Geef jij nog aan goede doelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 01:40

Wow, wat zijn sommige mensen ontzettend egoïstisch in dit topic :o ik zit me echt even te verbazen... Da's gewoon letterlijk 'ikke ikke ikke en de rest kan stikke' in sommige gevallen.

Ik ben het eens met San trouwens... Alsof een directeur niks mag verdienen :') bij grote stichtingen zoals het WWF is het zaak dat deze stichting zijn zaakjes goed op orde hebben, eigenlijk een soort internationaal bedrijf. Die wereldwijd ook écht een verschil kan maken en veel invloed heeft. (Je krijgt trouwens van het WWF altijd precies te zien wat er in de afgelopen tijd weer bereikt is.) Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een plaatselijke stichting met een heleboel vrijwilligers. Beide soorten stichtingen zijn nuttig voor hun doelen.

Jammer dat bepaalde mensen zoals die Alpes D Huzes directeur het weer moeten verpesten voor andere stichtingen.

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 22:38

ik merk bij mij op school momenteel ook dat geven aan een goed doel iets raars is -O- erg jammer, want de voedselbank is toch wel een mooi doel. Vooral de actie die wij doen is leuk, want als er voor een act genoeg geld wordt opgehaald gaan er leraren zingen :+
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=_wFNUSpY15Q

we zijn nu 2 weken bezig met geld inzamelen en het schiet nog niet echt op -O-
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Tjub-0bphmA

heelveel leerlingen denken dat: 'ach, als andere mensen wel doneren halen ze het ook wel zonder mij.' Alleen zijn dat er nog iets te veel...
Het gaat maar om 1 eurootje per leerling en dan zijn alle streefbedragen gehaald.

maar dan komen er ook weer een aantal met argumenten dat er fraude wordt gepleegd en dat soort dingen, MAAR als zij zelf te weinig geld hebben willen ze natuurlijk wel dat ze naar de voedselbank kunnen :')
zelf het ik al wel geld gedoneerd en wat geld dat ik van mijn ouders kreeg om te geven :)

ik hoop toch dat er nog meer leerlingen gaan doneren want de voedselbank is wel iets moois en ik wil die leraren toch wel graag op dat podium zien ~~}> (niet vanwege hun geweldige stem hoor :') )

Hutcherson

Re: Geef jij nog aan goede doelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 17:52

giro 555 is weer open. ik doe hier noit meer aan mee.. In nederland zit iedereen om geld te springen dat die economie weer gaat lopen dat we allemaal weer wat ruimte krijgen, nee laten we massaal miljoenen aan noodhulp doneren..

Snap dat die mensen het verschrikkelijk hebben, heel ernstig wat er gebeurt is.. maar vraag dan landen die wel poen genoeg hebben.

Wij moeten gewoon doneren omdat we anders ruzie krijgen met andere landen..

Besides, als een drugsverslaafde jou geld vraagt voor eten, is er 100% kans dat ie van jouw geld drugs gaat halen. Dan is het doeltreffender om eten voor hem te koken en hem dat te geven.
Waarom zouden we dan wel geld gaan geven dat via via via 3 x over de kop gaat en in broekzakken van directeurs blijft steken, terwijl die mensen behoefte hebben aan schoondrinkwater en sanitaire voorzieningen etc. Het lijkt me dan doeltreffender dat er acties op worden gezet(dat bv Nederland vluchten naar filipijnen inzet voor mensen die daar willen gaan helpen met opbouwen.. ) geef die mensen schoondrinkwater als ze dat nodig hebben. geen geld..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:14

Wat een egoistische reactie... Wij hébben poen genoeg, nederland is een van de rijkste landen, ik zie het als onze plicht te helpen als andere landen in nood zijn. Ja, we zitten hier in een recessie, maar iedereen heeft onderdak en eten. Mensen in de filippijnen hebben nu niks meer... Als je een baan hebt dan kan je die paar euro toch niet schelen?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:18

Bovendien hebben ze wel wat meer nodig dan schoon drinkwater. En überhaupt, hoeveel kost schoon drinkwater denk je? Als je Nederland een armoedig land vindt, kun je ook iets verder kijken. En dat hoeft helemaal niet ver weg te zijn, ga eens kijken hoe de Roemenen leven bijvoorbeeld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 19:33

Vorige x ook met die giro. Vrienden van ons hadden gebeld voor een donatie van verband etc dat bijna over datum w :x as. Dit is natuurlijk nog gewoon goed,maar mag wegens onze strenge regels niet meer gebruikt worden.
....nou dat was niet de bedoeling,alleen geld storten graag!

Ik vind het veel beter om spullen en hulp te doneren ipv geld.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:00

RoyceMack schreef:
giro 555 is weer open. ik doe hier noit meer aan mee.. In nederland zit iedereen om geld te springen dat die economie weer gaat lopen dat we allemaal weer wat ruimte krijgen, nee laten we massaal miljoenen aan noodhulp doneren..

[...]

Pardon? Het bulkt hier van het geld. Men leeft hier niet in krottenwijken, heeft elke dag beschikking tot schoon drinkwater, enz.
En jij beweert dat wij het geld harder nodig hebben dan duizenden mensen die getroffen zijn door een natuurramp?
Dit schiet bij mij een beetje in het verkeerde keelgat.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 10:51

NL is 1 vd rijkste landen met miljarden euro's schuld?
Giro 555, van de vorige donaties is ook nooit een cent overgekomen op de plek waar het zijn moest.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:18

Nederland staat op de 12de plaats in de IMF lijst van rijkste landen ter wereld. IMF staat voor Internationaal Monetair Fonds, een onderdeel van de Verenigde Naties dat zich speciaal bezighoudt met de wereldeconomie en de economieën van individuele landen. Zelfs met onze miljarden euro's schuld zijn we nog altijd schathemeltjerijk, omdat de rest nog veel meer miljarden euro's schuld heeft. Daarbij durf ik te beweren dat er in december weer een veelvoud van het geld dat nu op giro 555 binnen zal komen wordt besteedt aan allerlei troep die we elkaar voor Sinterklaas en Kerst door de strot duwen, om nog maar te zwijgen over de tientallen miljoenen die met de jaarwisseling de lucht in gaan. Nederland is echt allesbehalve arm.
De Algemene Rekenkamer heeft de besteding van het giro 555 geld voor Haïti gecontroleerd en is daar positief over. Hier https://www.plannederland.nl/algemene-r ... geld-haiti is meer te vinden over dat oordeel
Op de site van de SHO kun je ook het nodige vinden over de besteding van het geld: http://samenwerkendehulporganisaties.nl ... -in-haiti/
Als je zelf zo weinig te besteden hebt dat je niet een paar euro kunt missen voor slachtoffers van een natuurramp aan de andere kant van de wereld dan is dat zo. Maar laat het daar dan bij en ga geen onzin lopen verkondigen over dat Nederland arm zou zijn of de de SHO hun werk niet fatsoenlijk zouden doen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:27

superwoman schreef:
Vorige x ook met die giro. Vrienden van ons hadden gebeld voor een donatie van verband etc dat bijna over datum w :x as. Dit is natuurlijk nog gewoon goed,maar mag wegens onze strenge regels niet meer gebruikt worden.
....nou dat was niet de bedoeling,alleen geld storten graag!

Ik vind het veel beter om spullen en hulp te doneren ipv geld.

Tijdens tvactie's voor giro 555 zitten er mensen aan de telefoon die goed kunnen praten en mensen over kunnen halen te doneren.
Deze mensen hebben echter weinig verstand van de organisaties en weten dus ook niet over wat er nodig is en waar er belang bij is.
Zij zijn er alleen om geld binnen te halen.

Er zijn veel organisaties die veel belang hebben bij verband dat over datum is.

2 jaar terug ons magazijn opgeruimd. Er lag voor 40 jaar aan materiaal.
Een gedeelte hebben we gehouden als nostalgie :+ en een gedeelte als oefen materiaal.

Een hele grote doos vol is met onze ehbo instructrice mee gegaan die het weer aan een bekende heeft gegeven die voor Artsen Zonder Grenzen werkt
Die heeft het meegenomen en word nou ergens in een oorlogsland gebruikt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 11:30

antje_vip schreef:
NL is 1 vd rijkste landen met miljarden euro's schuld?
Giro 555, van de vorige donaties is ook nooit een cent overgekomen op de plek waar het zijn moest.

NL behoort inderdaad bij de rijkste landen ter wereld en je mag echt van geluk spreken dat je hier bent geboren ipv in een of ander 3e wereld land. Wij hebben alles... Anderen hebben niks. Maar als ik het hier zo lees menen mensen echt dat ze het hier slecht hebben... :\

het geld wat wordt uitgegeven van giro 555 moet tot op de cent verantwoord kunnen worden, en dat wordt ook gedaan, en is wel degelijk ook gecontroleerd en goed bevonden. Waar je dan vandaan haalt dat er geen cent terecht komt op de plek waar het moet zijn :?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:32

Heftige discussie...

Ik geef ook niet. Dat is niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik momenteel gewoon in een situatie zit dat ik elke cent zelf érg hard kan gebruiken en daarbij dat ik nooit contant geld hier heb liggen. Ga niet even pinnen voor iemand die aan de deur staat.
Als ik het heb, kunnen ze krijgen. Maar als ik het niet heb, gaat mijn leven in dat geval even voor. Kunnen mensen egoistisch vinden en dat is het misschien in zekere mate ook, maar ik vind het belangrijk dat ik het dak boven mijn hoofd ook hou.

Welke organisatie maakt me dan niet uit. Maar dan moet ik het wel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:36

Ik doneer ook niet. Ja, aan 3FM serious request, ik sms me het schompes en vraag een plaatje aan, omdat er daar ieder jaar weer een statement wordt gemaakt.

Collectanten en callcenter medewerkers doneer ik niet aan. Hoe vervelend ook, als ik wil doneren doe ik dat zelf, en ik snap echt wel dat er een hoop geld nodig is, maar tegenwoordig moet je zowat een abonnement afsluiten en een x aantal maanden doneren. Kan het weten, want ik heb zelf ook op zo'n callcenter gezeten en wij moesten ook pushen naar maandelijkse of jaarlijkse donaties en niet naar eenmalige donaties, die moesten wij ook weigeren. Als ik dus wil doneren doe ik dat incidenteel. Snap echt wel dat het overal 100 keer erger is, maar ik hou sowieso op dit moment liever het geld in eigen zak en ik steek dat geld liever om mijn eigen leven te verbeteren en fijn te houden.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:42

Ik loop de collecte voor de dierenbescherming. Geld daarvan gaat naar het asiel in Ede, dus ik weet dat het goed terechtkomt. Als er mensen aan de deur kom geef ik soms puur voor de collectant. Maar soms word je platgelopen. Er was zelfs een 'red de mussen' collecte want 'die waren bijna uitgestorven' ik zie toch echt dagelijks mussen in me tuin, maar ok.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:59

Nounou, jij ziet alles ook wel lekker positief TS... Andere topic die je gisteren(?) had geplaatst ook al..'.
Misschien proberen het ook eens anders te zien?

Ik vind idd ook dat bij sommige doelen de medewerkers enorm veel verdienen, maar dat is lang niet bij alle.
Als je het goed uit zoekt, kan je echt wel naar een doel doneren waar iedereen niet zo veel verdiend :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:02

Kitty1985 schreef:
Een hele grote doos vol is met onze ehbo instructrice mee gegaan die het weer aan een bekende heeft gegeven die voor Artsen Zonder Grenzen werkt
Die heeft het meegenomen en word nou ergens in een oorlogsland gebruikt.

En iemand die ik van dichtbij ken (even vaag ivm privacy) is gaan werken voor Artsen Zonder Grenzen en zat juist tegen mij te mopperen dat er zoveel materiaal lag daar wat ze daar weer niet wouden gebruiken. -O- (ivm de cultuur, dat mensen het gewoon niet accepteren, dus wordt het niet eens meer aangeboden op een gegeven moment)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 09:56

555 geef ik niet aan, onze staat doneert, dus daarmee doneer ik al.

Ik heb het niet slecht zeker niet, maar door Den Haag en alle lastenverzwaring, banenverlies enz is het hier nu toch heel goed op de centen letten.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:11

555 doneer ik ook niet aan :n
Ook ik zit zonder baan en met 2 huizen, dus kan al het geld heel goed zelf gebruiken.
Wanneer er collectanten aan de deur komen geef ik altijd wel wat, al is het maar 20 cent, alle beetjes helpen denk ik dan.
Wanneer ze aankomen dat je per se een bepaald bedrag in 1 x moet doneren, dan houdt het bij mij al snel op. Bepaal zelf wel hoeveel ik geef en wanneer.
Ben overigens wel donateur van Natuurmonumenten en het WWF. Daarnaast ook lid van de Postcodeloterij.
Ook al geven die aan goede doelen, ik ben natuurlijk wel lid geworden voor mezelf in de hoop ooit iets te winnen :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 10:52

Michelle: de minimumeis is helaas nodig omdat bij overboeking de bank kosten rekent. Als je 20 ct overboekt dan kost dat de organisatie geld. (En het gaat om best hoge kosten ook...) Ze kunnen niet anders dan dat tegenhouden. Is niet om jou te pesten of zo.

Als er ergens inzamelingsacties zijn voor 555 die daarna het hele bedrag ineens schenken, dan kun je wel minder geven.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:00

Snap ik helemaal, maar dan houdt het voor mij op.
Ik wil best doneren, maar wil niet vast zitten aan vaste bedragen.
Helemaal omdat ik zelf ook krap zit elke maand.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:28

Wow, nu vraagt zelfs facebook of we willen doneren :P

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:32

Meteen 10 euro. Dat is een flink bedrag voor veel mensen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 12:50

En dan gaat men weer eens geld inzamelen voor andere landen. Beetje moe word ik daarvan dat men iedere keer een bedelcampagne start en je vervolgens nooit meer hoort wat ermee is gedaan.

De regering geeft al geld, ik doneer liever aan mijzelf dan weet ik zeker dat het terecht komt.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:01

Ik doneer ook niet aan onbekenden!

Wel ben ik al 10 jaar buddy van een man met een beperking, we gaan regelmatig leuke dingen doen!
Ik betaal dan de lunch of diner! Als hij nieuwe kleren nodig heeft krijgt hij ook wat van mij.

Dan zie ik tenminste waar het geld terecht komt, ik krijg er zelfs een mooie glimlach en een knuffel voor terug! Dan doneer ik gemiddeld 40 euro in de maand!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 13:17

Ik ga wel geld geven, maar ik moet nog even bekijken of ik dat aan 555 doe of aan een lokaal project.
Graag zou ik meer dan geld geven, als in echt wat dóen, maar als éénling kan je dat zo moeilijk.

Collectanten aan de deur geef ik ook altijd: die mensen die langs de deuren gaan leveren zo hun steentje bij en dat wil ik wel belonen. Abbo's afsluiten doe ik niet, wil niet ergens aan vast zitten.

Ik heb trouwens geen enkel probleem met salarissen van directeuren, als ze er maar eerlijk en open over zijn en het in verhouding staat met het geld dat ze binnenhalen.

In mijn omgeving zijn trouwens genoeg mensen die op de één of andere manier verbonden zijn met een lokaal, kleinschalig goed doel. Het is ook heel mooi om daar juist geld aan te geven, dan heb je toch het idee dat het directer besteed wordt.

Ik ben gezond, heb liefhebbende familie en vrienden, voorzien van goede gezondheidszorg, een goed democratisch politiek systeem, een dak boven mijn hoofd, geld om boodschappen van te doen. Mensen die deze basisbehoeften niet hebben help ik graag...