Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Al 13 miljoen voor Fillipijnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:23

Ik heb allang gestort omdat ik vind dat je mensen die letterlijk helemaal niets meer hebben niet aan hun lot mag overlaten. Mijn overuren van deze maand gaan daar heen ipv een nieuw dekje etc. voor mijn paard.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:38

Ik help graag mensen en donneer graag.

Alleen ik heb geen enkel vertrouwen meer in de samenwerkende hulporganisaties met hun zelf verrijkende managers. Bij de tsunami in 2004 is er weinig geld terecht gekomen bij de mensen die het nodig hebben.
Ondertussen zitten de hoge directeuren er lekker warmpjes bij met hun top salarissen.

Het is gewoon treurig te moeten constateren dat er over de ruggen van slachtoffers van dergelijke rampen zoveel geld bij elkaar wordt gegraaid.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:44

Het is jammer maar waar: het grootste gedeelte van dit ingezamelde geld gaat niet naar de mensen zelf. Dat was in 2004 zo, dat was bij Haïti zo, en zal nu ook weer gebeuren. Ik snap niet dat mensen hier nog intrappen... kijk toch eens kritisch waar dat geld naartoe gaat...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:45

melody7 schreef:
Dat misbruik maken vind ik ook echt heel erg jammer ja, dat ze dat doen! Maar daarom ga ik dus bv. een weeshuis daar zoeken dat getroffen is, en rechtstreeks daarheen over maken, dat vind ik veel beter dan weet je meteen dat het aan is gekomen :)

Daar heb je me op een goed idee gebracht. Dat zouden meer mensen moeten doen.

Laat die samenwerkende hulp organisaties maar links liggen, de enigen die daar beer van worden dat zijn graaiers met hun mooie salarissen.

Kijk alleen al eens wat zo'n bekende Nederlander op zo'n avond verdienen dat ze nog met hun schijnheilige kop op de TV durven komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:49

Lavien schreef:
Het is jammer maar waar: het grootste gedeelte van dit ingezamelde geld gaat niet naar de mensen zelf. Dat was in 2004 zo, dat was bij Haïti zo, en zal nu ook weer gebeuren. Ik snap niet dat mensen hier nog intrappen... kijk toch eens kritisch waar dat geld naartoe gaat...

Ik vrees ook dat dit het geval is. En ieder moet het uiteraard voor zich weten maar ik sta er versteld van dat er toch nog zoveel opgehaald worden. Als je alles zo eens bij elkaar gaat tellen word er toch heel veel geld gedoneerd. Niets mis mee hoor maar ik ben niet overtuigd dat het daar komt waar het nodig is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:54

Urielle schreef:
Ik zou graag doneren in de vorm van houdbare voeding/kleding/medisch materiaal ed omdat de kans dan groter is dat er echt ook iets op zijn plaats aankomt. Maar daar is dus geen boodschap aan heb ik al begrepen.

Natuurlijk is daar geen boodschap aan.
Daar kunnen die topmanagers van 555 hun dure mercedes niet van bekostigen.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:55

Tigra_ schreef:
Lavien schreef:

Ik vrees ook dat dit het geval is. En ieder moet het uiteraard voor zich weten maar ik sta er versteld van dat er toch nog zoveel opgehaald worden. Als je alles zo eens bij elkaar gaat tellen word er toch heel veel geld gedoneerd. Niets mis mee hoor maar ik ben niet overtuigd dat het daar komt waar het nodig is.

Mee eens. Ik zou die mensen graag willen helpen. Door eten, kleding, hout en spijkers te doneren bijvoorbeeld. Maar nee, hier hebben ze geen boodschap aan. Dan gaan er bij mij al belletjes rinkelen. Want de zakkenvullers kunnen niet op vakantie van hout en spijkers. Erg jammer dat mensen zo fel zijn op mensen die niet doneren. Ik vind het niet zo gek. Ook al gun ik de Filipijnen allemaal een dak boven hun hoofd en eten!

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 23:55

Ik doneer helemaal niks en dat heeft echt helemaal niks met de crisis te maken.
Wel met het feit dat als je aan giro 555 geeft er amper iets op plaats van bestemming komt.
Weten we de Tsunami nog miljoenen zijn er opgehaald, alleen jammer dat er nu al tich jaar containers staan met spullen die tot op de dag van vandaag nog niet op de plek van bestemming zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:01

De Bekende Nederlanders profiteren er wel van, ze staan ook weer even in de aandacht tijdens de actie.
Ook al doneer je niet, doordat de regering een bedrag schenkt, daar hebben alle Nederlanders al aan meebetaalt.
Ik vind het natuurlijk hartstikke erg voor de mensen in de Filipijnen, maar ook zonder deze actie krijgen ze al heel veel steun en geld van veel landen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:03

mika11 schreef:
De Bekende Nederlanders profiteren er wel van, ze staan ook weer even in de aandacht tijdens de actie.
Ook al doneer je niet, doordat de regering een bedrag schenkt, daar hebben alle Nederlanders al aan meebetaalt.

En daar laten die bekende Nederlanders met hun schijnheilige smoeltjes zich ook nog eens lekker voor betalen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:04

Er zijn ook kleine organisaties die al in de filipijnen zijn en werken en waarbij het geld WEL echt op de goede plaats komt. Daar stort ik mijn bijdrage aan. Niet meer aan giro 555, dat is me te vaak mis gegaan.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:05

Dat mensen om die reden niet doneren snap ik heel goed.

Maar dat mijn paar tientjes daar niet terecht komen maar die er wel voor zorgen dat andermans paar tientjes er wel terecht kunnen komen neem ik dan maar genoegen mee.
Tenzij er een andere goede optie is? Ik heb geen idee...

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:06

Ook ik doneer geen cent aan giro 555. De beelden die ik een tijd terug heb gezien van mensen die nogsteeds geen fatsoenlijk huis hebben om te wonen, terwijl wij iets van 200 miljoen euro toen der tijd hadden verzamelt, staan nogsteeds vers in mijn geheugen. Containers die nooit aangekomen zijn, medicijnen die ergens ronddwalen, het is echt schandalig.

En ook nu vallen we weer in herhaling. De containers die nu al onderweg zijn kunnen de Filipijnen nauwelijks bereiken, er zijn geen wegen meer, laat staan normale vaarroutes. Ipv ons zó te focussen op geld lijkt het mij handig als er veeeeeel meer mankracht naartoe gestuurd word. Mensen die daadwerkelijk iets uitvoeren, helpen met de wederopbouw ect.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:16

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:21

Laatst bijgewerkt door Pauline op 19-11-13 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:22

Magiccc schreef:
Mee eens. Ik zou die mensen graag willen helpen. Door eten, kleding, hout en spijkers te doneren bijvoorbeeld. Maar nee, hier hebben ze geen boodschap aan. Dan gaan er bij mij al belletjes rinkelen. Want de zakkenvullers kunnen niet op vakantie van hout en spijkers. Erg jammer dat mensen zo fel zijn op mensen die niet doneren. Ik vind het niet zo gek. Ook al gun ik de Filipijnen allemaal een dak boven hun hoofd en eten!

Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje te simplistisch gedacht, het is domweg vele malen efficiënter om geld op te halen. Stel nu dat we allemaal gewoon een zak met troep doneren (kleding, dekens, houdbaar voedsel wat we maar over hebben) dan moet je om mensen uiteindelijk een beetje een fatsoenlijk hulppakket te bieden dus eerst die hele zooi sorteren dat is dus een enorme lading mankracht en/of tijdsverlies niet heel handig bij noodhulp, dan heb je ook nog kans dat je een heel scheef aanbod hebt en moet je dingen enorm ver gaan transporteren. Als je die spullen lokaal inkoopt scheelt dat transport, mankracht en kan je ook aanbieden wat echt nodig is! Mits het dan efficient besteed word heeft het gewoon veel meer effect om 10,- te doneren dan om 10,- in eten te doneren :list:

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 00:54

Loretta schreef:
Urielle schreef:
Ik zou graag doneren in de vorm van houdbare voeding/kleding/medisch materiaal ed omdat de kans dan groter is dat er echt ook iets op zijn plaats aankomt. Maar daar is dus geen boodschap aan heb ik al begrepen.

Natuurlijk is daar geen boodschap aan.
Daar kunnen die topmanagers van 555 hun dure mercedes niet van bekostigen.

Mercedes ? Daar vegen ze hun reet mee af, zij rijden dikke vette Bentley's :+

Ik vind ook dat hun recht hebben op een topsalaris, maar (meer dan) een half miljoen per jaar vind ik wel heel erg. Daarnaast is er idd ruim 6miljoen aan belastinggeld heen gegaan. Ik hoop dat het goed terecht komt en het beter wordt aangepakt dan Haïti.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 08:56

Citaat:
Wat een gelul over de crisis.. ondertussen zitten wij wel allemaal in warme, comfortabele huizen met luxes zoals internet. .... (en andere quotes over dankbaarheid, luxe en hoe goed we het hier wel niet hebben)

Ik wel gelukkig, maar genoeg mensen in Nederland die een "comfortabel luxe huis" hebben waar ze vanaf willen omdat ze al maanden de hypotheek niet meer kunnen opbrengen. En dat gaat gewoon nog even door tot de bank beslag legt en je op straat staat met je gezin. Maar aangezien vrijwel iedereen momenteel financieel minder zit worden juist die huizen niet verkocht.
Ik denk dat als je tegen iemand die voorheen een goede vaste baan had en nu geen nagel om aan zijn kont te krabben gaat vertellen dat ie zo dankbaar moet zijn dat je een klap op je bek te pakken hebt.
Het is allemaal relatief, maar hier gaan ook genoeg mensen dakloos worden. En voor wie de bek vol heeft over opvang en sociale woningen... ik heb afgelopen jaar toen ik het niet zag zitten in mijn relatie gaan kijken voor een sociale huurwoning... wachttijd TIEN jaar... misschien nu maar vast allemaal inschrijven zodat je een uitweg hebt als je je failliet moet laten verklaren want je weet nooit wanneer jouw baas je aan de kant zet?! Ik ben zelf momenteel aan het solliciteren omdat wij financieel ook wat krap komen te zitten, ik word niet eens teruggebeld (en dan heb ik het over banen als poetshulp bij de thuiszorg, waar zgn. zoveel mensen nodig zijn; dat ik in winkels niet aangenomen word dat begrijp ik, die hebben liever studenten enzo)! Nou is het voor ons geen strikte noodzaak in de zin van leven en dood, broekriem strakker aantrekken en dan gaat het wel, maar er zijn ook mensen voor wie het echt wel MOET. Gezondheidszorg... ik weet niet hoor... maar steeds meer mensen die met hun kwalen niet eens meer naar de dokter gaan omdat ze de onderzoeken toch niet kunnen betalen. Gas, water en licht die regelmatig afgesloten worden omdat je je rekeningen niet kunt betalen... o o o wat moeten die mensen dankbaar zijn dat ze hier wonen.
Blij zijn dat ze niet op de Filippijnen zitten ja, dankbaar zijn dat je hier woont? Me reet!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 10:56

Er staat toevallig een heel interessant artikel hierover in de NRC van vandaag of gisteren. Over dat geld wat wordt ingezameld voor directe hulp over het algemeen wel aankomt, maar de problemen daarna (wederopbouw) daarmee niet verholpen zijn. Acute hulp levert nou eenmaal veel geld op door de gruwelijke beelden, de versheid van het leed en de hongerige kinderen die weggeramd worden bij voedseltransporten door volwassenen. Maar als de eerste nood verholpen is, wat dan? Dat zie je ook bij rampen zoals de tsunami of in Haiti. Wederopbouw is nou eenmaal minder interessant dan acuut en direct lijden.

In Haiti waren 200!!! verschillende organisaties bezig. Veel wisten niet precies wat ze moesten doen en hoe ze het aan moesten pakken, waardoor geld op de rekening van de organisaties bleef staan en niet bij de mensen kwam. Of de WHO die drukker was met het afschrijven en vernietigen van niet bruikbare/verlopen medicatie. Of buitenlandse hulpverleners die ziekte met zich meebrachten, met duizenden doden tot gevolg.

Moet je nu dan maar niet doneren? Nee, de Filipijnen zijn beter georganiseerd dan Haiti en hebben eerder dergelijke stormen gehad, ware het niet zo gruwelijk zwaar. De hoop is dan ook dat hulp en wederopbouw hier gestructureerder zal verlopen dan bij eerdere rampen elders.

Over crisis en wel/niet doneren, dat is toch heel simpel? Als je het kan missen, dan kun je doneren. Niemand verplicht je. Kun je het niet, dan is er niemand die je daar op aan mag kijken.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:05

xxelviraxx schreef:
13 miljoen is echt heel veel. Als het maar ook echt naar de Filipijnen gaat en niet naar iemands broekzak.

En laat nu net de Filipijnen zo corrupt zijn als de pest. Ik geef niks in elk geval. Neemt natuurlijk niet weg dat het heel erg is wat daar aan de hand is op het moment.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:20

Urielle schreef:
Citaat:
Wat een gelul over de crisis.. ondertussen zitten wij wel allemaal in warme, comfortabele huizen met luxes zoals internet. .... (en andere quotes over dankbaarheid, luxe en hoe goed we het hier wel niet hebben)

Ik wel gelukkig, maar genoeg mensen in Nederland die een "comfortabel luxe huis" hebben waar ze vanaf willen omdat ze al maanden de hypotheek niet meer kunnen opbrengen. En dat gaat gewoon nog even door tot de bank beslag legt en je op straat staat met je gezin. Maar aangezien vrijwel iedereen momenteel financieel minder zit worden juist die huizen niet verkocht.
Ik denk dat als je tegen iemand die voorheen een goede vaste baan had en nu geen nagel om aan zijn kont te krabben gaat vertellen dat ie zo dankbaar moet zijn dat je een klap op je bek te pakken hebt.
Het is allemaal relatief, maar hier gaan ook genoeg mensen dakloos worden. En voor wie de bek vol heeft over opvang en sociale woningen... ik heb afgelopen jaar toen ik het niet zag zitten in mijn relatie gaan kijken voor een sociale huurwoning... wachttijd TIEN jaar... misschien nu maar vast allemaal inschrijven zodat je een uitweg hebt als je je failliet moet laten verklaren want je weet nooit wanneer jouw baas je aan de kant zet?! Ik ben zelf momenteel aan het solliciteren omdat wij financieel ook wat krap komen te zitten, ik word niet eens teruggebeld (en dan heb ik het over banen als poetshulp bij de thuiszorg, waar zgn. zoveel mensen nodig zijn; dat ik in winkels niet aangenomen word dat begrijp ik, die hebben liever studenten enzo)! Nou is het voor ons geen strikte noodzaak in de zin van leven en dood, broekriem strakker aantrekken en dan gaat het wel, maar er zijn ook mensen voor wie het echt wel MOET. Gezondheidszorg... ik weet niet hoor... maar steeds meer mensen die met hun kwalen niet eens meer naar de dokter gaan omdat ze de onderzoeken toch niet kunnen betalen. Gas, water en licht die regelmatig afgesloten worden omdat je je rekeningen niet kunt betalen... o o o wat moeten die mensen dankbaar zijn dat ze hier wonen.
Blij zijn dat ze niet op de Filippijnen zitten ja, dankbaar zijn dat je hier woont? Me reet!

Dan ga je toch naar een ander land :roll:
Wees blij dat we zoiets hebben als SOCIALE WONINGEN, BIJSTANDUITKERING enz. Er zijn hier ook heus mensen die elk dubbeltje moeten omdraaien maar voor dat soort mensen zijn er wel regelingen!!!! Daaro hebben ze op het moment niet eens gas, water en licht laat staan normaal drinkwater....
Hoe kun je in godsnaam de situatie hier vergelijken met daar? Ik walg er gewoon van..... Jij kan vanavond gewoon weer met je reet op je paard gaan zitten, net als ik vanavond ook weer heerlijk ga paardrijden en daarna lekker heerlijk kan douche en lekker heerlijk warm in mn bed kruipen...... En wat hebben die mensen daar??
Dit is als appels met peren vergelijken :roll:
En als je denkt dat je het hier zo slecht heb dan ga je toch lekker ergens anders heen, als je denk dat het ergens anders zo beter is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:42

Ik zit in een ander land als je goed kunt lezen en ik schreef ook dat IK niet persoonlijk in die situatie zit, zij het dat ik wel volkomen afhankelijk ben :+
Maar het gaat mij niet om de vergelijking Filippijnen of hier, maar of er Nederlanders recht van klagen hebben of recht hebben om te stellen dat ze geen cent hebben om te doneren wat zo fijn van tafel wordt geveegd.
In Nederland (EN bij mij) zijn er OOK mensen die onderdak bij anderen moeten zoeken, die geen gas/water/licht meer kunnen betalen of die geen recht hebben op uitkeringen. Kijk eens wat verder dan je neus lang is als je daar geen inzicht in hebt. Die mensen hebben het volste recht om te klagen.
Dus dan kun je zo fel reageren maar in de context waar het over gaat is het gewoon een domme ondoordachte post. Eerst lezen, DAN reageren!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:44

RedPassion schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik vind het van de zotte!
Natuurlijk is het vreselijk wat er gebeurd is maar laten wij eerst maar eens zorgen dat we uit de crisis zijn voordat we zoveel geld aan mensen/dingen gaan doneren.

Crisis?? Het feit dat wij het in dit verwende land crisis noemen zegt al genoeg over hoe veel (of weinig) we gewend zijn. Walgelijk, zo'n instelling! Geen huis meer hebben, geen eten hebben en in het ergste geval geen familie meer hebben, DAT is pas crisis!

Hier zijn ook mensen waarvan hun huis compleet afbrand, gaan we dan daar ook massaal voor inzamelen???? Want met verzekeringsgeld alleen red je het niet.

Vind het goed dat er word ingezameld.. maar hier zijn ook al zat problemen..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:48

Ik snap de discussie eigenlijk niet zo: als je wat kan missen en je wilt wat doneren doe je dat, als je niets kan missen doe je dat niet. Daar zijn we toch ook een samenleving voor? Dat de 'rijken' in dit soort situaties juist betalen en de 'armen' niet?

Als ze komen collecteren voor de voedselbank zou ik ook geven, alleen die komen niet bij mij aan de deur, doen geen tv actie, ik zie ze nergens (misschien moeten ze ook eens een grote tv actie doen ;-) .

In deze discussie lijkt het net alsof, als ik geef voor de Filipijnen, ik dan geen oog meer heb voor Nederland...Mensen willen altijd maar vergelijken, nou dat kan gewoon niet! Er is altijd wel iemand op de wereld die het erger heeft dan Pietje, maar dat wil niet zeggen dat Pietje het niet erg heeft. Maar het is ook niet nodig om dan maar je ogen (en je hart) te sluiten voor problemen van anderen.

En reagerend op de post hierboven: ja hier in de buurt is een huis afgebrand waarbij twee ouders omkwamen en er is lokaal heel veel geld ingezameld om voor de kinderen weer een huis te kunnen bouwen.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 19-11-13 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 11:49

Natuurlijk zijn hier ook problemen. Maar relatief gezien stelt het niks voor met de mensen daar. Wij geven hier 2 dagen gratis lessen. De pensionklanten doneren allen 10 euro per persoon. Geld gaat naar club uit het dorp, die mensen gaan zélf daar heen en nemen ook spullen mee. (Echtgenote van man is Filipijns). Zo weten we zeker dat het goed komt. :D . Zoek dus even goed zodat je met een gerust hart geld en/of goederen kunt geven.