Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 12:01

Suelza schreef:
[naam] schreef:
Hier is een film van toch??

Ik weet niet wat ik zou doen..

Ja klopt, was ook de aanleiding van dit topic :j ik heb de film niet gezien overigens, is het wat?

Ja, voor zover ik me kan herinneren wel.. De film is iig blijven hangen. hahaha

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:44

Wat mij opvalt is dat veel mensen voor de ja zouden gaan, omdat die personen andermans leven evenmin verwoesten.
In dat geval had ik ook die knop ingedrukt, maar denk aan al die familie en vrienden van dat persoon, hoeveel je die
pijn doet. Stel jij was het geweest die plots overlijd, zou jij je ouders, familie en vrienden die pijn en onmacht gunnen?

Daarnaast, ik zag hier een vergelijking van een mug met een mens. Sorry maar een mug en een mens zijn totaal
onvergelijkbaar. :+ De hele muggenfamilie is er niet eens van bewust dat er een word doodgeslagen. Als er een
mug 'vermoord' word komt dat ook niet in de krant te staan. Een mug en een mens zijn echt totaal verschillende
dingen...

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:00

Lieshorses schreef:
Daarnaast, ik zag hier een vergelijking van een mug met een mens. Sorry maar een mug en een mens zijn totaal
onvergelijkbaar. :+ De hele muggenfamilie is er niet eens van bewust dat er een word doodgeslagen. Als er een
mug 'vermoord' word komt dat ook niet in de krant te staan. Een mug en een mens zijn echt totaal verschillende
dingen...

Hoe weet jij dat? Insecten vluchten ook als je ze probeert te killen. Omdat het niet van je eigen soort is, heeft een ander levend wezen dus geen recht op leven volgens sommigen hier. Waarom zou het leven van een andere soort minder waardevol zijn dan een mensenleven?

Dominique_96

Re: Iemand laten sterven voor 1 miljoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:06

Ik zou het niet doen, ook omdat het geld op is voor je het weet en je dan uiteindelijk wel een ''moord'' heb gepleegd. Geld is maar tijdelijk en veel minder belangrijk dan een mensenleven. :)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:14

Bij sommige mensen betaal ik nog geld toe :+

Nee, dat is gekkigheid. Ik weet het niet. What goes around comes back around..
Als ik zelf mocht kiezen had ik het wel gedaan, maar een willekeurig persoon, dat gaat me toch iets te ver.. Zou niet kunnen leven met het schuldgevoel daarna.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:24

Suelza schreef:
Lianne86 schreef:
Dat is ook weer waar... Nouja... dan wordt het dus of bewusteloos zijn en neerschieten of onverwacht neerschieten :') (Nee, snap dat als je een pistool op je hoofd krijgt, er echt wel veel door je heen schiet...)

Het leven ontnemen is nooit goed, maar recht hebben om te leven vind ik wat anders.... Stel ik rij roekeloos, veroorzaak een ongeluk... iemand anders komt om door MIJN schuld... Dan heb ik iemands leven ontnomen, dan heb ik toch ook geen recht op leven meer.. (Ongeluk, ander verhaal....) Want het is niet alleen het slachtoffer wat niet meer leeft, maar ook zijn familie, kennissen etc.

En ja, je krijgt ervoor een straf (als ze je pakken.... hoeveel moordenaars lopen er niet nog vrij rond?); maar dat is nooit gelijk aan wat het slachtoffer/familie etc. meemaakt...

Ook dat kun je niet zomaar zeggen... Ik heb door mijn vorige werk heel veel aanrijdingen meegemaakt en afgehandeld en toch ook vaak de andere kant gezien. Elk huisje, heeft zijn kruisje...

Dat sommige mensen (zwaar) gestraft moeten worden voor hun daden, is een feit. Ik zal nooit die jongen vergeten die een ongeluk had veroorzaakt, waarbij een inzittende zwaar gewond raakte en uiteindelijk om het leven kwam. Ik zie hem nog voor mij staan, als de dag van gisteren. Ja hij was fout, heel fout... Maar om te zeggen dat hij op dat moment zijn recht op leven was verloren? Nee... daar ben ik het niet mee eens. Maar ik bekijk het misschien ook wel vanuit een heel ander perspectief...

Tenzij jij (huur)moordenaar bent, brengt niemand opzettelijk een ander om het leven. Dat mensen soms wel schuld hebben aan een overlijden, is een feit, maar daar worden zij ook de rest van hun leven voor gestraft... hetzij door justitie, hetzij door hun geweten. Ik weet niet wat erger is...

Tis heel kort door de bocht ja ;) Snap ook dat veel dingen niet uit zichzelf ontstaan...

Recht om te leven verliezen is extreem, dat snap ik... Maar je hebt echt mensen die er niets om geven, ook al hebben ze met een dronken kop 3 mensen aangereden, 1 er van overleden.... Gewoon weer dronken in de auto stappen.... (wel geen dode, maar toch...)

Je hebt ongelukken en mjah misschien is het roekeloosrijden of weet ik veel wat al wel een straf op zich, ze doen het natuurlijk niet bewust...

Het is meer de mensen die het zich niet aantrekken... Die het niets boeit, want het was toch maar een wildvreemde dus niet belangrijk.. (en die dat ook letterlijk zo zeggen...) tjah... dan vind ik wel dat je alle rechten gewoon verliest.. (Niet dat je dan per se dood moet, maar als je zo onrespectvol met iemand anders omgaat, dan hoeft ook niemand jou nog met respect te behandelen in mijn ogen)...

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:30

ik denk trouwens dat het voor mij erger is om een persoon bewust te laten sterven, dat ik dus mag kiezen, want dan weet je zeker dat diegene door jou dood is. maar als het willekeurig is, weet je dat je íemand hebt laten sterven, maar ook niet wie, dus ik den dat ik me dan minder schuldig zou voelen. dan zou het ook een serie-moordenaar kunnen zijn, of weet ik veel wat voor crimineel. en al zou dat niet zo zijn, dan heb ik 1 iemand laten sterven, maar diezelfde dag zijn er nog duizenden andere mensen gestorven, wiens familie dat ook vreselijk vind.
wat is het verschil tussen die mensen en degene die ik heb laten sterven? dat ik ermee zit dan, verder maakt het voor die persoon zelf geen bal uit. je hebt er trouwens sowieso geen last van als je plots sterft. als je je leven gewoon leeft, van niks weet en dan ineens dood neervalt, nou, daar heb je geen last van. er zijn dan veel ergere manieren om te sterven lijkt mij.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:33

Nee, ik wens niemand dood.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:35

Ik denk he.. dat als je echt voor zo'n situatie staat je misschien heel anders denkt dan nu.
Iedereen roept nu 'nee nee' 'onmenselijk' ect ect. maar dat zou dan goed anders kunnen zijn.

Ik denk dat er heus wel mensen op bokt zitten die dit inderdaad wel zouden doen, maar die krijgen heel bokt over zich heel als ze dat hier neerzetten.

Ik zou niet weten wat ik zou doen in zo'n situatie eigenlijk

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:15

antje_vip schreef:
Lieshorses schreef:
dingen...

Hoe weet jij dat? Insecten vluchten ook als je ze probeert te killen.

Is gewoon bewezen, je kunt het brein verdelen in 3 delen, het reptielenbrein, het zoogdierenbrein en de neocortex... Een mug heeft enkel de beschikking over het reptielenbrein. Besef, emotie, pijn etc. zitten in het zoogdierenbrein en daar beschikken muggen gewoonweg niet over. Dat het weg zal gaan, is een reflex, ofwel, instinct. Het is geen 'bewuste' actie, daar waar een paard dit weer wel zou doen als het een 'roofdier' signaleert. Dat is ook waarom muggen 'zo dom' zijn, dat ze keer op keer weer op je been gaan zitten, terwijl jij verwoede pogingen doet het om zeep te helpen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:32

Share schreef:
Suelza schreef:

Ja klopt, was ook de aanleiding van dit topic :j ik heb de film niet gezien overigens, is het wat?

Ja, voor zover ik me kan herinneren wel.. De film is iig blijven hangen. hahaha

Ik vond 't een hele suffe film. In 't begin is alles echt enzo en dan aan 't einde halen ze er ineens iets alienachtigs/science fiction bij. Vond 't een flinke domper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:09

Nou ik weet niet hoor, als het een random persoon is die ik niet ken, 1 miljoen.. Weet niet of ik wel nee zou zeggen hoor. :+

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:55

Oke even serieus nu, iedereen dood muggen. Muggen hebben geen besef van emotie en geen
nabestaanden met emotie. Dan houd het al snel op. :+ En ja, het leven van een mug is minder
waardevol als van een mens, anders zouden alle kranten al vol staan met 'mug word vermoord
door .....' Muggen worden door iedereen als 'irritand' en 'nutteloos' omschreven.. :')

Maar goed, dat staat helemaal los van dit topic.

antje_vip schreef:
Lieshorses schreef:
dingen...

Hoe weet jij dat? Insecten vluchten ook als je ze probeert te killen. Omdat het niet van je eigen soort is, heeft een ander levend wezen dus geen recht op leven volgens sommigen hier. Waarom zou het leven van een andere soort minder waardevol zijn dan een mensenleven?
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 25-08-13 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:56

Lieshorses schreef:
Oke even serieus nu, iedereen dood muggen. Muggen hebben geen besef van emotie en geen
nabestaanden met emotie. Dan houd het al snel op. :+ En ja, het leven van een mug is minder
waardevol als van een mens, anders zouden alle kranten al vol staan met 'mug word vermoord
door .....' :')

Mja... en dan zou ik door justitie worden vervolgd wegens een reeks seriemoorden....

:Y)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:57

Haha die maakt van een mug een mens

Als ie in 1 klap dood is is het niet zo zielig hoor :(:). Dan heeft ie heus geen pijn gehad..

:')

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:58

Idd, een mug en een mens kun je gewoon niet vergelijken :+

Suelza schreef:
Lieshorses schreef:
door .....' :')

Mja... en dan zou ik door justitie worden vervolgd wegens een reeks seriemoorden....

:Y)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:59

Klopt, Niemand heeft er last van als er een mug in één klap word doodgeslagen, helemaal niemand. Bij een mens
is dat totaal anders...

Poiuytrewq schreef:
Haha die maakt van een mug een mens

Als ie in 1 klap dood is is het niet zo zielig hoor :(:). Dan heeft ie heus geen pijn gehad..

:')

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:09

jasz schreef:
ik denk trouwens dat het voor mij erger is om een persoon bewust te laten sterven, dat ik dus mag kiezen, want dan weet je zeker dat diegene door jou dood is. maar als het willekeurig is, weet je dat je íemand hebt laten sterven, maar ook niet wie, dus ik den dat ik me dan minder schuldig zou voelen. dan zou het ook een serie-moordenaar kunnen zijn, of weet ik veel wat voor crimineel. en al zou dat niet zo zijn, dan heb ik 1 iemand laten sterven, maar diezelfde dag zijn er nog duizenden andere mensen gestorven, wiens familie dat ook vreselijk vind.
wat is het verschil tussen die mensen en degene die ik heb laten sterven? dat ik ermee zit dan, verder maakt het voor die persoon zelf geen bal uit. je hebt er trouwens sowieso geen last van als je plots sterft. als je je leven gewoon leeft, van niks weet en dan ineens dood neervalt, nou, daar heb je geen last van. er zijn dan veel ergere manieren om te sterven lijkt mij.

Serieus?
Diegene die door jou zo neer valt heeft toch ook familie en vrienden en misschien kinderen? Dat degene die dood is er dan niks meer van merkt snap ik, maar zijn/haar omgeving toch wel. En zomaar iemand kan dus ook een van je ouders, broer of zus, je vriend/vriendin of wie dan ook in je omgeving zijn.

Ik zou zelf nooit dat miljoen aannemen. Niet als ik wist wie ze vermoorden en niet als ik het niet weet. Ik zou me voor iedere overledene schuldig voelen, die na mijn aanname van het geld overleden is.

Zou liever een miljoen betalen en iemand levend houden die gaat overlijden, dan andersom. (niet dat ik een miljoen heb, maar spreekwoordelijk dan)

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:28

Nee je leest niet goed, ik zeg juist dat diegene ook familie heeft, maar dat het voor die familie niet uitmaakt of iemand plots neervalt, door een onbekende reden, of dat die een ziekte krijgt en dood gaat. Dood is dood, snap je?
wat ik trouwens niet zei is dat ik het zou doen, maar wel dat ik het niet weet. Ik hoop dat ik nooit in zo'n situatie terecht kom, maar al zou dat gebeuren, dan hoop ik dat ik het niet zou doen. Maar dat kan ik nu niet zeggen. Het is net als dat milgram experiment, van te horen dachten onderzoekers dat 1 tot 10 procent 415 volt zou toedienen (dodelijk) maar dat was 60 procent. Dus hoeveel mensen zeggen nu volmondig nee! maar kunnen het niet weerstaan als het er echt op aankomt, tja.
Ik ben gewoon genuanceerder in mijn mening, ik kan geen ja of nee zeggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:36

Als het een random persoon is die ik niet ken, druk ik wel meerdere keren op de knop :')

De meeste mensen hier op aarde zijn toch niet goed voor dieren (vlees, bont enz), dus win win situatie vind ik zo :D

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:25

jasz schreef:
Nee je leest niet goed, ik zeg juist dat diegene ook familie heeft, maar dat het voor die familie niet uitmaakt of iemand plots neervalt, door een onbekende reden, of dat die een ziekte krijgt en dood gaat. Dood is dood, snap je?
wat ik trouwens niet zei is dat ik het zou doen, maar wel dat ik het niet weet. Ik hoop dat ik nooit in zo'n situatie terecht kom, maar al zou dat gebeuren, dan hoop ik dat ik het niet zou doen. Maar dat kan ik nu niet zeggen. Het is net als dat milgram experiment, van te horen dachten onderzoekers dat 1 tot 10 procent 415 volt zou toedienen (dodelijk) maar dat was 60 procent. Dus hoeveel mensen zeggen nu volmondig nee! maar kunnen het niet weerstaan als het er echt op aankomt, tja.

Volgens mij maakt het voor de familie héél veel uit of een persoon plots dood neervalt voor je neus, of dat deze al een jaar ziek is, en je weet dat de persoon binnekort doodgaat.
En of het een kind is, of een oudere...

Als je je kind voor je dood ziet neervallen, zonder enige reden, volgens mij is dat echt ontzettend erg. Sowieso als je kind overlijd, is dat vaak traumatisch. En dat dan ook nog zonder aantoonbare reden. Zonder dat het kind ziek was, of een ongeluk kreeg. Maar gewoon, in één klap weg.
En dat is een heel verschil met je oma, die het wel goed vind dat ze nu doodgaat. En daar vrede mee heeft. En in alle rust en vrede haar laatste adem uitblaast.

Volgens mij is dat toch wel een heel groot verschil, hoor.

Ik denk niet dat ik met mezelf zou kunnen leven als ik op die knop drukte. Omdat je niet weet wie er sterft. Wie er misschien wel voor zijn vrienden en familie in ene dood neervalt..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:22

Lieshorses schreef:
Muggen worden door iedereen als 'irritand' en 'nutteloos' omschreven.. :')

Dat vind ik ook van mensen :j

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:56

LoveBodin schreef:
jasz schreef:

Volgens mij maakt het voor de familie héél veel uit of een persoon plots dood neervalt voor je neus, of dat deze al een jaar ziek is, en je weet dat de persoon binnekort doodgaat.
En of het een kind is, of een oudere...

Als je je kind voor je dood ziet neervallen, zonder enige reden, volgens mij is dat echt ontzettend erg. Sowieso als je kind overlijd, is dat vaak traumatisch. En dat dan ook nog zonder aantoonbare reden. Zonder dat het kind ziek was, of een ongeluk kreeg. Maar gewoon, in één klap weg.
En dat is een heel verschil met je oma, die het wel goed vind dat ze nu doodgaat. En daar vrede mee heeft. En in alle rust en vrede haar laatste adem uitblaast.

Volgens mij is dat toch wel een heel groot verschil, hoor.

Ik denk niet dat ik met mezelf zou kunnen leven als ik op die knop drukte. Omdat je niet weet wie er sterft. Wie er misschien wel voor zijn vrienden en familie in ene dood neervalt..

tuurlijk maakt het uit, het zal voor het leren accepteren heel veel uitmaken denk ik, maar ik bedoel meer dat de persoon die een auto-ongeluk kreeg (plotseling) niet minder dood is dan degene die zomaar neerviel.
Maar ik ben het met je eens, ik denk ook niet dat ik mezelf zou vergeven al zou ik het doen. Ik ben nu geneigd om te zeggen dat ik nóoit op die knop zou drukken, maar aan de andere kant kan ik dat helemaal niet weten, ik denk dat niemand dat helemaal kan weten, tenzij je je in die situatie bevindt. je eigen omstandigheden zullen ook meespelen, of je een rijk iemand bent, gelukkig, ongelukkig, dat je bijna niet rond kan komen, bijna op het punt staat je huis te verliezen. Als je het zelf heel zwaar hebt, geld tekort hebt, dan ben je denk ik eerder geneigd om voor jezelf te kiezen en die knop in te drukken dan iemand die het qua geld veel makkelijker heeft.

edit: typo's

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:00

Nee nooit!
Wie zijn wij om over het leven (in dit geval dood) van een ander te bepalen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:11

Ik heb de film ook gezien, goed verhaal zit erin he!

Ik zou niet op de knop drukken. De gedachte alleen al dat het mijn ouders, zus, ander familielid of mijn echtgenoot zou kunnen zijn is voor mij reden genoeg het niet te doen.