Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Raponsje schreef:Ik snap het hele probleem niet.
Met de Sinterklaas periode kijken kinderen vol bewondering naar Sinterklaas en Zwarte Pieten.
De kinderen hebben niks anders dan enorme bewondering voor Zwarte Piet en veel kinderen hebben een favoriete Piet.
In de ogen van kinderen zijn de zwarte pieten bijna helden.
Ze helpen Sinterklaas, de Sint gaat immers zelf ook het dak op.
Het is niet zo dat de pieten worden ingezet worden om stront te ruimen, zijn huis aan te vegen en zijn voeten te masseren. Sint en Pieten zijn een team en Sinterklaas zou niets zijn zonder zijn trouwe Pieten.
Mijn zus wilde later als ze groot was zwarte Piet worden..
Hoezo is dat racisme?
Iris82 schreef:Al die kinderliedjes die aangepast moeten worden...
Geryon schreef:lieveli schreef:Op mijn school zijn er behoorlijk wat Surinamers zich die ernstig gediscrimineerd voelen. Ik kan wel zeggen, het is onzin en niet nodig en er is niets discriminerends aan, maar ik ben blank dus waar heb ik het over. Ik ben nooit aangezien voor zwarte Piet.
Nooit zwarte piet gespeeld?
lieveli schreef:Op mijn school zijn er behoorlijk wat Surinamers zich die ernstig gediscrimineerd voelen. Ik kan wel zeggen, het is onzin en niet nodig en er is niets discriminerends aan, maar ik ben blank dus waar heb ik het over. Ik ben nooit aangezien voor zwarte Piet.
superwoman schreef:lieveli schreef:Op mijn school zijn er behoorlijk wat Surinamers zich die ernstig gediscrimineerd voelen. Ik kan wel zeggen, het is onzin en niet nodig en er is niets discriminerends aan, maar ik ben blank dus waar heb ik het over. Ik ben nooit aangezien voor zwarte Piet.
en waarom voelen zij zich gediscrimineerd?
Want vaak komt het ook door je eigen manier van denken, jezelf graag in de slachtofferrol zetten.
Poiuytrewq schreef:ik denk dat je wel heel erg onzeker moet zijn als je jezelf vergelijkt met een denkbeeldig persoon (ofwel iemand die een paar honderd jaar dood is) die eens per jaar kruidnootjes komt strooien/kindjes blij maakt en je daardoor gedriscrimineerd voelt. gelukkig zegt dat meer over de persoon zelf dan over zwarte piet!
wemkelover schreef:En hier had iemand het over dat buitenlandse mensen zelf kiezen om hier te gaan wonen, nou wordt eens wakker uit je mooie droom. In sommige landen is het oorlog, mensen moet hun familie en vrienden achterlaten omdat het niet meer veilig is. Dus wat nou keuze! Kiezen tussen twee vuren is dat.
wemkelover schreef:Ik heb er geen mening over. Ik snap beide partijen.
Ik vind het gewoon onzin dat elk jaar rond deze tijd weer deze discussie opwaait. Facebook staat ook al vol met dat soort onzin dingen. Sommige reacties die hier staan die slaan ook gewoon helemaal nergens op. En ik vraag me ook daadwerkelijk af hoeveel buitenlandse mensen dit als probleem zien. Ik heb toen ik klein was ook wel eens vergist in iemand waarvan ik dacht dat het zwarte piet was, die meneer vond het alleen maar prachtig en moest er hard om lachen.
En hier had iemand het over dat buitenlandse mensen zelf kiezen om hier te gaan wonen, nou wordt eens wakker uit je mooie droom. In sommige landen is het oorlog, mensen moet hun familie en vrienden achterlaten omdat het niet meer veilig is. Dus wat nou keuze! Kiezen tussen twee vuren is dat.
MarvanTom schreef:Ik volg dit gedoe met stijgende verbazing:
http://www.nu.nl/binnenland/3606121/verenigde-naties-onderzoeken-zwarte-piet.html
Is iedereen nou helemaal krankjorum geworden?!?![]()
Hoe volwassenen omgaan met een traditioneel kinderfeest...
Ik heb er geen woorden voor; geen goed woord iig.