Is de dood beter dan een beperkt leven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Is de dood beter dan een beperkt leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:37

Ben vast de enigste. :D

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:40

Als die persoon die daar ligt als "levend lijk" zoals dat zo mooi beschreven is, daar zelf akkoord mee is en de naasten ook, dan heeft daar niemand iets op in te brengen.
Maar veel van die mensen zijn niet meer in staat om iets goed te vinden, wie beslist dan ?
Ik heb al twee keer moeten beslissen over leven en dood en ik kan zeggen, het valt niet mee, ik gun het niemand.
Eerste keer was bij mijn moeder, toen ze geveld was door een bloeding aan de hersenstam en er totaal geen hoop meer was. Kwam nooit meer goed.
Als je dan weet dat ze ons altijd onder de neus heeft gewreven dat ze niet als plant wilde leven ... tja dan is de keuze snel gemaakt. Of niet ? Neen, toch niet, want je houdt altijd vast aan het leven, al zeker aan dat van je moeder. Het is verdomde moeilijk, ook om iemand te laten gaan waarvan je weet dat ze geen leven meer zal hebben.
De tweede keer was bij mijn man, toen hij in coma lag. Komen ze doodleuk verklaren dat hij hersendood is, en dat er een beslissing genomen moet worden...
Daar sta je dan, met een kind van 5 aan je hand. Zeg je ja, zeg je nee ?
Niet eens een beperkt leven, voor allebei en toch vond ik het onmenselijk om de beslissing te moeten nemen.
Toch zou ik het weer opnieuw doen, als het nodig was, voor je naasten doe je alles.
Ze weten ook hoever ikzelf wil gaan als het zover is, en ik hoop maar dat ze die wensen ook zullen respecteren tegen die tijd.

Ewona

Re: Is de dood beter dan een beperkt leven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:48

Wat betreft mijn dieren, zou ik zover gaan als het haalbaar is om een pijnvrij leven te leiden.
Al moet een hond op drie poten verder, hij kan zich best redden en een leuk actief leven hebben.
Veel paarden die niet meer bereden kunnen worden zijn nog prima gelukkig op de weide met wat aandacht en soortgenootjes.
Als ons paard bv een been zou breken en ze kunnen me garanderen dat hij na behandeling (indien mogelijk) nog een pijnvrij leven kan leiden, al is dat als grasmaaier, dan zou ik dat zeker overwegen.
Je hebt tenslotte een band met je dieren.
Maar als het allemaal niet meer haalbaar is, vind ik dat je als mens niet het recht hebt om een dier in leven te houden om jezelf een goed gevoel te geven.
Sommige mensen weten niet van ophouden en een dier kan er niet om vragen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:56

Dat is inderdaad vreselijk moeilijk. Sterkte. Mij is het gelukkig bespaard gebleven iets wat ik pas achteraf na mijn moeders overlijden besef. Ik had haar en haar artsen dus ook beloofd en getekend dat ik zou helpen als....
Dieren kan ik niet vergelijken met mensen. Tuurlijk hou ik vreselijk veel van ze en kies indien nodig voor euthanasie. Gelukkig kan ik heel eerlijk met mijn da overleggen en als hij zegt het is niet te doen of als ik denk dit is fout gaat er een injectie in. Maar als er hoop is en het is betaalbaar dan doen we dat ook. Maar aan mijn dieren zit wel een financieel stopteken dat t geen 1000 (en) euro's kost. Nee we zijn niet verzekerd.