Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
maura schreef:Maar is dat serieus een argument voor jou om kinderen te nemen? Ik ken een hoop mensen met kinderen, maar er is er echt niet één die zegt kinderen te hebben genomen opdat die later voor bejaarden kunnen gaan zorgen. Ik zie niet in waarom bejaarden niet door jonge mensen van niet-Nederlandse oorsprong verzorgd kunnen worden. En die hoeven dan nog niet eens naar Nederland gehaald te worden, de bejaarden kunnen ook zelf die kant kant op gaan. Kunnen die oudjes fijn in het zonnetje zitten in plaats van achter een verlepte geranium.
Tieneke schreef:Maura, cru gezegd zijn kinderen in de Westerse landen wel nodig om de vergrijzing tegen te gaan. Kinderen van nu betalen ons pensioen later. Het is niet zomaar dat men nu al denkt dat wij tot 70+ zullen moeten werken. En nee, dat mag geen reden zijn om kinderen te krijgen, maar je kan er logischerwijs gewoon niet buiten dat het realiteit is.
Twiggy2008 schreef:Maura, zijn die problemen en het lijden dan eigenlijk ooit anders geweest in de geschiedenis?
Twiggy2008 schreef:Voor mij is de realiteit dat er zeker negatieve zaken in deze wereld zijn, en dus ook positieve. Goed en kwaad, negatief en positief, mooi en lelijk, zwart en wit, geluk en ongeluk. Om maar iets te noemen. Zonder het een, is het andere er niet. Dat is de realiteit zoals ik 'm zie en heb ervaren. Juist in de donkerste periodes, scheen er ergens licht. Je moet het wel willen zien, er iets mee willen doen.
Twiggy2008 schreef:Jij mag je overigens regelmatig verbazen over mensen die zo gezegd zo klagen over hun kinderen. Tja, dat kan... Ik herken me als moeder van een dochter, stiefmoeder van twee tienerzonen (waarvan een met Downsyndroom, die echt een les voor het leven is door alleen te leven in het nu) gelukkig totaal niet in die verhalen en die klaagzangen en ik ben de enige niet. Ik vertaal dat meer in, dat je als bewust kinderloze blijkbaar daar de focus (graag) op legt.
_San87_ schreef:tessyke schreef:Ze zouden beter de mensen een beetje ondersteunen met voorbehoedsmiddelen.
Mensen die in armoede leven hebben daar vaak geen geld voor en zo krijg je ook veel meer kinderen natuurlijk
Goed punt. Maar de pil kost toch echt geen drol... Als je al geen 13 euro per jaar kunt missen voor voorbehoedsmiddelen, dan doe je iets niet goed.
Citaat:Misschien niet anders van aard, hoewel ik vanmorgen op het nieuws hoorde dat in Oklahoma een paar pubers een hardloper hebben doodgeschoten omdat ze zich naar eigen zeggen verveelden. Ik vrees dat die jongens berecht gaan worden als volwassenen, terwijl wat mij betreft hun ouders verantwoordelijk zijn en niemand er iets mee opschiet als deze kinderen de tien jaar die hun hersenen nog aan rijpingstijd te gaan hebben doorbrengen in de meest primitieve vorm van samenleving die nog bestaat en waar alleen het recht van de sterkste telt.
Punt is dat wij vandaag de dag heel goed weten (of zouden moeten weten) hoe onze maatschappij in elkaar steekt. Die enorme beschikbaarheid van (controleerbare) informatie hebben onze voorouders nooit gekend. Die dachten dat de aarde plat was en konden niet live meekijken hoe anderen creperen. Ik vind persoonlijk dat die kennis die wij hebben een forse verantwoordelijkheid met zich meebrengt en dat houdt in mijn ogen iets anders in dan tegen je kind zeggen dat het heel zielig is voor de kindertjes in Afrika dat ze doodhongeren, maar dat niemand daar iets aan kan doen en dat het maar netjes z'n bordje leeg moet eten en dan lekker moet gaan slapen. En dan de volgende dag naar de winkel rijden om een nieuwe spijkerbroek te halen die door Aziatische leeftijdgenoten van je kind gemaakt is voor een salaris waarvan net 1 maaltijd per dag gekocht kan worden en onder arbeidsomstandigheden die de kans buitengewoon klein maken dat dat leeftijdgenootje lang genoeg zal leven om z'n kleinkinderen te kunnen ontmoeten.
Mindim schreef:Weet je, waarom stel je de ouders van de twee schietgrage jongens (verschrikkelijk trouwens, ik hoorde het vanochtend)wel verantwoordelijk voor hoe hun kinderen zijn en die van de aziatische kinderen niet?
Mindim schreef:En wat stel jij verder voor wat ik dan wel moet doen met die informatie? Moet mijn kind zijn spaarpot legen en naar Afrika sturen, wat zie jij dan als alternatief? Mijn kind weet dat men het niet overal op de wereld zo goed heeft, maar die verantwoording rust niet op zijn schouders. Hij kan daar ook niets aan doen, ik kan hem bijbrengen dat hij blij mag zijn met wat hij heeft, maar hij hoeft er van mij niet minder van te genieten, omdat een ander het slechter heeft getroffen.
maura schreef:De problemen op deze planeet zijn zó verschrikkelijk groot, het lijden van onze soortgenoten zó gruwelijk dat ik me persoonlijk geen enkele voorstelling kan maken van wat ik mijn kind zou vertellen als het van school komt en vraagt of het echt waar is dat in Afrika zijn leeftijdsgenootjes sterven van de honger.
maura schreef:Deze vraag kun je alleen serieus stellen als je denkt dat de mogelijkheden van ouders van Amerikaanse tieners die beschikken over een auto en een vuurwapen, vergelijkbaar zijn met de mogelijkheden van ouders van (bijvoorbeeld) Chinese kinderen die 16 uur per etmaal in een kledingfabriek werken. Die mogelijkheden zijn echter in niets te vergelijken.
Waarom zou ik jou moeten vertellen hoe je je kind moet opvoeden? Waarom zou je het mij vragen? Zoals ik eerder schreef heb ik juist geen antwoorden:
Citaat:Ik vind persoonlijk dat die kennis die wij hebben een forse verantwoordelijkheid met zich meebrengt en dat houdt in mijn ogen iets anders in dan tegen je kind zeggen dat het heel zielig is voor de kindertjes in Afrika dat ze doodhongeren, maar dat niemand daar iets aan kan doen en dat het maar netjes z'n bordje leeg moet eten en dan lekker moet gaan slapen. En dan de volgende dag naar de winkel rijden om een nieuwe spijkerbroek te halen die door Aziatische leeftijdgenoten van je kind gemaakt is voor een salaris waarvan net 1 maaltijd per dag gekocht kan worden en onder arbeidsomstandigheden die de kans buitengewoon klein maken dat dat leeftijdgenootje lang genoeg zal leven om z'n kleinkinderen te kunnen ontmoeten.
Mindim schreef:Als jij het antwoord niet hebt, kan je moeilijk ouders veroordelen die het ook niet weten immers.