Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janine1990 schreef:Echter, omdat ik blank ben zal er niemand zijn die dat opmerkt, of die zich er iets van aan trekt. In het geval van de jongeman is dat echter wel gebeurd. Wellicht een agent die niet zoveel voelsprieten heeft als een ander mogelijk wel zou hebben gehad.
Shadow0 schreef:Snadrem schreef:Idem met die stukadoor. Juist van mensen in een dergelijk beroep verwacht ik dat die gewoon een mooie, strakke muur kunnen afleveren, in plaats van eentje die richting het plafond schuin weg loopt.
D'r is behoorlijk verschil! Een politieagent krijgt bevoegdheden die andere mensen niet hebben. Ze dragen wapens, mogen geweld gebruiken, kunnen mensen hun vrijheid ontnemen, en kunnen boetes opleggen.
Dat zijn zaken waar een behoorlijke verantwoordelijkheid tegenover hoort te staan. Als individu en als organisatie. Je verschuilen achter 'je kunt toch een klacht indienen' vind ik een zwaktebod - als je een klacht indient is het al te laat - en het kan alleen over individuele situaties en individuele agenten. Hoe ga je bv iets veranderen aan het racial profiling (waar dat incident met de persoon uit Kenia hierboven ook een duidelijk voorbeeld van is) als de hele plaatselijke politieafdeling daar eigenlijk niks fouts in ziet?
Shadow0 schreef:Janine1990 schreef:Echter, omdat ik blank ben zal er niemand zijn die dat opmerkt, of die zich er iets van aan trekt. In het geval van de jongeman is dat echter wel gebeurd. Wellicht een agent die niet zoveel voelsprieten heeft als een ander mogelijk wel zou hebben gehad.
Maar het punt is dat het fout is - dat juist vanwege de machtspositie van de politie een simpel dom denkfoutje leidt tot iets wat behoorlijk ingrijpend is voor die persoon. (Je zult maar opgepakt worden, alleen omdat je staat te wachten! Oh, en de theoretische verschillen tussen staande gehouden, meegenomen voor verhoor en gearresteerd doen niet zo heel erg ter zake voor de onveiligheid die je dan ervaart.)
Ik vind dat je daarom als politie behoorlijk extra bezig moet zijn met die risico's, en ze niet kunt bagatelliseren tot 'dan dien je maar een klacht in' of 'we doen ook maar ons werk'. Nee - omdat het werk zoiets bijzonders is, met extra verplichtingen en verantwoordelijkheden en bevoegdheden, wordt er ook heel wat extra's verwacht van je integriteit, vermogen tot zelfreflectie etc.
pmarena schreef:Die programma's van verkeersovertreders gaven mij juist een blijkbaar onterecht rooskleurig beeld, dus wat dat betreft....
kani_ejj schreef:Over discrimineren gesproken.
Mijn vriend was gister aan t wachten op mij (hij is Keniaans) voor de Albert Heijn.
Ik app dat ik via de andere kant loop dus hij loopt binnendoor en wacht aan de andere kant.
Kwam meneer politie agent en wilde hem mee nemen naar verhoor omdat hij te lang wacht ???
xdniesje schreef:Ik moet bekennen dat ik nooit zo'n hoge pet op had van de politie.
Zo had een vriendin van mij keurig betaald voor de parkeermeter en het bonnetje goed zichtbaar neer gelegd. Heeft ze alsnog een boete omdat ze geen bonnetje zou hebben, hoe kon je nou dat bonnetje over het hoofd zien?
maar toen kwam ik deze blogpagina tegen: http://www.politie.nl/blogs Zitten soms echt hele ingrijpende verhalen tussen. Daardoor heb ik er zeker meer respect voor gekregen!
kani_ejj schreef:Nee het voor verhoor hij vondt het verdacht
Snadrem schreef:Je kan iemand niet meenemen voor verhoor omdat je iets verdacht vindt. Daar heb je als agent geen bevoegdheid voor.
kani_ejj schreef:Nee dat had ik dus ook. Was een jong broekie dus had al zoiets van ja daaaag
Janine1990 schreef:pmarena schreef:Die programma's van verkeersovertreders gaven mij juist een blijkbaar onterecht rooskleurig beeld, dus wat dat betreft....
Want jij hebt één keer de verkeerde getroffen?
Weet je, ik snap ook nooit waarom veel mensen hier op Bokt een probleem hebben met winkelen bij Divoza. Ik lees vaak klachten over het personeel, de manier waarop je wordt geholpen. Ik woon vlakbij Divoza Leek en haal vrijwel al mijn spullen daar vandaan. In de afgelopen 15 jaar heb ik één keer een negatieve ervaring gehad met een personeelslid dat mij niet eens hielp. Ze snauwde haar collega alleen maar af toen ik haar collega (die mij keurig en vriendelijk hielp) een vraag stelde.
Dan vraag ik me toch altijd af waar het aan ligt dat zoveel mensen een negatieve ervaring hebben met winkelen bij Divoza. En ik denk dan toch vaak dat het aan hun eigen instelling en overkomen ligt. Dat ze zelf gedrag triggeren bij het personeel waar ze niet van gediend zijn.
Ik neem aan dat je wel begrijpt waar ik op doel
pmarena schreef:Het is de wet, het zijn regels, bladiebla, allemaal leuk en aardig maar ik vind dat gewoon ontzettend flauwe azijnpisserij om iemand een bekeuring te geven voor kleine dingetjes waar niemand last van heeft. (beetje te hard, even geen parkeerplek en keurig uit de weg neerzetten, enz. ) Geef dan een waarschuwing van joh je weet dat dit eigenlijk niet mag? Denk daar even aan want je kan hier eigenlijk gewoon een bekeuring voor krijgen. Dat is netjes, dat toont begrip van de agent, je hebt toch je waarschuwing en "schrik" dat je deze keer goed wegkomt èn je vindt de agent een toffe peer. Is toch veel meer win-win dan iemand een nutteloze boete door de strot duwen?