Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sammy_xxs schreef:little_king schreef:Jij mag het kortzichtig noemen, jou feestje.
Ja het is een vrijheidsberoving en dat weet je voordat je er komt te zitten.
Dat weet je al op het moment dat je met wat illegaals bezig bent.
Dan weet je al dat als je gesnapt wordt je je familie niet ziet.
Maar blijkbaar was die gedachte niet erg genoeg om toch door te gaan met wat je aan het doen was.
En als dat nu na 1 keer is, maar vele vervallen vaker.
Dan is het blijkbaar goed te behappen die zeer strenge straf in onze gevangenissen.
Juist ja, die mensen weten dat ze doen het toch en krijgen dan een een gevangenis straf, dat is idd vrijheidsberoving wat al een straf is.
Moet er dan nog zwaarder gestraft worden, om het maar zo onmenselijk mogelijk te maken voor ze?
Dat is nergens voor nodig, en straf hebben ze ook nog als ze vrijkomen, want de maatschappij blijft altijd op je neer kijken als je een ex gedetineerde bent.
Sammy_xxs schreef:@ Little king, je bent wel erg kortzichtig hoor, en ja het is alleen je vrijheid ja verder is het wel te doen daar.
Maar het is ook eenzaamheid, want de meeste tijd ben je alleen, je mist je familie/vrienden/vrouw? kinderen? dat is echt wel zwaar hoor.
Het heet ook een vrijheidsstraf, geen martelstraf toch? Een gevangenis straf is voor je vrijheid, niet om het maar zo zwaar mogelijk te maken.
En hier in Nederland hebben wij hier de luxe dat er veel voorzieningen zijn inderdaad, ik denk dat dat beter is dan al die andere landen.
kohtje schreef:Sammy_xxs schreef:@ Little king, je bent wel erg kortzichtig hoor, en ja het is alleen je vrijheid ja verder is het wel te doen daar.
Maar het is ook eenzaamheid, want de meeste tijd ben je alleen, je mist je familie/vrienden/vrouw? kinderen? dat is echt wel zwaar hoor.
Het heet ook een vrijheidsstraf, geen martelstraf toch? Een gevangenis straf is voor je vrijheid, niet om het maar zo zwaar mogelijk te maken.
En hier in Nederland hebben wij hier de luxe dat er veel voorzieningen zijn inderdaad, ik denk dat dat beter is dan al die andere landen.
Ze kiezen er toch zelf voor om iets strafbaars te doen?
Sammy_xxs schreef:@ Little king, je bent wel erg kortzichtig hoor, en ja het is alleen je vrijheid ja verder is het wel te doen daar.
Sees schreef:Manzano, precies. Overigens blijkt uit onderzoek dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen in verhouding zwaar straft, wist ook niemand zeker?
Sees schreef:Chakkie17, uit onderzoek is idd gebleken dat hoger/strenger straffen het aantal recidivegevallen niet terugdringt.
Manzano, waar het mij om gaat is dat men vaak loopt te klagen dat NL te laag zou straffen terwijl dus blijkt dat Nederland strenger straft in vergelijking met andere Europese landen. Dat weten veel mensen echter niet en dus wordt er vanalles geroepen wat simpelweg niet waar is.
Chakkie17 schreef:Sees schreef:Chakkie17, uit onderzoek is idd gebleken dat hoger/strenger straffen het aantal recidivegevallen niet terugdringt.
Manzano, waar het mij om gaat is dat men vaak loopt te klagen dat NL te laag zou straffen terwijl dus blijkt dat Nederland strenger straft in vergelijking met andere Europese landen. Dat weten veel mensen echter niet en dus wordt er vanalles geroepen wat simpelweg niet waar is.
Is met alles zo op juridisch vlak. Heel vaak zijn mensen (niet betrokken bij de procedure) het niet eens met een uitspraak van de rechter. Als ze echter op de hoogte worden gebracht van alle feiten en omstandidheden van het geval en de overwegingen van de rechter kunnen ze het ineens vaak weer begrijpen of zijn ze het er mee eens (is ook uit onderzoek gebleken).
manzano schreef:(...) Dat kan voorkomen worden door voorlichting (en een minister/staatssecretaris die een beetje z'n rug recht houdt, ipv stemmen wil winnen bij de volgende verkiezingen).
little_king schreef:Magrathea schreef:
Dat heeft dan meer te maken met dat er niet genoeg personeel is. Als er niemand in de gevangenis zou willen werken zitten zij ook de hele dag in hun cel.
En hoe komt het weinig personeel? Omdat er geen budget is. Wat dus wel naar de gevangenis gaat om de mensen te luchten, maar niet naar de onschuldige oudjes.
Dat is dus precies mijn punt. Dank voor de bevestiging
Lumea schreef:Wat ik persoonlijk wel een goede vind in Amerika is de 'three strikes and you're out law'. Als je drie keer een vergrijp hebt gedaan dat je dan een veel hogere straf krijgt, ongeacht wat je hebt gedaan. Al steel je voor de derde keer maar een snoepje uit de Kruidvat bijvoorbeeld, en daar dan een aantal jaar voor krijgen.
Mij lijkt dat ze dan wel iets meer na gaan denken of ze het wel écht moeten doen, en geen andere manier kunnen bedenken. Hier in Nederland kunnen ze zich zo vaak vergrijpen en na een aantal maanden/jaren zijn ze toch weer vrij en KAN (ik zeg niet dat ze het allemaal doen..) alles weer van vooraf aan beginnen.
Nogmaals ik heb me er allemaal niet in verdiept, ik weet niet precies hoe het er in de gevangenis aan toe gaat, maar deze wet kende ik toevallig wel en vind ik persoonlijk wel een goede!
Sammy_xxs schreef:Dat is ook in Nederland, misschien niet precies na 3 keer, maar ze geven in ieder geval geen korting als je zo vaak komt voor hetzelfde strafbarefeit, meestal word er dan ook een zwaardere straf voor gegeven.
liedje89 schreef:Het amrikaanse systeem werkt voor geen meter, de recidive is daar echt heel erg hoog. Bovendien heb je in het amerikaanse rechtsysteem bijvoorbeeld meer kans om veroordeeld te worden als je erg lelijk bent en minder als en een babyface hebt. Dat soort dingen moet je echt niet na willen streven hoor
manzano schreef:Tja, je kan "criminaliteit" ook niet over 1 kam scheren. Er zijn zo veel soorten en ze hebben ook allen een verschillende achtergrond en problematiek.
Fraude/witwassen ed. zijn over het algemeen "intelligente" delicten. Goed doordacht en vaak zijn die verdachten echt niet dom.
Dat is een heel ander probleem en vergt een totaal andere insteek/beoordeling/aanpak dan een zwakbegaafde, verslaafde dakloze die voor de zoveelste keer een blikje huismerkbier van 50ct bij de Albert Heijn steelt.
Daarom moet je OOK naar de mensen kijken en niet alleen naar het delict en de gevolgen voor anderen.
Geryon schreef:Nikass schreef:Ja dat is wel een goeie Kohtje, maar dat kan niemand natuurlijk, of kan jij een paar honderd euro per dag missen?![]()
Geryon: de meeste gedetineerden hebben baat bij psychische begeleiding en zeker niet alleen de lang gestraften, waarom denk je dat?
Omdat ik er zelf veel ken en die hebben dat allemaal niet nodig.
En dat met die spullen heeft niks te maken met goed gedrag of controle. Je mag maar een paar spullen, het een mag je wel, het ander moet je eerst voor zeuren of mag je gewoon niet (reden daarvoor hebben ze dan niet). Vind het nergens op slaan. Waarom zou je bijv. zo moeilijk doen over een boek.. Achja. Vanaf vrijdag hebben we er niets meer mee te maken gelukkig
little_king schreef:En omdat het zoveel kost mogen wij braaf werkende Nederlanders zonder strafblad zoveel belasting betalen.
Het zou niet zo vreemd zijn dat een deel van de gezeten tijd terug betaald gaat worden. Vorder maar van loon of uitkering.
Nee de volle mep hoeft niet eens, mag ook naar rato van inkomen.
Misschien dat mensen dan eens na gaan denken over de consequenties van hun daden.
Nu kunnen ze met schone lei gewoon weer de misdaad in die wij wel weer betalen. Keer op Keer.
Vjestagirl schreef:little_king schreef:heel leven hoef niet, maak er 10 jaar van.
Maar waarom moet ik betalen voor de mensen die zich niet aan de wet houden?
En ja een heleboel die het criminele circuit zelf kiezen, van werk wordt je moe en verdien je niet zo snel.
En kan niet anders zeggen dat ze daar gelijk hebben.
Consequenties zijn er toch bijna geen aan je daden. Dus eigenlijk zijn ze veel slimmer dan heel braaf werkend Nederland.
Waarom moet ik betalen voor mensen die door hun eigen domme gedrag gehandicapt raken? Waarom moet ik betalen aan voorzieningen voor andermans gehandicapte kind? Of voor bejaarden?
Omdat het een samenleving is. Die mensen horen gewoon bij ons.
little_king schreef:Ik heb geen moeite te betalen voor gehandicapte, geen moeite te betalen voor zieken.
Want dat zijn dingen die je overkomen.
Criminaliteit overkomt je niet, het is een keuze. En ik weet dat jullie dat zo niet vinden, maar ik blijf daar wel bij. Dit door ervaringen in mijn omgeving en van mezelf.
Ik ben zelf vaak genoeg in de gevangenis geweest wat in bedrijf was. En ja ik vind het wel een hotel.
Nee natuurlijk niet betreffende de vrijheid, bij elke doorgang moet je vragen of je er door mag.
Maar betreft de voorzieningen vind ik het heel goed.
Beter dan veel van die gehandicapten in hun tehuis.
Als ik zou mogen kiezen waar mijn belastingcentjes heen gingen dan werd het heel wat soberder in het gevang en kregen gehandicapten en ouderen in verzorgingstehuizen eindelijk eens de zorg die ze verdienen.