Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Ok, contact gehad met een van de leden van het 4-5 mei comité. Aangegeven dat wij om tafel wilden met alle betrokkenen, daar werd zeker niet negatief op gereageerd, maar wel werd me gelijk duidelijk gemaakt dat dat niks uit zou halen.
Op mijn vraag of het zinvol zou zijn de kerken te vragen hun dienst eerder te beginnen, zodat de kerkgangers ook aanwezig konden zijn op de herdenking op zondag, werd het volgende gezegd: dan zouden die mensen nog niet aanwezig zijn.
Punt waar het om draait is dus dat er een grote school in het dorp staat die, vanuit de grondbeginselen van hun geloof, pertinent geen deelname zal hebben aan een herdenking op zondag.
Mijn gevoel zegt dat deze houding alleen maar voor meer wrijving in Werkendam zal zorgen.
Lianne en ik hebben besloten om de herdenking op 4 mei door te laten gaan, we hopen dat we veel mensen op de been zullen krijgen. We willen jullie vragen om ieder een bloem mee te nemen om bij het monument te leggen.
Morgen ga ik een rondje bellen. ..melding van de herdenking maken bij de politie, contact opnemen met het gemeentehuis om te vertellen dat we doorzetten en vragen of er van die kant een afgevaardigde aanwezig kan zijn.
verootjoo schreef:Tinkergekj schreef:Ik kan het me bijna niet voorstellen dat geloof voor respect voor een ander gaat. Jammer dat dit dus gebeurt. Maar aan de andere kant, de kermis had gerust een weekje later gekund. Ik 'vier' dodenherdenking op 4 mei, klaar, punt!
Euhm.. Geloof bestaat uit respect voor een ander, en juist daarom heeft de commissie besloten niet te gaan organiseren op zondag. Het is een moeilijke beslissing, ook binnen de christenen zijn de meningen verdeeld of je wel of niet dodenherdenking op zondag kan doen. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Sammie schreef:Dan is eenvierde van nederland in een adem te noemen met Staphorst.. Niet heel de biblebelt is te vergelijken met Staphorst hoor
Citaat:De traditie van herdenken op 4 mei en vieren op 5 mei is al snel na de oorlog ontstaan. In eerste instantie werd wel geschoven met de datum in verband met zondagsrust of sjabbat. Het besluit om de Nationale Herdenking en de Nationale Viering van de Bevrijding altijd plaats te laten vinden op 4 en 5 mei werd in 1968 door de regering genomen. Dit besluit is genomen omdat voor verschillende religieuze groeperingen de rustdag op een andere dag in de week valt. Het Nationaal Comité houdt zich bij de organisatie van de Nationale Herdenking en de Nationale Viering van de Bevrijding aan het besluit uit 1968.
NatasjavE schreef:Werkendam, Opheusden, Staphorst, Barneveld. Dat zijn wel dorpen waar een relatief groot aandeel van de bevolking daarvoor kiest.
LadyMadonna schreef:Maar t is door de regering besloten