Zwarte Piet is racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: Zwarte Piet is racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:16

Hoe moeten ze dan genoemd worden? En is "Piet" nu ook een scheldnaam? Moeten er straks glutenvrije lekkernijen worden uitgedeeld? :+ Mag sinterklaas als man zijnde nog wel een jurk aan?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:18

Raponsje schreef:
Ik snap het hele probleem niet.

Met de Sinterklaas periode kijken kinderen vol bewondering naar Sinterklaas en Zwarte Pieten.
De kinderen hebben niks anders dan enorme bewondering voor Zwarte Piet en veel kinderen hebben een favoriete Piet.

In de ogen van kinderen zijn de zwarte pieten bijna helden.

Ze helpen Sinterklaas, de Sint gaat immers zelf ook het dak op.
Het is niet zo dat de pieten worden ingezet worden om stront te ruimen, zijn huis aan te vegen en zijn voeten te masseren. Sint en Pieten zijn een team en Sinterklaas zou niets zijn zonder zijn trouwe Pieten.

Mijn zus wilde later als ze groot was zwarte Piet worden..

Hoezo is dat racisme?

idd, daarbij kun je "zwarte" pieten gewoon verklaren dat het roet is uit de schoorsteen.
ik heb het als kind ook nooit anders gezien. Vond de pieten minder eng dan sinterklaas :o

stomme is ook dat het meestal blanken zijn die zoveel aandacht trekken, omdat ze vinden dat een ander wordt gediscrimineerd. |o

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:18

Maar kom op, moeten wij serieus namen etc. veranderen omdat een handje vol zich aangevallen zal voelen?
Ik weet bijna zeker dat alle negers (nog) dom(mer) aangegaan zullen worden als 'de zwarte piet' afgeschaft wordt, want zij worden gezien als 'degene die de traditie verpesten'.

Sinterklaas is een Turk, dus dan zijn zij de racisten, toch? :')

Nee, ik begrijp echt dat mensen zich daardoor gekwetst zullen voelen, maar zoals al gezegd word, wij dan met blanke lak, blanke vla, suikerfeest?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:20

Op mijn school zijn er behoorlijk wat Surinamers zich die ernstig gediscrimineerd voelen. Ik kan wel zeggen, het is onzin en niet nodig en er is niets discriminerends aan, maar ik ben blank dus waar heb ik het over. Ik ben nooit aangezien voor zwarte Piet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:21

lieveli schreef:
Op mijn school zijn er behoorlijk wat Surinamers zich die ernstig gediscrimineerd voelen. Ik kan wel zeggen, het is onzin en niet nodig en er is niets discriminerends aan, maar ik ben blank dus waar heb ik het over. Ik ben nooit aangezien voor zwarte Piet.

Nooit zwarte piet gespeeld? :oo

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:21

Maar is de hele discussie niet verkeerd.

Denk even om: in plaats van alle Zwarte Pieten uitbannen, kunnen we ook die éne Sinterklaas zwart verven. :+

Baas.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:22

Iris82 schreef:
Al die kinderliedjes die aangepast moeten worden... :oo

Dat worden dan heeel wat andere liedjes want wat dacht je van deze?
http://youtu.be/b-7tZMBxZCo
Notabene door sesamstraat..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:23

Geryon schreef:
lieveli schreef:

Nooit zwarte piet gespeeld? :oo

Flauw.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:39

Nynke1 schreef:

En ik maar denken dat Zwarte Pieten vrolijk zijn.... :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:40

lieveli schreef:

en waarom voelen zij zich gediscrimineerd?
Want vaak komt het ook door je eigen manier van denken, jezelf graag in de slachtofferrol zetten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 14:56

superwoman schreef:
lieveli schreef:

en waarom voelen zij zich gediscrimineerd?
Want vaak komt het ook door je eigen manier van denken, jezelf graag in de slachtofferrol zetten.

Ik vind dat nogal een flinke aanname als ik eerlijk ben.

Hoe dan ook, ZP wordt geassocieerd met de slavernij en ik weet dat sommige mensen voor ZP worden aangezien omdat ze een kleurtje hebben. Die worden daar schijtziek van. Ik snap dat wel.

Maar om dan meteen het feest af te schaffen of aan te passen vind ik ook lame. Dus ik zit er een beetje tussenin.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:02

ik denk dat je wel heel erg onzeker moet zijn als je jezelf vergelijkt met een denkbeeldig persoon (ofwel iemand die een paar honderd jaar dood is) die eens per jaar kruidnootjes komt strooien/kindjes blij maakt en je daardoor gedriscrimineerd voelt. gelukkig zegt dat meer over de persoon zelf dan over zwarte piet!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:02

Ik heb er geen mening over. Ik snap beide partijen.
Ik vind het gewoon onzin dat elk jaar rond deze tijd weer deze discussie opwaait. Facebook staat ook al vol met dat soort onzin dingen. Sommige reacties die hier staan die slaan ook gewoon helemaal nergens op. En ik vraag me ook daadwerkelijk af hoeveel buitenlandse mensen dit als probleem zien. Ik heb toen ik klein was ook wel eens vergist in iemand waarvan ik dacht dat het zwarte piet was, die meneer vond het alleen maar prachtig en moest er hard om lachen.

En hier had iemand het over dat buitenlandse mensen zelf kiezen om hier te gaan wonen, nou wordt eens wakker uit je mooie droom. In sommige landen is het oorlog, mensen moet hun familie en vrienden achterlaten omdat het niet meer veilig is. Dus wat nou keuze! Kiezen tussen twee vuren is dat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:08

Poiuytrewq schreef:
ik denk dat je wel heel erg onzeker moet zijn als je jezelf vergelijkt met een denkbeeldig persoon (ofwel iemand die een paar honderd jaar dood is) die eens per jaar kruidnootjes komt strooien/kindjes blij maakt en je daardoor gedriscrimineerd voelt. gelukkig zegt dat meer over de persoon zelf dan over zwarte piet!

Onzeker weet ik niet. Ik vind het heel lastig, laat ik voorop stellen dat ik toevallig echt een bloedhekel heb aan deze specifieke zwartepiethatende mensen bij mij op school omdat ze A) zeggen dat WW2 veroorzaakt werd door de joden zelf en B) dat homoseksualiteit een ziekte is, en ik vind ook dat ze nogal zwaaien met hun slavernij verleden maar goed, tóch kan ik me voorstellen dat het vervelend is.

Ik heb ZP alleen nooit als een neger gezien. Dus ik maakte die associatie nooit. Zwarte Piet wordt ook nooit weggezet als domme slaaf of wat dan ook.

wemkelover schreef:
En hier had iemand het over dat buitenlandse mensen zelf kiezen om hier te gaan wonen, nou wordt eens wakker uit je mooie droom. In sommige landen is het oorlog, mensen moet hun familie en vrienden achterlaten omdat het niet meer veilig is. Dus wat nou keuze! Kiezen tussen twee vuren is dat.

Inderdaad. En de meeste zwarte mensen (pardon my French) wonen hier al generaties, die zijn hier thuis.

Nederland is een multicultureel land en we moeten het met z'n allen hier doen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:25

wemkelover schreef:
Ik heb er geen mening over. Ik snap beide partijen.
Ik vind het gewoon onzin dat elk jaar rond deze tijd weer deze discussie opwaait. Facebook staat ook al vol met dat soort onzin dingen. Sommige reacties die hier staan die slaan ook gewoon helemaal nergens op. En ik vraag me ook daadwerkelijk af hoeveel buitenlandse mensen dit als probleem zien. Ik heb toen ik klein was ook wel eens vergist in iemand waarvan ik dacht dat het zwarte piet was, die meneer vond het alleen maar prachtig en moest er hard om lachen.

Natuurlijk komen ze hier met reden maar ze worden hier ook gewoon toegelaten, ze worden niet tegen gehouden ze krijgen hier de kans om hun leven op te bouwen.
Er zijn mensen die er voor kiezen om hier te blijven en niet terug te gaan ook al is het veilig waar ze vandaan komen. Ik snap niet waarom je dan gaat lopen "zeuren" dat zwarte piet discriminerend is. Discriminatie bestaat maar niet alleen tegen donkere mensen. En dat zal altijd in een bepaalde mate blijven tegen allerlei groepen. Of je donker bent, een vrouw, onder de tatoeages zit of blank.
Ze krijgen hier de kansen die ze nodig hebben daar is niets mis mee maar hoe kun je dan denken dat een traditie zo racistisch is. Uiteindelijk kun je alles zo draaien dat het word zoals je wilt. Als je dan vind dat een land zo racistisch is om 1 traditie die ze hebben dan vraag ik me wel af wat doe je hier dan. Je krijgt kansen, je word geholpen en opgevangen waarom dan zo negatief.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:32

Onze cultuur, en daar moeten ze vanaf blijven!
Mijn (geadopteerde) neef, nicht en nichtje zijn bruin en vinden het geen rascisme.
Zwarte pieten zijn uberhaupt geen slaven... en ik kan keen enkel kind wat ook maar de link legt tussen sinterklaas en rascisme.
Als de 20 allochtonen zulke problemen hebben met Sinterklaas, gaan ze maar naar een land zonder Sinterklaas, Duitsland ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:44

EskeGirl, Duitsland heeft wel degelijk een Sinterklaas...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:12

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:17

Precies wat ik denk....ik vind het echt achterlijk...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:24

Ik zeg gewoon negeren dat handjevol zeurpieten.
Echt niks anders te doen dan zielig doen.

Dit is iets van de jeugd, iets van mijn jeugd.
Heb er geen kind racistisch door zien worden. (Wel om andere redenen)
En dat laten we hopelijk niet verpesten door dat handjevol.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:30

MarvanTom schreef:
Ik volg dit gedoe met stijgende verbazing:
http://www.nu.nl/binnenland/3606121/verenigde-naties-onderzoeken-zwarte-piet.html

Is iedereen nou helemaal krankjorum geworden?!? :oo
Hoe volwassenen omgaan met een traditioneel kinderfeest...
Ik heb er geen woorden voor; geen goed woord iig. :x

Niks aan de hand toch? Want als Zwarte Piet niet racistisch is, hebben we niets te vrezen en is het juist fijn als dat voor eens en altijd duidelijk wordt.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:34

Ik vind alles wel heel ver gezocht hoor!
Negerzoenen zijn nu chocozoenen maken we straks dan van zwarte piet choco-piet?
Ik vraag me af of iedereen die Piet heet zich ook zo gediscrimineerd voelt.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:36

Ik heet Pieterman met mijn meisjesnaam en voel me gigantisch gediscrimineerd _O-

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:39

Vala schreef:
Ik heet Pieterman met mijn meisjesnaam en voel me gigantisch gediscrimineerd _O-

Dan maken we er toch chocoman van, opgelost! :')

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 16:45

Je zou toch eigenlijk denken dat, na alles wat er gebeurd is de laatste jaren met kindermisbruik door kerkelijken etc., mensen zich eerder zorgen moeten maken om een man met een mijter die zo geïnteresseerd is in kindjes, dan om zwarte pieten.