Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 23:31

In de facebook groep 4 mei moet blijven in werkendam staat een reactie van het comité. Krijg m niet gekopieerd op m'n tel.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:35

Nah, er staat niet echt een reactie van het comite... Er staat een citaat van wat het comite zou hebben gezegd volgens de mevrouw die nu de herdenking op 4 mei aan het organiseren is. Dat is natuurlijk wel een verschil; zij heeft al wrijving met dat comite dus is niet bepaald een objectieve toehoorder/gespreksdeelnemer en al helemaal niet iemand die neutraal zal citeren.
Dit is wat zij zegt:

Citaat:
Ok, contact gehad met een van de leden van het 4-5 mei comité. Aangegeven dat wij om tafel wilden met alle betrokkenen, daar werd zeker niet negatief op gereageerd, maar wel werd me gelijk duidelijk gemaakt dat dat niks uit zou halen.

Op mijn vraag of het zinvol zou zijn de kerken te vragen hun dienst eerder te beginnen, zodat de kerkgangers ook aanwezig konden zijn op de herdenking op zondag, werd het volgende gezegd: dan zouden die mensen nog niet aanwezig zijn.

Punt waar het om draait is dus dat er een grote school in het dorp staat die, vanuit de grondbeginselen van hun geloof, pertinent geen deelname zal hebben aan een herdenking op zondag.

Mijn gevoel zegt dat deze houding alleen maar voor meer wrijving in Werkendam zal zorgen.

Lianne en ik hebben besloten om de herdenking op 4 mei door te laten gaan, we hopen dat we veel mensen op de been zullen krijgen. We willen jullie vragen om ieder een bloem mee te nemen om bij het monument te leggen.

Morgen ga ik een rondje bellen. ..melding van de herdenking maken bij de politie, contact opnemen met het gemeentehuis om te vertellen dat we doorzetten en vragen of er van die kant een afgevaardigde aanwezig kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 13-03-14 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: Werkendam verplaatst dodenherdenking naar 3 mei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-14 23:38

Tnx voor het kopiëren.
Ben import werkendammer en weet gelijk welke school er bedoelt wordt... Heb niet eens kinderen :? ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:43

Ik hoop voor deze mensen dat er ook een officiële herdenking op zondag kan komen. Dan zijn het er twee, voor 'ieder' wat wils. Iedereen blij :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:45

Tja, een grote zwaar-christelijke school... Die zijn er waarschijnlijk geen twee in een durp als Werkendam ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:12

verootjoo schreef:
Tinkergekj schreef:
Ik kan het me bijna niet voorstellen dat geloof voor respect voor een ander gaat. Jammer dat dit dus gebeurt. Maar aan de andere kant, de kermis had gerust een weekje later gekund. Ik 'vier' dodenherdenking op 4 mei, klaar, punt!

Euhm.. Geloof bestaat uit respect voor een ander, en juist daarom heeft de commissie besloten niet te gaan organiseren op zondag. Het is een moeilijke beslissing, ook binnen de christenen zijn de meningen verdeeld of je wel of niet dodenherdenking op zondag kan doen. Zoveel mensen, zoveel meningen.

Als je even een groot deel van de wereldgeschiedenis overslaat kun je zoiets wel doodleuk beweren denk ik.

Voor een heleboel gelovigen, bestaat en bestond geloof wel degelijk uit het opdringen van jouw opvattingen en geloof aan anderen, de wereldgeschiedenis is er rood door gekleurd.
Voor dergelijke gelovigen is een nationale herdenkingsdag verplaatsen ook volledig logisch. Want he, het is hun geloof en Het Enige Juiste Wereldbeeld. Dan is het even logisch, dat anderen zich moeten schikken naar jouw mores (want dat zijn de juiste) en andersom niet (want dan zou jij iets doen wat Niet Juist is en dat mag niet.)

Gelukkig zijn er ook heel veel tolerante gelovigen. Maar de kern van de discussie hier is wel degelijk, 'waar de vrijheid van de een begint, begint de onvrijheid van de ander', en hoever moet je gaan in het accepteren van het aanpassen van allerlei zaken naar de luimen van gelovigen (die ook allemaal weer wat anders willen, de hele week van vrijdag tm zondag is al prooi van allerlei gebedsdagen.)

Traditioneel stond de christelijke agenda daarbij helemaal niet ter discussie, ons hele openbare leven was er zelfs rond gepland. Ach die drieeneenhalve atheïsten pasten zich maar aan....

Ik denk dat het eerder die vanzelfsprekendheid is die storend gaat werken, als 80% van de mensheid er ineens hele andere denkbeelden op nahoudt. :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 21:28

Dodenherdenking verplaatsen?! Hebben ze daar hun kop in hun kont zitten ofzo? :?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 10:46

Ik vind dit immens respectloos van deze gemeente.

Dat mensen die niet op zondag willen herdenken dan een jaar niet mee doen moeten ze zelf weten. Maar mensen die willen herdenken dwingen naar een andere gemeente te gaan vind ik echt niet kunnen.

Veelal mensen die slecht te been zijn, een zwakke gezondheid hebben en noem maar op.

Dat je feesten van 5 mei verplaats als dat op zondag valt zou ik nog tot daar aan toe vinden maar een herdenking?? Een moment van stilte en bezinning en denken aan waarschijnlijk familie die gestorven is in de oorlog.

Respectloos....en dat vraagt mij er ook nog eens respect voor te hebben....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:59

Alleen is het niet de gemeente die het doet maar de commissie 4/5 mei zelf.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 13:18

Er is in 68 bepaald dat de herdenking altijd op 4 mei is, ongeacht de dag. Waarom dan boven de wet willen staan?
Werkendam wordt inmiddels in 1 adem genoemd met Staphorst...
Anyway, ze zijn bezig een alternatieve herdenking te organiseren, op zondag 4 mei.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:37

Ik kan mij echt niet voor stellen dat in het wetboek staat dat dodenherdenking altijd op 4 mei is. Welke wetsartikel is dat dan?

En met t laatste is natuurlijk het hele probleem opgelost.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:41

LadyMadonna schreef:
Werkendam wordt inmiddels in 1 adem genoemd met Staphorst...

Beide bilblebelt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:42

Dan is eenvierde van nederland in een adem te noemen met Staphorst.. Niet heel de biblebelt is te vergelijken met Staphorst hoor :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 14:49

Sammie schreef:
Dan is eenvierde van nederland in een adem te noemen met Staphorst.. Niet heel de biblebelt is te vergelijken met Staphorst hoor :')

Dat klopt. En dat zeg ik ook niet.

Maar in de bilblebelt zullen er gemiddeld genomen meer mensen zijn die de zondagsrust voor alles laten gaan en het soms ook een andere het willen opleggen.

Werkendam, Opheusden, Staphorst, Barneveld. Dat zijn wel dorpen waar een relatief groot aandeel van de bevolking daarvoor kiest.

Ik woon ook in de bilblebelt. (De Bilt, Bilthoven, Maartensdijk, Groenekan) en hier is dat weer veel minder. Daar zijn veel mensen vanuit Utrecht gaan wonen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 14:51

Sammie:
Citaat:
De traditie van herdenken op 4 mei en vieren op 5 mei is al snel na de oorlog ontstaan. In eerste instantie werd wel geschoven met de datum in verband met zondagsrust of sjabbat. Het besluit om de Nationale Herdenking en de Nationale Viering van de Bevrijding altijd plaats te laten vinden op 4 en 5 mei werd in 1968 door de regering genomen. Dit besluit is genomen omdat voor verschillende religieuze groeperingen de rustdag op een andere dag in de week valt. Het Nationaal Comité houdt zich bij de organisatie van de Nationale Herdenking en de Nationale Viering van de Bevrijding aan het besluit uit 1968.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:35

Het is dus geen wetsbepaling. Maar dit gaat over het nationaal comité, bijv. Waalsdorpervlakte en de dam e.d, niet over de comités her en der verspreid in de dorpen/ gemeentes. Overigens raar, want het nationaal comité als overheidsstichting bestaat nog maar sinds eind jaren 80. Maar dat zijn ze zelf maar voor t gemak vergeten.. :?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 01:18

Maar t is door de regering besloten :?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 01:23

NatasjavE schreef:
Werkendam, Opheusden, Staphorst, Barneveld. Dat zijn wel dorpen waar een relatief groot aandeel van de bevolking daarvoor kiest.

Barneveld heeft ervoor gekozen om de herdenking gewoon op zondag plaats te laten vinden. Sterker nog, de kerkdiensten worden vervroegd zodat ieder daarna kan herdenken op de manier die hij/zij prettig vindt. Ook hier in Uddel heb ik niets gehoord over het verplaatsen van de herdenking, dus ik ga er vanuit dat deze gewoon op 4 mei plaats zal vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:05

LadyMadonna schreef:
Maar t is door de regering besloten :?

Nationaal comité houdt zich er ook aan, toch? Maar daar heeft t plaatselijk comité toch niks mee te maken... Nationaal comité is alleen verantwoordelijk voor de nationale herdenkingen op de dam bijv. Niet voor de plaatselijke herdenkingen, dat zijn plaatselijke comités.

Maar voor zover ik dit lees is het geen wetsartikel, dus ook niet voor het nationaal comité strafbaar als ze t zouden verplaatsen. Wat ook zal gebeuren, aangezien het een overheidsstichting is en dat besluit was er al voor het nationaal comité er was. Compleet begrijpelijk dat zij niet anders dan dat beleid hebben aangenomen. De plaatselijke comités, vrijwel allemaal vrijwilligers, staan los van dat nationaal comité. Volgens mij kun je het zelfs zo stellen dat plaatselijke herdenkingen niet vanzelfsprekend zijn, aangezien zij het echt moet hebben van de plaatselijke vrijwilligers/stichtingen. En als die het niet meer doen/ ermee stoppen je het moet hebben van de tv, de Dam en de Waalsdorpervlakte.

Edit: zojuist op t nieuws Werkendam krijgt twee herdenkingen. Op drie en vier mei :)

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:21

Ik schaam mij diep dat ik in zo'n bekrompen gemeente woon...

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 09:57

Je kan toch ook de herdenking in de kerk doen? Of ben ik nou weer blond? En hoeveel mensen zijn er wel niet uit naam van het geloof gedood. Valt heel wat te herdenken zou ik zeggen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:00

Toch echt weer zo krom dat de herdenking van al die miljoenen onschuldige slachtoffers aan de kant gezet wordt zodat een stel schijnheilige boontjes in de kerk kan gaan zitten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:14

Leuk, newbies.. uiteraard welkom, maar lees even het hele topic door. Dat voorkomt herhaling :) Er wordt helemaal niks aan de kant geschoven. Ten eerste werd het verplaatst, ten tweede heeft nu iedereen wat wils, want er zijn twee herdenkingen.. En er zal vast ook wel gebeden worden bij de kerkdienst voor de oorlogsslachtoffers.. Dat laastste is wel puur een aanname van mij, want ik heb geen idee wat voor stromingen er precies zijn in Werkendam.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 11:27

Had eigenlijk wel verwacht dat in de streng gereformeerde gemeente waar ik woon ook wel verplaatst zou worden, maar hij staat gewoon op zondag 4 mei. +:)+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:07

Buiten dat niet de gemeente(raad), maar het comité (gewoon een groep mensen dus) dit besloten heeft, heeft in Alblasserdam de ‘streng’ gereformeerde gemeente geen ruime meerderheid. Even snel kijken naar de zetels leert dat PVDA de grootste is. Dan komt VVD, CDA, SGP op gelijke voet en daarna pas CU en D66. Een gemêleerd gezelschap dus, onder leiding van PVDA burgemeester.

Als we vervolgens kijken naar de kerkgenootschappen van Alblasserdam is de hervormde gemeente de grootste. Ger gem Ned met ca. 1.500 leden. Dan de ger gem. met ca. 1.320 leden. Alblasserdam had op 1 januari 19.822 inwoners. Laten we voor het gemak de ger gem ned en de ger gem op 1 hoop gooien. Een snelle rekensom leert dat 14% dus tot de ned/ ger gem hoort (een kerk die de zondagsrust zeker zal aan willen houden). Ik weet niet uit hoeveel leden een gemiddeld plaatselijk comité zou bestaan? En of mensen van de ger. Gem daar überhaupt in willen zitten, is ook nog maar de vraag.

De herv. Gem. is groter, maar hier kan ik zo snel geen cijfers van vinden. Mijn ervaring is dat dit nog al eens per dorp kan verschillen hoe ‘streng’ zij zijn. En in een stad is het zeker vaker minder (opvallend). Dus op dit punt valt er geen directe pijl op te trekken. Echter gemeenteleden (van een kerk dus- dat heet ook een gemeente) van de ger. Gem. ja.. die zouden van de zondag wel een punt maken, maar zij zijn overduidelijk niet in de meerderheid in Alblasserdam. En zullen ook zeer waarschijnlijk niet in het comité zitten of überhaupt willen zitten. Vandaar waarschijnlijk dat het comité daar besloten heeft (of nog niet eens over gediscussieerd heeft) de herdenking op 4 mei te doen.