Ik stop ermee!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:57

Supervixen schreef:
Gelukkig gebeurt dat bij ons niet hoor.. Een kind dat minder snel leert, moeten wij eerst een half jaar intensief begeleiden. Als het dan geen resultaat heeft opgeleverd, meld je het kind aan bij het zorgteam. Je beschrijft het probleem, zij geven tips. Die ga je weer uitproberen en zo ben je al een jaar verder voordat er echt instanties van buitenaf bij gaan komen.

Bij jullie waren er dus een jaar lang verkeerde leerstrategien op Mika loselaten? Ja sorry ik breng hem even heel bot,..omdat dat is wat ik dan, onterecht waarschijnlijk, tussen de regels dan lees.

Wanneer wordt het dan uit handen gegeven?

Ik ben overigens niet tegen etiketten plakken. En dat mag ook vroeg gebeuren. Zolang dat maar door de juiste instanties gedaan wordt.

Maar goed. Dit wordt off topic maar ik vrees dat het wel een uitvloeisel is van de prestatiedrang.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 16-10-13 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:10

Het is absoluut niet aan leerkrachten om diagnoses te stellen, wel om zo snel mogelijk bij het zorgteam aan de bel te trekken als er dingen zijn bij een kind die hem of haar belemmeren. Testen doen op vlak van leerstoornissen kan en mag niet zonder toestemming van ouders en gier is het het CLB die zulke testen doet, of een logopedist of zo. Stoornissen zoals bv. ADHD moeten door een kinderpsychiater worden vastgesteld. Een leerkracht is daar absoluut niet voor opgeleid. Het enige wat die mag, is vermoedens uiten aan het zorgteam, vervolgens dit met de ouders delen en in de klas dit zo goed mogelijk aanpakken. Ouders moeten natuurlijk wel hulp aannemen dan, maar zoals ik zei, enkel indien het probleem het kind belemmert.

Ik ben voorstander van zo snel mogelijke actie. Mijn nichtje is 5 en spreekt niet zoals haar leeftijdsgenoten en het is duidelijk dat er meer aan de hand is. Men is volop bezig om te zoeken of het aan de oren ligt, of dat er iets anders is. Het is heel belangrijk dat die oorzaak snel gekend is om snel haar op de juiste manier te helpen.

Sachet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 10:16

Is dit serieus waar????
Toen ik in groep 1 en2 zat hoefde ik alleen maar te spelen, of we hadden een teken of knutsel opdrachtje. :)
In groep 3 leerde we rustig lezen schrijven en rekenen....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:49

NatasjavE schreef:
Supervixen schreef:
Gelukkig gebeurt dat bij ons niet hoor.. Een kind dat minder snel leert, moeten wij eerst een half jaar intensief begeleiden. Als het dan geen resultaat heeft opgeleverd, meld je het kind aan bij het zorgteam. Je beschrijft het probleem, zij geven tips. Die ga je weer uitproberen en zo ben je al een jaar verder voordat er echt instanties van buitenaf bij gaan komen.

Bij jullie waren er dus een jaar lang verkeerde leerstrategien op Mika loselaten? Ja sorry ik breng hem even heel bot,..omdat dat is wat ik dan, onterecht waarschijnlijk, tussen de regels dan lees.

Wanneer wordt het dan uit handen gegeven?

Ik ben overigens niet tegen etiketten plakken. En dat mag ook vroeg gebeuren. Zolang dat maar door de juiste instanties gedaan wordt.

Maar goed. Dit wordt off topic maar ik vrees dat het wel een uitvloeisel is van de prestatiedrang.

Ik heb nu een gemiddeld traject beschreven. In een aantal gevallen is het sneller gegaan, maar ook wel eens langzamer.

En als een leerkracht een kind extra hulp geeft, wil dat niet meteen zeggen dat er een verkeerde leerstrategie wordt aangeboden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:03

Supervixen schreef:
Ik heb nu een gemiddeld traject beschreven. In een aantal gevallen is het sneller gegaan, maar ook wel eens langzamer.

En als een leerkracht een kind extra hulp geeft, wil dat niet meteen zeggen dat er een verkeerde leerstrategie wordt aangeboden.

Extra hulp is prima. Maar dat is niet een kindje omgedraaid in de klas laten zitten, een koptelefoon op om afleiding te voorkomen etc. Dat zijn zaken die specifiek horen bij concentratie stoornissen.

Nadat bij Mika de juiste diagnose gesteld was een koptelefoon, een apart tafeltje en omgedraait achterin zitten niet meer nodig. Toen mocht hij eindelijk moeilijke boekjes lezen, werd en gestreept in de lesstof en werd er verdieping aangeboden.

Dus,...vroeg testen als dat nodig is...prima. Het liefst bij de kleuters al.

Dan kan je de kleuters op maat benaderen en hoeft niet de hele kleutegroep opgedreven te worden naar een bepaald resultaat.
Kunnen ze gewoon kleuteren. Als ze dat willen dan. Wil een kleuter meer laat hem dan meer doen.

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:53

Op zich ben ik ook niet tegen labels plakken, ik denk alleen dat we er soms meer kwaad dan goed mee doen. Want hoeveel is er al bekend over de nadelen van zo'n label in je latere leven? Ik hoorde van een ADHD-er die geen rijbewijs mocht halen omdat ie een psychiatrische stoornis heeft... Schieten we dan niet een beetje door vraag ik me af. Soms wordt de plank misgeslagen, zoals bij jou Natasja, maar ik denk dat we in de klas ook al heel veel kunnen doen met 'een vermoeden van' en daar een aangepast behandelplan bij.

Want heel vroeg diagnosticeren heeft geen zin, zeker tot groep 3 maken kinderen soms zulke ontwikkelingssprongen dat je dan alleen kunt spreken over bv een ontwikkelingsvoorsprong ipv hoogbegaafdheid. Of komt dat traag lerende kind ineens weer op z'n pootjes terecht. Een te vroeg label kan dus ook juist belemmerend werken. En dus probeer je tot die tijd het beste uit ieder kind te halen, met de middelen en ideeën die je hebt. Want ik geloof oprecht dat leerkrachten misschien wel niet opgeleid zijn om diagnoses te stellen, maar dat ze wel genoeg ervaring hebben om, samen met een zorgteam, vermoedens te hebben. Natuurlijk zit er verschil tussen leerkrachten, maar ik denk ook graag dat er genoeg leerkrachten zijn die een probleem van alle kanten bekijken en zichzelf ook niet sparen. Alleen zullen er ook zijn die dat niet doen helaas...

Angeliquee18

Re: Ik stop ermee!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 12:01

Ik vind t echt vreselijk hoe het er aan toe gaat..
Kom op een kind is een kind. Die zijn met zo jong al overspannen?
Hoorde gister over een jochie van 6,
Die huiswerk mee krijgt naar huis??
Dat kreeg ik pas in groep 7/8...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:24

Dat is nu normaal hoor, mijn dochter kreeg in de kleuterklas al wel taakjes, als zesjarige plm. 3-4 dagen per week en nu elke dag.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:33

Ik kreeg in groep 7/8 pas huiswerk. Op de middelbare school heb je nog tijd zat om huiswerk te maken, laat kinderen lekker kind zijn :).
(Hoewel minder huiswerk leuk zou zijn, moet nu in m'n vakantie dagelijks 2,5-3 uur leren, maar dat is een andere discussie).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:41

Dat vind ik ook maar ik denk dat het lastig zoeken word naar een school die tegenwoordig echt niks meer opgeeft. Van mij hoeft het ook allemaal niet (en zeker niet in deze mate, ik deed echt nog minder in de brugklas := )

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:42

Klopt, volgens mij geven ze nu ook wel meer huiswerk op m'n basisschool. Vind het wel erg veel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:33

In Belgie wordt doorgaans al eerder een meer huiswerk gegeven dan in Nederland.