nieuwe bonuskaart.. activeer jij hem?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Activeer jij de nieuwe bonuskaart?

nee, ik blijf anoniem hem gebruiken
89 (31%)
ja
136 (48%)
misschien
36 (12%)
ik gebruik hem helemaal niet.
17 (6%)
anders
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 281

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:56

Cer schreef:
Nou, die gekken lopen hier dan ook weer wel, daar ben ik van overtuigd..

maar ik vraag me af of ze dat wat ze willen weten, ook zonder bonuskaart kunnen uitzoeken. Ik denk het wel. En dan denk ik ook dat als ze willen dat je rookt omdat je dan iets aan te rekenen valt (levensverzekering oid) dat ze dan MAKEN dat je rookt, ook al staat er op geen enkele bonuskaart het bewijs dat je ooit sigaretten gekocht hebt. M.a.w. als ze je willen, pakken ze je toch wel, als je in zo'n regime terechtkomt.. En als dat zo is, is het systeem waarschijnlijk zo naar, dat ik het niet meer leuk vind om er onderdeel van te zijn.. Dus dan kan ik nu rustig een bonuskaart activeren :j Denk ik, maar misschien ben ik wel te naief :o?

Het is geen chip die je in je huid gezet krijgt die je over de toonbank moet halen om te checken..
dit kaartje is LOS. Iedereen kan hem even van je lenen.
dus als ze serieus 'straffen' gaan opleggen, kunnen ze naar niemand wijzen, want iedereen kan jouw bonuskaart gebruiken om even snel wat korting te krijgen ;)
Stel mijn vrienden geven een feestje en ik koop elke week 5kratten alfa bier. Zij willen ook Alfa bier op het feest en ik krijg door mijn altijd aankopen -25%. Dan leen ik mijn pasje toch mooi even uit. Ik was het dus helemaal niet :)

Heb je wel eens gezien hoeveel camera's er in de winkel hangen?
ik zal voortaan met een plastic zak over mijn hoofd winkelen gaan doen hoor, want ze zoemen in op je winkelmandje en zien wat je koopt!! :9

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:02

KingYasFenn schreef:
Het is geen chip die je in je huid gezet krijgt die je over de toonbank moet halen om te checken.. dit kaartje is LOS. Iedereen kan hem even van je lenen.

Ja... waar beweer ik het tegendeel :? :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 11:03

Ik koop mijn sigaretten nooit in Nederland, dus daar komen ze dan toch niet achter :o?

Maar even serieus, hoeveel tijd hebben ze bij de inlichtingendienst wel niet over volgens jullie, dat ze blijkbaar tijd hebben om ELKE Nederlander na te trekken, alleen maar om de zorgverzekering aan te passen? Ik snap dan wel waarom dat nodig is, dat kost bakken met geld....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 15:36

Ik blijf stug volhouden aan mijn oude kaart. Ze vragen altijd meteen of ik de nieuwe wil en dan zeg ik nee. Want deze doet het toch nog tot 31 december.

Daarna neem ik wel een nieuwe, ik ga me niet registreren. Mijn koopgedrag weten ze evengoed wel. Want dat kunnen ze ook van die kaart aflezen als je je niet registreert.
Dat ze weten wat ik koop, daar heb ik niet zo'n moeite mee. Ze weten dan welke producten het meest verkocht worden en kunnen zo ook hun bevoorrading regelen.
En dat doen andere supermarkten, C1000, Jan Linders, etc ook allemaal.

Marjo

Re: nieuwe bonuskaart.. activeer jij hem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:00

Ik vind het gewion doemdenken wat hier word gedaan. Overal moet wat negatiefs achter zitten. Lijkt wel.alsof het gros hier niet optimistisch kan zijn... Glas is zeker half leeg?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:03

Marjoow schreef:
Ik vind het gewion doemdenken wat hier word gedaan. Overal moet wat negatiefs achter zitten. Lijkt wel.alsof het gros hier niet optimistisch kan zijn... Glas is zeker half leeg?

*grinnikt* waarom worden dit soort dingen altijd afgedaan als doemdenken? Had jij 10 jaar geleden verwacht dat de USA overal telefoon tabs had liggen? Of had je dat ook afgedaan als doemdenken?

Volgens mij is het geen doemdenken, maar realistisch zijn over in wat voor wereld wij leven en over de tendens van wat er nog privé is en wat niet.

Daar is toch ook dit hele topic voor?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:06

Men noemde George Orwell in zijn tijd ook een doemdenker :=. Boy, were they wrong.

Ik ga mijn bonuskaart niet activeren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:08

Het is een fuking bonuskaart, kom.op

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:15

Vjestagirl schreef:
Marjoow schreef:

*grinnikt* waarom worden dit soort dingen altijd afgedaan als doemdenken? Had jij 10 jaar geleden verwacht dat de USA overal telefoon tabs had liggen? Of had je dat ook afgedaan als doemdenken?

Volgens mij is het geen doemdenken, maar realistisch zijn over in wat voor wereld wij leven en over de tendens van wat er nog privé is en wat niet.

Telefoontaps, ja, het interesseert ze vast heel erg wat ik met mijn vriendje bespreek. 'Ik wil wel pasta eten' 'Nee, daar heb ik geen zin' 'Nou dan haal jij toch lekker Chinees' 'Neeeeee...' :')
Ik denk echt dat de USA de gegevens van de AH bonuskaart op gaat vragen ja... Dat zij nou niks beters te doen hebben dan de hele wereld controleren, maakt niet dat ik niet mijn boodschappenlijstje wil syncen met mijn vriend en best persoonlijke korting wil krijgen :=

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:19

Ik heb hem wel geregistreerd. Vond het sowieso wel interessant dat ik de kookapp kreeg en op basis van mijn aankopen gerichte aanbiedingen. Daarbij gaven ze aan dat er niet langer dan zoveel maanden je gegevens bewaard worden. En bovendien doe ik niet heel vaak boodschappen bij appie, dus ik vind het wel prima!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:19

Ach, misschien is het doemdenken. Maar ik denk liever doem over het mogelijke verlies van mijn privacy dan dat ik er te licht over denk en er mogelijk spijt van ga krijgen :).

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:27

_San87_ schreef:
Ach, misschien is het doemdenken. Maar ik denk liever doem over het mogelijke verlies van mijn privacy dan dat ik er te licht over denk en er mogelijk spijt van ga krijgen :).

Helemaal met je eens :j

Ik snap dat sommigen zeggen dat de overheid echt niet gaat controleren wie er allemaal vandaag een pak koekjes heeft gekocht. Dat is ook niet het principe waarom ik het niet registreer: ik registreer niet omdat ik wil dat ze niet 1-2-3 kúnnen zien wat ik koop, als ze dat zouden willen. Dat ze nu al heel veel informatie van mij hebben, betekent ook niet dat ik ze de rest van mijn persoonlijke informatie klakkeloos in de schoot werp.

[edit: quote weggehaald omdat deze zonder context onbegrijpelijk is]

Overigens doe ik amper boodschappen bij de Albert Heijn, dus is het eigenlijk amper van toepassing voor mij.
Laatst bijgewerkt door Szan op 05-11-13 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:29

Szan schreef:
"De meeste schendingen van de privacy zullen niet worden veroorzaakt door de onthulling van grote persoonlijke geheimen, maar door de publicatie van kleine feiten [...]" (van Robert O'Harrow, uit No Place to Hide).

... Maar wat is er erger?
Ik snap niet welk punt deze meneer probeert te maken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:30

Magrathea schreef:
Szan schreef:
"De meeste schendingen van de privacy zullen niet worden veroorzaakt door de onthulling van grote persoonlijke geheimen, maar door de publicatie van kleine feiten [...]" (van Robert O'Harrow, uit No Place to Hide).

... Maar wat is er erger?
Ik snap niet welk punt deze meneer probeert te maken.

Dat is misschien ook niet handig gekozen, want het is de kern van het hele boek. Na het lezen daarvan valt het kwartje pas. Ik zal de quote nog weghalen omdat het zonder het boek niet veel toevoegt.
[edit: weggehaald]

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:47

Marjoow schreef:
Het is een fuking bonuskaart, kom.op

Lees eens diverse artikelen en verdiep je er verder in .......

Sommige mensen zijn wel heel erg naïef.
Data = Macht (in het kwadraat)

En het is uiteindelijk om er vooral zelf als AH beter van te worden.
De illusie voor "mooi voor de klant" is voornamelijk goede marketing zet.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:50

Ik zie werkelijkwaar het punt niet dat AH ziet wat voor boodschappen er gedaan worden bij klanten. Zo kunnen zij de voorraad beter controleren en meer aanbiedingen doen waar de klant iets aan heeft. Natuurlijk word AH daar ook beter van, maar de klant dan toch uiteindelijk ook??
En als het je niet aanstaat, dan activeer je de kaart niet, moeilijke oplossing toch?? En daarbij, als je echt zoveel afkeer hebt van de AH, ga dan naar een van de andere duizenden winkels in Nederland….

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:50

Magrathea schreef:
Vjestagirl schreef:

Telefoontaps, ja, het interesseert ze vast heel erg wat ik met mijn vriendje bespreek. 'Ik wil wel pasta eten' 'Nee, daar heb ik geen zin' 'Nou dan haal jij toch lekker Chinees' 'Neeeeee...' :')
Ik denk echt dat de USA de gegevens van de AH bonuskaart op gaat vragen ja... Dat zij nou niks beters te doen hebben dan de hele wereld controleren, maakt niet dat ik niet mijn boodschappenlijstje wil syncen met mijn vriend en best persoonlijke korting wil krijgen :=

Dat was een voorbeeld. Als je dingen zo letterlijk wil nemen en andermans punten zo wil verdraaien moet je misschien met kleuters gaan praten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:52

Marjoow schreef:
Ik zie werkelijkwaar het punt niet dat AH ziet wat voor boodschappen er gedaan worden bij klanten. Zo kunnen zij de voorraad beter controleren en meer aanbiedingen doen waar de klant iets aan heeft. Natuurlijk word AH daar ook beter van, maar de klant dan toch uiteindelijk ook??
En als het je niet aanstaat, dan activeer je de kaart niet, moeilijke oplossing toch?? En daarbij, als je echt zoveel afkeer hebt van de AH, ga dan naar een van de andere duizenden winkels in Nederland….

Ze hebben het niet nodig om voorraden te controleren, dat is echt bullcrap. De voorraden worden bijgehouden door de kassa. Die registreert wat er gekocht wordt, en vergelijkt dat met de voorraden.

Niemand heeft hier afkeer van de AH, maar deze hele discussie gaat over het wel of niet activeren van een bonuskaart en waarom.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:53

Vjestagirl schreef:
Marjoow schreef:

Ze hebben het niet nodig om voorraden te controleren, dat is echt bullcrap. De voorraden worden bijgehouden door de kassa. Die registreert wat er gekocht wordt, en vergelijkt dat met de voorraden.

Niemand heeft hier afkeer van de AH, maar deze hele discussie gaat over het wel of niet activeren van een bonuskaart en waarom.

Nee voorraden kunnen wel beter gecontroleerd worden op deze manier. Want wat dacht je van het systeem van vergelijkingen maken? De klant die dit koopt, koopt meestal ook dit. Dan kun je die voorraden weer op elkaar afstemmen.
En zo zullen er vast nog meer redenen zijn waarom dit handiger is voor voorraadcontrole, aangezien dit (bij onze AH iig) nogal eens fout gaat.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:54

Het is ook helemaal niet erg dat ze zien welke boodschappen gedaan worden - maar dat kunnen ze ook zien door gewoon de kassa uit te lezen. Waarom moet dat gekoppeld kunnen worden aan een persoon en een adres? Om te kunnen profilen. En uit dat profilen kunnen best vergaande conclusies worden getrokken - ook door mensen die niet per se bij AH werken. AH zegt wel dat ze de gegevens niet doorgeven, maar wie controleert dat? Er wordt ook met regelmaat van de klok ingebroken op databases - en waar gaan die gegevens dan heen?

Beetje voorzichtigheid met je persoonlijke gegevens mag best :j

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:54

Marjoow schreef:

Kan, maar dan zou ik zeggen, verdiep je eens in de materie.

De klant betaald uiteindelijk er toch zelf voor :+
Net als de korting die we als consument krijgen eigenlijk zelf betalen.

Net als aanbiedingen bij de Kruidvat echt niet door Kruidvat zelf betaald worden maar gewoon door producenten.

Gewoon heel simpel economisch principe eigenlijk :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:56

Marjoow schreef:
Vjestagirl schreef:

Nee voorraden kunnen wel beter gecontroleerd worden op deze manier. Want wat dacht je van het systeem van vergelijkingen maken? De klant die dit koopt, koopt meestal ook dit. Dan kun je die voorraden weer op elkaar afstemmen.
En zo zullen er vast nog meer redenen zijn waarom dit handiger is voor voorraadcontrole, aangezien dit (bij onze AH iig) nogal eens fout gaat.

Ook dat kan zonder bonuskaart ook. Punt is alleen dat je dan anoniem krijgt. Waar je nu kunt zien als je 100 klanten hebt gehad dat klant A die 's morgens nummer 5 was 's middags nog even terug kwam als nummer 93 voor een zak chips en een fles wijn, kun je dan alleen maar zien dat je 100 klanten hebt gehad en wat ze gekocht hebben. Voordeel is dat een beetje computersysteem dat prima kan verwerken.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:56

Marjoow schreef:

Ze gebruiken het niet voor voorraden :n
Puur voor meer omzet en uiteindelijk ook meer marge.
Door beter inzicht in profielen, wat men koopt, dit te beinvloeden, beinvloeden van leveranciers, enzovoorts.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:57

Waarom het word gekoppeld? Nouja ik kan me zo voorstellen dat een ouder echtpaar meer baat heeft bij reclames voor bijvoorbeeld een kunstgebit water dan een reclame voor Olvarit potjes ;)
Dat is het hele doel ook, mensen laten profiteren van reclames die voor hun voordelig zijn.

En ik geloof dat er een enorme boete staat op het doorspelen van persoonsgegevens ZONDER voorafgaande toestemming van de persoon. Dus als AH zegt dit niet door te geven, en er staat in de algemene voorwaarden dus ook niet dat het doorgegeven word aan derden, dan doen zij dit ook niet.

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:59

Marjoow schreef:
Waarom het word gekoppeld? Nouja ik kan me zo voorstellen dat een ouder echtpaar meer baat heeft bij reclames voor bijvoorbeeld een kunstgebit water dan een reclame voor Olvarit potjes ;)
Dat is het hele doel ook, mensen laten profiteren van reclames die voor hun voordelig zijn.

En ik geloof dat er een enorme boete staat op het doorspelen van persoonsgegevens ZONDER voorafgaande toestemming van de persoon. Dus als AH zegt dit niet door te geven, en er staat in de algemene voorwaarden dus ook niet dat het doorgegeven word aan derden, dan doen zij dit ook niet.

Jij geloof dat AH dit dus doet uit klantvriendelijkheid?
Zodat de consument het voordeligst uit is?