Kinderen worden betutteld ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:26

Wat een ellende wordt er allemaal gemaakt... Ik snap best dat je het niet kan vinden in hoe een ander zijn kind opvoedt maar is dat jouw taak dan? Ik spreek hier over 'jouw' en 'jou' in het algemeen, ik praat nu tegen niemand persoonlijk.

Als ouders hun kind een iPad willen geven, dan moeten ze dat toch lekker zelf weten? Goed, dan ben jij het er niet mee eens. Nou dan geef je je eigen kind toch géén iPad, iPhone, laptop, weet ik veel wat? Laat die ouders dat lekker zelf uitzoeken.

Kinderen worden inderdaad meer verwend dan vroeger, omdat dat nu meer kán. Een paar jaar geleden wist niemand wat een iPad was, ja dan kan je die ook niet geven. Tijden veranderen, en ook al ben ik pas zestien, ik kan me best voorstellen dat het voor de bokkers-op-leeftijd lastig is om voor te stellen, maar 'mijn' generatie groeit op met dit soort elektronica en andere hulpmiddelen in het leven. Hetzelfde geldt voor de zelfscanners in de supermarkt. Die waren er twee jaar geleden ook nog niet, moet het daarom maar afgeschaft worden? Omdat het leven makkelijker gemaakt wordt?

nee123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:28

niet bij elk kind is dat zo, ik denk dat het vooral ligt aan hoe het kind is opgevoed..ik zeur namelijk niet om iets wat ik wil hebben, als ik iets wil spaar ik er zelf voor of vraag ik het voor mijn verjaardag...(ik ben 11)

Maar ik ken ook wel kinderen die zo zijn....of ouders....dus ik snap het ook wel.

En wat anderen al zeiden, wat maakt het uit, zoals Doanique zegt, ze moeten het zelf weten, dit is eigenlijk een beetje discussiëren over niks.....heb je er last van dat sommige kinderen dat doen?

Anoniem

Re: Kinderen worden betutteld ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:30

Een beter milieu begint bij jezelf, je kan beter je eigen kinderen goed opvoeden dan andere ouders gaan verbieden iets te doen wat in hun ogen goede opvoeding is.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:31

Doanique schreef:
Een beter milieu begint bij jezelf, je kan beter je eigen kinderen goed opvoeden dan andere ouders gaan verbieden iets te doen wat in hun ogen goede opvoeding is.

Daar ben ik het helemaal mee eens!! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:35

Vivian__ schreef:
Boras schreef:
Wat is er in dit verband mis met pampers?

Dat vroeg ik me ook af.. :')

Grrrr Pampers zijn altijd droog
Als je gewonen luiers gebruikt krijg je je kind sneller uit de luiers. :D
Uitzonderingen daargelaten en de afvalberg wordt wat kleiner.

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:41

Denk dat het gewoon net als bij paarden iedereen een andere opvoeding nodig heeft. De ene zit veel te veel binnen, mag dus best wel een naar buiten. vraag jezelf eens af waarom ze zoveel binnen zitten? pesten, ruzies, weinig vrienden, slechte vrienden? Of iemand die enorm veel buiten is, word je tegenwoordig helemaal niet zo vrolijk van. Hoe braaf je kind ook is de wereld is maar klein en je komt enorm snel in contact met verkeerde vrienden, dit hoeft nieteens hun eigen keus te zijn. Voor kinderen die hiervan weg kunnen blijven geen probleem, maar vaak voelen ze zich toch wel buitengesloten wanneer ze hier niet in mee gaan. Voor je het weet heb je je 12 jarige ontmaagd, rokend en aan de drugs en drank. Ik weet dat het zo gaat want ik ben zelf 14, en zie er zat van dit soort rondlopen, en dit licht in veel gevallen echt niet aan de ouders! Sommigen zijn echt heel streng, sommige zijn echt heel makkelijk. Sommige besteden heel veel tijd aan hun kind gaan naar uitstapjes etc, sommige zijn heel druk met hun eigen leven.
Ieder kind heeft zijn eigen aanpak nodig. Kinderen zijn niet allemaal even makkelijk en vooral met zoveel groepsdruk die je om je heen hebt.

Doanique schreef:
Kinderen worden inderdaad meer 'verwend' dan vroeger, omdat dat nu meer kán. Een paar jaar geleden wist niemand wat een iPad was, ja dan kan je die ook niet geven. Tijden veranderen, en ook al ben ik pas zestien, ik kan me best voorstellen dat het voor de bokkers-op-leeftijd lastig is om voor te stellen, maar 'mijn' generatie groeit op met dit soort elektronica en andere hulpmiddelen in het leven. Hetzelfde geldt voor de zelfscanners in de supermarkt. Die waren er twee jaar geleden ook nog niet, moet het daarom maar afgeschaft worden? Omdat het leven makkelijker gemaakt wordt?

Sluit me hier helemaal bij aan. Overigens heb ik ook een dure telefoon. Waarom? 2 voorbeelden:

internet verbinding beter
Dit betekend whatsapp werkt beter, wat betekend dat mijn moeder mij waar dan ook wanneer dan ook zo snel mogelijk kan berijken. Wat dus weer betekend dat ook wanneer min moeder niet bij me is, altijd 'bij me' kan zijn.

Telefoon sneller en batterij beter
Dit betekend dat stel dát er wat gebeurd, ik altijd zo snel mogelijk mijn moeder erbij kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:54

Ojajoh schreef:
Mindim schreef:
Ik denk ook niet zozeer dat met het heeft om eens een spelletje te doen op een ipad. Maar om een kind van 3 een ipad kado te doen.

Ik geef liever dan duplo en als ik dan eens een uitdagend spelletje met mijn zou willen spelen, deed ik dat even met mijn eigen ipad. Maar geen duur apparaat voor een klein kind van 3, die je er ook niet alleen mee kan laten. Dan liever een tractor of een auto.

ja eigen ipad of niet, dat is aan elke ouder zelf....
dan nog betekent het niet dat het er zonder begeleiding op speelt, of de hele dag... en er zijn ook speciale fisher price hoezen voor. Die kunnen tegen een stootje ;)
Niet meteen je oordeel trekken, je weet niet de details van de situatie

Ik trek niet meteen een oordeel. Ik heb een mening, klaar toch? Ik vind een Ipad een enorm kado voor een kind van 3.
Of hij er met begeleiding op speelt zal me iets. Alleen laat je een kind zo gauw niet alleen spelen met een dure ipad. Dus vaak kunnen kinderen dan niet vrijelijk spelen met hun op hun verjaardag gekregen kadootje en dat is op die leeftijd best belaangrijk, spelen met iets, is goed voor de motoriek. Ik reageer wat hier wordt neergezet.
Jonge kinderen met een eigen mobieltje vind ik ook raar bijvoorbeeld.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:32

Doanique schreef:
Tijden veranderen, en ook al ben ik pas zestien, ik kan me best voorstellen dat het voor de bokkers-op-leeftijd lastig is om voor te stellen, maar 'mijn' generatie groeit op met dit soort elektronica en andere hulpmiddelen in het leven.

Nou wil ik verder niet vervelend doen, maar de enige die hier moeilijk blijft doen over een iPad, is 18. :')

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:37

Doanique schreef:

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:41

superwoman schreef:
Floor_x schreef:
Er zijn genoeg andere dingen te vinden die niet educatief zijn die hij ongetwijfeld leuk vindt

hoezo ongetwijfeld? Als dat kind het leuk vind om te leren, wat is daar mis mee?!
Kind is "anders" blijkbaar, die moet je niet hetzelfde behandelen, daar worden ze ongelukkig van. En ook op langer termijn zal je moeten kijken om dit kind gelukkig te houden, dat maakt dit of een ander cadeau echt geen verschil mee. Behalve dan dat hij hier gelukkig van wordt, van een uitdaging...
Snap echt jouw probleem niet.
Lijkt wel jaloers :o

Hoogbegaafdheid bij je kind is niet leuk hoor, voor kinderen is het vreselijk. Dus jaloers, het is echt niet te benijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:45

Blue_Eyes schreef:
Die indruk heb ik eigenlijk ook een beetje...

Floor, vertel nou eens WAAROM jij ZO tekeer moet gaan tegen iemand die haar kind, dat anders is dan andere kinderen, wil HELPEN in zijn ontwikkeling? Alleen omdat dat gebeurt met een apparaat dat JIJ onzin vindt? Waarom mag die moeder geen gebruik maken van de technologie die tegenwoordig gewoon voorhanden is?

Helpen in de ontwikkeling is harstikke goed. Maar om een kind daar ' zijn eigen' Ipad voor te geven, vind ik ook behoorlijk. De meeste mensen hebben een laptop of pc, ik bedoel, er wordt gebokt. Daar kan je toch ook ontwikkelingsspelletjes op doen?
Dat een kind geen eigen Ipad heeft, wil niet zeggen dat hij geen ontwikkelingsspelletjes kan doen toch?
Het gaat in dit topic toch over dat kinderen van tegenwoordig worden verwend en betutteld, dus als iemand zegt dat ie dat verwennerij vind, dan mag dat toch? Waarom daar dan zo over struikelen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-13 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:45

Blue_Eyes schreef:
Doanique schreef:
Tijden veranderen, en ook al ben ik pas zestien, ik kan me best voorstellen dat het voor de bokkers-op-leeftijd lastig is om voor te stellen, maar 'mijn' generatie groeit op met dit soort elektronica en andere hulpmiddelen in het leven.

Nou wil ik verder niet vervelend doen, maar de enige die hier moeilijk blijft doen over een iPad, is 18. :')

Ach we zijn niet allemaal in het juiste tijdperk geboren _O-

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:48

Ja, naar mijn mening wel.. als ouder mag je tegenwoordig helemaal niets meer.. corrigerende tik is verboden en als je je kind straft door (ik roep aar wat) het naar zn kamer te sturen en het kind zegt tegen de leraar (want ja, ze kunnen gruwelijk overdrijven) ik moest de heeele dag op mijn kamer blijven, dan heb je al voor je het weet jeugdzorg op je stoep staan.. en ALS je al een kind hebt dat veel buiten speelt en daardoor bont en blauw thuiskomt (zoals ik vroeger,door bomen klimmen etc) en je buurvrouw belt meteen het amk, dan zit je ook al in de problemen.. ja, ik vind dat er te veel betutteld wordt..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:48

Mindim schreef:
Helpen in de ontwikkeling is harstikke goed. Maar om een kind daar ' zijn eigen' Ipad voor te geven, vind ik ook behoorlijk. De meeste mensen hebben een laptop of pc, ik bedoel, er wordt gebokt. Daar kan je toch ook ontwikkelingsspelletjes op doen?
Dat een kind geen eigen Ipad heeft, wil niet zeggen dat hij geen ontwikkelingsspelletjes kan doen toch?

Dat doen ze hier ook :j Maar als een ander daar anders over denkt, zal dat mij werkelijk worst wezen. En ik snap dan ook niet waarom daar zo vreselijk moeilijk over gedaan moet worden. Het gaat er toch om dat ze het beste wil voor haar kind?
Ik ken iemand met twee zoontjes, 4 en 6 jaar. De oudste heeft een tablet gekregen voor zijn verjaardag (wel een goedkoop merk) maar daar wordt steeds om geknokt, dus in november krijgt de tweede er ook een. Ik zou het zelf niet doen, maar als zij daar gelukkig van wordt, prima. Haar keus.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:51

Ik zou mijn kind van drie geen iPad geven maar dat is maar net wat je wil.
Nu is het een iPad en straks is het een scooter, maw ze gaan het allemaal heel gewoon vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:55

Blue_Eyes schreef:
Mindim schreef:

Dat doen ze hier ook :j Maar als een ander daar anders over denkt, zal dat mij werkelijk worst wezen. En ik snap dan ook niet waarom daar zo vreselijk moeilijk over gedaan moet worden. Het gaat er toch om dat ze het beste wil voor haar kind?
Ik ken iemand met twee zoontjes, 4 en 6 jaar. De oudste heeft een tablet gekregen voor zijn verjaardag (wel een goedkoop merk) maar daar wordt steeds om geknokt, dus in november krijgt de tweede er ook een. Ik zou het zelf niet doen, maar als zij daar gelukkig van wordt, prima. Haar keus.

Het zal mij ook een worst wezen, maar in een topic waar de OP gaat over de verwende kinderen van tegenwoordig en iemand noemt zijn kind van 3 een eigen Ipad te geven, dan sta ik er niet van te kijken dat dat als verwennerij wordt gezien. Ik vind het ook hoor, het is dat een kind van 3 het nog niet door heeft, maar dan nog. Ik vind het enorme cadeaus. En die trend zie je wel enorm, het moet steeds groter en meer. Als er al een ipad is met 3 en de ontwikkeling gaat door, wat komt er dan met 4.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:58

Verwennerij zit volgens mij toch echt meer in andere dingen. In dit geval is de iPad bedoeld om te helpen bij een probleem in de ontwikkeling van het kind, niet om het nou een prachtig cadeau te geven, want daar weet dat manneke niks van. Had hij nou al maanden gezeurd 'Mag ik een iPad? Alsjeblieft? Ik wil zo graag een iPad, want dan kan ik AngryBirds spelen!' dan was dat wat anders geweest. Maar in dit geval... Neuh.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:01

Blue_Eyes schreef:
Verwennerij zit volgens mij toch echt meer in andere dingen. In dit geval is de iPad bedoeld om te helpen bij een probleem in de ontwikkeling van het kind, niet om het nou een prachtig cadeau te geven, want daar weet dat manneke niks van. Had hij nou al maanden gezeurd 'Mag ik een iPad? Alsjeblieft? Ik wil zo graag een iPad, want dan kan ik AngryBirds spelen!' dan was dat wat anders geweest. Maar in dit geval... Neuh.

Ik heb ook zo'n kind, mijn ervaring is juist op te passen met dat soort dingen. Als hij straks op school zit met leeftijdsgenoten is het fijn dat ze aansluiting vinden aldaar. Als kinderen zich niet kunnen handhaven in de groep, omdat ze wel cognitief zijn gestimuleerd, maar niet sociaal(waarin ze toch al achter lopen), dan vallen ze er buiten.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:02

Sorry, heb niet alles gelezen...
Ik weet niet of ik het betuttelen zou noemen. Bij een groep kinderen in Nederland denk ik eerder aan 'het verwende kind syndroom' (google maar eens) bij deze prinsjes en prinsesjes van tegenwoordig. Kinderen leren geen 'nee' incasseren, echt gaan uit hun plaat tegen hun ouders/leerkrachten als ze dat woordje horen. En inderdaad, wij rennen tegenwoordig erg hard voor de kinderen. Ouders, leerkrachten, enz. en ik denk ook dat dat wat minder mag in veel gevallen. Maar dat heeft weer te maken met het incasseren van 'nee' of uitgestelde aandacht, kinderen zijn slimme wezens en weten precies hoe ver ze kunnen gaan.
De andere groep kinderen zien wat anderen allemaal mogen en krijgen en daar moet je als ouders flink tegenop gewassen zijn. Maar goed, dat kun je of dat kun je niet. Vandaar dat ik spreek over 2 groepen.
Veel kinderen en jong volwassenen kennen alleen maar (financieel) goede tijden, maar hoe zal het hen vergaan in mindere tijden? (vul maar in zo extreem als je zelf wilt) Daar maak ik me wel eens zorgen over. En... het blijft lastig kinderen opvoeden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:04

Mindim schreef:
Ik heb ook zo'n kind, mijn ervaring is juist op te passen met dat soort dingen. Als hij straks op school zit met leeftijdsgenoten is het fijn dat ze aansluiting vinden aldaar. Als kinderen zich niet kunnen handhaven in de groep, omdat ze wel cognitief zijn gestimuleerd, maar niet sociaal(waarin ze toch al achter lopen), dan vallen ze er buiten.

Het een sluit het ander toch niet uit? Volgens mij geeft ze zelf al aan dat het kind echt niet de hele dag met de iPad op schoot mag spelen. Je kunt een kind ook cognitief EN sociaal stimuleren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:09

Blue_Eyes schreef:
Mindim schreef:

Het een sluit het ander toch niet uit? Volgens mij geeft ze zelf al aan dat het kind echt niet de hele dag met de iPad op schoot mag spelen. Je kunt een kind ook cognitief EN sociaal stimuleren.

Je mist mijn punt. Nee het een sluit het ander inderdaad niet uit. Cognitief komt het echter wel goed, persoonlijk zou ik dan iets geven waar de grove en fijne motoriek wordt gestimuleerd, maar goed daar gaat het in dit topic niet over.
Is het verwennerij een kind van 3 een eigen ipad te geven, even achtergrondverhalen daargelaten, is het verwennerij een kind van 6 al een mobiele telefoon te geven of een meisje van 7 haar eigen nieuwe desktop en een ander kind een gloednieuwe xbox. Daar gaat het topic over. En ik vind het eerlijk gezegd buitensporig. Ik snap ook dat anderen dat vinden en ik vind dat ze met die mening niet hoeven te worden neergesabeld.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:13

Ik zou zeggen: let's agree to disagree. Ik ben het ermee eens dat je niet zomaar met grote cadeaus moet gaan smijten, maar in dit geval vind ik het geen onlogische keuze.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:45

Sok schreef:
Ja, daar ben ik het wel mee eens TS.
Bedenk bijvoorbeeld die handzeepdispenser van Dettol, zodat je kind niet met vieze handen aan het pompje zit en zo bacterie infecties krijgt.. :+ Man, houd toch op, wij vraten vroeger moddertaartjes, vingen kikkers en zaten vervolgens gewoon weer aan ons gezicht. Worden ze hard van! Die kinderen van tegenwoordig kunnen niks meer hebben door al dat binnen zitten en xbox'en. Hoog tijd dat ze weer lekker buiten gaan spelen! :D

AMEN _/-\o_ vooral de moddertaartjes, Sok wil je een keer heksensoep met me maken? Ik deed daar alles in wat ik buiten kon vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:55

Jaaa in knikkerpotjes in de speeltuin :D.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:00

Dat gebeurd nog wel hoor, las een aantal posts dat kids van nu helemaal niet meer buiten spelen. Mijn dochters en hun vriendinnetjes echt wel, heksensoep is nog steeds in, insecten zoeken vinden ze ook top, verder alle ouderwetse spellen zoals eerder beschreven. Er zijn vast kids die liever binnen zitten, maar wellicht vroeger ook wel. Teveel achter een spelcomputer keur ik ook niet goed, daar zou ik als ouder dan ook wel beperkingen voor opleggen, maar er wordt ook zeker nog wel buiten gespeeld hoor!