overvallers juwelier doodgeschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:24

xSlvna schreef:
Heb in deze situatie ook geen problemen met wat gebeurd is, overvallers van een juwelier hebben iets te veel lef, wat is het volgende en waar zijn ze toe in staat? Zeker als het een 20 jarig 'jochie' is. Ken een paar van die leeftijd die ook overvallen plegen met wapens en geweld, nahja ruim ze op? Gelijk van het gezeiks af en meerdere mensen bespaard van dit leed.

Ja en nee... want waar stopt het uiteindelijk? Gaan we dan ook scholieren die examens stelen met geweld te lijf? Brandstofdieven (we hebben in het verleden al gezien tot welk drama dat heeft geleid) door middel van geweld tegen houden? Ramkrakers door middel van zwaar geschut de weg af rijden?

Ik denk inderdaad dat we een (heel groot) probleem hebben in dit land. Ontstaan door teveel 'gepamper' van 'jonge' criminelen, het aanpakken van zware vergrijpen met minimale straffen en het niet effectief uitzetten van autochtonen die de regels aan de laars lappen.

Ik denk dat de Overheid eens aan het begin moet gaan kijken in plaats van achteraf de boel recht proberen te praten. Eerder ingrijpen, zwaarder straffen, minder luxe in gevangenissen.

Nog even en we worden het Amerika-van-de-Lage-Landen.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:28

Suelza schreef:
Tiepfoudt schreef:
Mijn eerste gedachten toen ik het nieuwsbericht hoorde: Topwijffie! Hulde! Die verdient een lintje.

Het feit wat als een paal boven water blijft staan, is dat de 2 mannen dood zijn. En daar zál iemand voor veroordeeld gaan worden.

Volgens mij niet hoor. Want als ik me niet vergis is er ooit eens een man geweest die een inbreker neergeslagen heeft (met de dood die erop volgde) die aan het inbreken was in zijn huis.
Die is ook niet veroordeeld omdat het uit afweer was en bescherming van zijn goederen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:31

ydnew schreef:
Tja, doodschieten vind ik nog wel heftig.....schiet dan in de benen.......tijdelijk uitgeschakeld maar kan gerepareerd worden.... niet zo zeer om de overvallers te beschermen, maar de schutter, omdat de kans wel degelijk bestaat dat de gene die heeft geschoten de sjaak is omdat die 2 doden heeft veroorzaakt.....

Ik denk dat je daar op het moment zelf helemaal niet bij nadenkt. Je bent misschien in doodsangst, dan doe je dingen die je normaal niet zou doen.
Ik vind het niet erg wat er gebeurd is, mooi weer twee van dat tuig minder, kan het alleen maar toejuichen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:36

Suelza schreef:
xSlvna schreef:
Heb in deze situatie ook geen problemen met wat gebeurd is, overvallers van een juwelier hebben iets te veel lef, wat is het volgende en waar zijn ze toe in staat? Zeker als het een 20 jarig 'jochie' is. Ken een paar van die leeftijd die ook overvallen plegen met wapens en geweld, nahja ruim ze op? Gelijk van het gezeiks af en meerdere mensen bespaard van dit leed.

Ja en nee... want waar stopt het uiteindelijk? Gaan we dan ook scholieren die examens stelen met geweld te lijf? Brandstofdieven (we hebben in het verleden al gezien tot welk drama dat heeft geleid) door middel van geweld tegen houden? Ramkrakers door middel van zwaar geschut de weg af rijden?

Ik denk inderdaad dat we een (heel groot) probleem hebben in dit land. Ontstaan door teveel 'gepamper' van 'jonge' criminelen, het aanpakken van zware vergrijpen met minimale straffen en het niet effectief uitzetten van autochtonen die de regels aan de laars lappen.

Ik denk dat de Overheid eens aan het begin moet gaan kijken in plaats van achteraf de boel recht proberen te praten. Eerder ingrijpen, zwaarder straffen, minder luxe in gevangenissen.

Nog even en we worden het Amerika-van-de-Lage-Landen.

We zijn gewoon veel te lief, en voor wie? Die klootzakken. Die scholieren die examens stelen mogen van mij ook wel een fikse straf, stelletje sukkels, dat ze gaan leren ipv oneerlijk te doen, we moeten allemaal even hard ons best doen en als je daar geen respect voor hebt mag je van mij zonder diploma en zonder uitkering in de goot gaan zitten. Als ze willen stelen moeten ze dat maar doen waar zij/hun ouders vandaan komen, word je flink gestraft voor iets kleins stelen, laat staan voor het stelen van iets groots. We zijn veel en veel te lief vind ik.

Iedereen weet voordat die met zo een onzin begint dat het fout is en niet mag, tja... :o

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:37

In de benen schieten in een noodweer situatie is bijna niet te doen. Dat betekend dat je moet richten en de adrenaline van de noodweer(excess) maakt dat jouw lichaam niet meer in staat is dat te doen (ogen sperren open, spieren spannen aan, fijne motoriek maakt plaats voor grove motoriek etc).

Je moet wel een heel getraind schutter zijn om in die situatie gericht (en raak) op de benen te kunnen schieten. Neem de zaak met de heer Q. die destijds het Grenswisselkantoor opblies in Rotterdam. Daar zijn destijds zoveel schoten gevallen, maar hij is maar enkele keren geraakt en wist evengoed nog weg te komen (uiteindelijk later wel gewond aangehouden, maar dat was al niet meer op plaats incident).

Nee, ik kan mij het wel indenken dat áls je in die situatie schiet, je er zo zeker mogelijk van wilt zijn dat het ook meteen goed is... Hoe hard dat ook klinkt.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:38

Oeps, autochtonen, moest allochtonen zijn natuurlijk... alhoewel autochtone Nederlandse criminelen van mij ook uitgezet mogen worden naar Timboektoe :')

xSlvna

Re: overvallers juwelier doodgeschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:41

Had het er laatst al over, muurtje 'om' texel, crimineeltjes erop en amuseer je maar. Kunnen de verkrachters lekker los gaan op moordenaars, overvallers andere criminelen overvallen, problem(s) solved. :+

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:42

@ Suelza: Letterlijk een lintje gaat misschien wat ver. Maar wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat de juwelier en zijn vrouw de grootste verliezers zijn en wel wat steun kunnen gebruiken. Zij moeten hun hele leven nog maar verder met deze traumatische gebeurtenissen op hun netvlies. Ik vind het echt te zot voor woorden dat je met de dood wordt bedreigd (daar ga ik vanuit bij een gewapende overval), je dan toch echt liever die twee overvallers dood ziet dan jezelf en je man, je daar vervolgens ook naar handelt en dan loop je nog het risico dat je vervolgd gaat worden voor moord of doodslag op die twee halve gare snotneuzen die jouw wellicht overhoop hadden geschoten als je nog drie seconden had gewacht met schieten.

Wat mij betreft heeft iedere medewerker in een "risicovolle zaak" zoals een juwelier, tankstation, etc. een vuurwapen binnen handbereik (uiteraard met de nodige instructies hoe om te gaan met het wapen), hangt het er helemaal vol met bewakingscamera's die echt een duidelijk beeld geven wat er precies is gebeurd (dus niet van de twee pixel cameraatjes met de bewegingssnelheid van een slak) en mogen zij iedere gewapende overvaller met een goed gemikt schot uitschakelen i.p.v. ze vriendelijk te moeten verzoeken het pand te verlaten.

Maar helaas is dat toch geen realistische oplossing, dat vind ik dan weer jammer :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 13:44

Tiepfoudt schreef:
@ Suelza: Letterlijk een lintje gaat misschien wat ver. Maar wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat de juwelier en zijn vrouw de grootste verliezers zijn en wel wat steun kunnen gebruiken. Zij moeten hun hele leven nog maar verder met deze traumatische gebeurtenissen op hun netvlies. Ik vind het echt te zot voor woorden dat je met de dood wordt bedreigd (daar ga ik vanuit bij een gewapende overval), je dan toch echt liever die twee overvallers dood ziet dan jezelf en je man, je daar vervolgens ook naar handelt en dan loop je nog het risico dat je vervolgd gaat worden voor moord of doodslag op die twee halve gare snotneuzen die jouw wellicht overhoop hadden geschoten als je nog drie seconden had gewacht met schieten.

Wat mij betreft heeft iedere medewerker in een "risicovolle zaak" zoals een juwelier, tankstation, etc. een vuurwapen binnen handbereik (uiteraard met de nodige instructies hoe om te gaan met het wapen), hangt het er helemaal vol met bewakingscamera's die echt een duidelijk beeld geven wat er precies is gebeurd (dus niet van de twee pixel cameraatjes met de bewegingssnelheid van een slak) en mogen zij iedere gewapende overvaller met een goed gemikt schot uitschakelen i.p.v. ze vriendelijk te moeten verzoeken het pand te verlaten.

Maar helaas is dat toch geen realistische oplossing, dat vind ik dan weer jammer :)

Niks op in te brengen eigenlijk. Denk eigenlijk wél dat het een realistische oplossing is. Geen kleine overvallers die het in hun hoofd halen om het te doen, en de grote komen er niet (nog) een keer mee weg. :D

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:35

Bambolina schreef:
De wet is nou eenmaal de wet, daar moet iederéén zich aan houden. Dat de juwelier zo gehandeld heeft is uiteraard zeer begrijpelijk, maar je schiet toch twee mensen dood en daar zitten consequenties aan vast. Als dit niet zo was dan was de wet al helemaal niks meer waard. Heeft de wet het altijd bij het juiste eind? Nee. Ook ik vind dat o.a overvallers veel harder moeten worden aangepakt. Maar dan moet je nog niet zelf voor politieagentje gaan spelen, daar wordt helemaal niemand beter van. Dat pistool had daar waarschijnlijk niet eens mogen liggen

Daar wordt helemaal niemand beter van? Ik denk het wel. Als mevrouw niet voor eigen rechter had gespeeld (want uiteraard staat mevrouw daar in alle kalmte en rust te overdenken of het juridisch wel verantwoord is om die twee brutale apen overhoop te gaan schieten) had zij en haar man nu misschien al wel onder de grond gelegen. "Nou topwijffie, je hebt in ieder geval juist gehandeld! Chapeau!" Maar ondertussen zijn zij van het leven beroofd en uiteraard is er van de daders geen enkel spoor en gaan zij vrolijk verder op zoek naar een volgend adres met nieuwe slachtoffers.

Natuurlijk is dit maar één mogelijk scenario. Misschien hadden de overvallers wel helemaal niet geschoten, misschien was het wapen niet eens geladen of hadden ze niet eens lading bij zich. Misschien waren ze helemaal niet van plan om meneer en mevrouw dood te schieten. Stuk voor stuk onzekere factoren waar je geen fluit aan hebt als je zelf met je goeie gedrag onder de grond ligt te koekeloeren.

Excuses voor mijn misschien harde taalgebruik, maar ik kan me hier zo over opwinden. Niet zelf voor politieagentje spelen en jezelf overhoop laten schieten, ik volg het niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 14:50

Of het goed is of niet, laat ik me niet over uit. Weet wel dat als iemand mijn lief onder schot houdt, dan schiet ik ook. En raak.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:01

Suelza schreef:
In de benen schieten in een noodweer situatie is bijna niet te doen. Dat betekend dat je moet richten en de adrenaline van de noodweer(excess) maakt dat jouw lichaam niet meer in staat is dat te doen (ogen sperren open, spieren spannen aan, fijne motoriek maakt plaats voor grove motoriek etc).

Je moet wel een heel getraind schutter zijn om in die situatie gericht (en raak) op de benen te kunnen schieten. Neem de zaak met de heer Q. die destijds het Grenswisselkantoor opblies in Rotterdam. Daar zijn destijds zoveel schoten gevallen, maar hij is maar enkele keren geraakt en wist evengoed nog weg te komen (uiteindelijk later wel gewond aangehouden, maar dat was al niet meer op plaats incident).

Nee, ik kan mij het wel indenken dat áls je in die situatie schiet, je er zo zeker mogelijk van wilt zijn dat het ook meteen goed is... Hoe hard dat ook klinkt.

Dit echtpaar zat op een schietclub naar wat ik begrepen heb. Die konden heel best mikken. Ook om iemand te doden zult je heel gericht moeten raken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:04

Tiepfoudt schreef:

Ik ben heel blij dat dit niet het geval is in Nederland. Ik vind dat alleen het leger en de politie zichzelf mogen bewapenen en verder echt helemaal niemand.

Je moet er toch niet aan denken dat net als in de VS iedere idioot een wapen binnen handbereik heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:12

Nee, want dan kan je zelfs nog een boze discussie bokker op de stoep krijgen die je voor je potje schiet...

Overigens zijn er staten in UsA ;) waar tresspassing strafbaar is en je je erf mag verdedigen, dus als je in hun achtertuin komt, mogen ze je legaal van het erf af knallen...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:14

vast hele lage inbraakcijfers daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:14

Weer ik niet, wel shooting by gangs....brrrrr

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:25

Ik kan me eigenlijk ook wel voorstellen als je eerder overvallen bent (toen hebben ze de overvallers kunnen verjagen, geen idee hoe maar iig niet met vuurwapens).. dat je dan in t vervolg een vuurwapen in de winkel hebt.. illegaal of niet..
ik wil niet zeggen dat dit goed is, maar ik kan me wel voorstellen dat je dat dan doet

en ik moet eerlijk zeggen, ik vind het ook geen schande wat deze vrouw heeft gedaan.. ik weet niet of ik het lef ook zou hebben, maar anders zou k het ook gedaan hebben

ik heb persoonlijk ooit een strafzaak meegemaakt waarbij in het slachtoffer was (ik was toen 5), en daar is uiteindelijk de dader in hoger beroep vrijgesproken en dat terwijl onderzoeken wel wezen op het feit dat hij schuldig was.. mijn opa heeft toen gezegd dat mocht hij ooit weer in zo'n situatie terecht zou komen, hij het zelf op zou lossen.. hij zei ik ben oud heb een mooi leven gehad dus ik ga wel zitten.. maar die schoft komt niet zomaar met zo'n misdrijf meer weg.. en eigenlijk kan ik die redenatie van mijn opa goed volgen.. ligt natuurlijk wel aan de situatie en het misdrijf, het gaat niet om het stelen van een pakje kauwgom zeg maar

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:43

NatasjavE schreef:
Suelza schreef:

Dit echtpaar zat op een schietclub naar wat ik begrepen heb. Die konden heel best mikken. Ook om iemand te doden zult je heel gericht moeten raken.

Als je een wapen in huis hebt, moet je ook verplicht naar de schietclub... Althans, zo is het in België toch.

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 16:51

Tiepfoudt schreef:

De goden zij dank mag dit in Nederland niet.. Dan krijg je situaties zoals in Amerika, dat overvallers al schietend binnenkomen, aangezien de kans enorm is dat ze anders zelf neergeschoten worden. Dan krijgen we pas echt problemen...

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:21

@ Pebbles_x: Dan heb je in ieder geval nog kans om je wapen te trekken. Hier in Nederland moeten we ons lekker met de dood laten bedreigen en ondertussen maar bidden dat de overvaller toch eigenlijk een beetje een watje is en de trekker toch niet durft over te halen. Vervolgens leef je de rest van je leven met een zeer ernstig trauma plus de angst dat een volgende overval misschien wat minder 'goed' afloopt voor je. Je kan en je mag gewoon helemaal niets hier, dát is wat ik eng vind. Sta je met je gebalde vuistjes tegenover een overvaller met een pistool. Pas als je zelf bijna dood bent mag je je verweren, nou wat fijn... good luck with that.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:35

russel schreef:
Nee, want dan kan je zelfs nog een boze discussie bokker op de stoep krijgen die je voor je potje schiet...

Overigens zijn er staten in UsA ;) waar tresspassing strafbaar is en je je erf mag verdedigen, dus als je in hun achtertuin komt, mogen ze je legaal van het erf af knallen...

Op dit 'stand your ground' recht is in Amerika ook enorm veel kritiek! En gelukkig is het tamelijk zeldzaam. Gekke bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:36

Rowdine schreef:
Sorry, had mn bericht al verwijderd.
Wat kunnen die overwegingen dan zijn?

Suelza?

Ik ben nog steeds van mening dat er te vroeg geroepen is dat het naar waarschijnlijkheid noodweer is. Ben nog steeds nieuwsgierig naar wat de overwegingen kunnen zijn om dit na 24u zo'n beetje naar buiten te brengen?

Pebbles_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:43

Tiepfoudt schreef:
@ Pebbles_x: Dan heb je in ieder geval nog kans om je wapen te trekken. Hier in Nederland moeten we ons lekker met de dood laten bedreigen en ondertussen maar bidden dat de overvaller toch eigenlijk een beetje een watje is en de trekker toch niet durft over te halen. Vervolgens leef je de rest van je leven met een zeer ernstig trauma plus de angst dat een volgende overval misschien wat minder 'goed' afloopt voor je. Je kan en je mag gewoon helemaal niets hier, dát is wat ik eng vind. Sta je met je gebalde vuistjes tegenover een overvaller met een pistool. Pas als je zelf bijna dood bent mag je je verweren, nou wat fijn... good luck with that.

Ja, die kans heb je dan echt nog :? .. Als overvallers al schietend binnen komen, wat denk je dan nog te kunnen doen?

Vanuit waar ik werk krijgen we 1 tot 2 keer per jaar overvaltrainingen. Wat te doen, hoe reageer je waarop. Natuurlijk is het altijd anders dan wanneer je echt een overvaller tegenover je hebt staan, maar toch. Wat wij in die trainingen altijd leren is alles afstaan wat de overvaller hebben wil en zorgen dat ze zo snel mogelijk de winkel weer uit zijn. Hoe langer een overvaller in de winkel blijft, des te groter de kans dat er ongelukkige dingen gebeuren, aangezien de overvallers dan zenuwachtig zullen worden.

Dat je je pas mag verweren als je bijna dood bent is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord. Je mag jezelf zeker wel verdedigen, maar je moet daarbij wel binnen de perken blijven. En dat betekent inderdaad dat je niet zomaar iemand overhoop mag knallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 17:49

Mist schreef:
Rowdine schreef:
Levensgevaarlijk gewond aan een hand?

kan he, moest ook ff nadenken maar vele mensen plegen ook zelfmoord door hun polsen door te snijden.

Ja, dat snap ik wel. Maar overal staat juist dat hij niet in levensgevaar is. Dus vandaar dat ik er even m'n vraagtekens bij zette.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:28

Laptopmuis schreef:
'Eén van de gedode overvallers is een 20-jarige Marokkaans-Nederlandse man uit Eindhoven. Hij was eerder veroordeeld voor een soortgelijk misdrijf.'

Nou. Ik zou zeggen. De eerste keer niets van geleerd, misschien heeft hij er nu wel van geleerd.

En zijn fijne vrienden hielden een demonstratie en willen dat de schutter de veroordeeld wordt en riemen moordenaar. Van mij mogen die ook de bak in,hoe dom zijn die gasten!