TV-reclame voor de kerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:11

Vjestagirl schreef:
YellowGray schreef:
Oh ja, ik bedoelde eigenlijk meer dat de mensen die er niks van weten vaak het hardste roepen dat religie nergens op slaat :+
Als je er niets van weet maar je ook nergens mee bemoeit, daar kan ik uiteraard niets op tegen hebben :P

Nou ja, je hoeft natuurlijk de bijbel/verhalen niet te kennen om niet te geloven in God, en het onzin te vinden.

Dat eerste heb je ergens wel een punt. Het tweede niet.. Als je er niks van weet moet je je buiten dat soort discussies houden. Je valt nl. al heel snel door de mand.. Dat zie je in dit topic ook. Is een beetje als ik lust geen spruitjes dus die kun je beter maar niet eten. Echt bah! Heb je al ze eens op? Nee dat niet.. :+

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:42

_San87_ schreef:
Mij is altijd verteld dat de hel zich in het middelpunt van de aarde zou bevinden. Als hel is zoals in South Park, dan hoop ik dat het bestaat :D.

:D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 09:46

verootjoo schreef:
Evangeliseren is een opdracht van Jezus.

En niet iedereen weet wat het christelijk geloof inhoudt... Soms lees ik hier dingen...
Het verbaast me ook hoeveel mensen ik tegenkom die niet weet waar kerst, pasen en pinksteren voor zijn.

Kerst en pasen zijn door de christenen "afgepakt" van de Kelten. Het waren vieringen voor de donkere dagen en het vieren van het nieuwe leven. De christenen vonden het heidense feesten en hebben ervoor gezorgd dat deze niet meer gevierd mochten worden, alleen in een vorm die door de christenen bedacht werd. Er is min of meer een verhaal omheen verzonnen, waar vandaag de dag nog steeds aan vast wordt gehouden.
Maar nu dwaal ook ik af van het topic... ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:02

Pasen komt van Pesach (joods feest).. Er klopt wel meer niet... behalve dan dat in die periode (kerst) idd het feest van het licht (zonnewende) werd gevierd. Maar het heeft weinig met 'afpakken' te maken gehad. Het is in de plaats van gekomen. Als je kijkt naar hoe het Christendom verspreid is is het meeste op dat gebied vrij 'natuurlijk' gegaan en is de overgang geleidelijk gegaan. Hier en daar zal er best wel (aardig) wat ruzie zijn geweest, (en wrs idd daar het meest waar de Romeinen het niet veel/vaak/langst voor het zeggen hadden.. hmm Ik vrees trouwens dat tijdens het Heilige Roomse rijk de meeste ‘pijn’ is geleden..), maar het is niet zo dat men in het jaar 50 opeens massaal (het Christelijke feest) kerst en pasen ging vieren.

Overigens denk ik dat het merendeel in Nederland kerst ziet als feest van lichtjes, de gezelligheid (en vretuh...) dan dat zij daadwerkelijk de geboorte van een kind vieren :) En met pasen zoeken de meeste tegenwoordig eieren of schilderen ze.. Dus daarmee is imo je ena laatste opmerking ook niet echt meer van toepassing. En gelukkig kan dat allemaal in Nederland :)

Ik hoor trouwens nochtans weinig klachten over de kerstboom die elk jaar wordt opgetuigd.. Is een Katholieke man die dat heeft geintroduceerd in Nederland.. :oo

Enfin.. Reclame nog niet gezien, maar ik heb sowieso erg weinig met reclames dus ga ‘m niet opzoeken ook :)) Ben er eigenlijk ook niet erg nieuwsgierig naar

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:37

Shenavallie schreef:
verootjoo schreef:

En niet iedereen weet wat het christelijk geloof inhoudt... Soms lees ik hier dingen...
Het verbaast me ook hoeveel mensen ik tegenkom die niet weet waar kerst, pasen en pinksteren voor zijn.

Kerst en pasen zijn door de christenen "afgepakt" van de Kelten. Het waren vieringen voor de donkere dagen en het vieren van het nieuwe leven. De christenen vonden het heidense feesten en hebben ervoor gezorgd dat deze niet meer gevierd mochten worden, alleen in een vorm die door de christenen bedacht werd. Er is min of meer een verhaal omheen verzonnen, waar vandaag de dag nog steeds aan vast wordt gehouden.

Zelfde geldt voor halloween, als je er zo over denkt is er weinig wat echt "van de christenen zelf is".

Edit: kerstboom is ook eigenlijk ook heidens. Er werden al bomen verstierd door de Germanen. Bij zeer strenge stromingen van het geloof zal je dus ook echt geen kerstboom vinden in huis.

Sammie

Re: TV-reclame voor de kerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:59

Er zijn een heleboel tradities binnen de kerken die niet bijbels geent zijn , maar puur uit traditie zijn overgegaan en door de jaren heen een andere betekenis hebben gehad. Kerst, Pasen, Allerheiligen (Halloween vieren veel christenen niet) en zelfs de Maria verering binnen de katholieke kerk vindt, volgens sommigen, zijn oorsprong in de oude Egyptische Isiscultuur. Er zijn nochtans nog wel meer elementen te vinden van de oude Egyptische cultuur in het Christelijke verhaal.

Het is heel normaal dat tradities door de generaties heen (lichte) aanpassingen hebben. Hoe wij nu bepaalde dingen vieren zal over 200 jaar ook heel anders gevierd worden. Wie weet hoe kerst, Pasen, Suikerfeest en allerlei dan gevierd worden.. De meeste veranderingen gaan zo geleidelijk dat het voor twee of drie generaties lijkt alsof dat altijd al zo is geweest.

Ik zie ook dus totaal niet in waarom dat een probleem zou moeten zijn.. Wie weet waar de Kelten hun vieringen weer vandaan hadden :+ We komen uiteindelijk toch allemaal uit Afrika vandaan..

Ik loop echter toch liever niet meer in 'slechts' een lendendoekje rond ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:20

Halloween, sinds wanneer is dat christelijk?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:23

anneliesdj schreef:
Halloween, sinds wanneer is dat christelijk?

Mijn vraag ook gelijk, halloween en christelijk?

Even reagerend op de OP: ik heb geen enkel probleem met reclame voor de kerk. Net als alle andere reclame hoeft je je daar niets van aan te trekken en kan je er voor kiezen om er iets of niets mee te doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:31

Halloween is niet christelijk, maar wordt wel voor Allerheiligen gevierd. Halloween betekent eigenlijk letterlijk de avond voor Allerheiligen. (All) Hallows Eve -> Hallow-e'en -> Halloween. Verder is het een overblijfsel van een Keltisch feest. Dan heb je daarna nog Allerzielen. Heeft ook een betekenis binne de Keltisch 'traditie', maar heeft ook binnen de katholieke kerk een betekenis :) Is aardig verweven met elkaar.

Ik heb overigens het idee dat de laatste jaren juist Allerzielen weer meer opkomt. Bijv. bij de KRO en dat programma dat ze de laatste paar jaar hebben.

Allemaal aardig offtopic :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:30

Shenavallie schreef:
verootjoo schreef:

Weet ik, dat is allemaal gekerstend, maar door de jaren heen zijn er zoveel dingen veranderd qua feesten. Precies wat sammie zegt.
En nee, ik weet dat een kerstboom niet christelijk is, aangezien het halve dorp hier tegen is :+ maar ik vind dat gezellig in deze donkere dagen :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:35

Ik vind het ergens dubbel: genoeg mensen die 'omdat het niet mag' van de kerk nog steeds geen tv in huis hebben... (maargoed, aan de andere kant, dit is natuurlijk protestands en vooral de reformatorische kerk is zodanig streng)

Mij maakt het niet uit, vind het een slim idee. Alleen wel de kerkgangers die er voor betalen ipv dat het geld naar de goede doelen zou gaan :Y)

(ik ga zelf al een jaar niet meer naar de kerk overigens)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:36

VisibreTeam schreef:
Ik vind het ergens dubbel: genoeg mensen die 'omdat het niet mag' van de kerk nog steeds geen tv in huis hebben... (maargoed, aan de andere kant, dit is natuurlijk protestands en vooral de reformatorische kerk is zodanig streng)

Mij maakt het niet uit, vind het een slim idee. Alleen wel de kerkgangers die er voor betalen ipv dat het geld naar de goede doelen zou gaan :Y)

Wat vind je dan dubbel?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:41

verootjoo schreef:
VisibreTeam schreef:

Wat vind je dan dubbel?

In bepaalde groepen van het christelijk geloof zijn TV's nou niet echt christelijk, en vervolgens gaat de kerk wel adverteren op de TV :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 14:50

Maar die kerken vallen niet onder PKN. Ik weet ze even niet uit m’n hoofd allemaal, maar de zwaarste kerk (waar tv dus niet mag) valt niet onder PKN :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 15:57

Sammie schreef:
Vjestagirl schreef:
Nou ja, je hoeft natuurlijk de bijbel/verhalen niet te kennen om niet te geloven in God, en het onzin te vinden.

Dat eerste heb je ergens wel een punt. Het tweede niet.. Als je er niks van weet moet je je buiten dat soort discussies houden. Je valt nl. al heel snel door de mand.. Dat zie je in dit topic ook. Is een beetje als ik lust geen spruitjes dus die kun je beter maar niet eten. Echt bah! Heb je al ze eens op? Nee dat niet.. :+

nee maar goed. Je kunt geloven in iets wat niet bewezen is en niet bewezen kan worden onzin vinden . Als het bewezen kan worden is het namelijk geen geloof meer, maar wetenschap Het hele idee achter religie is geloven in iets wat niet bewezen kan worden.
Net zo goed als dat je je leven leiden aan de hand van een verhalenboek onzin kan vinden, de bijbel is immers niet per fax uit de hemel gekomen, het zijn gewoon verhalen die al generaties lang verteld werden van persoon op persoon, opgeschreven door mensen. Daarvoor hoef je nooit naar een kerk te zijn geweest, daarvoor hoef je de verhalen niet te kennen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:19

De kerkelijke stroming waar een tv 'niet mag' is nog maar een heel klein groepje en zelfs daar zijn er genoeg die wel gewoon een tv hebben.
En valt idd niet onder pkn waar dit spotje van is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 16:54

Vjesta.. de Bijbel bevat zoveel verschillende lagen (waarvan het Goddelijke er maar 1 van is) dat het te simpel is om te zeggen: Het <geheel> is onzin. Er staan dingen in die bewezen zijn waar te zijn, er staat dingen in waarvan bewezen is dat het hoogstwaarschijnlijk niet waar is of niet gebeurd is of kan zijn. Er staan dingen in die later pas via wetenschappelijke methodes zijn onderzocht en er staan dingen waarvan lijkt dat het beter is voor ‘de mens’, waarvan men nu nog niet helemaal snapt waarom. (ik doel hiermee voornl. op bijv. de spijswetten.) en ook waarvan men nu denkt dat het niet beter is (noch slechter) en dus ook nog niet begrijpt waarom het zo vermeld is. Sommige verhalen uit de Bijbel zijn voor veel wetenschap- en archeologieonderzoekers gewoon een ‘extra’ bron. Je kan een aantal verhalen uit de Bijbel heel goed voor ‘waar’ aannemen, zonder gelijk een Godsfanaticus te zijn of te worden. Aldus kun je niet zeggen: Het is onzin. En dat doen een hoop mensen hier wel. Wetenschap zit er ook wel eens naast, dus heel star alleen maar op wetenschap vertrouwen lijkt mij ook niet gezond. Heel stug een boek volgen van 6.000 tot 2.000 jaar oud ook niet. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het hele boek onzin is. En daarnaast zijn er zoveel vooroordelen (alleen dat dit topic is er een aanleiding van), waarvan ik denk als je je maar iets verdiept in de verhalen dan snap je beter waarom. En dat je het snapt wil nog niet zeggen dat je het ook moet geloven of dat als je je er in verdiept dat het dan maar waar moet zijn. Er zijn bijv. aardig wat atheïsten die de Bijbel/verhalen beter kennen dan een Oud Gereformeerde. En die kunnen bijv. prima aangeven en onderbouwen wat (en waarom) zij iets ‘onzin’ vinden uit de bijbel/verhalen. De meeste mensen hier komen niet verder dan: Het is onzin, want ik vind het onzin en dus is het onzin. En dat is lichtelijk onzinnig :))

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:07

anneliesdj schreef:
De kerkelijke stroming waar een tv 'niet mag' is nog maar een heel klein groepje en zelfs daar zijn er genoeg die wel gewoon een tv hebben.

Heel klein groepje!? :evaw: Hier in de dorpen zo'n 70% !

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:08

BaileyMix schreef:
anneliesdj schreef:

Wat niet wil zeggen dat het afgezet tegen het grote geheel van gelovigen een grote groep is :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:30

Sammie schreef:
Vjesta.. de Bijbel bevat zoveel verschillende lagen (waarvan het Goddelijke er maar 1 van is) dat het te simpel is om te zeggen: Het <geheel> is onzin. Er staan dingen in die bewezen zijn waar te zijn, er staat dingen in waarvan bewezen is dat het hoogstwaarschijnlijk niet waar is of niet gebeurd is of kan zijn. Er staan dingen in die later pas via wetenschappelijke methodes zijn onderzocht en er staan dingen waarvan lijkt dat het beter is voor ‘de mens’, waarvan men nu nog niet helemaal snapt waarom. (ik doel hiermee voornl. op bijv. de spijswetten.) en ook waarvan men nu denkt dat het niet beter is (noch slechter) en dus ook nog niet begrijpt waarom het zo vermeld is. Sommige verhalen uit de Bijbel zijn voor veel wetenschap- en archeologieonderzoekers gewoon een ‘extra’ bron. Je kan een aantal verhalen uit de Bijbel heel goed voor ‘waar’ aannemen, zonder gelijk een Godsfanaticus te zijn of te worden. Aldus kun je niet zeggen: Het is onzin. En dat doen een hoop mensen hier wel. Wetenschap zit er ook wel eens naast, dus heel star alleen maar op wetenschap vertrouwen lijkt mij ook niet gezond. Heel stug een boek volgen van 6.000 tot 2.000 jaar oud ook niet. Maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het hele boek onzin is. En daarnaast zijn er zoveel vooroordelen (alleen dat dit topic is er een aanleiding van), waarvan ik denk als je je maar iets verdiept in de verhalen dan snap je beter waarom. En dat je het snapt wil nog niet zeggen dat je het ook moet geloven of dat als je je er in verdiept dat het dan maar waar moet zijn. Er zijn bijv. aardig wat atheïsten die de Bijbel/verhalen beter kennen dan een Oud Gereformeerde. En die kunnen bijv. prima aangeven en onderbouwen wat (en waarom) zij iets ‘onzin’ vinden uit de bijbel/verhalen. De meeste mensen hier komen niet verder dan: Het is onzin, want ik vind het onzin en dus is het onzin. En dat is lichtelijk onzinnig :))

Heel fijn omschreven :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:31

BaileyMix schreef:
anneliesdj schreef:

En jullie dorpen zijn representatief voor heel nederland/europa/wereld?
Jij hebt een klein wereldje.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 17:58

BaileyMix schreef:

En toch nog maar een klein groepje. Zeeland valt onder de Bible Belt, daar is het percentage wel wat hoger. Ik schat dat het hier in Eindhoven de 0% nadert. Ik vraag me trouwens af waar je schatting vandaan komt...

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:04

Blue_Eyes schreef:
BaileyMix schreef:

En toch nog maar een klein groepje. Zeeland valt onder de Bible Belt, daar is het percentage wel wat hoger. Ik schat dat het hier in Eindhoven de 0% nadert. Ik vraag me trouwens af waar je schatting vandaan komt...

Hier zijn ook nog dorpen rond de maas waar het gigantisch extreem is hoor :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 18:28

Zo loopt die Bible belt ook.... Van Zeeland via de grote rivieren naar Oost-Gelderland/Overijssel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 19:23

Hier hebben ook veel mensen geen tv, maar die zijn doorgaans niet aangesloten bij een PKN kerk. Bovendien is het niet hebben van een tv niet bijbels, maar heeft dat meer te maken met hun leefwijze.