De Wallen, zó leuk om te zien!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:32

lieveli schreef:
Ja want ze krijgen zoveel keus tussen een club en een raam :') En veiliger in vergelijking waarmee? Hoeveel controle is er serieus op de Wallen? Denk je niet, dat daar een heel systeem achter zit, een hele nare onderwereld?

Er loopt heel veel politie in burger rond. Er is inderdaad heel veel controle door de pooiers en loopjongens, maar er is ontzettend veel controle door politie. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:37

goldenarrow schreef:
_lies_ schreef:
goldenarrow? en wat zie jij dan wel als oplossing? Het maar toelaten? :)

Mijn oplossing heb ik nu al een keer of 5 in het topic genoemd, maar dan nog maag een keer:

Legaliseren, legaliseren, legaliseren. Geen goede tenten sluiten. Er zicht ophouden. Hulpverleners die regelmatig komen voor gesprekken, voorlichting en verstrekkingen van condooms. Politie die regelmatig komen controleren of de dames er nog vrijwillig zitten. Goede communicatie tussen diezelfde hulpverleners en politie. Zorgen dat het in kaart komt waar er vrijwillige mensen zitten en waar niet. Roddels van de dames onderzoeken en controleren. Het vertrouwen zien te winnen van dames die er niet vrijwillig zitten. Zorgen dat er in elke grote stad een plek is waar deze dames het beroep uit kunnen voeren.

Imo kan je alleen op deze manier ervoor zorgen dat de gedwongen prostitutie zoveel mogelijk verdwijnt en de dames gezond blijven.

Dat is door heel veel mensen al voorgesteld, maar de regering wil geen baas van deze "tak van sport" zijn. Er zitten teveel "maaren" aan. Is ook al een keer op tv een heel programma aan gewijd, waarin werd uitgelegd wat de tegens zijn. De voors schijnen niet op te wegen tegen de vele tegens, helaas.

PocoGaucha

Re: De Wallen, zó leuk om te zien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 08:49

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:54

Shenavallie schreef:
goldenarrow schreef:
Mijn oplossing heb ik nu al een keer of 5 in het topic genoemd, maar dan nog maar een keer:

Legaliseren, legaliseren, legaliseren. Geen goede tenten sluiten. Er zicht ophouden. Hulpverleners die regelmatig komen voor gesprekken, voorlichting en verstrekkingen van condooms. Politie die regelmatig komen controleren of de dames er nog vrijwillig zitten. Goede communicatie tussen diezelfde hulpverleners en politie. Zorgen dat het in kaart komt waar er vrijwillige mensen zitten en waar niet. Roddels van de dames onderzoeken en controleren. Het vertrouwen zien te winnen van dames die er niet vrijwillig zitten. Zorgen dat er in elke grote stad een plek is waar deze dames het beroep uit kunnen voeren.

Imo kan je alleen op deze manier ervoor zorgen dat de gedwongen prostitutie zoveel mogelijk verdwijnt en de dames gezond blijven.

Dat is door heel veel mensen al voorgesteld, maar de regering wil geen baas van deze "tak van sport" zijn. Er zitten teveel "maaren" aan. Is ook al een keer op tv een heel programma aan gewijd, waarin werd uitgelegd wat de tegens zijn. De voors schijnen niet op te wegen tegen de vele tegens, helaas.

Weet je misschien bij welk programma? Want ik kan maar weinig tegens bedenken. Terwijl ik wel enorm veel voordelen zie. Niet alleen ter bescherming van de vrouwen, maar ook economisch.

Dat je niet wil dat je land alleen daar om bekend staat is het al te laat voor. Maar misschien kan je op deze manier wel een voorbeeld geven aan andere landen, als blijkt dat de gedwongen prostitutie afneemt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:59

De tegens waren - voor zover ik me nog kan herinneren, daar het lange tijd geleden is - o.a. dat de regering het ethisch gezien een heikel punt vindt om deze beroepsgroep te legaliseren en aanverwante redenen. Het is een onderwerp in het journaal geweest. Balen dat ik niet meer weet wanneer dat was (vorig jaar, het jaar ervoor?). Het legaliseer-probleem is al langere tijd aan de gang. Ik zie zelf ook veel voordelen, maar voor zover ik me kan herinneren is het ethische gedeelte en het gedeelte van "waar gaan de pooiers met gedwongen meisjes dan naar toe" het grootste punt van zorg.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:20

Hmm, ik vind dat eigenlijk wel drogredenen van de overheid en dan vooral dat laatste punt. Want waar gaan de pooiers met gedwongen meisjes naar toe als je het niet legaliseert? Die gaan echt niet in zo'n bekende straat zitten hoor, of je bent echt dom. Nee, die zitten liever ergens achteraf. Plus het feit dat wanneer je het niet legaliseert de vraag wel blijft, en dat de mannen het nu dus op een andere plek gaan zoeken. Zoals in de gedwongen prostitutie. Is dat dan ethisch gezien een betere oplossing? In mijn ogen niet.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:27

Sommige zitten er ook door loverboys

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:37

Vergeef me als ik iets zeg wat nergens op slaat, ik heb me er niet echt in verdiept.

Maar de gedwonen prostituees, zitten die echt op de Wallen? Lopen die niet meer op straat?
Ik heb een keer gehoord wat zo'n 'raam' kost per dag en dat liep echt in de duizenden euro's. Er was toen op de radio een prostituee die vertelde dat het bijna niet meer betaalbaar was om achter het raam te staan, omdat de huur zo hoog is. Ze was bang dat ze binnenkort op straat aan de slag moest.
Het is voor een pooier toch veel interessanter om een vrouw te laten tippelen?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:40

Niwla schreef:
Vergeef me als ik iets zeg wat nergens op slaat, ik heb me er niet echt in verdiept.

Maar de gedwonen prostituees, zitten die echt op de Wallen? Lopen die niet meer op straat?
Ik heb een keer gehoord wat zo'n 'raam' kost per dag en dat liep echt in de duizenden euro's. Er was toen op de radio een prostituee die vertelde dat het bijna niet meer betaalbaar was om achter het raam te staan, omdat de huur zo hoog is. Ze was bang dat ze binnenkort op straat aan de slag moest.

Er zullen er genoeg zijn die het gedwongen doen, ook in de Wallen. Het moet niet per se een bedreiging zijn, ik ken een verhaal van iemand, dat was nog een jong meisje dat geen onderdak had, een zwaar verleden etc, en dat was van "Ik geef jou geld en onderdak, als jij voor mij werkt" Tja wat doe je dan als je niks hebt? Als je het ze vraagt of ze het echt graag doen zullen waarschijnlijk ook wel bekennen omdat ze schrik hebben.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:42

Ja die meiden zitten echt achter de ramen. Afwerkplekken zijn er volgens mij nog maar weinig in Nederland.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:46

En dan zitten ze er eenmaal in, is het wat ze gewend zijn en willen ze er dus niet meer uit. Terwijl er nog tal van oplossingen zijn voor meisjes zoals zij. Kijk alleen al naar de Iriszorg hier. Ja het is niet leuk om daar te moeten zitten, maar uiteindelijk kan je met hun hulp wel zelfstandig wonen en werken. En daarom moet die hulpverlening er dus komen, om mensen zoals dat meisje te leren wat de andere mogelijkheden zijn. Dat ze niet het gevoel hebben dat dit hun laatste en enige oplossing is.

Ik versta onder gedwongen dus echt met bedreiging. Dat je in elkaar getrapt wordt als je niet meewerkt, of nog erger. En die mensen zitten niet op de wallen, anders ben je als pooier echt wel heel dom, want de pakkans is daar zoveel groter.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 13:51

goldenarrow schreef:
En dan zitten ze er eenmaal in, is het wat ze gewend zijn en willen ze er dus niet meer uit.
Gewend, tuurlijk... :(:) Ik vrees ervoor dat zoiets niet zal wenen, als jij elke avond opnieuw en opnieuw die fake glimlach op je gezicht moet toveren. Waarom zouden ze anders ook aan de drugs en alcohol zitten denk je?

Citaat:
Terwijl er nog tal van oplossingen zijn voor meisjes zoals zij. Kijk alleen al naar de Iriszorg hier. Ja het is niet leuk om daar te moeten zitten, maar uiteindelijk kan je met hun hulp wel zelfstandig wonen en werken. En daarom moet die hulpverlening er dus komen, om mensen zoals dat meisje te leren wat de andere mogelijkheden zijn. Dat ze niet het gevoel hebben dat dit hun laatste en enige oplossing is.
Denk jij dat die mensen iedereen even goed helpen? Kijk naar jeugdzorg, daar wordt niet eens naar de mensen geluisterd, helpen noemen ze dat dan.

Citaat:
Ik versta onder gedwongen dus echt met bedreiging. Dat je in elkaar getrapt wordt als je niet meewerkt, of nog erger. En die mensen zitten niet op de wallen, anders ben je als pooier echt wel heel dom, want de pakkans is daar zoveel groter.
Ik vind het even erg als je daar tegen je zin moet werken zonder dat ze je bedreigen, dan dat je daar moet werken tegen je zin en ze je wel bedreigen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:02

ik kom ook even binnen vallen:

ik ben van mening dat er op de Wallen geen dames zitten die dit onder dwang moeten doen.
Alle dames worden regelmatig gecontroleerd op verblijfsvergunningen etc.
Ook zijn er welzijnsmedewerkers die echt als vertrouwenspersoon voor de dames altijd aanwezig zijn.

Volgens mij moeten we gedwongen prostitutie juist meer zoeken op minder druk bezochte plaatsen of via internet en zo.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 14:54

DezeNaam schreef:
goldenarrow schreef:
En dan zitten ze er eenmaal in, is het wat ze gewend zijn en willen ze er dus niet meer uit.
Gewend, tuurlijk... :(:) Ik vrees ervoor dat zoiets niet zal wenen, als jij elke avond opnieuw en opnieuw die fake glimlach op je gezicht moet toveren. Waarom zouden ze anders ook aan de drugs en alcohol zitten denk je?

Citaat:
Terwijl er nog tal van oplossingen zijn voor meisjes zoals zij. Kijk alleen al naar de Iriszorg hier. Ja het is niet leuk om daar te moeten zitten, maar uiteindelijk kan je met hun hulp wel zelfstandig wonen en werken. En daarom moet die hulpverlening er dus komen, om mensen zoals dat meisje te leren wat de andere mogelijkheden zijn. Dat ze niet het gevoel hebben dat dit hun laatste en enige oplossing is.
Denk jij dat die mensen iedereen even goed helpen? Kijk naar jeugdzorg, daar wordt niet eens naar de mensen geluisterd, helpen noemen ze dat dan.

Citaat:
Ik vind het even erg als je daar tegen je zin moet werken zonder dat ze je bedreigen, dan dat je daar moet werken tegen je zin en ze je wel bedreigen.

Gewend ja. Je hoeft iets niet leuk te vinden om er aan te wennen. Kijk bijvoorbeeld naar vrouwen die te maken hebben met huiselijk geweld. Ik kan me niet voorstellen dat die dat fijn vinden, maar als ze dan toch van die man afkomen zie je dat ze vaak toch weer eenzelfde soort man opzoeken, onbewust vaak. Het is een gewenning, maar kan alsnog dus erg vervelend voor ze zijn.

Wat betreft de hulp. Vergeet niet dat veel mensen hun eigen problemen niet in zien. En dan moeten ze wel eens dingen doen waar ze het nut niet van in zien. Of kunnen ze niet geholpen worden omdat ze niet mee willen werken. Dan kan je als hulpverlener doen wat jr wilt, maar dat heeft dan weinig nut. Natuurlijk zullen er gevallen zijn die niet of verkeerd geholpen zijn zonder dat zij daar zelf iets aan hadden kunnen doen, maar nog veel meer gevallen worden wel goed geholpen. En sommige kunnen niet geholpen. Die kan je alleen zo goed mogelijk om leren gaan met hun problematiek, maar kunnen nooit meer goed functioneren.

Het voordeel van mensen die er werken tegen hun zin, maar zonder bedreiging is dat ze meer kans hebben om hulp te zoeken. Ze mogen er uit, maar kiezen ervoor om te blijven. Mensen die wel bedreigd worden hebben die keus niet. En als ze die keus toch maken is dat met gevaar voor eigen leven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:27

goldenarrow schreef:
Hmm, ik vind dat eigenlijk wel drogredenen van de overheid en dan vooral dat laatste punt. Want waar gaan de pooiers met gedwongen meisjes naar toe als je het niet legaliseert? Die gaan echt niet in zo'n bekende straat zitten hoor, of je bent echt dom. Nee, die zitten liever ergens achteraf. Plus het feit dat wanneer je het niet legaliseert de vraag wel blijft, en dat de mannen het nu dus op een andere plek gaan zoeken. Zoals in de gedwongen prostitutie. Is dat dan ethisch gezien een betere oplossing? In mijn ogen niet.

Dat is ook wat ik bedoel en eerder aangaf: ze kunnen het "beroep" daar niet stoppen, omdat het dan elders wordt gedaan zonder toezicht. Bovendien zijn de Wallen zo'n bekend fenomeen, dat het het toerisme zal beïnvloeden, want nog veel jongeren komen puur voor de coffeeshops en de Wallen naar Amsterdam. De oudere toeristen komen meer voor de cultuur.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:29

Niwla schreef:

De gedwongen meisjes en vrouwen zitten her en der (met name in de zijstraten, is mij verteld) op de Wallen. Er zullen er ook op straat werken, maar dat vindt doorgaans buiten het centrum plaats. Wat de prijzen zijn, durf ik je niet te vertellen. Ik kan mijn licht eens opsteken. ;)

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:30

Dan zijn we het met elkaar eens haha.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:30

goldenarrow schreef:
En dan zitten ze er eenmaal in, is het wat ze gewend zijn en willen ze er dus niet meer uit. Terwijl er nog tal van oplossingen zijn voor meisjes zoals zij. Kijk alleen al naar de Iriszorg hier. Ja het is niet leuk om daar te moeten zitten, maar uiteindelijk kan je met hun hulp wel zelfstandig wonen en werken. En daarom moet die hulpverlening er dus komen, om mensen zoals dat meisje te leren wat de andere mogelijkheden zijn. Dat ze niet het gevoel hebben dat dit hun laatste en enige oplossing is.

Dat is het punt juist: die meiden worden werkelijk bedreigd als ze hun werk niet doen. Ze zijn het dus niet gewend, maar ze zijn doodsbang voor de gevolgen als ze niet meewerken... Bovendien wordt hun paspoort meestal afgepakt en kunnen ze geen kant op.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:33

In dit geval ging het niet om een meisje dat bedreigd werd, maar om iemand waartegen gezegd werd dat ze onderdak en geld zou krijgen als ze dat ging doen. Wat ik begrepen had zat er verder geen bedreiging aan, behalve dat ze weer op straat zou komen te staan als ze niet meewerkte. Vandaar ook het onderscheid dat ik maakte.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:35

Hebben de meesten van jullie er wel is rondgelopen?
Een hoop 'vrouwen' achter de ramen daar, zijn mannen! Nee, niet allemaal en ook niet het merendeel wrs..
Zouden die er ook gedwongen zitten?

ik denk niet dat we moeten denken of de indruk wekken dat al deze vrouwen daar gedwongen zitten, sommigen doen dit puur uit vrije wil.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:42

goldenarrow schreef:
In dit geval ging het niet om een meisje dat bedreigd werd, maar om iemand waartegen gezegd werd dat ze onderdak en geld zou krijgen als ze dat ging doen. Wat ik begrepen had zat er verder geen bedreiging aan, behalve dat ze weer op straat zou komen te staan als ze niet meewerkte. Vandaar ook het onderscheid dat ik maakte.

Oh, ik had denk ik het eerste deel van jouw tekst beter weg kunnen halen, want ik ging juist in op het tweede deel waarin je aangeeft wat jij onder bedreiging verstaat. Misverstand! :D

NB. Ik heb het boek "Mijn leven in de hel" gelezen van een Brits meisje dat onder valse voorwendselen naar Amsterdam is gehaald. Het is een best akelig boek om te lezen, als je - net als ik - nogal gevoelig bent voor het leed van een ander. Nu zijn er boze tongen die beweren dat het allemaal onzin is wat het meisje omschreven heeft, maar er staan dingen in die niet verzonnen kunnen zijn als je het zo gedetailleerd kan beschrijven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:43

IMJ schreef:
Een hoop 'vrouwen' achter de ramen daar, zijn mannen! Nee, niet allemaal en ook niet het merendeel wrs..

ik denk niet dat we moeten denken of de indruk wekken dat al deze vrouwen daar gedwongen zitten, sommigen doen dit puur uit vrije wil.

Jij bent aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in de war met de "vrouwen" uit de Bloedstraat. Dat zijn inderdaad mannen, meestal deels maar sommigen ook volledig omgebouwd. ;)

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:45

Waar trek je de grens om te bepalen of ze er zelf willen zitten of niet? Er worden ook zat illegalen gesmokkeld die in de prostitutie zitten (Niet perse op de wallen), mag niet, klinkt erg naar omdat het mensenhandel genoemd wordt, maar ook daarvan zijn er meiden die er vrijwillig zitten. Als jij daar onder dwang zit, en er komt een hulpverlener praten, ga jij dan zeggen dat je gedwongen wordt? En hoe bepaal je of zo iemand liegt? Ís het aan zo'n hulpverlener om dat uberhaupt te bepalen? Ik vind van niet, dan wordt het gedwongen hulp, en dat werkt ook niet. Net als met alle hulpverlening voor je eigen bestwil, je zult zelf die stap moeten zetten, net als met verslavingszorg, net als met crisiscentrums. Als je op tv soms die docu's ziet, zijn er ook zat meiden die het helemaal niet zo leuk vinden, maar het wel vrijwillig blijven doen/steeds weer gaan doen omdat het nou eenmaal retegoed verdient. Wat er dan wel zou moeten gebeuren, weet ik ook niet. Ik weet niet hoe die wereld werkt, wat voor papiertjes/vergunningen/andere rommel die meiden en hun pooiers moeten hebben. Of wat de wettelijke mogelijkheden zijn om dit aan te pakken, maar ik weet wel dat je iemand niet kunt verplichten om hulp te accepteren om uit die wereld te komen, als ze dat helemaal niet willen. Heb een beetje het gevoel dat dit meer een algemene maatschappelijke morele discussie is, dan een dagelijks probleem op de wallen.

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:46

IMJ schreef:

Ik ben ervan overtuigd dat de ruime meerderheid daar gewoon uit vrije wil zit. Wie wil er niet 100 euro's verdienen op 1 avond? Zat meiden die dat geld belangrijker vinden dan wat ze daadwerkelijk aan het doen zijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:52

Cerera schreef:
Waar trek je de grens om te bepalen of ze er zelf willen zitten of niet? Er worden ook zat illegalen gesmokkeld die in de prostitutie zitten (Niet perse op de wallen), mag niet, klinkt erg naar omdat het mensenhandel genoemd wordt, maar ook daarvan zijn er meiden die er vrijwillig zitten. Als jij daar onder dwang zit, en er komt een hulpverlener praten, ga jij dan zeggen dat je gedwongen wordt? En hoe bepaal je of zo iemand liegt? Ís het aan zo'n hulpverlener om dat uberhaupt te bepalen? Ik vind van niet, dan wordt het gedwongen hulp, en dat werkt ook niet. Net als met alle hulpverlening voor je eigen bestwil, je zult zelf die stap moeten zetten, net als met verslavingszorg, net als met crisiscentrums. Als je op tv soms die docu's ziet, zijn er ook zat meiden die het helemaal niet zo leuk vinden, maar het wel vrijwillig blijven doen/steeds weer gaan doen omdat het nou eenmaal retegoed verdient. Wat er dan wel zou moeten gebeuren, weet ik ook niet. Ik weet niet hoe die wereld werkt, wat voor papiertjes/vergunningen/andere rommel die meiden en hun pooiers moeten hebben. Of wat de wettelijke mogelijkheden zijn om dit aan te pakken, maar ik weet wel dat je iemand niet kunt verplichten om hulp te accepteren om uit die wereld te komen, als ze dat helemaal niet willen. Heb een beetje het gevoel dat dit meer een algemene maatschappelijke morele discussie is, dan een dagelijks probleem op de wallen.

Het verdient alleen goed als je er niets of nauwelijks wat van aan je pooier af moet staan. Die meiden die gedwongen staan, moeten zo goed als alles (zo niet alles) afstaan en houden er dus helemaal niets aan over. Natuurlijk gaan die extra veel werken om nóg meer binnen te halen, in de hoop dat ze er zelf ook nog wat aan verdienen (of omdat ze dat moeten).
Deel twee vetgedrukt: dat is je kop in het zand steken...
Laatst bijgewerkt door Shenavallie op 19-12-13 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt