Het sociale leenstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Re: Het sociale leenstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:45

Ik vind ook dat de staat wel wat milder mag zijn. Veel mensen zijn bang om meteen ik een grote schuld terecht te komen. Sommige mensen hebben wel geld zorgen, dan kan ik me dat goed voorstellen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:43

Bizzybijtje schreef:
Geld en motivatie is niet hetzelfde. Als student is het imo gewoon niet mogelijk om genoeg te werken om je studie te bekostigen maar daarnaast wel voldoende tijd overhouden om weer 30 tentamens te moeten maken.

30 tentamens? Dat is wel een beetje overdreven. Daarnaast hoeven ze niet de gehele studie direct te betalen, maar is er gewoon optie om gebruik te maken van het sociale leenstelsel. Dus studeren is gewoon een optie lijkt me?

Elevien schreef:
Maar 10.000en euro's schuld hebben als je van school af komt is niet relaxt! En als je dat tot je pensioen mag gaan afbetalen... ;(

Tot je pensioen afbetalen? Wederom, beetje overdreven.

chamion schreef:
Ik vind (ongeacht het lange aflostermijn) het belachelijk dat mensen zo snel in de schulden worden gedwongen. Alsof het begin van je opleiding/werk/eigen huis/enz. nog niet heftig genoeg is.

Eeeeh dwingen?? Je bent toch niet verplicht om te studeren?!

Waarom is het zó raar om je eigen geld in je eigen opleiding te investeren? Waarom vinden wij dat de overheid daar verantwoordelijk voor is?

Ik vind het top dat ze de kwaliteit van de studies gaan bekijken en daarin gaan investeren, ipv ervoor betalen dat iedereen gratis kan studeren.

LisaFaded schreef:
Nou leuk zeg. Elke student die nu gaat studeren begint dus met werken om zijn schuld af te lossen.
Ben je klaar met studeren en wil je gaan samen wonen. Zit je met je schuld.

En waarvoor? Alleen om hun eigen hachje te redden in Europa.

Het is in andere landen met zo'n systeem heel gewoon dat ouders een beetje sparen en dat kinderen zelf vooraf of in de zomers werken. Dus beginnen met werken om je schulden af te lossen hoeft helemaal niet, kinderen en hun ouders kunnen zich daar een beetje op voorbereiden.

TammyVN schreef:
Studeren is zeker een prachtige investering. Maar ik weiger al mijn hele studie te lenen (ook op het mbo heb ik de gedurende 4 jaar geen lening afgesloten). Ik wil namelijk niet afstuderen met een schuld, ik wil niet vast komen te zitten aan zoiets. Ik heb 1 jaar gewerkt en collega's waren al tien jaar hun studie schuld aan het afbetalen en baalde hier vreselijk van. Ik wil dit koste wat het kost voorkomen. En nu word iedereen ineens VERPLICHT om te gaan lenen en dat vind ik echt schandalig..

Je hoeft niet te studeren he :) Je kunt na de middelbare school ook gewoon lekker gaan werken :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:59

@martine_r: dus omdat iemand keihard knokt en het ver schopt mag hij ineens wel.zijn eigen studie betalen, had hij/zij maar niet zo zijn best moeten doen? Dat vind ik pas oneerlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:01

Inderdaad doubtless. Je hebt helemaal gelijk. Laten we maar met zijn allen gelijk na de middelbare school gaan werken, dan is het probleem opgelost.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:03

Salsa schreef:
Dit is een ramp voor de toekomst. We zullen veel minder kennis in huis hebben om onze bedrijven goed te managen en onszelf te verzorgen.

Ik heb een dochter van 2 en zoon van 3 mnd. En aangezien ik ze niet hun zelfstandig leven in wil sturen met gemiddeld 20000 schuld zal ik nu al moeten sparen. Maar waarvan? Ik ben mijn baan kwijt en ons huis staat onder water. Wellicht nog 15 jaar op onze te kleine koopflat blijven. En dan hebben wij nog tot nu toe allebei een, zoals ze dat noemen, boven modaal inkomen. Betekend niet dat wij veel meer overhouden hoor. Wij verdienen niet veel meer dan modaal maar betalen net wel overal zelf voor.

Kinderbijslag apart op een rekening zetten en daar kunnen ze prima van studeren. Levert zo'n 15000 euro per kind. Studie kost zeg 2000 per jaar, dus als ze het keurig doen ben je 8000 kwijt, reken voor het gemak maar 10.000 en dan houd je zelfs nog geld over van het potje.
(Even snel gerekend natuurlijk)
Kinderen kunnen uiteraard ook zelf werken en meebetalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:06

Bizzybijtje schreef:
Inderdaad doubtless. Je hebt helemaal gelijk. Laten we maar met zijn allen gelijk na de middelbare school gaan werken, dan is het probleem opgelost.

Dan mis je het punt; het gaat erom dat het een keuze is. Niemand hoeft te studeren, je mag het en qua hoogte collegegeld kan het ook. Het is ook maar wat je zelf wilt; als iemand nu al roept; 'ik weet niet of ik wo wil doen omdat ik bang ben geen stufi te krijgen en liever op het hbo blijf' dan is dat ook een keuze. Persoonlijk zou ik het er wel voor over hebben, maar een ander misschien niet.

Overigens vind ik lenen voor een studie ook geen schande.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:11

gekvanfleur schreef:
@martine_r: dus omdat iemand keihard knokt en het ver schopt mag hij ineens wel.zijn eigen studie betalen, had hij/zij maar niet zo zijn best moeten doen? Dat vind ik pas oneerlijk..

Wie zegt dat mensen met normale of lagere inkomens niet keihard knokken dan? Soms heeft 'het ver schoppen' ook met geluk te maken, of met connecties die je familie heeft.
Als je gewoon normaal verdient hoef je het niet terug te betalen.
Verdien je veel, en kun je 3x per jaar op vakantie of een dure auto kopen; dan zou het niet zo'n problem voor je hoeven zijn om het terug te betalen.

Heeft niet altijd iets met 'knokken' of 'hard werken' te maken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:14

chamion schreef:
Ik vind (ongeacht het lange aflostermijn) het belachelijk dat mensen zo snel in de schulden worden gedwongen. Alsof het begin van je opleiding/werk/eigen huis/enz. nog niet heftig genoeg is.

Ook ik heb een studieschuld. Waarom, omdat mijn studifi niet voldoende was om de reiskosten te dekken, laat staan mijn schoolspullen. Toen we (ik en mijn ouders) daar een opmerking over maakte in 2004/2005 kwamen we erachter dat ze keken naar de fin. situatie van 4 jaar daarvoor (dus 2000/2001)
Toen waren mijn beide ouders grootverdieners. Dus dachten ze dat wij alles wel konden betalen. Echter is mijn vader daarna gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt en mijn moeder was haar baar kwijt geraakt. Dus konden we de kosten juist niet betalen. Daardoor moesten we noodgedwongen bijlenen. Ik had maar 50 tot 70 euro per maand extra nodig. Echter keken ze toen wel naar de huidige fin. situatie en kreeg ik de maximale lening tot mijn beschikking. Dit was een bedrag van ruim 500 euro per maand. Wat is dus totaal niet nodig had, en wat mij dus ook niet kwijtgescholden zou worden. Nu 10 jaar later heb ik een schuld van ruim 7.000 euro staan die ik elke maand braaf afbetaal. Zelfs nu ik mijn baan kwijt ben blijf ik betalen (want als ik het stop zet gaat het bedrag door de rente weer stijgen)

Ik had liever gezien dat ze beter keken naar de situatie waarin mensen zitten en dan een persoonlijke studifi regelden. Zodat je niet te veel kreeg en dus ook geen schuld zou opbouwen. Dat zou ook geld hebben bespaard. Maar wat is gebeurt is gebeurt. Helaas voor mij betekend dat nu dat ik mezelf niet kan om/bij-scholen want dat is nu te duur geworden voor mij.

Hier wil ik toch even op inhaken, je ouders hadden toendertijd middeling van inkomen aan kunnen vragen waardoor je wel in aanmerking voor een aanvullende beurs was gekomen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:20

Martine_R schreef:
gekvanfleur schreef:

Wie zegt dat mensen met de wat lagere inkomens niet keihard knokken dan? Soms heeft 'het ver schoppen' ook met geluk te maken, of met connecties die je familie heeft.
Als je gewoon normaal verdient hoef je het niet terug te betalen.
Verdien je veel, en kun je 3x per jaar op vakantie of een dure auto kopen; dan zou het niet zo'n problem voor je hoeven zijn om het terug te betalen.

Heeft niet altijd iets met 'knokken' of 'hard werken' te maken.

Ik vind het een rare gedachte. Geluk bestaat niet meer op een bepaald niveau. Een bedrijf op geluk draaiende houden is niet te doen. Connencties zijn handig, maar opnieuw kun je op een bepaald niveau het daar niet meer van hebben. Dan kun je alleen jezelf hebben. Dan vind ik dat ze de hulp aan de lagere inkomsten ook moeten afschaffen: rijken hebben dus blijkbaar geluk en mogen daarvoor betalen, hebben de arme pech en zien maar dat ze zich redden. Is gewoon discriminatie dit

Ik ben trouwens niet rijk, maar vind het zo'n gekke gedachte. :D

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:21

Geluk heeft er echt wel mee te maken.
Op de juiste moment op de juiste tijd zijn, natuurlijk is hard werken een vereiste. Maar het moet ook gewoon meezitten...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:29

Furrow schreef:
Geluk heeft er echt wel mee te maken.
Op de juiste moment op de juiste tijd zijn, natuurlijk is hard werken een vereiste. Maar het moet ook gewoon meezitten...

:Y) op de juiste tijd en plek..dan ben je misschien aangenomen..maar dan nog moet je het bedrijf of wat dan ook zien te leiden en dat heeft niets met mazzel te maken..

Hoe komen mensen toch bij het idee dat rijk zijn geluk is. :Y)

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:33

Oei.. Wat een klap zeg :( Ergens begrijp ik de keuze wel, de studiefinanciering kost erg veel geld. Ik vraag me alleen af of het collegegeld zo hoog blijft. Dat studeren alleen voor de rijken wordt, ben ik het niet mee eens. Iedereen krijgt de kans om te gaan studeren, met een lening. Natuurlijk heb je dan een grote schuld, maar als je later klaar bent met studeren kun je die op het gemak terug betalen. Daarnaast kunnen studenten vakantiewerk doen of een bijbaan nemen, vind persoonlijk dat er bitter weinig studenten werken naast hun studie :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:37

Het hele Nederlandse systeem is dan discriminerend want rijken betalen ook meer belasting.
Het hoort nu eenmaal bij een zorgstructuur.

De conclusie die je trekt van dat rijken dan blijkbaar geluk hebben is verkeerd. Dat heb ik ook nooit gezegd. Veel rijken werken ook hard voor hun geld, maar dat wil niet zeggen dat anderen dat niet doen.
Waarom kunnen zij hun studie niet terug betalen als ze het amper in de portemonnee voelen?
Laatst bijgewerkt door Monchou op 29-05-14 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:38

xMercury schreef:
Oei.. Wat een klap zeg :( Ergens begrijp ik de keuze wel, de studiefinanciering kost erg veel geld. Ik vraag me alleen af of het collegegeld zo hoog blijft. Dat studeren alleen voor de rijken wordt, ben ik het niet mee eens. Iedereen krijgt de kans om te gaan studeren, met een lening. Natuurlijk heb je dan een grote schuld, maar als je later klaar bent met studeren kun je die op het gemak terug betalen. Daarnaast kunnen studenten vakantiewerk doen of een bijbaan nemen, vind persoonlijk dat er bitter weinig studenten werken naast hun studie :)

Dat komt ook omdat er amper werk is. Jullie doen er zo heerlijk makkelijk over, wordt spontaan misselijk van al die reacties hier. Niks persoonlijks overigens.

Ik ben heus wel voor investeren in je toekomst, dat vind ik an sich nog niet eens het probleem. Maar dan moet je er wel wat voor terug krijgen. Waar gaat al dat geld heen wat er nu bespaard wordt? Zal voor een groot gedeelte wel weer 'verdwijnen' in een hoge raad of iets dergelijks. En wat voor baan kansen heb je nu eigenlijk, als HBO-er? In veel takken is er bar weinig te vinden.

Aan de andere kant, er zullen nu toch minder mensen gaan studeren, waardoor de afgestudeerde HBO-ers meer kans hebben op een baan op niveau, en de MBO-ers hun kansen ook weer hoger liggen omdat hun banen niet meer worden 'afgepakt' door HBO-ers die niks op hun niveau kunnen vinden.

Hoop dat het goed uitpakt in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:38

Hm, ik vind het ansich prima dat het een sociaal leenstelsel wordt. Studenten kunnen het binnen 35 jaar afbetalen, dat lijkt me prima te doen.
Wellicht dat studenten nu wat beter gaan nadenken over welke studie ze willen doen, en niet 5 keer switchen. Ook hoop ik dat een heel aantal studenten wat beter met geld om zal gaan. Er zijn nu zoveel studenten die lenen en het geld over de balk smijten in de kroeg of in de winkels voor een mooi nieuw jurkje, 5 keer per week.

Wat ik wel ontzettend jammer vind is dat veel studenten hierdoor minder ontwikkeld zullen zijn dan de studenten die de afgelopen jaren zijn afgestudeerd. Zij liepen door nevenactiviteiten zoals een studentenvereniging, stages, commissies en besturen vaak studievertraging op. Nu is dat wat duur.
Jammer voor de ontwikkeling van de studenten. Ik zou een advocaat van pak m beet 22 jaar nog niet serieus nemen als had ie het graag.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:56

Jiskaa schreef:
Ik ben heus wel voor investeren in je toekomst, dat vind ik an sich nog niet eens het probleem. Maar dan moet je er wel wat voor terug krijgen. Waar gaat al dat geld heen wat er nu bespaard wordt?

Je doet net alsof je vanzelfsprekend recht hebt op dat geld van de stufi. Waar komt dat idee vandaan?
Daarnaast, als je niet weer wat je terug krijgt van de investering in je toekomst moet je misschien nog even twee keer nadenken... Je gaat toch studeren met een doel? Je investeert in jezelf door te gaan studeren en dat doel te behalen. Dat krijg je er dan toch voor terug?
Laatst bijgewerkt door Doubtless op 29-05-14 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:56

Als er veel minder mensen gaan studeren dan heeft de BV Nederland over 10, 20 jaar een heel groot probleem. Belastinginkomsten zullen flink terug lopen want het aantal hoogopgeleide en goed verdienende mensen zal snel terug lopen. Als het zo is dat veel studenten de wijk nemen naar het buitenland en daar blijven hangen omdat ze een relatie en werk daar vinden dan gaat ook veel kennis voor Nederland verloren. De mensen die in de toekomst ons land drijvend moeten houden doordat ze een goed salaris hebben en dito belasting betalen zullen er steeds minder zijn waardoor de lasten voor de hogere inkomens nog verder toe zullen nemen en daar komt het afbetalen van een studieschuld ook nog eens bij. Dan zit de kans er in dat pensioenen, AOW, WW, uitkeringen nog veel verder gekort zullen worden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:58

Maar het valt nog te bezien hoe sterk het aantal studenten daadwerkelijk per 2015 daalt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:02

Doubtless schreef:
Maar het valt nog te bezien hoe sterk het aantal studenten daadwerkelijk per 2015 daalt.

Je moet denk ik niet kijken naar wat begint maar over 4 tot 6 jaar hoeveel heeft de eindstreep gehaald en diploma op zak. En dat in verhouding met wat nu begint/begonnen is en de eindstreep haalt

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:03

Doubtless schreef:
Jiskaa schreef:
Ik ben heus wel voor investeren in je toekomst, dat vind ik an sich nog niet eens het probleem. Maar dan moet je er wel wat voor terug krijgen. Waar gaat al dat geld heen wat er nu bespaard wordt?

Je doet net alsof je vanzelfsprekend recht hebt op dat geld van de stufi. Waar komt dat idee vandaan?
Daarnaast, als je niet weer wat je terug krijgt van de investering in je toekomst moet je misschien nog even twee keer nadenken... Je gaat toch studeren met een doel? Je investeert in jezelf door te gaan studeren en dat doel te behalen. Dat krijg je er dan toch voor terug?

Tsja dat weet ik eigenlijk niet. Ergens vind ik het een mooi idee dat een land investeert in zijn inwoners, die hebben er immers ook baat bij wanneer er gestudeerd wordt in de vorm van meer belasting i.v.m. hogere lonen, etc. Natuurlijk krijgen we er wel wat voor terug, een goede baan als het goed is, maar dat is op dit moment ook niet echt vanzelfsprekend. Ik zie liever dat dat geld geïnvesteerd wordt in baankansen creëren dan dat het bij een hoge raad terecht komt of om andere tekorten in de begroting op te vullen. Kwaliteit van het onderwijs wordt hier er ook niet beter op. Dat is in mijn ogen 'eerlijker'.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:03

Tja ook hier iemand die niet zomaar anti-betalen is. Ik heb zelf ook op latere leeftijd een studie gedaan (en betaald dus), als je wilt heb je dat er wel voor over, toch?

Ik zou het wel goed vinden als alleen de mensen die wíllen studeren ook echt gáán studeren. Nu zitten er zoveel mensen in de klas die er alleen maar zitten omdat het moet. En voor de mensen die echt weinig geld hebben blijft er toch nog een regeling bestaan?

jumparound

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:07

Het geld wat de overheid bespaart moet maar geïnvesteerd worden in werkgelegenheid zodat iedereen een baan heeft na zijn studie om zijn schulden af te betalen.
Persoonlijk ben ik wel blij dat ik al studeer en dat stufi voor nu studerenden vooralsnog behouden blijft.
Ik leen niet maar investeer ook mijn eigen gespaarde geld in de opleiding.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:11

Jiskaa schreef:
xMercury schreef:

Dat komt ook omdat er amper werk is. Jullie doen er zo heerlijk makkelijk over, wordt spontaan misselijk van al die reacties hier. Niks persoonlijks overigens.

Ik ben heus wel voor investeren in je toekomst, dat vind ik an sich nog niet eens het probleem. Maar dan moet je er wel wat voor terug krijgen. Waar gaat al dat geld heen wat er nu bespaard wordt? Zal voor een groot gedeelte wel weer 'verdwijnen' in een hoge raad of iets dergelijks. En wat voor baan kansen heb je nu eigenlijk, als HBO-er? In veel takken is er bar weinig te vinden.

Aan de andere kant, er zullen nu toch minder mensen gaan studeren, waardoor de afgestudeerde HBO-ers meer kans hebben op een baan op niveau, en de MBO-ers hun kansen ook weer hoger liggen omdat hun banen niet meer worden 'afgepakt' door HBO-ers die niks op hun niveau kunnen vinden.

Hoop dat het goed uitpakt in ieder geval.

Amper werk in vakantie- of bijbanen? Mag toch niet hopen dat je dat bedoelt? :=

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:12

Dat bedoel ik wel, hoezo?

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:42

bigone schreef:
Als er veel minder mensen gaan studeren dan heeft de BV Nederland over 10, 20 jaar een heel groot probleem. Belastinginkomsten zullen flink terug lopen want het aantal hoogopgeleide en goed verdienende mensen zal snel terug lopen. Als het zo is dat veel studenten de wijk nemen naar het buitenland en daar blijven hangen omdat ze een relatie en werk daar vinden dan gaat ook veel kennis voor Nederland verloren. De mensen die in de toekomst ons land drijvend moeten houden doordat ze een goed salaris hebben en dito belasting betalen zullen er steeds minder zijn waardoor de lasten voor de hogere inkomens nog verder toe zullen nemen en daar komt het afbetalen van een studieschuld ook nog eens bij. Dan zit de kans er in dat pensioenen, AOW, WW, uitkeringen nog veel verder gekort zullen worden.

Het is helemaal niet bewezen dat er minder mensen gaan studeren bij een sociaal leenstelsel. En als je alleen gaat studeren omdat je dan een studiebeurs krijgt ben je ook niet gemotiveerd.