kerngezonde giraffe door kop geschoten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:11

sallandval schreef:
vuurneon schreef:
Weet je niet, als mijn neefjes hier zo per ongeluk tegen aan liepen weet ik zeker dat zij hadden gevraagd om erbij te blijven. :)
Als ouder ken je je kind ;)

Dat jij als ouder je kind kent zegt natuurlijk niet automatisch dat elke ouder zijn kind goed inschat, was het maar zo'n feest...

Dat is natuurlijk vanzelfsprekend, ouders zijn ook maar mensen :+

Maar het is niet per definitie slecht om kinderen hiermee in aanraking te laten komen, als de kinderen het zelf ook laten blijken het fascinerend te vinden en niet hysterisch in tranen uitbarsten met 'giiiiihiiiiraaaaaafff |( ' dan is het wel handiger om dan niet te blijven.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-02-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:14

pearl: ik heb jaren in een dierentuin gewerkt, dus ik weet dat allemaal wel. Volgens mij zitten wij ook aardig op een lijn. Maar ik bedoel te zeggen dat een groot gedeelte van de dierentuin bezoekers daar dus niet bij stil staat... Wie gaat er nou een dagje naar een dierentuin om wat te leren? Nee we gaan er heen voor het vermaak. En ik denk dat, helaas, maar een klein gedeelte van de bezoekers echt iets doet met de informatie die ze binnen krijgen... Het grootste gedeelte van wat er in de dierentuinen gebeurt is idd voor het vermaak, omdat zonder dat vermaak er idd niemand komt en de relevante informatie helemaal niet opgenomen wordt....

over dat natuurgetrouwe verblijven wel of geen meerwaarde hebben voor het dier ben ik het niet helemaal met je eens. Want bijvoorbeeld in een 'natuurlijke' bodem (hoe natuurlijk is de nederlanse grond voor een dier wat van de savanne komt) kan bv wel gegraven worden, weer een stukje verrijking voor t dier, dat kan in een betonnen bodem niet. Staan er bomen kan er wel aan gekrabd worden etc...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:17

miss_lizje schreef:
Billy schreef:
Ik vind het hun juist sieren dat ze gedaan hebben wat ze dachten dat het beste was voor dat dier, afgezien van de regeltjes.
Als ze een half miljoen aangepakt hadden en het dier had de rest van zn leven in zn eentje bij een of andere rijke idioot in een prive dierentuin gestaan, zonder soortgenoiten of de juiste verzorging, had hij dan beter af geweest? Kom nou....
Die ouders en kinderen kiezen er zelf voor om erbij te zijn trouwens, die werden niet gedwongen. Ik had het ook graag willen zien, hartstikke interessant!!

Mee eens! Daarnaast komt het lichaam ook nog vanpas door het aan de leeuwen te voeren. Er is niks verspilt. Dat ze blijven fokken met deze dieren is ook wel te begrijpen. Je kan nou eenmaal niet voorspellen of het dier een mannetje of een vrouwtje is. Waneer er dus geen vraag is naar mannetjes maar wel naar vrouwtjes moet je toch iets met die overgebleven mannetjes. Dat zelfde gebeurt ook met kuikens.

In de melkveehouderij kan gesekst sperma worden gebruikt, waardoor je er redelijk (de meningen zijn verdeeld, dat is iig wat de ki beweert) zeker van bent dat je een vrouwelijke nakomeling krijgt. Zou dit niet bij andere diersoorten mogelijk zijn? Al is het wellicht wat lastig om een giraffe te insemineren :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:18

Blaaspijpje vullen en goed richten? :')

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:18

imd schreef:
In de melkveehouderij kan gesekst sperma worden gebruikt, waardoor je er redelijk (de meningen zijn verdeeld, dat is iig wat de ki beweert) zeker van bent dat je een vrouwelijke nakomeling krijgt. Zou dit niet bij andere diersoorten mogelijk zijn? Al is het wellicht wat lastig om een giraffe te insemineren :Y)

Ik weet dat dit bij dolfijnen al gebeurt. Ik kan me voorstellen dat ook andere 'dierentuindieren' al zo kunnen worden geinsemineerd.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:21

Pearlx schreef:
In het geval van de giraffe waren er trouwens meerdere dierentuinen zowel met als zonder giraffen die het dier wilden opnemen. De Deense dierentuin leek echter steeds weer een smoesje te hebben waarom het dier daar niet heen kon.

Dit dus !
Het is een zeldzaam dier, en had gemakkelijk een andere plek kunnen krijgen.

De dierentuin wil liever provoceren en aandacht trekken, dan dat ze echt om de giraffenpopulatie (wereldwijd dan) geven. Dit mannetje had met zijn genen weer variatie kunnen brengen in een andere groep.
Ik vind het echt zonde, dat zo'n mooi dier zo gedood word. Meer uit stunt gedrag, dan als logische keuze.

Lusitana

Re: kerngezonde giraffe door kop geschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:25

Sorry, maar dat is onzin, de meeste zeldzame dierentuindieren ZIJN AL verwant aan elkaar. Het is dus niet zo makkelijk om hem ergens te krijgen waar er geen verwantschap is.

En omdat hij mooi is mag hij niet dood, maar die miljoenen koeien voor je hamburgers wel?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:29

sterregoud schreef:
Pearlx schreef:
In het geval van de giraffe waren er trouwens meerdere dierentuinen zowel met als zonder giraffen die het dier wilden opnemen. De Deense dierentuin leek echter steeds weer een smoesje te hebben waarom het dier daar niet heen kon.

Dit dus !
Het is een zeldzaam dier, en had gemakkelijk een andere plek kunnen krijgen.

De dierentuin wil liever provoceren en aandacht trekken, dan dat ze echt om de giraffenpopulatie (wereldwijd dan) geven. Dit mannetje had met zijn genen weer variatie kunnen brengen in een andere groep.
Ik vind het echt zonde, dat zo'n mooi dier zo gedood word. Meer uit stunt gedrag, dan als logische keuze.

Volgens mij zijn giraffen geen zeldzame dieren binnen dierentuinen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:31

En het is zeker ook geen stuntgedrag. Het is openheid van zaken geven in een manier van handelen die al jarenlang bij dierentuinen (ook in NL) normaal is. Overschot maak je af en voer je aan je roofdieren. Daar is niets hypocriets of stunterigs aan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:32

maar waarom fokken ze dan als ze weten dat ze het dier niet kunnen laten leven?
Waarschijnlijk omdat een piepklein pasgeboren girafje veel mensen trekt...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:33

Ja, en omdat paargedrag natuurlijk dierengedrag is, en je anders gefrustreerde dieren krijgt.
En vermoedelijk is de pil voor giraffenkoeien ook minder simpel dan wij denken...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:37

Ik heb niet het hele topic kunnen lezen in mijn (te korte) pauze op het werk, maar dat ga ik morgen even doen en dan pas mijn mening eruit gooien!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:37

Dit vroeg ik mij ook al af. Als een mannetje niet geschikt is voor de fok en dus volgens de dierentuin niet zomaar te herplaatsen, waarom fok je dan met giraffen met het vooruitzicht dat je 50% kans hebt op een man? en blijkbaar geen ruimte hebt om de mannen apart van de vrouwen te houden?

De pil wordt zelfs bij dolfijnen en zeeleeuwen toegepast dus bij een giraffe moet dit ook te doen zijn. Misschien zitten er wel kosten aan verbonden die de dierentuin niet wil betalen. Je kunt de geslachten apart houden of alleen vrouwelijke groep? Waarom doorfokken?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:44

Ibbel schreef:
Ja, en omdat paargedrag natuurlijk dierengedrag is, en je anders gefrustreerde dieren krijgt.
En vermoedelijk is de pil voor giraffenkoeien ook minder simpel dan wij denken...

Uit interesse: in de melkveehouderij gaat dta voor het grootste deel via KI. En dan kun je 't sperma dus seksen. Zou dat voor de giraffes geen optie zijn, of krijg je dan problemen omdat ze niet fysiek kunnen paren?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:46

imd schreef:
Ibbel schreef:

Uit interesse: in de melkveehouderij gaat dta voor het grootste deel via KI. En dan kun je 't sperma dus seksen. Zou dat voor de giraffes geen optie zijn, of krijg je dan problemen omdat ze niet fysiek kunnen paren?

Ik heb verder niet veel verstand van de paringsdrift van giraffen, maar in het wild paren ook lang niet alle mannetjes. Alleen de dominante die de strijd onderling winnen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:47

ik vind dit echt een goed plan van de dierentuin.

aller eerst is hij 'over' en kan eigenlijk in geen dierentuin kwijt. op zich is dit triest, want dit had je kunnen bedenken voordat er gedekt werd, maar nu hij over is, kan niemand er wat mee.

De dierentuin laat realistisch zien wat er echt gebeurd. er worden dieren gedood voor het vlees van de leeuwen, en in het leven op de savanne gaat het er gewoon zo aan toe. leeuwen vangen giraffes om op te eten.

Mensen worden op dit moment met hun bijde benen op de grond gezet. bam. ja er word gedood om gegeten te worden. het komt niet van een biefstukjesboom. en hoe interessant is het om mee te kijken hoe hij word ontleed, het is ook nog zeer leerzaam. Het lijkt me echt heel gaaf om dat te zien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:47

geerke schreef:

Exact.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:48

Er worden toch dagelijks honderden gezonde dieren vermoordt waarom zo een heisa over een giraf? Hij kon nergens heen en ze konden hem ook niet bij houden dus deden ze wat ze altijd doen bij ongewenste gezonde dieren en dat is afmaken. Ondertussen kunnen we er nog iets van leren (dacht dat het een educatieve slachting was) en is de leeuw heel erg content.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:49

Ik vind het niet zo raar, snap best dat inteelt tegen gehouden moet worden, heel bokt weer over de zeik is zo ''sielughhh'', ach kom op zeg sommige dingen moeten nu eenmaal! ik wou dat ze bij de OVP eens wat actie zouden ondernemen wat betreft neerknallen van het overschot aan dieren.

en de leeuwen hebben weer wat te knabbelen word er ook niks weggegooid, snap de heisa écht niet

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:51

NatasjavE schreef:
geerke schreef:

Exact.

En nu weten de mensen dat dat pasgeboren girafje een paar maanden laten door de kop wordt geschoten. Dat werkt de reputatie juist tegen lijkt me zo.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:52

Frederieke_ schreef:
Ik vind het niet zo raar, snap best dat inteelt tegen gehouden moet worden, heel bokt weer over de zeik is zo ''sielughhh'', ach kom op zeg sommige dingen moeten nu eenmaal! ik wou dat ze bij de OVP eens wat actie zouden ondernemen wat betreft neerknallen van het overschot aan dieren.

en de leeuwen hebben weer wat te knabbelen word er ook niks weggegooid, snap de heisa écht niet

Fokken is altijd inteelt...ik ken trouwens landen waar het heel normaal is dat neven en nichten met elkaar trouwen en kinderen krijgen :+

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:55

Pearlx schreef:
Dit vroeg ik mij ook al af. Als een mannetje niet geschikt is voor de fok en dus volgens de dierentuin niet zomaar te herplaatsen, waarom fok je dan met giraffen met het vooruitzicht dat je 50% kans hebt op een man? en blijkbaar geen ruimte hebt om de mannen apart van de vrouwen te houden?

Tja waarom fokt men nog in de melkveehouderij toch ook een kans van 50% op een ongeschikte nakomeling die uiteindelijk word opegeten :Y) . Waarschijnlijk hebben ze naast de winst van een jong ook wel gewoon giraffe vrouwen nodig om de populatie in stand te houden. Als mensen het zielig vinden waarom hebben dan zo weinig mensen een os?

KI lijkt mij trouwens lastig bij giraffe volgens mij zijn de meeste nu niet direct zo handmak als een HTK koe en lijkt het me sowieso een gedoe om het sperma te pakken te krijgen en te insemineren door het formaat?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:59

liedje89 schreef:
Pearlx schreef:

Tja waarom fokt men nog in de melkveehouderij toch ook een kans van 50% op een ongeschikte nakomeling die uiteindelijk word opegeten :Y) . Waarschijnlijk hebben ze naast de winst van een jong ook wel gewoon giraffe vrouwen nodig om de populatie in stand te houden. Als mensen het zielig vinden waarom hebben dan zo weinig mensen een os?

KI lijkt mij trouwens lastig bij giraffe volgens mij zijn de meeste nu niet direct zo handmak als een HTK koe en lijkt het me sowieso een gedoe om het sperma te pakken te krijgen en te insemineren door het formaat?

Bij de melkveehouderij wordt daarom juist steeds meer sex-selectie gebruikt. +:)+ En zoals je zelf al zegt, de ongewenste mannen in de melkvee (en pluimvee) industrie kunnen als voedsel worden gebruikt. Bij giraffen ligt dat anders.

Olifanten worden ook al geinsemineerd, dan lijkt het me dat het bij een giraffe ook mogelijk is. Maar wil een dierentuin daar de koste en moeite insteken terwijl er blijkbaar genoeg giraffen zijn in dierentuinen is denk ik de vraag.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:00

imd schreef:
Ibbel schreef:

Wij hebben een melkvee bedrijf en gebruiken voor onze beste koeien en de vaarsen gesekst sperma. Ook met gesekst sperma is de kans op een stier nog steeds aanwezig. Volgens mij heb je zo'n 90% kans op een vaars (uit mijn hoofd). Bovendien is het veel duurder als gewoon sperma. Als het al mogelijk is voor dierentuinen in dit geval giraffen. Moeten ze het geld er ook voor (over) hebben. Bovendien het gebeurt in de natuur ook dat leeuwen giraffes eten. Ik heb wel eens gezien op tv dat een troep leeuwen een giraffe dood maakten. Dat is pas zielig. Maar wel de natuur. Deze giraffe heeft niet geleden geen pijn gehad niks. En de leeuwen hadden feest.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:01

liedje89 schreef:
Pearlx schreef:

Naja die fokstieren zijn ook de makkelijkste niet hoor, dus daar zijn wel oplossingen voor lijkt me (dan denk ik aan hetzlefde als bij stieren, bouw een nepgiraffe en ga daarin zitten om het sperma op te vangen :Y) ). Dan is het nog de vraag of en hoe je zo'n dier kan insemineren. En bij koeien kan een stiertje natuurlijk naar de slager, en omdat ongesekst sperma goedkoper is (en bij gesekst de resultaten door sommigen betwist worden) wordt vaak gewoon gefokt.

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben niet persé tegen deze actie van de dierentuin. Maar dit zijn gewoon wat vragen die in mij opkomen :P