Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:22

KimD schreef:
Maar even heel eerlijk die zijn daar ook gewoon hard in en hebben vrij weinig middelen tot onderzoek, iig niet zo uitgebreid en die roepen veel sneller "Joh ophangen die handel!" en dat gebeurt dan ook. Kun je niet vergelijken met NL.

Nouja, zoals jullie drie het brengen is het gewoon ophangen die handel bij jullie ook hoor :+

Karmandi

Goh, dit topic maakt me wel ontzettend blij met het feit dat we hier geen 'jury duty' hebben en dat familie van slachtoffers geen inspraak heeft in de straf van de misdadiger! Hoe kunnen sommige mensen die zo onwetend zijn zo keihard oordelen.
Wat een chaos zou dat worden zeg...

Gnome

Precies. Ik vind dat mijn belastinggeld beter gestoken kan worden in nazorg voor mensen die zoiets ergs is overkomen ipv zo'n figuur de rest van zn leven te onderhouden. Weg ermee.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:23

ingedebruijn schreef:
Precies. Ik vind dat mijn belastinggeld beter gestoken kan worden in nazorg voor mensen die zoiets ergs is overkomen ipv zo'n figuur de rest van zn leven te onderhouden. Weg ermee.

Doodstraf is duurder dan gevangenis, 10e keer..

vuurneon

Karmandi schreef:
Goh, dit topic maakt me wel ontzettend blij met het feit dat we hier geen 'jury duty' hebben en dat familie van slachtoffers geen inspraak heeft in de straf van de misdadiger! Hoe kunnen sommige mensen die zo onwetend zijn zo keihard oordelen.

Dan zou ik wel een hele goede carrière weten; galgenbouwer. Werk gegarandeerd :Y)

xAnnouk

xAnnouk schreef:
Celiien schreef:

Het lijkt me niet dat ze roekeloos bij iemand de doodstraf plaatsen? Daar moeten ze wel sterke bewijzen voor hebben.

er zijn alleen al in amerika zo'n 25 gevallen bekend dat de persoon bij nader inzien niet schuldig was.. laat ik het niet hebben over Azië/Midden- Oosten..

Dat is dan wel heel sneu.. En dat is dan ook absoluut unfair.

Maar toch met echt harde bewijzen ben ik niet tegen op doodstraf, neem ik bijvoorbeeld een straatcamera als voorbeeld dat bijvoorbeeld een schietpartij heeft vastgelegd waarbij je de identiteit goed kan herkennen.

Celiien

Tjah en gezien sommige mensen er geen moeite mee hebben kunnen die wel de lus erom heen gooien en t luikje openen -O-

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:24

ingedebruijn schreef:

Maar doodstraf is geen goedkope manier om van iemand af te komen :Y)

schotjes

Soms vind ik het best hard hoe sommige mensen reageren.. Ik bedoel het gaat wel even om leven of dood. Er zijn mensen die iemand vermoordden in een hele andere situatie die wij niet eens kennen (zeker niet dat ik moorden goedkeur ofzo)
Maar aan de andere kant vind ik sommige straffen wel te laag. Mensen die iemand half martelen, gijzelen, en weet ik veel wat en krijgen een paar jaartjes en dat is het dan. Je moet het wel gelijk goed aanpakken, maar niet met de dood. Daar is dan nog niks mee opgelost want dan vermoord je zelf ook weer iemand, en daar wordt het nou ook allemaal niet beter van lijkt mij. Als het mogelijk is kunnen ze misschien nog iets nuttigs doen voor de maatschappij (ik zeg maar wat, niet vanuit een vrij leven, maar vanuit de gevangenis dan.)

Gnome

Karmandi schreef:

Je kan ook doodstraf invoeren met de rechtspraak die we nu hebben toch? Gewoon op feiten en geen emoties.

Poiuytrewq

Mhihi . Ik kan me in beide kanten goed vinden.
Sommige mensen hebben imo het recht niet om te leven, maar om een ander zijn leven te beëindigen ben je eigenlijk geen haar beter. Prima avondvermaak hier :=

(edit, typvaut .. )
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 28-10-13 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

xAnnouk schreef:

Maar toch met echt harde bewijzen ben ik niet tegen op doodstraf, neem ik bijvoorbeeld een straatcamera als voorbeeld dat bijvoorbeeld een schietpartij heeft vastgelegd waarbij je de identiteit goed kan herkennen.

En jij denkt dat er voor de 25 gevallen geen echt harde bewijzen waren?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

xSlvna schreef:
Inderdaad ingedebruijn. Als het in Amerika op zo'n zieke manier gaat betekend toch niet dat het hier ook zo gaan moet?

Daar hoef je niet bang voor te zijn, nee. De doodstraf zal hier nooit of te nimmer ingevoerd worden.

xSlvna

Zieke mensen?
Nah bijvoorbeeld:
Mensen die met hun tengels aan/in kleine kinderen zitten bijvoorbeeld, geef mij één reden waarom een persoon die te zwak is om van kleine kinderen af te blijven, het verdiend om nog te leven.
Ik heb zelf (nog) een pokkenhekel aan baby's, peuters en kleuters, maar als een vriend thuis zou komen met de melding dat die zijn geslachtsdeel/tengels in een kind heeft gestopt is die dood, doe ik het niet, doet iemand anders het wel, dat durf ik met 1000% zekerheid te zeggen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:25

vuurneon schreef:
ingedebruijn schreef:

Heb je een bron waarin staat dat de doodstraf duurder is?

Celiien

ingedebruijn schreef:
Karmandi schreef:

Je kan ook doodstraf invoeren met de rechtspraak die we nu hebben toch? Gewoon op feiten en geen emoties.

Helaas, t staat in de grondwet (artikel 114) dat het niet mag ;)

Poiuytrewq

Nies_ schreef:
Zijn er nu echt serieus nog mensen die denken dat er geen mensen jarenlang onschuldig vastzitten? :wow:

Dat kost ook bakken met geld, denk eens aan schadevergoedingen :=.

xAnnouk

Nies_ schreef:
xAnnouk schreef:

En jij denkt dat er voor de 25 gevallen geen echt harde bewijzen waren?

Als daar echt harde bewijzen voor waren zou het niet onterecht zijn denk ik dan.

simo0ne

Dat sommige mensen wel voor de doodstraf zijn is toch prima, laat dat lekker. Alsof dat meteen van kracht is zodra ze het gezegd hebben. Maar mensen worden gelijk barbaars genoemd of een trol als ze hun mening uiten waarom ze willen dat de doodstraf terugkomt.
Ik heb nou ook al 30x gelezen dat doodstraf duurder is dan een gevangenisstraf door al die procedures die er aan vast zitten maar dat verandert mijn mening echt niet.
Ja ik vind dat sommige mensen de doodstraf wel verdienen, alleen beslis ik daar niet over.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:26

xSlvna schreef:
Zieke mensen?
Nah bijvoorbeeld:
Mensen die met hun tengels aan/in kleine kinderen zitten bijvoorbeeld, geef mij één reden waarom een persoon die te zwak is om van kleine kinderen af te blijven, het verdiend om nog te leven.
Ik heb zelf (nog) een pokkenhekel aan baby's, peuters en kleuters, maar als een vriend thuis zou komen met de melding dat die zijn geslachtsdeel/tengels in een kind heeft gestopt is die dood, doe ik het niet, doet iemand anders het wel, dat durf ik met 1000% zekerheid te zeggen.

En dat vind ik nu echt een reactie/actie van iemand met een (sorry dat ik t zeg) lage opleiding die geen reet snapt van ons rechtssysteem.. bah dat soort uitspraken :n

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 23:27

simo0ne schreef:
Dat sommige mensen wel voor de doodstraf zijn is toch prima, laat dat lekker. Alsof dat meteen van kracht is zodra ze het gezegd hebben. Maar mensen worden gelijk barbaars genoemd of een trol als ze hun mening uiten waarom ze willen dat de doodstraf terugkomt.
Ik heb nou ook al 30x gelezen dat doodstraf duurder is dan een gevangenisstraf door al die procedures die er aan vast zitten maar dat verandert mijn mening echt niet.
Ja ik vind dat sommige mensen de doodstraf wel verdienen, alleen beslis ik daar niet over.

_/-\o_

Celiien

ingedebruijn schreef:
vuurneon schreef:

Heb je een bron waarin staat dat de doodstraf duurder is?

http://www.urban.org/publications/411625.html
kort samengevat:
Citaat:
Uit een studie van de Amerikaanse denktank Urban Institue blijkt dat een doodsvonnis de belastingbetaler uiteindelijk 3 miljoen dollar kost, waar voor een levenslange gevangenisstraf iets meer dan 1 miljoen dollar volstaat.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 28-10-13 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Lijkt me logisch dat de wet hierop aangepast zou moeten worden dus een beetje zinloze reactie in mijn ogen.

KimD

Celiien schreef:
KimD schreef:
Maar even heel eerlijk die zijn daar ook gewoon hard in en hebben vrij weinig middelen tot onderzoek, iig niet zo uitgebreid en die roepen veel sneller "Joh ophangen die handel!" en dat gebeurt dan ook. Kun je niet vergelijken met NL.

Nouja, zoals jullie drie het brengen is het gewoon ophangen die handel bij jullie ook hoor :+

Daarom heb ik ook niet voor rechter gestudeerd, ik zou alles wat ook maar iets schuldig is richting cel sturen. :+ Maar inderdaad alles wat deze wereld niet waard is opruimen. Maar zo kan ik nog wel meer discussies voeren.

Jij vind het dus oke dat iemand die in een kind van drie meerdere malen verkracht, 12 jaar in de cel beland want dat krijgt hij daarna weer vrij komt en opnieuw kan beginnen? Even erbij vermelden dat zijn nieuwe vriendin zijn verleden niet kent een kind met hem krijgt, joh handig zo'n eigen neukbaby in huis! Nee hoor meteen opruimen die handel, bah!

Of ander voorbeeld, een man die zijn vriendin mishandeld, twee dagen later nog het bloed van de muren zijn aan het poetsen met bleek. Zij heeft een gebroken oogkas, kaak ontwricht, trauma's, hersenschudding en nog veel meer letsel. Wat krijgt hij? Drie maanden voorwaardelijk zodat hij haar daarna kan stalken en de stuipen op het lijf kan jagen.

Die mensen horen inderdaad in de wereld thuis, mensen zijn zulke schatjes. <3

vuurneon

xAnnouk schreef:

Je hebt ook nog iets als verzachtende omstandigheden; wat als die schutter jarenlang bedreigd is door diegene en mishandeld is? En ten einde raad een einde maakt aan het leven van diegene?
Daarmee zeg ik dus niet dat het de daad goed is, maar dan zit je ook met een andere kant; het is niet zo zwart/wit dus zou een doodstraf dan echt de boel rechtvaardigen? Wetten staan open voor interpretatie.