Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Bizzybijtje schreef:Geld en motivatie is niet hetzelfde. Als student is het imo gewoon niet mogelijk om genoeg te werken om je studie te bekostigen maar daarnaast wel voldoende tijd overhouden om weer 30 tentamens te moeten maken.
Elevien schreef:Maar 10.000en euro's schuld hebben als je van school af komt is niet relaxt! En als je dat tot je pensioen mag gaan afbetalen...
chamion schreef:Ik vind (ongeacht het lange aflostermijn) het belachelijk dat mensen zo snel in de schulden worden gedwongen. Alsof het begin van je opleiding/werk/eigen huis/enz. nog niet heftig genoeg is.
LisaFaded schreef:Nou leuk zeg. Elke student die nu gaat studeren begint dus met werken om zijn schuld af te lossen.
Ben je klaar met studeren en wil je gaan samen wonen. Zit je met je schuld.
En waarvoor? Alleen om hun eigen hachje te redden in Europa.
TammyVN schreef:Studeren is zeker een prachtige investering. Maar ik weiger al mijn hele studie te lenen (ook op het mbo heb ik de gedurende 4 jaar geen lening afgesloten). Ik wil namelijk niet afstuderen met een schuld, ik wil niet vast komen te zitten aan zoiets. Ik heb 1 jaar gewerkt en collega's waren al tien jaar hun studie schuld aan het afbetalen en baalde hier vreselijk van. Ik wil dit koste wat het kost voorkomen. En nu word iedereen ineens VERPLICHT om te gaan lenen en dat vind ik echt schandalig..
Salsa schreef:Dit is een ramp voor de toekomst. We zullen veel minder kennis in huis hebben om onze bedrijven goed te managen en onszelf te verzorgen.
Ik heb een dochter van 2 en zoon van 3 mnd. En aangezien ik ze niet hun zelfstandig leven in wil sturen met gemiddeld 20000 schuld zal ik nu al moeten sparen. Maar waarvan? Ik ben mijn baan kwijt en ons huis staat onder water. Wellicht nog 15 jaar op onze te kleine koopflat blijven. En dan hebben wij nog tot nu toe allebei een, zoals ze dat noemen, boven modaal inkomen. Betekend niet dat wij veel meer overhouden hoor. Wij verdienen niet veel meer dan modaal maar betalen net wel overal zelf voor.
Bizzybijtje schreef:Inderdaad doubtless. Je hebt helemaal gelijk. Laten we maar met zijn allen gelijk na de middelbare school gaan werken, dan is het probleem opgelost.
gekvanfleur schreef:@martine_r: dus omdat iemand keihard knokt en het ver schopt mag hij ineens wel.zijn eigen studie betalen, had hij/zij maar niet zo zijn best moeten doen? Dat vind ik pas oneerlijk..
chamion schreef:Ik vind (ongeacht het lange aflostermijn) het belachelijk dat mensen zo snel in de schulden worden gedwongen. Alsof het begin van je opleiding/werk/eigen huis/enz. nog niet heftig genoeg is.
Ook ik heb een studieschuld. Waarom, omdat mijn studifi niet voldoende was om de reiskosten te dekken, laat staan mijn schoolspullen. Toen we (ik en mijn ouders) daar een opmerking over maakte in 2004/2005 kwamen we erachter dat ze keken naar de fin. situatie van 4 jaar daarvoor (dus 2000/2001)
Toen waren mijn beide ouders grootverdieners. Dus dachten ze dat wij alles wel konden betalen. Echter is mijn vader daarna gedeeltelijk arbeidsongeschikt geraakt en mijn moeder was haar baar kwijt geraakt. Dus konden we de kosten juist niet betalen. Daardoor moesten we noodgedwongen bijlenen. Ik had maar 50 tot 70 euro per maand extra nodig. Echter keken ze toen wel naar de huidige fin. situatie en kreeg ik de maximale lening tot mijn beschikking. Dit was een bedrag van ruim 500 euro per maand. Wat is dus totaal niet nodig had, en wat mij dus ook niet kwijtgescholden zou worden. Nu 10 jaar later heb ik een schuld van ruim 7.000 euro staan die ik elke maand braaf afbetaal. Zelfs nu ik mijn baan kwijt ben blijf ik betalen (want als ik het stop zet gaat het bedrag door de rente weer stijgen)
Ik had liever gezien dat ze beter keken naar de situatie waarin mensen zitten en dan een persoonlijke studifi regelden. Zodat je niet te veel kreeg en dus ook geen schuld zou opbouwen. Dat zou ook geld hebben bespaard. Maar wat is gebeurt is gebeurt. Helaas voor mij betekend dat nu dat ik mezelf niet kan om/bij-scholen want dat is nu te duur geworden voor mij.
Martine_R schreef:gekvanfleur schreef:@martine_r: dus omdat iemand keihard knokt en het ver schopt mag hij ineens wel.zijn eigen studie betalen, had hij/zij maar niet zo zijn best moeten doen? Dat vind ik pas oneerlijk..
Wie zegt dat mensen met de wat lagere inkomens niet keihard knokken dan? Soms heeft 'het ver schoppen' ook met geluk te maken, of met connecties die je familie heeft.
Als je gewoon normaal verdient hoef je het niet terug te betalen.
Verdien je veel, en kun je 3x per jaar op vakantie of een dure auto kopen; dan zou het niet zo'n problem voor je hoeven zijn om het terug te betalen.
Heeft niet altijd iets met 'knokken' of 'hard werken' te maken.
Furrow schreef:Geluk heeft er echt wel mee te maken.
Op de juiste moment op de juiste tijd zijn, natuurlijk is hard werken een vereiste. Maar het moet ook gewoon meezitten...
xMercury schreef:Oei.. Wat een klap zegErgens begrijp ik de keuze wel, de studiefinanciering kost erg veel geld. Ik vraag me alleen af of het collegegeld zo hoog blijft. Dat studeren alleen voor de rijken wordt, ben ik het niet mee eens. Iedereen krijgt de kans om te gaan studeren, met een lening. Natuurlijk heb je dan een grote schuld, maar als je later klaar bent met studeren kun je die op het gemak terug betalen. Daarnaast kunnen studenten vakantiewerk doen of een bijbaan nemen, vind persoonlijk dat er bitter weinig studenten werken naast hun studie
Jiskaa schreef:Ik ben heus wel voor investeren in je toekomst, dat vind ik an sich nog niet eens het probleem. Maar dan moet je er wel wat voor terug krijgen. Waar gaat al dat geld heen wat er nu bespaard wordt?
Doubtless schreef:Maar het valt nog te bezien hoe sterk het aantal studenten daadwerkelijk per 2015 daalt.
Doubtless schreef:Jiskaa schreef:Ik ben heus wel voor investeren in je toekomst, dat vind ik an sich nog niet eens het probleem. Maar dan moet je er wel wat voor terug krijgen. Waar gaat al dat geld heen wat er nu bespaard wordt?
Je doet net alsof je vanzelfsprekend recht hebt op dat geld van de stufi. Waar komt dat idee vandaan?
Daarnaast, als je niet weer wat je terug krijgt van de investering in je toekomst moet je misschien nog even twee keer nadenken... Je gaat toch studeren met een doel? Je investeert in jezelf door te gaan studeren en dat doel te behalen. Dat krijg je er dan toch voor terug?
Jiskaa schreef:xMercury schreef:Oei.. Wat een klap zegErgens begrijp ik de keuze wel, de studiefinanciering kost erg veel geld. Ik vraag me alleen af of het collegegeld zo hoog blijft. Dat studeren alleen voor de rijken wordt, ben ik het niet mee eens. Iedereen krijgt de kans om te gaan studeren, met een lening. Natuurlijk heb je dan een grote schuld, maar als je later klaar bent met studeren kun je die op het gemak terug betalen. Daarnaast kunnen studenten vakantiewerk doen of een bijbaan nemen, vind persoonlijk dat er bitter weinig studenten werken naast hun studie
Dat komt ook omdat er amper werk is. Jullie doen er zo heerlijk makkelijk over, wordt spontaan misselijk van al die reacties hier. Niks persoonlijks overigens.
Ik ben heus wel voor investeren in je toekomst, dat vind ik an sich nog niet eens het probleem. Maar dan moet je er wel wat voor terug krijgen. Waar gaat al dat geld heen wat er nu bespaard wordt? Zal voor een groot gedeelte wel weer 'verdwijnen' in een hoge raad of iets dergelijks. En wat voor baan kansen heb je nu eigenlijk, als HBO-er? In veel takken is er bar weinig te vinden.
Aan de andere kant, er zullen nu toch minder mensen gaan studeren, waardoor de afgestudeerde HBO-ers meer kans hebben op een baan op niveau, en de MBO-ers hun kansen ook weer hoger liggen omdat hun banen niet meer worden 'afgepakt' door HBO-ers die niks op hun niveau kunnen vinden.
Hoop dat het goed uitpakt in ieder geval.
bigone schreef:Als er veel minder mensen gaan studeren dan heeft de BV Nederland over 10, 20 jaar een heel groot probleem. Belastinginkomsten zullen flink terug lopen want het aantal hoogopgeleide en goed verdienende mensen zal snel terug lopen. Als het zo is dat veel studenten de wijk nemen naar het buitenland en daar blijven hangen omdat ze een relatie en werk daar vinden dan gaat ook veel kennis voor Nederland verloren. De mensen die in de toekomst ons land drijvend moeten houden doordat ze een goed salaris hebben en dito belasting betalen zullen er steeds minder zijn waardoor de lasten voor de hogere inkomens nog verder toe zullen nemen en daar komt het afbetalen van een studieschuld ook nog eens bij. Dan zit de kans er in dat pensioenen, AOW, WW, uitkeringen nog veel verder gekort zullen worden.