Volkert van der G. is vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Volkert van der G. is vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:18

Dat klopt, maar dat kan ook bij zoveel moordenaars. Dan zouden we ophef moeten maken bij iedere vervroegd vrijgelaten moordenaar, niet alleen omdat deze toevallig een bekend iemand heeft vermoord, niet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:21

EskeGirl schreef:
Dat klopt, maar dat kan ook bij zoveel moordenaars. Dan zouden we ophef moeten maken bij iedere vervroegd vrijgelaten moordenaar, niet alleen omdat deze toevallig een bekend iemand heeft vermoord, niet?

Nou...ik weet niet wanneer er een moordenaar vrij komt.Het komt ook geregelt voor dat iemand op proefverlof iemand verkracht of vermoord.Dat noem ik inschattingsfouten,die je ook niet kunt voorkomen.Ja,niet meer vrijlaten ;)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:23

Dat klopt wel :=

Het kan toch altijd gebeuren, maar als je kijkt naar deze zaak, hoe groot is de kans dan? Niet heel hoog, lijkt me.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:24

EskeGirl schreef:
Dat klopt wel :=

Het kan toch altijd gebeuren, maar als je kijkt naar deze zaak, hoe groot is de kans dan? Niet heel hoog, lijkt me.

nou,mij zal hij niet ombrengen...dus het word beperkt tot een politicus vermoed ik.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:29

Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van al die... En nu is Wilders aan de buurt.. Wilders is de volgende... Buiten dat Wilders een peloton aan mensen om zich heen geeft is het verder niet van toepassing. Verdiep je in de omstandigheden waarin Volkert, de milieu-activist!, Pim ombracht. Dan snap je zelf ook waarom de kans op herhaling als nihil wordt geacht.

Verder had de quest laatst een heel interessant stuk over het Nederlands rechtssysteem en waarom men vind dat t alsmaar zwaarder moet, alsmede waarom dat meestal niet werkt..

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:42

Ik was toen 16, maar heb het wel helemaal gevolgd.

Ik snap dat hij vrijgelaten wordt, en geloof maar, hij is buiten nog minder vrij als dat hij in ge gevangenis was.
Daarnaast ben ik overigens tegen het 2/3 vrijkomen van goed gedrag, niet alleen bij hem, bij elke straf!
En dan al helemaal als er geen enkel berouw getoond wordt of spijt betuigd wordt.

Pim zal altijd een voorbeeld icoon blijven, hij bracht dingen ter spraken die een ander niet durfde/deed.
Wilders komt bij lange na niet in de buurt van hem, en zijn idealen zijn ook heel anders.
De vergelijking vind ik dus persoonlijk ook misplaatst.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 10:54

Pim Fortuin had charisma, hij zorgde ervoor dat mensen luisterde naar wat hij zei

Wilders roept als een kip zonder kop uitspraken die momenteel als populistisch overkomen. Mensen luisteren omdat het ze zelf overkomt, bijv. Teveel Polen. Als dat in je omgeving zo is, dan geef je Wilders gelijk. Maar dat betekent nog niet dat heel Nederland zo denkt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:05

jesito schreef:
Diegene wat de vrijlating allemaal best vinden wil ik wel eens horen piepen als ze familie waren van pim fortuin.
En ik vind 12 jaar cel niet echt veel hij heeft immers iemand van zijn leven beroofd.

Ik denk dat de familie van Pim zich terdege wel beseft dat die 12 jaar al een hele mooie periode is geweest. Zoals ik in mijn eerdere post al heb vermeld: mijn man is een jaar voor Pim vermoord en zijn moordenaar loopt al 5 jaar weer rond. Zonder enge beperking. Hij mag wonen waar hij wil. Praten met de pers enz enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:10

Maar hij is nog niet vrij....hij heeft een enkelband, zijn gezicht kennen velen en vele wraaklustigen rond hem. Pim heeft veel mensen boos gemaakt....een risico als je politiek bezig bent.

Meer gekken buiten dan binnen gestichten en gevangenissen...

Volkert is in mijn ogen ook een gestoorde, we zullen zien...maar vrij is hij niet..

Vraag mij wel af wat duurder is...want hij heeft nu een uitkering en leeft nog steeds van de staat, inclusief zijn huisarrest met dito controles, kost volgens mij toch minstens hetzelfde als in de bak zitten? Maar zijn cel kan weer ingenomen worden door een type die anders wellicht ook heengestuurd was bij gebrek aan cellen...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:16

xJennifx schreef:
Overigens vind ik 12 jaar best wel heel erg lang..

Hij heeft 18 jaar gekregen waarvan hij er 12 binnen heeft uitgezeten. De komende tijd heeft hij ook nog gewoon straf, ook al is het in een andere vorm. En ja, ik denk ook dat 12 jaar best lang is.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:19

russel schreef:
Maar hij is nog niet vrij....hij heeft een enkelband, zijn gezicht kennen velen en vele wraaklustigen rond hem. Pim heeft veel mensen boos gemaakt....een risico als je politiek bezig bent.

Meer gekken buiten dan binnen gestichten en gevangenissen...

Volkert is in mijn ogen ook een gestoorde, we zullen zien...maar vrij is hij niet..

Vraag mij wel af wat duurder is...want hij heeft nu een uitkering en leeft nog steeds van de staat, inclusief zijn huisarrest met dito controles, kost volgens mij toch minstens hetzelfde als in de bak zitten? Maar zijn cel kan weer ingenomen worden door een type die anders wellicht ook heengestuurd was bij gebrek aan cellen...

Denk het ook, als een gevangenen tussen de 100 en 180 euro per dag kost.
Gekke bedragen eigenlijk... :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:24

EskeGirl schreef:
Dat klopt, maar een pedofiel is iets anders dan een moordenaar. Een pedofiel (of andere benaming) is een soort geaardheid, net als een homo, hetero e.d., dus kan je dat wel 'genezen'?
Een moordenaar als Volkert van der G had het op deze persoon gemunt en moordde (gok ik) niet omdat hij er een kick van krijgt.Mede om die reden lijkt mij dat herhaling geen grote kans heeft.
Dat is iig wat ik denk, voor mij logisch, maar ook ik kan ernaast zitten.

Oh wat een gevaarlijke gedachte! Pedofilie is GEEN geaardheid maar wel degelijk een stoornis/afwijking, hoe je t maar wil noemen. Dat is nou juist hoe pedofielen het proberen goed te praten, dat ze er niks aan kunnen doen omdat het hun geaardheid is... Van zedendelicten is ook algemeen bekend dat de recidivekans hoog is. Dat is heel anders dan bij één weloverwogen moord.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:27

jesito schreef:
Diegene wat de vrijlating allemaal best vinden wil ik wel eens horen piepen als ze familie waren van pim fortuin.
En ik vind 12 jaar cel niet echt veel hij heeft immers iemand van zijn leven beroofd.

Daarom is een rechter ook onafhankelijk en niet emotioneel betrokken. Je kunt als nabestaande natuurlijk nooit objectief over de strafmaat oordelen. Als iemand mijn kind iets aandoet ben ik ook prompt voor het weer invoeren van de doodstraf. ..
Ik vind WEL dat we een goed rechtsysteem hebben.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:29

En zelfs die stoornis/afwijking (pedofilie) kun je verhelpen, maar dat is hier in Nederland niet toegestaan.....
Er is namelijk een trial in amerika (of inmiddels staat het al verder) om die mannen echt te castereren.
Hiermee schijnen namelijk de hormonen weg genomen te worden alsmede de drang.
Maar goed dat is wel erg off topic.

Ik vind 12 jaar helemaal niet lang, voor geen enkele moord niet.
Ik vind als je een mens zijn leven neemt (wel overwogen of met onbedachte raden)
dat diegene gewoon 30 jaar lang moet krijgen zonder medeleven, maar ja dat ben ik ;)

Voor de doodstraf ben ik daar in tegen absoluut niet, in welke omstandigheden ook.
Ten eerste vind ik dat ze er dan te makkelijk vanaf komen en ten tweede dan moet je wel verdomd goed weten of die gene wel 100% zeker schuldig is.
Laatst bijgewerkt door Sylkai op 04-05-14 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:30

geerke schreef:
Nou...ik weet niet wanneer er een moordenaar vrij komt.Het komt ook geregelt voor dat iemand op proefverlof iemand verkracht of vermoord.Dat noem ik inschattingsfouten,die je ook niet kunt voorkomen.Ja,niet meer vrijlaten ;)

Nee dat klopt niet. Dat komt percentueel gezien maar heel weinig voor. Maar omdat het wel heel ernstig is komt het in het nieuws en weet iedereen ervan en blijft het je bij. Het overgrote deel van de proefverloven gaan goed, zonder recidive of ontsnappingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:36

Hoeveel moordenaars zitten er momenteel vast? Procentueel bv, ben ik wel benieuwd naar. Niet de moorden die bv door jarenlange mishandelingen partner, ouder, dat is meer een wanhoopsdaad in kin ogen, maar gewoon willekeurig.

Ik leef in de intentie dat er maar erg weinig dergelijk gestoorde types zijn die vastzitten.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:51

russel schreef:
Hoeveel moordenaars zitten er momenteel vast? Procentueel bv, ben ik wel benieuwd naar. Niet de moorden die bv door jarenlange mishandelingen partner, ouder, dat is meer een wanhoopsdaad in kin ogen, maar gewoon willekeurig.

Ik leef in de intentie dat er maar erg weinig dergelijk gestoorde types zijn die vastzitten.

Ze zeggen toch niets voor niets dat er meer gekken loslopen dan dat er vastzitten?

Dat Volkert van der G na 12 jaar al weer vrij is is in mijn ogen veel te snel.
Ook al denk ik niet dat hij zoiets weer gaat doen, dus voor de normale samenleving zie ik hem niet als gevaarlijk.
Moordenaars horen wat mij betreft levenslang te krijgen, maar ik vind het Nederlandse strafsysteem sowieso veel te soft.

Vind het ook belachelijk dat hij ook nog eens beveiliging krijgt, kost alleen maar extra geld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:12

En levenslang vastzetten kost geen geld??
Is in deze tijd niet eens meer te betalen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:14

Ik vraag me altijd af hoe de mensen die hier voor strengere straffen zijn zouden reageren als hun kind een misdrijf begaat. Ben je dan ook voor levenslang? Of ben je dan blij dat hij nog een kans krijgt?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:15

Prima hoor, de mening dat ons strafsysteem 'te soft' is. Maar wees je er dan wel van bewust dat zwaarder straffen over het algemeen een averechts effect heeft. Ja, de straf is ellendiger. Als je doel wraak nemen is dan is een strafkamp zoals in Noord-Korea een fantastische optie. Net als de doodstraf, inclusief de 10 jaar in een dodencel die er over het algemeen aan voorafgaat. Of de overvolle gevangenissen zoals vaak in Zuid-Amerika, waar de één na de ander wordt neergestoken en bendes de dienst uitmaken. De dader heeft dan een ellendig leven, dat klopt.

Maar als je graag wil dat iemand ooit weer bij kan dragen aan de maatschappij dan kan je ze beter in een omgeving zetten met relatief veel vrijheid, want daar leren ze veel meer van. In Noorwegen is een eiland waar gevangenen het laatste deel van hun straf mogen uitzitten. Ze hebben daar een huisje, er is nauwelijks bewaking, ze mogen vrij rondlopen en dingen doen. En die aanpak werkt, want het risico op recidive is aanmerkelijk lager dan bij gevangenen die daar niet gezeten hebben. Uit onderzoek blijkt ook keer op keer dat een taakstraf en/of elektronische detentie stukken effectiever zijn dan celstraffen.

Verder: twaalf jaar is heel, héél erg lang. Zelfs voor 10 miljoen zou ik geen 12 jaar in onze gevangenis willen zitten, met de spelletjes en therapie en wat al niet meer. Mijn vrijheid is me toch een stuk meer waard. Ik begrijp ook niet dat daar zo lacherig over gedaan wordt, alsof een playstation en een sportruimte opwegen tegen je relatie, werk, vakanties, uitjes, vrienden, zelfs gewoon lekker in de zon zitten met een goed boek? Het is toch afschuwelijk als dat je allemaal wordt afgenomen? Daar kan geen therapie tegenop, hoor.

Daarnaast is het verschil tussen 12 en 18 jaar uiteraard groot, maar ik vraag me af of het voor de veroordeelde nog echt verschil maakt. Iemand zal gerust niet denken 'oh, dankzij die extra 6 jaar ga ik tóch maar géén tweede moord plegen.' En als hij dat toch niet gaat doen, zoals de inschatting bij Volkert is (en overigens bij de meeste moordenaars, de meesten doen het geen tweede keer), waarom zou je iemand dan langer in de gevangenis houden, en daarmee het risico vergroten? Immers hou je iemand dan langer buiten de maatschappij en binnen een milieu met veel verkeerde mensen. Terwijl nu, juist door de enkelband en alle verplichtingen, krijgt Volkert de kans om binnen een relatief gecontroleerde omgeving zijn leven weer op te bouwen. Als hij dan straks volledig van zijn straf af is, dan heeft hij hopelijk al een huisje en werk, misschien wel een relatie, en is het risico op herhaling véél lager dan wanneer je 'm na 18 jaar op straat zou zetten zonder enige controle.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:23

Perfect verwoord Dani :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:36

Dni, sec gezien heb je gelijk, maar om 12 jaar te krijgen moet je wel wat hebben gedaan...de meeste strafbare feiten worden als first offender afgedaan..willens en weten pleeg je een diefstal om maar zo te noemen...de drempel is voor velen die gevangenisstraf, maar als in werekljkkheid die er voor de eerste keer niet komt? Is dat wel krom...dat vervaagd het normbesef..

Moord en niet doodslag vind ik wel van dieb aard dat ook 18 jaar niet lang is...het zal je vader maar wezen en je bent als kind nog afhankelijk van je vader, meteen een traume en diep verlies krijg je als kind kado en moeders tot de bedelstraf, want vaders inkomen valt weg.

In dit geval was Pim alleenstaand, maar laten we hem eens vader van pak hem beet 3 kinderen maken....daar weegt 18 jaar niet tegen op, de moordenaar krijgt na gevangenisstraf huis en uitkering, net als de weduwe, die eerst niet in een sociale woning woonde maar in een leuke luxe eensgezins met hypotheek en een fijn gelukkig familieleven inclusief leuke familie vakantie...dat is ook allemaal weg...

In dit land wordt er in de strafmaat altijd maar weer gekeken naar de daders, laten we nu eens het leed van de achterblijvers, de tot invalide geslagen succesvolle jonge mensen, de doodsangsten uitstaande bejaarde die graag zelfstandig woonde in een senioren woning maar nu niet mee zo kan leven....

Dat allemaal ten koste van een niet afschrikkend celleven...laat ze maar lekker werken voor alle gemaakte kosten...en dat dan niet binnen 40 uur, of wel, maar dan geen zakgeld overhouden, net zoals de gedupeerde achterblijvers die geroyeerd zijn door die laffe daden....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:43

Russel de duur van de gevangenisstraf is niet wat afschrikwekkend is en daardoor criminaliteit zou voorkomen. Het verminderen van de criminaliteit heeft te maken met de pakkans.

Inmiddels wordt er in het strafrecht al veel meer aandacht besteed aan de slachtoffers en dat zal alleen maar meer worden.

Natuurlijk is voor een kind dat zijn vader verliest 12 jaar niet genoeg. Maar voor dat kind is levenslang of de doodstraf ook niet genoeg - die wil ggewoon zijn vader terug.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 12:48

Dat leed neem je niet weg door een ander zwaarder te straffen. Sterker nog, dan kan je beter de straffen omlaag gooien en het geld wat je daarmee uitspaart investeren in betere voorzieningen voor de nabestaanden en slachtoffers. Ik vind wraak gewoon geen goed motief voor straf. Het levert zo ontzettend weinig op.

En ik zie ook echt wel dat bepaalde straffen stomweg te laag zijn, en dat is heel erg pijnlijk. Wraakzucht is niet goed, maar de straf moet wel in verhouding tot het misdrijf staan, en dat is niet altijd het geval. Maar goed, in elke beroepsgroep worden fouten gemaakt en rechters zijn daar geen uitzondering op. Overigens zijn er ook onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat burgers het vaak best eens zijn met de rechter als ze eenmaal alle feiten van een zaak kennen. Mensen baseren hun mening regelmatig puur op wat er in de media komt en dat is vaak maar een heel beperkt stukje van de beschikbare informatie.

Nikass zegt trouwens ook nog iets heel zinnigs: de pakkans vergroten is véél nuttiger dan hogere straffen uitdelen. Bijna niemand zal een misdrijf plegen als oom agent al bijna naast ze staat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:52

Citaat:
Verder: twaalf jaar is heel, héél erg lang. Zelfs voor 10 miljoen zou ik geen 12 jaar in onze gevangenis willen zitten, met de spelletjes en therapie en wat al niet meer. Mijn vrijheid is me toch een stuk meer waard. Ik begrijp ook niet dat daar zo lacherig over gedaan wordt, alsof een playstation en een sportruimte opwegen tegen je relatie, werk, vakanties, uitjes, vrienden, zelfs gewoon lekker in de zon zitten met een goed boek? Het is toch afschuwelijk als dat je allemaal wordt afgenomen? Daar kan geen therapie tegenop, hoor.

Volkert van der G dacht daar op 6 mei toch heel anders over. Hij was op dat moment ook nog eens getrouwd en had een jonge dochter.
Hij heeft in de bosjes nog lang kunnen nadenken en uiteindelijk de keus genomen de trekker over te halen om iemand in koele bloede af te schieten.
Moet ik het dan afschuwelijk vinden dat zijn vrijheid is afgenomen?
Hij was volkomen toerekenings vatbaar en wist dondersgoed wat hij deed en wat de consequenties daarop zouden zijn.