En het word duurder en duurder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:01

waarom niet ? ze hoeven het niet weg te gooien. maak een deukjes- vak ofzo...maar niet voor de volle mep.
je koopt toch ook geen beschadigde auto voor de nieuwprijs, dan wil je ook een strakke auto.maar als je hem voor de helft krijgt, neem je dat deukje wel voor lief ;)

Batlow

Re: En het word duurder en duurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:39

We hebben een tafel met 35 procent dingen die niet meer verkocht worden en anders weg wordt gegooid, niemand die het koopt. In de winkel is er gewoonweg geen ruimte om in de koeling een apart deel te maken voor zulke producten. Overigens, dan kopen klanten het nog steeds niet ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:03

Ik ben ook altijd fan van het 35% gedeelte. Duur fruit koop ik altijd alleen met 35% (aardbeien, frambozen ed), vlees zoek ik op 35% en dan de vriezer in, kant en klare salades met 35%. Alles wat toch snel op gaat.

Ik had het er gisten nog met mijn vriend over. Als kind zat ik achter in de auto als mijn vader tankte en dan liepen de cijfertjes van "aantal liter" en "prijs" soort van gelijk op. L kind zat ik gefascineerd te kijken als de prijs een keertje 2 cijfertjes draaide en de liter er 1 deed (je kan als kind maar ergens op letten natuurlijk :+ ). Maar tegewoordig gaat dat toch heel anders als ik dat metertje bekijk...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:25

_Nelleke_ schreef:
Wendy schreef:
Klopt, maar wat ik bedoel te zeggen: dat ieder gezin een eigen woning heeft, is niet per se een eerste levensbehoefte.

Wendy en Fiebe, ik vind een dak boven je hoofd zeker wel een eerste levensbehoefte. Net als goed eten en medische zorg.

Druk ik me dan zo beroerd uit?
Ik zeg niet dat een dak boven je hoofd geen eerste levensbehoefte is. Ik zeg alleen dat een eigen huis geen eerste levensbehoefte is. Een eigen kamer is ook een dak boven je hoofd.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 09:36

Ik moet eerlijk zeggen dat ik wanneer ik iets pak uit het vak in de winkel ik een verpakking pak die heel is.
Maar liggen ze met korting dan maakt het me niet uit hihi

Vlees wat hier bijna aan de datum is ligt hier altijd apart in de koeling. Gaat hier in de winkel weg met 50% korting. Wel moet ik zeggen dat ik niet alles daarvan mee neem, want met kip of filet american vind ik dat altijd wel een beetje eng. Maar andere dingen neem ik gewoon mee hoor en stop het thuis gelijk in de vriezer.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:49

Prijzen voor aardappels zullen nog wel zakken hoor. Het oogsten is nog maar echt begonnen. helaas is de producent niet altijd degene die het duur maakt maar degene die distribueren. Helaas is het wel zo dat als de prijzen stijgen doordat er schaarste is de prijzen in de winkels ook stijgen maar NIET zakken als de prijzen weer dalen als er genoeg voorraad is. Neem bijvoorbeeld een brood of pakje friet. Die prijzen stijgen vaak onder het mom van te kort aan graan of aardappelen. Als er voldoende is zakt de prijs van je brood niet hoor en ook niet van het pakje friet dat je in de frituur koopt.

Nu verbouwen wij zelf zoveel mogelijk onze groenten. Tomaten zijn zo heel wat beter van smaak en tenminste rijp en niet keihard (ondanks dat ze rood zijn) als je ze zelf teelt in je tuin. Sla halen wij ook zo uit de tuin.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:53

Het probleem gaat gewoon zijn: nu gaat de prijs omhoog wegens minder aardappelen dus slechte oogst.
Maar als er de volgende 10 jaar een schitterende oogt zou zijn, dan gaat die prijs écht niet omlaag hoor :+

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:02

Idd als hier in de rondte kijkt zitten de aardappels hier nog allemaal in de grond, zelfs het loof staat er nog fris en fruitig bovenop. Dus het duurt nog wel even voordat ze eruit gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:03

Ik ga vaak tegen weekendsluitingtijd, brood, vlees, groente en fruit vaak voor de helft. Kar vol en thuis invriezen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:14

kiki1976 schreef:
Idd als hier in de rondte kijkt zitten de aardappels hier nog allemaal in de grond, zelfs het loof staat er nog fris en fruitig bovenop. Dus het duurt nog wel even voordat ze eruit gaan.

Aardappels worden in verschillende periodes geoogst, de aardappels die nu in de winkels liggen zijn van de vroege oogst ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 10:17

Weet ik, die liggen hier ook in de winkel "eerste-lingen".

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:21

Nou als ik rond mij kijk is de vroege oogst nog maar goed op gang gekomen. Zelfs onze eerstelingen die wij zelf verbouwen staan nog erg fris en groen. de latere aardappelen halen zelfs de eerstelingen in. Hoewel met deze droogte dat ook wel zal stoppen nu behalve als ze ze met water besproeien.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:32

ulyse schreef:
Dona85 schreef:
Hier wil ik wel even op reageren
De boeren maken deze prijs niet zo hoog xIirtJj!!!
De boer krijgt (hier in de omgeving van Tholen dan) welgeteld €0,26 per kilo aardappelen die hij hier laat veilen. Dan heb ik het hier over hetzelfde ras als TS namelijk Frieslanders.
De prijs die je in de winkel betaald is ronduit schandalig!!
Mijn vader teelt zelf ook frieslanders en doré's maar bij €0,26 mag je nog in je handen klappen en dan mag er absoluut geen onregelmatigheidje in de aardappels zitten.

Wat het in de winkel zo duur maakt is al het transport, de winkel zet er wat tussen, ze zijn misschien nog gewassen voor ze in het zakje verkocht worden.

Ons geld wordt gewoon steeds minder waard, dat merk je in alles. Toch hoef je geen medelijden te hebben met een boer. Ten opzichte van iedere andere ondernemer waait de wind wel erg 1 kant op.

Als boer wordt je gecompenseerd met vaste subsidies per hectare grond, kun je subsidie krijgen voor natuurbeheer, kun je subsidie krijgen voor biologische landbouw, kun je goedkope brandstof tanken, zijn er contracten voor de afzet van je produc enz... enz...
En na pensioen en verkoop van landerijen ben je ruim miljoenair. Het is een bijzondere wereld.

hahaha jij zou boer moeten worden daar wordt je rijk van!
Nu ga ik even uit van mijn eigen omgeving waar ik veel boeren ken;
ik denk dat 90% naast het "boer zijn" een betaalde baan heeft omdat ze goed rond kunnen komen van hun "landerijen"
Uitgezonderd de boeren met 100ha. grond of 400 koeien om te melken, die zullen inderdaad beter hun brood hier in kunnen verdienen.
Die goedkope brandstof is ook achterhaald, sinds korte tijd wordt ook de boer verplicht om 'witte' diesel te tanken à pompstation prijzen.
En meestal is het zo dat een boer zijn bedrijf overgeeft aan een zoon of dochter, hier wordt hij meestal geen milionair van. Een aparte wereld is het wel.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:48

xSlvna schreef:
Fiebie schreef:
Het is belachelijk en van de zotten dat het weg gegooid wordt i.p.v. meegegeven aan personeel of iets dergelijks....

Ik mocht jaaaaaren geleden geen brood meenemen voor de paarden, het lag al in het vuilniskrat om vernietigd te worden. :roll: Nee, want anders gingen mensen dingen achterhouden zodat ze het mee konden nemen...... *zucht*

Fiebie, ik hoop dat je snapt dat minder winst gaat zorgen voor minder geld voor werknemers... :)*
Is dat nu zo lastig om te snappen dat een bedrijf dat niet kan doen?
Weet zeker dat er genoeg mensen gaan achterhouden etc., vaak genoeg mensen zien zeiken 'Dit is over de datum' om vervolgens gelijk een later binnengekomen product erbij te grijpen om het gratis te krijgen, soms om een cent of 50.
Mensen die zeiken voor een product dat er niet is (500 ml pak) en wanneer je zegt 'U mag een 1l pak pakken voor de gelijke prijs' ze direct 6/7 van die literpakken pakken... Ik dacht je wilde persee een 500 ml pak 8)7
Als het om geld draait is men zo oneerlijk, je kán het gewoon niet maken om over de datum weg te geven.

Ik hoop dat je snapt dat ik na gedeelte af ben gehaakt met lezen..... :Y)

Want je snapt niet wat ik bedoel en om dan zo bijdehand te reageren, vind ik, zeker gezien het aantoonbare generatieravijn, niet echt nodig :o

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:50

Wendy schreef:
_Nelleke_ schreef:

Wendy en Fiebe, ik vind een dak boven je hoofd zeker wel een eerste levensbehoefte. Net als goed eten en medische zorg.

Druk ik me dan zo beroerd uit?
Ik zeg niet dat een dak boven je hoofd geen eerste levensbehoefte is. Ik zeg alleen dat een eigen huis geen eerste levensbehoefte is. Een eigen kamer is ook een dak boven je hoofd.

Nee hoor, dat heet Oost-Indisch blind :+
Lezen wat je wilt lezen

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 12:53

Waarom ze dat brood niet gratis mee geven is omdat je de volgende dag geen brood meer zou kopen voor je paard omdat je er dan al een hebt..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:00

Batlow schreef:
Waarom ze dat brood niet gratis mee geven is omdat je de volgende dag geen brood meer zou kopen voor je paard omdat je er dan al een hebt..

En waarom worden die dag-brooden dan niet gewoon naar de Voedselbank gestuurd? Gebeurt volgens mij ook nog altijd niet hoor....
En dat kan best, invriezen die handel en je hebt heerlijk vers brood als je het laat ontdooien.

Ik denk niet dat er mensen zijn die hun paard vers brood gaan geven... :+ Dan laat je de kapjes/kontjes/restjes eerst afdrogen. En dat kan je ook prima doen met wat ouder brood.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:19

Producten die worden gemuteerd hebben een speciale bestemming. Maar ook omdat je als supermarkt niet eten wat net wel net niet over de datum is aan de voedselbank geeft, dan geef je goed voedsel

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:23

Ik denk dat (over)regulering ook een rol speelt bij het weggooien en niet weggeven van producten uit de supermarkt. Jammer, want er zijn vast mensen of dieren blij met die producten.

Er is hier om de hoek een markt waar je met een kleine beurs tegen 'sluitingstijd' wel goed boodschappen kunt doen, er zijn dan veel producten die voor echt heel weinig geld weg gaan.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:27

Batlow schreef:

Ik koop geen brood voor mijn paard.... :')

Als het toch weg gaat, want bij de supermarkt waar ik werkte vroeger had het geen andere bestemming dan ''Vernietiging'', en het ligt al in het krat om opgehaald te worden, dan vind ik dat ik best een brood mag meenemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:29

Batlow schreef:
Producten die worden gemuteerd hebben een speciale bestemming. Maar ook omdat je als supermarkt niet eten wat net wel net niet over de datum is aan de voedselbank geeft, dan geef je goed voedsel

De datum op de verpakking zijn de uiterste verkoopdatum.
Die heeft niets te maken met de uiterste houdbaarheidsdatum!!!

Als ik diep in de oliebol zou zitten, zou ik maar wat blij zijn met eendagsbrood!!
Want niet vergeten: Brood mag maar 1 dag in het schap liggen, is het niet verkocht, wordt het vernietigd.

Dat is toch onzin?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:30

Fiebie schreef:
Batlow schreef:

Ik koop geen brood voor mijn paard.... :')

Als het toch weg gaat, want bij de supermarkt waar ik werkte vroeger had het geen andere bestemming dan ''Vernietiging'', en het ligt al in het krat om opgehaald te worden, dan vind ik dat ik best een brood mag meenemen.

Dat maakt hun niet uit als je zegt 'ik koop geen brood voor mijn paard'. Dat weten zij niet.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:31

Janine1990 schreef:
Batlow schreef:

De datum op de verpakking zijn de uiterste verkoopdatum.
Die heeft niets te maken met de uiterste houdbaarheidsdatum!!!

Als ik diep in de oliebol zou zitten, zou ik maar wat blij zijn met eendagsbrood!!
Want niet vergeten: Brood mag maar 1 dag in het schap liggen, is het niet verkocht, wordt het vernietigd.

Dat is toch onzin?

Tja, het zal een reden hebben maar weet niet meer wat. Anders was de honger in Nederland allang de wereld uit

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:33

Hier bij de lidl geven ze het brood etc wel gratis weg. Ze zetten gewoon een grote kar neer en na het afrekenen zeggen ze dan dat wanneer je het wil daar gratis brood kan pakken.
Maar ook dan zie je vaak dat mensen een paar broden tegelijk meenemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:34

Batlow schreef:
Tja, het zal een reden hebben maar weet niet meer wat. Anders was de honger in Nederland allang de wereld uit

Nouja, ik heb gisteren ook al de vraag/opmerking geplaatst, maar dit is tot dusver nog niet bevestigd...

Is het niet zo dat de niet-verkochte uitvoer geregistreerd en gedocumenteerd moet worden?