halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:47

Jawel, mag wel hoor. Alleen de voorkeur ligt bij vlees dat een goed leven heeft gehad. Als dat niet haalbaar is mag plofkip ook, als het maar ritueel geslacht is. Een gord leven is geen eis blijkbaar. Vrijwel geen enkel halalvlees is biologisch. Zie ook een eerdere post van mij.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-07-13 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Re: halal voedsel zonder dat je t weet wat vind je daar van??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:48

Oh sorry, dan heb ik mij verkeerd ingelezen.

En waarom maakt iedereen dan de vergelijking halal geslacht vlees die het tenminste goed heeft gehad met de bio industrie dieren? Zo kan ik alles wel een goed licht zetten :=

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 00:59

tweebelgen schreef:
Waarom denk je dat halal geslacht vlees zuiverder is?
Omdat ze handschoenen dragen bij het inpakken ?
Hoeveel van de Turkse slagers slachten illigaal ?

Ik zeg niet dat halal vlees rechtstreeks zuiverder is, maar als je rechtstreeks bij de Turkse slager/ Slachter gaat halen en je kunt de stukken uitkiezen, het gehakt word voor je ogen gemaakt. Dan vind ik dit er toch beter uit zien dan een stuk vlees bij de budget slager.
Over de discussie over het slachten kunnen we het uren hebben. Maar hier blijf ik eigenlijk bij het principe: als ze geslacht worden hebben ze zowiezo zeer, en ik zou het in principe liever vriendelijker zien ja. Maar als je daarbij nadenkt mag je totaal geen vlees meer eten.
Eveneens weet ik dat er veel illegaal slachten. Maar je moet ook zelf beetje uitkijken waar en wat je koopt.

Maar het moet in mijn ogen wel duidelijk aangegeven zijn en niet gedwongen worden. En dit vind ik onterecht dat dit zo vaak gebeurt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:59

GUSTIxBILL schreef:
tweebelgen schreef:

Ik zeg niet dat halal vlees rechtstreeks zuiverder is, maar als je rechtstreeks bij de Turkse slager/ Slachter gaat halen en je kunt de stukken uitkiezen, het gehakt word voor je ogen gemaakt. Dan vind ik dit er toch beter uit zien dan een stuk vlees bij de budget slager.
Over de discussie over het slachten kunnen we het uren hebben. Maar hier blijf ik eigenlijk bij het principe: als ze geslacht worden hebben ze zowiezo zeer, en ik zou het in principe liever vriendelijker zien ja. Maar als je daarbij nadenkt mag je totaal geen vlees meer eten.
Eveneens weet ik dat er veel illegaal slachten. Maar je moet ook zelf beetje uitkijken waar en wat je koopt.

Als ze 'gewoon' geslacht worden, dus met een schietmasker, krijgen ze er echt niks van mee. Beest is meteen hersendood.

Wat mij betreft moet het hele ritueel slachten verboden worden. Of in ieder geval verdoofd... Want echt wel dat een koe het voelt als zijn keel wordt doorgesneden..

Maar het moet in mijn ogen wel duidelijk aangegeven zijn en niet gedwongen worden. En dit vind ik onterecht dat dit zo vaak gebeurt.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:48

quote="Eddy_Rocks"]
GUSTIxBILL schreef:
tweebelgen schreef:

Als ze 'gewoon' geslacht worden, dus met een schietmasker, krijgen ze er echt niks van mee. Beest is meteen hersendood.

Wat mij betreft moet het hele ritueel slachten verboden worden. Of in ieder geval verdoofd... Want echt wel dat een koe het voelt als zijn keel wordt doorgesneden..

Maar het moet in mijn ogen wel duidelijk aangegeven zijn en niet gedwongen worden. En dit vind ik onterecht dat dit zo vaak gebeurt.[/quote]

Met dit verdoven ben ik het ook eerder eens. Maar hier ging de discussie dan ook niet echt over.
Ik vind het alleen schandalig dat ze het opdringen. Iedereen moet zijn eigen keuze kunnen maken.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:02

Ben ik het ook mee eens :) Ik vind het vervelend dat we vaak de 'keuze' niet meer hebben. Net als bij bijvoorbeeld Domino's, maken reclame dat het Halal is..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:44

Geryon schreef:
Oh sorry, dan heb ik mij verkeerd ingelezen.

En waarom maakt iedereen dan de vergelijking halal geslacht vlees die het tenminste goed heeft gehad met de bio industrie dieren? Zo kan ik alles wel een goed licht zetten :=

Ik zie ook regelmatig "Halal is gezond" maar ik weet niet waar die claim vandaan komt.
Het zou zo moeten zijn dat het dier ook halal (= vergelijkbaar met biologisch) geleefd heeft, maar veel moslims geloven niet dat het hún verantwoordelijkheid is (als in: hier hebben ze geen controle over) als dat niet zo is geweest.
Degene die het dier slecht heeft laten leven wordt (door god) gestraft, niet ik, is het principe.
Maar bewust kiezen voor het etiket 'halal' of vragen of iets halal is, hebben ze wel controle over.

In veel moslimlanden is die vraag "heeft het dier wel goed geleefd, is het niet ziek of zielig" er helemaal niet: je koopt een kip nog levend op de markt, of een geit zet je eerst nog een tijdje in je tuin, je weet wat je eet dus.

Er zitten principes achter halal waar ik wel voorstander van ben; individueel geslacht met aandacht en respect voor het dier en zo stress- en prijnvrij mogelijk en pas bewerken als het zeker weten dood is, in plaats van machinaal en snel snel alsof het een ding is.
Een beetje zo van: als het dan toch moet.... in plaats van dat het dier alleen nog maar een ding is dat in een cellofaantje in de supermarkt ligt.

Ik vind alleen dat dat de praktijk helemaal niet meer voorkomt, met halal weet je helemaal niet wat je krijgt, omdat er zoveel onduidelijkheid en gerommel is met die certificering en praktijk.
En vaak lijkt de nadruk gelegd te worden op "als het maar een moslim is die het doet, als ie maar bismillah zegt en als z'n keel maar onverdoofd wordt doorgesneden" in plaats van waar het voor bedoeld is, namelijk stressvrij, respectvol, nadenken wat je eet en dankbaar zijn, enz.
Hoe kan een KFC kip of Domino's pizza of een snackbar an sich nou halal zijn denk ik dan :?

Wat er met koeien gebeurt (fixeren) vind ik helemaal idioot: als je dan toch vast wil houden aan een methode van 1500 jaar geleden dan kan je je ook wel bedenken dat zulke apparaten toen al helemaal niet bestonden.

Eddy_Rocks schreef:
Ik vind het vervelend dat we vaak de 'keuze' niet meer hebben. Net als bij bijvoorbeeld Domino's, maken reclame dat het Halal is..

Volgens het artikel wat ik eerder postte is straks vrijwel alles halal en is er helemaal geen keuze meer.

Ik heb ooit ergens gelezen dan zo'n 30-40% van al het vlees in Europa al halal geslacht is, in Australie en Zeeland bijna alles, in elk geval lam en schaap, en ook uit Zuid Amerika wordt er al veel halal geleverd.
Ik kan dat artikel alleen niet meer vinden.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 12:27

@GUSTIxBill, bij een gewone beenhouwer kan je ook zeggen welk stuk vlees je wil. Dat een dier nodeloos pijn moet lijden vind je blijkbaar niet erg.

Halal of Koosjer geslachte dieren hebben veel stress en pijn terwijl ze doodbloeden en het vlees wordt een pak taaier.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 13:51

Ergens heb ik het idee dat koosjer minder erg is.
Dat komt door de strenge eisen en opleiding en controle.

Citaat:
'De Amerikaanse onderzoeker Temple Grandin heeft aangetoond dat de koosjere slacht de beste manier is voor bedwelmen, slachten en ontbloeding van het vlees. Uit sommige onderzoeken zou blijken dat de bloeddruk in de hersenen binnen twee seconden zodanig is gedaald dat er geen pijnsensatie meer is. Een beroemd anesthesioloog die ik om advies heb gevraagd, zegt dat het gevoel van dieren niet wordt uitgeschakeld door het schieten van een pin door het motorisch deel van hun hersenen. Sommige experts zeggen dat het lijden daardoor zelfs erger wordt, omdat het dier zijn pijn niet kan uiten. De Leidse hoogleraar Albert Dahan schrijft dat een andere methode van verdoven, elektrocutie, wel verlamt maar niet ongevoelig maakt. De ervaring met mensen in de psychiatrie zijn zeer negatief. Vergassing als methode is helemaal een ramp.'

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... pijn.dhtml

Vlees wordt inderdaad donkerrood en taai als er teveel adrenaline vrijkomt met slachten.
Op de één of andere manier zie ik wel vaak vrij donkere taaie (met een beetje pecht ook nog platgeslagen) Hollandse biefstukjes liggen in de winkel, als ik die vergelijk met de beste slachthuizen van Argentinië.
In goede slachthuizen wordt (althans, werd altijd wel) het dier eerst nog geweid (ontstressen) en daarna individueel geslacht, inplaats van allemaal uitladen, slachten, klaar.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:24

Koosjer slachten is de binnen het Jodendom voorgeschreven wijze van slachten van dieren voor de vleesconsumptie.
De slachtregels staan in de Talmud (Joodse verzameling van mondeling overgeleverd recht en traditie). In de Torah (de eerste vijf boeken van het Oude Testament geschreven door Mozes) staat: "Gij zult de dieren uit uw kuddes slachten op de wijze die ik u beveel."

Bij koosjer slachten wordt de keel op een zodanige manier doorgesneden dat het dier snel doodbloedt. Er zijn twee manieren van koosjer slachten: Glatt en niet-Glatt. Alleen bij de laatste is het toegestaan na de halssnede het dier te bedwelmen. Dit wordt door de hoofdstroom van de orthodoxe gemeenschap niet aanvaard. Dat hangt samen met het risoc van bloeduitstorting bij bedwelming.

De belangrijkste vereisten voor koosjer slachten zijn:

De slager moet een speciaal opgeleid iemand zijn, een ‘Shochet’.
Het mes (chalef) moet lang zijn (ruim 40 centimeter voor koeien en andere grote dieren en ruim 30 voor schapen) en vlijmscherp. Het dier moet in één ononderbroken beweging gedood worden.
De slager moet het mes keuren op scherpte en eventuele beschadigingen, voordat een dier wordt geslacht.
Voordat de slachtplaats wordt betreden moet een zegening worden uitgesproken.
De hals moet compleet worden doorgesneden zonder schade te doen aan het ruggemerg.
Het dier moet volledig leegbloeden.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:30

De richtlijnen die wij als Halal Voeding en Voedsel Keuringsdienst (HVV Keuringsdienst) hanteren om de Halalwaardigheid van vlees te kunnen garanderen zijn als volgt:

1. Allereerst moet het te slachten dier een Halal dier zijn (Halal zijn de dieren die in de Koran en de Soennah als Halal genoemd en verklaard zijn)

2. Het dier moet goed gevoed en gezond zijn (dus niet graatmager, ziek of kreupel)

3. Het dier moet niet in het bijzijn van zijn soortgenoten – die bijvoorbeeld in de wacht staan om ook geslacht te worden – worden geslacht. Dus de ruimte waarin het dier wordt geslacht (ook wel de slachtruimte genoemd) moet gescheiden zijn van de aanvoerruimte. De dieren moeten elkaar dus niet kunnen zien.

4. Het slachtmes moet vlijmscherp zijn

5. De voorsnijder (degene die het dier slacht) moet een belijdende moslim zijn (dus hij moet de Islam echt praktiseren)

6. Het snijden moet in één haal / slachtbeweging gebeuren. Daarbij moet de slokdarm, de keel, de luchtpijp en de slagaders in één keer gesneden worden.

7. De voorsnijder moet tijdens het snijden de basmallah (het zeggen van ‘In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle’) en de takbier (Allah is Groot) uitspreken. Bismillah Allahoe Akbar wordt als slachtgebed opgezegd. Hij mag dit prevelen of zacht hoorbaar uitspreken (zodat je kan getuigen dat hij de basmallah inderdaad heeft uitgesproken).

8. Het dier mag tijdens het slachten geen pijn lijden. Dus de voorsnijder moet een goede bekwame vakman zijn, geen amateur. Hij mag niet gaan ‘zagen’ om de slokdarm, de keel, de luchtpijp en de slagaders door te kunnen snijden. Mocht het slachten niet in één beweging lukken dan mag hij de slachthandeling nog maximaal twee keer snel uitvoeren om tot een goed slachtresultaat te komen.

9. Het ritueel geslachte dier moet goed uitbloeden, voordat het kadaver (het gedode lichaam van het dier) verder wordt verwerkt.

10. De kop van het dier moet na de slachthandeling voor een derde (1/3) aan het lichaam van het dier vast blijven zitten

11. De kop van het dier wordt verwijderd nadat de ingewanden uit het dier zijn gehaald

12. Bedwelming hoort niet bij het ritueel slachten. Het bedwelmen houdt in dat het dier buiten bewustzijn wordt gebracht door middel van bijvoorbeeld een penschot door het hoofd, of een kogelstoot (met een bal wordt een dier bewusteloos geslagen) of door middel van een elektrische schok. Deze methoden horen niet bij het islamitisch ritueel slachten omdat het dier aan de bedwelming kan komen te overlijden. Voor moslims is het verboden om het vlees van een (Halal) dier dat niet volgens de islamitische slachtregels is geslacht (de islamitische ritus, oftewel de dhabiha) te consumeren.

De Europese wetgeving
De Europese wetgeving verplicht de vleesindustrie dat een dier bedwelmd moet worden voordat het wordt geslacht. In Nederland bestaat echter een uitzondering. De lokale Joodse en islamitische gemeenschappen mogen wel volgens hun religieuze riten slachten, dus slachten zonder dat er een bedwelming aan vooraf gaat.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:36

Conclusies
Uit het onderzoek kwam als voornaamste conclusie naar voren, dat onbedwelmd ritueel slachten in vergelijking met slachten na bedwelming op diverse punten nadelig is voor het welzijn van het dier.
De noodzaak om dieren die zonder bedwelming geslacht worden zodanig vast te zetten (te fixeren), dat de halssnede trefzeker kan worden toegebracht, kan veel stress veroorzaken. Maar ook de halssnede zelf zal, gezien het grote aantal pijnreceptoren in de halsstreek, een ernstige pijnprikkel veroorzaken – bij sommige dieren onderdrukt doordat dieren in een shocktoestand geraken. Daar staat tegenover dat ze pijn niet via vocalisaties kunnen uiten , omdat ook de luchtpijp is doorgesneden.

Verder blijkt het bij het toedienen van de halssteek vaak mis te gaan, met extra sneden en extra lijden als gevolg.

Ook kan er bloed in de luchtpijp lopen, wat een gevoel van verstikking oplevert bij dieren die het bewustzijn nog niet geheel verloren zijn. Bovendien blijven de hersenen van onbedwelmde dieren na de halssteek langer actief dan die van bedwelmde dieren. Het is niet uitgesloten dat in het bijzonder runderen na de halssnede relatief lang bij bewustzijn blijven doordat hun hersenen, anders dan bij schapen en pluimvee het geval is, via de niet doorsneden arteria vertebralis nog even van bloed voorzien blijven

bron : politics.be