Kinderen ondanks snel groeiende wereldbevolking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 19:35

Ik voel me totaal niet schuldig (ik heb er trouwens maar 1, maar heb ook 2 stiefkinderen :P ). Ik ben niet van het doemdenken, ondanks dat ik walg van wat de mensheid doet met de natuur en het milieu en dat ik regelmatig schrik van de hardheid en hufterigheid van veel mensen. Er zijn gelukkig ook zoveel goede en lieve mensen en ik creeer liever zulke mensen om me heen, dan dat ik me omring met allerlei negatieve types. Daar heb ik al genoeg mee van doen gehad in mijn leven. Ik geniet van onze kinderen, sta ze zoveel mogelijk bij en probeer ze zoveel mogelijk mooie dingen bij te brengen. Denk dat ze daar meer aan hebben dan te luisteren naar al die negatieve volwassenen. :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:12

maura schreef:
Maar is dat serieus een argument voor jou om kinderen te nemen? Ik ken een hoop mensen met kinderen, maar er is er echt niet één die zegt kinderen te hebben genomen opdat die later voor bejaarden kunnen gaan zorgen. Ik zie niet in waarom bejaarden niet door jonge mensen van niet-Nederlandse oorsprong verzorgd kunnen worden. En die hoeven dan nog niet eens naar Nederland gehaald te worden, de bejaarden kunnen ook zelf die kant kant op gaan. Kunnen die oudjes fijn in het zonnetje zitten in plaats van achter een verlepte geranium.

nee, dit is niet een argument voor mij om kinderen te nemen ( ik wil en neem geen kinderen ) maar ik ga ook niet geen kinderen nemen omdat de bevolking zo snel groeit. als ik over het wel of niet nemen van kinderen met de huidige bevolking(sgroei) na zou denken zou ik tot de conclusie komen dat ik eerder wel een kind zou nemen ipv niet een kind. en het weglaten van al je familiebanden en vertrekken vind ik niet heel realistisch. en al gaan de bejaarden weg, dan nog waar komt het geld dan vandaan voor de bejaarden?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:28

Is op zich een leuk idee, hoor Maura, dat je als je bejaard bent naar een warm land kunt gaan, maar bedenk dat de zorg daar ook niet is wat het moet zijn (ken diverse verhalen van mensen die op oudere leeftijd naar het buitenland vertrokken, maar weer terug komen, omdat de zorg in het buitenland niet geweldig is/was). Dan komt het toch weer op ons terecht, hetzij professioneel, hetzij mantelzorg of een combi daarvan. Ik zal nooit van mijn dochter verwachten dat ze mij verzorgt later. Dat is aan haar, maar is dus geen eis van mijn kant. Zij moet lekker haar eigen leven leiden, met misschien wel haar eigen gezin. Maar ik ga ook niet naar het buitenland. Hier heb ik mijn leven, daar niet, dus ik zie niet in waarom ik hier weg zou gaan als ik oud ben. Daar heb ik helemaal geen zin in op mijn oude dag. :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:36

sallandval schreef:
De bevolking daalt niet, alleen de bevolkingsgróei.

Hoe je het ook wendt of keert, over een tijdje zijn al die ouderen toch echt overleden. Ze worden geen 110 jaar oud, hoor. ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 20:44

Twiggy2008 schreef:
sallandval schreef:
De bevolking daalt niet, alleen de bevolkingsgróei.

Hoe je het ook wendt of keert, over een tijdje zijn al die ouderen toch echt overleden. Ze worden geen 110 jaar oud, hoor. ;)

De meeste nóg niet nee, maar sommigen wel. Maar dat is niet 'for lack of trying'.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:17

hengstveulen schreef:
En ik voel me bijna schuldig met 4 :D

als mijn laatste bevalling anders was verlopen, was ik ook voor nr 4 gegaan...
is toch geweldig samen je kinderen wat ondernemen en genieten.....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:25

Tieneke schreef:
Maura, cru gezegd zijn kinderen in de Westerse landen wel nodig om de vergrijzing tegen te gaan. Kinderen van nu betalen ons pensioen later. Het is niet zomaar dat men nu al denkt dat wij tot 70+ zullen moeten werken. En nee, dat mag geen reden zijn om kinderen te krijgen, maar je kan er logischerwijs gewoon niet buiten dat het realiteit is.

Da's jouw mening en daar heb je recht op. Je presenteert hier echter wel een aantal dingen als feiten (misschien niet zo bedoeld) en dat vind ik jammer. Alles wat je zegt is namelijk alleen waar als je denkt vanuit het economische groeimodel waar wij aan gewend zijn. En dat model heeft ons sinds het einde van WOII een hoop goeds gebracht, maar óók een heleboel ellende. Gelukkig is de mens behalve onwaarschijnlijk egoïstisch ook heel inventief, dus ik heb goede hoop dat we er op tijd in slagen om een voor deze tijd beter geschikt economisch model te ontwikkelen.
Overigens geldt ook in het groeimodel nog steeds dat de vergrijzing in de westerse landen niet noodzakelijkerwijs hoeft worden tegengegaan door witte kinderen.

@ Twiggy, gelukkig zit ontwikkeling 'm niet in de individuele keuzes van één of twee mensen. Wat dat betreft is het dus ook totaal niet relevant of jij of wie dan ook in dit topic zin heeft om in een kinderrijk buitenland bejaard te gaan zitten zijn. Waar het om gaat, is dat je problemen niet opgelost krijgt door op dezelfde manier te blijven denken als je altijd deed. Dus nee, allemaal met 65 met pensioen, allemaal een plek in een Nederlands bejaardenhuis en allemaal genoeg handen aan het bed om elke dag gedoucht te worden gaat niet lukken. Net zoals allemaal maar kinderen blijven krijgen 'omdat dat zo hoort' de problemen niet kleiner zal maken en allemaal helemaal geen kinderen meer ook niet.

De problemen op deze planeet zijn zó verschrikkelijk groot, het lijden van onze soortgenoten zó gruwelijk dat ik me persoonlijk geen enkele voorstelling kan maken van wat ik mijn kind zou vertellen als het van school komt en vraagt of het echt waar is dat in Afrika zijn leeftijdsgenootjes sterven van de honger. Ik kan me ook niet meer herinneren wat mijn moeder op die vraag antwoordde, maar ik kan me nog wel herinneren hoe ik me voelde toen ik in de bibliotheek van de basisschool op zoek was naar informatie voor mijn werkstuk over het wereldvoedselvraagstuk. Dat heeft verder weinig met een negatieve levensinstelling te maken, maar alles met de realiteit. Je kunt van je eigen leven best een heel leuk feestje maken, maar ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn kind eerlijk te vertellen over de complexe puinhoop die we ervan gemaakt hebben en ik vind kinderen die niet geïnteresseerd raken in de rest van de wereld over het algemeen stomvervelend, dus ik houd het lekker bij mijn eigen feestje. En ik verbaas me daarbij regelmatig over mensen die wél voor kinderen hebben gekozen en dan klagen dat het toch wel heel zwaar is of dat ze door die kinderen minder carrièrekansen krijgen of zo weinig tijd voor zichzelf overhouden of (als ze heel erg dronken zijn) dat ze hun kinderen toch minder leuk vinden dan verwacht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:53

Maura, zijn die problemen en het lijden dan eigenlijk ooit anders geweest in de geschiedenis? Voor mij is de realiteit dat er zeker negatieve zaken in deze wereld zijn, en dus ook positieve. Goed en kwaad, negatief en positief, mooi en lelijk, zwart en wit, geluk en ongeluk. Om maar iets te noemen. Zonder het een, is het andere er niet. Dat is de realiteit zoals ik 'm zie en heb ervaren. Juist in de donkerste periodes, scheen er ergens licht. Je moet het wel willen zien, er iets mee willen doen.

Jij mag je overigens regelmatig verbazen over mensen die zo gezegd zo klagen over hun kinderen. Tja, dat kan... Ik herken me als moeder van een dochter, stiefmoeder van twee tienerzonen (waarvan een met Downsyndroom, die echt een les voor het leven is door alleen te leven in het nu) gelukkig totaal niet in die verhalen en die klaagzangen en ik ben de enige niet. Ik vertaal dat meer in, dat je als bewust kinderloze blijkbaar daar de focus (graag) op legt ;).

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:26

Twiggy2008 schreef:
Maura, zijn die problemen en het lijden dan eigenlijk ooit anders geweest in de geschiedenis?

Misschien niet anders van aard, hoewel ik vanmorgen op het nieuws hoorde dat in Oklahoma een paar pubers een hardloper hebben doodgeschoten omdat ze zich naar eigen zeggen verveelden. Ik vrees dat die jongens berecht gaan worden als volwassenen, terwijl wat mij betreft hun ouders verantwoordelijk zijn en niemand er iets mee opschiet als deze kinderen de tien jaar die hun hersenen nog aan rijpingstijd te gaan hebben doorbrengen in de meest primitieve vorm van samenleving die nog bestaat en waar alleen het recht van de sterkste telt.
Punt is dat wij vandaag de dag heel goed weten (of zouden moeten weten) hoe onze maatschappij in elkaar steekt. Die enorme beschikbaarheid van (controleerbare) informatie hebben onze voorouders nooit gekend. Die dachten dat de aarde plat was en konden niet live meekijken hoe anderen creperen. Ik vind persoonlijk dat die kennis die wij hebben een forse verantwoordelijkheid met zich meebrengt en dat houdt in mijn ogen iets anders in dan tegen je kind zeggen dat het heel zielig is voor de kindertjes in Afrika dat ze doodhongeren, maar dat niemand daar iets aan kan doen en dat het maar netjes z'n bordje leeg moet eten en dan lekker moet gaan slapen. En dan de volgende dag naar de winkel rijden om een nieuwe spijkerbroek te halen die door Aziatische leeftijdgenoten van je kind gemaakt is voor een salaris waarvan net 1 maaltijd per dag gekocht kan worden en onder arbeidsomstandigheden die de kans buitengewoon klein maken dat dat leeftijdgenootje lang genoeg zal leven om z'n kleinkinderen te kunnen ontmoeten.

Twiggy2008 schreef:
Voor mij is de realiteit dat er zeker negatieve zaken in deze wereld zijn, en dus ook positieve. Goed en kwaad, negatief en positief, mooi en lelijk, zwart en wit, geluk en ongeluk. Om maar iets te noemen. Zonder het een, is het andere er niet. Dat is de realiteit zoals ik 'm zie en heb ervaren. Juist in de donkerste periodes, scheen er ergens licht. Je moet het wel willen zien, er iets mee willen doen.

Nu begeeft ik mij op gevaarlijk terrein, want het is geschreven taal en een hoop signalen gaan verloren. Toch denk ik uit deze tekst te halen dat jij denkt dat ik anders naar de realiteit kijk. Dat klopt niet. Als ik niet zou geloven dat alles uiteindelijk altijd goed komt dan zou ik al lang geleden zelfmoord hebben gepleegd. Zoals gezegd vind ik het feestje dat het leven is (of in elk geval kan zijn) veel te leuk om ermee op te houden. Maar ook leuke feestjes blijven alleen leuk als iedereen zich een beetje inspant om het ook voor de andere feestgangers en de buren leuk te houden.

Twiggy2008 schreef:
Jij mag je overigens regelmatig verbazen over mensen die zo gezegd zo klagen over hun kinderen. Tja, dat kan... Ik herken me als moeder van een dochter, stiefmoeder van twee tienerzonen (waarvan een met Downsyndroom, die echt een les voor het leven is door alleen te leven in het nu) gelukkig totaal niet in die verhalen en die klaagzangen en ik ben de enige niet. Ik vertaal dat meer in, dat je als bewust kinderloze blijkbaar daar de focus (graag) op legt ;).

Tsja, dat zat er - gezien jouw focus als moeder - in. Maar je vertaling klopt niet. Bij mij thuis betekent 'regelmatig' namelijk niet hetzelfde als 'volcontinu'. En verbazing krijg je als wat je ervaart anders is dan wat je verwacht had. Ik verbaas me over klagende en teleurgestelde ouders omdat ik niet verwacht dat mensen die uiteindelijk wél voor kinderen kiezen daar soms zo ontevreden over zijn dat de confrontatie met iemand die een andere keus heeft gemaakt aanleiding is om te gaan vertellen wat er niet leuk is aan hun kinderen of aan het hebben van kinderen in het algemeen. Ik bedenk me nu trouwens wel dat het misschien juist logisch is dat ze tegen mij klagen, omdat ik geen kinderen heb en zij verwachten dat ik minder geshockeerd zal zijn over de negatieve verhalen dan mensen die zelf ook kinderen hebben. Dat zou dan ook verklaren waarom jij zulke verhalen en klaagzangen niet te horen krijgt. Tegenover 'regelmatig' staat trouwens 'meestal' en meestal verbaas ik me helemaal niet omdat de meeste ouders, net als jijzelf, gewoon blij met hun kinderen zijn. Dat heb ik er eerder niet expliciet bijgezet omdat ik dacht dat iedereen zelf wel kon bedenken dat als ik me regelmatig verbaas, ik me dus meestal niet verbaas.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:28

_San87_ schreef:
tessyke schreef:
Ze zouden beter de mensen een beetje ondersteunen met voorbehoedsmiddelen.
Mensen die in armoede leven hebben daar vaak geen geld voor en zo krijg je ook veel meer kinderen natuurlijk :)

Goed punt. Maar de pil kost toch echt geen drol... Als je al geen 13 euro per jaar kunt missen voor voorbehoedsmiddelen, dan doe je iets niet goed.

13 euro daar kunnen ze in Afrika heel lang van leven hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 09:41

Citaat:
Misschien niet anders van aard, hoewel ik vanmorgen op het nieuws hoorde dat in Oklahoma een paar pubers een hardloper hebben doodgeschoten omdat ze zich naar eigen zeggen verveelden. Ik vrees dat die jongens berecht gaan worden als volwassenen, terwijl wat mij betreft hun ouders verantwoordelijk zijn en niemand er iets mee opschiet als deze kinderen de tien jaar die hun hersenen nog aan rijpingstijd te gaan hebben doorbrengen in de meest primitieve vorm van samenleving die nog bestaat en waar alleen het recht van de sterkste telt.
Punt is dat wij vandaag de dag heel goed weten (of zouden moeten weten) hoe onze maatschappij in elkaar steekt. Die enorme beschikbaarheid van (controleerbare) informatie hebben onze voorouders nooit gekend. Die dachten dat de aarde plat was en konden niet live meekijken hoe anderen creperen. Ik vind persoonlijk dat die kennis die wij hebben een forse verantwoordelijkheid met zich meebrengt en dat houdt in mijn ogen iets anders in dan tegen je kind zeggen dat het heel zielig is voor de kindertjes in Afrika dat ze doodhongeren, maar dat niemand daar iets aan kan doen en dat het maar netjes z'n bordje leeg moet eten en dan lekker moet gaan slapen. En dan de volgende dag naar de winkel rijden om een nieuwe spijkerbroek te halen die door Aziatische leeftijdgenoten van je kind gemaakt is voor een salaris waarvan net 1 maaltijd per dag gekocht kan worden en onder arbeidsomstandigheden die de kans buitengewoon klein maken dat dat leeftijdgenootje lang genoeg zal leven om z'n kleinkinderen te kunnen ontmoeten.

Weet je, waarom stel je de ouders van de twee schietgrage jongens (verschrikkelijk trouwens, ik hoorde het vanochtend)wel verantwoordelijk voor hoe hun kinderen zijn en die van de aziatische kinderen niet? Verder geld in de hele samenleving nog het recht van de sterkste hoor, niet alleen in de bak.

En wat stel jij verder voor wat ik dan wel moet doen met die informatie? Moet mijn kind zijn spaarpot legen en naar Afrika sturen, wat zie jij dan als alternatief? Mijn kind weet dat men het niet overal op de wereld zo goed heeft, maar die verantwoording rust niet op zijn schouders. Hij kan daar ook niets aan doen, ik kan hem bijbrengen dat hij blij mag zijn met wat hij heeft, maar hij hoeft er van mij niet minder van te genieten, omdat een ander het slechter heeft getroffen.

Wat betreft over het klagen over kinderen, ik denk dat een ieder wel eens klaagt, het is nu eenmaal niet volcontinu rozengeur en maneschijn.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 10:35

Mindim schreef:
Weet je, waarom stel je de ouders van de twee schietgrage jongens (verschrikkelijk trouwens, ik hoorde het vanochtend)wel verantwoordelijk voor hoe hun kinderen zijn en die van de aziatische kinderen niet?

Deze vraag kun je alleen serieus stellen als je denkt dat de mogelijkheden van ouders van Amerikaanse tieners die beschikken over een auto en een vuurwapen, vergelijkbaar zijn met de mogelijkheden van ouders van (bijvoorbeeld) Chinese kinderen die 16 uur per etmaal in een kledingfabriek werken. Die mogelijkheden zijn echter in niets te vergelijken.

Mindim schreef:
En wat stel jij verder voor wat ik dan wel moet doen met die informatie? Moet mijn kind zijn spaarpot legen en naar Afrika sturen, wat zie jij dan als alternatief? Mijn kind weet dat men het niet overal op de wereld zo goed heeft, maar die verantwoording rust niet op zijn schouders. Hij kan daar ook niets aan doen, ik kan hem bijbrengen dat hij blij mag zijn met wat hij heeft, maar hij hoeft er van mij niet minder van te genieten, omdat een ander het slechter heeft getroffen.

Waarom zou ik jou moeten vertellen hoe je je kind moet opvoeden? Waarom zou je het mij vragen? Zoals ik eerder schreef heb ik juist geen antwoorden:
maura schreef:
De problemen op deze planeet zijn zó verschrikkelijk groot, het lijden van onze soortgenoten zó gruwelijk dat ik me persoonlijk geen enkele voorstelling kan maken van wat ik mijn kind zou vertellen als het van school komt en vraagt of het echt waar is dat in Afrika zijn leeftijdsgenootjes sterven van de honger.

Voor mij is dat een van de vele redenen om helemaal niet aan kinderen te willen beginnen. Jij hebt een andere keuze gemaakt, helemaal prima, maar verwacht van mij geen antwoorden als het moeilijk wordt.
Over het dikgedrukte: natuurlijk moet jouw kind niet minder genieten van zijn mogelijkheden omdat andere kinderen die mogelijkheden niet hebben. Dat zou net zo idioot zijn als stoppen met lopen omdat er mensen zijn die in een rolstoel zitten. Maar ik neem aan dat als je iemand in een rolstoel tegenkomt, je die niet gauw een kast in duwt zodat je kind die rolstoeler niet hoeft te zien. En ik neem ook aan dat je je kind niet aanleert om rond mensen in een rolstoel heen te gaan huppelen en te roepen: "haha, ik kan lekker lopen en jij lekker niet".

Ik vind ook niet dat de verantwoording voor de ellende elders op de schouders van jouw kind rust, of op jouw schouders of de mijne. Maar ik vind wél dat het feit dat wij weten hoe het elders is, en dat wij alle benodigde informatie voorhanden hebben om te kunnen begrijpen waarom het elders zo is, ons volledig verantwoordelijk maakt voor alle gevolgen van onze eigen keuzes. En heel veel van de keuzes die in Nederland gemaakt worden, dragen bij aan het voortbestaan van ellendige situaties elders. Een hele simpele: in elke supermarkt kun je chocolade kopen. Daarbij kun je kiezen tussen fair-trade, biologisch, slaafvrij en 'gewone' chocolade. Die 'gewone' chocolade wordt nog altijd het meest verkocht, terwijl bekend is dat er kindslaven werken op de cacaoplantages waar die fabrikanten van 'gewone' chocolade hun grondstoffen inkopen.
Een grotere: elke vier jaar mogen we naar de stembus. Elke zichzelf respecterende partij heeft ideeën over economie, ontwikkelingssamenwerking en asielbeleid. Een partijprogramma dat tegelijkertijd bezuinigt op ontwikkelingssamenwerking, voorstander is van economische bescherming van onze eigen productie en dan ook nog de grenzen wil dichtgooien voor asielzoekers is volstrekt onrealistisch. Toch stemmen heel veel mensen op zulke programma's, om achteraf te klagen dat alle politici onbetrouwbaar zijn. Onzin natuurlijk, die mensen hebben zelf niet de verantwoordelijkheid genomen om zich voldoende te informeren voordat ze gingen stemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:23

maura schreef:
Deze vraag kun je alleen serieus stellen als je denkt dat de mogelijkheden van ouders van Amerikaanse tieners die beschikken over een auto en een vuurwapen, vergelijkbaar zijn met de mogelijkheden van ouders van (bijvoorbeeld) Chinese kinderen die 16 uur per etmaal in een kledingfabriek werken. Die mogelijkheden zijn echter in niets te vergelijken.

Waarom zou ik jou moeten vertellen hoe je je kind moet opvoeden? Waarom zou je het mij vragen? Zoals ik eerder schreef heb ik juist geen antwoorden:

Ik stel deze vraag, omdat ik helemaal niet weet of de auto en het vuurwapen bij de ouders vandaan kwamen. En verder omdat ouders altijd degenen zijn die bepalen in welke omstandigheden hun kind verkeert.
Heel cru misschien, maar een ouder in Amerika is net zo verantwoordelijk voor zijn kind als een ouder in china.

Waarom ik aan jou vraag hoe ik mijn kind moet opvoeden, persoonlijk hoef ik dat niet te weten en ik vraag het al helemaal niet 'omdat het moeilijk wordt', maar je verteld wel hoe het niet moet, dus vertel dan ook even hoe het wel moet. Als jij het antwoord niet hebt, kan je moeilijk ouders veroordelen die het ook niet weten immers.
Citaat:
Ik vind persoonlijk dat die kennis die wij hebben een forse verantwoordelijkheid met zich meebrengt en dat houdt in mijn ogen iets anders in dan tegen je kind zeggen dat het heel zielig is voor de kindertjes in Afrika dat ze doodhongeren, maar dat niemand daar iets aan kan doen en dat het maar netjes z'n bordje leeg moet eten en dan lekker moet gaan slapen. En dan de volgende dag naar de winkel rijden om een nieuwe spijkerbroek te halen die door Aziatische leeftijdgenoten van je kind gemaakt is voor een salaris waarvan net 1 maaltijd per dag gekocht kan worden en onder arbeidsomstandigheden die de kans buitengewoon klein maken dat dat leeftijdgenootje lang genoeg zal leven om z'n kleinkinderen te kunnen ontmoeten.

Ja, ik vertel dat de kinderen in Afrika sterven van de honger en ja, ik vertel dat de kinderen in andere landen helemaal niet naar school kunnen omdat ze moeten werken.
Ik stem op een partij, die voor mij de belangrijke punten aanpakt en helaas, wat er in andere landen gebeurt staat bij mij dan niet altijd even hoog op de agenda. Hetzelfde als met spullen aanschaffen, niet iedereen met een gezin heeft het geld om voor ieder kind en volwassene fairtrade kleding te kopen, dat is nu eenmaal een stuk duurder en niet iedereen heeft het geld daarvoor.
De problemen op de planeet zijn idd groot en het is idd schrijnend, helaas werken de regeringen van die landen ook niet evengoed mee en blijft veel geld liggen op plekken waar het niet hoort. Fair trade producten kopen is dan misschien heel goed, maar volgens mij een druppel op de gloeiende plaat.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:14

Mindim schreef:
Als jij het antwoord niet hebt, kan je moeilijk ouders veroordelen die het ook niet weten immers.

Waar veroordeel ik jou, of eender welke ouder? Ik vind dat de ouders van de tieners die die jogger hebben doodgeschoten verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen en ik zeg daarbij dat dat mijn persoonlijke mening is. In veel gevallen verbaas ik mij over de keuze van mensen om kinderen te nemen, maar bij mijn weten is je verbazen toch echt iets anders dan veroordelen. Ik maak een andere keuze en ik kom voor die keuze uit. Als dat voor jou gelijk staat aan het veroordelen van anderen dan houdt het hier wel zo'n beetje op.

Er is een heel erg groot verschil tussen mij en ouders die ook niet weten hoe je een kind goed opvoed. Ik heb er namelijk zeer bewust voor gekozen om geen kind te nemen, ik hóef de verantwoordelijkheid dus niet op me te nemen om dat kind van antwoorden te voorzien als het met serieuze vragen over de wereld komt. Heel goed dat jij eerlijk bent te gen je kind over stervende kinderen, maar voor de laatste keer, mijn hart zou breken als ik deze dingen aan mijn eigen kind zou moeten vertellen.En mijn geweten zou knagen iedere keer als ik het label op die spijkerbroek zou zien. Voor zover dat een oordeel is, is dat vooral een oordeel over mezelf. Namelijk dat ik blijkbaar te weekhartig ben om aan kinderen te beginnen.

Babeth

Re: Kinderen ondanks snel groeiende wereldbevolking

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 04:19

Ik moet zeggen dat ik ook al een tijdje twijfel of ik kinderen wil. Aan de ene kant wil ik ze heel graag, maar aan de andere kant weet ik niet of ik een kind wel in de huidige wereld wil zetten. Niet alleen om overbevolking maar ook om hoe het nu op aarde is. Ik denk er in ieder geval nog wat jaartjes over.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 18:40

Door (social) media lijkt het in de wereld erger dan het altijd is geweest. "Vroeger was alles beter", komt alleen maar omdat we toen niet van alles op de hoogte waren. Daarom vinden veel mensen het ook fijn om op vakantie even geen TV en PC in de buurt te hebben - even geen ellende. Zelf ben ik zielsgelukkig met mijn zoon en ik kan alleen maar hopen dat hij ook zielsgelukkig mag zijn op deze wereld. Het is niet altijd overal uitmuntend (we willen over een aantal jaar maar wat graag verhuizen, iets wat nu met de crisis gewoon echt niet haalbaar is), maar je kunt wel zelf een wereld creëren waar je gelukkig kunt zijn. Het is ook aan een ieder hoeveel kinderen hij of zij wilt, maar voor mij is de grens bij één gebleven. Zo kan ik hem alle aandacht geven die hij verdient en het financieel ook nog overzien. De kosten lopen namelijk erg op zodra ze eenmaal op de middelbare school zitten en dat had ik met twee nooit kunnen redden.
Ben het er mee eens dat er veel, TE veel ellende op de wereld is en dat het allemaal helemaal niet nodig is. Het geeft alleen weer hoe "intelligent" de mens hierin is: anno 2013 en dan nog oorlogje voeren... Soms bevliegt mij de angst ook wel eens dat er hier iets heel ergs gaat of zou kunnen gebeuren, maar dat probeer ik dan direct weer van me af te zetten anders maak ik mezelf helemaal gek. Op die manier heb je geen sowieso geen leven. De keuze voor wel of geen kind is en blijft nog altijd aan de persoon zelf, dus wat de beweegredenen ook zijn: het is JOUW keuze en niet te (be)oordelen door anderen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:13

Maar overbevolking is toch een ander probleem dan de ellende op de wereld?
Niet aan kinderen beginnen omdat de wereld ellendig is, is in mijn ogen een andere reden dan niet aan kinderen beginnen omdat de wereld overbevolkt is (met alle gevolgen van dien).

Neemt niet weg dat overbevolking en 'de ellende' in de wereld met elkaar in verband kunnen staan, maar voor mij zijn dat (in deze discussie in ieder geval) losstaande zaken.

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:37

Kijk dit is nog eens interessant. Ik wil zelf later ook geen kinderen, mede omdat mijn vriend en ik de wereld al vol genoeg vinden. Het eten wordt steeds minder en water ook. Eigenlijk alle spullen die we nodig hebben om te overleven worden steeds minder omdat we met steeds meer zijn. Alles wat de wereld te bieden heeft is niet gratis en is ook niet onbeperkt ofzo. Er zit altijd een limiet aan, net als met olie om maar even wat te noemen.

Ik las in het begin in dit gesprek dat er mensen dachten aan een ramp die gewoon een deel van de bevolking uit zal roeien, zodat de wereld weer even op adem kan komen. Dit lijkt me eigenlijk een enorm logische reactie van mevrouw aarde :P. Maar dit heeft ook weer allemaal te maken met een zogenaamde kringloop die de hele wereld over gaat. De balans die we hebben gehad moet op een gegeven moment terug komen, door verschillen die er ontstaan in de natuur, meer natuurgeweld en andere onverklaarbare dingen zien we steeds vaker gebeuren. Dat heeft volgens mij niet alleen met global warming te maken maar ook met de mensheid die de aarde aan het uitputten is.

Volgens mij en voor mij is het redelijk simpel, de wereld waar wij op en mee leven is niet bestemd voor miljarden mensen, daar is de wereld nooit voor bedoelt en dat gaat ook niet veranderen hoe graag wij ons ook voort willen planten. De aarde zegt vanzelf een keer HO nu is het genoeg, en of dat al bezig is of dat een '2012' doem-scenario straks voorbij komt, het zal me een worst wezen. We zijn de aarde gewoon aan het overbelasten.

Nu heb ik trouwens heel veel respect voor de mensen met kinderen hoor! ( niet verkeerd in jullie richting )
:o

Nu zit er veel meer achter de wereld die wij momenteel kennen en er is veel meer politiek bezig dan wij allemaal horen, maar dit is even een kort gewiekte mening van mij :D

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 13:47

Ben het er mee eens dat er sprake is van overbevolking, maar dan eerder plaatselijk dan wereldwijd. Er sterven net zoveel mensen wereldwijd dan dat er "aangejongd" wordt, met als Westerse uitzondering dat er door medicatie en medische hulp levens vaak langer gerekt worden dan (soms) nodig is. Puur vanwege de plaatselijke overbevolking wil ik over een aantal jaar verhuizen, het wordt mij te vol en dan krijg je hetzelfde effect als teveel kippen op een vierkante meter: men gaat elkaar in de haren vliegen en krijgt korte lontjes. Om te voorkomen dat ik straks ook zo kortaf word, wil ik dolgraag naar een plek verhuizen waar het een stuk rustiger is en waar de ergernis over en weer nog niet zo doordrongen is als in dit gebied. Ben onlangs zo'n gebied in Nederland(!) tegen gekomen, waar men elkaar zelfs gewoon groet op straat. Wist niet dat dat nog bestond! :D