Strengere straffen in Nederland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Strengere straffen in Nederland?

Ja
120 (72%)
Nee
43 (26%)
Weet ik niet
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 165

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:08

Manzano, precies. Overigens blijkt uit onderzoek dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen in verhouding zwaar straft, wist ook niemand zeker :D ?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:09

Sammy_xxs schreef:
little_king schreef:
Jij mag het kortzichtig noemen, jou feestje.
Ja het is een vrijheidsberoving en dat weet je voordat je er komt te zitten.
Dat weet je al op het moment dat je met wat illegaals bezig bent.
Dan weet je al dat als je gesnapt wordt je je familie niet ziet.
Maar blijkbaar was die gedachte niet erg genoeg om toch door te gaan met wat je aan het doen was.
En als dat nu na 1 keer is, maar vele vervallen vaker.
Dan is het blijkbaar goed te behappen die zeer strenge straf in onze gevangenissen.

Juist ja, die mensen weten dat ze doen het toch en krijgen dan een een gevangenis straf, dat is idd vrijheidsberoving wat al een straf is.
Moet er dan nog zwaarder gestraft worden, om het maar zo onmenselijk mogelijk te maken voor ze?
Dat is nergens voor nodig, en straf hebben ze ook nog als ze vrijkomen, want de maatschappij blijft altijd op je neer kijken als je een ex gedetineerde bent.

En daarbij helpt het niet is gebleken...

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:09

Al menig maal is uit onderzoek gebleken dat de hoogte van de straf en de pakkans niet bijdragen aan het terugdringen van het criminaliteits-/recidivecijfer. De vorm van de straf en de begeleiding na de straf echter wel.

Wat mijns inziens is het verhogen van de straf dus hooguit goed voor leedtoevoeging en tevredenstelling van de maatschappij.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:10

Sammy_xxs schreef:
@ Little king, je bent wel erg kortzichtig hoor, en ja het is alleen je vrijheid ja verder is het wel te doen daar.
Maar het is ook eenzaamheid, want de meeste tijd ben je alleen, je mist je familie/vrienden/vrouw? kinderen? dat is echt wel zwaar hoor.
Het heet ook een vrijheidsstraf, geen martelstraf toch? Een gevangenis straf is voor je vrijheid, niet om het maar zo zwaar mogelijk te maken.
En hier in Nederland hebben wij hier de luxe dat er veel voorzieningen zijn inderdaad, ik denk dat dat beter is dan al die andere landen.

Ze kiezen er toch zelf voor om iets strafbaars te doen?

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:11

kohtje schreef:
Sammy_xxs schreef:
@ Little king, je bent wel erg kortzichtig hoor, en ja het is alleen je vrijheid ja verder is het wel te doen daar.
Maar het is ook eenzaamheid, want de meeste tijd ben je alleen, je mist je familie/vrienden/vrouw? kinderen? dat is echt wel zwaar hoor.
Het heet ook een vrijheidsstraf, geen martelstraf toch? Een gevangenis straf is voor je vrijheid, niet om het maar zo zwaar mogelijk te maken.
En hier in Nederland hebben wij hier de luxe dat er veel voorzieningen zijn inderdaad, ik denk dat dat beter is dan al die andere landen.

Ze kiezen er toch zelf voor om iets strafbaars te doen?

Hierbij sluit je een behoorlijk grote groep mensen uit. Mensen die onderontwikkeld zijn, sterk beïnvloedbaar en die iemand die zij als leider zien volgen, puur vanwege het feit dat zij niet in staat zijn om in te zien dat het hoogst waarschijnlijk slecht afloopt en de gevallen van dwang waarbij de dwang niet bewezen kan worden.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:12

Sammy_xxs schreef:

Ik ken verschillende personen die in detentie hebben gezeten (niet dat ik een criminelenvriend ben voordat mensen een verkeerde indruk krijgen:) en zij vertelden mij dat het eigenlijk best mee valt.. Het zijn er natuurlijk maar een paar op een grote hoop maar er werd toch luchtig over gedaan.

Gisteren was er trouwens een mega interessant programma op tv een man die gedetineerden ging interviewen enz, iemand gezien?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:13

Sees schreef:
Manzano, precies. Overigens blijkt uit onderzoek dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen in verhouding zwaar straft, wist ook niemand zeker :D ?

Ik weet dat NL zeker niet mild straft.
Ik las in een aangehaald stuk een paar pagina's terug dat het een beetje verschilt binnen Europa waar NL zou staan. Maar eigenlijk vind ik dat niet zo relevant.
Het feit dat je niet het strengste bent hoeft niet slecht te zijn. Ik denk dat je je aan sommige landen helemaal niet WIL meten ;)

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:16

Wat ik persoonlijk wel een goede vind in Amerika is de 'three strikes and you're out law'. Als je drie keer een vergrijp hebt gedaan dat je dan een veel hogere straf krijgt, ongeacht wat je hebt gedaan. Al steel je voor de derde keer maar een snoepje uit de Kruidvat bijvoorbeeld, en daar dan een aantal jaar voor krijgen.
Mij lijkt dat ze dan wel iets meer na gaan denken of ze het wel écht moeten doen, en geen andere manier kunnen bedenken. Hier in Nederland kunnen ze zich zo vaak vergrijpen en na een aantal maanden/jaren zijn ze toch weer vrij en KAN (ik zeg niet dat ze het allemaal doen..) alles weer van vooraf aan beginnen.
Nogmaals ik heb me er allemaal niet in verdiept, ik weet niet precies hoe het er in de gevangenis aan toe gaat, maar deze wet kende ik toevallig wel en vind ik persoonlijk wel een goede! :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:19

Chakkie17, uit onderzoek is idd gebleken dat hoger/strenger straffen het aantal recidivegevallen niet terugdringt.

Manzano, waar het mij om gaat is dat men vaak loopt te klagen dat NL te laag zou straffen terwijl dus blijkt dat Nederland strenger straft in vergelijking met andere Europese landen. Dat weten veel mensen echter niet en dus wordt er vanalles geroepen wat simpelweg niet waar is.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:20

Dat is ook in Nederland, misschien niet precies na 3 keer, maar ze geven in ieder geval geen korting als je zo vaak komt voor hetzelfde strafbarefeit, meestal word er dan ook een zwaardere straf voor gegeven.

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:22

Sees schreef:
Chakkie17, uit onderzoek is idd gebleken dat hoger/strenger straffen het aantal recidivegevallen niet terugdringt.

Manzano, waar het mij om gaat is dat men vaak loopt te klagen dat NL te laag zou straffen terwijl dus blijkt dat Nederland strenger straft in vergelijking met andere Europese landen. Dat weten veel mensen echter niet en dus wordt er vanalles geroepen wat simpelweg niet waar is.

Is met alles zo op juridisch vlak. Heel vaak zijn mensen (niet betrokken bij de procedure) het niet eens met een uitspraak van de rechter. Als ze echter op de hoogte worden gebracht van alle feiten en omstandidheden van het geval en de overwegingen van de rechter kunnen ze het ineens vaak weer begrijpen of zijn ze het er mee eens (is ook uit onderzoek gebleken).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:23

Maar hier in NL weet je ook niet wat je krijgt..... Hier kan je ook de volle mep krijgen als een rechter daar zin in heeft. Ik vind het voor dergelijke feiten niet reeel, maar het kan in theorie wel.
Het verplichten van een rechter d.m.v. minimumstraffen ben ik op tegen. Rechters horen in alle vrijheid te kunnen oordelen en afwegen.
Overigens hanteren gerechten voor veel voorkomende feiten landelijke richtlijnen (te vinden via google onder LOVS richtlijnen). Daarin zie je ook kolommen met "geen recidive", "recidive", "frequente recidive". Er wordt dus weldegelijk rekening mee gehouden.

Er is inmiddels wel een soort van "minimumstraf-bepaling" opgenomen. Voor bepaalde feiten in combinatie met recidive mag dan geen taakstraf meer worden opgelegd (of alleen in combi met een gevangenisstraf).

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:24

manzano schreef:
Er is inmiddels wel een soort van "minimumstraf-bepaling" opgenomen. Voor bepaalde feiten in combinatie met recidive mag dan geen taakstraf meer worden opgelegd (of alleen in combi met een gevangenisstraf).

Klopt :) Heb ik nog een paper over geschreven.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:24

Chakkie17 schreef:
Sees schreef:

Is met alles zo op juridisch vlak. Heel vaak zijn mensen (niet betrokken bij de procedure) het niet eens met een uitspraak van de rechter. Als ze echter op de hoogte worden gebracht van alle feiten en omstandidheden van het geval en de overwegingen van de rechter kunnen ze het ineens vaak weer begrijpen of zijn ze het er mee eens (is ook uit onderzoek gebleken).

Precies!! Dat is exact zo!

Het is ook zo'n beetje het eerste wat je afleert op de universiteit: op je gevoel af gaan.
En dat is wat buitenstaanders precies doen! Heel logisch, maar daardoor ontstaat onbegrip. Dat kan voorkomen worden door voorlichting (en een minister/staatssecretaris die een beetje z'n rug recht houdt, ipv stemmen wil winnen bij de volgende verkiezingen).

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:26

manzano schreef:
(...) Dat kan voorkomen worden door voorlichting (en een minister/staatssecretaris die een beetje z'n rug recht houdt, ipv stemmen wil winnen bij de volgende verkiezingen).

So true.... :\
Op het moment ben ik werkzaam als milieujurist voor vergunningverlening en handhaving voor de overheid en ook in milieuland hebben we daar last van...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:27

little_king schreef:
Magrathea schreef:

Dat heeft dan meer te maken met dat er niet genoeg personeel is. Als er niemand in de gevangenis zou willen werken zitten zij ook de hele dag in hun cel.

En hoe komt het weinig personeel? Omdat er geen budget is. Wat dus wel naar de gevangenis gaat om de mensen te luchten, maar niet naar de onschuldige oudjes.
Dat is dus precies mijn punt. Dank voor de bevestiging :)

Ik heb nou nog nooit gehoord dat verzorgenden niet aan het werk kwamen vanwege bezuinigingen...

Oh en nog een reden waarom je echt wil dat de gevangenen niet 24/7 in een kale cel zitten
http://en.wikipedia.org/wiki/Sensory_deprivation
Sobere gevangenissen, kweekvijver voor psychologische stoornissen, gaat goed helpen om de criminaliteit terug te dringen +:)+

Ben eerder van mening dat je criminaliteit aan moet pakken voor het escaleert (en er gevangenisstraffen aan te pas komen, duur duur). Denk dat het goedkoper is om te voorkomen dat die mensen er terecht komen. Maar goed, ik dwaal af. Het is een beetje raar om te zeggen dat omdat iemand verkeerde keuzes heeft gemaakt hij daarom maar zo hard mogelijk gestraft moet worden. Straf, okee, maar daarna (en tijdens) er zoveel mogelijk aan doen om te voorkomen dat diegene daar nog een keer terecht komt. Daar heb je tenminste wat aan. "Had je dit of dat maar niet moeten doen" kunnen ze denk ik weinig mee. In de docu die ik eerder postte zegt één van die mannen ook dat je gewoon ongemerkt afglijdt soms. Eerst denk je dat het allemaal wel meevalt, huurachterstand, achja, heeft iedereen wel eens toch? Vervolgens wordt het steeds erger en zoeken ze hun toevlucht in het criminele circuit: snel geld verdienen want anders gaat het dus mis. Denk niet dat als ze in de toekomst kunnen kijken en ze zien dat ze er uiteindelijk voor vast komen te zitten, dat ze nog steeds die keuzes hadden gemaakt :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:33

Lumea schreef:
Wat ik persoonlijk wel een goede vind in Amerika is de 'three strikes and you're out law'. Als je drie keer een vergrijp hebt gedaan dat je dan een veel hogere straf krijgt, ongeacht wat je hebt gedaan. Al steel je voor de derde keer maar een snoepje uit de Kruidvat bijvoorbeeld, en daar dan een aantal jaar voor krijgen.
Mij lijkt dat ze dan wel iets meer na gaan denken of ze het wel écht moeten doen, en geen andere manier kunnen bedenken. Hier in Nederland kunnen ze zich zo vaak vergrijpen en na een aantal maanden/jaren zijn ze toch weer vrij en KAN (ik zeg niet dat ze het allemaal doen..) alles weer van vooraf aan beginnen.
Nogmaals ik heb me er allemaal niet in verdiept, ik weet niet precies hoe het er in de gevangenis aan toe gaat, maar deze wet kende ik toevallig wel en vind ik persoonlijk wel een goede! :)

Het amrikaanse systeem werkt voor geen meter, de recidive is daar echt heel erg hoog. Bovendien heb je in het amerikaanse rechtsysteem bijvoorbeeld meer kans om veroordeeld te worden als je erg lelijk bent en minder als en een babyface hebt. Dat soort dingen moet je echt niet na willen streven hoor :\

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:36

Tja, je kan "criminaliteit" ook niet over 1 kam scheren. Er zijn zo veel soorten en ze hebben ook allen een verschillende achtergrond en problematiek.

Fraude/witwassen ed. zijn over het algemeen "intelligente" delicten. Goed doordacht en vaak zijn die verdachten echt niet dom.
Dat is een heel ander probleem en vergt een totaal andere insteek/beoordeling/aanpak dan een zwakbegaafde, verslaafde dakloze die voor de zoveelste keer een blikje huismerkbier van 50ct bij de Albert Heijn steelt.
Daarom moet je OOK naar de mensen kijken en niet alleen naar het delict en de gevolgen voor anderen.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:41

Sammy_xxs schreef:
Dat is ook in Nederland, misschien niet precies na 3 keer, maar ze geven in ieder geval geen korting als je zo vaak komt voor hetzelfde strafbarefeit, meestal word er dan ook een zwaardere straf voor gegeven.

Oke dat wist ik dus niet :o geldt dat alleen als je voor hetzelfde strafbare feit langs komt, of ook als je drie verschillende strafbare dingen hebt gedaan?

liedje89 schreef:
Het amrikaanse systeem werkt voor geen meter, de recidive is daar echt heel erg hoog. Bovendien heb je in het amerikaanse rechtsysteem bijvoorbeeld meer kans om veroordeeld te worden als je erg lelijk bent en minder als en een babyface hebt. Dat soort dingen moet je echt niet na willen streven hoor :\

Ik zeg ook niet dat ze alles van het Amerikaanse systeem over moeten nemen.. Zeg alleen dat ik het persoonlijk wel goed vind dat ze als ze voor de zoveelste keer iets strafbaars hebben gedaan ze wel hoger gestraft mogen worden, ook al zou het maar om een 'onschuldig' foutje gaan..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:42

manzano schreef:
Tja, je kan "criminaliteit" ook niet over 1 kam scheren. Er zijn zo veel soorten en ze hebben ook allen een verschillende achtergrond en problematiek.

Fraude/witwassen ed. zijn over het algemeen "intelligente" delicten. Goed doordacht en vaak zijn die verdachten echt niet dom.
Dat is een heel ander probleem en vergt een totaal andere insteek/beoordeling/aanpak dan een zwakbegaafde, verslaafde dakloze die voor de zoveelste keer een blikje huismerkbier van 50ct bij de Albert Heijn steelt.
Daarom moet je OOK naar de mensen kijken en niet alleen naar het delict en de gevolgen voor anderen.

Bovendien straf je de bovenste meer met een gevangenisstraf dan de onderste. De dakloze zal meer baat hebben bij begeleiding dan de frauderende zakenman, die laatste moet gewoon een dikke vernederende gevangenisstraf krijgen en dan zal ie het voortaan wel uit z'n hoofd laten :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:47

De tabellen waar ik net naar verweest gaat in principe om dezelfde soort feiten. Anders is het geen recidive.
Er wordt altijd gekeken naar iemands strafblad en als feiten op elkaar lijken wordt daar ook echt wel acht op geslagen.
Maar om een diefstal zwaarder te bestraffen omdat je ooit te hard hebt gereden met de auto gebeurt niet. Lijkt me ook niet juist.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:07

Geryon schreef:
Nikass schreef:
Ja dat is wel een goeie Kohtje, maar dat kan niemand natuurlijk, of kan jij een paar honderd euro per dag missen? :D

Geryon: de meeste gedetineerden hebben baat bij psychische begeleiding en zeker niet alleen de lang gestraften, waarom denk je dat?

Omdat ik er zelf veel ken en die hebben dat allemaal niet nodig.

En dat met die spullen heeft niks te maken met goed gedrag of controle. Je mag maar een paar spullen, het een mag je wel, het ander moet je eerst voor zeuren of mag je gewoon niet (reden daarvoor hebben ze dan niet). Vind het nergens op slaan. Waarom zou je bijv. zo moeilijk doen over een boek.. Achja. Vanaf vrijdag hebben we er niets meer mee te maken gelukkig :D

Niet banketstaaf bedoeld, maar in hoeverre kan jij beoordelen of iemand psychische begeleiding nodig heeft?
Wat betreft de spullen. Ik weet ook niet van alles de reden maar meestal heeft het te maken dat je in bepaalde spullen drugs of wapens mee kunt smokkelen. Je kunt bijvoorbeeld drugs oplossen in papier en er daarna weer uitfilteren... Gelukkig hebben voor zover ik weet alle gevangenissen een bibliotheek :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:13

little_king schreef:
En omdat het zoveel kost mogen wij braaf werkende Nederlanders zonder strafblad zoveel belasting betalen.

Het zou niet zo vreemd zijn dat een deel van de gezeten tijd terug betaald gaat worden. Vorder maar van loon of uitkering.
Nee de volle mep hoeft niet eens, mag ook naar rato van inkomen.
Misschien dat mensen dan eens na gaan denken over de consequenties van hun daden.
Nu kunnen ze met schone lei gewoon weer de misdaad in die wij wel weer betalen. Keer op Keer.

In detentie hebben mensen geen inkomen. Behalve misschien een euro of twee per dag als je er kan werken. Van een kale kip kun je niet plukken.
Het is niet heel realistisch om te stellen dat ex-gedetineerden "gewoon" met een schone lei kunnen beginnen, of dat nou opnieuw de misdaad in of het rechte pad op is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:16

Vjestagirl schreef:
little_king schreef:
heel leven hoef niet, maak er 10 jaar van.
Maar waarom moet ik betalen voor de mensen die zich niet aan de wet houden?

En ja een heleboel die het criminele circuit zelf kiezen, van werk wordt je moe en verdien je niet zo snel.
En kan niet anders zeggen dat ze daar gelijk hebben.
Consequenties zijn er toch bijna geen aan je daden. Dus eigenlijk zijn ze veel slimmer dan heel braaf werkend Nederland.

Waarom moet ik betalen voor mensen die door hun eigen domme gedrag gehandicapt raken? Waarom moet ik betalen aan voorzieningen voor andermans gehandicapte kind? Of voor bejaarden?

Omdat het een samenleving is. Die mensen horen gewoon bij ons.

_/-\o_

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:23

little_king schreef:
Ik heb geen moeite te betalen voor gehandicapte, geen moeite te betalen voor zieken.
Want dat zijn dingen die je overkomen.
Criminaliteit overkomt je niet, het is een keuze. En ik weet dat jullie dat zo niet vinden, maar ik blijf daar wel bij. Dit door ervaringen in mijn omgeving en van mezelf.

Ik ben zelf vaak genoeg in de gevangenis geweest wat in bedrijf was. En ja ik vind het wel een hotel.
Nee natuurlijk niet betreffende de vrijheid, bij elke doorgang moet je vragen of je er door mag.
Maar betreft de voorzieningen vind ik het heel goed.
Beter dan veel van die gehandicapten in hun tehuis.
Als ik zou mogen kiezen waar mijn belastingcentjes heen gingen dan werd het heel wat soberder in het gevang en kregen gehandicapten en ouderen in verzorgingstehuizen eindelijk eens de zorg die ze verdienen.

Dus als jij (als in algemeen gesteld) een levertransplantatie nodig hebt omdat je alcoholist bent dan is dat je ook overkomen?
Waar leg je de grens van wat iemands eigen verantwoordelijkheid is? Je betaalt niet voor iemand die door roekeloos rijgedrag in het ziekenhuis is beland?