Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Onze ouderen, dupe van onze maatschappij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:29

@Sizzle: dat is voor iedereen natuurlijk anders..

Zelf heb ik, zoals een aantal anderen hier, ook een eenpersoonshuishouden waarbij ik 40 uur werk om mijn eigen rekeningen te kunnen betalen. Minder werken gaat mijn bank niet leuk vinden, hoe graag ik ook voor mijn ouders zou willen zorgen als ze dat nodig hebben.

Verder heb ik geen broers of zussen, dus alle zorg die volgt, zal ik moeten regelen. Eigenlijk kan je het ook zo zien dat wanneer je dan enig kind bent en voor je ouders moet/wil zorgen je verder weinig kan. Ik bedoel, emigreren of zelfs naar een andere provincie verhuizen (voor bijv een baan oid?) wordt dan wel heel lastig... Dan ben je je werkende leven aan het wachten tot je kan gaan zorgen :?

Ik heb geen kinderen, wie er voor mij gaat zorgen als ik bejaard ben en verder mn hele leven gewerkt (en belasting betaald) heb is mij een raadsel. Hopelijk is er dan een pil die uitkomst biedt :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:34

Het kan ook niet altijd uiteraard Cer, maar daarom zou ik het meer dan terecht vinden als ouderen die nu gewoon duidelijk veel te weinig betalen gewoon naar bezit gaan betalen. Dan is er meer over voor subsidie voor diegene die het nodig hebben.
Als iemand die bij wijze van spreke 3 huizen bezit of altijd een luxe leven heeft kunnen leiden nu evenveel moet betalen als iemand die zijn leven bij de Aldi gewerkt heeft vind ik dat gewoon heel scheef. Hooguit leuk voor de kinderen of de staat als ze gestorven zijn.
Veel ouderen hebben ook gewoon een koophuis gehad en ik zie niet in waarom dat geld dat dit opgebracht heeft onaanraakbaar moet blijven tot een erfenis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:41

Ik meende dat dit altijd al zo is? Maar ik kan me vergissen hoor..

Overigens, dan moet er naar meer dingen gekeken worden want wat als mensen die altijd goed gespaard hebben en zuinig zijn geweest meer moeten gaan betalen dan mensen die lekker alles op het laatste moment opgemaakt hebben?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 10:51

Cer schreef:
Ik meende dat dit altijd al zo is? Maar ik kan me vergissen hoor..

Overigens, dan moet er naar meer dingen gekeken worden want wat als mensen die altijd goed gespaard hebben en zuinig zijn geweest meer moeten gaan betalen dan mensen die lekker alles op het laatste moment opgemaakt hebben?

Uiteraard moet er dan bijvoorbeeld gekeken worden naar inkomen of zo, maar dat kan niet al te moeilijk zijn want daar is een pensioen ook op gebaseerd.
Jekunt nooit uitsluiten dat er wat krom gaat zijn, want dat heb je ook met werkelozen e.d. daar gaat ook niet alles rechtvaardig. Maar er moet ergens meer geld vandaan komen en dat mag van mij best uit je reserve komen als je dat hebt.
Wij hebben ook ook geen koophuis, krijgen daarvoor geen hypotheek, maar als ik dat wel zou hebben zie ik niet in waarom ik vervolgens de opbrengst van de verkoop (als ik dat zou hebben) niet voor mijzelf en betere zorg zou gebruiken.
Je kunt dan een systeem opzetten met sociale zorg (dus ook budget) en prive zorg met meer luxe dingetjes. Dan krijg je vanzelf al een schifting van mensen die liever wat meer uitgeven voor een beter leven en bliven de sociale plaatsen voor de minder bedeelden bestaan. Een beetje hetzelfde als wat je met huurwoningen hebt.
Een ideale wereld die voor iedereen perfect is wordt het hoe dan ook nooit.

Maar de belangrijkste stap is dat het bespreekbaar wordt.
Domweg struisvogel spelen en doen of oud en dood niet bestaat totdat je niets meer kan is gewoon dom.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:17

Ik snap niet zo goed hoe je er aan komt dat een verzorgingshuis goedkoop zou zijn. Als mijn moeder naar een verzorgingshuis zou gaan dan zou ze minimaal 1000 euro per maand moeten betalen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:32

Toevallig hadden we het er gisteren over op training. "Je wilt geen kinderen? Maar wie zorgt er dan voor je als je oud bent?
Tja, ik vind dat je er in eerste instantie zelf alles aan moet doen om bezig te blijven om niet eenzaam te worden. Gezond leven, veel bewegen, sociaal blijven (dat is in het algemeen makkelijker dan een sociaal leven opbouwen). Je bent namelijk niet van de ene op de andere dag eenzaam denk ik.
En zoals hier te lezen valt is het hebben van kinderen niet een garantie op een gezellige oude dag. Vind ik ook een beetje egoïstisch eigenlijk: er maar vanuit gaan dat je kinderen wel voor je zorgen. Misschien wil ik wel emigreren naar Australië, ja dat is dan heel erg vervelend voor mijn ouders maar dat doe ik dan toch echt :)
Ze mogen best gezellig bij me komen wonen als mijn huis daar groot genoeg voor is overigens :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:34

Daar heb je een punt Magrathea, maar ik kan ze toch niet zo makkelijk in de steek laten :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:23

Sizzle schreef:
Het kan ook niet altijd uiteraard Cer, maar daarom zou ik het meer dan terecht vinden als ouderen die nu gewoon duidelijk veel te weinig betalen gewoon naar bezit gaan betalen. Dan is er meer over voor subsidie voor diegene die het nodig hebben.
Als iemand die bij wijze van spreke 3 huizen bezit of altijd een luxe leven heeft kunnen leiden nu evenveel moet betalen als iemand die zijn leven bij de Aldi gewerkt heeft vind ik dat gewoon heel scheef. Hooguit leuk voor de kinderen of de staat als ze gestorven zijn.
Veel ouderen hebben ook gewoon een koophuis gehad en ik zie niet in waarom dat geld dat dit opgebracht heeft onaanraakbaar moet blijven tot een erfenis.

Inmiddels is het al zo ver dat mensen die in een AWBZ-inrichting (verpleeghuis) zitten, zo'n 2000 Euro per maand bijdragen als hun vermogen boven een bepaalde grens ligt.
Logisch dat mensen met meer geld meer betalen.
Al is het wel zuur als hun kinderen door een handicap zelf moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen en de erfenis nooit in handen zullen krijgen, en daardoor zelf in de bijstand belanden. (Dit zie ik bij mensen gebeuren: demente ouder, kan niets schenken aan de autistische kinderen en het geld wordt afgeroomd door de AWBZ, terecht, maar in hun geval wel pech.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:38

kohtje schreef:
Ik snap niet zo goed hoe je er aan komt dat een verzorgingshuis goedkoop zou zijn. Als mijn moeder naar een verzorgingshuis zou gaan dan zou ze minimaal 1000 euro per maand moeten betalen.

Dat is toch neem ik aan woon, eet en verzorging?
Dat is toch niets voor velen?
Of heb jij normaal ook niet meer dan 1000 euro vaste lasten en supermarkt kosten per maand?
Als mensen van bijstand niveau in een verzorgingstehuis komen neem ik aan dat daar subsidie voor is. Maar als je voorheen bijvoorbeeld een pensioen kreeg op basis van een modaal inkomen, waarom zou je dan ineens voor 500 euro onderhouden moeten worden?

Als je gehandicapte kinderen hebt of alvast je vermogen wilt reduceren dan hoef je niet te wachten tot je dood bent he!
Je kan dan al eerder beginnen met ieder jaar een schenking of belegging op de naam van je kinderen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:13

Cer schreef:
Daar heb je een punt Magrathea, maar ik kan ze toch niet zo makkelijk in de steek laten :)

Maar het hoeft toch niet "in de steek laten" te zijn als je gewoon zelf een leven hebt als oudere?
Mijn vader werkt als fietsenmaker in het EMC in Rotterdam. Hij vindt het leuk werk om te doen, spreekt veel mensen, doet dankbaar werk (ja echt, het hele EMC kent ze ongeveer :j ) en hij kan zijn talenknobbel ook nog prikkelen doordat er veel buitenlandse studenten e.d. bij hem aankloppen. Ik denk niet dat hij liever de hele dag thuiszit na zijn pensioen :n Dus die zal niet zo snel vereenzamen. Mijn moeder doet ook genoeg, en die vermaakt zich ook wel na haar pensioen.
Die hebben mij dus niet nodig om een leuk leven te hebben als ze oud zijn :)
Wat niet wil zeggen dat ik ze nooit meer op zal zoeken later, maar als ik bij ze langsga is dat voor de gezelligheid, omdat ik dat zelf leuk vind en omdat zij dat leuk vinden, niet omdat het per se moet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:15

Hé de fietsenmaker van het EMC, die ken ik ook :D
Nooit te beroert om je even te helpen!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:27

Magrathea schreef:
Dus die zal niet zo snel vereenzamen. Mijn moeder doet ook genoeg, en die vermaakt zich ook wel na haar pensioen.

Ja maar daar gaat het toch ook niet om???
Mijn ouders zijn ook met pensioen, paps vermaakt zich prima en mams ook (doen beiden vrijwilligerswerk).
Maar paps wordt straks misschien hulpbehoevend en ik weet niet of mams dat alleen redt.
En wat als ze hulp nodig hebben bij het aanvragen van middelen, of het aanvragen van een verzorgplek (ALS ze die al krijgen??).. ik weet niet of ze dat zelf nog kunnen regelen over een paar jaar..

Zolang je ouders nog goed zijn, is er niks aan de hand, maar wat doe je als ze het niet meer kunnen en je woont in het buitenland?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 13:28

Ik denk dat veel ouderen beseffen dat je niet alles op de kinderen kunt gooien. Ook daar gesprekken over gehad met die ouderen. Ze weten dat het moeilijk gaat worden als je allebei Moet werken voor je hypotheek, kinderen hebt ect.

Zeker in de huidige maatschappij waarbij door de hoge hypotheken twee verdieners normaal is. Vroeger was het normaal de vrouwen stopten met werken als ze gingen trouwen, werden huisvrouw zorgende voor het huis, de kinderen, en zelfs voor ouders die dat niet meer konden.

In de huidige maatschappij is het te gemakkelijk om te zeggen Moeten de kinderen dat maar gaan doen. Want als je allebei 40 uur werkt of de een 40 en de ander partime maar wel met kinderen wordt het onredelijk te vragen om de gehele zorg over te nemen.

De maatschappij vind het vaak onredelijk dat vrouwen bv thuis blijven, vinden dat ze net zo goed moeten werken, wordt door de staat aangemoedigd maar tegelijkertijd wil men nu dus ook dat de zorg voor ouderen overgenomen gaat worden door de kinderen van die ouderen... Terwijl er vaak signalen afgegeven wordt dat kinderen van die ouderen voor de eigen kinderen al vaak te weinig zorg uitgaat door werkende ouders. Kinderen die teveel op straat rondhangen te weinig opgevangen worden ect.

mijn opinie...

DEZE MAATSCHAPPIJ WEET NIET WAT ZE WIL, WAAR ZE VOOR STAAT...

Aan de ene kant moeten we dit, aan de andere kant moeten we dat.. het is nu al vaak moeilijk om rond te komen, om te kunnen zorgen voor jezelf. Hoeveel gezinnen zijn door de crisis afhankelijk van voedselbanken? Heel veel...

Van een zorgstaat gaan we langzaam over naar een Red jezelf maar gebeuren. We moeten goed achter onze oren krabbelen om hier een goed over na te denken. Willen we dit echt wel a la Amerikaanse toestanden???

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 13:48

Kinderen neem je niet als opgroeiende bejaardenverzorgers... in andere culturen blijven opa en oma in huis wonen. In nederland niet.

Ik heb geen kinderen. Ik werk en bouw vanaf mijn 18 aan mijn pensioen. Hoe het verder gaat in de toekomst ben ik nu niet meer mee bezig.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:44

Jesser schreef:
Waarom niet zoals het vroeger was een of twee jaar verplicht voor je overheid (dus voor en met elkaar) op je 19e a 20e of dienstplicht of helpen in de zorg.

Misschien om dat sommige mensen studeren. Naast mijn studie heb ik amper tijd om wat te doen omdat ik echt moe en op ben. Ik rij mijn paard maar 3 keer per week en heb alleen zondag "vrij". En naast mij zijn er genoeg 19jarige en 20igers die het net zo druk hebben.
Tuurlijk kan daar een "zorgdienstplicht" ook wel bij, maar dan moeten we niet zeuren dat de mensen die dadelijk geslaagd zijn al overspannen zijn voordat ze uberhaupt aan een "echte" baan begonnen zijn.
Daarnaast, zitten de huidige instanties echt te wachten op ongemotiveerde "tieners" en andere verplichte vrijwilligers die vaak voor meer werk zorgen (je moet controleren of we wel uitvoeren wat er gedaan moet worden) dan dat het echt helpt?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 19:53

miss_lizje schreef:
Jesser schreef:
Waarom niet zoals het vroeger was een of twee jaar verplicht voor je overheid (dus voor en met elkaar) op je 19e a 20e of dienstplicht of helpen in de zorg.

Misschien om dat sommige mensen studeren. Naast mijn studie heb ik amper tijd om wat te doen omdat ik echt moe en op ben. Ik rij mijn paard maar 3 keer per week en heb alleen zondag "vrij". En naast mij zijn er genoeg 19jarige en 20igers die het net zo druk hebben.
Tuurlijk kan daar een "zorgdienstplicht" ook wel bij, maar dan moeten we niet zeuren dat de mensen die dadelijk geslaagd zijn al overspannen zijn voordat ze uberhaupt aan een "echte" baan begonnen zijn.
Daarnaast, zitten de huidige instanties echt te wachten op ongemotiveerde "tieners" en andere verplichte vrijwilligers die vaak voor meer werk zorgen (je moet controleren of we wel uitvoeren wat er gedaan moet worden) dan dat het echt helpt?

Jou moeder was vast ook welkeens heel moe toen je als baby maar doorhuilde :+

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:01

Mijn moeder was schippersvrouw toen ik baby was, was zeer handig. Werken en wonen in het zelfde "huis". Naast af en toe luiken afspuiten en helpen bij het invaren van sluizen hoefde ze weinig te doen dan "huisvrouw" zijn. Want we hadden ook een matroos die een hoop deed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:02

miss_lizje schreef:
Mijn moeder was schippersvrouw toen ik baby was, was zeer handig. Werken en wonen in het zelfde "huis". Naast af en toe luiken afspuiten en helpen bij het invaren van sluizen hoefde ze weinig te doen dan "huisvrouw" zijn. Want we hadden ook een matroos die een hoop deed.

dat klinkt wel heel leuk...op een boot opgegroeit te zijn <3

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:16

Ik heb gelukkig wel op een haar na het internaat gemist. Toen gingen we door omstandigheden aan de wal wonen. Maar als kindzijnde was die 5 jaar opgroeien echt heerlijk. Papa en mama altijd om je heen en altijd leuke dingen te zien en beleven( mijn ouders hadden ook zo'n buitenbox, met zandbak en schommel, zodat ik ook lekker "buiten" kon spelen). Nu ging ik wel om de zoveel tijd een paar weken bij opa en oma logeren zodat ik naar de schipperskleuterschool kon. En met de kleuter aan boord map deed ik samen met mijn moeder ook veel dingentjes gewoon aan boord.
Helaas is de huidige economie niet meer zo tof voor schippers, mijn oom vaart nog steeds en het valt echt zwaar tegen op het moment. Hij vraagt zich af of hij zijn schip wel verkocht gaat krijgen als hij met pensioen moet.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:33

Fijn om te lezen dat er andere mensen zijn die zich hier zorgen over maken. Denk dat het inderdaad een probleem is dat meer onder de aandacht gebracht moet worden. Ik vind het ook heel erg dat ouders tegenwoordig vaak niet meer bij elkaar kunnen blijven als één van de ouders verzorging nodig heeft en de ander niet. De een kan dan op worden genomen in een verpleegtehuis, de 'goede' niet. Dat hoor ik in elk geval vaak..
Het zou denk ik goed zijn om mensen die werkloos zijn te verplichten tot vrijwilligers werk in ruil voor een uitkering. Dan doen ze ook nog iets terug voor de maatschappij die hun uitkering betaald.
Mijn moeder is lange tijd mantelzorger geweest voor haar ouders. Het was echt lastig om te zien hoe zwaar dat voor haar was naast haar vaste baan. Daarom vind ik het ook raar dat de overheid nu wil dat mensen meer mantelzorgen en bijvoorbeeld ouders minder snel 'wegstoppen'. Hier is namelijk geen ruimte voor binnen de meeste gezinnen. Mijn moeder zag haar ouders alleen nog maar voor de mantelzorg bijvoorbeeld. Ze gingen nooit meer ergens koffie drinken of een dagje weg, of een ander uitje doen. Daar is dan naast het werk geen tijd meer voor. Lastig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 21:18

Puck94 schreef:
Het zou denk ik goed zijn om mensen die werkloos zijn te verplichten tot vrijwilligers werk in ruil voor een uitkering. Dan doen ze ook nog iets terug voor de maatschappij die hun uitkering betaald.

We kunnen ze ook gewoon werk geven :) Nodigt wat minder uit tot misbruik en uitbuiting, en wat meer kans op stabiliteit voor de betrokken mensen (ouderen en werkenden.)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 22:23

Shadow0 schreef:
Puck94 schreef:

We kunnen ze ook gewoon werk geven :) Nodigt wat minder uit tot misbruik en uitbuiting, en wat meer kans op stabiliteit voor de betrokken mensen (ouderen en werkenden.)

+100

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 08:29

Ik snap niet hoe jullie erbij komen dat alles zo goedkoop is in een verzorgingstehuis.
Je betaald naar inkomen. En ja, als je een pensioen hebt, waar je overigens altijd zelf voor hebt betaald, heb je het beter dan iemand die alleen AOW heeft. En misschien had die dan ook beter over later kunnen nadenken en daar een regeling voor kunnen treffen. Bovendien, als sommigen dan al vinden dat diegenen die eigen geld hebben, mee moeten betalen voor de mensen die nooit hebben gespaard, waarom dan de kinderen geen bijdrage laten betalen!!! Kunnen ze hun geweten ook afkopen voor diegenen die nooit tijd hebben!

Ook voor de thuiszorg en de persoonlijke verzorging betaal je naar eigen inkomen aan de CAK. Die weten heus alles van jouw inkomen hoor. En ja, weer springen diegenen met eigen geld (tot een bepaalde hoogte) en een pensioen er beter uit. Maar.... wie wat bewaart, heeft wat.

Diegenen die nu denken dat hun ouders het prima voor elkaar hebben met hun sociale leven, ik help het je hopen. Zodra iemands gezondheid achteruit gaat, en dat kan heel snel en heel drastisch, is het een totaal andere zaak. Bovendien vallen heel veel mensen om ze heen weg, hou ouder je wordt, des te minder kennissen je overhoudt.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:04

Jesser schreef:
Ik denk dat veel ouderen beseffen dat je niet alles op de kinderen kunt gooien. Ook daar gesprekken over gehad met die ouderen. Ze weten dat het moeilijk gaat worden als je allebei Moet werken voor je hypotheek, kinderen hebt ect.

Zeker in de huidige maatschappij waarbij door de hoge hypotheken twee verdieners normaal is. Vroeger was het normaal de vrouwen stopten met werken als ze gingen trouwen, werden huisvrouw zorgende voor het huis, de kinderen, en zelfs voor ouders die dat niet meer konden.

In de huidige maatschappij is het te gemakkelijk om te zeggen Moeten de kinderen dat maar gaan doen. Want als je allebei 40 uur werkt of de een 40 en de ander partime maar wel met kinderen wordt het onredelijk te vragen om de gehele zorg over te nemen.

De maatschappij vind het vaak onredelijk dat vrouwen bv thuis blijven, vinden dat ze net zo goed moeten werken, wordt door de staat aangemoedigd maar tegelijkertijd wil men nu dus ook dat de zorg voor ouderen overgenomen gaat worden door de kinderen van die ouderen... Terwijl er vaak signalen afgegeven wordt dat kinderen van die ouderen voor de eigen kinderen al vaak te weinig zorg uitgaat door werkende ouders. Kinderen die teveel op straat rondhangen te weinig opgevangen worden ect.

mijn opinie...

DEZE MAATSCHAPPIJ WEET NIET WAT ZE WIL, WAAR ZE VOOR STAAT...

Aan de ene kant moeten we dit, aan de andere kant moeten we dat.. het is nu al vaak moeilijk om rond te komen, om te kunnen zorgen voor jezelf. Hoeveel gezinnen zijn door de crisis afhankelijk van voedselbanken? Heel veel...

Van een zorgstaat gaan we langzaam over naar een Red jezelf maar gebeuren. We moeten goed achter onze oren krabbelen om hier een goed over na te denken. Willen we dit echt wel a la Amerikaanse toestanden???

Precies! Wat wil de maatschappij nou? Wat vinden wij nou belangrijk in het leven? Eerlijk gezegd zit ik er niet op te wachten om voor mijn moeder te moeten zorgen. Ik werk en ik heb een gezin. Ik heb maar een beperkt aantal uren in een dag. Ik weet nu al niet hoe en wanneer ik soms dingen voor elkaar moet krijgen, laat staan dat ik ook nog eens mijn moeder volledig moet verzorgen.. Van steunkousen aantrekken tot terminale zorg, want dat is wat het inhoudt als je zelf voor je ouders moet zorgen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:42

Dat is niet waar. Je kan bv thuishulp krijgen voor het wassen en zelfs voor het in en uit bed halen.
Maar wat ik eigenlijk nergens zie, waarom ouders niet dichter naar huis halen of zelfs in huis?