Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Alcohol grens naar 18, en ik dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:48

Ze verdienen er aan :)
Mensen die nu al 16 zijn hebben gewoon pech dus ;)

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:05

Lous schreef:
Bizzybijtje schreef:
Nee, vanaf 1 januari 2014 is alcohol gewoon verboden voor <18 jarigen. Voor zover ik weet is daar geen uitzondering op voor degenen die nu nog geen 18 zijn. Of ik heb niet ver genoeg gekeken :D Dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen hoor :)
Je mag het niet kopen en je mag het niet hebben. De enige manier waarop je als 16- of 17-jarige nog een fles alcohol aan mag raken is dat je hem verkoopt als barmedewerker ;) Er wordt ook meer op gecontroleerd en het wordt allemaal wat 'strikter'. Oftewel; 't is hopelijk gedaan met het comazuipen van 12-jarigen :)

Vanaf 1 januari 2014 mag je als 16-jarige ook geen alcohol achter de bar meer schenken/verkopen en ook niet meer achter de kassa alcohol verkopen.
Cassieres onder de 18 achter de kassa bij de supermarkt mogen dus alleen nog achter de service/sigarettenbalie en achter de zelfscanbalie staan.

Probleem met de bijbaantjes van 18-jarigen ook weer opgelost :)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:08

Unoo schreef:
Ik vind het vooral zonde dat alcohol zo normaal is geworden in de samenleving. Het is toch raar dat een product dat zo slecht voor de mens is als iets leuks wordt gezien..
Tegenwoordig is het raar als je niet drinkt als je 16 bent. Het hoogtepunt van 16 worden is dat je alcohol mag drinken, raar toch?
Waarom alcohol wel en drugs niet? Terwijl alcohol 1 van de meest schadelijke dingen is voor jezelf en anderen.
http://www.webmd.com/mental-health/news/20101101/alcohol-more-harmful-than-crack-or-heroin

Ik ben trouwens nu wel benieuwd hoe het zit met de mensen die nu al wel 16 zijn, want ik hoor overal weer andere verhalen.

Drugs is veel meer verslavend dan alcohol. Drugs die op verkeerde manier gemaakt wordt, is ook veel schadelijker dan alcohol. Kijk bijvoorbeeld naar xtc-pillen, je kan van 1 pilletje out gaan terwijl je van alcohol toch wel iets meer moet drinken dan een glas of een shotje. Dus ik vind het niet terecht dat je deze vergelijking maakt.
Op lange termijn is veel alcohol inderdaad ook erg schadelijk maar drugs is in kleinere proporties schadelijker.

Daarbij wordt het gebruik van drugs onder de jongeren ook steeds normaler, zeker sinds er steeds meer house feesten en dergelijke georganiseerd worden. Ik ken jongens van mijn leeftijd die wekelijks zo'n pilletje slikken, een keertje speed proberen etc. Inmiddels kunnen ze niet meer zonder terwijl de meesten prima een avondje zonder alcohol kunnen (of ze het leuk vinden is een ander verhaal).

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:18

Reneee_ schreef:
Unoo schreef:
Ik vind het vooral zonde dat alcohol zo normaal is geworden in de samenleving. Het is toch raar dat een product dat zo slecht voor de mens is als iets leuks wordt gezien..
Tegenwoordig is het raar als je niet drinkt als je 16 bent. Het hoogtepunt van 16 worden is dat je alcohol mag drinken, raar toch?
Waarom alcohol wel en drugs niet? Terwijl alcohol 1 van de meest schadelijke dingen is voor jezelf en anderen.
http://www.webmd.com/mental-health/news/20101101/alcohol-more-harmful-than-crack-or-heroin

Ik ben trouwens nu wel benieuwd hoe het zit met de mensen die nu al wel 16 zijn, want ik hoor overal weer andere verhalen.

1.Drugs is veel meer verslavend dan alcohol. 2.Drugs die op verkeerde manier gemaakt wordt, is ook veel schadelijker dan alcohol. 3.Kijk bijvoorbeeld naar xtc-pillen, je kan van 1 pilletje out gaan terwijl je van alcohol toch wel iets meer moet drinken dan een glas of een shotje. Dus ik vind het niet terecht dat je deze vergelijking maakt.
Op lange termijn is veel alcohol inderdaad ook erg schadelijk maar drugs is in kleinere proporties schadelijker.

Daarbij wordt het gebruik van drugs onder de jongeren ook steeds normaler, zeker sinds er steeds meer house feesten en dergelijke georganiseerd worden. Ik ken jongens van mijn leeftijd die wekelijks zo'n pilletje slikken, een keertje speed proberen etc. Inmiddels kunnen ze niet meer zonder terwijl de meesten prima een avondje zonder alcohol kunnen (of ze het leuk vinden is een ander verhaal).

1. Waar baseer je dit op?
2. Kan je gewoon laten testen bij testbureaus.
3. Dit is een vergelijking die je in principe geen vergelijking kunt noemen, het gaat niet om grootte van iets maar om wat er in zit. Een fles jenever is toch ook niet hetzelfde als een fles wijn?

Ik kan hier nog een hele pagina over vol schrijven, maar het gaat natuurlijk hier niet over. Alcohol valt gewoon onder de categorie drugs, dat is een feit.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:05

Unoo schreef:
Reneee_ schreef:
1.Drugs is veel meer verslavend dan alcohol. 2.Drugs die op verkeerde manier gemaakt wordt, is ook veel schadelijker dan alcohol. 3.Kijk bijvoorbeeld naar xtc-pillen, je kan van 1 pilletje out gaan terwijl je van alcohol toch wel iets meer moet drinken dan een glas of een shotje. Dus ik vind het niet terecht dat je deze vergelijking maakt.

1. Waar baseer je dit op?
2. Kan je gewoon laten testen bij testbureaus.
3. Dit is een vergelijking die je in principe geen vergelijking kunt noemen, het gaat niet om grootte van iets maar om wat er in zit. Een fles jenever is toch ook niet hetzelfde als een fles wijn?

Ik kan hier nog een hele pagina over vol schrijven, maar het gaat natuurlijk hier niet over. Alcohol valt gewoon onder de categorie drugs, dat is een feit.

Ik heb deze informatie van eigen ervaringen. Ik ga zelf fanatiek uit (vaak 3x in de week) en zie genoeg om me heen gebeuren. Ik kan op het moment geen directe bronnen noemen maar zal hier nog eens naar kijken.

1. Profielwerkstuk van een meisje over verslavingen en ook voorbeelden uit het dagelijks leven van mensen. Zoals ik al noemde: mensen die ieder weekend drinken en mensen die ieder weekend drugs gebruiken.
2. Krantenartikelen over bijvoorbeeld zelfgemaakte GHB, xtc-pil die laatst in omgeving Den Bosch te verkrijgen was wat een directe bedreiging van je leven was.
http://www.druglijn.be/omgaan-met-drugs ... ystem.aspx
3. Uiteindelijk gaat het om de hoeveelheid die je fataal kan worden, een glas rode wijn per dag is goed voor je terwijl daar toch echt alcohol in zit.

Maar de discussie gaat over de verhoogde leeftijd en nu gaan we offtopic :j

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 15:11

Is dit in België ook? :')

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:17

cp112 schreef:
18 is 18, dan heb je nu maar lekker even een jaartje pech. Ga je niet dood an.

Hier ben ik het mee eens. Zijn genoeg andere dingen te doen in het weekend

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 11:54

Domi_94 schreef:
cp112 schreef:
18 is 18, dan heb je nu maar lekker even een jaartje pech. Ga je niet dood an.

Hier ben ik het mee eens. Zijn genoeg andere dingen te doen in het weekend

ben ik het ook mee eens!
ben zelf ook 17, maar niet echt van t kroegen enzo.
bij ons hebben we 'zuupketen' zijn die bij jou in de buurt niet ts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:40

xTitanic schreef:
Is dit in België ook? :')

Voor zover ik weet geldt de Nederlandse wetgeving niet in België maar goed :+

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 02:05

Ik ben helemaal voor een verhoging van de alcohol grens. Ik snap nog steeds niet waarom alcohol zo gewild is onder de jongeren. Jezelf helemaal lam zuipen en daarmee je lichaam finaal naar de kl*te helpen? Tsja, stoer...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 02:52

xSlvna schreef:
Ik vind het het meest belachelijke wat ze ooit verzonnen heb, ik zie het altijd maar als het recht van de sterkste (net als met druks), mensen die slim zijn blijven met hun poten er vanaf of drinken met maten, de ezels die hun hersenen willen vergallen met alcohol doen dat ook met de grens naar 18, enige nadeel is dat ik (en veel andere 16, 17 jarige) wéér kunnen wachten tot we opstap mogen, man ik ben toch geen kleuter? Mijn vrienden zitten altijd op festivals, in grote discotheken en ik kan me thuis uit mijn neus vreten door deze belachelijke regeltjes, bah. :')

Edit: Zo dat moest er even uit, wij hebben geen zak te doen om wat, om niks, om onzin. Als ik straks 18, 19 ben heb ik al geen zin meer volgens mij, dan ben ik ook al uit die periode.

Edit 2: Door het verhogen van de alcoholgrens gaat ook de minimum leeftijd van discotheken en festivals omhoog, vandaar mijn reactie.

Niemand houd jou tegen om te gaan stappen of naar een discotheek te gaan, je mag er alleen niet drinken, daarom kun je wel lol hebben?
En je kunt ook thuis blijven en een gezellige avond hebben met vrienden, daar hoef je niet voor op stap te gaan.
Waarom is alcohol bepalend voor de hoeveelheid lol die jij hebt?

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 09:52

Als iedereen nou even goed leest _O-
Het gaat (de meeste) niet om de alcohol, maar om de verhoging van de leeftijdsgrens bij uitgaansgelegenheden. En ja, die gaat hoogstwaarschijnlijk omhoog.
Ik kom nu bij ons in de stad maar bij een handjevol kroegjes naar binnen en vanaf januari waarschijnlijk nergens meer. Niet per se een groot probleem maar ik vind dat wel jammer ja. Niet omdat ik wil zuipen maar omdat ik het gezellig vind.
En ja, ik kan ook met vriendinnen iets anders gaan doen maar houdt er alstjeblieft even rekening mee dat we niet allemaal sociale vlinders zijn, ik heb een handjevol goede vrienden en dan is het dus niet echt een optie om een houseparty of iets in die trant te organiseren.
Het is gewoon jammer dat het nu niet meer mogelijk is om even gezellig iets te gaan drinken ergens.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:34

xAlice schreef:
Als iedereen nou even goed leest _O-
Het gaat (de meeste) niet om de alcohol, maar om de verhoging van de leeftijdsgrens bij uitgaansgelegenheden. En ja, die gaat hoogstwaarschijnlijk omhoog.
Ik kom nu bij ons in de stad maar bij een handjevol kroegjes naar binnen en vanaf januari waarschijnlijk nergens meer. Niet per se een groot probleem maar ik vind dat wel jammer ja. Niet omdat ik wil zuipen maar omdat ik het gezellig vind.
En ja, ik kan ook met vriendinnen iets anders gaan doen maar houdt er alstjeblieft even rekening mee dat we niet allemaal sociale vlinders zijn, ik heb een handjevol goede vrienden en dan is het dus niet echt een optie om een houseparty of iets in die trant te organiseren.
Het is gewoon jammer dat het nu niet meer mogelijk is om even gezellig iets te gaan drinken ergens.

de titel van het topic is 'alcoholgrens....' het lijkt me dus vrij logisch dat iedereen denkt dat het over de alcohol gaat!

en er zijn veel meer mensen die nog geen 18 zijn, dus we zijn niet de enige die niet meer naar binnen mogen!

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 11:42

Ja, maar in een discussie is het wel handig om even te kijken naar de argumenten die gebruikt worden. ;)
Wij vinden het jammer dat de alcoholgrens omhoog gaat OMDAT dan de leeftijdsgrens voor uitgaansgelegenheden ook waarschijnlijk omhoog gaat.

En je tweede zin snap ik niet helemaal? Het is inderdaad jammer voor iedereen die nu niet meer naar binnen mag? Wat wil je daarmee zeggen?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:51

xAlice schreef:
Ja, maar in een discussie is het wel handig om even te kijken naar de argumenten die gebruikt worden. ;)
Wij vinden het jammer dat de alcoholgrens omhoog gaat OMDAT dan de leeftijdsgrens voor uitgaansgelegenheden ook waarschijnlijk omhoog gaat.

En je tweede zin snap ik niet helemaal? Het is inderdaad jammer voor iedereen die nu niet meer naar binnen mag? Wat wil je daarmee zeggen?

Dat is waar, heb je gelijk in!

Ik had idd mijn verhaal even af moeten maken haha. Ik bedoel: misschien is 't een idee om met die mensen die er ook niet meer in komen wat te organiseren o.i.d.?
Bij ons in de buurt heb je 'zuup-keten'. Dat zijn gewoon jongeren die bij elkaar komen bij iemand in een schuur ofzo, de 'beheerder' van de keet haalt de drank en de mensen die daar komen kopen muntjes voor drank. Dat is gewoon bij iemand op de stoep, dus kan niemand je wat maken.

Zelf ben ik ook bij zo'n keet, en ik vind het super! :D

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:19

Dat is wel een fijne oplossing inderdaad. Volgens mij zit er hier ergens ook zoiets, maar meestal is dat toch wel voor een bepaald groepje (of bepaalde groepjes) en loop je toch niet zo makkelijk naar binnen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 13:41

ik vraag me echt af waar het naar toe gaat met de jeugd...
toen ik 16 was, bestond mijn leven uit PAARDEN. niet uit zuipen en feesten..

sorry maar ik kan me hier echt niet in zetten.
wat is er zo belangrijk aan 'ieder' weekend uitgaan en drinken?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:06

Ik vind uitgaan ook totaal niet belangrijk! Maar ik snap dat mensen het wel leuk vinden,
het is wel gezellig. De keren dat ik uit ga drink ik niet of amper. Ik hou namelijk echt niet van de alcohol smaak.

Verder vind ik dat sommige mensen idd een beetje kunnen overdrijven over wat betreft uitgaan.
Ik word er vaak vreemd op aan gekeken dat ik totaal niet van uitgaan houd. (Ik heb het hier niet over de mensen in dit topic!)

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:20

uitgaan is leuk en de argumenten dan discotheken 18+ worden dat betwijfel ik.
Want leeftijdsverhoging betekend minder bezoekers en minder inkomen dus zou de horeca een eigen strop maken. Zeker in de huidige economie niet slim.

Ik zou zeggen wacht af en kijk het aan. Jullie denken veel erger dan het is.

en afgezien van dat waarom perse alcohol nodig hebben met een avondje cola kun je net zoveel lol hebben.
Waarom willen de mensen onder de 18 zo snel volwassen worden. Geniet er nog van nou nog kan strx komt ene tijd dan denk je terug van had ik maar....

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:20

Vind het totaal niet erg. Ben nu 17 en kocht sowieso al bijna nooit alcohol. Heb het ook gezellig zonder alcohol en vind uitgaan niet eens leuk :')

Alcohol is en blijft een harddrug. Het staat bijna bovenaan van de lijst van meest verslavende harddrugs. De enige drugs die erboven staan zijn de echt zware versies zoals heroïne, crack, cocaïne en dergelijke. Wij ervaren het echter niet zo omdat het maatschappelijk geaccepteerd is omdat tegenwoordig iedereen het wel doet. Ben blij dat ik alcohol niet nodig heb en het niet eens zo lekker vind. Mijn lichaam is me meer waard dan zo'n stom glaasje bier of wijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:27

elizexbeau schreef:
Bij ons in de buurt heb je 'zuup-keten'. Dat zijn gewoon jongeren die bij elkaar komen bij iemand in een schuur ofzo, de 'beheerder' van de keet haalt de drank en de mensen die daar komen kopen muntjes voor drank. Dat is gewoon bij iemand op de stoep, dus kan niemand je wat maken.

Haha dan kunnen ze je zeker wel wat maken, dacht jij dat het toegestaan was om 15/16 jarigen alcohol te verkopen in een schuurtje achter het huis? :')

Ik snap het probleem er niet van, persoonlijk vind ik dat je als 16 jarige niets te zoeken hebt in een kroeg en ook niet aan de alcohol hoeft. Je bent nog veel te kwetsbaar op die leeftijd.
Als je een biertje wilt kun je dat ook thuis doen en als je gezellig wilt zijn kan dat ook thuis met vrienden.

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:30

anneliesdj schreef:
elizexbeau schreef:

Haha dan kunnen ze je zeker wel wat maken, dacht jij dat het toegestaan was om 15/16 jarigen alcohol te verkopen in een schuurtje achter het huis? :')

Ik snap het probleem er niet van, persoonlijk vind ik dat je als 16 jarige niets te zoeken hebt in een kroeg en ook niet aan de alcohol hoeft. Je bent nog veel te kwetsbaar op die leeftijd.
Als je een biertje wilt kun je dat ook thuis doen en als je gezellig wilt zijn kan dat ook thuis met vrienden.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de politie of wie dan ook bij mij op de stoep mag komen vertellen of ik wel of geen alcohol drink als 17 jarige. Maar als het anders is: excuses dan!
Als ik met de auto rondjes door het weiland van mijn oom rijd kunnen ze me ook niks maken (toch?).

In je laatste zin zeg je dat je thuis ook een biertje kan doen! Dat is dan toch precies het zelfde als met de keten?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:31

Ik zou zeggen: maak je er niet druk om en geniet van het leven.

Er zijn meer leuke dingen in het leven dan alcohol zuipen.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:32

18 = 18
Ben je het niet, dan heb je maar even pech.
Vind het een goede zaak!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 15:34

De leeftijd voor het drinken van alcoholhoudende dranken gaat inderdaad van 16 naar 18 jaar. Dat betekend wel dat je vanaf je 18 nog steeds de zwaardere dranken mag kopen en drinken.
Wat er echter ook veranderd is dat je vanaf 1 januari ook zelf strafbaar bent als je onder de 18 drank in je hand hebt. Je krijgt dan een boete. Eerder was alleen de alcohol verstrekker schuldig.

Als je 1 januari dus onder de 18 bent mag je geen alcohol drinken op straffe van een boete.