Nieuws volgen... Ja of nee...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Volg jij het nieuws?

Ja
103 (55%)
Nee
82 (44%)

Totaal aantal stemmen: 185

Gini

Re: Nieuws volgen... Ja of nee...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:02

Omdat ze toen nog op barricades stonden. Omdat er toen nog protesten kwamen. Omdat toen ellende nog herdacht kon worden.
Nu worden er zo dikwijls stille en witte en dodenmarsen georganiseerd. Wat was die laatste weer, ben de naam alweer vergeten, een vermoorde jongen. Er kwamen zo weinig mensen af op de georganiseerde witte mars dat ik het schrijnend vond. Natuurlijk is het niet vroeger alles en nu niets, ik hoopte dat dat eigenlijk duidelijk/genuanceerd genoeg was.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:08

Gini schreef:
Omdat ze toen nog op barricades stonden. Omdat er toen nog protesten kwamen. Omdat toen ellende nog herdacht kon worden.
Nu worden er zo dikwijls stille en witte en dodenmarsen georganiseerd. Wat was die laatste weer, ben de naam alweer vergeten, een vermoorde jongen. Er kwamen zo weinig mensen af op de georganiseerde witte mars dat ik het schrijnend vond. Natuurlijk is het niet vroeger alles en nu niets, ik hoopte dat dat eigenlijk duidelijk/genuanceerd genoeg was.

Het probleem met bijvoorbeeld WOII is juist dat er niemand protesteerde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:11

Tijdens WO II is er echt wel genoeg geprotesteerd. Maar inderdaad, je lette wel op wat je deed of zei toen. Wilt niet zeggen dat er helemaal niets was.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:12

Gini schreef:
Tijdens WO II is er echt wel genoeg geprotesteerd.

In Nederland vrijwel niet. In Duitsland ook niet. Het rare is júist dat heel veel Duitsers vanaf het begin af aan de Jodenvervolging grotendeels gewoon hebben laten gebeuren.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:48

Gini schreef:

Ik vind het juist opvallend hoe bizar veel stille tochten er nu georganiseerd worden. Ik heb juist het idee dat dat nu meer is dan vroeger. Ik ken ook de verhalen van mijn ouders niet dat er vroeger veel meer ophef rond een zelfmoord was. Misschien is dat ook meer iets van dorp versus stad.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:23

Er zijn veel meer protesten dan vroeger, zag toevallig laatst nog een grappig animatie-kaartje daarvan :) (even zoeken of ik hem nog kan vinden)

Edit: hier, is wel pas vanaf 1979 maar dat er nu minder protesten zouden zijn is dus niet waar.
http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland ... acht.dhtml

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:36

Gelukkig dat niemand dat ook beweert.
Verder zijn zulke absolute cijfers nietszeggend. Dit moet je in de context zien van een tijd waarin informatie meer wijdverspreid is.
Het absolute cijfer stijgt uiteraard wanneer er meer ellende bekend raakt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:41

Nou, volgens jouw redenatie zou het juist niet moeten stijgen want iedereen zou meer afgestompt zijn?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:46

Heel simpel gesteld als er vroeger voor 3 moorden van de 5 bekende moorden (dus gepubliceerd in een krant) een stille mars georganiseerd wordt en heden ten dage voor 10 van de 50 bekende moorden, dan is het absolute cijfer hoger. Er worden meer marsen georganiseerd. Maar relatief gezien zijn marsen erop achteruit gegaan. En dan zou je nog mee moeten tellen hoeveel mensen telkens op zo een mars afkomen. Want zoals al eerder gezegd, de laatste mars waar ik over gelezen heb was een fiasco. Familieleden wilden dat het nooit georganiseerd was, want het lijkt alsof de dood van onze zoon niets meer doet (geen letterlijke woorden, maar daar kwam het op neer).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:49

Misschien ligt het eraan waar je woont. Maar ik heb het idee dat er hier nooit echt veel aan marsen gedaan wordt/werd na een moord. Kan me dat ook niet herinneren van mijn ouders of grootouders. Wel dat er nog vaak bloemen worden gelegd op de plek van een ongeluk/moord. Woon jij in een dorp?
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 12-09-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:51

Nee, een stad. Ik heb het ook niet over marsen in mijn eigen stad, maar gewoon over wat ik in de krant lees.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:00

Ik lees juist erg veel over stille tochten. Maar het lijkt me ook niet meer dan logisch dat mensen niet om alles treuren. Dat kan toch ook gewoon niet? Dat hoeft helemaal niet te betekenen dat je afgestompt bent, maar je kunt onmogelijk rouwen om alle ellende in de wereld.
Grote verschil met vroeger is dat we nu gewoon veel meer weten, direct nieuws uit alle uithoeken van de wereld, alle ellende is op het journaal. Zijn wij dan afgestompt? Ik denk dat het heel natuurlijk is om je minder druk te maken over wat er ver weg gebeurd.

Als iemand vroeger zelfmoord pleegde wist ook echt niet iedereen dat hoor, misschien als je in een klein dorp woont maar in een grotere stad was dat ook niet zo.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:18

Ik lees enkel af en toe op nu.nl op het wetenschaps- en gezondheidsgedeelte om beroepsredenen. De rest maakt me niets uit. Als het echt belangrijk is, hoor of lees ik dat vanzelf ergens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:35

Door social media is een stille tocht veel sneller en gemakkelijker te organiseren, maar wordt er ook sneller melding gemaakt van ernstige feiten. Maar ook wordt er veel meer aandacht besteed aan het leed of onrecht wat mensen wordt aangedaan. Programma's als Hart van Nederland, bestonden 20 jaar geleden nog niet. "Klein" of locaal nieuws las je in de (buurt)krant of zag of hoorde je in regionale media.
Verder zie je op televisie nu bijna alleen nog maar "real-life"-programma's met alle problemen en zorgen.
De media is zo veranderderd en nieuws is veel toegankelijker en dichterbij gekomen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 18:02

ik volg het nieuws niet echt , als in , ik kijk geen journaal etc omdat ik vind dat er meer non nieuws voorbij komt , dan dat er echt nieuws voorbij komt.
ook vind ik dat het nieuws steeds meer op een roddelrubriek gaat lijken, ik ga af en toe wat nieuws sites langs om te kijken of ik iets gemist heb ofzo, maar ben erg selectief .

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 01:06

Ik lees dit topic nu voor het eerst... Interessant! :)
Ik trek het me ook altijd enorm aan... nare nieuwsberichten, vooral als het om het nare moslim nieuws van tegenwoordig gaat. Maar kun je het inderdaad wel maken om het allemaal ongemerkt aan je voorbij te laten gaan? Aan de ene kant schiet de wereld er niks mee op als je het nare nieuws bijhoudt, maar zo kweek je wel een stukje besef én misschien de wilskracht om er iets tegen of voor te doen.

Lees je op dit moment nog steeds geen nieuws?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 13:02

Ja, hoor. Ik ben wel weer begonnen met het (selectief) volgen van nieuws :).

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:14

_San87_ schreef:
Ja, hoor. Ik ben wel weer begonnen met het (selectief) volgen van nieuws :).

Misschien moet ik dat ook maar eens doen dan hehe :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:00

Ik lees de portugese krant en ik kijk op een bepaald forum dat ook nieuwe bijhoud en een apart forum daarvoor heeft, en dan reageer ik ook nog wel eens. Maar ik klik alleen op titels die me aanspreken.
Ik krijg dus heel weinig nederlands nieuws mee en gelukkig maar, want daar erger ik me over het algemeen kapot aan.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:04

Ik kijk of lees het nieuws ook nooit. Luister het in de auto als het op de radio komt, maar meer niet.
Tuurlijk, als er ineens veel over iets gepraat wordt, ga ik op internet zoeken, maar dat is inderdaad selectief.
Heb ik het idee dat ik wat mis of onder een steen leef? Nee, totaal niet :).