Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 14:44

Anoeska27 schreef:
Het leven en laten leven principe gaat voor hun niet op, terwijl ik mijn dochter dat wel bij probeer te brengen. En als ik ouders erop aanspreek dat er door hun kinderen dingen uit mijn tuin verdwijnen, dan krijg ik te horen dat ze op zondag in de kerk wel boete doen. Kan ik helemaal niets mee, want dat vervangt mijn spullen niet.

Helemaal mee eens dat dat verkeerd is. Daar mag beslist meer aandacht voor komen - de macht van de kerk op het leven buiten de kerkmuren mag best wat minder.

Maar dat probleem los je niet op door flauwe opmerkingen te maken die er vooral op gericht zijn om anderen doelbewust belachelijk te maken. Dat vergroot alleen de irritatie over en weer. Dan is je volwassener opstellen en blijven uitdragen dat religie prima is, zolang het maar geen inbreuk maakt op anderen, veel beter.

Sammie

Re: Pamfletten op supermarkt wegens zondagopenstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 15:27

En niet iedereen is hetzelfde. Er zijn zat andere bakkers die dat onderscheid niet maken of onderscheid maken op andere punten.

Wat u niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet. En dat geldt voor iedereen niemand uitgezonderd.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:24

Shadow0 schreef:
Anoeska27 schreef:
Het leven en laten leven principe gaat voor hun niet op, terwijl ik mijn dochter dat wel bij probeer te brengen. En als ik ouders erop aanspreek dat er door hun kinderen dingen uit mijn tuin verdwijnen, dan krijg ik te horen dat ze op zondag in de kerk wel boete doen. Kan ik helemaal niets mee, want dat vervangt mijn spullen niet.

Helemaal mee eens dat dat verkeerd is. Daar mag beslist meer aandacht voor komen - de macht van de kerk op het leven buiten de kerkmuren mag best wat minder.

Maar dat probleem los je niet op door flauwe opmerkingen te maken die er vooral op gericht zijn om anderen doelbewust belachelijk te maken. Dat vergroot alleen de irritatie over en weer. Dan is je volwassener opstellen en blijven uitdragen dat religie prima is, zolang het maar geen inbreuk maakt op anderen, veel beter.

Ik vind niet dat ik iemand belachelijk heb gemaakt, maar ik heb wel de mening dat je een dominee niet kunt vergelijken met een arts. In mijn ogen is dat juist een belachelijk beredenering.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:34

Anoeska27 schreef:
Ik vind niet dat ik iemand belachelijk heb gemaakt, maar ik heb wel de mening dat je een dominee niet kunt vergelijken met een arts. In mijn ogen is dat juist een belachelijk beredenering.

Het ging niet alleen om jouw berichten, maar het punt is: als jij geen lid bent van die kerk is het niet aan jou om te bepalen of dominees wel of niet mogen werken en of ze wel of niet vergelijkbaar zijn met artsen in dat opzicht. Dat is gewoon simpelweg niet jouw zaak.

Zoals gezegd: over alles wat extern gebeurt kun je best je mening geven, dus dat jij het niet aanvaardbaar vindt dat de kerk ook buiten de kerkmuren wil bepalen wie er wel en niet mag werken op zondag kun je zeker zeggen, dat is een heel redelijk bezwaar.

Maar wat zij zelf intern doen is aan henzelf, zonder dat buitenstaanders daar wat mee te maken hebben. Moet er niet aan denken dat voetballers willen meepraten over het beleid van de KNHS, of dat een stel willekeurige bokkers zich wil bemoeien met het beleid van een zangkoor, of dat de inwoners van Groningen lopen te zeuren over wat wel of niet Utrechts genoeg is.

Als je ergens niet mee te maken hebt, blijf er dan gewoon buiten. Ook dat is een vorm van respect tonen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:41

Dus als je zelf niet naar de kerk gaat, dan mag je niet vinden dat een dominee niet te vergelijken is met een arts? Beetje krom, vind je niet? Dan mag ik dus ook niet de mening hebben dat ik het misdadig vind dat er een kat is gedood door een rotje in zijn achterste. Want het was tenslotte niet mijn kat en niet mijn rotje... Hmm, heel apart.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:44

Volgens mij staat dat er niet..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:46

Shadow0 schreef:
als jij geen lid bent van die kerk is het niet aan jou om te bepalen of dominees wel of niet mogen werken en of ze wel of niet vergelijkbaar zijn met artsen in dat opzicht. Dat is gewoon simpelweg niet jouw zaak.

Zo lees ik het anders wel Sammie.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:54

Anoeska27 schreef:
Dus als je zelf niet naar de kerk gaat, dan mag je niet vinden dat een dominee niet te vergelijken is met een arts?

Inderdaad. Is niet jouw zaak. Als je wilt dat mensen zich niet met jou gaan bemoeien om hun standpunten (dus dat ze jou niet lastigvallen met hun mening over het zondagsgebeuren) moet je dat zelf ook op kunnen brengen: waar jij niet mee te maken hebt, hoef je je ook niet mee te bemoeien.

Citaat:
Beetje krom, vind je niet? Dan mag ik dus ook niet de mening hebben dat ik het misdadig vind dat er een kat is gedood door een rotje in zijn achterste. Want het was tenslotte niet mijn kat en niet mijn rotje... Hmm, heel apart.

Dat is natuurlijk wel iets heel anders. Omdat katten dieren zijn en dus wel degelijk 'extern' zijn. Maar als iemand in z'n eigen tuin zelfgekochte porceleinen katten opblaast zonder dat iemand er last van heeft (geen buren, geen scherven in andermans tuin, geen dieren of mensen die schade oplopen, geen bezittingen van anderen) dan zou ik ook zeggen: dat is ieders eigen zaak. IK zou het niet doen, maar in een vrij land mag ieder zo veel mogelijk z'n eigen gang gaan als je daarmee niemand stoort. Daar hoeft echt niet voortdurend iemand wat van te vinden (en iets negatiefs meestal.) Laat mensen gewoon.

Als je niet naar de kerk gaat, maakt het voor jou niets uit of de dominee wel of niet op zondag werkt. Het argument dat zij niet moeten bepalen of jij wel op zondag werkt, of boodschappen doet, is genoeg. Meer is niet nodig. De rest leidt alleen maar tot een zeer onsportieve, flauwe manier van discussieren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 16:56

Iedereen moet toch voor zichzelf bepalen wat hij of zij op zondag doet. Boodschappen of kerkdienst,maakt niet uit.

Beetje jammer dat er dan mensen zijn die zulke pamfletten gaan ophangen? Die hebben ook niet zoveel respect en begrip voor hun medemensen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 17:50

Anoeska27 schreef:
Shadow0 schreef:
als jij geen lid bent van die kerk is het niet aan jou om te bepalen of dominees wel of niet mogen werken en of ze wel of niet vergelijkbaar zijn met artsen in dat opzicht. Dat is gewoon simpelweg niet jouw zaak.

Zo lees ik het anders wel Sammie.

Sorry, heb alleen t beginstuk goed gelezen blijkbaar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:06

Je kan als buitenstaander best 2 beroepen met elkaar vergelijken...... Werken is werken, zondag is zondag!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:07

Oh en ik ben nog steeds lid van de kerk...... dus ik mag dat zeggen blijkbaar ;) :D

(al is dat enkel omdat ik niet de moeite wil nemen om me uit te schrijven.....)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:15

^^Nou als je het zo bekijkt wel, maar het is dan weer niet zo simpel zoals je het stelt :+

Imo kan je best bediscussiëren of een arts wel of geen vergelijking heeft met een dominee, maar dit is en blijft wel een persoonlijke ervaring/mening van een kerkganger of gemeente. Als je geen onderdeel bent van die specifieke gemeente of geen ervaringen hebt met een dominee (en daarmee dus ook niet helemaal kán weten wat een dergelijk persoon doet) wordt bij gebrek aan kennis de discussie wel moeilijk. En zou je dit soms ook gewoon beter kunnen accepteren door te denken oké zij/hij/zij zien dat zo. Prima, ik heb er misschien te weinig kaas van gegeten. Ik heb ook verder niks met een dergelijke persoon te maken in mijn leven.

Kinderachtige opmerkingen maken helpen zeker niet en zorgen er ook niet opeens voor dat de tegenpartij jou opeens compleet begrijpt.. Het is eerder een teken van onmacht. Want via een normale discussie 'win' je het niet, dus dan maar kinderachtig gaan doen...?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:17

Het punt is: of je het nou in slimmigheidjes probeert te vangen of niet, het is duidelijk dat je het dan zelf niet op kunt brengen om werkelijk te respecteren dat iemand anders een andere opvatting heeft. Je verwacht dat mensen met een religieuze opvatting wel jouw standpunt respecteren, ook al denken ze er zelf anders over, maar jij (algemeen jij, het geldt voor meerdere reacties in het topic) kunt dat niet opbrengen voor het religieuze standpunt.
Dat vind ik vreemd.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:19

Zolang zij niet bepalen hoe ik mijn leven inricht of wanneer ik mijn boodschappen doe vind ik het helemaal prima!

Helaas vind deze gemeente dat ze zich daar wel mee moeten bemoeien, en dan kan je het de rest van niet gelovig Nederland het niet kwalijk nemen dat deze minstens een wat kritische houding aannemen en argumenten gedaan door praktiserende gelovigen van repliek dienen.

Dat dit niet prettig is, kan zo zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:21

Ik vind het sowieso al verbazingwekkend dat er veel mensen zijn die vinden dat anderen eerst maar zelf respect moeten tonen eer ze het zelf verdienen of krijgen. Wordt erg lastig als iedereen dat vindt en daar ook naar handelt..?

Respect verdient iemand niet, dat toon je gewoon standaard altijd. Gewoon omdat dat fatsoenlijk is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:26

Ceriadwen schreef:
Zolang zij niet bepalen hoe ik mijn leven inricht of wanneer ik mijn boodschappen doe vind ik het helemaal prima!

Helaas vind deze gemeente dat ze zich daar wel mee moeten bemoeien, en dan kan je het de rest van niet gelovig Nederland het niet kwalijk nemen dat deze minstens een wat kritische houding aannemen en argumenten gedaan door praktiserende gelovigen van repliek dienen.

Dat dit niet prettig is, kan zo zijn.

Ook terwijl die praktiserende gelovigen niets met deze gemeente te maken hebben en zelfs al hebben aangegeven dat ze het niet eens zijn met de mensen die pamfletten hebben uitgedeeld? is dat niet een beetje preken voor eigen parochie - om dan maar in dezelfde termen te blijven?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:30

Ik heb zeker respect voor mensen die geloven, mijn oma was ook erg gelovig en het is niet zo dat ik er niets van weet. Ik scheer ook niet alle gelovigen over 1 kam, maar vind echter wel dat respect van twee kanten moet komen. Wij gebruiken geen elektrisch gereedschap op zondag, maar mesten wel de stallen uit bijvoorbeeld. En op het moment dat mijn kind benadeelt wordt omdat wij niet geloven, dan doen wij geen zaken meer met (in dit geval) de bakker. Overigens blijf ik dan nog steeds heel correct, maar ga daar dus geen brood meer halen.

Maar dan nog heb ik de mening dat je een dominee niet kunt vergelijken met een arts. Ik ken namelijk een heleboel gelovigen die om wat voor reden niet naar de kerk kunnen en toch hun geloof uit kunnen blijven oefenen. Geloof is voor hun veel meer dan naar de kerk gaan. Terwijl zij zelf wel aangeven dat de medische wetenschap voor hun onmisbaar is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:33

Sorrie Bleu Eyes, Praktiserende gelovigen behalve Bleu Eyes dan?

Kom nou toch op? Als jij je distantieert van de actie van die Gemeente, dan hoef jij je toch niet aangesproken te voelen?

Ik snap sowieso niet waar die persoonlijke heetgebakerdheid vandaan komt op het moment dat er ook maar iets negatiefs/grappigs/onrealistisch voorbij komt over het Kerkelijke. Ik mag toch hopen dat jouw (jullie) zelfvertrouwen wat hoger ligt dan dat ik (wij) op een internetforum met wat loze kreten kunnen afbreken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:34

Ik geloof zelf ook. Ik bid elke avond en elke ochtend. In de avond dank ik "mijn" heer voor de dag en alles wat deze gebracht heeft, en in de ochtend vraag ik "mijn" heer om mij de kracht en de wijsheid te geven de dag goed door te brengen.

Ik ga alleen niet naar de kerk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:35

Die dominee zit niet met een ketting aan de kerk vast hoor, die loopt doordeweeks gewoon vrij rond... En een beetje dominee gaat dus ook op bezoek bij gemeenteleden die zelf niet meer kunnen komen. Voor heel veel gelovige mensen is een dominee wel degelijk onmisbaar en vergelijkbaar met een arts, of zo je wilt een psycholoog. Het is niet voor niets dat in bijv. revalidatiecentra en ziekenhuizen ook heel vaak een aantal geestelijk verzorgers aanwezig is (vaak een pastoor, een dominee en een imam). Mens sana in corpore sano...

Ik voel me wel degelijk aangesproken Ceriadwen, want men spreekt mij aan. En mijn zelfvertrouwen ligt wel degelijk hoger dan dat, maar o wee als een gelovige eens iets zegt over ongelovigen, dan breekt de hel los - terwijl blijkbaar zomaar alles gezegd moet kunnen worden over christenen? Dat moet dan grappig zijn en gewoon kunnen. Nee, dat snap ik echt niet. Daar word ik uiteindelijk na jaren geduldig steeds opnieuw uitleggen inderdaad een keer nijdig van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:42

Ceriadwen schreef:

Dat kan ik natuurlijk best - want een ieder heeft de keuze om met zinnige argumenten te komen ('je mag een ander niet in de vrijheid beperken') en met flauwe opmerkingen die uitsluitend bedoeld zijn om de ander te irriteren en vooral niet om de discussie verder te helpen.

Opmerkingen over of de dominee volgens zijn eigen regels wel of niet op zondag mag werken valt wat mij betreft nogal in de tweede categorie, en dat neem ik de mensen die dat doen wel degelijk kwalijk en dat kan ook :)

'Jamaar hunnie doen het ook' vind ik trouwens geen sterk excuus. Als volwassene kun je echt zelf bepalen hoe je wilt reageren, en dat verschuilen achter een ander die het uit zou lokken is gewoon zwak.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:43

Blue_Eyes schreef:
Ik voel me wel degelijk aangesproken Ceriadwen, want men spreekt mij aan. En mijn zelfvertrouwen ligt wel degelijk hoger dan dat, maar o wee als een gelovige eens iets zegt over ongelovigen, dan breekt de hel los - terwijl blijkbaar zomaar alles gezegd moet kunnen worden over christenen? Dat moet dan grappig zijn en gewoon kunnen. Nee, dat snap ik echt niet. Daar word ik uiteindelijk na jaren geduldig steeds opnieuw uitleggen inderdaad een keer nijdig van.

Ik heb nergens jouw naam genoemd, je nergens aangewezen dus ik snap met de beste wil van de wereld niet waarom jij je aangesproken zou moeten voelen. Als jij je aangesproken voelt omdat jij een praktiserende gelovige bent, en dat alleen genoeg is, dan is er iets niet helemaal goed met jouw vermogen te relativeren.
Dat jij er nijdig van wordt is iets dat jij alleen op kan lossen en niet iets dat je op mij of andere moet botvieren?
Wat mij betreft mag je zeggen wat je wil ik voel me alleen aangesproken als je mijn naam noemt, zoals nu.
Laatst bijgewerkt door Ceriadwen op 01-01-14 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:45

Shadow0 schreef:
'Jamaar hunnie doen het ook' vind ik trouwens geen sterk excuus. Als volwassene kun je echt zelf bepalen hoe je wilt reageren, en dat verschuilen achter een ander die het uit zou lokken is gewoon zwak.

Zeg ik dat ergens dan? Volgens mij heb ik zelfs niet iets wat bij benadering lijkt op bovenstaande gezegd.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 21:46

Men, staat er. Dat is een vrij algemene term, meen ik toch. Dan daarbij: IK maakte die opmerking over de dominee als arts, IK sta daar nog steeds achter, en over MIJ wordt vervolgens heen gevallen. Dus ja - dan word IK aangesproken. Maar goed, als jij het niet snapt, dan houdt het op, he.

Citaat:
Dat jij er nijdig van wordt is iets dat jij alleen op kan lossen en niet iets dat je op mij of andere moet botvieren?

Ja, dat is ook :') Jullie mogen het gerust zeggen, maar ik mag je niet van repliek dienen. Zo werkt het natuurlijk niet.