten

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 01:32

Ik wil geen eens meer woorden vuil maken om een instantie zoals jeugdzorg.

Heb zelf als kind (vanaf jonge leeftijd) zelf ook te maken gehad met jeugdzorg.
Mijn mening is dan ook dat ik er geen goed woord over kan zeggen als in mijn situatie.

Als ik dit zo zie, loopt de hulpverlening er nog altijd de kantjes vanaf.
Ook al weet ik niet waarom er is ingegrepen bij Hans het is afschuwelijk om hem zo te zien.
Als moeder zijnde zou ik na zulke dagen ook eindeloos en uitgeput zijn en niet meer weten hoe ik me kind ervan moet overtuigen om gewoon mee te gaan.

Ik zie mezelf dan vooral in hans terug en kan me goed in zijn positie plaatsen, kan je wel vertellen dat dat geen pretje is!

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 01:41

Het maakt mij niet uit wat de rede is en hoe de moeder doet. Ik vind dat jeugdzorg Hans niet zo overstuur moet laten worden. Laat hem dan een half uurtje buiten bedaren of iets. Maar op deze manier lossen ze het verre van professioneel op. Het 2de filmpje duurt 15 minuten, dat betekent dat hun al een kwartier lang een kind zwaar overstuur maken en laten worden. Ongeacht hoe de moeder reageerd of wat er vooraf gaat s dit ze te zot voor woorden :n

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 02:02

GOED dat dit gefilmd is zeg! :r
Dat arme kind zeg! Dit is niet de manier..

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 02:13

Jeugdzorg moet altijd schipperen tussen de wetten en regels, de rechten van de verschillende betrokkenen, en wat éigenlijk het beste zou zijn voor het kind. En ik kan me best voorstellen dat er daardoor dingen gebeuren die voor buitenstaanders en betrokkenen niet altijd even makkelijk te begrijpen zijn.

Het is net politiek. Als je probeert alle partijen tevreden te stellen kom je altijd tot een slap compromis en niet tot een daadkrachtige actie. Maar het slappe compromis blijkt vaak ook wel de gulden middenweg te zijn, ook al is geen enkele partij echt tevreden.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:37

Dan alsnog vind ik het persoonlijk belachelijk dat wetten en regels belangrijker zijn dat het psychische welzijn van een kind. En dit is niet alleen op Jeugdzorg gericht. Bij het terechtstellen van criminelen wordt er vaak gesproken van 'verzachtende omstandigheden' en 'ontoerekeningsvatbaarheid'. Dus dat ze daar wel zo soepel met de regels kunnen omgaan en ze hier gewoonweg té strak aantrekken is mij dan ook echt een raadsel.
Veel dingen die bij jeugdzorg gebeuren zijn niet makkelijk te begrijpen omdat het vaak ook niet zo hoort. Overigens vind ik dat er bij meer instanties die met deze dingen of bijvoorbeeld kinderen met autisme slordig gehandeld word. Niet alleen Jeugdzorg doet het slecht.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:05

xJennifx schreef:
GOED dat dit gefilmd is zeg! :r
Dat arme kind zeg! Dit is niet de manier..

Ja, maar je weet niet wat er vooraf en na het filmen is gebeurd. Eigenlijk heb je helemaal niks aan filmpjes als deze, het zegt weinig.

LovingTweety

Re: Jeugdzorg ‘blundert’ bij aangrijpende uithuisplaatsing...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:09

De moeder heeft sinds de geboorte van Hans altijd alleen voor hem gezorgd. Nu met de scheiding wil de vader ineens wel zijn zoon, ondanks dat hij met vakanties wel met zijn andere 2 kinderen (eerder huwelijk) ging maar niet met Hans.
Vader schijnt losse handjes te hebben, maar daar kan ik verder niet over oordelen.
De moeder raakt in paniek, Hans is haar alles en hij wordt haar gewoon af genomen. Alle instanties weten dat de moeder een goede moeder is, dat staat ook overal, maar dankzij de vader moeten ze nu door dit traject.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 09:29

LovingTweety schreef:
De moeder heeft sinds de geboorte van Hans altijd alleen voor hem gezorgd. Nu met de scheiding wil de vader ineens wel zijn zoon, ondanks dat hij met vakanties wel met zijn andere 2 kinderen (eerder huwelijk) ging maar niet met Hans.
Vader schijnt losse handjes te hebben, maar daar kan ik verder niet over oordelen.
De moeder raakt in paniek, Hans is haar alles en hij wordt haar gewoon af genomen. Alle instanties weten dat de moeder een goede moeder is, dat staat ook overal, maar dankzij de vader moeten ze nu door dit traject.

Ken jij ze persoonlijk? :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 09:30

Overigens vind ik het nogal makkelijk gezegd dat jeugdzorg moet voorkomen dat het kind in paniek raakt. Als de moeder haar emoties zo hoog op laat lopen dan is het logisch dat het kind in paniek raakt, wat je als medewerker ook doet.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:32

Vjestagirl schreef:
LovingTweety schreef:

Min of meer, ja.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 09:33

LovingTweety schreef:
Vjestagirl schreef:

Min of meer, ja.

Dat moet naar zijn, om je vrienden hier doorheen te zien gaan.

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:39

Het gaat mij om de manier waarop, het gaat maar door en door en van moeder kun je niet verwachten dat zij de situatie oplost, zij is in paniek. Natuurlijk maakt ze de situatie nog erger, maar geloof me, dat zou ik ook doen, ik zou ze ook niet rustig mijn kind meegeven, nooit! Waarom is er geen psycholoog aanwezig, ipv van een jeugdzorgmedewerker die ook niet is toegerust om dit goed op te lossen, dat is duidelijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 09:44

KaiKarine schreef:
Het gaat mij om de manier waarop, het gaat maar door en door en van moeder kun je niet verwachten dat zij de situatie oplost, zij is in paniek. Natuurlijk maakt ze de situatie nog erger, maar geloof me, dat zou ik ook doen, ik zou ze ook niet rustig mijn kind meegeven, nooit! Waarom is er geen psycholoog aanwezig, ipv van een jeugdzorgmedewerker die ook niet is toegerust om dit goed op te lossen, dat is duidelijk!

Er staan 2 jeugdzorgmedewerkers bij, misschien is een van hen psycholoog?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:44

NathalietjeB schreef:
ik kon er wel om janken puur omdat t jongetje ook aangaf bij moeders te willen blijven.
als de situatie zo ernstig had geweest had t kind denk ik niet bij moeder willen blijven lijkt mij zo

Kinderen willen ook blijven wanneer ze lichamelijk, geestelijk en/of seksueel mishandeld/ misbruikt worden.
Kinderen zijn wat dat betreft net honden, oneindig trouw.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:50

Normaal reageer ik niet op zulke topics omdat ik me zelf graag in het midden hou.
Ik ken persoonlijk zelf de 2 kanten van jeugdzorg.
En wel geleerd me in zulke dingen niet te mengen want het komt 10 keer terug in je gezicht.

In hoevere jeugdzorg hier schuld aan heeft kan je niet uit t filmpje opmaken.
Ik persoonlijk vind dat het anders, minder stresvol had gekunnen.
Jeugdzorg had hier wel voor moeten zorgen, je kan niet van een moeder verwachten op dat moment kalm te bijven, dat kan gewoonweg niet!

Dat jeugdzorg niet altijd naar kinderen luistert is waar, maar vaak ook wel, en in mijn situatie beide kanten ook gezien.

Overigens dat het jongentje bij zijn moeder wil blijven is kind eigen , hoe erg ook, een kind zou nooit bij zijn ouders weg gehaald willen worden, zoals hier boven ook gezegd wordt oneidnige trouw voor je ouders.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:50

Heb ook geen goed woord over voor jeugdzorg :n . Denk dat het grootste probleem nog niet eens de werknemers zijn maar meer de organisatie. Als de hoeveelheid geld bepaald zou worden door het aantal gezinnen die ze weer op de rails zouden krijgen i.p.v. door het aantal ots en uhp, zou het systeem al positief veranderen. Is toch best erg dat hier zo veel meer kinderen uit huis worden geplaatst dan in andere landen.

Denk dat ik zelf in de plaats van de moeder in het omgangshuis anders had gereageerd. B.v. voorgesteld had mee te gaan naar de vader en er bij te blijven (gewoon op een stoel in een hoekje van de kamer gaan zitten).

Vind dat de moeder bij de uithuisplaatsing nog rustig blijft, weet niet of ik dat zou kunnen... .

Uit huis plaatsen zou het aller laatste redmiddel moeten zijn, maar ken helaas genoeg gevallen waar het onterecht is gebeurd.

Wat het filmen betreft, zou het zeker ook hebben gedaan. Altijd alles filmen en geluidsopnamen maken in dit soort situaties, zodat je bewijs hebt wat er precies gebeurd is.

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:58

Jeugdzorgmedewerkers zijn HBO opgeleid, meestal SPH, maar zeker geen psychologen. Ik vind zelf de hele situatie schrijnend, in beide filmpjes, er is niemand die op een juiste manier de leiding neemt. Sterker nog, door het optreden verergert de hele situatie alleen maar. Hoe de achtergrond van dit verhaal ook moge zijn, de wijze waarop dit wordt uitgevoerd is in mijn ogen traumatiserend voor het kind en dat kan niet!

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:01

Uiteraard ontzettend schrijnend voor het ventje, zoiets zou geen enkel kind moeten meemaken echt afschuwelijk. Echter vind ik ook dat er vanaf een filmpje niet beoordeeld kan worden wat de situatie is en of deze al dan niet terecht is. Ik vind wel dat hier behoorlijk pittig wordt gereageerd op bureaujeugdzorg. Ze zullen echt niet alles goed doen maar uiteindelijk is het toch echt de rechtbank die de laatste klap geeft bij een uithuisplaatsing/ OTS. Bureaujeugdzorg heeft een adviserende rol en geen beslissende.

Wij hebben een pleegkindje (neefje) die via een OTS bij ons zit en onlangs heeft de rechtbank besloten dat hij nog een jaar langer blijft. Het had ook maar zo anders kunnen gaan. En ja ons neefje wil ook dolgraag bij zijn papa en mama zijn en zij houden ook ontzettend veel van hem. Voor het kind is de situatie thuis ook niet abnormaal omdat hij niet beter weet (dat is nu na anderhalf jaar wel anders). De eerste tijd was hij ook echt van de leg na een bezoekje van zijn ouders en dat lag dan wel meestal aan de ouders. De meest ideale situatie voor een kind is natuurlijk opgroeien met beide ouders in zijn/ haar leven. Maar soms gaat dat gewoon niet, ondanks alle liefde die er is tussen kind en ouders.

Ik ben met momenten ook niet blij met het bureaucratische geemmer bij jeugdzorg maar ik ben wel blij dat dit soort instanties bestaan want ieder kind heeft het recht om veilig op te groeien. En natuurlijk gaan er dingen mis maar speel dan niet alleen die zwarte piet naar bureau jeugdzorg.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 13-06-14 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:02

Kinderombudsman: " Een grondige reorganisatie en kwaliteitsverbetering is noodzakelijk. Liever minder gekwalificeerde hulpverleners dan veel prutsers op dit zo gevoelige terrein. Het antwoord op de vraag van de Kinderombudsman is volmondig: “Ja, de zorg over de Jeugdzorg is gegrond”.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:04

Precies, de jeugdzorg ja....dat is niet alleen Bureau Jeugdzorg (of Bureau Kindzorg zoals het tegenwoordig heet).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:10

Het kind had trouwens wel geblurred mogen worden. Zo zichtbaar herkenbaar in beeld lijkt me niet verstandig.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 10:14

Cayenne schreef:
Het kind had trouwens wel geblurred mogen worden. Zo zichtbaar herkenbaar in beeld lijkt me niet verstandig.

Moeder heeft het zelf geplaatst, net als de naam van het jong :)

KaiKarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:15

Het jong??? De jongen bedoel je denk ik?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 10:17

Vjestagirl schreef:
Cayenne schreef:

Moeder heeft het zelf geplaatst, net als de naam van het jong :)

Dat weet ik, en juist daarom vind ik het onverstandig. Ik zou daar als moeder voorzichtiger mee zijn.