Borstvoeding, het taboe.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:00

Krissis schreef:
nine1987 schreef:
Heb ik iets verkeerd gezegd? Ik vind t nl een nette (en leerzame :) ) discussie.. :)

Ik vind je een prettige spam-partner hier, die mij (als ex-borstvoedende restaurantganger) aan het denken zet.
Je bent netjes en duidelijk met een andere mening, doe je goed! _/-\o_

Jeuj.. *\o/*
Ik kijk op deze manier ook heel anders tegen de dingen aan.. Maar het is precies zoals lante zei.. Het is gevoelsmatig.. Kan ik het 100% beargumenteren? Nee, helaas maar ten dele, maar het is een gevoel.. Een gevoel dat geheel losstaat van seksualiteit of afkeer oid.. Maar het geeft je een beetje het ongemakkelijke gevoel alsof je inbreekt in iemands privacy..

Hoe leg ik dit uit? *frustratie*

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:00

benangelique schreef:
Je reageert op mij jenny01?

Nee

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:01

Lante schreef:
Verstandelijk beredeneerd moet het kunnen,maar gevoelsmatig hoeft het wat mij betreft niet. Kan mijn gevoel niet beargumenteren. Ik vind het niet vies, associatie met seks zie ik niet, maar ik vind het een intiem moment tussen moeder en kind en het voelt niet goed om daar getuige van te zijn op een vol terras oid.

Heb jij er bijv. dan ook moeite mee als twee mensen elkaar een kus geven op het terras?
Want dat vind ik dus zelf intiemer dan voeden, ik heb het nooit als iets intiems gezien maar ik zat thuis ook gewoon tv te kijken, te internetten of een boek te lezen (behalve toen de eerste net geboren was maar toen was zelfs een luier verschonen iets intiems :') en oke, kangoeroeen met mijn premature tweede was ook intiem omdat ik haar nooit vast mocht houden)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:01

djinnie schreef:
Discreet voeden...tja... Mijn dochter laat nogal eens los tijdens het drinken. Oh mama, kijk een vlinder. Slokje. Oh mama, kijk, een groene ballon. Slok. Dus ja.... :)) er zal wel eens een stukje tepel te zien zijn. Vreselijk shocking, dat begrijp ik, en ik denk tussendoor ook meestal af, maar toch... ik begrijp dat ik met die glimp van mijn borst en tepel, mensen serieus een trauma bezorg?

Maar ik neem aan dat je dan niet midden op een terras zit of zo? of midden in de ijswinkel?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:02

Ik ben sinds bijna 2 weken moeder van mijn eerste.ik geef borstvoeding maar zal dit nooit openbaar doen. Sterker nog thuis doe ik dit op mijn slaapkamer als er visite is. Enige die er bij mogen zijn is mijn partner mijn ouders verder hoef ik geen pottenkijkers. Als ik ergens zit te eten zit ik er ook niet op te wachten dat in mijn uitzicht te hebben.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:02

__Nathalie__ schreef:
Ik ben sinds bijna 2 weken moeder van mijn eerste.ik geef borstvoeding maar zal dit nooit openbaar doen. Sterker nog thuis doe ik dit op mijn slaapkamer als er visite is. Enige die er bij mogen zijn is mijn partner mijn ouders verder hoef ik geen pottenkijkers. Als ik ergens zit te eten zit ik er ook niet op te wachten dat in mijn uitzicht te hebben.

Goede beredenering. Als jij er geen behoefte aan hebt, lekker niet doen.
En gefeliciteerd met het moederschap <3

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:03

nine1987 schreef:
Niets tegen borstvoeding op zich, maaaaar...

Ik kies bewust niet voor kinderen, maar ik zou dus wel terwijl ik aan het eten ben in een restaurant, naar iemand moeten kijken die borstvoeding geeft.. Nee bedankt, ik pas..

Het is 2014.. Je kunt bijvoorbeeld thuis afkolven en dan de fles geven als je je in het openbaar bevindt.. Of je hangt er een doek overheen oid.. Maar dat anderen uitgebreid geconfronteerd moeten worden met iemands manier van (op)voeden, vind ik helemaal niets.. Maar dat is mijn mening..

Sluit ik me helemaal bij aan, bah! Ik hoef niet naar de tiet van iemand anders te kijken, al is het maar de zijkant er van. Daar hoef ik echt niet mee geconfronteerd te worden, en zéker niet als ik ergens zit te eten of te drinken. Doe dat lekker thuis. Of gooi zo'n doek er over. Een slobberende baby hoef ik ook niet te zien. Als je een baby hebt, heb je er maar rekening mee te houden en een ander niet tot last te zijn. Want al geloven veel moeders het niet, dat is het namelijk wel voor heel veel mensen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:03

nine1987 schreef:
Lees de post van lante maar.. Die legt het precies zo uit als ik het denk.. :)

Maar dan alsnog kan je toch even de andere kant op kiijken? Bedoel; kind moet hoe dan ook drinken. Zou toch wat wezen als je het eerste jaar na je bevalling niet je huis uit kan uit angst dat je andere mensen een trauma bezorgd...

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:04

Ojajoh, dat hangt er vanaf waar ik al zat. :P Ik ga me meestal niet verplaatsen als DL honger/dorst heeft. Dus blijf ik zitten, voed even en klaar is klara. Ik heb overigens nog nooit vervelende opmerkingen gekregen. Midden in de ijswinkel kunnen we hier niet zitten, maar op het bankje voor de ijswinkel, midden op het terras, voed ik inderdaad gewoon.

Ik maak er gewoon geen big deal van. En andere mensen om me heen hebben dat ook nog nooit gedaan. Al had ik me daar overigens ook niets van aangetrokken. Ik geef bv aan mijn dochter, voor haar. Niet voor mijn medemens.

nine1987

Urielle schreef:
Lante schreef:
Verstandelijk beredeneerd moet het kunnen,maar gevoelsmatig hoeft het wat mij betreft niet. Kan mijn gevoel niet beargumenteren. Ik vind het niet vies, associatie met seks zie ik niet, maar ik vind het een intiem moment tussen moeder en kind en het voelt niet goed om daar getuige van te zijn op een vol terras oid.

Heb jij er bijv. dan ook moeite mee als twee mensen elkaar een kus geven op het terras?
Want dat vind ik dus zelf intiemer dan voeden, ik heb het nooit als iets intiems gezien maar ik zat thuis ook gewoon tv te kijken, te internetten of een boek te lezen (behalve toen de eerste net geboren was maar toen was zelfs een luier verschonen iets intiems :') en oke, kangoeroeen met mijn premature tweede was ook intiem omdat ik haar nooit vast mocht houden)

Ja, eigenlijk wel.. Geeft me ook een ongemakkelijk gevoel.. Inderdaad alsof je getuige bent van iets dat privé is.. Natuurlijk, zeker.. Maar privé..

Krissis

Lekker aan het drammen Verootjoo?
Ik trek me ook terug, laat mensen met hun mening in hun waarde ipv je ideale wereld te kweken (niet alleen op Verootjoo gericht)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 22:05

Vjestagirl schreef:
Mallow schreef:

Wat ik oprecht niet snap is dat mensen borstvoeding direct associëren met enorm veel bloot. Veel moeders doen dit ook gewoon zoals jij omschrijft.

Als ik google op borstvoeding zijn dit voorbeelden van foto's die ik te zien krijg:
http://www.zorgvoorborstvoeding.nl/best ... reflex.jpg
http://www.naviva.nl/cms/FCKeditor/cstm ... oeding.JPG
http://www.borstvoeding.com/files/tandem-saniye.jpg

En er komen eigenlijk geen foto's naar boven waarbij er niet een flink stuk blote borst en/of tepel te zien is.

Bij 'borstvoeding openbaar' vind ik bijvoorbeeld dit (naast een hoop reclame foto's voor doeken):
http://www.borstvoeding.com/files/W20110703.jpg

Dus ik vind het niet zo gek dat mensen aan bloot denken :)

Vind je het bij deze vrouw dan ook aanstootgevend?

Afbeelding

Of dit?
Afbeelding

Dit vind ik dan niet normaal, maar aan het type vrouw te zien interesseert haar dat geen fiets.
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:05

GamblersCup schreef:
Sluit ik me helemaal bij aan, bah! Ik hoef niet naar de tiet van iemand anders te kijken, al is het maar de zijkant er van. Daar hoef ik echt niet mee geconfronteerd te worden, en zéker niet als ik ergens zit te eten of te drinken. Doe dat lekker thuis. Of gooi zo'n doek er over. Een slobberende baby hoef ik ook niet te zien. Als je een baby hebt, heb je er maar rekening mee te houden en een ander niet tot last te zijn. Want al geloven veel moeders het niet, dat is het namelijk wel voor heel veel mensen.

Genoeg op de wereld wat ik niet wil zien en toch tegen het lijf loop, dan kijk ik de andere kant op. Leven en laten leven hoor!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:06

Na 3 kinderen alle 3 een jaar borstvoeding te hebben gegeven moet ik zeggen dat ik bijna nooit vervelende reacties heb gekregen. Ik voedde altijd discreet (niet teveel bloot en vooral netjes aanleggen zodat niemand mee hoeft te genieten, dat kan prima door je kindje voor je te houden). Heel veel mensen hadden het niet eens in de gaten, dus volgens mij denk je daarom dat je altijd de enige bent die bv geeft ;)

Overal waar ik op dat moment was voedde ik, heb nog nooit op de WC gevoed (bij de IKEA is een vies babyhokje bij de wc's waar je kan voeden, maar zelfs dan gewoon in het restaurant). Zelfs kolven heb ik maar 1 keer op de WC gedaan toen ik bij een ander bedrijf was, anders is er altijd wel een kolfruimte of wordt er een kantoor vrij gemaakt.

Als je met je borsten bloot in een restaurant gaat zitten ben ik het idd eens dat het niet kan, maar als het discreet gebeurd vind ik dat je kind altijd gevoed moet kunnen worden.

djinnie

Krissis schreef:
Ik trek me ook terug, laat mensen met hun mening in hun waarde ipv je ideale wereld te kweken (niet alleen op Verootjoo gericht)

Waarom vind je dat drammen? Omdat het een andere mening betreft dan de jouwe? Of omdat je niet na wilt denken over de vraag die ze stelt? Waarom zou je je kind niet voeden als het honger heeft?

Blue_Eyes

Dat filmpje is hilarisch! 'Everybody knows new mothers are exhibitionists' :')

nine1987 schreef:
Ik vind het gewoon niet iets dat je in het openbaar doet.. Ik vind het niet smakelijk uitzien.. Ik voel me er ongemakkelijk bij.. En naar mijn mening pas je je aan aan je omgeving.. Als iedereen in een net restaurant zit te eten, dan ga je niet even je borst eruit ploppen om je kind te voeden..

Er zijn zoveel andere mogelijkheden om anderen er niet mee te storen..

-je voed je kind voordat je gaat
-je voed je kind als je terugkomt
-je kolft van tevoren af
-je neemt een doek mee
-je vraagt of er een kantine/aparte ruimte is waar je even gebruik van mag maken

Leuk lijstje.

1 en 2 is soms niet afdoende. Je kunt een kind niet programmeren op wanneer hij honger krijgt.
Optie 3 is niet voor iedereen een optie. Ik ken legio moeders die prima bv kunnen geven, maar bij wie het kolven niet wil lukken. Of kindjes die niet uit een fles willen drinken. Is een heel probleem geweest hoor, toen ik weer wilde gaan werken.
Optie 4 doet al zowat iedereen.
Optie 5 klinkt leuk, maar is zelden of nooit zo.

Ik heb altijd gewoon gevoed als mijn kindjes honger hadden. En waarom ook niet. Er zijn maar weinig mensen die het ooit opgemerkt hebben, en al hadden ze dat wel, jammer dan! Het lijkt me minder storend dan een krijsend kindje omdat het zo'n honger heeft.

Douce schreef:
Maar nogmaals, waarom moet ik naar iemands tepel aan gaan staren omdat het "natuurlijk " is? Die doeken zijn er niet voor niets..

Dat hoef je niet, die tepel gaat nagenoeg helemaal in het mondje. En er is ook nog zoiets als de andere kant in kijken.

Jennyj01 schreef:
Urielle schreef:
Waarom zou je apart moeten gaan zitten Krissis, het kind moet eten/drinken. Het is een heel gewoon natuurlijk gebeuren. PUNT.
Met andermans bekrompen ideeën of seksuele frustraties heb ik als moeder nooit geen zaken gehad. Als iemand het storend vindt kijkt ie maar lekker de andere kant op. Het is nou niet dat je iets seksueel provocerends doet door je kind te voeden, dat is in de gedachten van de ander.

En misschien is dat nog wel wat mij het meeste stoort. Die houding van ik heb een baby en iedereen moet het maar leuk, lief, lekker en schattig vinden. En de rest van de wereld kan een poepluier krijgen.
Niet persoonlijk naar jou bedoelt maar naar kersverse moeders in het algemeen.

Je hoeft het van mij niet leuk of schattig te vinden, maar je hebt het wel te accepteren. Dat kind heeft net zoveel rechten als ieder ander. Het is niet omdat het kindje niks zal zeggen van de plaats waar het gevoed wordt, dat je het maar op de wc eten moet gaan geven.

Vjestagirl schreef:
Als ik google op borstvoeding zijn dit voorbeelden van foto's die ik te zien krijg:

En er komen eigenlijk geen foto's naar boven waarbij er niet een flink stuk blote borst en/of tepel te zien is.

Bij 'borstvoeding openbaar' vind ik bijvoorbeeld dit (naast een hoop reclame foto's voor doeken):

Ja, maar goed, als je met zo'n doek niet ziet dat iemand bv geeft, waarom zou je er dan een foto met die omschrijving van op internet zetten? :) Dus dat vind ik nog niet zo vreemd. De eerste foto's zijn overigens vooral beelden van 'hoe moet het nou'. Hoe pak je die borst vast, hoe leg je aan. Moet je geen doek overheen leggen, dan kan iemand die het wil leren het nog niet zien.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 13-05-14 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:07

GamblersCup schreef:
nine1987 schreef:
Niets tegen borstvoeding op zich, maaaaar...

Ik kies bewust niet voor kinderen, maar ik zou dus wel terwijl ik aan het eten ben in een restaurant, naar iemand moeten kijken die borstvoeding geeft.. Nee bedankt, ik pas..

Het is 2014.. Je kunt bijvoorbeeld thuis afkolven en dan de fles geven als je je in het openbaar bevindt.. Of je hangt er een doek overheen oid.. Maar dat anderen uitgebreid geconfronteerd moeten worden met iemands manier van (op)voeden, vind ik helemaal niets.. Maar dat is mijn mening..

Wow beetje respect mag wel?

benangelique

Jennyj01 schreef:
benangelique schreef:
Je reageert op mij jenny01?

Nee

Fijn

de foto's welke waren opgezocht vind ik ook geen fijn beeldmateriaal. Ik weet dat de eerste 3niet in het openbaar gebeuren, maar de laatste vind ik ook te bloot en is mijns inziens totaal niet nodig

CarinaR

Maar zo vanzelfsprekend is even afkolven en flesje geven niet.

Vind het wel jammer dat Bvmoeders op de vingers worden getikt niet "toe te willen geven".
Terwijl de antis net zo halsstarrig zijn....

Maar dat is altijd al zo geweest en zal niet veranderen.

Dit is een neverendingstory discussie die hoogstens intressant is om te zien hoe andere denken.

Krissis

djinnie schreef:
Krissis schreef:

Waarom vind je dat drammen? Omdat het een andere mening betreft dan de jouwe? Of omdat je niet na wilt denken over de vraag die ze stelt? Waarom zou je je kind niet voeden als het honger heeft?

Heb je gelezen? Globaal delen we dezelfde mening, alleen de manier waarop.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:08

Zo heb ik een vriendin die insuline moet spuiten.. Dit doet ze ook niet in het openbaar.. Ook nodig.. Maar gewoon voor het gemak van anderen doet ze dat alleen.. Omdat anderen zich er niet prettig bij voelen..

Beetje respect voor je medemens vind ik het.. Ik heb nogmaals geen afkeer oid voor borstvoedende moeders.. Ik heb op mijn werk een mevrouw nog bij me in de kantine gezet, omdat ze anders in de winkel moest gaan zitten.. Ik blij, vrouw blij, klanten blij.. No one gets hurt..

Help elkaar gewoon een beetje.. Dat kan hoor.. Echt..

Lante

Je kunt toch wel een beetje respect hebben voor andermans gevoel? Ik vind het wel prettig dat mijn gevoel wel erkend en gerespecteerd wordt. Het is leven en laten leven. Ik begrijp dat het puur natuur is en praktisch, maar wees je er gewoon wel van bewust dat niet iedere toeschouwer zich er even prettig bij voelt blijkt uit dit topic en respecteer dat ook. Dan zijn we er toch al? Het hoeft helemaal geen welles niettis gedoe te worden; uiteindelijk beslis je als moeder toch gewoon zelf en dat is ook prima. ;)

Vjestagirl

KimD schreef:
Vjestagirl schreef:

Vind je het bij deze vrouw dan ook aanstootgevend?

[ Afbeelding ]

Of dit?
[ Afbeelding ]

Dit vind ik dan niet normaal, maar aan het type vrouw te zien interesseert haar dat geen fiets.
[ Afbeelding ]

Hooo wacht even. Ik heb nooit gezegd dat ik het aanstootgevend vind. Ik heb alleen aangegeven dat ik snap dat mensen 'borstvoeding' met 'veel bloot' associëren en geprobeerd te laten zien waarom.

Nee, zoals de 2de dame het doet denk ik niet dat iemand het ziet of er aanstoot aan zal nemen. Ik vind dat de eerste dame erg veel borst laat zien, en dat zou ik ook vinden als er geen baby aankoppelt zat :+ .

Lara_Silver

Ik word er raar genoeg altijd een beetje ongemakkelijk bij, als ik het zie, waarschijnlijk omdat ik niet weet hoe het is. (En ik er tegen de tijd van mijn eerste zwangerschap pas over ja/nee aan de borst zal nadenken) En toch vind ik dat je dit gewoon zonder problemen en rare blikken moet kunnen als vrouw, als je dit wenst. Echter is het wel een specifiek intiem moment met je baby, wil je dat iedereen daar getuige van is? En is het niet ook een goed idee als het kind zich op zowel borst als speen te voeden? Dit zijn oprechte vragen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:09

nine1987 schreef:
Jeuj.. *\o/*
Ik kijk op deze manier ook heel anders tegen de dingen aan.. Maar het is precies zoals lante zei.. Het is gevoelsmatig.. Kan ik het 100% beargumenteren? Nee, helaas maar ten dele, maar het is een gevoel.. Een gevoel dat geheel losstaat van seksualiteit of afkeer oid.. Maar het geeft je een beetje het ongemakkelijke gevoel alsof je inbreekt in iemands privacy..

Hoe leg ik dit uit? *frustratie*

Voor mij is ie helder. En de eerste écht duidelijke onderbouwing. Dank je, geeft mij inzicht in de medemens