Wakker Dier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van Wakker Dier?

Heel goed dat dit bestaat! Iedereen zou veganist moeten worden!
27 (10%)
Goed dat er aandacht aan besteed word, maar veganist of vegetarier worden gaat te ver.
30 (11%)
Ontzettend overdreven gedoe. Wat mij betreft doeken ze de hele organisatie op!
72 (28%)
Het is goed dat ze er zijn, maar ze zouden met meer realistische en doordachte uitspraken moeten komen.
125 (49%)

Totaal aantal stemmen: 254

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 20:47

Douce schreef:
Wat Wakker Dier wil (imo) is bewustwording. Als bij wijze van 90 % van de boeren stopt/staakt, dan zal dat heus de media wel halen en komt er dus bewust wording. Maar dat was eigenlijk niet wat ik wilde vertellen.
Ik ken toevallig boeren die zijn gestopt met de veeteelt toen het allemaal massaler werd. En die zitten niet in de WW :+ Net alsof boeren alleen maar kunnen wat ze huidig doen, vind het bijna denigrerend overkomen :o (begrijp wel dat het niet zo bedoeld is).
Maar goed, de boeren die gestopt zijn toen het erg massaal werd doen nu:
- Pensionstal
- ZZP'er
- Landbouw
- Kaasboerderij

en zo zijn er nog tal van mogelijkheden. Ik zeg niet dat ze het allemaal moeten doen, maar het is niet dat ze niet anders konden. Er zijn/waren mogelijkheden.
Ik kan even niet meer vinden wie het zei, maar iemand zei dat boeren vroeger inderdaad echt niet zo lief/begaan waren met hun dieren. Wakker Dier kan de boeren misschien in jullie ogen zwart maken, maar ook echt niet alle boeren zijn lieve koeknuffelaars.

maar goed, dan nog wil de nederlandse consument goedkope melk, eieren en vlees, dat moet toch ergens vandaan komen.. wakker dier krijgt het niet voor elkaar om iedereen veganist te maken wat ze misschien graag zouden willen.
dus dan moet er toch worden uitgeweken naar het buitenland waar het dierenwelzijn een stuk minder hoge prioriteit heeft.

ruitje

Re: Wakker Dier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:08

Een pensionstal opzetten doe je qua vergunningen, kennis en investeringen ook zo maar natuurlijk... en kaasmakerijen idem dito.

Als boer ben je gewoon een beroep aan het uitoefenen en vanuit die baan moet je je huis betalen en gezin onderhouden.
Dat de markt zo is, kan een boer niks aan doen. Als je net zo winstgevend kan zijn met een kleiner bedrijf, ken ik niemand die dat niet zou willen?

Dat is hetzelfde als tegen iemand die in de bejaardezorg werkt zeggen dat ze zelf verantwoordelijk is voor de bezuinigingen en als je het er niet mee eens bent zoek je toch ander werk. Vind ook niemand normaal :+

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:10

Omscholing is dus niet normaal?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:17

Dit gaat wel een stukkie verder dan omscholing…wat dacht je van een hypotheek van tonnen….

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:24

Met een bedrijf waar je een iets andere hypotheek op heb dan een eensgezinswoning ben ik benieuwd waar jij een boer voor zou willen laten omscholen?

Daarnaast vind ik het niet normaal nee, geld ook voor de nertsenboerderijen, dat jij jaren investeerd, met passie je werk doet, een goede ondernemer bent maar vanwege dit soort organisaties je MOET laten omscholen omdat ze jouw beroep ommogelijk maken, terwijl je in Polen nog wel hetzelfde beroep kan uitoefenen en het product nog in NL verkocht mag worden.

Dan moeten we vlees eten in NL gewoon verbieden, niet het onze boeren onmogelijk maken maar wel vlees importeren uit andere landen.

Overigens eet ik zeer bewust vlees, en groenten en fruit. Ik probeer alleen maar zaken te eten uit Nederland, gezien ze in Zuid Amerika iets anders omgaan met het gif op mijn tomaatje :') . Dus ik ben voor de
strenge regels in NL, misschien zouden we autarkisch moeten worden? Lijkt mij serieus de beste oplossing!

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:51

Douce schreef:
Wat Wakker Dier wil (imo) is bewustwording. Als bij wijze van 90 % van de boeren stopt/staakt, dan zal dat heus de media wel halen en komt er dus bewust wording. Maar dat was eigenlijk niet wat ik wilde vertellen.
Ik ken toevallig boeren die zijn gestopt met de veeteelt toen het allemaal massaler werd. En die zitten niet in de WW :+ Net alsof boeren alleen maar kunnen wat ze huidig doen, vind het bijna denigrerend overkomen :o (begrijp wel dat het niet zo bedoeld is).
Maar goed, de boeren die gestopt zijn toen het erg massaal werd doen nu:
- Pensionstal
- ZZP'er
- Landbouw
- Kaasboerderij

en zo zijn er nog tal van mogelijkheden. Ik zeg niet dat ze het allemaal moeten doen, maar het is niet dat ze niet anders konden. Er zijn/waren mogelijkheden.
Ik kan even niet meer vinden wie het zei, maar iemand zei dat boeren vroeger inderdaad echt niet zo lief/begaan waren met hun dieren. Wakker Dier kan de boeren misschien in jullie ogen zwart maken, maar ook echt niet alle boeren zijn lieve koeknuffelaars.

En wat denk je van die investeringen die je dan zou moeten doen om dus een pensionstal/landbouw/kaasboerderij te gaan beginnen?
De enige die nog enigzins in de buurt komt is ZZP-er maar aangezien er al "zoveel" werk is overal denk ik niet dat je zo goed aan het werk komt...

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 09:15

tammiebels schreef:
En wat denk je van die investeringen die je dan zou moeten doen om dus een pensionstal/landbouw/kaasboerderij te gaan beginnen?
De enige die nog enigzins in de buurt komt is ZZP-er maar aangezien er al "zoveel" werk is overal denk ik niet dat je zo goed aan het werk komt...

Ik geef aan wat de mensen die toen zijn gestopt, nu doen. Dat is denk ik toch een groot bewijs dát het mogelijk is ;)
Maar goed, zolang de boeren blijkbaar vooral koeknuffelende slachtoffers zijn die vooral niet anders konden.. I rest my case.

Ik heb niets tegen boeren, maar wil gewoon de andere kant schetsen. Ze zijn totaal geen slachtoffers. Ik ken er toch redelijk wat, maar zoals ze hier geschetst worden ken ik ze niet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 11:02

Ruitje: Wat ik autarkisch?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:03

Tiepfoudt schreef:
Sees schreef:
Kinke, zo komt het op jou misschien over maar dat doen ze echt niet hoor. Bijvoorbeeld in het geval van de afgebrande geitenboerderij, alhoewel extra info netjes zou zijn geweest, is het toch niet relevant?

Kinke is bij lange na niet de enige op wie het zo overkomt. Alle mensen die iedere dag met hun laarzen in de str*nt staan, 24/7 voor hun veestapel klaarstaan en die écht weten hoe deze wereld in elkaar steekt voelen zich onterecht zwartgemaakt. Wat ik ook al tegen Magrathea zei, moet het gevoel van die groep mensen dan maar gewoon genegeerd worden?

Waarom is zulke informatie niet relevant? Omdat het voor Wakker Dier even verrekte goed uit komt door zo het beeld van een egoïstische boer te vormen?

Kinke is misschien niet de enige op wie dit zo overkomt maar ook op lang niet alle mensen komt het wél zo over (zie ook dit topic ;)).

Omdat het geen nieuwswaarde heeft ;).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:15

Dat is een gesloten economie. Dus dat je als staat zelfvoorzienend ben. Dan kun je echt goed toetsen hoe er met je vlees/groenten e.d. is omgegaan.

Het heeft nu gewoon geen nut om de veehouderij in NL aan te pakken, want het vlees word ergens anders in de wereld goedkoper geproduceerd. Dus stel de veehouderij gaat in NL naar de kl*ote, dan krijg je uiteindelijk slechter behandeld vlees op je bord. Die boerderijen uit andere landen zullen groeien....

Zo gezien bevorderd een organisatie als Wakker Dier eigenlijk dierenmishandeling :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:16

Inderdaad ruitje…maar daar krijg je nooit een reactie op.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:17

ruitje schreef:
Dat is een gesloten economie. Dus dat je als staat zelfvoorzienend ben. Dan kun je echt goed toetsen hoe er met je vlees/groenten e.d. is omgegaan.

Het heeft nu gewoon geen nut om de veehouderij in NL aan te pakken, want het vlees word ergens anders in de wereld goedkoper geproduceerd. Dus stel de veehouderij gaat in NL naar de kl*ote, dan krijg je uiteindelijk slechter behandeld vlees op je bord. Die boerderijen uit andere landen zullen groeien....

Zo gezien bevorderd een organisatie als Wakker Dier eigenlijk dierenmishandeling :')

mee eens...

maar goed, Wakker dier wil dat iedereen veganist wordt, dus eigenlijk ook niet. alle dieren moeten lekker in vrijheid leven.. zoiets als de Oostvaardersplassen ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:23

Tiepfoudt schreef:
De beelden van de veehouderij die Wakker Dier laat zien, zijn niet bepaald rooskleurig. Daar waar het allemaal gebeurt (in de stallen) gaat het volgens Wakker Dier mis.

Stel: Wakker Dier gaat ook de paardenhouderij erbij betrekken en laat alleen maar afbeeldingen zien van de meest gruwelijke manieren van paarden houden. Het beeld dat zij vormen is niet realistisch, omdat dat alleen maar extreme gevallen zijn. Voel jij je als paardenhouder (ik weet niet of je paarden hebt, anders beeld het aub even in :D ) dan nog steeds niet aangevallen?

Nee, want je weet toch zelf wel of je je aangesproken moet voelen of niet :o ?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:23

Wil Wakker Dier echt dat iedereen veganist word?
Op hun website staat:
De statutaire doelstelling van stichting Wakker Dier luidt: “het bevorderen van het welzijn en de rechtspositie van landbouwhuisdieren, het bestrijden van de bio-industrie en het stimuleren van mens-, dier- en milieuvriendelijke veeteelt.

Nou, dat werkt dus niet.

Dit vond ik wel weer heel erg boeiend om te lezen, blijkt gewoon dat Wakker Dier ook vind dat het niet aan de boeren ligt :') :

*Met behulp van pers en reclame maken wij het bedrijfsleven, overheid en burgers bewust van de manier waarop er in ons land met de landbouwhuisdieren wordt omgegaan.
*We spreken bedrijven – met name supermarkten en A-merken – aan op dierenleed. Omdat zij een te lage prijs aan de boer betalen blijft er geen geld over om de dieren een beter leven te geven.
*We geven voorlichting: een beter leven voor dieren begint op je eigen bord.
*Wij streven naar betere wetten voor dierenwelzijn en waar mogelijk voeren wij juridische procedures.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:25

In vind veganist een beetje te ver gaan. Ik vind het fijn om leren schoenen te dragen en ik heb vlees nodig. Na zes jaar vegetariër geweest te zijn (precies in de periode van mijn groei en met een ziekte) ben ik me er van bewust geworden dat mijn lichaam gemaakt is om ook vlees te eten. Niet in de grote hoeveelheden zoals een gemiddelde Nederlander eet, en ook niet het vreselijke vlees van dieren die veel te snel zijn gegroeid onder slechte omstandigheden. Ik voel me heerlijk als ik een stukje vlees eet wat het goed heeft gehad en de tijd heeft gehad om te groeien. Dat dieren elkaar eten is gewoon natuur, en in principe zijn ook wij allemaal dieren. Ik ben dan ook niet te beroerd om er geld voor neer te leggen. Ik geef erg veel om dieren en ik eet liever wat minder goed vlees dan een hoop slecht vlees. Ik vind het goed dat er organisaties zijn zoals WD, zodat de economie niet zomaar haar gang kan gaan ten koste van de dieren, maar lichtelijk overdreven vind ik het allemaal wel. In Nederland hebben de dieren het zo slecht nog niet, maar omdat ons vlees uit buitenland komt denk ik dat WD er om deze reden voor wilt zorgen dat mensen helemaal geen vlees meer willen eten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:27

no--a schreef:
Uiteindelijk is de hele veehouderij een ontzettend complex verhaal...
Optelsommetje van urbanisatie+verhoogde inkomsten+kieskeurige eters+opkomst ontwikkelingslanden+exportpositie+invloed (fastfood)ketens+minder grond voor veehouderij+mazen in de wet+bemoeilijking door wet+gierige nederlanders+veeleisende nederlanders+...need to go on...?

Een organisatie die ons duidelijk probeert te maken dat de WERELDWIJDE veehouderij steeds meer de verkeerde kant op dreigt te gaan is in mijn ogen goed. Het lijkt mij een ontzettend goede zaak als mensen zich meer bewust worden van de natuurlijke bronnen die verbruikt worden bij het produceren van vlees, van de huidige groei in consumptie van dierlijke producten en de problemen die dat in de toekomst kan hebben. Maar dit beeld moet wel eerlijk zijn en dus ook de positieve kanten van de veehouderij laten zien.

Naar mijn mening gaat Wakker Dier inderdaad de fout in door veel dingen net even anders weer te geven dan ze eigenlijk zijn. Dat doen ze door het bedenken van termen (zoals plofkip) of het maken van foto's die dingen erger over laten komen dan ze zijn, maar ook door het verhumaniseren van dieren en bovenal door het weren van de positieve dingen. Wakker Dier wordt inderdaad door zo veel goede initiatieven op het gebied van veehouderij uitgenodigd, maar ik heb nu al van diverse bedrijven gehoord dat wakker dier niet op hun aanbod is ingegaan. Dat vind ik persoonlijk erg spijtig om te horen.
Ik denk dat wakker dier met een goede, eerlijke voorlichting verder zou komen dan met de huidige fotoreportages en dergelijke.

Ik denk juist dat het goed is dat WD termen als plofkip gebruikt :j. Mensen moeten wakker geschud worden en schockeren helpt daarbij. En nogmaals, ik zie op de FB van WD óók dat ze positieve berichten posten over bepaalde bedrijven!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:32

Dit is natuurlijk heel leuk bedacht en lekker realistisch :')

Waarom richt Wakker Dier zich op de Nederlandse vee-industrie en niet in andere landen?

Nederland is (mede-)uitvinder van de vee-industrie. Al bijna zestig jaar geven we de hele wereld het slechte voorbeeld. Nu is het tijd om het goede voorbeeld te geven en over te stappen naar een duurzamere veehouderij. Als we allemaal wat minder vlees eten en alleen van dieren die een beter leven hebben gehad, hoeven we geen vlees te importeren uit landen waar de dieren het slechter hebben

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:36

Dat we geen vlees of andere producten zouden moeten importeren uit landen die dierenwelzijn niet hoog in het vaandel hebben staan, staat imo los van wat WD doet. De regering laat hier steken vallen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:37

ruitje schreef:

Waarom richt Wakker Dier zich op de Nederlandse vee-industrie en niet in andere landen?

Nederland is (mede-)uitvinder van de vee-industrie. Al bijna zestig jaar geven we de hele wereld het slechte voorbeeld. Nu is het tijd om het goede voorbeeld te geven en over te stappen naar een duurzamere veehouderij. Als we allemaal wat minder vlees eten en alleen van dieren die een beter leven hebben gehad, hoeven we geen vlees te importeren uit landen waar de dieren het slechter hebben

en dan komt dus weer het kostenplaatje om de hoek kijken. 'duurzaam' geproduceerd vlees is nu eenmaal duurder dan goedkoop en dieronvriendelijk vlees, en dat wil de consument niet betalen... cirkeltje weer rond.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:41

Yup, het kostenplaatje. Bij zowel de boer als bij de consument. Vooral de laatste is een groot probleem, helemaal in de crisis periode.
Het hele kostenplaatje was voor ons ook de reden om de pluimveetak af te stoten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:47

Sees schreef:
Dat we geen vlees of andere producten zouden moeten importeren uit landen die dierenwelzijn niet hoog in het vaandel hebben staan, staat imo los van wat WD doet. De regering laat hier steken vallen.

Ja, dat vind ik ook. Aan de andere kant, stel dat de regering een regel maakt waarin staat dat we geen vlees meer mogen importeren uit dat soort landen. Wat zou dat dan voor onze hele economie betekenen? Dat vraag ik mij oprecht af?
Gaan we dan als land niet in een duikvlucht naar beneden omdat we niet meer exporteren en importeren?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:48

juval schreef:
ruitje schreef:

en dan komt dus weer het kostenplaatje om de hoek kijken. 'duurzaam' geproduceerd vlees is nu eenmaal duurder dan goedkoop en dieronvriendelijk vlees, en dat wil de consument niet betalen... cirkeltje weer rond.

En is DUS imo de consument de schuldige en niet WD :o.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:49

ruitje schreef:
Sees schreef:

Ja, dat vind ik ook. Aan de andere kant, stel dat de regering een regel maakt waarin staat dat we geen vlees meer mogen importeren uit dat soort landen. Wat zou dat dan voor onze hele economie betekenen? Dat vraag ik mij oprecht af?
Gaan we dan als land niet in een duikvlucht naar beneden omdat we niet meer exporteren en importeren?

Exporteren kan toch nog wel? Het zal ongetwijfeld gevolgen hebben...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:50

Zouden wij in NL genoeg produceren om zelfvoorzienend te kunnen zijn en daarnaast nog te exporteren? Daar heb ik eigenlijk geen idee van....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 11:53

Ruitje, oh zo bedoel je dat? Ik durf daar eigenlijk niets over te zeggen maar ik vermoed eerlijk gezegd van wel, of iig als we als Nederlanders misschien massaal 1 of 2 dagen geen vlees zouden eten. Overigens ligt de focus van WD misschien téveel op de veehouderij, van mij zouden ze ook de visvangst wel eens onder de loep mogen nemen.