Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Magrathea schreef:Myrth, student? Want dan hoeft dat maar 10 euro te zijn...
Verder is dat ook maar om te voorkomen dat mensen hun kaart "kwijtraken" na een lange reis en zo goedkoper uit zijn.
xMyrth schreef:Ja dat klopt, door de week gebruik ik m'n OV kaart want dan reis ik gratis.
In t weekend kan ik 40% korting krijgen... Maar dan moetttt ik wel m'n OV kaart opladen en er altijd minimaal 20 euro op hebben staan. Bagger
corine1981 schreef:Als buschauffeur vind ik die ov chipkaart een drama en met mij, zelfs na drie jaar, de meeste klanten.
Het is gewoon geen eerlijk systeem, zeker niet wanneer je ziet wat de ov bedrijven ermee verdienen. Maar óók, hoe vaak er wel niet mee wordt zwart gereden.
En arme oudere mensen, 2,40 voor een enkele reis kunnen ze nog wl missen, maar gelijk 20 euro erop moeten zetten, vervolgens vergeten uit te checken (want helaas hoort dat er ook bij voor velen) en dan via ondoorzichtige wegen je geld zien terug te krijgen... Doe dat drie keer per maand en weg is je pensioentje.
Helaas zijn dit praktijk verhalen en gaan deze mensen steeds minder de deur uit door dit geweldigesysteem
Szan schreef:Ouderen hoeven dus niet verplicht een OV chipkaart aan te schaffen om nog met de trein te kunnen....
Smee__ schreef:En wat nou als de OV-apparaten het niet doen, zoals bijv in de bus ook zo vaak aan de hand is?En verdwijnt dan ook de regeling dat je minstens 10 euro op je kaart moet hebben staan om te kunnen reizen met de trein? Weggegooid geld anders
verootjoo schreef:Ik heb sinds die ov chipkaart er is al een paar keer op het punt gestaan om met de trein te gaan en elke keer denk ik; wat een gehannes, snap er niks van , ga wel met de auto
Met het gevolg dat ik nog steeds niet weet hoe mijn chipkaart werkt. Heb een paar keer mezelf proberen erin te verdiepen en nog werkt het rotding niet.
Sok schreef:Szan schreef:Ouderen hoeven dus niet verplicht een OV chipkaart aan te schaffen om nog met de trein te kunnen....
Nee hoor, de dagkaarten blijven gewoon bestaan, maar dan met een chip erin. Ook de E-tickets blijven gewoon nog bestaan.
Ankie2011 schreef:Zo'n drama is het toch ook weer niet. Ik reis hooguit 2x keer per jaar met de trein en zelden met de tram of bus en ben ook in het het bezit van een ov-chipkaart, kostte me geloof ik 7,50 euro. Ga je toch ook niet dood van en best handig. Even opladen, snel in en uitchecken, heeft ook voordelen. Blij dat ik niet meer hoef te hanessen bij kaartjesautomaat.
corine1981 schreef:Sok dat is allemaal leuk en aardig wanneer je jong bent en alles nog goed snapt.
Maar vaak hebben die mensen niet eens door dat ze niet uitgecheckt hebben, daar komen ze pas achter bij de volgende reis.
Een klantenservice zit niet altijd in de buurt (ja op grote stations, maar hier in het dorp niet hoor) ddus wat dan?
Ze zijn al verward door het niet in kunnen checken, dan zouden ze moeten bellen of internetten.
Bellen is met al die keuze menu's tegenwoordig al een hele opgave, of domweg niet te doen voor ze, om over internetten nog maar te zwijgen...
Het is allemaal makkelijk l*llen als je jong bent, maar de praktijk wijst voor ouderen (of verstandelijk beperkte mensen, laag opgeleiden, analfabeten) toch écht iets anders uit.
lor1_1984 schreef:verootjoo schreef:Ik heb sinds die ov chipkaart er is al een paar keer op het punt gestaan om met de trein te gaan en elke keer denk ik; wat een gehannes, snap er niks van , ga wel met de auto
Met het gevolg dat ik nog steeds niet weet hoe mijn chipkaart werkt. Heb een paar keer mezelf proberen erin te verdiepen en nog werkt het rotding niet.
heb je hem al geactiveerd bij zo'n paal bij de Kiosk/AH/Primera?
das nl stap 1.
daarna kun je hem gaan gebruiken voor je reizen.
friendly schreef:Ehh de incheckpaal ís de uitcheckpaal en vice versa. De paal "ziet" of jij in of uitcheckt.
verootjoo schreef:friendly schreef:Ehh de incheckpaal ís de uitcheckpaal en vice versa. De paal "ziet" of jij in of uitcheckt.
Ja, dat dacht ik dus ook, maar er was veel geld van de kaart af en de vrouw bij de klantenservice zei dat dat kwam doordat bij de verkeerde paal uitgecheckt wastoen vroeg ik nog; zijn daar dan verschillende palen voor? Nooit gezien. Maar volgens die vrouw was het toch echt zo
verootjoo schreef:friendly schreef:Ehh de incheckpaal ís de uitcheckpaal en vice versa. De paal "ziet" of jij in of uitcheckt.
Ja, dat dacht ik dus ook, maar er was veel geld van de kaart af en de vrouw bij de klantenservice zei dat dat kwam doordat bij de verkeerde paal uitgecheckt wastoen vroeg ik nog; zijn daar dan verschillende palen voor? Nooit gezien. Maar volgens die vrouw was het toch echt zo