Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Vegetariër en je partner is vleeseter, geef je jonge kind we

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:20

is soja wel zo gezond, meende dat daar ook veel nadelen aan kleven?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:22

Wist je dat er genoeg dieren zijn die nutteloos dood worden gemaakt aangezien we die niet opeten maar er wel gefokt voor zijn. Herten overschot op de heide, waarom weggooien als we die ook kunnen eten die hebben ook den mooi leven gehad. Ik vind dat wat we dood maken ook moeten eten. :j
Ik kan me eenmaal niet thuis vinden in jou gedachtengang over het vlees niet vervangen maar wel de voedingsstoffen binnen krijgen. Maar dat is prima, het is denk ik ook anderzijds. ;)
En we hadden het over vlees, vis vind ik anders :D

En als we elk product onder de loep houden, heeft alles ze nadeel. Je kan nou eenmaal niet perfect eten ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:27

SuzanH schreef:
Dat mensen beter op hun voedsel letten als ze vegetarisch zijn is onzin. Dat hangt af van het persoon zelf hoe hygiënisch ze met eten om gaan.
Het lijkt alsof mensen niet afhankelijk willen zijn aan vlees. We zijn ook afhankelijk van groenten en fruit. Wat als we alles eten wat er in zit, want we moeten de voedingstoffen wel binnen krijgen, maar we eten geen vlees(het product waar zelf alles in zit), want dat is schadelijk( tis anders als je het niet uit vanwege medelijden voor de dieren). Laten we dan ipv fruit vitamine C pillen slikken of ipv van groente eten we shakes waar alleen die voedingstoffen in zitten.

Ik snap het niet, wie kan mij uit leggen wat er zo slecht/schadelijk is aan vlees? Mensen zijn toch niet voor niets een omnivoor?
Niks aan vallend bedoeld, maar ben wel benieuwd! ;)

Nee hoor, ik zeg immers dat dat mijn ervaring is dus in mijn omgeving zie ik dat wel degelijk zo - ik zeg nergens dat het pertinent altijd zo is :) Ik zou niet weten waarom vlees slecht of schadelijk zou zijn? Teveel ervan wel, maar dat is natuurlijk met alles wat teveel is. Als iemand vlees wil eten moet hij dat vooral lekker doen. Ik heb niks tegen het eten van vlees, ik vind het alleen niet lekker en niet nodig. En ik ben het niet eens met de manier waarop de huidige industrie om gaat met dieren.

SuzanH schreef:
Waarom mij vlees nuttig lijkt is door het voedingstoffen die er in zitten. Waarom het vervangend eten als je het puur natuur kan krijgen. Ook omdat we anders dieren overschotten hebben en zo ook ecosysteem in de war brengen. Ook voor verandering in je eetstyle, afwisselen met groente en fruit enz.

Ben het absoluut met je eens wat betreft euroknallers enzo. Wij halen alles bij de goedgekeurde slager. :j

Ik snap dat over puur natuur niet zo goed? Waarom zou vegetarisch eten niet puur natuur zijn? Het is maar net hoe je het ziet. Ik ben vegetarisch opgevoed, ik zie mijn maaltijden dan ook helemaal niet als vervangend. Zogenaamde 'vleesvervangers' heb je eigenlijk ook niet echt nodig, maar ik eet het af en toe omdat een maaltijd anders saaier zou zijn (als je bijv aardappelen met groenten eet). En dan nog zijn die dingen toch ook gewoon gemaakt van bijv soja en peulvruchten, dat is toch ook gewoon natuurlijk? (Soja heeft ook nadelen overigens)
Dus wat dat betreft eet ik net zo puur natuur als iemand die wel vlees eet. Supplementen slik ik niet.
Ik vind het ook helemaal niet moeilijk om vegetariër te zijn, het is misschien maar net wat je gewend bent maar ik heb niet de indruk dat het veel meer moeite kost.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:31

Ik zeg toch ook niet dat iedereen helemaal moet stoppen met vlees eten? Maar je snapt zelf heus wel dat de huidige consumptie niet een gunst is voor moeder natuur, het is niet alsof al die koeien en varkens toevallig uit de lucht komen vallen.
Either way: herten van het hertenoverschot opeten, be my guest. Al meende ik me ook te herinneren dat er een hele rel was omdat de afgeschoten spreeuwtjes in een één of andere kersengaard bij de buurman in zijn restaurant in de stoofpot gingen... Dat mocht dan weer niet.

Om weer even ontopic te gaan: ik denk dat het een kwestie van gewenning is. Misschien word je heel afhankelijk van vlees als je daarmee opgroeit. Ik ken toch echt alleen maar vegetariërs-van-kinds-af-aan die gewoon ontzettend gezond zijn. Nu is dat niet bepaald een groep waar je echt een statistisch cijfer aan kan hangen, maar je kunt niet ontkennen dat ze bestaan. En dat er dus onderzoeken zijn geweest waarbij deze kinderen (volwassenen ttv het einde van het onderzoek) bovengemiddeld gezond waren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:33

Als je als vegetarier gevarierd eet,krijg je denk ik toch gewoon je benodigde vitaminen,mineralen ed binnen. Feit is alleen wel dat sommigen misschien even die boost nodig hebben als ze problemen hebben met hun ijzer. Het is niet voor iedereen makkelijk.

Mijn nichtje gaat nu al heel lang goed met haar ijzer

Ik geloof niet dat mensen die vegetarisch eten gezonder of bovengemiddeld gezond zijn als mensen die vlees eten.

Alleen wat ik denk,dat vegetariers misschien wat vaker bewuster met hun voedselkeuze bezig zijn?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:35

Snoevie schreef:
Alleen wat ik denk,dat vegetariers misschien wat vaker bewuster met hun voedselkeuze bezig zijn?

Dat weet ik wel zeker, als ik zie hoe sommige mensen de waarde van gezond eten onderschatten. En dan heb ik het absoluut niet over de mensen in dit topic maar met name over de mensen op mijn studentenvereniging, die op een goed onderbouwde post op facebook over "waarom vegetarisch/veganistisch eten" reageren met "nomnom vleesch". :')
Eén ding is zeker: je IQ wordt er niet hoger van.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:36

Nee,maar dat wordt het van vegetarisch zijn ook niet ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:39

Snoevie schreef:

Was ook maar een grapje :P Omdat ik op facebook echt niet meer zulke discussies voer, waarin de meest waardevolle argumenten bestaan uit "maar we hebben hoektanden", "voor soja worden regenwouden gekapt", "maar ik vind planten zielig" en "nomnom vleesch". Zo INTENS vermoeiend :z

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:41

Als ik kijk naar de stroom aan vleesschandalen van de afgelopen tijd dan had ik me ook als wél vleeseter nog eens goed achter m'n oren gekrabt voor ik mijn kind aan zoiets bloot zou stellen. Vlees vol rotzooi, vlees wat zelf rotzooi is, vlees wat ineens van een heel ander beest af blijkt te komen, besmet vlees doordat het slachten niet goed is gegaan... Nou, eet smakelijk :\ En dat voer je dan aan je kind?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:43

Magrathea schreef:
Snoevie schreef:

Was ook maar een grapje :P Omdat ik op facebook echt niet meer zulke discussies voer, waarin de meest waardevolle argumenten bestaan uit "maar we hebben hoektanden", "voor soja worden regenwouden gekapt", "maar ik vind planten zielig" en "nomnom vleesch". Zo INTENS vermoeiend :z

ahahaa joh snap ik hoor,ik moest ook wel een beetje gniffelen.

Ach en vegetarische producten zijn ook niet altijd even gezond en heilig. als je wil weten waar je vlees vandaan komt ivm de rotzooi die er verkocht wordt,dan kan je vaak ook nog bij een boer kopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:43

ook dat is voor ons dus een reden om het nu (nog) niet te geven inderdaad.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:45

Mijn kind zou ik niet met vlees willen opvoeden, juist omdat ik niet wil dat het de norm is. Ik stel de norm voor mijn kind in zoals ik zou willen dat hij zou zijn. Dat neemt niet weg dat mijn kind, zodra het zelf kan beslissen, best vlees mag eten. Maar ik zie het dus liever andersom: ik wil niet voor hem bepalen dat hij WEL vlees moet eten. Daarbij ben ik overigens van mening dat vlees wel degelijk goed vervangbaar is :).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:47

Klopt Snoevie, maar dan nog moet je er maar van op aan kunnen dat het vlees goed en veilig is. Dat is uiteindelijk met alles zo, maar ik vind het bij vlees net een tikkie erger/gevaarlijker.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:48

Ik denk dat je het kind best zelf kunt laten kiezen.
Laat het zowel vlees proeven als vegetarisch proeven.

Dan vraag je elke ochtend of het kind die dag een vlees vervanger wil of een kipfilet oid.

Of maak er regels voor. Bijvoorbeeld op maandag tot en met donderdag eten we vegetarisch.
In het weekend eten we vlees of mag je kiezen voor een vleesvervanger.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:48

Haha, nou ja misschien is het niet zo gezond als ik denk of vermoed, maar dan heb ik er in elk geval alleen mezelf mee en niet een onschuldig dier dat ervoor heeft moeten sterven.

Verder ga ik mee met Berdien :j Vooral met die poepbacterie die op vlees bleek te zitten. Ik had de dag ervoor nog zo'n discussie gehad op de vereniging aan de eettafel. De dag van dat nieuwsbericht zat ik daar toch wel even lekker te smullen van mijn stoofpotje met groenten en paddestoelen. Oh wacht, paddestoelen groeien in poep toch? Heh jammer -O-

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:49

Ik snap wel dat als je als ouders vegetarisch bent je je kind ook vegetarisch wil laten eten. niks mis mee als ze later gewoon kunnen kiezen,zelfde geldt ook andersom natuurlijk

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:50

Toevallig stond er hier net op de voorpagina van de krant dat ze de veiligheid van vlees gewoon echt niet meer kunnen garanderen :+

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 20:53

Ik denk dat dat van veel voedsel moeilijker is als je denkt. Tegenwoordig moet je wat dat betreft erg uitkijken

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:04

Esmeej333 schreef:
Ik impliciet niet dat jij dat zegt hoor, ik vraag het me gewoon serieus af.
Hebben kinderen het nodig?
Stel je voor dat het zou betekenen als je jouw kind gezond kan laten opgroeien zonder ze vlees te laten eten, en ze gevarieerd eten geeft, waardoor het geen moeilijke eters worden maar ze lusten alleen geen vlees.
Is dat erg?

Ik ben vegetarisch opgevoed. Wij aten thuis geen vlees en geen vis. Ik was een gezond kind en ben een gezonde volwassene :)
Vlees heb je niet nodig kan ik je vertellen.
Er is niks mis mee om je kind je eigen principes mee te geven, dat doe je denk ik in heel veel dingen. Mocht de partner wel af en toe vlees eten dan zou ik de kids denk ik niet verbieden om mee te eten/te proeven, maar ze zouden wel weten hoe ik erover denk.
Ik kan me nog de kerst herinneren bij mijn zus waarbij de kinderen niet mochten weten wat er op hun bord lag, want het was konijn en dan zouden ze spontaan niet meer eten omdat ze dat zielig zouden vinden. Je kinderen zo bedriegen vind ik persoonlijk niet kunnen.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:07

Zeg vleeseters, hebben jullie het journaal gezien? Eet smakelijk... Ziet er heel gezond uit allemaal.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:08

http://nos.nl/artikel/628429-vlees-met- ... eling.html
Hier krijg ik echt de rillingen van.... denk dat je alleen bij een keurslager misschien nog geluk hebt qua kwaliteit van het vlees (al weet je dan herkomst niet), maar zelfs het biologisch vlees in de supermarkt hoeft dus niet biologisch te zijn...Dus zelfs al wil je als consument bewuster kiezen, word je nog genaaid!

Maar zelfde kan natuurlijk gelden voor de sojaproducten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 21:37

ach soms mis ik mijn oude shirt waarop staat " Eat green, eat a vegetarian" :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:03

Ik heb dus als kind ook nooit kunnen kiezen, waarom moet een kind kiezen wat er op tafel komt? Vind ik wel apart... bij ons was het gewoon eten wat de pot schaft...
Dat neemt niet weg dat ik later toen ik groot was gewoon kon kiezen hoor. Ik snap de opmerkingen niet dat een kind vlees moet eten om later te kunnen kiezen. Toen ik eenmaal op kamers woonde heb ik wel eens wat vlees geprobeerd. Meestal vond ik het heel lekker ruiken maar niet lekker smaken :D In ieder geval kon mijn lichaam er prima tegen en ben ik er nooit ziek van geworden. Wat een onzin allemaal :+

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:10

SuzanH schreef:
Er zijn meer vlees eters dan niet vlees eter onder de mensen. Oorspronkelijk zijn we ook zo opgevoed. Wij allemaal ;) Ik persoonlijk vind gewoon dat een kind alles hoort te eten van af jongs af aan. Zo hebben ze een brede smaak, tuurlijk heb je ze er tussen zitten die dan alsnog niks lusten, wat overigens niet ergs is maar tis wel zo makkelijk als je bijna alles lust ;) . Als jij geen spruitjes lust dan geef je ze toch wel aan je kind? Waarom altijd al die kinderen al gelijk zo laten vormen door hun ouders?Maar in ieder geval als je ze wild vreemd houd van vlees, zullen ze het snel niet lusten. Tis mijn mening, ik ben zelf opgevoed, wat de pot schaft eet je en al zien dat sommige zien zonder vlees is dat ook hun keuze.

En hoe erg is dat dan als een kind geen vlees lust??

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 22:15

mick75 schreef:
Ik vind ook dat een kind alles moet leren eten, of ik het nou lekker vind of niet. Alleen wat ik niet lekker vind zal ongetwijfeld minder vaak op tafel staan. Vlees moet een kind ook leren eten. Niet alleen omdat ik wel van mening ben dat vlees noodzakelijk is voor een compleet menu en dat in elk geval in onze maatschappij het makkelijkste te bereiken is door middel van het eten van vlees, ook omdat kinderen wel eens bij vriendjes blijven eten en daar vlees voorgeschoteld kunnen krijgen. En ouders van andere kinderen wel eens weigeren kinderen die vegetarisch opgevoed worden mee te laten eten. Mijn zusje weigert een vegetarisch vriendinnetje van haar dochter (6 jaar) mee te laten eten omdat het zo lastig is. Lijkt me dus gewoon niet goed voor de sociale ontwikkeling van een kind en dat je lichaam went aan het vleesgebrek, en dat (iets oudere) kinderen ziek kunnen worden als ze dan per ongeluk wel eens vlees krijgen ergens.

Plus dat een kind later het recht heeft zelf zoveel mogelijk keuzes te maken. Of het nou over religie gaat of over voedingsgewoonten. Ik ben atheist en vleeseter, mijn eventueel toekomstige kind krijgt voorlichting over zowel verschillende religies als over andere levensstijlen en mag daar zelf een keuze in maken. Of ik die nou leuk vind of niet.

Wel krijgt het kind van jongs af aan te weten waar het vlees vandaan komt. Omdat dingen gewoon zijn zoals ze zijn, het leven niet altijd mooi is en zowel eten als de dood, als eten en gegeten worden, onlosmakelijk bij het leven horen. Als ik een kind had gehad had ik het zo meegenomen naar die Deense dierentuin die een chiraffe publiekelijk slachtten, ongeacht de leeftijd. Is alleen maar leerzaam. Zo kunnen ze later als ze groot zijn tenminste een zo objectief mogelijk oordeel vormen en zelf beslissen.

Maar ik neem aan dat je niet elke zondag naar de kerk gaat omdat je kind alles mee moet krijgen en anders later niet voor het geloof kan kiezen (of zo'n vage redenering die voor vlees eten schijnt te gelden)