Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Re: Hebben jullie nog respect / waardering voor de politie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:12

Ik ben opgegroeid tussen politie ( pa: IRT, OT, narcotica. Oom: rechercheur, neefjes: motoragent) dus het respect is er met de paplepel ingegoten. Ik heb genoeg genuanceerde verhalen gehoord om mij te beseffen dat we blij moeten zijn dat deze mensen hun leven inzetten voor een redelijk veilige samenleving.

Natuurlijk baal ik ook als ik een boete krijg omdat ik een nogal zwaar rechter been heb maar die keuze maak ik zelf, onbenullig vind ik het niet....een overtreding is een overtreding.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:12

Janine1990 schreef:
Echter, omdat ik blank ben zal er niemand zijn die dat opmerkt, of die zich er iets van aan trekt. In het geval van de jongeman is dat echter wel gebeurd. Wellicht een agent die niet zoveel voelsprieten heeft als een ander mogelijk wel zou hebben gehad.

Maar het punt is dat het fout is - dat juist vanwege de machtspositie van de politie een simpel dom denkfoutje leidt tot iets wat behoorlijk ingrijpend is voor die persoon. (Je zult maar opgepakt worden, alleen omdat je staat te wachten! Oh, en de theoretische verschillen tussen staande gehouden, meegenomen voor verhoor en gearresteerd doen niet zo heel erg ter zake voor de onveiligheid die je dan ervaart.)

Ik vind dat je daarom als politie behoorlijk extra bezig moet zijn met die risico's, en ze niet kunt bagatelliseren tot 'dan dien je maar een klacht in' of 'we doen ook maar ons werk'. Nee - omdat het werk zoiets bijzonders is, met extra verplichtingen en verantwoordelijkheden en bevoegdheden, wordt er ook heel wat extra's verwacht van je integriteit, vermogen tot zelfreflectie etc.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:21

Shadow0 schreef:
Snadrem schreef:
Idem met die stukadoor. Juist van mensen in een dergelijk beroep verwacht ik dat die gewoon een mooie, strakke muur kunnen afleveren, in plaats van eentje die richting het plafond schuin weg loopt.

D'r is behoorlijk verschil! Een politieagent krijgt bevoegdheden die andere mensen niet hebben. Ze dragen wapens, mogen geweld gebruiken, kunnen mensen hun vrijheid ontnemen, en kunnen boetes opleggen.

Dat zijn zaken waar een behoorlijke verantwoordelijkheid tegenover hoort te staan. Als individu en als organisatie. Je verschuilen achter 'je kunt toch een klacht indienen' vind ik een zwaktebod - als je een klacht indient is het al te laat - en het kan alleen over individuele situaties en individuele agenten. Hoe ga je bv iets veranderen aan het racial profiling (waar dat incident met de persoon uit Kenia hierboven ook een duidelijk voorbeeld van is) als de hele plaatselijke politieafdeling daar eigenlijk niks fouts in ziet?

Jeetje, reageer dan ook op de hele post in plaats van er een stukje uit te trekken. Het voorbeeld met de stukadoor haal ik alleen maar aan om aan te geven dat het ridicuul is om een hele organisatie af te rekenen op een individu. Ik ga ook niet over heel Bokt zitten zaniken omdat er een paar zijn die niet weten hoe een bit werkt. Ik zeg nergens dat een stukadoor eenzelfde beroep heeft als een agent met dezelfde verantwoordelijkheden, ik drijf het op de spits. Iemand die zijn werk niet goed doet, zorgt áltijd voor leed en slechte reacties. Je werk moet je gewoon goed doen.

Het discrimineren en daarmee racial profiling heb ik zelf ook al aangehaald: dat kan niet en dat mag niet bij de politie! Het gebeurt wel degelijk, dus daar moet wat aan gedaan worden. En geloof me, daar ben ik zelf al heel veel mee bezig! Het is alleen verdomd moeilijk als je werkt op straat. Als je in een wijk werkt waar een Marokkaanse groep bezig is met inbraken, dan is het niet vreemd dat er meer Marokkanen worden gecontroleerd. Neemt niet weg dat ik het werkelijk waar vreselijk vind dat er mensen worden gecontroleerd enkel en alleen omdat ze Marokkaans zijn of omdat ze in een bepaalde auto rijden. Neem maar van mij aan dat ik daar 's nachts wakker van lig, ondanks dat ik het zelf zo niet doe. Ik spreek mijn collega's daar op aan. Ik verwacht ook van de burger dat zij, wanneer zij onheus zijn bejegend, een klacht indienen. Dat is namelijk jouw verantwoordelijkheid als burger. Zeggen dat het een zwaktebod is, vind ik zelf een vreemde uitspraak. Het is pas een zwaktebod om er niets mee te doen onder het mom van "het is al gebeurd en het had anders moeten zijn, de hele organisatie kijkt er toch anders naar dan ik." Je gaat pas iets veranderen door iets in werking te zetten. Dat is ook de reden dat ik er zelf mee bezig ben op mijn eigen werkvloer. Zie het maar als een golf die moet gaan verspreiden: iemand moet het water in beweging brengen, en neem maar van mij aan dat er al een hoop loopt. En soms moet je stapelen, net als wij dat moeten bij overlast situaties. Dan kan er pas was gebeuren als er een aantal dossiers liggen. Als jij het bij het rechte eind hebt, wat is er dan vervelend aan dat moeten doen? Je bent hier zelf ook verantwoordelijk voor. Ja, het zou prachtig zijn als het altijd maar goed ging en nooit fout, maar in dat wereldje leven we niet.

En zoals ik al zei is het gewoon heel moeilijk. Je moet controleren op gedrag, maar wat valt er dan precies onder dat gedrag? Iemand die een beetje vreemd heen en weer loopt voor een winkel en niet in het complete plaatje past, staat die te wachten? Is die verdwaald? Staat die op de uitkijk? Is die hier net komen wonen? Misschien ligt er wel meer informatie over die de agent wel weet en de burger niet, misschien is daar wel een negroïde zakkenroller actief? Misschien is die agent wel gewoon een vette racist? Weet ik veel, ik was er niet bij! Ik kan mezelf in ieder geval nog altijd recht in de spiegel aan kijken na mijn werk, omdat ik weet dat ik het op de juiste manier doe. Omdat ik probeer om collega's bewust te maken van racial profiling. Omdat ik bezig ben met verbetering. Ik zou de burger het wel eens willen zien doen, de keuzes maken tussen wel controleren of niet controleren, wel doorpakken of niet doorpakken, met alle gevolgen van dien: voor je werk, voor de privacy van een ander, en soms zelfs voor je leven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:26

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:
Echter, omdat ik blank ben zal er niemand zijn die dat opmerkt, of die zich er iets van aan trekt. In het geval van de jongeman is dat echter wel gebeurd. Wellicht een agent die niet zoveel voelsprieten heeft als een ander mogelijk wel zou hebben gehad.

Maar het punt is dat het fout is - dat juist vanwege de machtspositie van de politie een simpel dom denkfoutje leidt tot iets wat behoorlijk ingrijpend is voor die persoon. (Je zult maar opgepakt worden, alleen omdat je staat te wachten! Oh, en de theoretische verschillen tussen staande gehouden, meegenomen voor verhoor en gearresteerd doen niet zo heel erg ter zake voor de onveiligheid die je dan ervaart.)

Ik vind dat je daarom als politie behoorlijk extra bezig moet zijn met die risico's, en ze niet kunt bagatelliseren tot 'dan dien je maar een klacht in' of 'we doen ook maar ons werk'. Nee - omdat het werk zoiets bijzonders is, met extra verplichtingen en verantwoordelijkheden en bevoegdheden, wordt er ook heel wat extra's verwacht van je integriteit, vermogen tot zelfreflectie etc.

Absoluut! Is ook fout!
Maar het is wel iets dat ik me kan voorstellen, hoogst ongelukkig, maar ik kan het me wel voorstellen.
Helemaal gezien het tekort aan agenten, waardoor agenten een relatief hoge werkdruk hebben.
En ook dan blijven het nog steeds mensen, en waar mensen werken worden fouten gemaakt. Ik denk dat menig agent ook gewoon zijn excuses aan zal bieden wanneer zo'n situatie zich voordoet.
Maar wat kan een agent nog meer doen dan, om zijn fout goed te maken?

Ik denk daarom dat het belangrijk is dat het reilen en zeilen van het politieberoep beter duidelijk moet worden gemaakt aan mensen. Dus niet alleen maar van die programma's over verkeersovertreders, geen wonder dat mensen een negatief beeld krijgen van politie. Op den duur kon je op zondag 2 uur van zulke programma's kijken, achter elkaar! Eerst via de publieke omroep en daarna op rtl 4, 5 of sbs 6...
Laat mensen maar weten waar de politie juist voor nodig is! Dat zorgt waarschijnlijk ook voor een stuk meer begrip wanneer een agent een keer een fout maakt.
Je kan nog beter de Rabobank topman zijn die bewust de fout in ging met z'n Euribor afspraken, dan agent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 10:31

Die programma's van verkeersovertreders gaven mij juist een blijkbaar onterecht rooskleurig beeld, dus wat dat betreft....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:34

pmarena schreef:
Die programma's van verkeersovertreders gaven mij juist een blijkbaar onterecht rooskleurig beeld, dus wat dat betreft....

Want jij hebt één keer de verkeerde getroffen?

Weet je, ik snap ook nooit waarom veel mensen hier op Bokt een probleem hebben met winkelen bij Divoza. Ik lees vaak klachten over het personeel, de manier waarop je wordt geholpen. Ik woon vlakbij Divoza Leek en haal vrijwel al mijn spullen daar vandaan. In de afgelopen 15 jaar heb ik één keer een negatieve ervaring gehad met een personeelslid dat mij niet eens hielp. Ze snauwde haar collega alleen maar af toen ik haar collega (die mij keurig en vriendelijk hielp) een vraag stelde.
Dan vraag ik me toch altijd af waar het aan ligt dat zoveel mensen een negatieve ervaring hebben met winkelen bij Divoza. En ik denk dan toch vaak dat het aan hun eigen instelling en overkomen ligt. Dat ze zelf gedrag triggeren bij het personeel waar ze niet van gediend zijn.

Ik neem aan dat je wel begrijpt waar ik op doel :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:36

kani_ejj schreef:
Over discrimineren gesproken.
Mijn vriend was gister aan t wachten op mij (hij is Keniaans) voor de Albert Heijn.
Ik app dat ik via de andere kant loop dus hij loopt binnendoor en wacht aan de andere kant.

Kwam meneer politie agent en wilde hem mee nemen naar verhoor omdat hij te lang wacht ???

Voor verhoor of vroeg de agent of hij hem ergens mee kon helpen? Bij mijn weten mag je namelijk niet zomaar meegenomen worden voor verhoor.

Ik vind overigens onze gemeenteambtenaren die mensen hoe dan ook willen bekeuren voor verkeerd parkeren stukken vervelender dan politieagenten. (ook al kom je net aangereden, ben je net naar de meter gelopen en weer onderweg naar je auto)

Die gemeenteambtenaren hier denken namelijk ook nog dat de bordjes 'verboden in te rijden' en 'geboden rijrichting' niet voor hen van toepassing zijn :Y) En ja, dan sta je wel eens op een 1 richtingsweggetje tegenover elkaar :wave:

edit: Stadswacht.
Laatst bijgewerkt door Winged op 07-05-14 10:47, in het totaal 2 keer bewerkt

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:42

Ik moet bekennen dat ik nooit zo'n hoge pet op had van de politie.
Zo had een vriendin van mij keurig betaald voor de parkeermeter en het bonnetje goed zichtbaar neer gelegd. Heeft ze alsnog een boete omdat ze geen bonnetje zou hebben, hoe kon je nou dat bonnetje over het hoofd zien?
maar toen kwam ik deze blogpagina tegen: http://www.politie.nl/blogs Zitten soms echt hele ingrijpende verhalen tussen. Daardoor heb ik er zeker meer respect voor gekregen!

Gini

Wanneer verkeersovertredingen aangepakt worden, sta ik de politie juist toe te juichen. :D Papa reed onlangs ook even zonder gordel en heeft een boete gekregen. Tja, is even zuur in de portemonnee, maar dit gaan gewoon om je leven. Als agent vergeef je het jezelf toch nooit als je zo iemand laat doorrijden en op het volgende kruispunt krijgt die een ongeval waarbij de gevolgen ernstiger zijn omdat die persoon zijn gordel niet droeg.
In het verkeer kan ik de politie echt waarderen, 100%.

Maar het zijn meer tja de kleine dingen waarbij je niet verder geholpen wordt. Paard wordt mishandeld -> er komt na een lange tijd even een wijkagent langsgefietst die bang is van paarden. Een handtassendief wordt afgeleverd bij het politiekantoor -> mag niet, ze moeten de dief laten gaan. Een meisje voelt zich onveilig omdat ze een stalker heeft -> politie doet niets.

Ja, als ze eenmaal verkracht is, zullen ze wel komen. DAT is wat mensen frustreert. Als je halfdood in de gracht ligt, komen ze (gelukkig!). Maar van zodra een situatie absoluut niet dringend is, moet je echt geluk hebben om een enthousiaste politieagent aan de telefoon te hebben, want anders kan je het op je buik schrijven.
Laatst bijgewerkt door Gini op 07-05-14 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SternPhoto

Nee het voor verhoor hij vondt het verdacht

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:47

xdniesje schreef:
Ik moet bekennen dat ik nooit zo'n hoge pet op had van de politie.
Zo had een vriendin van mij keurig betaald voor de parkeermeter en het bonnetje goed zichtbaar neer gelegd. Heeft ze alsnog een boete omdat ze geen bonnetje zou hebben, hoe kon je nou dat bonnetje over het hoofd zien?
maar toen kwam ik deze blogpagina tegen: http://www.politie.nl/blogs Zitten soms echt hele ingrijpende verhalen tussen. Daardoor heb ik er zeker meer respect voor gekregen!

Dat is waarschijnlijk de stadswacht, die bedoelde ik zojuist ook. http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadswacht

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:54

kani_ejj schreef:
Nee het voor verhoor hij vondt het verdacht

Je kan iemand niet meenemen voor verhoor omdat je iets verdacht vindt. Daar heb je als agent geen bevoegdheid voor.

Je kan iemand STAANDEHOUDEN ALS VERDACHTE: uit feiten of omstandigheden bestaat er een vermoeden dat iemand zich heeft schuldig gemaakt aan een STRAFBAAR FEIT, en van die persoon (verdachte) wil je weten hoe hij heet, waar hij woont, etc.

Je kan iemand AANHOUDEN ALS VERDACHTE: uit feiten of omstandigheden bestaat er een vermoeden dat iemand zich heeft schuldig gemaakt aan een STRAFBAAR FEIT, en die persoon ga je meenemen naar het bureau (arresteren). Daar wordt de verdachte voorgeleid aan de hulpofficier van justitie, die toetst de juistheid van de aanhouding. En die zegt vervolgens of dat de verdachte blijft voor verhoor. Dat kan dan voor 6 uur zijn, of iemand gaat in verzekering en dan blijf je wat nachtjes slapen (bij bepaalde strafbare feiten).

Dus zomaar zeggen dat de situatie wat verdacht is en dat iemand mee gaat voor verhoor, is óf een eenzijdig verhaal, óf een vertaalfout, óf een interpretatiefout. En als dat het niet was, was de agent er nooit mee weg gekomen. Hoe dan ook, het kan en klopt niet.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:02

Nee dat had ik dus ook. Was een jong broekie dus had al zoiets van ja daaaag

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:10

Snadrem schreef:
Je kan iemand niet meenemen voor verhoor omdat je iets verdacht vindt. Daar heb je als agent geen bevoegdheid voor.

Je kunt als agent wel de indruk wekken dat het wel kan, en gebruik maken van te weinig wetskennis. Vooral als je denkt dat het om een buitenlander / illegaal gaat is de kans natuurlijk behoorlijk groot dat je geen tegengas hoeft te verwachten omdat die de precieze bevoegdheden niet kent.

Door politieagenten wordt dan ook zeker de onduidelijkheid daarover in stand gehouden en gebruikt. Je dan verschuilen achter de theoretische verschillen is niet relevant: als iemand de indruk krijgt dat hij mee moet met de politie, welke onderbouwing dan ook, ben je als politie je gezag aan het misbruiken.

En het ironische is dat je juist daarmee kweekt dat mensen zich gaan weren tegen dat soort dingen. Als de politie de onzekerheid over definities uitbuit, is het dus blijkbaar noodzakelijk dat je als burger zorgt dat je je eigen zaken regelt, je eigen rechten goed kent.
Hoe meer de politie zich daarin als betrouwbare partner opstelt, hoe makkelijker het is voor mensen om dat gezag ook te aanvaarden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:13

kani_ejj schreef:
Nee dat had ik dus ook. Was een jong broekie dus had al zoiets van ja daaaag

Racisme binnen politie is een onwijs lastig punt. Waar begint racisme? Als je in de grote stad werkt krijgt een agent met allerlei etniciteiten te maken en blijken bepaalde groepen zich (veel) meer als gemiddeld schuldig tr maken aan bepaalde misdrijven. Dan ga je als je controleert je daar toch op richten. Is dat fout, goed?? Dat is een dillema.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:17

jou objectieviteit valt me vies tegen shadow0, nornaal vind ik jou posts juist wel erg genuanceerd, maar nu trek je conclusies die imo nergens over gaan. Je doet uitspraken die moeilijk controleerbaar zijn als feit benoemen, misschien moet je daar dan bij ermelden waf je beroep is, dat je dit soort dingen ala feiten kan benoemen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:26

:D ik zie ineens programmeur staan, ict dus.
Hoe kom je aan de feitelijkheid dat de politie hun bevoegdheden bewust onduidelijk houdt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:35

Janine1990 schreef:
pmarena schreef:

Want jij hebt één keer de verkeerde getroffen?

Weet je, ik snap ook nooit waarom veel mensen hier op Bokt een probleem hebben met winkelen bij Divoza. Ik lees vaak klachten over het personeel, de manier waarop je wordt geholpen. Ik woon vlakbij Divoza Leek en haal vrijwel al mijn spullen daar vandaan. In de afgelopen 15 jaar heb ik één keer een negatieve ervaring gehad met een personeelslid dat mij niet eens hielp. Ze snauwde haar collega alleen maar af toen ik haar collega (die mij keurig en vriendelijk hielp) een vraag stelde.
Dan vraag ik me toch altijd af waar het aan ligt dat zoveel mensen een negatieve ervaring hebben met winkelen bij Divoza. En ik denk dan toch vaak dat het aan hun eigen instelling en overkomen ligt. Dat ze zelf gedrag triggeren bij het personeel waar ze niet van gediend zijn.

Ik neem aan dat je wel begrijpt waar ik op doel :)

Nee.

Dergelijke programma's gaven mij de indruk dat ze alleen serieus fout bezig zijnde mensen van de weg af haalden.

In de categorie zichzelf en anderen in gevaar brengen of overlast veroorzaken en mensen iets ècht nuttigs aan het verstand brengen.

Ik zag daarbij nooit flauwekul van verder keurig rijdende mensen die alleen maar wat te hard reden, aan de kant zetten ofzo. Daar reden ze gewoon voorbij, dat vonden ze niet interessant genoeg en dan zochten ze iemand op die niet alleen wat te hard reed maar daarbij ook ging bumperkleven, rechts inhalen, met lichten knipperen, over verdrijvingsvlakken en dat soort irritante en gevaarlijke dingen. Maar niet iemand die gewoon keurig gecontroleerd een beetje doorrijdt zonder daarmee een ander tot last te zijn. en terecht in mijn ogen :j

Ik ging er oprecht vanuit dat ze zulke dingen geen reden zouden vinden om flauw te gaan doen :j
Maar dat is dus blijkbaar niet zo en door dit soort ervaringen die je toch veel hoort, snap ik ook steeds beter waarom mensen zo negatief praten over "de politie" -O-

Het is de wet, het zijn regels, bladiebla, allemaal leuk en aardig maar ik vind dat gewoon ontzettend flauwe azijnpisserij om iemand een bekeuring te geven voor kleine dingetjes waar niemand last van heeft. (beetje te hard, even geen parkeerplek en keurig uit de weg neerzetten, enz. ) Geef dan een waarschuwing van joh je weet dat dit eigenlijk niet mag? Denk daar even aan want je kan hier eigenlijk gewoon een bekeuring voor krijgen. Dat is netjes, dat toont begrip van de agent, je hebt toch je waarschuwing en "schrik" dat je deze keer goed wegkomt èn je vindt de agent een toffe peer. Is toch veel meer win-win dan iemand een nutteloze boete door de strot duwen? :)

Zo zou ik er ook enorm van balen als ik een boete zou krijgen als ik mijn gordel niet om zou hebben.
Ik doe ALTIJD mijn gordel om, zelfs als ik mijn auto even een stukje verzet.

Stel dat ik 1 keer mijn gordel niet om zou hebben dan zou ik dat oprecht vergeten zijn en er zelf van schrikken. Lekker dan als er meteen zo'n wijsneus naast je raampje staat die er vanuit gaat dat je te belazerd bent om je gordel om te doen waardoor hij je later van de straat kan schrapen.

Ik begrijp vanuit het oogpunt van de agent dat hij me een bon geeft, met het idee van: zo, dan doe je voortaan misschien wèl je gordel om >;)

Maar ik ben dan ook maar een mens en en nee dat voelt niet terecht aan.
OMDAT ik zelf altijd al zo alert ben op het omdoen van die gordel. Dus het slaat i.m.o. nergens op die bekeuring.

Het heeft dan niet het effect dat ik er meer op ga letten, want dat deed ik al.
Ik zou er al van schrikken als ik ineens mijn gordel niet om zou hebben, want dat komt nooit voor.

Natuurlijk vind ik die agent op dat moment dan een vervelende bemoeizieke lül die me een nutteloze boete geeft omdat ik voor mijn gevoel helemaal niks misdaan heb en geen "lesje geleerd" hoef te worden.

Maar tegelijkertijd snap ik ook wel dat zijn kant van het verhaal is dat hij zat mensen zonder gordel ziet rijden, en zat smoesjes hoort.

Maar dat maakt mijn gevoel van onrechtvaardigheid er niet minder om.

Dan kun je het nog zo droog stellen dat je iets doet dat niet mag, maar de omstandigheden zouden toch moeten bepalen of iets dat niet mag ook echt een straf verdient.

Of je nu 10 km te hard door een drukke woonwijk rijdt of over een godverlaten totaal overzichtelijke brede straat.... het is gewoon azijnpisserij om iemand daarvoor te bekeuren.

En dat is mij dus ook gebeurd en daar ben ik best heel erg door teleurgesteld.
Onder het motto van de agent: "ja ik fiets hier ook wel eens en ze rijden de vouwen uit je broek" en "veel mensen gebruiken deze weg als sluiproute".

Tja dat snap ik ook wel maar beide situaties zijn NIET op mij op dat moment van toepassing.
En dan vind ik die bon niet terecht want die krijg ik dus eigenlijk voor een vergrijp dat ik niet deed...maar waar dan wel die belachelijke 60km voor gebruikt wordt om het te bestraffen.

Ik wist niet eens dat je daar maar 60 mocht, iedereen rijdt 80 of harder, 100 is daar ook nog verantwoord....

Was verder heus een aardige kerel hoor, maar door zulke akkefietjes gaat de sympathie er wel een heel stuk vanaf, super zonde.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:41

Ooooh god, ga je nu weer beginnen over die 60km wegen??

Ben benieuwd hoe hard je piept over die 10km als er ineens een kind oversteekt en je niet meer kan remmen. Denk je dan nog dat die agenten lopen te azijnpissen? Die snelheden zijn niet voor niets zo bepaald door de wegbeheerder.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:41

pmarena schreef:
Het is de wet, het zijn regels, bladiebla, allemaal leuk en aardig maar ik vind dat gewoon ontzettend flauwe azijnpisserij om iemand een bekeuring te geven voor kleine dingetjes waar niemand last van heeft. (beetje te hard, even geen parkeerplek en keurig uit de weg neerzetten, enz. ) Geef dan een waarschuwing van joh je weet dat dit eigenlijk niet mag? Denk daar even aan want je kan hier eigenlijk gewoon een bekeuring voor krijgen. Dat is netjes, dat toont begrip van de agent, je hebt toch je waarschuwing en "schrik" dat je deze keer goed wegkomt èn je vindt de agent een toffe peer. Is toch veel meer win-win dan iemand een nutteloze boete door de strot duwen? :)

Maar hoe weet oom agent dat dit jouw eerste waarschuwing is en niet nummer 10, 20, 30? Er zijn genoeg mensen die denken 'ach ik krijg toch gewoon een waarschuwing en daarmee klaar en ik kom er wel mee weg.'

Die 10 km te hard - en ja, ik rij dat ook - zijn niet alleen maar 'even doorrijden'. Die max km bepalingen hangen ook af van uitstoot van gassen, geluidsoverlast etc. Hoe harder jij rijdt, hoe meer invloed het heeft op woonplezier, de natuur, geluidsoverlast etc. Enne, oom agent bepaald die max. snelheden niet.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:44

Ik vind het jammer dat, ondanks de goede posts van Snadrem, mensen gewoon in hun eigen bubbel blijven zitten en niet lijken te wíllen lezen dat sommige dingen toch iets genuanceerder liggen.
Waarom is dat toch? Omdat het lekker makkelijk is om te oordelen over iets? Omdat half Nederland zijn oordeel klaar heeft over de politie en het dus makkelijk is om mee te praten? Dit is overigens geen verwijt, maar ik ben oprecht geinteresseerd.

Dat van dat Nederlands studeren ga ik overigens onthouden :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:45

Janine:

Ik geloof niet dat jij voor mij hoeft te bepalen wat ik als voorbeeld aandraag, bedankt ;)
Je kan en mag het gerust flauw vinden, maar dit is nu eenmaal een onderwerp waar heel veel mensen zich aan storen :)

Weet je wat ik voorstel? Dat we van alle wegen inclusief snelwegen 30km wegen maken, voor het geval er ineens een kind oversteekt :P

Lijkt dat je geen geweldig plan?

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:46

auk schreef:
Dat van dat Nederlands studeren ga ik overigens onthouden :D

Ik ook! Dat praat vast wat makkelijker dan over stukwerk :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:46

Kom nu eens met een realistisch voorstel, want deze is natuurlijk behoorlijk kinderachtig hè, lees de reactie van Winged maar even. :)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:47

Ik gooi hem er nog maar een keertje in: de politie bepaald niet hoe hard er overal gereden mag worden, dus waarom dat nu elke keer opnieuw aangehaald moet worden in dit topic is mij niet geheel duidelijk.