Twee 12-jarige meisjes opgepakt wegens steekpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Re: Twee 12-jarige meisjes opgepakt wegens steekpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:44

Nee, dat zijn ze dus niet. :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:49

lezen is moeilijk; ik zeg dat ze idd voor de wet geen moordenaars zijn...en ja puur klinisch gezien zijn ze dat ook niet.

Maar het hele verhaal en hoe de meiden gehandeld hebben, maakt dat veel mensen hun toch zien als moordenaars...of het slachtoffer het red of niet.

Dat jij het daar niet mee eens bent; alla, neemt niet weg dat velen er wel zo over denken....en ik denk de ouders van het slachtoffer en slachtoffer zelf al helemaal er zo over denken

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:54

Ik kan prima lezen hoor, maar jij hebt je post aangepast. :+

Het zijn inderdaad geen moordenaars. Ik denk dat de meesten het daar over eens zijn maar veel mensen hebben geloof ik niet door dat het slachtoffer het overleefd heeft.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 04-06-14 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:55

Ik had hem alleen maar aangepast omdat ik wat wilde toevoegen om het compleet te maken
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 04-06-14 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:55

Ja, dan moet je mij dus niet gaan verwijten dat lezen moeilijk is. :')

Edit: jij zegt "Ja volgens de wet hebben ze een poging gedaan en zullen ze idd niet veroordeeld worden als zijnde moordenaars, maar laten we eerlijk zijn; dat zijn ze wel." Nou nee, dat zijn ze dus niet...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:57

tja ik had nog niet gezien dat er al weer gepost was door iemand anders...maar zelfs zonder mijn aanpassing was het al heel erg duidelijk wat ik bedoelde.

Mijn aanpassing bestaat namelijk alleen maar uit het gedeelte hoe de 2 meiden gehandeld hebben...de rest stond er al. aanpassing begint namelijk bij 'de steker etc'

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 11:59

Met/zonder aanpassing, het zijn geen moordenaars zo simpel is het. Niet alleen volgens de wet maar ook volgens de definitie van het woord. Je kan er van vinden wat je wilt maar dat heeft er weinig mee te maken.
Ja, gevoelsmatig maakt het misschien minder uit, want ze hebben een poging gedaan. Maar ik heb het idee dat er vooral veel mensen zijn hier die denken dat het slachtoffer ook echt dood is.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:06

zucht nogmaals; ja idd ze zijn geen moordenaars. Het enige wat ik zeg is, hoe ik zie waarom een aantal mensen de daders toch moordenaars noemen. En is nu ook het laatste wat ik erover zeg in deze mini discussie.

Ja je hebt gelijk; ze zijn geen moordenaars...........................................but not for lack of trying

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 14:32

xSlvna schreef:
Oh god wat zijn sommige kinderen ziek. Die zou je toch het zelfde moeten doen... Zieke kindertjes die het zijn. Volgens mij zou ik het huis niet meer uitkomen.

Ik begrijp ook echt niet hoe iemand kinderen en dieren pijn kan doen. Ik snap het niet, echt niet. Heb dan ook 0,0% empathie voor mensen die het wel kunnen én doen.

Maar met zieke kindertjes pijn doen (levenslang opsluiten of hetzelfde terug doen) heb je dus niet zo'n moeite?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:00

Dat het meisje het overleefd heeft is niet omdat ze weinig gestoken is of omdat de dader ineens spijt kreeg. Maar alleen maar een wonder.

Dat het daarom geen moord is klopt wel, maar dat veranderd niets aan de voorbedachte rade en de gruwel van de daad zelf.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:08

Hangt ze 60 jaar boven het hoofd las ik vandaag.
Pff dat die meiden op zo'n gedachte komen....

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:11

Nikass schreef:
Maar met zieke kindertjes pijn doen (levenslang opsluiten of hetzelfde terug doen) heb je dus niet zo'n moeite?

Neen, eigenlijk niet.

Wie de bal kaatst...

Kind of geen kind, kijk ik heb het niet over kinderen die 'per ongeluk' de trekker overhalen en iemand dood schieten en zich van niks bewust zijn. Maar een poging tot moord, mét voorbedachte rade...? :r

Als je zo iets een jaar lang (!!!) gaat plannen en dan uitvoert is het niet direct minder ernstig omdat de poging mislukt is. Ik weet het niet, kan ze niet zielig vinden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:55

En wat als er hier nou meer in het spel is? Mentale problemen, etc? Iets in de opvoeding?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:08

Het blijven wel kinderen XSlvna, zij zijn nog niet dusdanig ontwikkeld dat zij alles hebben overzien.

65 jaar lijkt mij voor geen van de partijen goed.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:40

xSlvna schreef:
Nikass schreef:

Neen, eigenlijk niet.

Wie de bal kaatst...

Kind of geen kind, kijk ik heb het niet over kinderen die 'per ongeluk' de trekker overhalen en iemand dood schieten en zich van niks bewust zijn. Maar een poging tot moord, mét voorbedachte rade...? :r

Als je zo iets een jaar lang (!!!) gaat plannen en dan uitvoert is het niet direct minder ernstig omdat de poging mislukt is. Ik weet het niet, kan ze niet zielig vinden.

Het is alleen een beetje tegenstrijdig dat je aangeeft dat je het zo vreselijk vindt als iemand een kind pijn doet. Maar onder bepaalde omstandigheden mag dat dus blijkbaar wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:44

Er zit ook wel een verschil tussen 'gunnen' en het zelf doen. Sommige mensen die dieren of mensen echt mishandelen, gun ik dezelfde pijn. Die zou ik wel willen mishandelen. Maar kunnen, ik weet wel bijna zeker dat ik dat niet kan..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 19:53

Dat is niet waar het omgaat. Het is de tegenstrijdigheid in de bewering van xSlvna

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:27

Sta er van versteld hoe 2 meisjes van 12 zo zijn doorgedraaid... :\

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 22:41

Selka schreef:
Het blijven wel kinderen XSlvna, zij zijn nog niet dusdanig ontwikkeld dat zij alles hebben overzien.

65 jaar lijkt mij voor geen van de partijen goed.

Ze zijn ontwikkeld genoeg om iemand neer te steken, en dan nog niet 1 keer ook. Dus nee opsluiten en nooit meer vrij laten. Mensen verdienen een 2e kans, maar bij iemand bewust doden of poging tot doden hoeft er van mij geen 2e kans meer.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:39

Maar zij zijn toch nog niet volledig ontwikkeld? Die hersenen zijn nog niet uitgegroeid. Hoe kun je ze dan voor de rest van hun leven opsluiten? Zij hebben deze gevolgen nooit overzien.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:41

Nou en.. Dan overzien andere het wel voor ze, dit is het gevolg.

Zo meteen bedenken ze over een paar jaar weer iets, wat ze niet overzien. 'Niet overzien' is toch geen rede om aan te nemen dat het wel goed komt?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:44

Ik vind dat jijzelf je rechten verpest als je andere mensen hun rechten afneemt.

Iedereen heeft recht op een veilig bestaan, neem jij als Jantje het leven van Pietje af, heb jij, Jantje, geen rechten meer. Als Kees Jantje dan opsluit, levens lang, heeft Kees niks van Jantje afgenomen, want Jantje had geen rechten meer.

Even heel droog uitgelegd, als ik het op een andere manier doe is het moeilijk te volgen.

Ik vind het gewoon moord (en ik weet dat het volgens de wet geen moord is en ook niet volgens de definitie van het woord) maar het is gewoon een mislukte moord (poging tot moord), ik zie niet in waarom een poging minden bestraft zou moeten worden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:46

Ik vind dit echt heel heftig hoor voor een 12 jarige, ik speelde nog met barbie poppen, en ruziede met een vriendinnetje over wie welke 'paardjes'mochten verzorgen. Maar om haar neer te steken is bij mij nog nooit opgekomen. Laat staan je plan ontwikkelen, je slachtoffer meelokken en dan nog de beslissing maken om diegene neer te steken. En alsof dat nog niet erg genoeg is nog ook helder genoeg zijn om tegen het slachtoffer te zeggen dat ze moet blijven liggen in de hoop dat ze dood bloed.
Dat de hersenen nog niet voldoende ontwikkeld zijn ok dat zou een feit kunnen zijn (ben daar niet in thuis moet ik zeggen), maar een 12 jarige snapt wat goed en wat fout is, en de meeste gruwelen denk ik al bij een horror op tv. Het idee alleen al om iemand met een mes neer te steken krijg ik al helemaal de kriebels van, maar als een 12 jarige dit bijna koelbloedig doet geloof ik er niet in dat dat nog goed komt.

Kijk naar de andere moord die hier in dit topic ook beschreven was, hoeveel (belasting) geld daar wel niet in gestoken is om diegene tot 3 of 4 keer toe een nieuw leven te bieden, en maar blijven verpestten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 09:48

Over het niet kunnen overzien van daden kan ik nog wel wat kwijt.
Heb ooit lang geleden regelmatig een half brood wat klaar lag voor ons huishouden uitgehold.
'S nachts de schuif van de kolen kachel omhoog gezet. Vlak voor een rijdende auto oversteken en meer van dit soort ongein.
Jaren later drong het tot mij door wat ik had gedaan. Dat mijn mams toen enigszins ontstemd was laat zich raden.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 10:03

Het zijn kinderen van twaalf. Hoeveel twaalfjarigen kennen jullie die volledig ontwikkeld zijn? Die zelfstandig zouden kunnen wonen, die goed over lange-termijngevolgen na kunnen denken, die op hetzelfde niveau functioneren als volwassenen?

Ik géén.

Dat ze iets vreselijks hebben gedaan verandert dat niet. Het zijn kinderen, een term die ooit bedacht is precies om ze te onderscheiden van volwassenen. Lange-termijngevolgen overzien is één van de laatste ontwikkelingen die de hersenen doormaken, pas als je begin 20 bent. Dat is ook de reden dat pubers vaak onbezonnen dingen doen - ze kunnen de consequenties van hun gedrag nog niet volledig doorgronden. Hoe zich dat uit is afhankelijk van persoonlijkheid en omstandigheden, het feit dat het ene kind dus heel volwassen lijkt is geen bewijs dat ze dat allemaal zijn. Er zit op die leeftijd nog een enorm verschil in denkniveau tussen de één of de ander.

Wat is er op tegen om ze nog een kans te geven? Wie wordt er beter van als ze levenslang opgesloten worden zonder enige kans om zichzelf nog te bewijzen? Daar wint toch niemand iets mee? Terwijl, als je ze een behandeling biedt en op hun 18e gaat kijken of ze veilig kunnen starten met een re-integratietraject, dan kunnen ze wellicht de rest van hun leven nog iets bijdragen aan de maatschappij. Nogmaals: er zijn meer voorbeelden van kindmoordenaars (ook een meisje wat haar ouders heeft vermoord, bijvoorbeeld) die na een intensieve behandeling een regulier leven op hebben gebouwd.

xSlvna: ik vind jouw redenatie heel erg ongenuanceerd, en er zijn tig voorbeelden te bedenken waarin het niet zo eenvoudig ligt. Om er eentje te geven: wat als ik in een psychose iemand om het leven breng? Maar goed, ik vind jou wel vaker érg hard reageren naar groepen of individuen die jij als 'fout' of 'zwak' beschouwt. Of dat het overschreeuwen van onzekerheid is of gewoon omdat je zo in het leven staat weet ik niet, maar ik wil maar zeggen dat het leven niet altijd -vaker niet dan wel, zelfs- zo rechtlijnig en overzichtelijk is als jij soms lijkt te denken.